1.1. Pamatojums
1) Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojuma Nr.374 “Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam” (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums Nr. 374) 4. punkts;
2) Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” īstenošanas noteikumi” 4. punkts un 13.2. apakšpunkts;
3) Ar Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta rīkojumu Nr.549 izdarītie grozījumi Ministru kabineta rīkojumā Nr. 374 (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums Nr. 549).
1.2. Mērķis
Tiek precizēts Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/004 "Eksporta un e-komercijas procesi e-muitā" apraksts, finansējuma apjoms un iznākuma rādītāji, ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 549 izdarītajiem grozījumiem Ministru kabineta rīkojumā Nr. 374 tika palielināts projektam piešķirtais finansējums.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Ar Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa rīkojumu Nr. 213 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 58.0.versija)” apstiprināts projekta apraksts (kopsavilkums), nosakot minētā projekta darbības, īstenošanas laiku un finansējuma kopējo apjomu.
Vienošanās Nr. 2.2.1.1/21/I/004 starp Valsts ieņēmu dienestu un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu tika noslēgta 2021. gada 11. oktobrī, nosakot projekta darbību īstenošanas laiku līdz 2023. gada 31. decembrim, projekta finansējuma kopējo apjomu – 1 700 000 euro.
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 549 izdarītajiem grozījumiem Ministru kabineta rīkojumā Nr. 374 tika palielināts projektam piešķirtais finansējums par 900 000 euro.
Atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas saskaņotajam projekta detalizētajam aprakstam, veiktas šādas izmaiņas:
1. Precizēta projekta summa (no 1 700 000 euro uz 2 600 000 euro), atbilstoši precizējot arī plānotās risinājumu uzturēšanas izmaksas;
2. Precizēti projekta iznākuma rādītāji, lai projekts atbilstu ERAF projektu noteiktajiem vērtēsanas kvalitātes kritērijiem:
- Nodrošināti/pilnveidoti VID pamatdarbības procesi – no 5 uz 7;
- Izstrādātas/pilnveidotas VID informācijas sistēmas – no 4 uz 5;
3 Precizēta informācija par projekta īstenošanas termiņu (atbilstoši vienošanās Nr. 2.2.1.1/21/I/004 paredzētajam– 27 mēneši);
4. Papildināta informācija par Automatizētā eksporta sistēmas pamatfunkcionalitāti, kas tiks izstrādāta projekta ietvaros un sasaisti ar Datu noliktavas sistēmu;
5. Atbilstoši precizētajiem projekta iznākuma rādītājiem iekļauta informācija par pilnveidojamo Datu noliktavas sistēmu;
6. Atbilstoši precizētajiem projekta iznākuma rādītājiem iekļauta informācija par papildu 2 pilnveidotajiem procesiem – “Eksporta noformēšana, piemērojot centralizēto muitošanu” un “Datu ieguve un analīze”, kā arī papildināta informācija pie pilnveidojamā darbības procesa apraksta saistībā ar kopsavilkuma deklarāciju;
7. Precizēta informācija par projekta sociālekonomiskajiem ieguvumiem, ņemot vērā projekta finansējuma palielināšanu;
8. Precizēta informācija sadaļā “Projekta darbības, laika plāns un izmaksas”;
9. Atbilstoši papildinātajiem projekta iznākuma rādītājiem precizēts projekta apraksta pielikums.
Projekts veicina darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākumam “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” izvirzīto rādītāju sasniegšanu, pilnveidojot septiņus pamatdarbības procesus, pilnveidojot četrus elektroniskos pakalpojumus, pilnveidojot piecas informācijas sistēmas, kā arī atverot trīs datu kopas.
Grozījumi neietekmē projekta īstenošanai noslēgtos līgumus un projekta izpildi, t.i. projekta īstenošanas termiņš netiek mainīts.
1. Elektroniskās muitas vides izveide ES līmenī
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regula (ES) Nr. 952/2013 , ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – SMK) 6. panta 1. punkts noteic, ka visa informācijas apmaiņa starp muitas dienestiem un starp uzņēmējiem un muitas dienestiem, kā arī šādas informācijas glabāšana, tiek veikta, izmantojot elektroniskas datu apstrādes metodes, un ka informācijas un saziņas sistēmām jāpiedāvā vienādas iespējas uzņēmējiem visās dalībvalstīs.
Tādejādi, atbilstoši Eiropas Komisijas 2019. gada 13. decembra īstenošanas lēmumam (ES) 2019/2151 (), ar ko izveido darba programmu par Savienības Muitas kodeksā paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu par SMK paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu noteiktajiem muitas elektronisko sistēmu ieviešanas termiņiem, kā arī Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) daudzgadu stratēģiskajā e-muitas ieviešanas plānā (MASP) paredzētajām aktivitātēm, EK un Eiropas Savienības dalībvalstīm jāizstrādā jaunas un jāpilnveido esošās elektroniskās sistēmas, kas nodrošinās datu apmaiņu starp muitas iestādēm un komersantiem visā ES.
Tai skaitā, vēlākais līdz 2023. gada 1. decembrim dalībvalstīm jāievieš Automatizēto eksporta sistēmu (turpmāk – AES) nacionālās komponentes, tās integrējot ar citu dalībvalstu sistēmām, kā arī citām nacionālajām sistēmām, nodrošinot visu ar eksporta plūsmu saistīto muitas formalitāšu kārtošanu elektroniskā vidē atbilstoši jaunajām Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām:
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr.952/2013 (2013. gada 9. oktobris), ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;
- Komisijas Deleģētā Regula (ES) 2015/2446 (2015. gada 28. jūlijs), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem;
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2015/2447 (2015. gada 24. novembris), ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2019/1026 (2019. gada 21. jūnijs) par Savienības Muitas kodeksā paredzēto informācijas apmaiņas un glabāšanas elektronisko sistēmu izstrādes, uzturēšanas un izmantošanas tehniskajiem noteikumiem;
- Komisijas Īstenošanas Lēmums (ES) 2019/2151 (2019. gada 13. decembris), ar ko izveido darba programmu par Savienības Muitas kodeksā paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu,
kā arī, datu elementiem un formātiem atbilstoši Eiropas Savienības muitas datu modelim, kas izstrādāts balstoties uz Pasaules muitas organizācijas standartiem.
Projekta ietvaros līdz 2023. gada 1. decembrim tiks izstrādāta un ieviesta nacionālās AES pamatfunkcionalitāte Elektroniskajā muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS), kas aizstās līdz šim eksporta procedūru kārtošanai izmantojamo Eksporta kontroles sistēmu (EKS) un nodrošinās eksporta deklarāciju datu iesniegšanu un noformēšanu eksporta muitas iestādēs, tai skaitā, automātisko riska analīzi un kontroli par ierobežojumiem un aizliegumiem eksporta jomā, kā arī automatizēto izlaišanu un eksporta deklarāciju noslēgšanas procesu izvešanas muitas iestādēs, tai skaitā gadījumos, kad minētās muitas iestādes atrodas dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs (proti, eksporta procedūru uzsāk vienā dalībvalstī un noslēdz citā).
2. E-komercijas prasību ieviešana
Ar 2021. gada 1. jūliju stājas spēkā grozījumi Eiropas Savienības Padomes 2006. gada 28. novembra Direktīvā 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu, kas piemērojami pārrobežu e-komercijas darbībām starp uzņēmumiem un patērētājiem. Šie grozījumi vienādo noteikumus uzņēmējiem attiecībā uz nodokļu piemērošanu.
E-komercijas prasību ieviešanai, t.sk. pievienotās vērtības nodokļa iekasēšanai uz robežas, EMDAS izstrādāta jauna funkcionalitāte importa muitas deklarācijas ar īpaši samazinātu datu kopu iesniegšanai un apstrādei. Projekta ietvaros veikta jaunas funkcionalitātes integrācija ar citām, fiziskajām personām paredzētajām EMDAS funkcionalitātēm, t.sk. uzlabojot to lietojamību.
Projektam noteikti šādi mērķi:
1. Nodrošināt Latvijas uzņēmēju līdzdalību Eiropas Savienības ārējā tirdzniecībā, ieviešot Automatizēto eksporta sistēmu nacionālo komponenti, to integrējot ar citu ES dalībvalstu sistēmām preču eksporta pamatplūsmas apstrādei;
2. Nodrošināt ar e-komerciju saistīto muitas procesu savstarpējo integrāciju, tai skaitā, uzlabojot lietojamību.
Darbības projekta mērķu sasniegšanai:
1. AES nacionālās komponentes pamatfunkcionalitātes izstrāde.
Atbilstoši jaunajām Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām:
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr.952/2013 (2013. gada 9. oktobris), ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;
- Komisijas Deleģētā Regula (ES) 2015/2446 (2015. gada 28. jūlijs), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem;
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2015/2447 (2015. gada 24. novembris), ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2019/1026 (2019. gada 21. jūnijs) par Savienības Muitas kodeksā paredzēto informācijas apmaiņas un glabāšanas elektronisko sistēmu izstrādes, uzturēšanas un izmantošanas tehniskajiem noteikumiem;
- Komisijas Īstenošanas Lēmums (ES) 2019/2151 (2019. gada 13. decembris), ar ko izveido darba programmu par Savienības Muitas kodeksā paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu,
un Eiropas Komisijas izstrādātajām sistēmu specifikācijām tiks izstrādāta jauna Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas (turpmāk – EMDAS) apakšsistēma AES, kas aizstās esošo EMDAS EKS. Nacionālā AES tiks integrēta kopējā ES sistēmā un nodrošinās datu apmaiņu, uzsākot un noslēdzot eksportu dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Projekta ietvaros tiks izstrādāta AES pamatfunkcionalitāte, kas nodrošinās komersanta lietotāja grafisko saskarni eksporta deklarāciju aizpildīšanai un iesniegšanai muitas sistēmā un muitas darbinieka grafisko saskarni iesniegto eksporta deklarāciju apstrādes procesam, kā arī sasaistes ar citām VID informācijas sistēmām (turpmāk – IS), kas nepieciešamas eksporta procedūru noformēšanai, lai nodrošinātu atbalsta funkcijas.
2. Ar AES pamatfunkcionalitāti saistīto informācijas sistēmu izmaiņu izstrāde.
Tiks veiktas izmaiņas esošajās saistītajās VID IS (Integrētajā riska informācijas sistēmā, Integrētajā tarifa vadības sistēmā, Akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmā, Datu noliktavas sistēmā), kas nodrošinās atbalsta funkcijas eksporta procedūru noformēšanai, tai skaitā automatizēto riska analīzi un preču izvešanas ierobežojumu un aizliegumu ievērošanas kontroli, klasifikatoru saņemšanai, obligāto datu nodošanai EK, kā arī kontroli par akcīzes preču izvešanu atliktajā akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā.
3. Ar e-komerciju saistīto muitas procesu pilnveidošana.
Nodrošinot ar e-komerciju saistīto procesu integrāciju muitas sistēmās, projekta ietvaros tiks pilnveidots ar pasta sūtījumu saistīto muitas deklarāciju iesniegšanas un apstrādes process, atvieglojot klientiem deklarāciju aizpildīšanu un noformēto deklarāciju meklēšanu, veicot grafiskās saskarnes lietojamības uzlabojumus, kā arī nodrošinot dažādu EMDAS apakšsistēmu savstarpējo integrāciju kontroles uzlabošanai.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Centrālo finanšu un līgumu aģentūra, ar ko noslēgta "vienošanās Nr. 2.2.1.1/21/I/004 starp Valsts ieņēmu dienestu un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu projekta rezultātā izstrādāto IKT risinājumu darbību, pēc projekta termiņa beigām ir plānojamas IKT risinājumu uzturēšanas izmaksas. Sistēmu uzturēšanas izmaksās ietilpst: sistēmu atjauninājumi, drošības pasākumi un labojumi, programmatūras papildinājumi, tai skaitā ES un LV normatīvo aktu izmaiņu ieviešanas izmaksas.
Ņemot vērā projekta finansējuma palielinājumu, IKT risinājumu uzturēšanas izmaksas sākot ar 2024.gadu plānotas 260 000 euro gadā (10% no projekta apjoma 2 600 000 euro), attiecīgi iepriekš plānotās uzturēšanas izmaksas 119 000 euro gadā, palielināsies par 141 000 euro gadā.
Provizoriskais IKT risinājumu uzturēšanas izmaksu aprēķins:
Izmaksu pozīcija | Izmaksas euro | Cilvēkdienu skaits | 1 cilvēkdienas cena euro ar PVN |
EMDAS izstrādāto funkcionalitāšu uzturēšana (70%) | 182 000 | ~ 303 | 600* |
Saistīto un pielāgoto informācijas sistēmu uzturēšana (30%) | 78 000 | ~ 130 | 600* |
Kopā (100%) | 260 000 | 433 |
*vidējā prognozētā viena cilvēkdienas cena. Uzturēšanai nepieciešamo cilvēkdienu skaits un cilvēkdienas izmaksas tiek prognozētas, pamatojoties uz cenām šobrīd spēkā esošajos līgumos par informācijas sistēmu (Elektroniskā muitas datu apstrādes sistēma, Akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēma, Integrētā riska informācijas sistēma, Integrētā tarifa vadības sistēma, Datu noliktavas sistēma) pilnveidošanu un uzturēšanu, kā arī ņemot vērā prognozējamo cilvēkdienas izmaksu kāpumu (atbilstošu IT cilvēkresursu trūkums, IT industrijas noslodze), līdz ar to aprēķinos tiek pieņemta cilvēkdienas cena 600 euro, ar PVN.
Projekta rezultātu uzturēšanai papildus nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests