Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-502: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Centrālās statistikas pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt “Centrālās statistikas pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – noteikumu projekts) atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) un pakalpojumu izpildes faktiskajām izmaksām, kā arī precizēt maksas pakalpojumu klāstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumu Nr. 732 „Centrālās statistikas pārvaldes nolikums nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 732) 5.8. punktu, Pārvaldei ir tiesības sniegt maksas pakalpojumus. Šobrīd Pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabineta 2005. gada 23. augusta noteikumi Nr. 618 “Centrālās statistikas pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 618).
MK noteikumu Nr. 618 grozījumu nepieciešamību nosaka tas, ka maksas pakalpojumos noteiktās cenas neatbilst Pārvaldes sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām, jo nodarbināto atalgojums, dažādu preču un pakalpojumu cenas kopš noteikumu spēkā stāšanās ir palielinājušās. Ņemot vērā faktisko pieprasījumu, jaunu pakalpojumu pieejamību un arī to, ka dažus pakalpojumus Pārvalde vairs nesniedz, Pārvalde ir  precizējusi maksas pakalpojumu veidus kā arī apvienojusi vienveidīgos pakalpojumus.
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikums „Centrālās statistikas pārvaldes maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins” ir izstrādāts, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumi Nr. 333 „Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk MK noteikumi Nr. 333) 9. un 12. punkta prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 732 5.8. punktu, Pārvaldei ir tiesības sniegt maksas pakalpojumus. Šobrīd Pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Noteikumi Nr. 618.
Pārvaldes maksas pakalpojumu cenas nav mainījušās jau 16 gadus un ir balstītas uz 2005. gadā veiktajiem aprēķiniem. Saistībā ar euro ieviešanu Latvijā 2013. gadā tika veikta maksas pakalpojumu cenu konvertēšana uz euro, neveicot pakalpojumu cenu aktualizēšanu faktiskajās cenās (Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumi Nr. 979 “Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 23. augusta noteikumos Nr.618 "Centrālās statistikas pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādis"”). 2021. gadā Pārvalde veikusi pakalpojuma izcenojuma aktualizēšanu faktiskajās cenās, kā rezultātā tika secināts, ka pakalpojumu cenas ir palielinājušās salīdzinājumā ar 2005. gadā aprēķinātajām cenām.
Pārvalde arī konstatēja, ka daudzi no Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem vairs nav aktuāli, līdz ar to tika lemts tos svītrot no noteikumu projekta, to vietā iekļaujot maksas pakalpojumus, kuri ir pieprasīti.
Visu maksas pakalpojumu izcenojumi ir aprēķināti, ņemot vērā pakalpojumu pašizmaksu ar mērķi segt ar pakalpojumu sniegšanu saistītos faktiskos izdevumus.
Pakalpojumu cenu noteikšanai, tai skaitā, izcenojumu veidojošo izmaksu pozīciju noteikšanai, tika piemēroti MK noteikumi Nr. 333.
Ņemot vērā MK noteikumos Nr. 333 minētās prasības un to, ka daudzi maksas pakalpojumi vairs nav aktuāli, Pārvalde ir veikusi maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķinus faktiskajās izmaksās, svītrojusi neaktuālos pakalpojumus un iekļāvusi jaunus pakalpojumu veidus, kā rezultātā ir nepieciešams precizēt MK noteikumus Nr. 618 par maksas pakalpojumiem un attiecīgi iesniegt projektu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. Tā kā paredzamo grozījumu apjoms pārsniedz pusi no MK noteikumus Nr. 618 apjoma, tad atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140. punktam, nepieciešams izstrādāt jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 618 grozījumu nepieciešamību nosaka tas, ka maksas pakalpojumos noteiktās cenas neatbilst Pārvaldes sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām, jo nodarbināto atalgojums, dažādu preču un pakalpojumu cenas kopš noteikumu spēkā stāšanās ir palielinājušās. Pārvaldē kopš 2009. gada ir ieviesta Līdzsvarotās stratēģijas informācijas sistēma, kur ir aprakstīti netiešo izmaksu aprēķina algoritmi. Saskaņā ar Pārvades Vadlīnijām finanšu vadībā, katru gadu, pamatojoties uz apstiprinātu iepriekšējā gada finanšu pārskatu, tiek aprēķināti plānošanas vajadzībām pielietojamie netiešo izmaksu koeficienti. Darbiem, kuri tiek plānoti 2021. gadā, izmantojams netiešo izmaksu koeficients 32.08 %, kas ietver iestādes uzturēšanas izdevumus, IT infrastruktūras nodrošinājuma izmaksas un arī atlīdzības izmaksas, kuras nav iespējams norādīt uz konkrētu produktu (atvaļinājumi, piemaksas, pabalsti).
Ņemot vērā faktisko pieprasījumu, jaunu pakalpojumu pieejamību un arī to, ka dažus pakalpojumus Pārvalde vairs nesniedz, Pārvalde ir precizējusi maksas pakalpojumu veidus kā arī apvienojusi vienveidīgos pakalpojumus. Pievienotās vērtības nodoklis Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem piemērojams vispārējā kārtībā.
Pārvaldes maksas pakalpojumi tiek sniegti, izmantojot oficiālo statistiku vai oficiālās statistikas nodrošināšanas procesā iegūtos datus. Oficiālo statistiku Pārvalde publicē Statistikas likuma 20. pantā noteiktajā kārtībā Oficiālās statistikas portālā. Statistikas likuma ietvertais regulējums nodrošina pakalpojumu pieejamību elektroniskā veidā un līdz ar to Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 "Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi" 18.punkta prasību izpildi.
Pārvalde, lai nodrošinātu privātpersonu vajadzības pēc statistikas dažādu formalitāšu kārtošanai (piemēram, līguma nosacījumu izpilde) izsniedz statistiku arī izziņu veidā. Izziņas tiek izsniegtas gan elektroniskā dokumenta, gan papīra dokumenta veidā, atbilstoši privātpersonas vajadzībām.
Maksas pakalpojumu cenrāža pozīcijās Nr. 4.-11. sniegtie pakalpojumi tiek sniegti tikai elektroniskā veidā.
Noteikumu projekta mērķis ir saglabāt un ieviest tādus Pārvaldes maksas pakalpojumus, kuru izmaksas atbilst reālajām cenām un pēc kuriem ir pieprasījums.
Noteikumu projekta pielikuma 1. punkts vispārināts, nosakot samaksu par jebkuras izziņas sagatavošanu, neatkarīgi kāds rādītājs tajā ietverts. Attiecīgi ar noteikumu projekta 2. punktu noteikta samaksa par papildu rādītāju, ja tādu nepieciešams ietvert izziņā.
Pārvalde vairs nesniedz poligrāfijas pakalpojumus un kopēšanas, drukāšanas pakalpojumus, līdz ar to sadaļa par šiem maksas pakalpojumiem ir izņemta, saglabājot tikai sadaļu par publikācijas izsniegšanu papīra veidā noteikumu projekta pielikuma 3. punktā.
Noteikumu projekta pielikuma 4., 5. un 6. punktā ietverti jaunie pakalpojumi, kurus sniedz Pārvalde.
Attiecībā uz attālinātās piekļuves sistēmas izmantošanu precizēta terminoloģija, pēc būtības nemainot tās izmantošanas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pārvalde trīs dienu laikā pēc Ministru kabineta noteikumu projekta spēkā stāšanās nodrošinās informācijas publicēšanu par jaunajiem un aktualizēs informāciju par pilnveidotajiem pakalpojumiem un to izcenojumiem valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv publisko pakalpojumu katalogā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Palielināsies izmaksas par Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Palielināsies izmaksas par Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
25 000
0
25 000
0
25 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
25 000
0
25 000
0
25 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
25 000
0
25 000
0
25 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
25 000
0
25 000
0
25 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši faktiskajai situācijai ir veikti maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķini un maksas pakalpojumiem ir pārskatītas minēto maksas pakalpojumu izmaksas, ņemot vērā faktiskos izdevumus un sniegto maksas pakalpojumu apjoma izmaiņas, Pārvalde pagaidām neplāno maksas pakalpojumu ieņēmumu palielinājumu.

Anotācijas pielikums - Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2005. gada 23. augusta noteikumi Nr. 618 “Centrālās statistikas pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis”

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu zaudēs spēku ar noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdi.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā statistikas pārvalde, Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/0ce11f90-024b-4668-8c8c-453b35bfd70e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības komentāri netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi