Anotācija (ex-ante)

24-TA-1177: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4052 004 0085) zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0846, 0,02 ha platībā, ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0847, 0,39 ha platībā, ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0849, 0,8689 ha platībā, ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0850, 2,04 ha platībā, ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0851, 0,5 ha platībā un ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0852, 0,06 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk - Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0085) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) 0,02 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) 0,39 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) 0,8689 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) 2,04 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) 0,5 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) 0,06 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) 0,02 ha platībā nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) 0,39 ha platībā nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) 0,8689 ha platībā nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) 2,04 ha platībā nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) 0,5 ha platībā nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) 0,06 ha platībā nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 83. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0085) un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0086) sadales) sastāv no astoņām zemes vienībām: 
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0845) 7,59 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) 0,02 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) 0,39 ha platībā (izveidotas, sadalot bijušo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0085);
4) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) 5,9 ha platībā;
5) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0848) 0,8689 ha platībā; 6) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) 2,04 ha platībā;
7) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) 0,5 ha platībā;
8) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) 0,06 ha platībā (izveidotas, sadalot bijušo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0086).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai ķīlas tiesības, nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesību atzīmes veidā – ceļš- 0,2 km, ceļš- 0,2 km. Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina braucamā ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam, zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) 0,02 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,02 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) platība ir 0,02 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem Lauksaimniecības zeme – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) 0,39 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,26 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) platība ir 0,39 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – Lauksaimniecības zeme - 0,39 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) 0,8689 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0221 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) platība ir 0,8689 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – Lauksaimniecības zeme - 0,8689 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) 2,04 ha platībā ir  reģistrēti apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,31 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,13 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) platība ir 2,04 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – Lauksaimniecības zeme - 2,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) 0,5 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,46 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) platība ir 0,5 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – Lauksaimniecības zeme - 0,5 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) 0,06 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,06 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) platība ir 0,06 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – Lauksaimniecības zeme - 0,06 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, veidojas atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0845) 7,59 ha platībā un atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0848) 5,9 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 31. janvāra atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/201/N atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0845 (pirms zemes vienības sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējums 4052 004 0085 daļa 8,3202 ha platībā) 7,59 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 16. marta atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/500/N atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0848 (pirms zemes vienības sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējums 4052 004 0085 daļa 5,544 ha platībā) 5,9000 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam, ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0845) 7,59 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no esošā valsts nozīmes ceļa. Savukārt atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0848) 5,9 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis prasījumus:
-par ietekmi uz atlikušās zemes vienības daļas konfigurācijas un platības izmaiņām, kas ietekmē tās apsaimniekošanu;
-atsavināmās zemes vienības ir apsētas, līdz ar to atsavināšana nevar notikt ātrāk kā tiek novākta raža, tas ir, ne ātrāk par 2024. gada 30. oktobrī;
-par esošās meliorācijas sistēmas funkcionēšanas nodrošināšanu;
-līgumā iekļaut punktu, kas paredz segt zaudējumus, ja būvdarbu laikā vai pēc to pabeigšanas, šīs sistēmas neveiks savas funkcijas atbilstoši Meliorācijas likumā noteiktajām un zaudējumiem, kas var rasties applūstot sējumiem.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 17. maija lēmumu Nr. 03.1-14-1866 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0085, daļu 56 093,82 EUR (piecdesmit seši tūkstoši deviņdesmit trīs euro un astoņdesmit divi centi), ko veido:
- nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošo zemes vienību tirgus vērtība 53 140,93 EUR (piecdesmit trīs tūkstoši viens simts četrdesmit euro un 93 centi):
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) 0,02 ha platībā tirgus vērtība 274,00 EUR (divi simti septiņdesmit četri euro);
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) 0,39 ha platībā tirgus vērtība 5 343,00 EUR (pieci tūkstoši trīs simti četrdesmit trīs euro);
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) 0,8689 ha platībā tirgus vērtība 11 903,93 EUR (vienpadsmit tūkstoši deviņi simti trīs euro un 93 centi);
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) 2,04 ha platībā tirgus vērtība 27 948,00 EUR (divdesmit septiņi tūkstoši deviņi simti četrdesmit astoņi euro);
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) 0,5 ha platībā tirgus vērtība 6 850,00 EUR (seši tūkstoši astoņi simti piecdesmit euro);
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) 0,06 ha platībā tirgus vērtība 822,00 EUR (astoņi simti divdesmit divi euro);
- kompensējamo zaudējumu kopsumma 2 952,89 EUR (divi tūkstoši deviņi simti piecdesmit divi euro un 89 centi), ko veido:
- zaudējumu apmērs par nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0845) 7,59 ha platībā vērtības samazinājumu 2 132,79 EUR (divi tūkstoši viens simts trīsdesmit divi euro un 79 centi);
- zaudējumu apmērs par nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā,  kadastra Nr. 4052 004 0085, sastāvā esošās atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0848) 5,9 ha platībā vērtības samazinājumu 820,10 EUR (astoņi simti divdesmit euro un 10 centi).
Par Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumiem:
- par ietekmi uz atlikušās zemes vienības daļas konfigurācijas un platības izmaiņām, kas ietekmē tās apsaimniekošanu - sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs informāciju par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0845) 7,59 ha platībā un atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0848) 5,9 ha platībā konfigurācijas un apjoma izmaiņām ir ņēmis vērā, Nekustamā īpašuma daļas vērtējumā nosakot to vērtības samazinājumu;
- atsavināmās zemes vienības ir apsētas, līdz ar to atsavināšana nevar notikt ātrāk kā tiek novākta raža, tas ir, ne ātrāk par 2024. gada 30. oktobrī – prasījums tiks ņemts vērā, pirkuma līgumā paredzot termiņu Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanai;
- par esošās meliorācijas sistēmas funkcionēšanas nodrošināšanu - saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, Rail Baltica projekta ietvaros meliorācijas sistēmas darbība nodrošināma atbilstoši sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri paredz, ka meliorācijas sistēmas darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta. Projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās Nekustamā īpašuma īpašniekam piederošajā atlikušajā zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0845) 7,59 ha platībā un atlikušajā zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0848) 5,9 ha platībā esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu;
- līgumā iekļaut punktu, kas paredz segt zaudējumus, ja būvdarbu laikā vai pēc to pabeigšanas, šīs sistēmas neveiks savas funkcijas atbilstoši Meliorācijas likumā noteiktajam un zaudējumiem, kas var rasties applūstot sējumiem – prasījums tiks ņemts vērā, Nekustamā īpašuma daļas pirkuma līgumā paredzot punktu, ja Rail Baltica projekta būvdarbu rezultātā rodas meliorācijas sistēmas bojājumi vai darbības traucējumi, Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības prasīt novērst radītos bojājumus. Tāpat šajā punktā paredzot tiesības prasīt atlīdzināt radušos tiešos zaudējumus, kas ir tiešā cēloņsakarībā ar Rail Baltica projekta būvdarbu rezultātā radītajām sekām.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto valsts nozīmes autoceļu – nodot valsts īpašumā saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas noteikumiem. Savukārt zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Krampuļi-1" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0085) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0846) 0,02 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0847) 0,39 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0849) 0,8689 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0850) 2,04 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0851) 0,5 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0852) 0,06 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūve veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi