Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-421: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" teritorijai un objektiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk - RAKUS) ir lielākā V līmeņa, daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, kas nodrošina daudzpusīgu diagnostiku un ārstēšanu pacientiem, kā arī veic zinātniski pētniecisko darbu un ievieš inovācijas, nodrošina jauno speciālistu apmācību un īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un veselības veicināšanai.
RAKUS atsevišķās klīnikās stacionārā palīdzība tiek sniegta tādos medicīnas profilos, kuros tā nav pieejama citās Latvijas veselības aprūpes iestādēs, piemēram, mikroķirurģijas, plastiskās un rekonstruktīvās ķirurģijas, izgulējumu ārstēšanas, toksikoloģijas un sepses, politraumas, apdegumu, apsaldējumu ārstēšanas, nacionālsociālistiskajā režīmā cietušo personu rehabilitācijas, bērnu surdoloģijas, cilmes šūnu transplantācijas, tuberkulozes, HIV/AIDS ārstēšanas un stereotaktiskās staru terapijas (onkoloģiskiem pacientiem) medicīnas profilā.
Ņemot vērā minēto, augsta līmeņa komplicētas veselības aprūpes nodrošināšana, ko veic RAKUS, ir būtiska sabiedrības interešu nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”" paredz SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” noteikt nacionālā interešu objekta statusu ar mērķi nodrošināt ārstniecības iestādes infrastruktūras ilgtermiņa attīstības plānu īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 6.pielikuma “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” 1.1.2.apakšpunktā noteikto RAKUS ir V līmeņa stacionārā ārstniecības iestāde, kas diennakti nodrošina pacientiem neatliekamos, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus. Atbilstoši Ārstniecības likuma 54.1 pantā noteiktajam RAKUS ir universitātes slimnīca, kas bez sekundāro un terciāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanas piedalās bakalaura, maģistra, rezidentu un doktora studiju programmu un rezidentūras programmu īstenošanā un veic zinātnisko un pētniecisko darbu ārstniecības jomā, veicinot jaunu ārstniecības metožu un medicīnas tehnoloģiju ieviešanu.
Vēsturiski veiktas slimnīcu administratīvas apvienošanas rezultātā pieci RAKUS ietilpstošie stacionāri – “Gaiļezers”, Latvijas Onkoloģijas centrs, Tuberkulozes un Plaušu slimību centrs, Latvijas Infektoloģijas centrs  un stacionārs “Biķernieki” izvietoti vairākās adresēs. Šobrīd RAKUS sastāvā ietilpst šādas medicīnas pakalpojumu struktūrvienības:
1.stacionārs “Gaiļezers”, kura ēku komplekss izvietots Hipokrāta ielā 2, Rīgā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2078;
2. stacionārs “Latvijas Onkoloģijas centrs”, kura ēka izvietota Hipokrāta ielā 4, Rīgā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2117;
3. stacionārs “Biķernieki”,  kura ēku komplekss izvietots Lielvārdes ielā 68, Rīgā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 092 0409;
4. stacionārs “Latvijas Infektoloģijas centrs” kura ēku komplekss izvietots Linezera ielā 3, Rīgā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 092 0336;
5. stacionārs “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs”, kura ēku komplekss izvietots Upeslejās Stopiņu pagastā, Ropažu novadā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8096 005 0095 un
6. Pataloģijas centrs, kurš izvietots ēkā Hipokrāta ielā 2 K-5, Rīgā uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2079.
RAKUS uz 2021.gada 14.decembri ir nodarbināti 4989 darbinieki.
Katru gadu RAKUS tiek sniegti stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi apmēram 54 000 pacientu, dienas stacionāra veselības aprūpes pakalpojumi apmēram 43 000 pacientu un ambulatorie veselības aprūpes pakalpojumi apmēram 700 000 pacientu. Kopumā RAKUS ir 1773 gultas vietas. Gada laikā tiek veiktas vairāk nekā 41 700 stacionāra, 21 700 dienas stacionāra un 15 200 ambulatorās operācijas.
RAKUS sniedz arī plaša medicīnas profila ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus, nodrošinot dažādu speciālistu konsultācijas un diagnostikas darbu, tajā skaitā onkoloģisko un hematoloģisko pacientu ambulatoro aprūpi. RAKUS darbojas dienas stacionāri, kas ļauj atslogot diennakts stacionāra darbu un samazināt kopējo pacientu ārstēšanas ilgumu.
RAKUS ir būtiska loma katastrofu medicīnas koordinēšanā. Valsts civilās aizsardzības plāna ietvaros RAKUS kopā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu ir noteiktas kā institūcijas, kas atbildīgas par specializētās medicīniskās palīdzības sniegšanu, medicīniskās rehabilitācijas organizēšanu un koordinēšanu avārijas seku likvidēšanā masveida cietušo gadījumā. RAKUS ir Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) un Ziemeļatlantijas Līguma organizācijas (turpmāk – NATO) stratēģiskais sadarbības partneris.
RAKUS ir klīniskā bāzes vieta Rīgas Stradiņa universitātes (turpmāk - RSU) un Latvijas Universitātes (turpmāk - LU) rezidentiem. Ik gadu RAKUS uzņem un apmāca ap 300 jaunos ārstus dažādās specialitātēs. Tiek apgūtas praktiskās un teorētiskās zināšanas. Tāpat RAKUS nodrošina RSU, LU un medicīnas koledžās studējošajiem studentiem mācību prakses vietas atbilstoši studentu izvēlētai profesijai. RAKUS ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personālam nodrošina profesionālās kvalifikācijas tālākizglītības pasākumus, kas sekmē darbinieku profesionālo izaugsmi, kvalifikācijas celšanu un uzturēšanu. Visos RAKUS stacionāros notiek zinātniskās pētniecības darbs.
RAKUS ir vienīgā ārstniecības iestāde Latvijā, kuras ginekoloģijas, dzemdību specialitātes rezidentūras programma ir saņēmusi Eiropas akreditāciju un atzīta par vienīgo centru Latvijā, kur var apgūt kvalitatīvas apmācības operatīvajā ginekoloģijā.
RAKUS Oftalmoloģijas klīnika ir ieguvusi Eiropas Oftalmologu biedrības apmācīt tiesīga centra akreditāciju, kas apliecina klīnikas rezidentu apmācības programmas atbilstību Eiropas standartiem.
RAKUS darbojas Insulta vienība, kur neatliekami, intensīvi, specializēti un multidisciplināri ārstē insulta pacientus, pielietojot jaunākās insulta diagnostikas un ārstēšanas metodes, tajā skaitā trombolīzi, kā arī akūto rehabilitāciju (fizioterapiju, ergoterapiju, nodarbības ar logopēdu). Iespējama arī sociālā un psihologa palīdzība. Insulta vienība ir vienīgā Baltijā, kas ieguvusi Eiropas Insulta organizācijas (EIO) augstāko novērtējumu – STROKE UNIT sertifikātu, kas apliecina sniegto pakalpojumu atbilstību augstākajiem Eiropā noteiktajiem standartiem un vadlīnijām.
2020.gadā Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde “Aslimnīcas Mācību centrs”, kas izveidota ar mērķi nodrošināt zināšanu pārnesi, profesionālo prasmju pilnveidi un tālākizglītību Sabiedrības darbiniekiem, ārstniecības, ārstniecības atbalsta personām, pacientiem un iedzīvotājiem visā Latvijā.
RAKUS ir reģistrēta Izglītības un zinātnes ministrijas uzturētajā Zinātnisko institūciju reģistrā, vienlaikus atbilstoši starptautisko ekspertu vērtējumam un ieteikumiem tiek stiprināta sadarbība ar valsts pētniecības organizācijām, galvenokārt, ar universitātēm.
Šobrīd RAKUS darbojas valstiski svarīgi medicīnas aprūpes centri:
1. Neatliekamās medicīnas centrs;
2. Latvijas Onkoloģijas centrs;
3. Patoloģijas centrs;
4. Terapeitiskās radioloģijas un nukleārās medicīnas klīnika;
5. Latvijas Infektoloģijas centrs;
6. Tuberkulozes un plaušu slimību centrs (t. s. PVO sadarbības centrs “Multirezistentas tuberkulozes ārstēšanas pētniecībā un izglītībā”);
7. Valsts Apdegumu centrs;
8. Gerontoloģijas centrs;
9. Latvijas Bērnu dzirdes centrs;
10. Toksikoloģijas un sepses klīnika nodrošina augsti kvalificētu un specializētu ārstniecību akūtiem toksikoloģiskajiem un sepses pacientiem – vienīgā šāda veida klīniskā struktūrvienība valstī) ar sastāvā esošajiem:
10.1. Hiperbārās oksigenācijas kabinetu;
10.2. Saindēšanās informācijas centru;
11. Ķirurģiskās infekcijas (strutainās ķirurģijas) klīnika;
12. Latvijas plastiskās, rekonstruktīvās un mikroķirurģijas centrs;
13. Ķīmijterapijas un hematoloģijas klīnika (hemostāzes un koaguloģijas centrs);
14. Politraumu centrs;
15. Nacionālā references laboratorija;
16. Insulta vienība;
17. Diagnostikās radioloģijas centrs;
18. Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnika;
19.Reto slimību koordinācijas centrs;
20. Kolposkopijas references centrs;
21. Krūts centrs.
Darbojas arī citas nozīmīgas klīnikas, kurās strādā Latvijas vadošie speciālisti attiecīgajās nozarēs:
22. Metabolo slimību un cukura diabēta aprūpes un apmācības centrs;
23. Neiroloģijas un neiroķirurģijas klīnika;
24. Oftalmoloģijas klīnika;
25. Sepses klīnika;
26. Terapijas klīnika;
27. Gastroenteroloģijas klīnika;
28. Izsētās sklerozes centrs;
29. Invazīvās kardioloģijas un aritmoloģijas centrs;
30. Hepato-pankreato-biliārās ķirurģijas vienība;
31. Neiroendokrīno audzēju vienība;
32. Torokālās ķirurģijas centrs;
33. Agrīnās kognitīvo traucējumu centrs;
34. Rokas terapijas centrs;
35. Onkoloģiskās rehabilitācijas centrs.

Nekustamais īpašums: Veselības ministrija, pamatojoties uz 2009.gada 24.februārī noslēgto Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas līgumu Nr.72, ir nodevusi RAKUS, kā valsts kapitālsabiedrībai, kurā Veselības ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, tiešo funkciju nodrošināšanai, lietošanā un apsaimniekošanā valsts nekustamos īpašumus, kas ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, tajā skaitā, arī šādus nekustamos īpašumus, kas sastāv no:
1. Nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 0100 122 2078, kurā ietilpst zemesgabals ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2078 un uz tā esošās 36 ēkas un būves (turpmāk tekstā – Valsts īpašums), kurās izvietots stacionārs “Gaiļezers” ar tā sastāvā ietilpstošo Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīniku (turpmāk tekstā – NMPUK) ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2078 055;
2. Ēkas ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2006 001, kurā – izvietots Stacionārs “Latvijas Onkoloģijas centrs” (turpmāk tekstā – LOC), kas atrodas uz privātpersonām piederoša zemesgabala ar kadastra Nr. 0100 122 2117 (turpmāk tekstā – Zemesgabals Nr. 1);
3. Ēkas ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2079 002, kurā – izvietots Patoloģijas centrs, kas atrodas uz privātpersonām piederoša zemesgabala ar kadastra Nr. 0100 122 2079 (turpmāk tekstā – Zemesgabals Nr. 2).
Uz privātpersonām piederoša Zemesgabala Nr.2 atrodas vēl viens valsts nekustamais īpašums - ēka ar kadastra apzīmējumu 0100 122 2079 001, kurā izvietota Veselības ministrijas padotības iestāde - Valsts Tiesu medicīnas ekspertīžu centrs (turpmāk tekstā – VTMEC) (skat. Pielikuma Nr.1, Attēlu Nr.2).
Ņemot vērā iepriekš norādītās zemes gabalu īpašuma tiesības, RAKUS ir spiesta no 14 privātpersonām nomāt vairākus tām piederošos zemesgabalus (skat. Pielikuma Nr.1, Attēlu Nr.2), lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, kā arī valstij piederošo vitāli svarīgo nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, t.sk. piebraukšanu pie RAKUS stacionāriem “Gaiļezers”, LOC un Patoloģijas centra.

RAKUS strateģiskā attīstība:
Stratēģiskie dokumenti:
RAKUS vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.-2022.gadam noteikts nefinanšu mērķis NM6 “Mūsdienīga un ilgtspējīga Slimnīcas infrastruktūra” rīcības virziens NM6_RV1 “Slimnīcas ēku un būvju uzturēšana un plānveida sistemātiska atjaunošana” un finanšu mērķis FM1 “Ilgtspējīga un stabila finansiāla darbība” rīcības virziens FM1_RV7 “Ārstniecības pakalpojumu koncentrēšana Hipokrāta ielas kompleksā”.

Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plānā Latvijai noteiktās strukturālās reformas - 4.3.1.r. "Veselības aprūpes ilgtspēja, pārvaldības stiprināšana, efektīva veselības aprūpes resursu izlietošana, kopējā valsts budžeta veselības aprūpes nozarē palielinājums" īstenošanai plānota RAKUS jauna ārstniecības korpusa izveide, kura būvniecībai tiks piesaistīts Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums.

RAKUS infrastruktūras attīstības redzējums:
Atbilstoši Pasaules Veselības organizācijas un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (turpmāk – OECD) rekomendācijām, Eiropas Komisijas stratēģiskajiem mērķiem, kā arī Nacionālajā attīstības plānā 2021. - 2027.gadam (turpmāk – NAP2027)[1] , Sabiedrības veselības pamatnostādnēs, Veselības ministrijas stratēģijā un RAKUS vidēja termiņa stratēģijā 2020.-2022.gadam minētajiem attīstības virzieniem, RAKUS plāno attīstīt sekundāros ambulatoros un dienas stacionāra pakalpojumus, kā arī koncentrēt ambulatoros un stacionāra pakalpojumus Hipokrāta ielas kompleksā, būvējot jaunu Plaušu un infekcijas slimību ārstniecības korpusu un veidojot RAKUS vienoto ambulatoro centru, tādejādi uz jauno korpusu pārvietojot stacionārus “Latvijas Infektoloģijas centrs” un “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs”. Veicot stacionāru apvienošanu, tiks vienuviet koncentrēti LIC un TPSC stacionāros sniegtie ambulatorie un stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi, kā arī koncentrēti esošie Hipokrāta ielas kompleksā izvietotie ambulatorie pakalpojumi, efektīvi izmantojot arī šobrīd stacionāros “Gaiļezers” un LIC esošās funkcijas un infrastruktūru. Ambulatorais centrs tiks veidots ar mērķi uzlabot ambulatoro un dienas pakalpojumu pieejamību pacientiem un sniegto pakalpojumu kvalitāti. Kā Ambulatoro centru, tā arī jauno Plaušu un infekcijas slimību ārstniecības korpusu nepieciešams veidot centralizēti, Hipokrāta ielas teritorijā, apvienojot kompetenci, speciālistus, tehnoloģijas un klīnisko bāzi, kas šobrīd izkaisīta decentralizēti vairākos RAKUS stacionāros un atrodas tehniski un tehnoloģiski novecojušā un pacientiem un speciālistiem grūti sasniedzamā infrastruktūrā.

Papildus iepriekš minētajiem būvdarbiem, paredzēta arī autostāvvietu izbūve un teritorijas labiekārtošana (skat. attēlu Nr.1 pielikumā). Visus šos projektus paredzēts īstenot 2020. - 2026.gados.

Piesaistot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļus, 2022.gadā paredzēts turpināt stacionāra “Gaiļezers” atjaunošanu, lai nodrošinātu telpas multidisciplināras stacionārās medicīniskās palīdzības sniegšanai pacientiem, kam papildu primārajai saslimšanai ir konstatēta infekcijas slimība. Secīgi pēc stacionāra “Gaiļezers” rekonstrukcijas paredzēta stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” ēkas atjaunošana.
Projekta ietvaros tiks veikti stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” ēkas Hipokrāta ielā 4 D, G un E korpusu atjaunošana 3.-9.stāvam, šajos korpusos esošo nodaļu funkcionēšanai nepieciešamo inženierkomunikāciju pārbūve, jaunu liftu izbūve un esošo nomaiņa un pielāgošana, kā arī B korpusa 1.stāva un 2.stāva atjaunošana, jo esošajos stāvos darbība ir saistīta ar veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu onkoloģijas jomā.
2020.gadā Latvijas valdība apstiprināja vairāk kā 6 miljonu EUR piešķiršanu centralizētās RAKUS aptiekas loģistikas ēkas un stacionāru ēku savienojošu pāreju būvniecībai Hipokrāta ielas teritorijā. Šo projektu plānots pabeigt 2022.gadā, šobrīd jau ir pabeigti projektēšanas darbi un norit būvniecība.
Papildu tam ir uzsākti sagatavošanās darbi, lai veiktu būvniecības procesus, kas saistīti ar Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīnikas infekciju bloka izveidi.
Papildu iepriekš minētajām investīcijām RAKUS Hipokrāta ielas teritorijā, paredzēta pakāpeniska atsevišķu funkciju pārvietošana no esošā stacionāra “Biķernieki”, Lielvārdes ielā
68 uz Hipokrāta ielas teritoriju, vienlaikus attīstot esošās stacionāra “Biķernieki” ēkas par nozīmīgu hronisko pacientu aprūpes iestādi. Jau šobrīd tiek veikti pasākumi energoefektivitātes uzlabošanai stacionārā “Biķernieki” un plānotas investīcijas nākamajā 2021.-2027.gada plānošanas periodā.

Ņemot vērā augstāk minētos stratēģiskās attīstības projektus un to, ka divas zemes vienības pieder privātīpašniekiem, tad saskaņā ar Civillikuma 968.pantu, Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 132. un 133.punktu, Rīgas domes saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 288.punktu, nav pieļaujama jaunas ēkas būvniecība uz diviem zemes gabaliem. Šī apsvēruma dēļ ir apdraudēts RAKUS vienotā ambulatorā pakalpojuma centra izveidošana, jo abu esošo stacionāru ambulatoro daļu savienošana ir iespējama, tikai izbūvējot jaunu ēku abos zemes gabalos vienlaikus.

Pamatojoties uz 2021.gada 6.jūlijā Ministru Kabinetā izskatītā informatīvā ziņojuma “Par SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" infrastruktūras sakārtošanu" (Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija sēdes protokols Nr.51, TA -1516, 97 paragrāfs) priekšlikumiem un piešķirtajiem budžeta līdzekļiem, pamatojoties uz Ministru kabineta likumprojektu “Par valsts budžetu 2022.gadam” (Prioritārā pasākuma “Zemes un nekustamo īpašumu iegādes investīcijas RAKUS, RPNC un PSKUS” īstenošanai - finansējumu no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem novirzot SIA RAKUS, VSIA PSKUS, VSIA RPNC pamatkapitālu ar finanšu ieguldījumu SIA RAKUS, VSIA PSKUS, VSIA RPNC, (Ministru kabineta 2021.gada 24.septembra sēdes protokols Nr.63, 21-TA-364, 1.§ 2.punkts), ir uzsāktas normatīvajos aktos noteiktās darbības, kas saistītas ar  privātpersonām piederošo zemesgabala ar kadastra Nr.0100 122 2117 un zemesgabala ar kadastra Nr.0100 122 2079 atsavināšanu veselības aizsardzības vajadzībām par labu valstij (skat. attēlu Nr.3 pielikumā Nr.1). Pēc zemju atsavināšanas, minētās zemes vienības tiks pievienotas esošajam Hipokrāta iela 2, īpašumam. Uz 2022.gada februāri Veselības ministrija ir nosūtījusi privātīpašniekiem vēstuli ar lūgumu apstiprināt zemes vienību atsavināšanu par labu Veselības ministrijai. 


[1] NAP2027 | Pārresoru koordinācijas centrs (pkc.gov.lv)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būvniecības likuma 14.panta devītajā daļā ir noteikta izsniegto būvatļauju apstrīdēšanas kārtība. Apstrīdēšanas gadījumā pastāv risks, ka var tik ierosināta tiesvedība no trešo personu puses ar mērķi apturēt būvniecību. Šāda tiesvedība būvniecību var apturēt uz vairākiem gadiem, kas nav pieļaujami, it īpaši nozīmīgu būvdarbu gadījumos, kas tiks līdzfinansēti ar Eiropas Savienības fondu,  Atveseļošanās un noturības mehānisma atbalstu un tādejādi ir ierobežoti konkrētā laika termiņā.
Risinājuma apraksts
Nacionālo interešu objektiem ir noteikts īpašs regulējums, tai skaitā:
Būvniecības likuma 15.panta pirmās daļas 1.punktā noteikts, ka būvatļauju izdod, ja būvniecības iecere atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem), izņemot gadījumus, kad būvniecības iecere attiecas uz nacionālo interešu objektu.
Atbilstoši Būvniecības likuma 14.panta devītajai daļai būvatļauju var apstrīdēt vai pārsūdzēt mēneša laikā no dienas, kad stājas spēkā būvatļauja.
Būvniecības likuma 15.panta septītā daļa noteic, ka nacionālā interešu objekta būvniecībai izdotas būvatļaujas apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tās darbību.

Ņemot vērā RAKUS teritorijas un objektu būtisku nepieciešamību sabiedrības interešu nodrošināšanai un ilgtspējīgai izmantošanai un RAKUS nākotnes attīstības plānus, nepieciešams noteikt nacionālo interešu objekta statusu RAKUS šādu nekustamo īpašumu robežās:
a) Hipokrāta ielā 2, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2078) (Stacionārs “Gaiļezers”, plānotais Jaunais plaušu un infekciju slimību ārstniecības korpuss un plānotais RAKUS vienotais ambulatorais centrs);
b) zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2079 (bez adreses) (atsavināmā zemes vienība, uz kuras atrodas Patoloģijas centrs un Valsts tiesu medicīnas centrs);
c) Hipokrāta ielā 4, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2117) (atsavināmā zemes vienība uz kuras atrodas Latvijas Onkoloģijas centrs);
d) Lielvārdes ielā 68, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0409) (Stacionārs “Biķernieki”).

Teritorijas attīstības plānošanas likuma 17.pantā noteiktas prasības priekšlikumu par nacionālo interešu objektu izveidošanu noformēšanai un virzīšanai apstiprināšanai, tai skaitā:
 - Priekšlikumu virza apstiprināšanai sadarbībā ar vietējām pašvaldībām, kuru teritoriju ietekmēs nacionālo interešu objekts
 - Priekšlikumā ietver vietas izvēles pamatojumu.
Nacionālo interešu objekta vieta izvēlēta atbilstoši ārstniecības iestādes vēsturiskai atrašanās vietai.
 - Priekšlikumā ietver ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātus, ja tas ir nepieciešams saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
RAKUS teritorijā netiek veiktas un nav paredzēts veikt darbības vai attīstīt objektus, kuriem atbilstoši likumam “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” būtu nepieciešams veikt ietekmes uz vidi izvērtējumu.

 - Priekšlikumā nosaka objekta funkcionēšanai nepieciešamo teritoriju un aizsargjoslu, ja tāda paredzēta normatīvajos aktos.
Objekta funkcionēšanai nepieciešamā teritorija ir RAKUS šādu zemes vienību robežās bez aizsargjoslām:
a) Hipokrāta ielā 2, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2078);
b) zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2079 (bez adreses);
c) Hipokrāta ielā 4, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2117);
d) Lielvārdes ielā 68, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0409).

 - Priekšlikumā nosaka objekta izmantošanas nosacījumus.
Objektam nav paredzēts noteikt papildu izmantošanas nosacījumus. Atbilstoši nekustamā īpašuma lietošanas un pārvaldīšanas līgumam infrastruktūra RAKUS nodota noteiktu valsts funkciju veikšanai.
 - Ja netiek piemērots ietekmes uz vidi novērtējums, attiecīgās nozares ministrija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā organizē sabiedrības informēšanu par priekšlikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nacionālā interešu objekta statusa iegūšanai nav alternatīvas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekts nerada izmaksas, prasības ir samērīgas pret ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar rīkojuma projekta pieņemšanu SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” teritorijai tiks noteikts nacionālā interešu objekta status, lai nodrošinātu ārstniecības iestādes infrastruktūras ilgtermiņa attīstības plānu īstenošanu ar noteiktām priekšrocībām slimnīcas infrastruktūras attīstībai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts tiešā veidā neskar teritorijas attīstību, taču nacionāla interešu objekta statusa noteikšana RAKUS ļaus attīstīt infrastruktūru, izvairoties no būvatļaujas apstrīdēšanas/pārsūdzības riska.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi