25-TA-2078: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumos Nr. 137 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumos Nr. 137 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdes prot. Nr. 21 42. § “Rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021. – 2027. gadam”” (turpmāk - MK protokollēmums Nr. 21 42. §) 12.punktu, 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" (turpmāk – 4.3.5.5. pasākums) ietvaros precizēt pasākumam pieejamo finansējumu, kas tiktu palielināts par elastības finansējuma apjomu, kā arī svītrot citus nosacījumus, kas vairs nav aktuāli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumu Nr. 137 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 137) 5.1.1.1. apakšpunktā noteiktajam 4.3.5.5. pasākuma projekta ietvaros līdz 2024. gada 31. decembrim ir apmācītas vairāk kā 50 nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas, līdz ar to tika sasniegta iznākuma rādītāja starpposma vērtība. 4.3.5.5.pasākuma projekta ietvaros tiek turpināta aktivitāšu īstenošana, kuru ieviešanai ir nepieciešams izmantot elastības finansējumu.
Atbilstoši Finanšu ministrijas š.g. oktobrī neformāli sniegtajai informācijai, Eiropas Komisija (turpmāk – EK) lēmumu par elastības finansējuma pieejamību konkrētām investīcijām programmas vidusposma novērtējuma ietvaros varētu pieņemt 2026. gada sākumā.
Atbilstoši Finanšu ministrijas š.g. oktobrī neformāli sniegtajai informācijai, Eiropas Komisija (turpmāk – EK) lēmumu par elastības finansējuma pieejamību konkrētām investīcijām programmas vidusposma novērtējuma ietvaros varētu pieņemt 2026. gada sākumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
4.3.5.5. pasākuma projekta ietvaros ir paredzēts iepirkt pakalpojumus:
- "Sākotnējās juridiskās palīdzības, t.sk. sākotnējās mediācijas modeļa izstrāde un īstenošana": ar mērķi izstrādāt sākotnējās juridiskās palīdzības, t.sk. sākotnējās mediācijas modeli, kas būtu piemērots Latvijas iedzīvotāju vajadzībām.
Izstrādātais modelis paredzēts, lai regulētu kārtību, kā sākotnējā juridiskā palīdzība, t.sk. sākotnējā mediācija tiek sniegta iedzīvotājiem dažādos formātos, nodrošinot vienlīdzīgu piekļuvi pakalpojumam neatkarīgi no personas materiālajiem resursiem, dzīvesvietas vai juridiskās izpratnes. Pilotprojekta īstenošanas ietvaros tiks praktiski pārbaudīta sākotnējās juridiskās palīdzības, t.sk. sākotnējās mediācijas modeļa darbība, izvērtēta tā piemērotība un identificēti nepieciešamie uzlabojumi pirms modeļa ieviešanas valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmā.
- "Valsts nodrošinātās mediācijas norīkošanas modeļa izstrāde un pilotprojekta īstenošana": ar mērķi izstrādāt vienotu, caurskatāmu un funkcionālu valsts nodrošinātās mediācijas norīkošanas modeli, kas nodrošinātu efektīvu mediatoru pieejamību un to norīkošanu atbilstoši sabiedrības vajadzībām.
Izstrādātais modelis paredzēts, lai regulētu kārtību, kādā tiek atlasīti, norīkoti un koordinēti mediatori valsts nodrošinātās mediācijas ietvaros. Pilotprojekta īstenošanas ietvaros tiks praktiski pārbaudīta valsts nodrošinātās mediācijas norīkošanas modeļa darbība, izvērtēta tā piemērotība un identificēti nepieciešamie uzlabojumi pirms modeļa ieviešanas valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmā.
Lai pakalpojuma iepirkuma dokumentācijā varētu precīzi definēt pilotprojektu īstenošanas apjomu un ilgumu, jau šobrīd ir būtiski noteikt 4.3.5.5. pasākumam elastības finansējuma pieejamību. Finansējuma apjoma savlaicīga noteikšana ir priekšnosacījums kvalitatīvam pakalpojuma iepirkumam, kurā skaidri definēts pakalpojuma apjoms, īstenošanas termiņš un sasniedzamie rezultāti.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 137. 9.2.apakšpunktam, atbildīgā iestāde pēc EK lēmuma par vidusposma pārskatu, var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz MK noteikumu Nr.137 9. punktā minētajam plānotajam kopējam attiecināmā finansējuma apmēram tikai no 2026. gada 1. janvāra.
- "Sākotnējās juridiskās palīdzības, t.sk. sākotnējās mediācijas modeļa izstrāde un īstenošana": ar mērķi izstrādāt sākotnējās juridiskās palīdzības, t.sk. sākotnējās mediācijas modeli, kas būtu piemērots Latvijas iedzīvotāju vajadzībām.
Izstrādātais modelis paredzēts, lai regulētu kārtību, kā sākotnējā juridiskā palīdzība, t.sk. sākotnējā mediācija tiek sniegta iedzīvotājiem dažādos formātos, nodrošinot vienlīdzīgu piekļuvi pakalpojumam neatkarīgi no personas materiālajiem resursiem, dzīvesvietas vai juridiskās izpratnes. Pilotprojekta īstenošanas ietvaros tiks praktiski pārbaudīta sākotnējās juridiskās palīdzības, t.sk. sākotnējās mediācijas modeļa darbība, izvērtēta tā piemērotība un identificēti nepieciešamie uzlabojumi pirms modeļa ieviešanas valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmā.
- "Valsts nodrošinātās mediācijas norīkošanas modeļa izstrāde un pilotprojekta īstenošana": ar mērķi izstrādāt vienotu, caurskatāmu un funkcionālu valsts nodrošinātās mediācijas norīkošanas modeli, kas nodrošinātu efektīvu mediatoru pieejamību un to norīkošanu atbilstoši sabiedrības vajadzībām.
Izstrādātais modelis paredzēts, lai regulētu kārtību, kādā tiek atlasīti, norīkoti un koordinēti mediatori valsts nodrošinātās mediācijas ietvaros. Pilotprojekta īstenošanas ietvaros tiks praktiski pārbaudīta valsts nodrošinātās mediācijas norīkošanas modeļa darbība, izvērtēta tā piemērotība un identificēti nepieciešamie uzlabojumi pirms modeļa ieviešanas valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmā.
Lai pakalpojuma iepirkuma dokumentācijā varētu precīzi definēt pilotprojektu īstenošanas apjomu un ilgumu, jau šobrīd ir būtiski noteikt 4.3.5.5. pasākumam elastības finansējuma pieejamību. Finansējuma apjoma savlaicīga noteikšana ir priekšnosacījums kvalitatīvam pakalpojuma iepirkumam, kurā skaidri definēts pakalpojuma apjoms, īstenošanas termiņš un sasniedzamie rezultāti.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 137. 9.2.apakšpunktam, atbildīgā iestāde pēc EK lēmuma par vidusposma pārskatu, var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz MK noteikumu Nr.137 9. punktā minētajam plānotajam kopējam attiecināmā finansējuma apmēram tikai no 2026. gada 1. janvāra.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar MK protokollēmuma Nr. 21 42. § 12.punktu izņēmuma gadījumā, to objektīvi pamatojot, atbildīgā iestāde, virzot attiecīgo Ministra kabineta noteikumu grozījumu projektu, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā var rosināt ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, attiecīgi, negaidot EK lēmumu par vidusposma pārskatu.
Ar šo noteikumu projektu tiek rosināts precizēt finansējuma apmēru 4.3.5.5.pasākuma ietvaros, palielinot to par elastības finansējuma apjomu (179 789 euro), lai nodrošinātu ātrāku un kvalitatīvāku 4.3.5.5.pasākuma projekta aktivitāšu ieviešanu. Ir nepieciešams noteikt elastības finansējuma pieejamību, kas ļautu segt izmaksas, kas saistītas ar pilotprojektu aktivitāšu praktisku īstenošanu, tostarp personāla iesaisti, metodikas testēšanu un izvērtēšanu.
Elastības finansējuma apjoms tiek noteikts saskaņā ar EK izskatīšanā esošajiem ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam vidusposma grozījumiem (grozījumi Nr.3). Elastības finansējuma apjoms: 179 789 euro, t.sk. ESF+ finansējums 152 821 euro un VB finansējums 26 968 euro.
Līdz ar šī noteikumu projekta virzīšanu aktualitāti ir zaudējis MK noteikumu Nr.137. 9.2.apakšpunkts, kā arī 9.1.apakšpunktā minētais nosacījums šobrīd jau ir izpildīts un tiek svītrots.
Ar šo noteikumu projektu tiek rosināts precizēt finansējuma apmēru 4.3.5.5.pasākuma ietvaros, palielinot to par elastības finansējuma apjomu (179 789 euro), lai nodrošinātu ātrāku un kvalitatīvāku 4.3.5.5.pasākuma projekta aktivitāšu ieviešanu. Ir nepieciešams noteikt elastības finansējuma pieejamību, kas ļautu segt izmaksas, kas saistītas ar pilotprojektu aktivitāšu praktisku īstenošanu, tostarp personāla iesaisti, metodikas testēšanu un izvērtēšanu.
Elastības finansējuma apjoms tiek noteikts saskaņā ar EK izskatīšanā esošajiem ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam vidusposma grozījumiem (grozījumi Nr.3). Elastības finansējuma apjoms: 179 789 euro, t.sk. ESF+ finansējums 152 821 euro un VB finansējums 26 968 euro.
Līdz ar šī noteikumu projekta virzīšanu aktualitāti ir zaudējis MK noteikumu Nr.137. 9.2.apakšpunkts, kā arī 9.1.apakšpunktā minētais nosacījums šobrīd jau ir izpildīts un tiek svītrots.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Jā, šobrīd nepastāv alternatīvie risinājumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
420 271
0
309 180
0
85 065
152 821
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
420 271
0
309 180
0
85 065
152 821
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
494 437
0
363 741
0
100 076
179 789
0
2.1. valsts pamatbudžets
494 437
0
363 741
0
100 076
179 789
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-74 166
0
-54 561
0
-15 011
-26 968
0
3.1. valsts pamatbudžets
-74 166
0
-54 561
0
-15 011
-26 968
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
-26 968
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
-26 968
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024. gadā apgūtais finansējums 91 620 euro (ESF+ 77 877 euro; VB 13 743 euro). 2024. gadā neapgūtais finansējums kopā ir 49 230 euro, kas tiks apgūts nākošajos periodos.
Atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 4.3.5.5. pasākuma finansējuma sadalījums pa gadiem:
2025.gadā plānotais finansējums 494 437 euro (ESF+ 420 271 euro; VB 74 166 euro).
2026.gadā plānotais finansējums 363 741 euro (ESF+ 309 180 euro; VB 54 561 euro).
2027.gadā plānotais finansējums 100 076 euro (ESF+ 85 065 euro; VB 15 011 euro).
Pēc grozījumiem noteikumu projektā kopējais attiecināmais finansējums būs 1 278 893 euro, t.sk. ESF+ finansējums 1 087 059 euro un VB finansējums 191 834 euro (paredzot kopējo attiecināmo finansējumu palielināt par 179 789 euro, t.sk.ESF+ finansējums 152 821 euro un VB finansējums 26 968 euro).
Atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 4.3.5.5. pasākuma finansējuma sadalījums pa gadiem:
2025.gadā plānotais finansējums 494 437 euro (ESF+ 420 271 euro; VB 74 166 euro).
2026.gadā plānotais finansējums 363 741 euro (ESF+ 309 180 euro; VB 54 561 euro).
2027.gadā plānotais finansējums 100 076 euro (ESF+ 85 065 euro; VB 15 011 euro).
Pēc grozījumiem noteikumu projektā kopējais attiecināmais finansējums būs 1 278 893 euro, t.sk. ESF+ finansējums 1 087 059 euro un VB finansējums 191 834 euro (paredzot kopējo attiecināmo finansējumu palielināt par 179 789 euro, t.sk.ESF+ finansējums 152 821 euro un VB finansējums 26 968 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts ļaus finansējuma saņēmējam īstenot iepriekš plānotās aktivitātes, līdz ar to grozījumiem ir pozitīva ietekme uz finansējuma saņēmēju un projektu.
Visas 4.3.5.5. pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.3.prioritātes “Nodarbinātība un sociālā iekļaušana” noteiktajam intervences kodam – 162 “Pasākumi, ar ko modernizē sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp, veicinot piekļuvi sociālajai aizsardzībai”.
Projektam nepieciešamais papildu finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta resora 74. "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Visas 4.3.5.5. pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.3.prioritātes “Nodarbinātība un sociālā iekļaušana” noteiktajam intervences kodam – 162 “Pasākumi, ar ko modernizē sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp, veicinot piekļuvi sociālajai aizsardzībai”.
Projektam nepieciešamais papildu finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta resora 74. "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz veikt tehniskus grozījumus, kuriem nav ietekmes uz sabiedrību.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Tiesu administrācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
