24-TA-1826: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" paredz grozīt Nacionālo bruņoto spēku likumu, lai atceltu Ministru kabineta pienākumu noteikt, kādos gadījumos un kādā kārtībā tiek ierobežota personu pārvietošanās, uzturēšanās un saimnieciskās darbības veikšana militārajā poligonā; lai piešķirtu tiesības valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – LVRTC) apsaimniekot atsevišķus militārus objektus, kā arī lai noteiktu tiesības valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VNĪ) un LVRTC organizēt valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" sagatavots, lai paātrinātu valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību Latvijā un atvieglotu militāru objektu apsaimniekošanu, kā arī lai veiktu grozījumus attiecībā uz likumā iekļauto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību un gadījumus, kad tiek ierobežota personu pārvietošanās, uzturēšanās un saimnieciskās darbības veikšana militārajā poligonā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Pieņemot Militārā poligona “Sēlija” izveides likumu, tika veikti grozījumi virknē citu likumu, paredzot īpašus nosacījumus attiecībā uz regulējumu militārajos poligonos (tika veikti grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā, Medību likumā, Meža likumā, Sugu un biotopu aizsardzības likumā, likumā “Par īpašu aizsargājamām teritorijām” un likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”). Nacionālo bruņoto spēku likumā tika veikti grozījumi, papildinot likumu ar 4.2 pantu un nosakot, ka:
(1) Militārais poligons ir Ministru kabineta ģeogrāfiski noteikta Latvijas Republikas teritoriālās jūras vai sauszemes teritorija, kā arī gaisa telpa virs šīs teritorijas, kurā tiek īstenotas militārās mācības, manevri ar mācību un kaujas munīcijas lietošanu, taktiskā apmācība un uzņemošās valsts atbalsta sniegšana.
(2) Ministru kabinets nosaka, kādos gadījumos un kādā kārtībā tiek ierobežota personu pārvietošanās, uzturēšanās un saimnieciskās darbības veikšana militārajā poligonā.
Pamatojoties uz Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.2 panta pirmo daļu, ir pieņemti Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumi Nr. 36 "Militāro poligonu teritoriju robežu noteikumi" un Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 416 "Noteikumi par militārā poligona "Sēlija" robežu un tā teritorijā ietilpstošajiem nekustamajiem īpašumiem".
Atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.1 panta pirmajā daļā noteiktajam militārais objekts ir Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā vai citas fiziskās vai juridiskās personas īpašumā, valdījumā vai turējumā esošs nekustamais īpašums (tā daļa), kas nodots lietošanā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (turpmāk - NBS).
Militārie poligoni "Lāčusils" un "Meža Mackeviči" ir paplašināti (t.i. ir noslēgusies nekustamo īpašumu atsavināšana atbilstoši plānotajam), un militāros poligonus veidojošie nekustamie īpašumi ir nodoti lietošanā NBS, attiecīgi - minētie militārie poligoni ir militārie objekti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 27.jūnija noteikumiem Nr. 508 "Noteikumi par aizsargjoslām ap valsts aizsardzības objektiem un šo aizsargjoslu platumu" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 508) militārajiem poligoniem "Lāčusils" un "Meža Mackeviči" ir noteikta 25 metru aizsargjosla.
Militārais poligons “Mežaine” ir paplašināts un nodots lietošanā NBS, vienlaikus - poligona "Mežaine" teritorijā ir iekļauta Kuldīgas novada pašvaldībai piederoša zemes vienība, kura nav pārņemta Aizsardzības ministrijas valdījumā un atrodas blakus esošo nekustamo īpašumu (valsts aizsardzības objektu) aizsargjoslā atbilstoši MK noteikumiem Nr. 508 (aizsargjosla ir noteikta Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, kas veido militāro poligonu).Militārā poligona "Ādaži" paplašināšana nav noslēgusies - atsavināšanas process turpinās, t.i. militārā poligona teritorijā ietilpst nekustamie īpašumi, kas nav militāri objekti, bet kuriem ir uzsākts atsavināšanas process. Papildus militārā poligona "Ādaži" teritorija aptver citu juridisku personu īpašumā esošas zemes vienības, kuras nav plānots atsavināt Aizsardzības ministrijas valdījumā, t.i. tās neietilpst militārā poligona teritorijā. Militārā poligona "Ādaži" teritorija aptver arī 3 zemes vienības, kuras nav plānots pārņemt/atsavināt Aizsardzības ministrijas valdījumā un kurām var piekļūt pa pašvaldībai piederošu Vecštāles ceļu un kadastrā reģistrētu ceļa servitūtu pār Aizsardzības ministrijas valdījumā esošu zemes vienību. Kā arī poligona teritorijā ietilpst Ādažu novada pašvaldībai piederoša zemes vienība, līdz kurai neved kadastra kartē reģistrētie ceļa servitūti un kura atrodas blakus esošo nekustamo īpašumu (valsts aizsardzības objektu) aizsargjoslā. Militāro poligonu “Ādaži” veidojošiem nekustamajiem īpašumiem, kuri ir Aizsardzības ministrijas valdījumā, ir noteikta aizsargjosla atbilstoši MK noteikumiem Nr. 508.
Militārā poligona "Sēlija" izveide ir paredzēta pakāpeniski - infrastruktūras izbūve plānota vairākās būvniecības kārtās, attiecīgi arī atsavināšanas procesu plānots organizēt secīgos posmos, kuri var mainīties atbilstoši pieejamajam finansējumam/aktuālajai situācijai attiecībā uz nepieciešamo infrastruktūras nodrošinājumu. T.i. militārais poligons pakāpeniski kļūs par militāru objektu. Par zemes vienībām militārajā poligonā “Sēlija”, kurām ir uzsākts valdītāja maiņas process no Zemkopības ministrijas uz Aizsardzības ministriju, līdz to pārņemšanai Aizsardzības ministrijas valdījumā, ir noslēgts bezatlīdzības lietošanas līgums, uz kā pamata zemes vienības var tikt nodotas NBS lietošanā, tām kļūstot par militāru objektu. Savukārt, ierobežojumi citai personai piederošā īpašumā, kuram ir nodibināts servitūts, ir noteikti Militārā poligona "Sēlija" izveides likumā.
Militārā poligona "Sēlija" teritorija aptver arī vairākas zemes vienības, kuras nav plānots atsavināt Aizsardzības ministrijas valdījumā un tās skaidri noteiktas Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par militārā poligona "Sēlija" robežu un tā teritorijā ietilpstošajiem nekustamajiem īpašumiem". Tāpat poligona teritorijai 2025. gadā ir paredzēts noteikt aizsargjoslu.
2. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē un reģionā, pēdējo gadu laikā ir ievērojami pieaudzis militārās infrastruktūras projektu skaits Latvijā. Infrastruktūra paredzēta gan NBS, gan sabiedroto spēku vajadzībām, nodrošinot uzņemošās valsts atbalstu.
Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. panta piektajā daļā šobrīd ir noteikts, ka valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību organizē Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs (turpmāk – VAMOIC), kas ir Aizsardzības ministrijas padotības iestāde, savukārt šī likuma 4.1 panta piektajā daļā noteikts, ka VAMOIC arī apsaimnieko militāros objektus. Tā kā nemitīgi tiek stiprinātas valsts aizsardzības spējas, nepārtraukti pieaug arī VAMOIC darba apjoms. Piemēram, 2023./2024. gadā paralēli citu militāro objektu būvniecības projektiem VAMOIC tika uzdots organizēt ar militārā poligona “Sēlija” izveidi saistītās infrastruktūras izbūvi, kā arī valsts aizsardzības dienestam un jauno militāro spēju nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, uzturēšanu un apsaimniekošanu. Aizsardzības nozares vajadzībām būtiski pieauguši ne tikai būvniecības apjomi, bet arī nekustamo īpašumu pārņemšanas/atsavināšanas un apsaimniekošanas apjomi.
(1) Militārais poligons ir Ministru kabineta ģeogrāfiski noteikta Latvijas Republikas teritoriālās jūras vai sauszemes teritorija, kā arī gaisa telpa virs šīs teritorijas, kurā tiek īstenotas militārās mācības, manevri ar mācību un kaujas munīcijas lietošanu, taktiskā apmācība un uzņemošās valsts atbalsta sniegšana.
(2) Ministru kabinets nosaka, kādos gadījumos un kādā kārtībā tiek ierobežota personu pārvietošanās, uzturēšanās un saimnieciskās darbības veikšana militārajā poligonā.
Pamatojoties uz Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.2 panta pirmo daļu, ir pieņemti Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumi Nr. 36 "Militāro poligonu teritoriju robežu noteikumi" un Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 416 "Noteikumi par militārā poligona "Sēlija" robežu un tā teritorijā ietilpstošajiem nekustamajiem īpašumiem".
Atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.1 panta pirmajā daļā noteiktajam militārais objekts ir Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā vai citas fiziskās vai juridiskās personas īpašumā, valdījumā vai turējumā esošs nekustamais īpašums (tā daļa), kas nodots lietošanā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (turpmāk - NBS).
Militārie poligoni "Lāčusils" un "Meža Mackeviči" ir paplašināti (t.i. ir noslēgusies nekustamo īpašumu atsavināšana atbilstoši plānotajam), un militāros poligonus veidojošie nekustamie īpašumi ir nodoti lietošanā NBS, attiecīgi - minētie militārie poligoni ir militārie objekti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 27.jūnija noteikumiem Nr. 508 "Noteikumi par aizsargjoslām ap valsts aizsardzības objektiem un šo aizsargjoslu platumu" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 508) militārajiem poligoniem "Lāčusils" un "Meža Mackeviči" ir noteikta 25 metru aizsargjosla.
Militārais poligons “Mežaine” ir paplašināts un nodots lietošanā NBS, vienlaikus - poligona "Mežaine" teritorijā ir iekļauta Kuldīgas novada pašvaldībai piederoša zemes vienība, kura nav pārņemta Aizsardzības ministrijas valdījumā un atrodas blakus esošo nekustamo īpašumu (valsts aizsardzības objektu) aizsargjoslā atbilstoši MK noteikumiem Nr. 508 (aizsargjosla ir noteikta Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, kas veido militāro poligonu).Militārā poligona "Ādaži" paplašināšana nav noslēgusies - atsavināšanas process turpinās, t.i. militārā poligona teritorijā ietilpst nekustamie īpašumi, kas nav militāri objekti, bet kuriem ir uzsākts atsavināšanas process. Papildus militārā poligona "Ādaži" teritorija aptver citu juridisku personu īpašumā esošas zemes vienības, kuras nav plānots atsavināt Aizsardzības ministrijas valdījumā, t.i. tās neietilpst militārā poligona teritorijā. Militārā poligona "Ādaži" teritorija aptver arī 3 zemes vienības, kuras nav plānots pārņemt/atsavināt Aizsardzības ministrijas valdījumā un kurām var piekļūt pa pašvaldībai piederošu Vecštāles ceļu un kadastrā reģistrētu ceļa servitūtu pār Aizsardzības ministrijas valdījumā esošu zemes vienību. Kā arī poligona teritorijā ietilpst Ādažu novada pašvaldībai piederoša zemes vienība, līdz kurai neved kadastra kartē reģistrētie ceļa servitūti un kura atrodas blakus esošo nekustamo īpašumu (valsts aizsardzības objektu) aizsargjoslā. Militāro poligonu “Ādaži” veidojošiem nekustamajiem īpašumiem, kuri ir Aizsardzības ministrijas valdījumā, ir noteikta aizsargjosla atbilstoši MK noteikumiem Nr. 508.
Militārā poligona "Sēlija" izveide ir paredzēta pakāpeniski - infrastruktūras izbūve plānota vairākās būvniecības kārtās, attiecīgi arī atsavināšanas procesu plānots organizēt secīgos posmos, kuri var mainīties atbilstoši pieejamajam finansējumam/aktuālajai situācijai attiecībā uz nepieciešamo infrastruktūras nodrošinājumu. T.i. militārais poligons pakāpeniski kļūs par militāru objektu. Par zemes vienībām militārajā poligonā “Sēlija”, kurām ir uzsākts valdītāja maiņas process no Zemkopības ministrijas uz Aizsardzības ministriju, līdz to pārņemšanai Aizsardzības ministrijas valdījumā, ir noslēgts bezatlīdzības lietošanas līgums, uz kā pamata zemes vienības var tikt nodotas NBS lietošanā, tām kļūstot par militāru objektu. Savukārt, ierobežojumi citai personai piederošā īpašumā, kuram ir nodibināts servitūts, ir noteikti Militārā poligona "Sēlija" izveides likumā.
Militārā poligona "Sēlija" teritorija aptver arī vairākas zemes vienības, kuras nav plānots atsavināt Aizsardzības ministrijas valdījumā un tās skaidri noteiktas Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par militārā poligona "Sēlija" robežu un tā teritorijā ietilpstošajiem nekustamajiem īpašumiem". Tāpat poligona teritorijai 2025. gadā ir paredzēts noteikt aizsargjoslu.
2. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē un reģionā, pēdējo gadu laikā ir ievērojami pieaudzis militārās infrastruktūras projektu skaits Latvijā. Infrastruktūra paredzēta gan NBS, gan sabiedroto spēku vajadzībām, nodrošinot uzņemošās valsts atbalstu.
Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. panta piektajā daļā šobrīd ir noteikts, ka valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību organizē Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs (turpmāk – VAMOIC), kas ir Aizsardzības ministrijas padotības iestāde, savukārt šī likuma 4.1 panta piektajā daļā noteikts, ka VAMOIC arī apsaimnieko militāros objektus. Tā kā nemitīgi tiek stiprinātas valsts aizsardzības spējas, nepārtraukti pieaug arī VAMOIC darba apjoms. Piemēram, 2023./2024. gadā paralēli citu militāro objektu būvniecības projektiem VAMOIC tika uzdots organizēt ar militārā poligona “Sēlija” izveidi saistītās infrastruktūras izbūvi, kā arī valsts aizsardzības dienestam un jauno militāro spēju nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras izbūvi, uzturēšanu un apsaimniekošanu. Aizsardzības nozares vajadzībām būtiski pieauguši ne tikai būvniecības apjomi, bet arī nekustamo īpašumu pārņemšanas/atsavināšanas un apsaimniekošanas apjomi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā dažādo militāro poligonu izveides statusu (izveidots, turpinās nekustamo īpašumu atsavināšana), ir jānošķir militāro poligonu teritorija, kas ir nodota NBS lietošanā, t.i. poligons ir militārs objekts, un militāro poligonu teritorija, kas nav nodota NBS lietošanā.
Iekļūšanu un pārvietošanos militāro poligonu teritorijā, kas ir nodota NBS lietošanā (militārā objektā), t.sk. lai persona piekļūtu savam nekustamajam īpašumam, regulē Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.1 panta otrā daļa, kas nosaka, ka militārā objektā ir aizliegts iekļūt bez atļaujas; personai ir pienākums ievērot militārajā objektā noteikto uzturēšanās kārtību; persona, kas to neievēro, var tikt izraidīta no militārā objekta (4.1 panta trešā daļa), kā arī ir noteikts piemērojamais naudas sods par patvaļīgu iekļūšanu militārajos objektos (22. pants).
Minēto atļauju izsniedz attiecīgā militārā poligona administrācija. Gadījumā, ja ir nepieciešama regulāra pārvietošanās pa militāro objektu, lai īpašnieki, tiesiskie valdītāji un lietotāji piekļūtu saviem nekustamajiem īpašumiem, poligona administrācija var izsniegt atļauju, kas derīga noteiktam laika periodam izmantošanai vairākkārtēji.
Personu pārvietošanos, uzturēšanos un saimnieciskās darbības veikšanu militārā poligona teritorijā esošajos nekustamajos īpašumos, kuri nav nodoti NBS lietošanā (nav militāri objekti), ja tie atrodas valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā, regulē Aizsargjoslu likums un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi, papildus - ierobežojumi nekustamajos īpašumos militārā poligona "Sēlija" teritorijā, kuriem ir nodibināts servitūts, ir noteikti Militārā poligona "Sēlija" izveides likumā.
Personu pārvietošanos, uzturēšanos un saimnieciskās darbības veikšanu militārā poligona teritorijā esošajos nekustamajos īpašumos, kuri nav nodoti NBS lietošanā (nav militāri objekti, attiecīgi arī - nav apzīmēti ar speciālo informatīvo zīmi), neatrodas valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā vai kuriem nav nodibināts servitūts, nav nepieciešams ierobežot.
2. Pamatojoties uz prioritāro projektu izbūves termiņiem un jaunu, apjomīgu projektu (piemēram, ar ārējās sauszemes robežas ar Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku stiprināšanu saistītie mobilitātes/pretmobilitātes pasākumi) pievienošanos jau esošajiem projektiem, Aizsardzības ministrija paredz, ka visu būvniecības projektu izbūve varētu netikt realizēta iepriekš noteiktajos termiņos. Proti, VAMOIC nav atbilstošas kapacitātes, lai savlaicīgi nodrošinātu visu plānoto valsts aizsardzības militāro objektu būvniecību. Tāpat trūkst resursu militāro objektu efektīvai apsaimniekošanai.
Saskaņā ar 15.09.2023. Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību noteikto valsts aizsardzība un drošība ir augstākā prioritāte. Attiecīgi Valdības rīcības plānā arī paredzēta militārās infrastruktūras izbūve, atbalstot kaujas spēju, valsts aizsardzības dienesta un uzņemošās valsts atbalsta ieviešanu. Latvijas nacionālās drošības interesēs ir nepieļaut kavēšanos ar militārās infrastruktūras izbūvi, jo īpaši, kas nepieciešama sabiedroto spēku uzņemšanas kapacitātes nodrošināšanai, jo sabiedroto spēku klātbūtnes pieaugums ir kritiski svarīgs Latvijas aizsardzībai.
Iekļūšanu un pārvietošanos militāro poligonu teritorijā, kas ir nodota NBS lietošanā (militārā objektā), t.sk. lai persona piekļūtu savam nekustamajam īpašumam, regulē Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.1 panta otrā daļa, kas nosaka, ka militārā objektā ir aizliegts iekļūt bez atļaujas; personai ir pienākums ievērot militārajā objektā noteikto uzturēšanās kārtību; persona, kas to neievēro, var tikt izraidīta no militārā objekta (4.1 panta trešā daļa), kā arī ir noteikts piemērojamais naudas sods par patvaļīgu iekļūšanu militārajos objektos (22. pants).
Minēto atļauju izsniedz attiecīgā militārā poligona administrācija. Gadījumā, ja ir nepieciešama regulāra pārvietošanās pa militāro objektu, lai īpašnieki, tiesiskie valdītāji un lietotāji piekļūtu saviem nekustamajiem īpašumiem, poligona administrācija var izsniegt atļauju, kas derīga noteiktam laika periodam izmantošanai vairākkārtēji.
Personu pārvietošanos, uzturēšanos un saimnieciskās darbības veikšanu militārā poligona teritorijā esošajos nekustamajos īpašumos, kuri nav nodoti NBS lietošanā (nav militāri objekti), ja tie atrodas valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā, regulē Aizsargjoslu likums un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi, papildus - ierobežojumi nekustamajos īpašumos militārā poligona "Sēlija" teritorijā, kuriem ir nodibināts servitūts, ir noteikti Militārā poligona "Sēlija" izveides likumā.
Personu pārvietošanos, uzturēšanos un saimnieciskās darbības veikšanu militārā poligona teritorijā esošajos nekustamajos īpašumos, kuri nav nodoti NBS lietošanā (nav militāri objekti, attiecīgi arī - nav apzīmēti ar speciālo informatīvo zīmi), neatrodas valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā vai kuriem nav nodibināts servitūts, nav nepieciešams ierobežot.
2. Pamatojoties uz prioritāro projektu izbūves termiņiem un jaunu, apjomīgu projektu (piemēram, ar ārējās sauszemes robežas ar Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku stiprināšanu saistītie mobilitātes/pretmobilitātes pasākumi) pievienošanos jau esošajiem projektiem, Aizsardzības ministrija paredz, ka visu būvniecības projektu izbūve varētu netikt realizēta iepriekš noteiktajos termiņos. Proti, VAMOIC nav atbilstošas kapacitātes, lai savlaicīgi nodrošinātu visu plānoto valsts aizsardzības militāro objektu būvniecību. Tāpat trūkst resursu militāro objektu efektīvai apsaimniekošanai.
Saskaņā ar 15.09.2023. Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību noteikto valsts aizsardzība un drošība ir augstākā prioritāte. Attiecīgi Valdības rīcības plānā arī paredzēta militārās infrastruktūras izbūve, atbalstot kaujas spēju, valsts aizsardzības dienesta un uzņemošās valsts atbalsta ieviešanu. Latvijas nacionālās drošības interesēs ir nepieļaut kavēšanos ar militārās infrastruktūras izbūvi, jo īpaši, kas nepieciešama sabiedroto spēku uzņemšanas kapacitātes nodrošināšanai, jo sabiedroto spēku klātbūtnes pieaugums ir kritiski svarīgs Latvijas aizsardzībai.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā, ka Nacionālo bruņoto spēku likumā jau ir ietverts regulējums attiecībā uz iekļūšanu un uzturēšanos militārajos objektos, kā arī, ja attiecināms (nekustamais īpašums atrodas valsts aizsardzības objekta aizsargjoslā vai tam ir nodibināts servitūts), nekustamajiem īpašumiem, kas nav militāri objekti, ir noteikti ierobežojumi, kas izriet no Aizsargjoslu likuma un Militārā poligona "Sēlija" izveides likuma, savukārt pārējos gadījumos nekustamajos īpašumos, kas ietilpst militāro poligonu teritorijā, nav nepieciešams noteikt pārvietošanās, uzturēšanās un saimnieciskās darbības veikšanas ierobežojumus, Aizsardzības ministrija ierosina svītrot Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.2 panta otro daļu.
2. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk, taču jāņem vērā šīs privātpersonas pieredze, reputācija, resursi, personāla kvalifikācija u.c. kritēriji. Lai paātrinātu valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību, Aizsardzības ministrijai ir priekšlikums atsevišķos gadījumos piešķirt tiesības organizēt būvniecību VNĪ vai LVRTC.
VNĪ ir viena no lielākajām kapitālsabiedrībām Latvijas Republikā, kas veic nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, apsaimniekošanu un attīstīšanu, kā arī nodrošina valsts institūcijas ar publisko funkciju veikšanai nepieciešamajām telpām. VNĪ kapitāla daļas 100% apmērā pieder valstij, kapitāla daļu turētājs ir Latvijas Republikas Finanšu ministrija. VNĪ nodrošina profesionālu būvniecības projektu vadību visos posmos – no idejas izvērtēšanas līdz pat izbūvēta objekta nodošanai pasūtītājam, garantējot augstākās kvalitātes un efektivitātes standartus. Projekti tiek īstenoti ciešā sadarbībā ar pasūtītāju un iesaistītajām pusēm.
VNĪ vadībā 2024. gadā pabeigti 39 nekustamo īpašumu attīstības projekti ar kopējo budžetu ap 138 miljoniem eiro. Nozīmīgākie no tiem ir tādas Latvijas sabiedrībai nozīmīgas kultūras būves kā Jaunais Rīgas teātris, Valmieras teātris, Rakstniecības un mūzikas muzejs Vecrīgā un divi radošie kvartāli Rīgā – Tabakas fabrikas kvartālā Miera ielā 58a un prototipēšanas darbnīcas “Riga Makerspace” A. Briāna ielā 13.
Vienlaikus pēdējo gadu ievērojamākais projekts, ko īsteno VNĪ, ir ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūve (uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas sauszemes robežas un uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas sauszemes robežas), kuras ietvaros izbūvēts žogs, patruļtakas, koka laipas, betona pontoni un sakaru torņi. VNĪ robežas izbūvē ir guvis padziļinātu pieredzi un kompetenci saistībā ar specifiskajiem piekļuves apstākļiem, faktisko situāciju dabā, tehnoloģiskajiem risinājumiem, kā arī normatīvo regulējumu, kas ļauj operatīvi īstenot arī citus projektus pierobežā.
VNĪ ir nodarbināti nepieciešamie speciālisti, lai nodrošinātu dažādu projektu īstenošanu, tostarp arī augsti kvalificēts inženiertehniskais resurss:
- Ēku būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Ēku ekspertīze;
- Ceļu būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Tiltu būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Ceļu projektēšana;
- Ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu (tostarp ugunsdzēsības sistēmu) būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Elektroietaišu izbūves darbu vadīšana un būvuzraudzība (līdz 1 kV);
- Elektronisko sakaru sistēmu un tīklu būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība.
Ņemot vērā VNĪ kompetenci, atbilstošu personāla kvalifikāciju un pieredzi dažādu apjomīgu projektu izbūvē (piemēram, jau iepriekš minētā Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas - Krievijas Federācijas ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūve, infrastruktūras izveide kontroles dienestu funkciju īstenošanai Uriekstes ielā 42B, Rīgā (Kundziņsalā), Satversmes aizsardzības biroja un Valsts drošības dienesta infrastruktūras izbūve u.c.), ir secināms, ka VNĪ varētu efektīvi un operatīvi nodrošināt arī valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšanu, jo būvniecības projektu vadība, ieverot visus būvniecības posmus, ir viens no VNĪ piedāvātajiem pakalpojumiem. Tāpat Aizsardzības ministrijai jau ir veiksmīga sadarbība ar VNĪ, 2024. gadā ar NBS atbalstu nodrošinot ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi, tādējādi apliecinot spēju sekmīgi īstenot kopējus būvniecības projektus.
Arī LVRTC ir 100% Latvijas valstij piederoša kapitālsabiedrība, tās kapitāla daļu turētājs ir Latvijas Republikas Satiksmes ministrija. LVRTC ir viens no vadošajiem elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem Latvijā, un tā darbības veids ir radio un televīzijas programmu pārraidīšana, uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumi, datu pārraides, kiberdrošības risinājumu, datu centru, mākoņdatošanas un infrastruktūras nomas pakalpojumu sniegšana. LVRTC nodrošina kvalitatīvus un drošus telekomunikāciju risinājumus valsts institūcijām, kā arī nozīmīgākajiem Latvijā pārstāvētajiem mobilo sakaru, interneta un telekomunikāciju operatoriem. LVRTC ir atbilstoša pieredze, kapacitāte un gatavība organizēt elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras būvniecību aizsardzības resora vajadzībām, kā arī nodrošināt uzbūvētās infrastruktūras uzturēšanu un apkopi. Elektronisko sakaru tīkla infrastruktūra ir inženierbūvju kopums, kas nodrošina elektronisko sakaru tīkla darbību un elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu un kas ietver kabeļu kanalizāciju (kabeļu kanalizācijas akas, caurules, pievadus ēkām), sakaru kabeļus, antenas, radioiekārtas, torņus, mastus, stabus un citas atbalsta konstrukcijas, kā arī citus kabeļu kanālus, šahtas, sadales skapjus un kastītes, kā arī elektronisko sakaru tīklu elementus ēkās.
Lai LVRTC sniegtu atbalstu ar militāro objektu būvniecību un apsaimniekošanu, ir nepieciešams veikt grozījumus Nacionālo bruņoto spēku likumā, papildinot likuma 4.1 pantu un piešķirot pilnvaras LVRTC veikt militāro objektu apsaimniekošanu (iepriekš saņemot Ministru kabineta atļauju). Ar militāro objektu apsaimniekošanu tiek saprasta LVRTC elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras uzturēšanas, remonta, pārcelšanas, pārbūves, paplašināšanas un līdzīgu darbu veikšana, t.sk. jaunu pakalpojumu ieviešana un pieslēgšana gan Aizsardzības ministrijai, NBS un sabiedrotajiem, gan citiem Latvijas elektronisko sakaru komersantiem.
Tāpat nepieciešams papildināt Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. pantu ar pilnvarojumu VNĪ un LVRTC organizēt valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību, pirms tam saņemot Ministru kabineta atļauju. Proti, Aizsardzības ministrija virzītu priekšlikumu uz Ministru kabinetu par katru projektu, kurā valsts militārās aizsardzības objekta būvniecības organizēšana varētu tikt uzticēta VNĪ vai LVRTC (tādiem valsts militārās aizsardzības objektiem, kas ir elektronisko sakaru tīkla infrastruktūra). Primāri valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšana paliktu VAMOIC pienākums, taču pēc nepieciešamības tiktu piesaistīts VNĪ vai LVRTC.
Realizējot plānotos grozījumus Nacionālo bruņoto spēku likumā, LVRTC un VNĪ varēs veikt valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšanu un LVRTC arī minēto objektu apsaimniekošanu, kas tiks nodrošināts, attiecīgos uzdevumus VNĪ un LVRTC deleģējot Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē.
Tāpat nepieciešams paredzēt VNĪ un LVRTC darbības ietvaru valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības procesā, proti, Aizsardzības ministrija (tās padotības iestādes vai NBS) definētu vajadzības, izstrādātu tehniskās prasības un iesniegtu tās VNĪ/LVRTC būvniecības organizēšanai, t.i., VNĪ un LVRTC vadītu, īstenotu un uzraudzītu visus valsts militārās aizsardzības objektu būvniecībai nepieciešamos darbus, kā arī veiktu nepieciešamos iepirkumus (būvprojekts un būvdarbi), slēgtu iepirkumu līgumus utt.
Lai VNĪ un LVRTC varētu īstenot tām ar šo likumprojektu uzliktos pienākumus, nepieciešams vērtēt papildus resursu piešķiršanu iepriekš minētajām valsts akciju sabiedrībām. Proti, ņemot vērā aizsardzības resora vajadzības, VNĪ un LVRTC tiktu piešķirti finanšu līdzekļi papildus uzdevumu izpildei no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, pamatojoties uz VNĪ un LVRTC iesniegto līdzekļu pieprasījumu.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 16.pantā ir noteikts, ka par nekustamā īpašuma objektu nevar noteikt aizsardzības spēku speciālās nozīmes būvi, t.i., aizsardzības spēku speciālās nozīmes būves netiek reģistrētas valsts drošības apsvērumu dēļ. Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. pantu nepieciešams papildināt ar nosacījumu, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējama valsts militārās aizsardzības objekta tiesiskais valdītājs ir Aizsardzības ministrija, savukārt Zemesgrāmatā reģistrējama valsts militārās aizsardzības objekta īpašuma tiesības nostiprināmas valstij Aizsardzības ministrijas personā. Tas nozīmē, ka neatkarīgi no tā, kas būs būvniecības organizētājs (ierosinātājs), uzbūvētās būves, kuras paredzēts reģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, ir uzskatāmas par Aizsardzības ministrijas, nevis būvniecības ierosinātāja īpašumu.
Lai Valsts zemes dienests varētu konstatēt, ka konkrētajai būvei kā tiesiskais valdītājs Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā jāreģistrē Aizsardzības ministrija, būvniecības ierosinājumam un citiem būvniecības dokumentiem ir jāsatur informācija par būves īpašnieku – Aizsardzības ministriju. Ja būvniecības dokumentos kā ierosinātājs vai īpašnieks ierakstīta cita persona, tad kopā ar ierosinājumu reģistrēt būvi Nekustamā īpašuma valsts informācijas sistēmā iesniedzama informācija, ka būve ir reģistrējama uz Aizsardzības ministrija vārda. Atzīmējams, ka Aizsardzības ministrijai būs jāsagatavo uzdevums attiecīgajām iestādēm un jāpilnvaro tās konkrētu uzdevumu veikšanai. Informācija par to, ka konkrēto objektu būvniecības ierosinātājs (realizētājs) ir kāda no minētajām iestādēm, bet objekti informācijas sistēmās reģistrējami uz Aizsardzības ministrijas vārda, var būt noteikta arī uzdevumā (pilnvarojumā), kas kopā ar būvniecības dokumentiem tiktu iesniegts objekta reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts informācijas sistēmā.
Paralēli grozījumiem Nacionālo bruņoto spēku likumā Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi likumprojektu “Pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras izveides likums”, kas paredzēs noteikt īpašu tiesisko regulējumu ārējās sauszemes robežas stiprināšanai nepieciešamajiem pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem un to ietvaros paredzēto materiāltehnisko līdzekļu izvietošanai, infrastruktūras izbūvei, kā arī nekustamo īpašumu atsavināšanai un lietošanai pierobežā. Lai nodrošinātu operatīvu pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošanu, noteiktu uzdevumu izpildi ar šo likumprojektu plānots uzdot arī VNĪ. Tā kā elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras būvniecība pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu ietvaros šobrīd nav paredzēta, LVRTC papildus pienākumi likumprojekta “Pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras izveides likums” kontekstā netiks noteikti.
2. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk, taču jāņem vērā šīs privātpersonas pieredze, reputācija, resursi, personāla kvalifikācija u.c. kritēriji. Lai paātrinātu valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību, Aizsardzības ministrijai ir priekšlikums atsevišķos gadījumos piešķirt tiesības organizēt būvniecību VNĪ vai LVRTC.
VNĪ ir viena no lielākajām kapitālsabiedrībām Latvijas Republikā, kas veic nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, apsaimniekošanu un attīstīšanu, kā arī nodrošina valsts institūcijas ar publisko funkciju veikšanai nepieciešamajām telpām. VNĪ kapitāla daļas 100% apmērā pieder valstij, kapitāla daļu turētājs ir Latvijas Republikas Finanšu ministrija. VNĪ nodrošina profesionālu būvniecības projektu vadību visos posmos – no idejas izvērtēšanas līdz pat izbūvēta objekta nodošanai pasūtītājam, garantējot augstākās kvalitātes un efektivitātes standartus. Projekti tiek īstenoti ciešā sadarbībā ar pasūtītāju un iesaistītajām pusēm.
VNĪ vadībā 2024. gadā pabeigti 39 nekustamo īpašumu attīstības projekti ar kopējo budžetu ap 138 miljoniem eiro. Nozīmīgākie no tiem ir tādas Latvijas sabiedrībai nozīmīgas kultūras būves kā Jaunais Rīgas teātris, Valmieras teātris, Rakstniecības un mūzikas muzejs Vecrīgā un divi radošie kvartāli Rīgā – Tabakas fabrikas kvartālā Miera ielā 58a un prototipēšanas darbnīcas “Riga Makerspace” A. Briāna ielā 13.
Vienlaikus pēdējo gadu ievērojamākais projekts, ko īsteno VNĪ, ir ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūve (uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas sauszemes robežas un uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas sauszemes robežas), kuras ietvaros izbūvēts žogs, patruļtakas, koka laipas, betona pontoni un sakaru torņi. VNĪ robežas izbūvē ir guvis padziļinātu pieredzi un kompetenci saistībā ar specifiskajiem piekļuves apstākļiem, faktisko situāciju dabā, tehnoloģiskajiem risinājumiem, kā arī normatīvo regulējumu, kas ļauj operatīvi īstenot arī citus projektus pierobežā.
VNĪ ir nodarbināti nepieciešamie speciālisti, lai nodrošinātu dažādu projektu īstenošanu, tostarp arī augsti kvalificēts inženiertehniskais resurss:
- Ēku būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Ēku ekspertīze;
- Ceļu būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Tiltu būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Ceļu projektēšana;
- Ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu (tostarp ugunsdzēsības sistēmu) būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība;
- Elektroietaišu izbūves darbu vadīšana un būvuzraudzība (līdz 1 kV);
- Elektronisko sakaru sistēmu un tīklu būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība.
Ņemot vērā VNĪ kompetenci, atbilstošu personāla kvalifikāciju un pieredzi dažādu apjomīgu projektu izbūvē (piemēram, jau iepriekš minētā Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas un Latvijas Republikas - Krievijas Federācijas ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūve, infrastruktūras izveide kontroles dienestu funkciju īstenošanai Uriekstes ielā 42B, Rīgā (Kundziņsalā), Satversmes aizsardzības biroja un Valsts drošības dienesta infrastruktūras izbūve u.c.), ir secināms, ka VNĪ varētu efektīvi un operatīvi nodrošināt arī valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšanu, jo būvniecības projektu vadība, ieverot visus būvniecības posmus, ir viens no VNĪ piedāvātajiem pakalpojumiem. Tāpat Aizsardzības ministrijai jau ir veiksmīga sadarbība ar VNĪ, 2024. gadā ar NBS atbalstu nodrošinot ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūvi, tādējādi apliecinot spēju sekmīgi īstenot kopējus būvniecības projektus.
Arī LVRTC ir 100% Latvijas valstij piederoša kapitālsabiedrība, tās kapitāla daļu turētājs ir Latvijas Republikas Satiksmes ministrija. LVRTC ir viens no vadošajiem elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem Latvijā, un tā darbības veids ir radio un televīzijas programmu pārraidīšana, uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumi, datu pārraides, kiberdrošības risinājumu, datu centru, mākoņdatošanas un infrastruktūras nomas pakalpojumu sniegšana. LVRTC nodrošina kvalitatīvus un drošus telekomunikāciju risinājumus valsts institūcijām, kā arī nozīmīgākajiem Latvijā pārstāvētajiem mobilo sakaru, interneta un telekomunikāciju operatoriem. LVRTC ir atbilstoša pieredze, kapacitāte un gatavība organizēt elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras būvniecību aizsardzības resora vajadzībām, kā arī nodrošināt uzbūvētās infrastruktūras uzturēšanu un apkopi. Elektronisko sakaru tīkla infrastruktūra ir inženierbūvju kopums, kas nodrošina elektronisko sakaru tīkla darbību un elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu un kas ietver kabeļu kanalizāciju (kabeļu kanalizācijas akas, caurules, pievadus ēkām), sakaru kabeļus, antenas, radioiekārtas, torņus, mastus, stabus un citas atbalsta konstrukcijas, kā arī citus kabeļu kanālus, šahtas, sadales skapjus un kastītes, kā arī elektronisko sakaru tīklu elementus ēkās.
Lai LVRTC sniegtu atbalstu ar militāro objektu būvniecību un apsaimniekošanu, ir nepieciešams veikt grozījumus Nacionālo bruņoto spēku likumā, papildinot likuma 4.1 pantu un piešķirot pilnvaras LVRTC veikt militāro objektu apsaimniekošanu (iepriekš saņemot Ministru kabineta atļauju). Ar militāro objektu apsaimniekošanu tiek saprasta LVRTC elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras uzturēšanas, remonta, pārcelšanas, pārbūves, paplašināšanas un līdzīgu darbu veikšana, t.sk. jaunu pakalpojumu ieviešana un pieslēgšana gan Aizsardzības ministrijai, NBS un sabiedrotajiem, gan citiem Latvijas elektronisko sakaru komersantiem.
Tāpat nepieciešams papildināt Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. pantu ar pilnvarojumu VNĪ un LVRTC organizēt valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību, pirms tam saņemot Ministru kabineta atļauju. Proti, Aizsardzības ministrija virzītu priekšlikumu uz Ministru kabinetu par katru projektu, kurā valsts militārās aizsardzības objekta būvniecības organizēšana varētu tikt uzticēta VNĪ vai LVRTC (tādiem valsts militārās aizsardzības objektiem, kas ir elektronisko sakaru tīkla infrastruktūra). Primāri valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšana paliktu VAMOIC pienākums, taču pēc nepieciešamības tiktu piesaistīts VNĪ vai LVRTC.
Realizējot plānotos grozījumus Nacionālo bruņoto spēku likumā, LVRTC un VNĪ varēs veikt valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšanu un LVRTC arī minēto objektu apsaimniekošanu, kas tiks nodrošināts, attiecīgos uzdevumus VNĪ un LVRTC deleģējot Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē.
Tāpat nepieciešams paredzēt VNĪ un LVRTC darbības ietvaru valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības procesā, proti, Aizsardzības ministrija (tās padotības iestādes vai NBS) definētu vajadzības, izstrādātu tehniskās prasības un iesniegtu tās VNĪ/LVRTC būvniecības organizēšanai, t.i., VNĪ un LVRTC vadītu, īstenotu un uzraudzītu visus valsts militārās aizsardzības objektu būvniecībai nepieciešamos darbus, kā arī veiktu nepieciešamos iepirkumus (būvprojekts un būvdarbi), slēgtu iepirkumu līgumus utt.
Lai VNĪ un LVRTC varētu īstenot tām ar šo likumprojektu uzliktos pienākumus, nepieciešams vērtēt papildus resursu piešķiršanu iepriekš minētajām valsts akciju sabiedrībām. Proti, ņemot vērā aizsardzības resora vajadzības, VNĪ un LVRTC tiktu piešķirti finanšu līdzekļi papildus uzdevumu izpildei no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, pamatojoties uz VNĪ un LVRTC iesniegto līdzekļu pieprasījumu.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 16.pantā ir noteikts, ka par nekustamā īpašuma objektu nevar noteikt aizsardzības spēku speciālās nozīmes būvi, t.i., aizsardzības spēku speciālās nozīmes būves netiek reģistrētas valsts drošības apsvērumu dēļ. Nacionālo bruņoto spēku likuma 18. pantu nepieciešams papildināt ar nosacījumu, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējama valsts militārās aizsardzības objekta tiesiskais valdītājs ir Aizsardzības ministrija, savukārt Zemesgrāmatā reģistrējama valsts militārās aizsardzības objekta īpašuma tiesības nostiprināmas valstij Aizsardzības ministrijas personā. Tas nozīmē, ka neatkarīgi no tā, kas būs būvniecības organizētājs (ierosinātājs), uzbūvētās būves, kuras paredzēts reģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, ir uzskatāmas par Aizsardzības ministrijas, nevis būvniecības ierosinātāja īpašumu.
Lai Valsts zemes dienests varētu konstatēt, ka konkrētajai būvei kā tiesiskais valdītājs Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā jāreģistrē Aizsardzības ministrija, būvniecības ierosinājumam un citiem būvniecības dokumentiem ir jāsatur informācija par būves īpašnieku – Aizsardzības ministriju. Ja būvniecības dokumentos kā ierosinātājs vai īpašnieks ierakstīta cita persona, tad kopā ar ierosinājumu reģistrēt būvi Nekustamā īpašuma valsts informācijas sistēmā iesniedzama informācija, ka būve ir reģistrējama uz Aizsardzības ministrija vārda. Atzīmējams, ka Aizsardzības ministrijai būs jāsagatavo uzdevums attiecīgajām iestādēm un jāpilnvaro tās konkrētu uzdevumu veikšanai. Informācija par to, ka konkrēto objektu būvniecības ierosinātājs (realizētājs) ir kāda no minētajām iestādēm, bet objekti informācijas sistēmās reģistrējami uz Aizsardzības ministrijas vārda, var būt noteikta arī uzdevumā (pilnvarojumā), kas kopā ar būvniecības dokumentiem tiktu iesniegts objekta reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts informācijas sistēmā.
Paralēli grozījumiem Nacionālo bruņoto spēku likumā Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi likumprojektu “Pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras izveides likums”, kas paredzēs noteikt īpašu tiesisko regulējumu ārējās sauszemes robežas stiprināšanai nepieciešamajiem pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem un to ietvaros paredzēto materiāltehnisko līdzekļu izvietošanai, infrastruktūras izbūvei, kā arī nekustamo īpašumu atsavināšanai un lietošanai pierobežā. Lai nodrošinātu operatīvu pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošanu, noteiktu uzdevumu izpildi ar šo likumprojektu plānots uzdot arī VNĪ. Tā kā elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras būvniecība pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu ietvaros šobrīd nav paredzēta, LVRTC papildus pienākumi likumprojekta “Pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras izveides likums” kontekstā netiks noteikti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Jā, tika izvērtēta līdzšinējā prakse, analizējot, vai saglabāt valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšanu un apsaimniekošanu ekskluzīvi tikai VAMOIC kompetencē. Tāpat izvērtēti citi komersanti/iestādes, kas varētu nodrošināt līdzvērtīgu kompetenci, tomēr par atbilstošākām atzītas VNĪ un LVRTC.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Valsts aizsardzības militāro objektu būvniecība, ko organizēs VNĪ vai LVRTC, un militāro objektu - elektronisko sakaru tīkla infrastruktūras - apsaimniekošana notiks Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", VAS "Valsts nekustamie īpašumi"Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
- VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Papildus uzdevumi VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" iegūs pieredzi, organizējot valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību, savukārt VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" – gan organizējot valsts militārās aizsardzības objektu būvniecību, gan militāru objektu apsaimniekošanu.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
