24-TA-3235: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 11. punkts paredz pilnveidot ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu atbalsta sistēmu, turpināt deinstitucionalizācijas procesu bez vecāku gādības palikušu bērnu un jauniešu pārejai no aprūpes institūcijām uz aprūpi ģimenēs, attīstot kvalitatīvu audžuģimeņu institūtu, kā arī ieviest ģimeniskai videi pietuvinātus sociālos pakalpojumus bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem.
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta lēmumam (MK 20.08.2024. sēdes prot. Nr.32 61.§ 62.punkts, 63.apakšpunkts) par to, ka ir atbalstīta finansējuma novirzīšana 580 840 milj. euro apmērā, lai audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nodrošinātu individuālām vajadzībām atbilstošu atbalstu un pakalpojumus veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām, samazinot pamatbudžeta apakšprogrammā 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās” ietvaros īstenotajam apakšpasākumam “Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas”.
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta lēmumam (MK 20.08.2024. sēdes prot. Nr.32 61.§ 62.punkts, 63.apakšpunkts) par to, ka ir atbalstīta finansējuma novirzīšana 580 840 milj. euro apmērā, lai audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nodrošinātu individuālām vajadzībām atbilstošu atbalstu un pakalpojumus veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām, samazinot pamatbudžeta apakšprogrammā 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās” ietvaros īstenotajam apakšpasākumam “Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai:
1) paplašinātu ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra (turpmāk – atbalsta centrs) pakalpojumu klāstu, paredzot sniegt papildu atbalstu audžuģimenēs ievietotajiem bērniem medicīnas pakalpojumiem, interešu izglītības nodarbībām u.c.;
2) lai mainītu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukumu uz "Bērnu aizsardzības centrs saskaņā ar grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī ";
3) veiktu tehniskus labojumus, vienādojot normatīvajos aktos lietotos terminus un normas.
1) paplašinātu ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra (turpmāk – atbalsta centrs) pakalpojumu klāstu, paredzot sniegt papildu atbalstu audžuģimenēs ievietotajiem bērniem medicīnas pakalpojumiem, interešu izglītības nodarbībām u.c.;
2) lai mainītu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukumu uz "Bērnu aizsardzības centrs saskaņā ar grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī ";
3) veiktu tehniskus labojumus, vienādojot normatīvajos aktos lietotos terminus un normas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk – ANO) Bērnu tiesību komiteja 2016. gada ieteikumos Latvijai par ANO Bērnu tiesību konvencijas izpildi ģimenes vides un alternatīvās aprūpes attīstības jomā atzinīgi novērtē to, ka samazinās bērnu skaits, kuri tiek ievietoti bērnu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādēs (turpmāk – bērnu aprūpes iestādes), bet tomēr pauž bažas par samērā lēnu audžuģimeņu tīkla attīstību Latvijā. ANO Bērnu tiesību komiteja iesaka nostiprināt audžuģimenes aprūpes sistēmu, lai samazinātu bērnu nonākšanu bērnu aprūpes iestādēs un nostiprinātu valsts un pašvaldības iestāžu lomu un atbildību bērnu aprūpes jautājumos. Gan Latvijas Nacionālās attīstības plānā 2021.-2027. gadam, gan Rīcības plāna deinstitucionalizācijas īstenošanai 2015.-2020.gadam[1] dokumentos norādīts uz nepieciešamību nodrošināt pēc iespējas ģimeniskai videi pietuvinātu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu pieejamību bērniem, kuri tiek šķirti no ģimenes, tādējādi mazinot to bērnu skaitu, kuri tiek ievietoti bērnu aprūpes iestādēs.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk – BTAL) 27. pants paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja konkrētajam bērnam aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav iespējama.
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi BTAL un 2018. gada 26. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.355 “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), paredzot ieviest ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrus (turpmāk – atbalsta centri) ar mērķi nodrošināt atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, t.i., nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Šobrīd pakalpojumus sniedz 12 atbalsta centri.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktu pašvaldību autonomā funkcija ir īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību. BTAL ir definēti konkrēti pašvaldību pienākumi bērnu tiesību aizsardzības jomā, kā piemēram, 66. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteikts, ka pašvaldība sniedz palīdzību un atbalstu ģimenēm, kurās ir bērni, garantējot ikvienam pašvaldības teritorijā dzīvojošam bērnam pajumti, siltumu, apģērbu un vecumam un veselības stāvoklim atbilstošu uzturu, kā arī nodrošina ārpusģimenes aprūpi tiem bērniem, kuriem uz laiku vai patstāvīgi nav savas ģimenes vai kurus viņu pašu interesēs nedrīkst atstāt šajā ģimenē. Taču tikai maza daļa pašvaldību savos saistošajos noteikumos iekļāvušas papilu atbalsta sniegšanu atbilstoši ārpusģimenes aprūpē nonākušā bērna vajadzībām.
Praksē nereti tiek novērotas situācijas, kad ārpusģimenes aprūpē nokļuvušiem bērniem ir nepieciešams sniegt ne tikai psihoemocionālu atbalstu, bet arī citu atbalstu, kura pieejamība ir ierobežota, vai rindas gaidīšanas ilgums var negatīvi ietekmēt bērna veselību un funkcionēšanu. Tas ietver atbalstu fiziskās veselības uzlabošanai, piemēram, daudziem bērniem ir slikts zobu stāvoklis, nepieciešama ne tikai primārā zobu labošana un higiēnas veikšana, bet arī ilgtermiņa palīdzība, piemēram, ortodontijas pakalpojumi – brekešu uzlikšana, lai labotu zobu izkārtojumu un sakodiena problēmas, kas ir dārgi un laikietilpīgi, kā arī šādam pakalpojumam arī netiek sniegts finansējums no pašvaldībām.
[1] https://www.lm.gov.lv/sites/lm/files/data_content/ricplans_groz_201710171.pdf
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk – BTAL) 27. pants paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja konkrētajam bērnam aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav iespējama.
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi BTAL un 2018. gada 26. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.355 “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), paredzot ieviest ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrus (turpmāk – atbalsta centri) ar mērķi nodrošināt atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, t.i., nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Šobrīd pakalpojumus sniedz 12 atbalsta centri.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktu pašvaldību autonomā funkcija ir īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību. BTAL ir definēti konkrēti pašvaldību pienākumi bērnu tiesību aizsardzības jomā, kā piemēram, 66. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteikts, ka pašvaldība sniedz palīdzību un atbalstu ģimenēm, kurās ir bērni, garantējot ikvienam pašvaldības teritorijā dzīvojošam bērnam pajumti, siltumu, apģērbu un vecumam un veselības stāvoklim atbilstošu uzturu, kā arī nodrošina ārpusģimenes aprūpi tiem bērniem, kuriem uz laiku vai patstāvīgi nav savas ģimenes vai kurus viņu pašu interesēs nedrīkst atstāt šajā ģimenē. Taču tikai maza daļa pašvaldību savos saistošajos noteikumos iekļāvušas papilu atbalsta sniegšanu atbilstoši ārpusģimenes aprūpē nonākušā bērna vajadzībām.
Praksē nereti tiek novērotas situācijas, kad ārpusģimenes aprūpē nokļuvušiem bērniem ir nepieciešams sniegt ne tikai psihoemocionālu atbalstu, bet arī citu atbalstu, kura pieejamība ir ierobežota, vai rindas gaidīšanas ilgums var negatīvi ietekmēt bērna veselību un funkcionēšanu. Tas ietver atbalstu fiziskās veselības uzlabošanai, piemēram, daudziem bērniem ir slikts zobu stāvoklis, nepieciešama ne tikai primārā zobu labošana un higiēnas veikšana, bet arī ilgtermiņa palīdzība, piemēram, ortodontijas pakalpojumi – brekešu uzlikšana, lai labotu zobu izkārtojumu un sakodiena problēmas, kas ir dārgi un laikietilpīgi, kā arī šādam pakalpojumam arī netiek sniegts finansējums no pašvaldībām.
[1] https://www.lm.gov.lv/sites/lm/files/data_content/ricplans_groz_201710171.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsta centra noteikumi paredz pienākumu atbalsta centriem nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu (turpmāk visas kopā – uzņemošās ģimenes) skaita pieaugumu. Līdz ar to atbalsta centriem ir noteikta konkrēta atbildība par ārpusģimenes aprūpes sistēmā nonākušu bērnu pamattiesību uz ģimeni nodrošināšanu[1], kā arī deleģēta nozīmīga loma uzņemošo ģimeņu kontekstā, stiprinot uzņemošo ģimeņu kapacitāti bērna vajadzībās balstītas aprūpes nodrošināšanā, kā arī sniedzot psihosociālo atbalstu ģimenēm, kuras savā aprūpē uzņēmušas ārpusģimenes aprūpē esošos bērnus.
Atbilstoši Atbalsta centra noteikumiem un ar atbalsta centriem noslēgtā līguma nosacījumiem, sniegtais atbalsts, neatkarīgi no tajā ievietoto bērnu skaita vienai audžuģimenei ir 1 519,84 euro vidēji gadā un specializētai audžuģimenei 1 763,11 euro vidēji gadā. Minētajā summā iekļauts audžuģimenei un specializētajai audžuģimenei pieejamais atbalsts - psihologa konsultācijas, 12 atbalsta grupu nodarbības gadā, ikgadējās zināšanu pilnveides (astoņu stundu apjomā) izmaksas, kā arī atbalsta centra koordinatora/vadītāja, sociālā darbinieka, psihologa atlīdzība, degviela un sakaru nodrošinājums atbalsta centra speciālistu komunikācijai ar pakalpojuma saņēmējiem, apmācība, supervīzija atbalsta centra darbiniekiem un citi izdevumi. Lai atbalsta centriem nodrošinātu finansējumu maksājumiem speciālistu pieejamībai un transporta izdevumu kompensēšanai par pakalpojumiem audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, kuras izvietojušās ārpus lielajām pilsētām un novadiem, finansējumam par atbalstu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm piemērots koeficients 1,25., t.i. par vienu audžuģimeni 379,96 euro vidēji gadā un vienu specializēto audžuģimeni 440,78 euro vidēji gadā. Finansējuma apmērs faktiski uz vienu audžuģimeni vai specializēto audžuģimenei var būt mazāks vai lielāks, atbilstoši katras ģimenes individuālajām atbalsta plānam, bet valsts finansējums nepārsniedz vidējo apmēru gadā, kas plānots uz vienu ģimeni. Viens no atbalsta centra sociālā darbinieka uzdevumiem saskaņā ar Atbalsta centra noteikumiem ir izstrādāt un īstenot audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes atbalsta plānu (turpmāk – audžuģimenes atbalsta plāns) un tajā ievietotā bērna individuālās attīstības plānu (turpmāk – bērna attīstības plāns). Atbalsta centra sociālais darbinieks, atbilstoši audžuģimenes atbalsta plānam un bērna attīstības plānam, var novirzīt iepriekš minēto finansējumu citu speciālistu apmaksai, piemēram, kanisterapijai, deju, kustības terapijai, smilšu terapijai, audžuģimeņu mentora u.c. speciālistiem, kas sniedz atbalstu audžuģimenei, specializētajai audžuģimenei un tajā ievietotajiem bērniem. Apzinot atbalsta centru gadu laikā uzkrāto pieredzi, noskaidrots, ka nereti, izstrādājot bērna attīstības plānu, atbalsta centra sociālajam darbiniekam nākas konstatēt, ka audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nepieciešamais atbalsts ievērojami pārsniedz iespējas, ko paredzēts segt no vienai ģimenei paredzētā finansējuma, kas īpaši aktualizējas situācijās, kad tiek konstatēts, ka bērna vajadzību nodrošināšanai nepieciešams ievērojami lielāks finansējums, proti, ortodontijas pakalpojumi, redzes korekcija, ārstu – speciālistu (piemēram, atkarību speciālists, psihiatrs, ginekologs) apmeklējumam. Gadījumos, kad audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē ievietotajam bērnam nepieciešams nodrošināt speciālista apmeklēšanu, kurš pieejams arī kā valsts apmaksāts veselības aprūpes pakalpojums, rūpīgi izvērtējams, vai individuālais gadījums ir steidzams un tiešām nav iespējams gaidīt iespēju tikt pie speciālista par valsts finansējumu. Piemēram, ilgs rindas gaidīšanas laiks pie nepieciešamā speciālista.
Audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem aktuāls arī jautājums par interešu izglītības nodrošināšanu, īpaši situācijās, ja konstatēta vajadzība atbalstīt talantīgus bērnus, kuriem talanta attīstībai nepieciešama īpaša ekipējuma iegāde.
Bērni audžuģimenēs nereti nonāk ar ielaistām un nerisinātām fiziskās un mentālās veselības problēmām, kā arī mācīšanās traucējumiem, ko pastiprina stress, kas saistīts ar dzīvesvietas maiņu un jaunajiem apstākļiem, kas nereti nozīmē, ka speciālista palīdzību nepieciešams saņemt nekavējoties, un bērna interesēs nav gaidīt vairākus mēnešus terapijas uzsākšanai. Vienlīdz aktuāli tas ir gadījumos, kad bērnam nepieciešams nodrošināt atbalstu mācībās, lai veiksmīgi spētu iekļauties jaunajā mācību vidē.
Individuālām vajadzībām atbilstoša atbalsta nodrošināšana un pakalpojumi veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai šiem bērniem dotu iespēju laikus saņemt pakalpojumu, atrisināt ielaistas problēmas un sniegtu iespēju veiksmīgi integrēties jaunajā vidē. Savukārt detalizēti nosacījumi, tai skaitā, ka pakalpojums tiks saņemts tikai balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām tiks iestrādāts Centra speciāli izveidotās vadlīnijās (turpmāk – vadlīnijas), kuras regulāri tiks pilnveidotas un pielāgotas praksei. Vadlīnijas paredzēs, ka šis atbalsts ir secīgi izrietošs no bērna attīstības plāna izstrādes laikā konstatētajām bērna vajadzībām un paredzēs, ka uz individuālajām vajadzībām vērstais atbalsts tiek plānots un tā piešķiršanas pamatotība ir pārskatāmi izsekojama.
Ārpusģimenes aprūpes sistēmā nonāk bērni, kuru dzīves pieredzes un vajadzības ir ļoti dažādas. Viņus nevar aprakstīt tikai ar vispārīgiem kritērijiem, tamdēļ arvien lielāka nozīme atbalsta pakalpojumu veidošanā šiem bērniem ir pilnvērtīgai vajadzību izvērtēšanai un individuālās vajadzībās balstītu pakalpojumu piesaistei. Līdzšinēji bērnu vajadzībām tika plānots pakalpojumu grozs, kurā audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem tiek nodrošinātas psihologa konsultācijas, 12 atbalsta grupu nodarbības gadā, sociālā darbinieka konsultācijas un vidēji 10 citu atbalsta speciālistu konsultācijas gadā. Konstatēts, ka šobrīd atbalsta pakalpojumu klāsts veido nevienlīdzīgu pakalpojumu pieejamību, proti, audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem paredzētais finansējums individuālajās vajadzībās balstītu speciālistu piesaistei ir nepietiekošs. Iedziļinoties bērnu vajadzībās, audžuģimenes, specializētās audžuģimenes un sociālie darbinieki secina, ka audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs esošajiem bērniem nepieciešami ilgstoši, bērnu vecumposmam atbilstoši, attīstību veicinoši pakalpojumi un atbalsts, kā piemēram, redzes korekcijas līdzekļi, ortodonta pakalpojumi, smilšu, mākslas terapijas, Montessori, logopēds, audiologopēds, ABA terapija, papildus pedagoga atbalsts un citi. Pašvaldības šādus pakalpojumus audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem bieži nenodrošina, jo pakalpojumi šai mērķa grupai nav ietverti pašvaldību saistošajos noteikumos. Dažādo pakalpojumu veidi detalizētāk tiks aprakstīti arī vadlīnijās.
BTAL 27. panta trešā daļa paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, ārpusģimenes aprūpe viņam tiek nodrošināta pie aizbildņa vai audžuģimenē. Minētā likuma 36.1 panta otrā daļa paredz, ka atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā nodrošina atbalsta centrs. Atbalsta centri sniedz atbalstu un dažādus pakalpojumus audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem un viņu ģimenēs ievietotajiem bērniem, kā arī nodrošina mācību programmu īstenošanu audžuģimenēm, aizbildņiem un potenciālajiem adoptētājiem. Atbalsta centru sniegtie pakalpojumi ir mērķēti uz dažāda veida atbalsta sniegšanu audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem un viņu ģimenēs ievietotajiem bērniem. Ņemot vērā minēto, līdz ar grozījumiem Noteikumu projektā, tie tiek papildināti ar 12.21. punktu. Papildinot Noteikumu projektu ar 12.21. punktu tiks nodrošināts, ka atbalsta centri saņems ziņas par bāriņtiesā pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar personas atzīšanu par atbilstošu aizbildņa pienākumu pildīšanai, aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu bērnam, atlaišanu no aizbildņa pienākumu pildīšanas un atcelšanu no aizbildņa pienākumu pildīšanas. Tāpat atbalsta centri būs tiesīgi pieprasīt un saņemt ziņas par bāriņtiesu pieņemtajiem lēmumiem par personu (laulāto) atzīšanu par atbilstošiem audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes pienākumu pildīšanai, par bērnu ievietošanu audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē, par bērna uzturēšanās izbeigšanu audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē un par personas (laulāto) atzīšanu par adoptētāju, par adoptējamā bērna nodošanu adoptētāja aprūpē un par bērna adopcijas atbilstību bērna interesēm.
2023. gada 7. decembrī pieņemti grozījumi BTAL, kur pārejas noteikumu 54. punkts paredz, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" (attiecīgā locījumā) atbilst šajā likumā lietotajam terminam "Bērnu aizsardzības centrs" (attiecīgā locījumā). Līdz ar to nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Atbalsta centra noteikumos, salāgojot šajos noteikumos lietoto institūcijas nosaukumu ar BTAL.
Atbalsta centra noteikumu 12.5.1 apakšpunkts nosaka, ka atbalsta centrs iesniedz bāriņtiesā adoptētāja raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi, lai gan atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr.667 “Adopcijas kārtība” 23.1 punktam, pēc tam, kad persona ir apguvusi potenciālā adoptētāja mācību programmu, atbalsta centram jāiesniedz bāriņtiesai ne tikai informācija par mācību programmas apguvi un personas (potenciālā adoptētāja) raksturojums, bet arī personas (potenciālā adoptētāja) kompetenču pašvērtējums, psihologa atzinums, kas nepieciešams lēmuma pieņemšanai par personas piemērotību adoptētāja statusam, un, ja persona (potenciālais adoptētājs) ir sekmīgi apguvusi potenciālā adoptētāja mācību programmu, apliecību par mācību programmas apguvi. Līdz ar to secināms, ka Atbalsta centra noteikumu 12.5.1 apakšpunkts nosaka daudz šaurāku atbalsta centra pienākumu loku, nekā Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr.667 “Adopcijas kārtība” 23.1 punkts, kā rezultātā veidojas tiesību normu kolīzija.
Vienlaikus ir konstatēta nepieciešamība veikt tehniskus labojumus, lai saskaņotu Atbalsta centra noteikumos lietotos terminus un normas atbilstoši citiem normatīvajiem aktiem, piemēram, ar 2023. gada 20. aprīļa grozījumiem BTAL 36.1 panta trešā daļā vārdi “reģistrēšanas kārtību” tika aizstāti ar vārdiem “statusa piešķiršanas un atcelšanas nosacījumus un kārtību”, Atbalsta centra noteikumu 1.1. apakšpunkts un II nodaļas nosaukums maināms atbilstoši BTAL deleģējumam.
[1] ANO Bērnu tiesību konvencijas 20. panta 1. un 2. punkts nosaka, ka bērnam, kuram īslaicīgi vai pastāvīgi nav savas ģimenes vai kuru viņa paša interesēs nedrīkst atstāt ģimenē, ir tiesības uz īpašu valsts aizsardzību un palīdzību. Dalībvalstis saskaņā ar saviem tiesību aktiem nodrošina šādam bērnam alternatīvu aprūpi. Arī Latvijas normatīvais regulējums uzliek valstij pienākumu pievērst īpašu vērību bērniem, kuri palikuši bez vecāku gādības – Latvijas Republikas Satversmes 110. pants nosaka bērna tiesības līdztekus laulībai, ģimenei un vecāku tiesībām akcentētas kā valsts aizsargājamas, īpaši uzsverot nepieciešamību rūpēties par bērniem, kas palikuši bez vecāku gādības.
Atbilstoši Atbalsta centra noteikumiem un ar atbalsta centriem noslēgtā līguma nosacījumiem, sniegtais atbalsts, neatkarīgi no tajā ievietoto bērnu skaita vienai audžuģimenei ir 1 519,84 euro vidēji gadā un specializētai audžuģimenei 1 763,11 euro vidēji gadā. Minētajā summā iekļauts audžuģimenei un specializētajai audžuģimenei pieejamais atbalsts - psihologa konsultācijas, 12 atbalsta grupu nodarbības gadā, ikgadējās zināšanu pilnveides (astoņu stundu apjomā) izmaksas, kā arī atbalsta centra koordinatora/vadītāja, sociālā darbinieka, psihologa atlīdzība, degviela un sakaru nodrošinājums atbalsta centra speciālistu komunikācijai ar pakalpojuma saņēmējiem, apmācība, supervīzija atbalsta centra darbiniekiem un citi izdevumi. Lai atbalsta centriem nodrošinātu finansējumu maksājumiem speciālistu pieejamībai un transporta izdevumu kompensēšanai par pakalpojumiem audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, kuras izvietojušās ārpus lielajām pilsētām un novadiem, finansējumam par atbalstu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm piemērots koeficients 1,25., t.i. par vienu audžuģimeni 379,96 euro vidēji gadā un vienu specializēto audžuģimeni 440,78 euro vidēji gadā. Finansējuma apmērs faktiski uz vienu audžuģimeni vai specializēto audžuģimenei var būt mazāks vai lielāks, atbilstoši katras ģimenes individuālajām atbalsta plānam, bet valsts finansējums nepārsniedz vidējo apmēru gadā, kas plānots uz vienu ģimeni. Viens no atbalsta centra sociālā darbinieka uzdevumiem saskaņā ar Atbalsta centra noteikumiem ir izstrādāt un īstenot audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes atbalsta plānu (turpmāk – audžuģimenes atbalsta plāns) un tajā ievietotā bērna individuālās attīstības plānu (turpmāk – bērna attīstības plāns). Atbalsta centra sociālais darbinieks, atbilstoši audžuģimenes atbalsta plānam un bērna attīstības plānam, var novirzīt iepriekš minēto finansējumu citu speciālistu apmaksai, piemēram, kanisterapijai, deju, kustības terapijai, smilšu terapijai, audžuģimeņu mentora u.c. speciālistiem, kas sniedz atbalstu audžuģimenei, specializētajai audžuģimenei un tajā ievietotajiem bērniem. Apzinot atbalsta centru gadu laikā uzkrāto pieredzi, noskaidrots, ka nereti, izstrādājot bērna attīstības plānu, atbalsta centra sociālajam darbiniekam nākas konstatēt, ka audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nepieciešamais atbalsts ievērojami pārsniedz iespējas, ko paredzēts segt no vienai ģimenei paredzētā finansējuma, kas īpaši aktualizējas situācijās, kad tiek konstatēts, ka bērna vajadzību nodrošināšanai nepieciešams ievērojami lielāks finansējums, proti, ortodontijas pakalpojumi, redzes korekcija, ārstu – speciālistu (piemēram, atkarību speciālists, psihiatrs, ginekologs) apmeklējumam. Gadījumos, kad audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē ievietotajam bērnam nepieciešams nodrošināt speciālista apmeklēšanu, kurš pieejams arī kā valsts apmaksāts veselības aprūpes pakalpojums, rūpīgi izvērtējams, vai individuālais gadījums ir steidzams un tiešām nav iespējams gaidīt iespēju tikt pie speciālista par valsts finansējumu. Piemēram, ilgs rindas gaidīšanas laiks pie nepieciešamā speciālista.
Audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem aktuāls arī jautājums par interešu izglītības nodrošināšanu, īpaši situācijās, ja konstatēta vajadzība atbalstīt talantīgus bērnus, kuriem talanta attīstībai nepieciešama īpaša ekipējuma iegāde.
Bērni audžuģimenēs nereti nonāk ar ielaistām un nerisinātām fiziskās un mentālās veselības problēmām, kā arī mācīšanās traucējumiem, ko pastiprina stress, kas saistīts ar dzīvesvietas maiņu un jaunajiem apstākļiem, kas nereti nozīmē, ka speciālista palīdzību nepieciešams saņemt nekavējoties, un bērna interesēs nav gaidīt vairākus mēnešus terapijas uzsākšanai. Vienlīdz aktuāli tas ir gadījumos, kad bērnam nepieciešams nodrošināt atbalstu mācībās, lai veiksmīgi spētu iekļauties jaunajā mācību vidē.
Individuālām vajadzībām atbilstoša atbalsta nodrošināšana un pakalpojumi veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai šiem bērniem dotu iespēju laikus saņemt pakalpojumu, atrisināt ielaistas problēmas un sniegtu iespēju veiksmīgi integrēties jaunajā vidē. Savukārt detalizēti nosacījumi, tai skaitā, ka pakalpojums tiks saņemts tikai balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām tiks iestrādāts Centra speciāli izveidotās vadlīnijās (turpmāk – vadlīnijas), kuras regulāri tiks pilnveidotas un pielāgotas praksei. Vadlīnijas paredzēs, ka šis atbalsts ir secīgi izrietošs no bērna attīstības plāna izstrādes laikā konstatētajām bērna vajadzībām un paredzēs, ka uz individuālajām vajadzībām vērstais atbalsts tiek plānots un tā piešķiršanas pamatotība ir pārskatāmi izsekojama.
Ārpusģimenes aprūpes sistēmā nonāk bērni, kuru dzīves pieredzes un vajadzības ir ļoti dažādas. Viņus nevar aprakstīt tikai ar vispārīgiem kritērijiem, tamdēļ arvien lielāka nozīme atbalsta pakalpojumu veidošanā šiem bērniem ir pilnvērtīgai vajadzību izvērtēšanai un individuālās vajadzībās balstītu pakalpojumu piesaistei. Līdzšinēji bērnu vajadzībām tika plānots pakalpojumu grozs, kurā audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem tiek nodrošinātas psihologa konsultācijas, 12 atbalsta grupu nodarbības gadā, sociālā darbinieka konsultācijas un vidēji 10 citu atbalsta speciālistu konsultācijas gadā. Konstatēts, ka šobrīd atbalsta pakalpojumu klāsts veido nevienlīdzīgu pakalpojumu pieejamību, proti, audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem paredzētais finansējums individuālajās vajadzībās balstītu speciālistu piesaistei ir nepietiekošs. Iedziļinoties bērnu vajadzībās, audžuģimenes, specializētās audžuģimenes un sociālie darbinieki secina, ka audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs esošajiem bērniem nepieciešami ilgstoši, bērnu vecumposmam atbilstoši, attīstību veicinoši pakalpojumi un atbalsts, kā piemēram, redzes korekcijas līdzekļi, ortodonta pakalpojumi, smilšu, mākslas terapijas, Montessori, logopēds, audiologopēds, ABA terapija, papildus pedagoga atbalsts un citi. Pašvaldības šādus pakalpojumus audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem bieži nenodrošina, jo pakalpojumi šai mērķa grupai nav ietverti pašvaldību saistošajos noteikumos. Dažādo pakalpojumu veidi detalizētāk tiks aprakstīti arī vadlīnijās.
BTAL 27. panta trešā daļa paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, ārpusģimenes aprūpe viņam tiek nodrošināta pie aizbildņa vai audžuģimenē. Minētā likuma 36.1 panta otrā daļa paredz, ka atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā nodrošina atbalsta centrs. Atbalsta centri sniedz atbalstu un dažādus pakalpojumus audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem un viņu ģimenēs ievietotajiem bērniem, kā arī nodrošina mācību programmu īstenošanu audžuģimenēm, aizbildņiem un potenciālajiem adoptētājiem. Atbalsta centru sniegtie pakalpojumi ir mērķēti uz dažāda veida atbalsta sniegšanu audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem un viņu ģimenēs ievietotajiem bērniem. Ņemot vērā minēto, līdz ar grozījumiem Noteikumu projektā, tie tiek papildināti ar 12.21. punktu. Papildinot Noteikumu projektu ar 12.21. punktu tiks nodrošināts, ka atbalsta centri saņems ziņas par bāriņtiesā pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar personas atzīšanu par atbilstošu aizbildņa pienākumu pildīšanai, aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu bērnam, atlaišanu no aizbildņa pienākumu pildīšanas un atcelšanu no aizbildņa pienākumu pildīšanas. Tāpat atbalsta centri būs tiesīgi pieprasīt un saņemt ziņas par bāriņtiesu pieņemtajiem lēmumiem par personu (laulāto) atzīšanu par atbilstošiem audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes pienākumu pildīšanai, par bērnu ievietošanu audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē, par bērna uzturēšanās izbeigšanu audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē un par personas (laulāto) atzīšanu par adoptētāju, par adoptējamā bērna nodošanu adoptētāja aprūpē un par bērna adopcijas atbilstību bērna interesēm.
2023. gada 7. decembrī pieņemti grozījumi BTAL, kur pārejas noteikumu 54. punkts paredz, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" (attiecīgā locījumā) atbilst šajā likumā lietotajam terminam "Bērnu aizsardzības centrs" (attiecīgā locījumā). Līdz ar to nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Atbalsta centra noteikumos, salāgojot šajos noteikumos lietoto institūcijas nosaukumu ar BTAL.
Atbalsta centra noteikumu 12.5.1 apakšpunkts nosaka, ka atbalsta centrs iesniedz bāriņtiesā adoptētāja raksturojumu un informāciju par mācību programmas apguvi, lai gan atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr.667 “Adopcijas kārtība” 23.1 punktam, pēc tam, kad persona ir apguvusi potenciālā adoptētāja mācību programmu, atbalsta centram jāiesniedz bāriņtiesai ne tikai informācija par mācību programmas apguvi un personas (potenciālā adoptētāja) raksturojums, bet arī personas (potenciālā adoptētāja) kompetenču pašvērtējums, psihologa atzinums, kas nepieciešams lēmuma pieņemšanai par personas piemērotību adoptētāja statusam, un, ja persona (potenciālais adoptētājs) ir sekmīgi apguvusi potenciālā adoptētāja mācību programmu, apliecību par mācību programmas apguvi. Līdz ar to secināms, ka Atbalsta centra noteikumu 12.5.1 apakšpunkts nosaka daudz šaurāku atbalsta centra pienākumu loku, nekā Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr.667 “Adopcijas kārtība” 23.1 punkts, kā rezultātā veidojas tiesību normu kolīzija.
Vienlaikus ir konstatēta nepieciešamība veikt tehniskus labojumus, lai saskaņotu Atbalsta centra noteikumos lietotos terminus un normas atbilstoši citiem normatīvajiem aktiem, piemēram, ar 2023. gada 20. aprīļa grozījumiem BTAL 36.1 panta trešā daļā vārdi “reģistrēšanas kārtību” tika aizstāti ar vārdiem “statusa piešķiršanas un atcelšanas nosacījumus un kārtību”, Atbalsta centra noteikumu 1.1. apakšpunkts un II nodaļas nosaukums maināms atbilstoši BTAL deleģējumam.
[1] ANO Bērnu tiesību konvencijas 20. panta 1. un 2. punkts nosaka, ka bērnam, kuram īslaicīgi vai pastāvīgi nav savas ģimenes vai kuru viņa paša interesēs nedrīkst atstāt ģimenē, ir tiesības uz īpašu valsts aizsardzību un palīdzību. Dalībvalstis saskaņā ar saviem tiesību aktiem nodrošina šādam bērnam alternatīvu aprūpi. Arī Latvijas normatīvais regulējums uzliek valstij pienākumu pievērst īpašu vērību bērniem, kuri palikuši bez vecāku gādības – Latvijas Republikas Satversmes 110. pants nosaka bērna tiesības līdztekus laulībai, ģimenei un vecāku tiesībām akcentētas kā valsts aizsargājamas, īpaši uzsverot nepieciešamību rūpēties par bērniem, kas palikuši bez vecāku gādības.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta lēmumu (MK 20.08.2024. sēdes prot. Nr.32 61.§ 62.punkts, 63.apakšpunkts) ir piešķirts finansējums 2025. gadā 555 430 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk ik gadu 580 840 euro apmērā, lai, balstoties uz ārstniecības personu rekomendācijām vai atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nodrošinātu individuālām vajadzībām atbilstošu atbalstu un pakalpojumus, kuri nav valsts un pašvaldību finansēti, vai kuri, balstoties uz ārstniecības personu rekomendācijām vai atbalsta centra sociālā darbinieka vērtējumu, nepieciešami papildus valsts un pašvaldību jau finansētajam apjomam Noteikumu projekts paredz paplašināt ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra pakalpojumu klāstu – sniegt papildu atbalstu audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem, uzsvaru liekot uz medicīnas ārstniecības pakalpojumiem, kuriem atbalsts no pašvaldībām netiek sniegts, vai netiek sniegts pilnībā, interešu izglītības nodarbībām un aktivitātēm, lai veicinātu bērnu talantus un intereses, palīdzot viņiem attīstīt sociālās prasmes un veidot pozitīvas attiecības ar citiem. Pamatojoties uz augstāk minēto, noteikumu projekts papildināts ar 12.20. apakšpunktu. Pieejamais finansējums atbalsta centriem individuālām vajadzībām atbilstoša atbalsta nodrošināšanai un pakalpojumu veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem tiks aprēķināts atbilstoši audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs esošo bērnu skaitam nosakot likmi, kuras apmērs tiks aprēķināts atkarībā no kopējā bērnu skaita audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs pārskata gadā. Centrs veiks aprēķinu un turpmākajos periodos pārrēķinu pamatojoties uz atbalsta centru sniegto informāciju par bērnu skaitu audžuģimenēs, specializētajās audžuģimenēs uz pārskata gada 1.janvāri un 1.jūniju. Finansējuma apmērs faktiski uz vienu bērnu var būt mazāks vai lielāks, atbilstoši bērna attīstības plānam, bet valsts finansējums nepārsniedz apmēru gadā, kas aprēķināts uz vienu bērnu.
Atbalsta centri pārskatus par finansējuma atbalstam bērniem faktiskajiem izdevumiem reizi ceturksnī sniegs Labklājības ministrijas pārziņā esošajā Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā (SPOLIS), kur Centrs norādīs likmes apmēru par vienu bērnu pārskata periodā un attiecīgi sistēma aprēķinās atbalsta centram kopējo pieejamo finansējuma apmēru atbilstoši bērnu skaitam audžuģimenēs, specializētajās audžuģimenēs kopā ar administrēšanas izdevumiem 20% apmērā pakalpojuma nodrošināšanai.
Uzsākot pakalpojumu finansēšanu audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem, pirmajā pārskata gadā, pēc vienošanās pie līguma starp Centru un atbalsta centru abpusējas parakstīšanas, Centrs 5 darba dienu laikā atbalsta centram veic avansa maksājumu I pusgadam 50% apmērā no aprēķinātā finansējuma atbalstam bērnam kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Atbalsta centrs SPOLIS iesniedz pārskatu par faktiskajiem izdevumiem reizi ceturksnī līdz ceturksnim sekojošā mēneša 10. datumam. Centrs izvērtē veikto izdevumu pamatotību. Pēc pārskata izvērtēšanas par periodu uz 30. jūniju, ja atbalsta centra faktiskie izdevumi atzīti par pamatotiem, Centrs 10 darba dienu laikā pēc pārskata iesniegšanas, veic avansa maksājumu 25% apmērā no aprēķinātā finansējuma gadam atbalstam bērnam kopā ar 20% no pārskaitītās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem atbalsta nodrošināšanai. Ja faktiskie izdevumi uz 30. jūniju ir mazāki par 50% no pārskaitītā avansa I pusgadam, avansa maksājums 25% apmērā izdevumiem nākamajam ceturksnim atbalsta centram netiek pārskaitīts. Pēc pārskata izvērtēšanas par periodu uz 30. septembri, ja atbalsta centra faktiskie izdevumi atzīti par pamatotiem un faktiskie izdevumi nav mazāki par 70% no kopējā pārskata gadā pārskaitītā finansējuma, Centrs 10 darba dienu laikā pēc pārskata iesniegšanas, veic avansa maksājumu 25% apmērā no aprēķinātā finansējuma gadam atbalstam bērnam kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Ja pēc atbalsta centra plānotā/ bērnam nepieciešamā atbalsta pārskata gada beigās, atbalsta centram pieejamais finansējums ir nepietiekams, atbalsta centrs līdz pārskata gada 10. decembrim sniedz Centram pamatotu pieprasījumu papildu finansējuma piešķiršanai. Ja Centrs atzīst iesniegto pieprasījumu par pamatotu, izvērtējot pārskata gadā piešķirtā budžeta iespējas, 5 darba dienu laikā veic avansa maksājumu atbalsta centram pieprasījumā norādītā finansējuma apmērā kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Centrs 10 darba dienu laikā pēc pārskata iesniegšanas par iepriekšējo pārskata gadu, veic avansa maksājumu atbalsta nodrošināšanai izdevumiem nākamā pārskata gada I pusgadam 50% no aprēķinātā pieejamā finansējuma gadam kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Ja faktiskie izdevumi iepriekšējā pārskata gadā pamatoti pārsniedz aprēķināto pieejamo finansējumu atbalsta centram, finansējuma iztrūkums tiek segts no nākamā gada atbalstam plānotā budžeta.
Ja atbalsta centram palicis atlikums no iepriekšējā pārskata gadā pārskaitītā avansa, nākamā pārskata gadā aprēķinātais pieejamais finansējums atbalsta nodrošināšanai tiek samazināts par iepriekšējā gada atlikuma summu.
Ja atbalsta centra iesniegtajā pārskatā Centrs konstatē nepilnības vai neatbilstības, Centrs uzdod atbalsta centram novērst konstatētos trūkumus un norāda termiņu trūkumu novēršanai. Pēc trūkumu novēršanas Centrs pārskaita atbalsta centram nepieciešamos maksājumus.
Korekcijas finansējuma izlietojumā par iepriekšējo pārskata gadu var veikt līdz kārtējā gada 15. janvārim.
Individuālām vajadzībām atbilstoša atbalsta nodrošināšanai un pakalpojumu veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem, balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām, paredzēts, ka sākot ar 2025. gadu būs iespēja nodrošināt papildu individuālos atbalsta pasākumus bērnu (audžuģimenēs, specializētajās audžuģimenēs) veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai. Izdevumi vienam bērnam 2025. gadā vidēji plānoti 350,12 euro. Savukārt, ņemot vērā izdevumu sadārdzinājumu 2026. gadā un turpmākajos gados, izdevumi vienam bērnam sākot ar 2026. gadu plānoti vidēji 366,14 euro gadā. Plānots, ka atbalstu gadā saņems vidēji 1 323 bērni. Vienlaikus nepieciešams paredzēt administratīvos izdevumus atbalsta centram 20 % apmērā.
Ar grozījumiem Noteikumu projektā, papildinot tos ar 12.21. punktu, tiks nodrošināts informācijas apmaiņas process starp bāriņtiesu un atbalsta centru un pakalpojumu un atbalsta sniegšana ārpusģimenes aprūpes nodrošinātājiem un adoptētājiem, un viņu ģimenēs ievietotajiem bērniem, tiktu uzsākta (nodrošināta) nekavējoties. Ziņu nodošana tiks nodrošināta automātiski ar web servisa (API) starpniecību, proti, atbalsta centri pieprasīs informāciju par konkrētu bērnu un ārpusģimenes aprūpes nodrošinātāju (aizbildņi, audžuģimenes u.c.), kuri ir konkrētā Atbalsta centra klienti. Bāriņtiesām informācija papildus manuāli nebūs jāsagatavo un jāsniedz, līdz ar to administratīvais slogs netiek palielināts.
Noteikumu projekts paredz redakcionālas izmaiņas atbilstoši BTAL terminoloģijai, iestādes nosaukumu "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" aizstājot ar "Bērnu aizsardzības centrs".
Lai vienādotu normas ar BTAL noteikto, labots noteikumu 1.1. apakšpunkts un II. Nodaļas nosaukums, aizstājot “centra reģistrēšana” ar “centra statusa piešķiršanu”.
Atbalsta centra noteikumu 12.2.1 un 12.5.1 apakšpunkti noteikumu projektā izteikti jaunā redakcijā, lai būtu atbilstība augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos ietvertajām tiesību normām un neradītu tiesību normu kolīziju.
Ar noteikumu projektu papildus tiek veikti atsevišķi tehniski precizējumi noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā, 10. punktā, 11. punktā, 22. punktā.
Arī papildus tiek veikti atsevišķi tehniski precizējumi:
1.1. apakšpunktā veikts grozījums, papildinot aiz vārda “ārpusģimenes” ar vārdu “aprūpes”;
10. punkts papildināts ar 18.punkta regulējumu, lai novērstu normatīvā akta piemērotājiem neskaidrības un grūtības tā piemērošanā;
11. punktā labots vārds no “atņemts” uz “atcelts”, lai vienādotu lietoto terminu ar BTAL noteikto.
Atbalsta centri pārskatus par finansējuma atbalstam bērniem faktiskajiem izdevumiem reizi ceturksnī sniegs Labklājības ministrijas pārziņā esošajā Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā (SPOLIS), kur Centrs norādīs likmes apmēru par vienu bērnu pārskata periodā un attiecīgi sistēma aprēķinās atbalsta centram kopējo pieejamo finansējuma apmēru atbilstoši bērnu skaitam audžuģimenēs, specializētajās audžuģimenēs kopā ar administrēšanas izdevumiem 20% apmērā pakalpojuma nodrošināšanai.
Uzsākot pakalpojumu finansēšanu audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem, pirmajā pārskata gadā, pēc vienošanās pie līguma starp Centru un atbalsta centru abpusējas parakstīšanas, Centrs 5 darba dienu laikā atbalsta centram veic avansa maksājumu I pusgadam 50% apmērā no aprēķinātā finansējuma atbalstam bērnam kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Atbalsta centrs SPOLIS iesniedz pārskatu par faktiskajiem izdevumiem reizi ceturksnī līdz ceturksnim sekojošā mēneša 10. datumam. Centrs izvērtē veikto izdevumu pamatotību. Pēc pārskata izvērtēšanas par periodu uz 30. jūniju, ja atbalsta centra faktiskie izdevumi atzīti par pamatotiem, Centrs 10 darba dienu laikā pēc pārskata iesniegšanas, veic avansa maksājumu 25% apmērā no aprēķinātā finansējuma gadam atbalstam bērnam kopā ar 20% no pārskaitītās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem atbalsta nodrošināšanai. Ja faktiskie izdevumi uz 30. jūniju ir mazāki par 50% no pārskaitītā avansa I pusgadam, avansa maksājums 25% apmērā izdevumiem nākamajam ceturksnim atbalsta centram netiek pārskaitīts. Pēc pārskata izvērtēšanas par periodu uz 30. septembri, ja atbalsta centra faktiskie izdevumi atzīti par pamatotiem un faktiskie izdevumi nav mazāki par 70% no kopējā pārskata gadā pārskaitītā finansējuma, Centrs 10 darba dienu laikā pēc pārskata iesniegšanas, veic avansa maksājumu 25% apmērā no aprēķinātā finansējuma gadam atbalstam bērnam kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Ja pēc atbalsta centra plānotā/ bērnam nepieciešamā atbalsta pārskata gada beigās, atbalsta centram pieejamais finansējums ir nepietiekams, atbalsta centrs līdz pārskata gada 10. decembrim sniedz Centram pamatotu pieprasījumu papildu finansējuma piešķiršanai. Ja Centrs atzīst iesniegto pieprasījumu par pamatotu, izvērtējot pārskata gadā piešķirtā budžeta iespējas, 5 darba dienu laikā veic avansa maksājumu atbalsta centram pieprasījumā norādītā finansējuma apmērā kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Centrs 10 darba dienu laikā pēc pārskata iesniegšanas par iepriekšējo pārskata gadu, veic avansa maksājumu atbalsta nodrošināšanai izdevumiem nākamā pārskata gada I pusgadam 50% no aprēķinātā pieejamā finansējuma gadam kopā ar no pārskaitāmās summas aprēķinātajiem administrēšanas izdevumiem 20% apmērā.
Ja faktiskie izdevumi iepriekšējā pārskata gadā pamatoti pārsniedz aprēķināto pieejamo finansējumu atbalsta centram, finansējuma iztrūkums tiek segts no nākamā gada atbalstam plānotā budžeta.
Ja atbalsta centram palicis atlikums no iepriekšējā pārskata gadā pārskaitītā avansa, nākamā pārskata gadā aprēķinātais pieejamais finansējums atbalsta nodrošināšanai tiek samazināts par iepriekšējā gada atlikuma summu.
Ja atbalsta centra iesniegtajā pārskatā Centrs konstatē nepilnības vai neatbilstības, Centrs uzdod atbalsta centram novērst konstatētos trūkumus un norāda termiņu trūkumu novēršanai. Pēc trūkumu novēršanas Centrs pārskaita atbalsta centram nepieciešamos maksājumus.
Korekcijas finansējuma izlietojumā par iepriekšējo pārskata gadu var veikt līdz kārtējā gada 15. janvārim.
Individuālām vajadzībām atbilstoša atbalsta nodrošināšanai un pakalpojumu veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem, balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām, paredzēts, ka sākot ar 2025. gadu būs iespēja nodrošināt papildu individuālos atbalsta pasākumus bērnu (audžuģimenēs, specializētajās audžuģimenēs) veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai. Izdevumi vienam bērnam 2025. gadā vidēji plānoti 350,12 euro. Savukārt, ņemot vērā izdevumu sadārdzinājumu 2026. gadā un turpmākajos gados, izdevumi vienam bērnam sākot ar 2026. gadu plānoti vidēji 366,14 euro gadā. Plānots, ka atbalstu gadā saņems vidēji 1 323 bērni. Vienlaikus nepieciešams paredzēt administratīvos izdevumus atbalsta centram 20 % apmērā.
Ar grozījumiem Noteikumu projektā, papildinot tos ar 12.21. punktu, tiks nodrošināts informācijas apmaiņas process starp bāriņtiesu un atbalsta centru un pakalpojumu un atbalsta sniegšana ārpusģimenes aprūpes nodrošinātājiem un adoptētājiem, un viņu ģimenēs ievietotajiem bērniem, tiktu uzsākta (nodrošināta) nekavējoties. Ziņu nodošana tiks nodrošināta automātiski ar web servisa (API) starpniecību, proti, atbalsta centri pieprasīs informāciju par konkrētu bērnu un ārpusģimenes aprūpes nodrošinātāju (aizbildņi, audžuģimenes u.c.), kuri ir konkrētā Atbalsta centra klienti. Bāriņtiesām informācija papildus manuāli nebūs jāsagatavo un jāsniedz, līdz ar to administratīvais slogs netiek palielināts.
Noteikumu projekts paredz redakcionālas izmaiņas atbilstoši BTAL terminoloģijai, iestādes nosaukumu "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" aizstājot ar "Bērnu aizsardzības centrs".
Lai vienādotu normas ar BTAL noteikto, labots noteikumu 1.1. apakšpunkts un II. Nodaļas nosaukums, aizstājot “centra reģistrēšana” ar “centra statusa piešķiršanu”.
Atbalsta centra noteikumu 12.2.1 un 12.5.1 apakšpunkti noteikumu projektā izteikti jaunā redakcijā, lai būtu atbilstība augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos ietvertajām tiesību normām un neradītu tiesību normu kolīziju.
Ar noteikumu projektu papildus tiek veikti atsevišķi tehniski precizējumi noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā, 10. punktā, 11. punktā, 22. punktā.
Arī papildus tiek veikti atsevišķi tehniski precizējumi:
1.1. apakšpunktā veikts grozījums, papildinot aiz vārda “ārpusģimenes” ar vārdu “aprūpes”;
10. punkts papildināts ar 18.punkta regulējumu, lai novērstu normatīvā akta piemērotājiem neskaidrības un grūtības tā piemērošanā;
11. punktā labots vārds no “atņemts” uz “atcelts”, lai vienādotu lietoto terminu ar BTAL noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs esošie bērni
Ietekmes apraksts
Papildu finansiālā atbalsta sniegšanai medicīnas pakalpojumiem, kuriem atbalsts no pašvaldībām netiek sniegts, vai netiek sniegts pilnībā, un interešu izglītības nodarbībām un aktivitātēm, lai veicinātu bērnu talantus un intereses, palīdzot viņiem attīstīt sociālās prasmes un veidot pozitīvas attiecības ar citiem.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Noteikumu projektā iekļautajai aizbildņu apmācībai (Metodiskā atbalsta pilnveidošanas aizbildnim (mācības) nodrošināšanai (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”)) nepieciešamais finansējums ir norādīts likuma “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (23-TA-76) anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/0846b78b-7e12-453f-a7c4-c9c722e8cd35) un Grozījumu Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" (23-TA-376) anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/3b46025d-6b81-4364-8c31-9f22e3396678):
- 2023.gadā 253 210 euro apmērā, t.sk. administratīvajām izmaksām 42 202 euro;
- 2024.gadā 321 216 euro apmērā, t.sk. administratīvajām izmaksām 53 536 euro;
- 2025.gadā un turpmākajos gados 190 579 euro apmērā, t.sk. administratīvajām izmaksām 31 763 euro.
Saskaņā ar 2024.gada 20.augusta Ministru kabineta lēmumu (24-TA-2000) (Informatīvais ziņojums "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā", sēdes protokola Nr.32 61.§ 62., 63.apakšpunksts) ir samazināts finansējums pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" izdevumiem subsīdijām un dotācijām 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākumam "Nodrošināta ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sniegto pakalpojumu pilnveide un paplašināšana, kā arī stiprinātas aizbildņu prasmes un zināšanas bērnu aprūpē" 2025. gadam un turpmāk ik gadu 353 639 euro apmērā, t.sk. aizbildņu apmācībām samazināts finansējums par 30 777 euro un attiecīgi administratīvas izmaksas samazinātas par 5 129 euro. Līdz ar to kopējās izmaksas aizbildņu apmācībām 2025. gadā un turpmāk ik gadu ir 159 802 euro, t.sk. administratīvās izmaksas – 26 634 euro apmērā.
Noteikumu projektā iekļauto administratīvo izmaksu raksturojuma sagatavošanai potenciālajiem adoptētājiem (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”) nepieciešamais finansējums ir norādīts Grozījumu Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" (23-TA-376) anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/3b46025d-6b81-4364-8c31-9f22e3396678) – 5 460 euro gadā, t.sk. administratīvajām izmaksām 910 euro.
Saskaņā ar 2024. gada 20. augusta Ministru kabineta lēmumu (24-TA-2000) (Informatīvais ziņojums "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā", sēdes protokola Nr.32 61.§ 62., 63. apakšpunksts) pamatbudžeta apakšprogrammai 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" ir piešķirts finansējums izdevumiem subsīdijām un dotācijām 2025. gadam 555 430 euro apmērā un 2026. gadam un turpmāk ik gadu 580 840 euro apmērā, lai audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nodrošinātu individuālām vajadzībām atbilstošu atbalstu un pakalpojumus veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām.
Izdevumi vienam bērnam 2025. gadā vidēji plānoti 350,12 euro apmērā. Savukārt, ņemot vērā izdevumu sadārdzinājumu 2026. gadā un turpmākajos gados, izdevumi vienam bērnam sākot ar 2026. gadu plānoti vidēji 366,14 euro gadā. Plānots, ka atbalstu gadā saņems vidēji 1 322 bērni. Vienlaikus paredzēti administratīvie izdevumi atbalsta centriem 20% apmērā.
Vienlaikus tiek paredzēti izdevumus pamatkapitāla veidošanai apakšprogrammā 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” 2025. gadā 25 410 euro apmērā, lai nodrošinātu IT sistēmas SPOLIS moduļa pilnveidošanu.
Finansējums noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai 2025.gadam un turpmāk ik gadu ir iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam.”
- 2023.gadā 253 210 euro apmērā, t.sk. administratīvajām izmaksām 42 202 euro;
- 2024.gadā 321 216 euro apmērā, t.sk. administratīvajām izmaksām 53 536 euro;
- 2025.gadā un turpmākajos gados 190 579 euro apmērā, t.sk. administratīvajām izmaksām 31 763 euro.
Saskaņā ar 2024.gada 20.augusta Ministru kabineta lēmumu (24-TA-2000) (Informatīvais ziņojums "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā", sēdes protokola Nr.32 61.§ 62., 63.apakšpunksts) ir samazināts finansējums pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" izdevumiem subsīdijām un dotācijām 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākumam "Nodrošināta ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sniegto pakalpojumu pilnveide un paplašināšana, kā arī stiprinātas aizbildņu prasmes un zināšanas bērnu aprūpē" 2025. gadam un turpmāk ik gadu 353 639 euro apmērā, t.sk. aizbildņu apmācībām samazināts finansējums par 30 777 euro un attiecīgi administratīvas izmaksas samazinātas par 5 129 euro. Līdz ar to kopējās izmaksas aizbildņu apmācībām 2025. gadā un turpmāk ik gadu ir 159 802 euro, t.sk. administratīvās izmaksas – 26 634 euro apmērā.
Noteikumu projektā iekļauto administratīvo izmaksu raksturojuma sagatavošanai potenciālajiem adoptētājiem (prioritārais pasākums 2023.-2025. gadam kartiņa Nr.18_01_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās”) nepieciešamais finansējums ir norādīts Grozījumu Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" (23-TA-376) anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/3b46025d-6b81-4364-8c31-9f22e3396678) – 5 460 euro gadā, t.sk. administratīvajām izmaksām 910 euro.
Saskaņā ar 2024. gada 20. augusta Ministru kabineta lēmumu (24-TA-2000) (Informatīvais ziņojums "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā", sēdes protokola Nr.32 61.§ 62., 63. apakšpunksts) pamatbudžeta apakšprogrammai 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" ir piešķirts finansējums izdevumiem subsīdijām un dotācijām 2025. gadam 555 430 euro apmērā un 2026. gadam un turpmāk ik gadu 580 840 euro apmērā, lai audžuģimenēs un specializētajās audžuģimenēs ievietotajiem bērniem nodrošinātu individuālām vajadzībām atbilstošu atbalstu un pakalpojumus veselības uzlabošanai, attīstībai un prasmju pilnveidošanai, balstoties uz speciālistu vai ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru sociālo darbinieku vērtējumu vai rekomendācijām.
Izdevumi vienam bērnam 2025. gadā vidēji plānoti 350,12 euro apmērā. Savukārt, ņemot vērā izdevumu sadārdzinājumu 2026. gadā un turpmākajos gados, izdevumi vienam bērnam sākot ar 2026. gadu plānoti vidēji 366,14 euro gadā. Plānots, ka atbalstu gadā saņems vidēji 1 322 bērni. Vienlaikus paredzēti administratīvie izdevumi atbalsta centriem 20% apmērā.
Vienlaikus tiek paredzēti izdevumus pamatkapitāla veidošanai apakšprogrammā 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” 2025. gadā 25 410 euro apmērā, lai nodrošinātu IT sistēmas SPOLIS moduļa pilnveidošanu.
Finansējums noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai 2025.gadam un turpmāk ik gadu ir iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam.”
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Bērnu tiesību aizsardzības likums
Pamatojums un apraksts
Normatīvo aktu grozījumi saistībā ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu uz "Bērnu aizsardzības centrs"
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Bērnu aizsardzības centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Bērnu aizsardzības centrs
- Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Bērnu aizsardzības centrs
palielinās
Vērtības nozīme:
Bērnu aizsardzības centram jānodrošina papildu vienošānās noslēgšana ar ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem, iekļaujot šo noteikumu 12.20. apakšpunktā minēto darbību nodrošināšanu.
Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
palielinās
Vērtības nozīme:
Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra sociālajam darbiniekam, sagatavojot bērna individuālās attīstības plānu, tajā jāveic ieraksts par izvērtējumu.
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra sociālajam darbiniekam, sagatavojot bērna individuālās attīstības plānu, jāizvērtē pakalpojuma nepieciešamība un tajā jāveic ieraksts par izvērtējumu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sniedzot papildu finansiālu atbalstu, audžuģimenē un specializētajā audžuģimenē ievietotam bērnam medicīnas pakalpojumiem un interešu izglītības nodarbībām un aktivitātēm, lai veicinātu bērnu talantus un intereses, palīdzot viņiem attīstīt sociālās prasmes un veidot pozitīvas attiecības ar citiem, tiks mazināts finansiālais slogs audžuģimenēm.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sniedzot papildu finansiālu atbalstu, audžuģimenē un specializētajā audžuģimenē ievietotam bērnam medicīnas pakalpojumiem, tiks rasta iespēja nodrošināt labāku medicīnas aprūpi audžuģimenē un specializētajā audžuģimenē ievietotam bērnam.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sniedzot papildu finansiālu atbalstu audžuģimenē un specializētajā audžuģimenē ievietotam bērnam medicīnas pakalpojumiem un interešu izglītības nodarbībām un aktivitātēm, tiks nodrošināta bērnu labāko interešu aizsardzība ilgtermiņā, tai skaitā palielināta mērķgrupas bērnu konkurētspēja darba tirgū.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
