24-TA-79: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Īrijas" Medumu pagastā, Augšdaugavas novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta pirmā daļa, likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta ceturtā daļa, Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 187 "Zemkopības ministrijas nolikums" 1. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma "Īrijas" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4472 001 0154), Medumu pagastā, Augšdaugavas novadā nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā" (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz valsts nekustamo īpašumu, kura sastāvā ir arī valsts meža zeme, nodot Zemkopības ministrijai zemes (tai skaitā meža zemes) apsaimniekošanai un aizsardzībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums "Īrijas" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4472 001 0154, turpmāk - nekustamais īpašums) sastāv no neapbūvētas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 44720010154, turpmāk - zemesgabals) 7,8 ha platībā.
Valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas Medumu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000092256 uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā (lēmuma datums: 2023. gada 3. maijs).
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
- nekustamā īpašuma lietošanas mērķis visā platībā: 0101 - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība;
- zemesgabala platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme - 5,2 ha, mežs - 2 ha, krūmāji - 0,1 ha, zeme zem ūdeņiem - 0,4 ha, pārējās zemes - 0,1 ha.
- zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās - 0,8 un 0,6 ha;
- tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0,1 ha;
- ūdenstilpes aizsargjoslas teritorija - 0,3 ha;
- dabas parka teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās - visā platībā;
- aizsargājamo ainavu apvidus dabas parka zonas teritorija - visā platībā.
- nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība 2024. gada 1. janvārī - 1941 euro.
Meža nogabali (1-4.) zemesgabalā nav vienkopus, bet mozaīkveidā ar lauksaimniecībā izmantojamo zemi pa visu zemesgabalu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - Individuālie noteikumi) 5. punktu un 1. pielikumu un dabas datu pārvaldības sistēmas (https://ozols.gov.lv/pub) datiem zemesgabals atrodas aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" (turpmāk - ainavu apvidus) dabas parka zonā, dabas parkā “Medumu ezeraine”. Līdz ar to nekustamā īpašuma apsaimniekošanā jāievēro Individuālo noteikumu prasības.
Zemesgabalā saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta Lauku bloku karti ir reģistrēts daļa no lauku bloka Nr. 64444-18585, tomēr šajā zemesgabala daļā lauks nav deklarēts (t.i., nav pieteikts atbalsta maksājumiem Kopējās lauksaimniecības politikas ietvaros). Līdz ar to lauku bloka esamība neierobežo nekustamā īpašuma (zemesgabala) turpmāku apsaimniekošanu, tas ir, to ir iespējams gan atkārtoti izmantot lauksaimniecības kultūru audzēšanai, gan izmantot citām iecerēm (ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" prasības, piemēram, veicot darbības, kuru rezultātā tiek mainīta zemes lietošanas kategorija, jāsaņem Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja).
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta trešo daļu valsts meža zeme vispārīgi nav atsavināma vai privatizējama, izņemot šā panta ceturtajā un (4)1 daļā noteiktos gadījumus.
Vēsturiski īpašumtiesības uz nekustamo īpašumu bija nostiprinātas zemesgrāmatā uz privātpersonu vārda, pēdējā īpašniece - komercsabiedrība, kura ar Uzņēmuma reģistra lēmumu bija izslēgta no komercreģistra. Ņemot vērā, ka nekustamais īpašums bija pielīdzināms bezmantinieku mantai un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 417. pantam, Valsts ieņēmumu dienests to kā valstij piekritīgo mantu saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.5. apakšpunktu nodeva Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai.
Valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas Medumu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000092256 uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā (lēmuma datums: 2023. gada 3. maijs).
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
- nekustamā īpašuma lietošanas mērķis visā platībā: 0101 - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība;
- zemesgabala platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme - 5,2 ha, mežs - 2 ha, krūmāji - 0,1 ha, zeme zem ūdeņiem - 0,4 ha, pārējās zemes - 0,1 ha.
- zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās - 0,8 un 0,6 ha;
- tauvas joslas teritorija gar ezeru - 0,1 ha;
- ūdenstilpes aizsargjoslas teritorija - 0,3 ha;
- dabas parka teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās - visā platībā;
- aizsargājamo ainavu apvidus dabas parka zonas teritorija - visā platībā.
- nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība 2024. gada 1. janvārī - 1941 euro.
Meža nogabali (1-4.) zemesgabalā nav vienkopus, bet mozaīkveidā ar lauksaimniecībā izmantojamo zemi pa visu zemesgabalu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - Individuālie noteikumi) 5. punktu un 1. pielikumu un dabas datu pārvaldības sistēmas (https://ozols.gov.lv/pub) datiem zemesgabals atrodas aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" (turpmāk - ainavu apvidus) dabas parka zonā, dabas parkā “Medumu ezeraine”. Līdz ar to nekustamā īpašuma apsaimniekošanā jāievēro Individuālo noteikumu prasības.
Zemesgabalā saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta Lauku bloku karti ir reģistrēts daļa no lauku bloka Nr. 64444-18585, tomēr šajā zemesgabala daļā lauks nav deklarēts (t.i., nav pieteikts atbalsta maksājumiem Kopējās lauksaimniecības politikas ietvaros). Līdz ar to lauku bloka esamība neierobežo nekustamā īpašuma (zemesgabala) turpmāku apsaimniekošanu, tas ir, to ir iespējams gan atkārtoti izmantot lauksaimniecības kultūru audzēšanai, gan izmantot citām iecerēm (ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" prasības, piemēram, veicot darbības, kuru rezultātā tiek mainīta zemes lietošanas kategorija, jāsaņem Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja).
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta trešo daļu valsts meža zeme vispārīgi nav atsavināma vai privatizējama, izņemot šā panta ceturtajā un (4)1 daļā noteiktos gadījumus.
Vēsturiski īpašumtiesības uz nekustamo īpašumu bija nostiprinātas zemesgrāmatā uz privātpersonu vārda, pēdējā īpašniece - komercsabiedrība, kura ar Uzņēmuma reģistra lēmumu bija izslēgta no komercreģistra. Ņemot vērā, ka nekustamais īpašums bija pielīdzināms bezmantinieku mantai un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 417. pantam, Valsts ieņēmumu dienests to kā valstij piekritīgo mantu saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.5. apakšpunktu nodeva Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Zemesgabala daļā iepriekš ir bijusi ierīkota aramzeme, dabas vērtību koncentrācija un potenciāls ir neliels (nav konstatēti Eiropas Savienības nozīmes biotopi vai īpaši aizsargājamas sugas), tuvumā nav citu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu, ainavu apvidus funkcionālais zonējums pieļauj līdzsvarotu saimniecisko darbību, attiecīgi valsts nekustamā īpašuma saglabāšana Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā nav lietderīga.
Līdz ar to ministrijas valdījumā atrodas nekustamais īpašums, tā sastāvā ir meža zeme, un tas nav nepieciešams ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Līdz ar to ministrijas valdījumā atrodas nekustamais īpašums, tā sastāvā ir meža zeme, un tas nav nepieciešams ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Kā izriet no Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 187 “Zemkopības ministrijas nolikums” 4. punkta Zemkopības ministrijas funkcija ir organizēt un koordinēt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politikas īstenošanu.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību veic akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži", kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 8. panta ceturtā daļa noteic, ka saskaņā ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatās tiek ierakstīta cita valstij piederošā un piekrītošā zeme.
Zemkopības ministrija ar 2024. gada 3. janvāra vēstuli Nr. 8.7-5e/13/2024 "Par nekustamo īpašumu “Īrijas”, Medumu pagastā, Augšdaugavas novadā" piekrīt valsts nekustamā īpašuma pārņemšanai Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrību “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā.
Rīkojuma projektā minēto valsts nekustamo īpašumu, nostiprinot zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā vienlaikus reģistrēs akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" lietojumā (turējumā).
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību veic akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži", kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 8. panta ceturtā daļa noteic, ka saskaņā ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatās tiek ierakstīta cita valstij piederošā un piekrītošā zeme.
Zemkopības ministrija ar 2024. gada 3. janvāra vēstuli Nr. 8.7-5e/13/2024 "Par nekustamo īpašumu “Īrijas”, Medumu pagastā, Augšdaugavas novadā" piekrīt valsts nekustamā īpašuma pārņemšanai Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrību “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā.
Rīkojuma projektā minēto valsts nekustamo īpašumu, nostiprinot zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā vienlaikus reģistrēs akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" lietojumā (turējumā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma nodošanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma nodošanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta valsts nekustamā īpašuma atbilstoša apsaimniekošana.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Valsts nekustamā īpašuma tiesību maiņas reģistrāciju zemesgrāmatā veiks akciju sabiedrība „Latvijas valsts meži” par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par valsts nekustamā īpašuma tiesiskā valdītāja (ministrijas) maiņu, un rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses, tad konkrētajā gadījumā sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama.
6.4. Cita informācija
Rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts nekustamais īpašums atrodas ainavu apvidus dabas parka zonā, dabas parkā “Medumu ezeraine” , līdz ar to tā apsaimniekošanā jāievēro Individuālo noteikumu nosacījumi, kā arī citi dabas aizsardzības jomas normatīvie akti.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi