23-TA-386: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dzelzceļa kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas tehniskie noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dzelzceļa pārvadājumu likuma 30.panta sestā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Dzelzceļa kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas tehniskie noteikumi" (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir jauna aktuāla regulējuma noteikšana par kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas tehniskajiem noteikumiem. Līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudē Ministru kabineta 2003.gada 2.septembra noteikumi Nr.485 "Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.485).
Spēkā stāšanās termiņš
02.07.2023.
Pamatojums
Dzelzceļa pārvadājumu likuma pārejas noteikumu 6.punkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr.485 paredz regulējumu, kas ir zaudējis aktualitāti, satur norādes uz spēku zaudējušiem tiesību aktiem vai prasības, kas ir noteiktas citos dokumentos, tostarp, citos Ministru kabineta noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams jauns regulējums, ar kuru tiktu noteiktas aktuālas prasības, vienveidota standartizētas terminoloģijas piemērošana tiesību dokumentos, kas reglamentē vienu un to pašu jautājumu starptautiskajā un iekšzemes satiksmē.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktu noteikumu grozījumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma un šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu. Līdz ar to, tiek izstrādāts jauns noteikumu projekts, aizstājot Noteikumus Nr.485 un nodrošinot Dzelzceļa pārvadājumu likuma 30.panta sestajā daļā noteiktā deleģējuma izpildi.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.485 nosaka regulējumu, kas ir zaudējis aktualitāti.
Risinājuma apraksts
Satiksmes ministrija, sagatavojot noteikumu projektu:
- svītroja prasības par tehnisko noteikumu zināšanu pārbaudēm, jo Ministru kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumi Nr. 506 "Noteikumi par kravu pieņemšanu pārvadāšanai pa dzelzceļu" noteic, ka atbilstoši šo noteikumu 8.punktam nosūtītājs ir atbildīgs par nepareizas iekraušanas sekām un atbilstoši šo noteikumu 178.punktam ir atbildīgs par vagonu, konteineru un tajos pārvadājamo kravu saglabātību, tādā veidā uzņemoties atbildību par pārvadājumu drošību, kā arī pašreizējos tirgus apstākļos nav samērīga prasība vienai attiecību pusei uzlikt par pienākumu pārbaudīt otras puses kompetenci;
- svītroja prasības par metāllūžņiem, jo prasības par to pārvadāšanu ir noteiktas Ministru kabineta2003.gada 4.februāra noteikumos Nr.70 "Dzelzceļa kravas pārvadājumu noteikumi";
- ietvēra tiesību normas par Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi 3.pielikumu “Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi” (turpmāk – SMGS 3.pielikums), kas tiek pielietots starptautiskajos dzelzceļa pārvadājumos un satur visas aktuālās iestrādes kravu izvietošanas un nostiprināšanas jomā, kā arī tas tiek pastāvīgi uzlabots;
- ietvēra normas, kas nav ietvertas SMGS 3.pielikumā, bet nodrošina tā prasību izpildi (Noteikumu projekta 3.-9.punkts);
- ietvēra aktuālas negabarīta un smagsvara kravu iekraušanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas prasības;
- saglabāja terminu “vietējie tehniskie noteikumi”, kas apzīmē tādus kravu izvietošanas un nostiprināšanas paņēmienus, kas nav paredzēti SMGS 3. pielikumā un kuru izstrādes nosacījumus nosaka SMGS 3.pielikums. Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija noteikumos Nr.424 “Pavadzīmes aizpildīšanas noteikumi dzelzceļa kravu pārvadājumos” šis termins tiek lietots ar saīsinājumu “MTU”.
- svītroja prasības par tehnisko noteikumu zināšanu pārbaudēm, jo Ministru kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumi Nr. 506 "Noteikumi par kravu pieņemšanu pārvadāšanai pa dzelzceļu" noteic, ka atbilstoši šo noteikumu 8.punktam nosūtītājs ir atbildīgs par nepareizas iekraušanas sekām un atbilstoši šo noteikumu 178.punktam ir atbildīgs par vagonu, konteineru un tajos pārvadājamo kravu saglabātību, tādā veidā uzņemoties atbildību par pārvadājumu drošību, kā arī pašreizējos tirgus apstākļos nav samērīga prasība vienai attiecību pusei uzlikt par pienākumu pārbaudīt otras puses kompetenci;
- svītroja prasības par metāllūžņiem, jo prasības par to pārvadāšanu ir noteiktas Ministru kabineta2003.gada 4.februāra noteikumos Nr.70 "Dzelzceļa kravas pārvadājumu noteikumi";
- ietvēra tiesību normas par Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi 3.pielikumu “Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi” (turpmāk – SMGS 3.pielikums), kas tiek pielietots starptautiskajos dzelzceļa pārvadājumos un satur visas aktuālās iestrādes kravu izvietošanas un nostiprināšanas jomā, kā arī tas tiek pastāvīgi uzlabots;
- ietvēra normas, kas nav ietvertas SMGS 3.pielikumā, bet nodrošina tā prasību izpildi (Noteikumu projekta 3.-9.punkts);
- ietvēra aktuālas negabarīta un smagsvara kravu iekraušanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas prasības;
- saglabāja terminu “vietējie tehniskie noteikumi”, kas apzīmē tādus kravu izvietošanas un nostiprināšanas paņēmienus, kas nav paredzēti SMGS 3. pielikumā un kuru izstrādes nosacījumus nosaka SMGS 3.pielikums. Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija noteikumos Nr.424 “Pavadzīmes aizpildīšanas noteikumi dzelzceļa kravu pārvadājumos” šis termins tiek lietots ar saīsinājumu “MTU”.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.485 satur norādes uz spēku zaudējušiem tiesību aktiem vai prasības, kas ir noteiktas citos dokumentos, tostarp, citos Ministru kabineta noteikumos. Piemēram:
- ir minētas norādes uz SMGS 14.pielikumu, Starptautiskiem tehniskiem noteikumiem, kas bija spēkā pirms SMGS 3.pielikuma stāšanās spēkā un zaudēja spēku ar SMGS 3.pielikuma stāšanos spēkā;
- ir minētas norādes uz spēku zaudējušajiem Ministru kabineta noteikumiem - Ministru kabineta 1999.gada 27.aprīļa noteikumi Nr.148 "Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi" un Ministru kabineta 2001.gada 18.decembra noteikumi Nr.533 "Noteikumi par pavadzīmes aizpildīšanas kārtību dzelzceļa kravu pārvadājumos".
- ir minētas norādes uz SMGS 14.pielikumu, Starptautiskiem tehniskiem noteikumiem, kas bija spēkā pirms SMGS 3.pielikuma stāšanās spēkā un zaudēja spēku ar SMGS 3.pielikuma stāšanos spēkā;
- ir minētas norādes uz spēku zaudējušajiem Ministru kabineta noteikumiem - Ministru kabineta 1999.gada 27.aprīļa noteikumi Nr.148 "Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi" un Ministru kabineta 2001.gada 18.decembra noteikumi Nr.533 "Noteikumi par pavadzīmes aizpildīšanas kārtību dzelzceļa kravu pārvadājumos".
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta redakcijā ir ietvertas norādes uz spēkā esošiem dokumentiem, kā arī aktuālas normas un prasības par dzelzceļa kravu, tostarp negabarīta un smagsvaru, izvietošanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu.
Attiecībā uz negabarīta un smagsvara kravām esošā Noteikumu Nr.485 redakcija satur vairākas normas ar pārāk detalizētām tehniskajām un tehnoloģiskajām prasībām, tāpēc lai nodrošinātu Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" prasības par to, ka normatīvā akta projekta tekstu raksta lakonisku, Noteikumu projektā tika izveidotas tādas normas, kas noregulē visus nepieciešamos negabarīta un smagsvara kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas jautājumus, tajā pašā laikā nepārslogojot tekstu ar pārlieku detalizāciju. Piemēram, noteikumu projektā ir iekļauti punkti, kas paredz prasību izpildi pārvadājumu procesa dalībniekiem, t.i. pārvadātājam, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam un nosūtītājam, jo galvenais Noteikumu projektā ir noteikt, kādi uzdevumi katrai no iesaistītajām pusēm ir jāpilda, tādā veidā nosakot savstarpējo atbildību. Vispārīgas universālas prasības negabarīta un smagsvara kravu pārvadāšanai nevar būt izvirzītas, jo šīs kravas ir unikālas pēc savām īpašībām to svara, izmēru, formas dēļ un tām savu tehnisko parametru dēļ ir nepieciešami specifiski pārvadājumu nosacījumi, kas atkarīgi no ritošā sastāva tehniskajiem raksturojumiem un dzelzceļa infrastruktūras tehniskajiem parametriem.
Attiecībā uz negabarīta un smagsvara kravām esošā Noteikumu Nr.485 redakcija satur vairākas normas ar pārāk detalizētām tehniskajām un tehnoloģiskajām prasībām, tāpēc lai nodrošinātu Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" prasības par to, ka normatīvā akta projekta tekstu raksta lakonisku, Noteikumu projektā tika izveidotas tādas normas, kas noregulē visus nepieciešamos negabarīta un smagsvara kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas jautājumus, tajā pašā laikā nepārslogojot tekstu ar pārlieku detalizāciju. Piemēram, noteikumu projektā ir iekļauti punkti, kas paredz prasību izpildi pārvadājumu procesa dalībniekiem, t.i. pārvadātājam, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam un nosūtītājam, jo galvenais Noteikumu projektā ir noteikt, kādi uzdevumi katrai no iesaistītajām pusēm ir jāpilda, tādā veidā nosakot savstarpējo atbildību. Vispārīgas universālas prasības negabarīta un smagsvara kravu pārvadāšanai nevar būt izvirzītas, jo šīs kravas ir unikālas pēc savām īpašībām to svara, izmēru, formas dēļ un tām savu tehnisko parametru dēļ ir nepieciešami specifiski pārvadājumu nosacījumi, kas atkarīgi no ritošā sastāva tehniskajiem raksturojumiem un dzelzceļa infrastruktūras tehniskajiem parametriem.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā ir nepieciešams nodrošināt Dzelzceļa pārvadājumu likumā noteiktā pilnvarojuma pilnīgu izpildi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.punktā ir minēts, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos noteiktie kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi piemērojami dzelzceļa pārvadājumos, un negabarīta un smagsvara kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas nosacījumus. Par pirmā apakšpunkta izpildi atbild Noteikumu projekta 3.-9.punkts, kur 3.punktā ir sniegta norāde uz Latvijas Republikai saistošajiem kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskajiem nosacījumiem un pārējie punkti konsekventi palīdz nodrošināt visaptverošu 3.punkta izpildi. 4., 5. un 7.punktā ir lietotas norādes “uz kravām, kuru izvietošanas un nostiprināšanas paņēmieni nav paredzēti tehniskajos nosacījumos”, kas nozīmē, ka vispārīgi kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi ir atrunāti SMGS 3.pielikumā, taču, lai varētu SMGS 3. pielikumu piemērot, ir vajadzīgas attiecīgās papildinošās normas, tostarp 4., 5. un 7. punkts. Par otrā apakšpunkta izpildi atbild Noteikumu projekta 10.-12.punkts, kur 10.-11.punktā ir sniegti negabarīta un smagsvara kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas pamatnosacījumi.
Noteikumu projektā ir minēti tādi termini kā gabarīta kravas, kravas ar plakaniem balstiem. Kravas ar plakaniem balstiem ir gabarīta kravu paveids, kuru izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi precīzāk ir aprakstīti Noteikumu 3.punktā minētajā SMGS 3.pielikumā. SMGS 3.pielikums kopumā apraksta tikai darbības ar gabarīta kravām, tāpēc negabarīta un smagsvara kravas tiek iedalās citā kategorijā un tām ir nepieciešams paredzēt citas tehniskās prasības.
Noteikumu projektā ir minēts, ka tie attiecas uz kravu izvietošanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā. Prasības kravu pārvadāšanai posmā Gulbene-Alūksne atbilstoši Dzelzceļa pārvadājumu likuma 5.panta 1.daļai ir noteiktas Ministru kabineta 2003.gada 4.februāra noteikumos Nr. 70 “Dzelzceļa kravas pārvadājumu noteikumi”, bet prasības attiecībā uz kravu pārvadājumiem, kas tiks veikti Rail Baltica dzelzceļa līnijās, tiks iekļauti šajos noteikumos, veicot grozījumus tuvāk laikam, kad tiks sākta Rail Baltica ekspluatācija.
Noteikumu projektā ir minēti tādi termini kā gabarīta kravas, kravas ar plakaniem balstiem. Kravas ar plakaniem balstiem ir gabarīta kravu paveids, kuru izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi precīzāk ir aprakstīti Noteikumu 3.punktā minētajā SMGS 3.pielikumā. SMGS 3.pielikums kopumā apraksta tikai darbības ar gabarīta kravām, tāpēc negabarīta un smagsvara kravas tiek iedalās citā kategorijā un tām ir nepieciešams paredzēt citas tehniskās prasības.
Noteikumu projektā ir minēts, ka tie attiecas uz kravu izvietošanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā. Prasības kravu pārvadāšanai posmā Gulbene-Alūksne atbilstoši Dzelzceļa pārvadājumu likuma 5.panta 1.daļai ir noteiktas Ministru kabineta 2003.gada 4.februāra noteikumos Nr. 70 “Dzelzceļa kravas pārvadājumu noteikumi”, bet prasības attiecībā uz kravu pārvadājumiem, kas tiks veikti Rail Baltica dzelzceļa līnijās, tiks iekļauti šajos noteikumos, veicot grozījumus tuvāk laikam, kad tiks sākta Rail Baltica ekspluatācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Noteikumu projekta redakcijā ir ietvertas atsauces uz SMGS 3.pielikumu. Ņemot vērā Valsts valodas centra (turpmāk – VVC) funkciju nodrošināt Latvijas Republikai saistošo starptautisko līgumu un starptautisko organizāciju izdoto tiesību aktu vai citu dokumentu oficiālos tulkojumus latviešu valodā, Satiksmes ministrija 2021.gada 3. un 4. ceturksnī ir iesniegusi VVC tulkošanai SMGS 3.pielikumu. Saskaņā ar Satiksmes ministrijas rīcībā esošo informāciju, SMGS 3.pielikuma teksts ir tulkošanas un terminoloģijas saskaņošanas procesā. Teksta tulkojumu tiek plānots pabeigt un nodrošināt tā publicēšanu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" līdz noteikumu spēkā stāšanās laikam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Dzelzceļa pārvadātāji, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras parvaldītājs, dzelzceļa kravu nosūtītāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums attiecas uz kravu nosūtītājiem, dzelzceļa pārvadātājiem un publiskās lietošanas infrastruktūras pārvaldītāju. Noteikumu projekta izstrādes rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Nolīgums par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS).
Apraksts
Noteikumu projekts ietver norādi, ka dzelzceļa pārvadājumos attiecībā uz kravu izvietošanu un nostiprināšanu vagonos piemēro Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi 3.pielikumu “Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi”.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Nolīgums par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
SMGS 3.pielikums
3.-9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Latvijas Dzelzceļš"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Dzelzceļa pārvadātāji, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, dzelzceļa kravu nosūtītāji.6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/3e392c25-5be5-477b-934d-2fdd6e466ec1
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas ietvaros e-pasta veidā ir saņemti divi priekšlikumi par noteikumu projektu:
1) saņemts 2023.gada 2.martā no SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" pārstāvja. Tiek piedāvāts 2. punktu izteikt šādā redakcijā: "2. Noteikumi attiecas uz kravu iekraušanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu platuma dzelzceļā.". Tas automātiski izslēgtu nepieciešamību iekļaut teikumu projektā prasības gan par Gulbenes-Alūksnes līniju, gan arī turpmāk neattiektos uz Rail Baltica, jo Rail Baltica ietvaros ir plānots organizēt pārvadājumus atbilstoši Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) B papildinājumam "Vienveida noteikumi attiecībā uz kravu starptautisko dzelzceļa pārvadājumu līgumu" (turpmāk - CIM), bet SMGS nolīgums Latvijas teritorijā tiek pielietots tikai 1520 mm sliežu platuma dzelzceļa tīklā. Jāpiebilst, ka CIM neparedz prasības par kravas iekraušanu un nostiprināšanu, bet tiek pielietotas Starptautiskās Dzelzceļu savienības (UIC; VAS "Latvijas dzelzceļš" un AS “RB Rail” ir pilntiesīgi UIC biedri, un tiem ir saistoši organizācijas statūti un ģenerālajās asamblejās pieņemtie lēmumi) vadlīnijas. Līdz ar to, ka Rail Baltica ekspluatācijas sākums pašlaik provizoriski ir plānots ne agrāk kā 2028. gadā, pašlaik nav aktuāli ievietot atsauces uz UIC vadlīnijām šajā tiesību akta projektā. Priekšlikums ir ņemts vērā un noteikumu projekta 2.punkts ir precizēts, izsakot to šādā redakcijā: "2. Noteikumi attiecas uz kravu iekraušanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā.".
2) saņemts 2023.gada 3.martā no VAS "Latvijas dzelzceļš" ar lūgumu:
- izteikt 13.1.apakšpunktu šādā redakcijā: "13.1. negabarīta kravu un uz transportieriem pārvadājamo kravu izvietošanas un nostiprināšanas rasējumu (shēmu) saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību", tādā veidā secīgi izklāstot veicamās darbības, kā arī labojot izteiksmi "transportieros pārvadājamo kravu" uz "uz transportieriem pārvadājamo kravu", lai pielīdzinātu esošajai izteiksmes piemērošanas praksei dzelzceļa transportā;
- izteikt 13.2.apakšpunktu šādā redakcijā: "13.2. kārtību, kādā nosūtīšanas stacijā un pārvadāšanas ceļā pārbauda negabarīta kravu un uz transportieriem pārvadājamo kravu izvietošanas un nostiprināšanas atbilstību saskaņotajiem rasējumiem (shēmām)", labojot izteiksmi "transportieros pārvadājamo kravu" uz "uz transportieriem pārvadājamo kravu", lai pielīdzinātu esošajai izteiksmes piemērošanas praksei dzelzceļa transportā;
- papildināt noteikumu projektu ar 13.3.apakšpunktu šādā redakcijā: "13.3. kārtību, kādā veic negabarīta kravu un uz transportieriem pārvadājamo kravu pārvadāšanas nosacījumu iepriekšējo saskaņošanu". Šis precizējums ir pamatots ar to, ka ar infrastruktūras pārvaldītāju ir nepieciešams saskaņot ne tikai shēmas, bet arī pārvadāšanas nosacījumus.
Minētie VAS "Latvijas dzelzceļš" priekšlikumi ir ņemti vērā un ietverti noteikumu projektā.
1) saņemts 2023.gada 2.martā no SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" pārstāvja. Tiek piedāvāts 2. punktu izteikt šādā redakcijā: "2. Noteikumi attiecas uz kravu iekraušanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu platuma dzelzceļā.". Tas automātiski izslēgtu nepieciešamību iekļaut teikumu projektā prasības gan par Gulbenes-Alūksnes līniju, gan arī turpmāk neattiektos uz Rail Baltica, jo Rail Baltica ietvaros ir plānots organizēt pārvadājumus atbilstoši Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) B papildinājumam "Vienveida noteikumi attiecībā uz kravu starptautisko dzelzceļa pārvadājumu līgumu" (turpmāk - CIM), bet SMGS nolīgums Latvijas teritorijā tiek pielietots tikai 1520 mm sliežu platuma dzelzceļa tīklā. Jāpiebilst, ka CIM neparedz prasības par kravas iekraušanu un nostiprināšanu, bet tiek pielietotas Starptautiskās Dzelzceļu savienības (UIC; VAS "Latvijas dzelzceļš" un AS “RB Rail” ir pilntiesīgi UIC biedri, un tiem ir saistoši organizācijas statūti un ģenerālajās asamblejās pieņemtie lēmumi) vadlīnijas. Līdz ar to, ka Rail Baltica ekspluatācijas sākums pašlaik provizoriski ir plānots ne agrāk kā 2028. gadā, pašlaik nav aktuāli ievietot atsauces uz UIC vadlīnijām šajā tiesību akta projektā. Priekšlikums ir ņemts vērā un noteikumu projekta 2.punkts ir precizēts, izsakot to šādā redakcijā: "2. Noteikumi attiecas uz kravu iekraušanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā.".
2) saņemts 2023.gada 3.martā no VAS "Latvijas dzelzceļš" ar lūgumu:
- izteikt 13.1.apakšpunktu šādā redakcijā: "13.1. negabarīta kravu un uz transportieriem pārvadājamo kravu izvietošanas un nostiprināšanas rasējumu (shēmu) saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību", tādā veidā secīgi izklāstot veicamās darbības, kā arī labojot izteiksmi "transportieros pārvadājamo kravu" uz "uz transportieriem pārvadājamo kravu", lai pielīdzinātu esošajai izteiksmes piemērošanas praksei dzelzceļa transportā;
- izteikt 13.2.apakšpunktu šādā redakcijā: "13.2. kārtību, kādā nosūtīšanas stacijā un pārvadāšanas ceļā pārbauda negabarīta kravu un uz transportieriem pārvadājamo kravu izvietošanas un nostiprināšanas atbilstību saskaņotajiem rasējumiem (shēmām)", labojot izteiksmi "transportieros pārvadājamo kravu" uz "uz transportieriem pārvadājamo kravu", lai pielīdzinātu esošajai izteiksmes piemērošanas praksei dzelzceļa transportā;
- papildināt noteikumu projektu ar 13.3.apakšpunktu šādā redakcijā: "13.3. kārtību, kādā veic negabarīta kravu un uz transportieriem pārvadājamo kravu pārvadāšanas nosacījumu iepriekšējo saskaņošanu". Šis precizējums ir pamatots ar to, ka ar infrastruktūras pārvaldītāju ir nepieciešams saskaņot ne tikai shēmas, bet arī pārvadāšanas nosacījumus.
Minētie VAS "Latvijas dzelzceļš" priekšlikumi ir ņemti vērā un ietverti noteikumu projektā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Latvijas Dzelzceļš"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi