Anotācija (ex-ante)

22-TA-1014: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 326 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 222-15 "Ūdensapgādes būves""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīvas (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Direktīva 2020/2184) 11. panta 1. punkts nosaka, ka šīs direktīvas 4. panta nolūkos dalībvalstis nodrošina, ka materiāli, kurus ir paredzēts izmantot dzeramā ūdens ieguvei, apstrādei, glabāšanai vai sadalei jaunās iekārtās vai esošajās iekārtās, ja tiek veikts to remonts vai rekonstrukcija, un kuri nonāk saskarē ar šādu ūdeni:
a) ne tieši, ne netieši neapdraud cilvēku veselību, kā tas paredzēts šajā direktīvā;
b) nelabvēlīgi neietekmē ūdens krāsu, smaržu vai garšu;
c) neveicina mikroorganismu augšanu;
d) nerada piesārņotāju nonākšanu ūdenī lielākā apjomā nekā nepieciešams, ņemot vērā materiāla paredzēto mērķi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārņemt Direktīvas 2020/2184 11. panta 1. punkta prasības nacionālajā tiesību aktā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik Latvijas būvnormatīvā LBN 222-15 “Ūdensapgādes būves” minimālās higiēnas prasības būvizstrādājumiem, kas nonāk saskarē ar dzeramo ūdeni, nav noteiktas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Ar Eiropas Savienības līdzšinējā regulējuma (Padomes 1998. gada 3. novembra Direktīvas  Nr. 98/83/EK) par dzeramā ūdens kvalitāti) noteikumiem par kvalitātes nodrošināšanu attiecībā uz apstrādi, aprīkojumu un materiāliem neizdevās radīt vienotas higiēnas prasības izstrādājumiem, kas nonāk saskarē ar dzeramo ūdeni. Rezultātā katrā Eiropas Savienības dalībvalstī ir savi izstrādājumu noteikumi un prasības dažādās dalībvalstīs atšķiras. Būvizstrādājumu ražotājiem ir jānodrošina produktu atbilstības novērtēšana atbilstoši katras valsts prasībām, kas ir laikietilpīgs un dārgs process.
Lai risinātu problēmas ar dzeramā ūdens kvalitāti, 2020. gada 16. decembrī Eiropas Parlaments un Padome pieņēma Direktīvu 2020/2184. Tās prasības jāpārņem nacionālajā regulējumā līdz 2023. gada 12. janvārim. Direktīvas 2020/2184 11. pants nosaka minimālās higiēnas prasības materiāliem, kas nonāk saskarē ar dzeramo ūdeni. Tas palīdzēs sasniegt vienotu veselības aizsardzības līmeni visā Eiropas Savienībā, kā arī veicinās labāku iekšējā tirgus darbību.
Risinājuma apraksts
[1] Lai nodrošinātu Direktīvas 2020/2184 11. panta 1. punkta pārņemšanu nacionālajā regulējumā, Latvijas būvnormatīvs LBN 222-15 “Ūdensapgādes būves”  tiek papildināts ar 7.1 punktu, kas nosaka minimālās prasības būvizstrādājumiem, kurus ir paredzēts izmantot dzeramā ūdens ieguves, apstrādes, glabāšanas vai sadales sistēmās, tajā skaitā arī esošajās sistēmās, ja tiek veikta to atjaunošana vai pārbūve, un kuri nonāk saskarē ar dzeramo ūdeni. Būvizstrādājumiem jāatbilst šādām prasībām:
1. būvizstrādājumi ne tieši, ne netieši neapdraud cilvēku veselību;
2. būvizstrādājumi nelabvēlīgi neietekmē ūdens krāsu, smaržu vai garšu;
3. būvizstrādājumi neveicina mikroorganismu augšanu;
4. būvizstrādājumi nerada piesārņotāju nonākšanu ūdenī lielākā apjomā nekā nepieciešams, ņemot vērā būvizstrādājuma paredzēto mērķi.
Būvnormatīva 7.1 punkts piemērojams ar 2023. gada 12. janvāri.

Papildus jānorāda, ka saskaņā ar Direktīvas 2020/2184 11. panta 2. punktu, lai nodrošinātu 1. punkta vienveidīgu piemērošanu, Eiropas Komisija pieņem īstenošanas aktus nolūkā noteikt konkrētas minimālās higiēnas prasības materiāliem, kas nonāk saskarē ar dzeramo ūdeni, pamatojoties uz V pielikumā izklāstītajiem principiem. Minētie īstenošanas akti noteiks:
a) līdz 2024. gada 12. janvārim – metodes to izejvielu, sastāvu un sastāvdaļu testēšanai un apstiprināšanai, kas jāiekļauj Eiropas pozitīvajos sarakstos, kuros ietvertas izejvielas, sastāvi vai sastāvdaļas, tostarp ar vielām vai materiāliem saistītās specifiskās migrācijas robežas un zinātniskos priekšnoteikumus;
b) līdz 2025. gada 12. janvārim – pamatojoties uz ECHA apkopotajiem sarakstiem, kuros norādīti arī derīguma termiņi, Eiropas pozitīvos sarakstus, kuros ietvertas izejvielas, sastāvi vai sastāvdaļas katrai materiālu grupai, proti, organiskie, cementa, metāliskie, emaljas, keramikas vai citi neorganiskie materiāli, ko atļauts izmantot materiālu vai produktu ražošanā, kas ir saskarē ar dzeramo ūdeni, vajadzības gadījumā ietverot to izmantošanas nosacījumus un migrācijas robežas, kas nosakāmas, pamatojoties uz metodiku, kura pieņemta, ievērojot šīs daļas a) punktu un ņemot vērā 3. un 4. punktu;
c) līdz 2024. gada 12. janvārim – procedūras un metodes tādu gala materiālu testēšanai un apstiprināšanai, kas izmantoti izstrādājumā, kurš veidots no Eiropas pozitīvajos sarakstos iekļauto izejvielu, sastāvu vai sastāvdaļu materiāliem vai kombinācijām.
Pēc Direktīvas 2020/2184 11. panta 2. punktā minēto Eiropas Komisijas īstenošanas aktu pieņemšanas Ekonomikas ministrija izvērtēs grozījumu nepieciešamību būvniecības normatīvajos aktos, piemēram, Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumos Nr. 156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība".
Problēmas apraksts
[2] Noteikumos ir atsauce uz spēkā neesošu standartu LVS 187 “Ugunsdzēsības hidrantu nacionālās prasības” un standartu LVS EN 805 "Ūdensapgāde. Prasības sistēmām un to komponentiem ārpus ēkām".
Risinājuma apraksts
[2] Atsauce uz spēkā neesošu standartu aizstāta ar spēkā esošu standartu LVS 187:2020 ”Nacionālās prasības ugunsdzēsības hidrantu projektēšanai, izbūvei, nodošanai ekspluatācijā un ekspluatācijai”” un standartu LVS EN 805:2022 "Ūdensapgāde. Prasības sistēmām un to komponentiem ārpus ēkām".
Problēmas apraksts
[3] Būvnormatīva 161. punktā nav noteikts kur jānorāda spiediens katra ūdensvada posma pārbaudei pirms tā nodošanas ekspluatācijā.
Risinājuma apraksts
[3] Būvnormatīva 161. punkts papildināts, nosakot, ka spiedienu katra ūdensvada posma pārbaudei pirms tā nodošanas ekspluatācijā norāda būvprojektā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visa sabiedrība
Ietekmes apraksts
Nosakot minimālās higiēnas prasības, tiks nodrošināts, ka ūdensapgādes sistēmas tiks izbūvētas no nekaitīgiem būvizstrādājumiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L2184
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Direktīvas 2020/2184 11. panta 1. punktā noteiktas minimālās higiēnas prasības materiāliem kontaktā ar dzeramo ūdeni. Prasības jāpārņem nacionālajā normatīvajā aktā līdz 2023. gada 12. janvārim.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.panta 1.punkts
7.punkts
Pārņemtas daļēji
Pārņemtas prasības attiecībā uz ūdensapgādes būvēm. Prasības tiks pārņemtas pilnībā, veicot attiecīgus grozījumus arī Latvijas būvnormatīvā LBN 221-15 “Ēku iekšējais ūdensvads un kanalizācija” (22-TA-1013). Ekonomikas ministrija ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā.
Prasības nav stingrākas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvā 2020/2184 nav paredzēta rīcības brīvība 11. panta 1. punkta pārņemšanai.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks ievietota TAP portālā

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības laikā priekšlikumi par noteikumu projektu netika saņemti.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumos noteiktas minimālās higiēnas prasības būvizstrādājumiem kontaktā ar dzeramo ūdeni, kas tieši ietekmē sabiedrības veselību.
 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk