Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2024. gada 11.oktobrī laika posmā no plkst. 00.00 līdz plkst. 01.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā īslaicīgi (10 - 20 minūtes) var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas pakalpojumi ar eID, eParaksts un mobilo lietotni eParaksts mobile.
23-TA-3241: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumos Nr. 510 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Atzītu ražotāju organizāciju plānu īstenošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu "Atzītu ražotāju organizāciju plānu īstenošana" no Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda, tajā skaitā paredzot atbalsta pretendentiem saņemt priekšapmaksu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 510 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Atzītu ražotāju organizāciju plānu īstenošana"" Lauku atbalsta dienestā ir notikusi projektu pieņemšanas kārta, kurā izvērtēti iesniegtie projekti. 
Ir stājusies spēkā jauna regula – Komisijas 2022. gada 29. jūnija Deleģētā regula (ES) 2022/2181, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1139 par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu papildina attiecībā uz atbalsta pieteikumu nepieņemamības sākuma dienu un ilgumu (turpmāk – regula 2022/2181), kas ir saistoša atbalsta saņēmējam. 
Eiropas Komisija 2022. gada 5. decembrī ir apstiprinājusi Programmu zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam.
Spēkā ir stājušies Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 103 "Zvejas produktu ražotāju organizāciju, akvakultūras produktu ražotāju organizāciju un starpnozaru organizāciju noteikumi", kas nosaka detalizētu kārtību, kādā tiek atzītas ražotāju organizācijas - potenciālie atbalsta saņēmēji, kā arī nosaka iesniedzamos dokumentus Lauku atbalsta dienestā. Spēkā stājušies Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kas paredz arī iespēju atbalsta pretendentiem Lauku atbalsta dienestā pieprasīt priekšapmaksu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests, izvērtējot iesniegtos projektus, ir secinājis, ka nepieciešami precizējumi, lai atbalsta pretendentam atvieglotu pieteikšanos atbalstam - skaidrāk noteiktu atbalsta saņemšanai nepieciešamos iesniedzamos dokumentus, lai mazinātu administratīvo slogu. Līdz šim, pamatojoties uz  Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 103 "Zvejas produktu ražotāju organizāciju, akvakultūras produktu ražotāju organizāciju un starpnozaru organizāciju noteikumi" prarsībām, Lauku atbalsta dienestā tiek iesniegti arī tie dokumenti, kas būtu nepieciešami arī atbalsta saņemšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 510 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Atzītu ražotāju organizāciju plānu īstenošana"". Veicot precizējumus Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" ir paredzēta iespēja atbalsta pretendentiem saņemt arī priekšapmaksu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ietverta atsauce uz jauno saistošo regulu, kā arī precizētas atsauces uz aktuālajiem normatīvajiem aktiem.
Paredzēta arī iespēja saņemt priekšapmaksu saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" 47. punktu, projekta iesniegumā norādot, kuri sasniedzamie rādītāji tiks izpildīti un kuri dokumenti to apliecinās (noteikumu projekta 8. punkts). Precizētās normas noteikumu projektā ir labvēlīgākas atbalsta saņēmējam, attiecīgā projektu pieņemšanas kārtā, kas izsludināta Lauku atbalsta dienestā no 2024. gada 5. februāra līdz 2024. gada 15. jūnijam, pieņemot lēmumu par atbalsta piešķiršanu, tas tiks ņemts vērā.
Ņemot vērā, ka ir spēkā stājušies Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 103 "Zvejas produktu ražotāju organizāciju, akvakultūras produktu ražotāju organizāciju un starpnozaru organizāciju noteikumi", svītrots noteikumu 6. punkts.
Precizēti atbalsta izvērtēšanai nepieciešamie Lauku atbalsta dienestā iesniedzamie dokumenti (redakcionāli precizēti noteikumu projekta 4., 6., 7. 8. un 9. punkts un svītrots 1.pielikums), ņemot vērā, ka Lauku atbalsta dienesta rīcībā, pieņemto lēmumu par atbalsta piešķiršanu, ir atbalsta pretendenta iesniegtie dokumenti saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 103 "Zvejas produktu ražotāju organizāciju, akvakultūras produktu ražotāju organizāciju un starpnozaru organizāciju noteikumi".
Atbalsta pretendents vispārējā informācijā norāda, piemēram, savu klienta numuru Lauku atbalsta dienestā, savu juridisko adresi, e-pasta adresi un kontakttālruņa numuru, lai nodrošinātu veiksmīgu saziņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • zvejas produktu ražotāju organizācijas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-99,50
zvejas produktu ražotāju organizācijas
samazinās
Vērtības nozīme:
9,95
Avots par vienas stundas darbaspēka izmaksām zivsaimniecībā – Centrālās statistikas pārvaldes dati
1,00
Projekta iesnieguma sagatavošanai un informācijas apkopošanai vidēji nepieciešams laiks vienam darbiniekam nepārsniedz 1 stundu.
10
Uz atbalstu varētu pieteikties ap 10 atbalsta pretendentiem.
1
Katru gadu atbalsta piesakās vienu reizi.
-99,50
Mērķgrupa ir pasākuma atbalsta pretendenti. Mērķgrupā nevarētu būt vairāk kā 10 pretendentu. Mērķgrupas administratīvās izmaksas veido projekta iesnieguma aizpildīšana un nepieciešamo pavaddokumentu sagatavošana. Projekta iesnieguma un nepieciešamo pavaddokumentu sagatavošanai un informācijas apkopošanai vidēji nepieciešamais laiks vienam darbiniekam nepārsniedz 1 stundu. Pieņemot, ka 1 stundas darbaspēka izmaksas zivsaimniecībā ir 9,95 euro (avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati): C = (f x l) x (n x b) = (9,95 x 1) x (10 x 1) = 99,50 euro, kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz ko attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana. Lauku atbalsta dienesta administratīvās izmaksas veidojas par sludinājuma teksta sagatavošanu saistībā ar projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas uzsākšanu un tā iesniegšanu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", projektu iesniegumu un tālākās informācijas pieņemšanu, apstrādi un uzglabāšanu. Aptuvenās izmaksas: informācijas pieņemšana un apstrāde – C = (f x l) x (n x b) = (13,02 x 1) x (10 x 1) = 130,20 euro. Informācijas uzglabāšana neradīs papildu administratīvo slogu. Tādējādi kopējās administratīvās izmaksas ir prognozējamas ap 229,70 euro, salīdzinot ar līdz šim esošo, samazinājums ir 2 reizes ņemot vērā stundu skaita apjomu, kas nepieciešams dokumentu sagatavošanai.
Kopā
-99,50

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2181
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 29. jūnija Deleģētā regula (ES) 2022/2181, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1139 par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu papildina attiecībā uz atbalsta pieteikumu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 29. jūnija Deleģētā regula (ES) 2022/2181, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1139 par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu papildina attiecībā uz atbalsta pieteikumu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/2181
Noteikumu projekta 1.3.1 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e76502d6-3f7f-4def-acce-6096d8d1afbf

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Norādītātā termiņā iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi