Anotācija

23-TA-2481: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 796 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību iekšējos ūdeņos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 11. panta 4.1 daļa un Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr. 796 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību iekšējos ūdeņos" 9. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pašvaldības reizi gadā valsts zinātniskajā institūtā "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts) iesniedz priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu izmaiņām, un Zemkopības ministrija (turpmāk – ZM) apkopo institūta izvērtētos pašvaldību priekšlikumus un citus institūta priekšlikumus par nepieciešamo zvejas limitu maiņu un iesniedz Ministru kabinetā atbilstošu tiesību akta projektu, konkrēti šajā tiesību aktā – saistībā ar 2023. gadā institūtā iesniegtajiem pašvaldību priekšlikumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr. 796 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību iekšējos ūdeņos" (turpmāk – noteikumi Nr. 796) 8. punktā noteikts, ka pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam institūtā  iesniedz priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu izmaiņām, bet 9. punktā noteikts, ka ZM apkopo institūta attiecīgajos zinātniskajos pamatojumos izvērtētos un atbalstītos pašvaldību priekšlikumus un citus institūta priekšlikumus par nepieciešamajām zvejas limitu izmaiņām un iesniedz Ministru kabinetā atbilstošu tiesību akta projektu. Projektam būtu jāstājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, jo zvejas limiti komerczvejai un pašpatēriņa zvejai tiek piešķirti izmantošanai kalendārā gada ietvaros. Paredzēts, ka mainītos zvejas limitus varēs piemērot no 2024.gada 1.janvāra, jo pašvaldības zvejniekiem nākamajā gadā izmantojamos zvejas limitus iedala kalendārā gada beigās, par to noformējot rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma protokolu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu Nr. 796 8. punktu pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam institūtā iesniedz priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu izmaiņām. Institūts mēneša laikā izvērtē iesniegtos priekšlikumus un iesniedz ZM zinātnisko pamatojumu (turpmāk – pamatojums) par pašvaldību priekšlikumiem zvejas limitu maiņai. ZM atbilstoši noteikumu Nr. 796 9. punktam apkopo institūta izvērtētos un atbalstītos priekšlikumus par zvejas limitu maiņu un iesniedz Ministru kabinetā attiecīgu tiesību akta projektu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr. 796 8. punktu Augšdaugavas novada pašvaldība un Gulbenes novada pašvaldība līdz šī gada 1. jūlijam institūtā iesniedza priekšlikumus par iekšējos ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu. Institūts tos izvērtēja un 07.08.2022. iesniedza ZM pamatojumu Nr. 1-6/449-e (pielikumā).
Risinājuma apraksts
Institūts atbalstīja visus Augšdaugavas novada pašvaldības priekšlikumus un daļu no Gulbenes novada pašvaldības priekšlikumiem.
Institūta atbalstītie Augšdaugavas novada pašvaldības un Gulbenes novada pašvaldības priekšlikumi par zvejas limitu maiņu ir iekļauti sagatavotajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 796 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību iekšējos ūdeņos"" (turpmāk – noteikumu projekts).
Augšdaugavas novada pašvaldības priekšlikumi paredz samazināt zivju tīklu limitu līdz 75 m Beļānu ezerā, Briģenes ezerā, Bruņu ezerā, Čerņavas ezerā, Dārza ezerā, Dervanišķu ezerā, Koša ezerā, Mazā Kolupa ezerā, Sila ezerā, un Smiļģines ezerā. Līdz ar to šie ezeri tiktu svītroti no noteikumu Nr. 796 1. pielikuma, taču tajos būtu pieejams zivju tīklu limits 75 m, kā to paredz noteikumu Nr. 796 3.11. apakšpunkts. Briģenes, Bruņu, Čerņavas, Dārza, Koša, Mazā Kolupa, Sila un Smiļģinu ezerā zivju tīklu limits tiek samazināts līdz 75 m, lai sekmētu makšķerēšanas attīstību minētajos ezeros, Beļānu un Sila ezerā tāpēc, ka vairākus gadus nav pieprasīti zvejas tīkli, bet Dervanišķu ezerā tādēļ, ka ''Zivsaimnieciskās ekspluatācijas noteikumos Dervanišķu ezeram 2020. gads'' ezera ihtiofauna vērtējama kā cilvēka darbības negatīvi ietekmēta. Ņemot vērā minētos Augšdaugavas novada pašvaldības apsvērumus, institūts neiebilst pret pašvaldības ierosinājumu svītrot minētos ezerus no noteikumu Nr. 796 1. pielikuma.
Ņemot vērā Gulbenes novada pašvaldības priekšlikumus, tiek piedāvāts samazināt zivju tīklu limitu Augulienas ezerā no 335 uz 210 metriem, Ludza ezerā no 1975 uz 1000 metriem un Ušura ezerā no 685 uz 300 metriem (skatīt noteikumu projekta 1. pielikuma 45., 49. un 58. punktu), kā arī svītrot zušķērāja limitu Ludzupītē (skatīt noteikumu projekta 2. pielikuma 4. tabulu). Izmaiņas zivju tīklu limitā nepieciešamas, pamatojoties uz publisko ūdeņu apsaimniekošanas plāniem un zivsaimnieciskās ekspluatācijas noteikumiem, kā arī ņemot vērā Gulbenes novada Pašvaldības policijas ieteikumus, uzraugot zveju novada ezeros. Savukārt sakarā ar to, ka 0,05 km no Ludza ezera uz Ludzupītes, kas iztek no šī ezera, atrodas ūdens regulēšanas ietaise, kas pieder juridiskai personai, ar kuru Gulbenes novada pašvaldībai nav noslēgts nomas līgums,  pašvaldība nav tiesīga izsniegt atļauju zušķērāja limitam. Ņemot vērā minētos Gulbenes novada pašvaldības apsvērumus, institūts neiebilst pret pašvaldības  piedāvāto zivju tīklu limita maiņu un zušķērāja limita svītrošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Institūts ir izvērtējis prasību samērīgumu pret ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pašpatēriņa zvejnieki, kas zvejo Beļānu ezerā, Briģenes ezerā, Bruņu ezerā, Čerņavas ezerā, Dārza ezerā, Dervanišķu ezerā, Koša ezerā, Mazā Kolupa ezerā, Sila ezerā, un Smiļģines ezerā, Augulienas ezerā, Ludza ezerā un Ušura ezerā.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka tiek svītrots zivju tīklu limits Beļānu ezerā, Briģenes ezerā, Bruņu ezerā, Čerņavas ezerā, Dārza ezerā, Dervanišķu ezerā, Koša ezerā, Mazā Kolupa ezerā, Sila ezerā, un Smiļģines ezerā, kā arī zušķērāja limits Ludzupītē, bet samazināts zivju tīklu limits Augulienas ezerā, Ludza ezerā un Ušura ezerā. Līdz ar to šie ezeri tiktu svītroti no noteikumu Nr. 796 1. pielikuma, taču tajos būtu pieejams zivju tīklu limits 75 m, kā to paredz noteikumu Nr. 796 3.11. apakšpunkts. Par 37,3 % tiek samazināts pašreizējais pieejamais zivju tīklu limits Augulienas ezerā, par 40,3% Ludza ezerā un par 56,2 % Ušura ezerā.
Juridiskās personas
  • Komerczvejnieki, kas zvejo Beļānu ezerā, Briģenes ezerā, Bruņu ezerā, Čerņavas ezerā, Dārza ezerā, Dervanišķu ezerā, Koša ezerā, Mazā Kolupa ezerā, Sila ezerā, un Smiļģines ezerā, Augulienas ezerā, Ludza ezerā, Ušura ezerā un Ludzupītē.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka tiek svītrots zivju tīklu limits Beļānu ezerā, Briģenes ezerā, Bruņu ezerā, Čerņavas ezerā, Dārza ezerā, Dervanišķu ezerā, Koša ezerā, Mazā Kolupa ezerā, Sila ezerā, un Smiļģines ezerā, kā arī zušķērāja limits Ludzupītē, bet samazināts zivju tīklu limits Augulienas ezerā, Ludza ezerā un Ušura ezerā. Līdz ar to šie ezeri tiktu svītroti no noteikumu Nr. 796 1. pielikuma, taču tajos būtu pieejams zivju tīklu limits 75 m, kā to paredz noteikumu Nr. 796 3.11. apakšpunkts. Par 37,3 % tiek samazināts pašreizējais pieejamais zivju tīklu limits Augulienas ezerā, par 40,3% Ludza ezerā un par 56,2 % Ušura ezerā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs komerczvejniekus, kas zvejo Beļānu ezerā, Briģenes ezerā, Bruņu ezerā, Čerņavas ezerā, Dārza ezerā, Dervanišķu ezerā, Koša ezerā, Mazā Kolupa ezerā, Sila ezerā, un Smiļģines ezerā, Lielajā Virānes ezerā, Pinteļa ezerā,  Augulienas ezerā, Ludza ezerā, Ušura ezerā un Ludzupītē.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
848 333
0
848 333
-3 411
848 333
-3 411
-3 411
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
254 500
0
254 500
-1 023
254 500
-1 023
-1 023
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
-2 388
593 833
-2 388
-2 388
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
848 333
0
848 333
-3 411
848 333
-3 411
-3 411
3.1. valsts pamatbudžets
254 500
0
254 500
-1 023
254 500
-1 023
-1 023
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
-2 388
593 833
-2 388
-2 388
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-3 411
-3 411
-3 411
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 023
-1 023
-1 023
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
-2 388
-2 388
-2 388
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumu Nr. 918 "Noteikumi par ūdenstilpju un rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 918) 2.1 pielikumā ir noteikta pamatmaksa par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanu.
Ievērojot MK noteikumos Nr. 918 noteikto zvejas rīku limitu pamatmaksu, noteikumu projektā ietvertie grozījumi radīs nelielu finansiālu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumiem no zvejas tiesību rūpnieciskās izmantošanas (zvejas limiti).
Noteikumu projektā paredzētie grozījumi, svītrojot vai samazinot zivju tīklu limitu ezeros, varētu samazināt ienākumus no zivju tīklu limita izmantošanas 3126,45 EUR apmērā (limita samazinājums 5485 m, un katri 5 m zivju tīkla limita maksā 2,85 EUR) vai alternatīvi par zivju murdu limitu –  1821,02 EUR, ja to iedala pašpatēriņa zvejniekiem 30 m tīkla limita vietā (limita samazinājums 5485 m, un katri 30 m atbilst viena murda limitam, kas maksā 9,96 EUR).
Zušķērāja limita svītrošana Ludzupītē varētu samazināt ienākumus no šī zvejas rīka izmantošanas par 284,57 EUR (tiek svītrots 1 zušķērāja limits, un maksa par viena zušķērāja limita vienību ir 284,57 EUR).

Tādējādi kopā noteikumu projektā paredzētie grozījumi varētu samazināt ieņēmumus no zivju tīklu limita izmantošanas un zušķērāja limita izmantošanas par 3411,02 EUR
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 918 96. punktu pašvaldībai paliek 70 % ieņēmumu no zvejas tiesību nomas un 30 % ir ieskaitāmi valsts budžetā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR", Zemkopības ministrija, Augšdaugavas novada pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/...
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiesību akta projekts publiskajai apspriešanai bija nodots no ….2023. līdz ….2023. Sabiedrības līdzdalības procesā priekšlikumi un iebildumi nav saņemti. Noteikumu projekts ….2023. tika nosūtīts viedokļu noskaidrošanai Latvijas iekšējo un piekrastes ūdeņu resursu ilgtspējīgas izmantošanas un pārvaldības konsultatīvajai padomei, no kuras netika saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • Augšdaugavas novada pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam attiecībā uz tajā minētajiem ezeriem un Ludzupīti, iespējams, būs pozitīva ietekme uz vidi, jo tiek samazināts rūpniecisko zvejas rīku limits, vienlaikus dodot iespēju rekreācijas un makšķerēšanas attīstībai.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi