23-TA-1187: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts sagatavots pamatojoties uz Augstskolu likuma 85. panta otro daļu un Izglītības likuma 11.1 panta otro daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas valstu, Šveices Konfederācijas un tiesību akta projektā iekļautu ārvalstu no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi (turpmāk – ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīze) atbilstoši Eiropas reģiona konvencijai par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (turpmāk – Lisabonas konvencija).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Šāds termiņš paredzēts, lai augstskola, kura vēlēsies pieteikties ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzei, varētu sagatavot infrastruktūru, materiāltehniskos resursus un personālu atbilstoši tiesību akta projektā noteiktajām prasībām, kā arī, lai varētu veikt labojumus Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātē, lai Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistrā augstskolas varētu ierakstīs ziņas.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Augstskolu likuma 85. pants, kas bija spēkā līdz 2022. gada 11. augustam, noteica, ka ārvalstīs iegūto akadēmisko grādu un izglītības dokumentu, kā arī vidējo izglītību apliecinošu dokumentu ekspertīzi veic tikai Akadēmiskais informācijas centrs.
2022. gada 11. augustā spēkā stājās 2022. gada 14. jūlijā pieņemtie “Grozījumi Augstskolu likumā”, kas nosaka, ka ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu atzīšanu, ievērojot Izglītības likumā noteikto, veic Akadēmiskās informācijas centrs vai augstskola, kura ieguvusi tiesības veikt minēto dokumentu ekspertīzi, kā arī to, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
2022. gada 11. augustā spēkā stājās 2022. gada 14. jūlijā pieņemtie “Grozījumi Izglītības likumā”, kas Izglītības likuma 11.1 pantā otrā daļā nosaka, ka augstskola, ja tā ieguvusi tiesības veikt minēto dokumentu ekspertīzi, bez Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā izsniegta izglītības dokumenta, veic arī Ministru kabineta noteiktā ārvalstī izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi.
2022. gada 11. augustā spēkā stājās 2022. gada 14. jūlijā pieņemtie “Grozījumi Augstskolu likumā”, kas nosaka, ka ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu atzīšanu, ievērojot Izglītības likumā noteikto, veic Akadēmiskās informācijas centrs vai augstskola, kura ieguvusi tiesības veikt minēto dokumentu ekspertīzi, kā arī to, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
2022. gada 11. augustā spēkā stājās 2022. gada 14. jūlijā pieņemtie “Grozījumi Izglītības likumā”, kas Izglītības likuma 11.1 pantā otrā daļā nosaka, ka augstskola, ja tā ieguvusi tiesības veikt minēto dokumentu ekspertīzi, bez Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā izsniegta izglītības dokumenta, veic arī Ministru kabineta noteiktā ārvalstī izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd nav normatīvā akta, kas nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, turklāt jānosaka tās ārvalstis, kas nav Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas, Šveices Konfederācijas valstis, kuru izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veiks augstskola.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projektā termins “kvalifikācija” lietots atbilstoši Eiropas reģiona konvencijai par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (Lisabonas konvencija), kur 1. pantā noteikts, ka ar terminu “kvalifikācija” tiek saprasts jebkurš grāds, diploms vai cits dokuments, ko piešķir kompetenta iestāde, apliecinot augstākās izglītības programmas sekmīgu pabeigšanu vai jebkurš kompetentas iestādes izsniegts diploms vai cits dokuments, kas apliecina izglītības programmas sekmīgu pabeigšanu un piešķir kvalifikācijas dokumenta turētājam tiesības iestāties augstskolā.
Tiesību akta projekts nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, kā arī tās ārvalstis, kas nav Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas, Šveices Konfederācijas valstis, kurās no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola.
Iegūt vai nē tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi ir augstskolas izvēle. Tiesību veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi neesamība neietekmēs augstskolu spējas piesaistīt ārzemniekus. Katrai augstskolai ir izvēles iespēja turpināt līdzšinējo praksi, kad ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs vai arī sasniegt tiesību akta projektā noteiktās prasības, lai iegūtu tiesības veikt ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi. Augstskolas, kuras vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi netiek ierobežotas nosakot konkrētas iestādes vai organizācijas, kuru rīkotajos kursos vai semināros jāapgūst zināšanas diplomatzīšanā.
Tiesību akta projektā noteiktas tās ārvalstis, izņemot Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas valstis un Šveices Konfederācijas, kuru no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola. Ārvalstis noteiktas, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/1806 (2018. gada 14. novembris), ar ko izveido to trešo valstu sarakstu, kuru valstspiederīgajiem, šķērsojot dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo valstu sarakstu, uz kuru valstspiederīgajiem minētā prasība neattiecas un valstis, kuru pilsoņiem nav nepieciešamas vīzas ieceļojot Eiropas Savienībā, jo nepastāv imigrācijas riski vai tie vērtējami kā zemi. Līdztekus tam šajās valstīs ir salīdzinoši liela Latvijas diasporas kopiena, no kurām, iespējams, noteiktās studiju jomās varētu vairāk piesaistīt studentus studijām Latvijā. Vienlaikus tiesību akta projektā noteiktās valstis attiecināmas uz izsniegtajiem izglītības dokumentiem nevis dokumentu īpašnieka pilsonību, tādējādi, reflektanta citas pilsonības gadījumā augstskolai tāpat būs jāņem vērā imigrācijas nosacījumi.
Ja augstskola vēlēsies iegūt tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, tad tai būs vispirms jāizpilda vai jāatbilst tiesību akta projektā noteiktajām prasībām, lai kvalificētos ekspertīzes veikšanai. Tiesību akta projekts nosaka, ka, iesniedzot pieteikumu Izglītības un zinātnes ministrijā, lai iegūtu tiesības veikt ekspertīzi noteiktiem ārvalstīs izsniegtiem izglītības dokumentiem, augstskola var apliecināt ilgstošu stratēģisku virzienu darbā ar ārvalstu studentiem un augstu internacionalizācijas pakāpi, kā arī atbilstošu augstskolas kapacitāti šīs funkcijas veikšanai, kas ir gan tehniskie resursi, gan jo īpaši atbilstoši sagatavots un apmācīts personāls. Jāuzsver, ka augstskolai ir jāapzinās atbildība gan ekspertīzes veikšanā, gan attiecīgā lēmuma pieņemšanā par izglītības dokumentu atzīšanu, tāpēc ir būtisks arī augstskolas izstrādāts dokuments iekšējiem procesiem institūcijā, ietverot kvalitātes kontroli.
Tiesību akta projekta 3.1.1. apakšpunkts nosaka, ka augstskolā ir izstrādāta starptautiskās sadarbības vai internacionalizācijas stratēģija vai tā ir iekļauta augstskolas attīstības stratēģijā. Augstskolu likuma 1. panta 18. punkts nosaka, ka augstskola izstrādā attīstības stratēģiju, balstoties uz tās dibinātāja apstiprināto stratēģisko specializāciju, kā arī augstskolas satversmē noteikto misiju, augstskolas senātā apstiprināto studiju procesa attīstības plānu un zinātniskās un mākslinieciski radošās darbības attīstības plānu, veido savas attīstības plānošanai un kura ir terminēts — piecu gadu — augstskolas attīstības plāns, kas ietver konkrētus sasniedzamos mērķus un uzdevumus augstskolas studiju, zinātnes, mākslinieciski radošās, kā arī institucionālās attīstības jomās. Līdz ar to augstskola tiesību akta projekta 3.1.1. apakšpunktā noteikto apliecinās ar starptautiskās sadarbības vai internacionalizācijas stratēģiju vai augstskolas attīstības stratēģijas daļu.
Tiesību akta projekts nosaka, ka augstskolas internacionalizācijas pakāpi apliecina pēdējo piecu gadu laikā katrā no studiju gadiem piesaistīti ārvalstu studenti pilna laika studijām augstskolā īstenojamo augstākās izglītības ciklu studiju programmās no dažādām ārvalstīm. Tiesību akta projektā noteiktais nav pretrunā ar Izglītības likuma 11.1 pantā noteikto, ka Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā vai Ministru kabineta noteiktā ārvalstī no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola, jo piesaistīt ārvalstu studentus augstskolas var no dažādām ārvalstīm, bet veikt izglītības dokumentu ekspertīzi varēs tikai noteiktās ārvalstīs izsniegtiem izglītības dokumentiem.
Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavoto “Pārskats par Latvijas augstāko izglītību 2022. gadā” kopējam ārvalstu studējošo skaitam kopš 2010. gada ir tendence pieaugt, kas liecina, ka arī augstskolās ārvalstu studējošo skaits pieaug. Līdz ar to tiesību akta projekta 3.2.1. apakšpunktā attiecīgais gadu skaits kā atskaites punkts augstskolas internacionalizācijas pakāpes apliecināšanai tika izvēlēts 10 gadu periods, kas ir pietiekams, lai pārliecinātos, vai augstskolā ārvalstu studējošo skaitam ir tendence pieaugt. Īsāks periods var neatainot patieso stāvokli augstskolā, jo tā laikā ārvalstu studentu skaitu augstskolā var ietekmēt dažādi faktori, piemēram, finanšu krīze pasaulē, pandēmijas utml. Savukārt tiesību akta projekta 3.2.2. apakšpunktā piecu gadu periods tika izvēlēts, jo saskaņā ar Augstskolu likuma 1. panta 18. punktā noteikto, augstskola veido piecu gadu attīstības stratēģiju balstoties uz tās dibinātāja apstiprināto stratēģisko specializāciju, kā arī augstskolas satversmē noteikto misiju, augstskolas senātā apstiprināto studiju procesa attīstības plānu un zinātniskās un mākslinieciski radošās darbības attīstības plānu. Līdz ar to augstskolas attīstības stratēģijā būtu jāparedz, ka katrā no studiju gadiem jāpiesaista ārvalstu studentus no dažādām ārvalstīm pilna laika studijām augstskolā īstenojamo augstākās izglītības ciklu studiju programmās un praksē tam realizētam.
Tiesību akta projektā noteikts, lai iegūtu tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, augstskolai, iesniedzot Izglītības un zinātnes ministrijā iesniegumu, tajā jānorāda personas, kuras veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, personas kods. Personas kods ir nepieciešams, lai varētu nekļūdīgi identificēt personas, kuras veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, pārliecināties par katras konkrētās personas kvalifikāciju un vai iesniegumam pievienotie katras personas kvalifikāciju apliecinošie dokumenti attiecināmi uz konkrēto personu, kā arī pēc tiesību piešķiršanas augstskolai nodrošināt iesniegumā norādītajām personām piekļuvi Valsts izglītības informācijas sistēmai. Izglītības un zinātnes ministrija personas datus saņems no datu pārziņa – augstskolas, un tie netiks nodoti trešajai personai.
Tiesību akta projektā ir noteikts, ka personālam, kas veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, būs jāapgūst noteikts zināšanu un prasmju kopums. Augstskola, kura vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi, lai iegūtu atbilstošas zināšanas, personālu varēs nosūtīt uz apmācībām Akadēmiskās informācijas centrā. Pēc apmācības sekmīgas pabeigšanas Akadēmiskais informācijas centrs izsniegs dokumentu, kas apliecinās personas iegūtās zināšanas un prasmes, lai veiktu ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi. Šīs zināšanas un prasmes būs jāpilnveido vismaz reizi trīs gados. Šo pakalpojumu Akadēmiskās informācijas centrs sniegs par maksu, kas tiks noteikta Akadēmiskās informācijas centra cenrādī. Akadēmiskais informācijas centrs uzsāks nodrošināt iespēju iegūt zināšanu un prasmju kopumu, kas nepieciešamas ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanai un par zināšanu un prasmju kopuma apgūšanu izsniegs apliecinošu dokumentu sākot no 2025. gada 1. janvāra.
Tiesību akta projektā ir noteikta kārtība, kādā Izglītības un zinātnes ministrijā tiek izskatīts augstskolas iesniegtais pieteikums, izveidojot komisiju. Tā kā ārvalstu studentu piesaiste ir saistīta ar imigrācijas jautājumiem, kas nav Izglītības un zinātnes ministrijas kompetences jautājumi, komisijā tiks pieaicināti pārstāvji no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Ārlietu ministrijas. Lēmumu par tiesību piešķiršanu augstskolai veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi pieņem Izglītības un zinātnes ministrija, pamatojoties uz komisijas ieteikumu. Komisija viedokļa sniegšanai varēs piesaistīt pārstāvi no Ārlietu ministrijas, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Augstākās izglītības eksporta apvienības, un ekspertus ar kompetenci diplomu atzīšanā bez balsstiesībām no Akadēmiskās informācijas centra un Rektoru padomes. Ārlietu ministrijas un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārstāvji tiks pieaicināti viedokļu sniegšanai, jo komisija lems par Eiropas reģiona konvencijā par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību kompetentu atzīšanas iestāžu loka paplašināšanu, kuru darbības (pieņemto lēmumu) rezultātā var palielināties ārvalstnieku skaits, kas ieceļo Latvijas Republikā un Eiropas Savienībā. Turklāt, nekvalitatīvi veiktas ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzes rezultātā var tikt apšaubīta nākamajā izglītības posmā iegūtā izglītības dokumenta leģitimitāte un Latvijas Republikas tēls ārvalstīs.
Ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu veiktai ekspertīzei, kur jāievēro Lisabonas konvencijas nosacījumi un godprātīga lēmuma pieņemšana, ir jābūt augstā līmenī. Pilnībā nenodrošinot Lisabonas konvencijā noteikto pasākumu ievērošanu un piemērošanu, nekvalitatīvi veiktas ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzes rezultātā var tikt apšaubīta nākamajā izglītības posmā iegūtā izglītības dokumenta leģitimitāte. Līdz ar to tiesību akta projektā ir ietverti nosacījumi, kādā augstskolai anulē piešķirtās tiesības.
Tiesību akta projektā paredzēts, ka tā tiesību normas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Šāds termiņš paredzēts, lai augstskola, kura vēlēsies pieteikties ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzei, varētu sagatavot infrastruktūru, materiāltehniskos resursus un personālu atbilstoši tiesību akta projektā noteiktajām prasībām, kā arī, lai varētu veikt labojumus Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātē, lai Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistrā augstskolas varētu ierakstīs ziņas.
Tiesību akta projekts nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, kā arī tās ārvalstis, kas nav Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas, Šveices Konfederācijas valstis, kurās no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola.
Iegūt vai nē tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi ir augstskolas izvēle. Tiesību veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi neesamība neietekmēs augstskolu spējas piesaistīt ārzemniekus. Katrai augstskolai ir izvēles iespēja turpināt līdzšinējo praksi, kad ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs vai arī sasniegt tiesību akta projektā noteiktās prasības, lai iegūtu tiesības veikt ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi. Augstskolas, kuras vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi netiek ierobežotas nosakot konkrētas iestādes vai organizācijas, kuru rīkotajos kursos vai semināros jāapgūst zināšanas diplomatzīšanā.
Tiesību akta projektā noteiktas tās ārvalstis, izņemot Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas valstis un Šveices Konfederācijas, kuru no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola. Ārvalstis noteiktas, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/1806 (2018. gada 14. novembris), ar ko izveido to trešo valstu sarakstu, kuru valstspiederīgajiem, šķērsojot dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo valstu sarakstu, uz kuru valstspiederīgajiem minētā prasība neattiecas un valstis, kuru pilsoņiem nav nepieciešamas vīzas ieceļojot Eiropas Savienībā, jo nepastāv imigrācijas riski vai tie vērtējami kā zemi. Līdztekus tam šajās valstīs ir salīdzinoši liela Latvijas diasporas kopiena, no kurām, iespējams, noteiktās studiju jomās varētu vairāk piesaistīt studentus studijām Latvijā. Vienlaikus tiesību akta projektā noteiktās valstis attiecināmas uz izsniegtajiem izglītības dokumentiem nevis dokumentu īpašnieka pilsonību, tādējādi, reflektanta citas pilsonības gadījumā augstskolai tāpat būs jāņem vērā imigrācijas nosacījumi.
Ja augstskola vēlēsies iegūt tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, tad tai būs vispirms jāizpilda vai jāatbilst tiesību akta projektā noteiktajām prasībām, lai kvalificētos ekspertīzes veikšanai. Tiesību akta projekts nosaka, ka, iesniedzot pieteikumu Izglītības un zinātnes ministrijā, lai iegūtu tiesības veikt ekspertīzi noteiktiem ārvalstīs izsniegtiem izglītības dokumentiem, augstskola var apliecināt ilgstošu stratēģisku virzienu darbā ar ārvalstu studentiem un augstu internacionalizācijas pakāpi, kā arī atbilstošu augstskolas kapacitāti šīs funkcijas veikšanai, kas ir gan tehniskie resursi, gan jo īpaši atbilstoši sagatavots un apmācīts personāls. Jāuzsver, ka augstskolai ir jāapzinās atbildība gan ekspertīzes veikšanā, gan attiecīgā lēmuma pieņemšanā par izglītības dokumentu atzīšanu, tāpēc ir būtisks arī augstskolas izstrādāts dokuments iekšējiem procesiem institūcijā, ietverot kvalitātes kontroli.
Tiesību akta projekta 3.1.1. apakšpunkts nosaka, ka augstskolā ir izstrādāta starptautiskās sadarbības vai internacionalizācijas stratēģija vai tā ir iekļauta augstskolas attīstības stratēģijā. Augstskolu likuma 1. panta 18. punkts nosaka, ka augstskola izstrādā attīstības stratēģiju, balstoties uz tās dibinātāja apstiprināto stratēģisko specializāciju, kā arī augstskolas satversmē noteikto misiju, augstskolas senātā apstiprināto studiju procesa attīstības plānu un zinātniskās un mākslinieciski radošās darbības attīstības plānu, veido savas attīstības plānošanai un kura ir terminēts — piecu gadu — augstskolas attīstības plāns, kas ietver konkrētus sasniedzamos mērķus un uzdevumus augstskolas studiju, zinātnes, mākslinieciski radošās, kā arī institucionālās attīstības jomās. Līdz ar to augstskola tiesību akta projekta 3.1.1. apakšpunktā noteikto apliecinās ar starptautiskās sadarbības vai internacionalizācijas stratēģiju vai augstskolas attīstības stratēģijas daļu.
Tiesību akta projekts nosaka, ka augstskolas internacionalizācijas pakāpi apliecina pēdējo piecu gadu laikā katrā no studiju gadiem piesaistīti ārvalstu studenti pilna laika studijām augstskolā īstenojamo augstākās izglītības ciklu studiju programmās no dažādām ārvalstīm. Tiesību akta projektā noteiktais nav pretrunā ar Izglītības likuma 11.1 pantā noteikto, ka Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā vai Ministru kabineta noteiktā ārvalstī no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola, jo piesaistīt ārvalstu studentus augstskolas var no dažādām ārvalstīm, bet veikt izglītības dokumentu ekspertīzi varēs tikai noteiktās ārvalstīs izsniegtiem izglītības dokumentiem.
Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavoto “Pārskats par Latvijas augstāko izglītību 2022. gadā” kopējam ārvalstu studējošo skaitam kopš 2010. gada ir tendence pieaugt, kas liecina, ka arī augstskolās ārvalstu studējošo skaits pieaug. Līdz ar to tiesību akta projekta 3.2.1. apakšpunktā attiecīgais gadu skaits kā atskaites punkts augstskolas internacionalizācijas pakāpes apliecināšanai tika izvēlēts 10 gadu periods, kas ir pietiekams, lai pārliecinātos, vai augstskolā ārvalstu studējošo skaitam ir tendence pieaugt. Īsāks periods var neatainot patieso stāvokli augstskolā, jo tā laikā ārvalstu studentu skaitu augstskolā var ietekmēt dažādi faktori, piemēram, finanšu krīze pasaulē, pandēmijas utml. Savukārt tiesību akta projekta 3.2.2. apakšpunktā piecu gadu periods tika izvēlēts, jo saskaņā ar Augstskolu likuma 1. panta 18. punktā noteikto, augstskola veido piecu gadu attīstības stratēģiju balstoties uz tās dibinātāja apstiprināto stratēģisko specializāciju, kā arī augstskolas satversmē noteikto misiju, augstskolas senātā apstiprināto studiju procesa attīstības plānu un zinātniskās un mākslinieciski radošās darbības attīstības plānu. Līdz ar to augstskolas attīstības stratēģijā būtu jāparedz, ka katrā no studiju gadiem jāpiesaista ārvalstu studentus no dažādām ārvalstīm pilna laika studijām augstskolā īstenojamo augstākās izglītības ciklu studiju programmās un praksē tam realizētam.
Tiesību akta projektā noteikts, lai iegūtu tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, augstskolai, iesniedzot Izglītības un zinātnes ministrijā iesniegumu, tajā jānorāda personas, kuras veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, personas kods. Personas kods ir nepieciešams, lai varētu nekļūdīgi identificēt personas, kuras veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, pārliecināties par katras konkrētās personas kvalifikāciju un vai iesniegumam pievienotie katras personas kvalifikāciju apliecinošie dokumenti attiecināmi uz konkrēto personu, kā arī pēc tiesību piešķiršanas augstskolai nodrošināt iesniegumā norādītajām personām piekļuvi Valsts izglītības informācijas sistēmai. Izglītības un zinātnes ministrija personas datus saņems no datu pārziņa – augstskolas, un tie netiks nodoti trešajai personai.
Tiesību akta projektā ir noteikts, ka personālam, kas veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, būs jāapgūst noteikts zināšanu un prasmju kopums. Augstskola, kura vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi, lai iegūtu atbilstošas zināšanas, personālu varēs nosūtīt uz apmācībām Akadēmiskās informācijas centrā. Pēc apmācības sekmīgas pabeigšanas Akadēmiskais informācijas centrs izsniegs dokumentu, kas apliecinās personas iegūtās zināšanas un prasmes, lai veiktu ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi. Šīs zināšanas un prasmes būs jāpilnveido vismaz reizi trīs gados. Šo pakalpojumu Akadēmiskās informācijas centrs sniegs par maksu, kas tiks noteikta Akadēmiskās informācijas centra cenrādī. Akadēmiskais informācijas centrs uzsāks nodrošināt iespēju iegūt zināšanu un prasmju kopumu, kas nepieciešamas ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanai un par zināšanu un prasmju kopuma apgūšanu izsniegs apliecinošu dokumentu sākot no 2025. gada 1. janvāra.
Tiesību akta projektā ir noteikta kārtība, kādā Izglītības un zinātnes ministrijā tiek izskatīts augstskolas iesniegtais pieteikums, izveidojot komisiju. Tā kā ārvalstu studentu piesaiste ir saistīta ar imigrācijas jautājumiem, kas nav Izglītības un zinātnes ministrijas kompetences jautājumi, komisijā tiks pieaicināti pārstāvji no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Ārlietu ministrijas. Lēmumu par tiesību piešķiršanu augstskolai veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi pieņem Izglītības un zinātnes ministrija, pamatojoties uz komisijas ieteikumu. Komisija viedokļa sniegšanai varēs piesaistīt pārstāvi no Ārlietu ministrijas, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Augstākās izglītības eksporta apvienības, un ekspertus ar kompetenci diplomu atzīšanā bez balsstiesībām no Akadēmiskās informācijas centra un Rektoru padomes. Ārlietu ministrijas un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārstāvji tiks pieaicināti viedokļu sniegšanai, jo komisija lems par Eiropas reģiona konvencijā par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību kompetentu atzīšanas iestāžu loka paplašināšanu, kuru darbības (pieņemto lēmumu) rezultātā var palielināties ārvalstnieku skaits, kas ieceļo Latvijas Republikā un Eiropas Savienībā. Turklāt, nekvalitatīvi veiktas ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzes rezultātā var tikt apšaubīta nākamajā izglītības posmā iegūtā izglītības dokumenta leģitimitāte un Latvijas Republikas tēls ārvalstīs.
Ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu veiktai ekspertīzei, kur jāievēro Lisabonas konvencijas nosacījumi un godprātīga lēmuma pieņemšana, ir jābūt augstā līmenī. Pilnībā nenodrošinot Lisabonas konvencijā noteikto pasākumu ievērošanu un piemērošanu, nekvalitatīvi veiktas ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzes rezultātā var tikt apšaubīta nākamajā izglītības posmā iegūtā izglītības dokumenta leģitimitāte. Līdz ar to tiesību akta projektā ir ietverti nosacījumi, kādā augstskolai anulē piešķirtās tiesības.
Tiesību akta projektā paredzēts, ka tā tiesību normas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Šāds termiņš paredzēts, lai augstskola, kura vēlēsies pieteikties ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzei, varētu sagatavot infrastruktūru, materiāltehniskos resursus un personālu atbilstoši tiesību akta projektā noteiktajām prasībām, kā arī, lai varētu veikt labojumus Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātē, lai Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistrā augstskolas varētu ierakstīs ziņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Visus ārvalstīs izsniegtos izglītības dokumentus turpina atzīt Akadēmiskās informācijas centrs, stiprinot Akadēmiskās informācijas centra kapacitāti un ieviešot digitālos risinājumus diplomatzīšanā.
Eiropas Izglītības telpā paplašinās izglītības dokumentu automātiskā atzīšanas ieviešana, kas jāņem vērā veidojot korelāciju ar to, lai sekmētu automātiskās atzīšanas ieviešanu, kur digitālo risinājumu ieviešana ir īpaši būtiska. Jau pašlaik starp vairākām valstīm pastāv automātiskā atzīšana.
2019. gada 7. janvārī stājās spēkā Igaunijas Republikas valdības, Latvijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības līgums par kvalifikāciju, kas saistītas ar augstāko izglītību, automātisku akadēmisko atzīšanu, tādējādi Baltijas valstīs šie izglītības dokumenti, kas izdoti pēc līguma spēkā stāšanās datuma, tiek atzīti automātiski.
2024. gada 1. maijā stājās spēkā Līgums par augstākās izglītības kvalifikāciju automātisku atzīšanu (parakstīts 2021. gada 14. septembrī Briselē, ratificēts Saeimā 2022. gada 10. februārī, publicēts oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” Nr. 33 2022. gada 16. februārī). Līdz ar to augstākās izglītības kvalifikācijas tiks arī atzītas automātiski starp Baltijas un Beniluksa valstīm.
Tā būs augstskolas izvēle iegūt tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi pašai vai turpināt līdzšinējo kārtību, kad visu izglītības dokumentu ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs.
Eiropas Izglītības telpā paplašinās izglītības dokumentu automātiskā atzīšanas ieviešana, kas jāņem vērā veidojot korelāciju ar to, lai sekmētu automātiskās atzīšanas ieviešanu, kur digitālo risinājumu ieviešana ir īpaši būtiska. Jau pašlaik starp vairākām valstīm pastāv automātiskā atzīšana.
2019. gada 7. janvārī stājās spēkā Igaunijas Republikas valdības, Latvijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības līgums par kvalifikāciju, kas saistītas ar augstāko izglītību, automātisku akadēmisko atzīšanu, tādējādi Baltijas valstīs šie izglītības dokumenti, kas izdoti pēc līguma spēkā stāšanās datuma, tiek atzīti automātiski.
2024. gada 1. maijā stājās spēkā Līgums par augstākās izglītības kvalifikāciju automātisku atzīšanu (parakstīts 2021. gada 14. septembrī Briselē, ratificēts Saeimā 2022. gada 10. februārī, publicēts oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” Nr. 33 2022. gada 16. februārī). Līdz ar to augstākās izglītības kvalifikācijas tiks arī atzītas automātiski starp Baltijas un Beniluksa valstīm.
Tā būs augstskolas izvēle iegūt tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi pašai vai turpināt līdzšinējo kārtību, kad visu izglītības dokumentu ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Akadēmiskās informācijas centrs
- augstskolas
- Latvijas Studentu apvienība
Ietekmes apraksts
Pieaugs noteiktu augstskolu administratīvais slogs iegūto tiesību īstenošanai, taču tā būs augstskolu izvēle veikt ekspertīzi pašām vai turpināt līdzšinējo kārtību, kad ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs.
Akadēmiskās informācijas centram var samazināties pašu ieņēmumi, jo indikatīvi samazināsies daļa no iesniegtajiem izglītības dokumentiem, vienlaikus, indikatīvi, darba apjoms var būtiski nesamazināties, bet var mainīties darba profils, kas izriet no Izglītības likumā un šajā tiesību akta projektā noteiktajiem uzdevumiem, kas būs saistīti ar tām augstskolām, kas būs ieguvušas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
Latvijas Studentu apvienībai būs jādeleģē pārstāvis Izglītības un zinātnes ministrijas izveidotajā komisijā, taču tās administratīvās izmaksas tas neietekmēs.
Akadēmiskās informācijas centram var samazināties pašu ieņēmumi, jo indikatīvi samazināsies daļa no iesniegtajiem izglītības dokumentiem, vienlaikus, indikatīvi, darba apjoms var būtiski nesamazināties, bet var mainīties darba profils, kas izriet no Izglītības likumā un šajā tiesību akta projektā noteiktajiem uzdevumiem, kas būs saistīti ar tām augstskolām, kas būs ieguvušas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
Latvijas Studentu apvienībai būs jādeleģē pārstāvis Izglītības un zinātnes ministrijas izveidotajā komisijā, taču tās administratīvās izmaksas tas neietekmēs.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2019.gada 25.jūnija noteikumos Nr.276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi”
Pamatojums un apraksts
Veikt grozījumus paredzot tiesības augstskolai, kura ieguvusi tiesības veikt izglītības dokumentu ekspertīzi, veikt attiecīgus ierakstus Ārvalstu izglītības dokumentu reģistrā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. Izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādis
Pamatojums un apraksts
Izglītības likuma 11.1 panta vienpadsmitā daļa - Ministru kabinets nosaka izglītības dokumentu ekspertīzes, tostarp gadījumos, kad nav iespējas dokumentāri pierādīt iegūto izglītību, ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 430 "Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Veikt grozījumus paredzot maksu par augstskolu personāla, kas veiks ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi, apmācību.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Latvijas Republikas starptautiskās saistības nemainīsies un tiks turpināts ievērot 1997. gada Eiropas reģiona konvencijā par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību noteiktais. Piešķirot augstskolai tiesības veikt ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi tiks paplašināts to atbildīgo iestāžu loks, kam ir tiesības veikt ārzemēs iegūtu izglītību apliecinošu dokumentu vērtības formālu atzīšanu attiecībā uz tiesībām piedalīties izglītībā. Akadēmiskās informācijas centrs turpinās būt Latvijas pārstāvis Eiropas Padomes/UNESCO diplomatzīšanas tīklā ENIC un Eiropas Savienības diplomatzīšanas tīklā NARIC.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projekta tiesiskais regulējums attiecas tikai uz izglītības iestādēm, kuras vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
6.4. Cita informācija
Akadēmiskās informācijas centra un Augstākās izglītības eksporta apvienības pārstāvji piedalījās tiesību akta projekta sagatavošanā. 2024. gada 4. jūlijā norisinājās sanāksme, kurā piedalījās Rektoru padomes, augstskolu, Augstākās izglītības eksporta apvienības un Akadēmiskā informācijas centra pārstāvji, kur tika pārrunāti iesniegtie iebildumi un priekšlikumi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
- augstskolas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
neietekmē
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
neietekmē
augstskolas
neietekmē
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Augstskolai, kura vēlēsies un kurai tiks piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi, paplašināsies institūcijas funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Iegūt vai nē tiesības veikt ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi ir augstskolas izvēle. Augstskolai, lai iegūtu tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi, jau ir jāatbilst visām tiesību akta projektā noteiktajām prasībām. Neatbilstība tiesību akta projektā noteiktajām prasībām un tiesību veikt ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi neietekmēs augstskolas darbību. Augstskola var turpināt līdzšinējo kārtību, kad ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesību akta projektā noteikts, lai iegūtu tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, augstskolai iesniedzot Izglītības un zinātnes ministrijā iesniegumu, tajā jānorāda personas, kuras veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, personas kods. Personas kods ir nepieciešams, lai varētu nekļūdīgi identificēt personas, kuras veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi, pārliecināties par katras konkrētās personas kvalifikāciju un vai iesniegumam pievienotie katras personas kvalifikāciju apliecinošie dokumenti attiecināmi uz konkrēto personu, kā arī, pēc tiesību piešķiršanas augstskolai, nodrošināt iesniegumā norādītajām personām piekļuvi Valsts izglītības informācijas sistēmai. Izglītības un zinātnes ministrija personas datus saņems no datu pārziņa – augstskolas un tie netiks nodoti trešajai personai. Personu datu apstrāde tiks veikta pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi