Anotācija

25-TA-1529: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu Vidzemes Augstskolai Komisijas PSRS totalitārā komunistiskā okupācijas režīma upuru skaita un masu kapu vietu noteikšanai, informācijas par represijām un masveida deportācijām apkopošanai un Latvijas valstij un tās iedzīvotājiem nodarīto zaudējumu aprēķināšanai funkciju izpildei nepieciešamo pasākumu veikšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas, lai atbilstoši Komisijas lēmumam efektivizētu Komisijas PSRS totalitārā komunistiskā okupācijas režīma upuru skaita un masu kapu vietu noteikšanai, informācijas par represijām un masveida deportācijām apkopošanai un Latvijas valstij un tās iedzīvotājiem nodarīto zaudējumu aprēķināšanai (turpmāk – Komisija) darbu, nodrošinot, ka pasākumus, tai skaitā pētījumu veikšanu, pētījumu recenzēšanu un ekspertīzi, informatīvu materiālu sagatavošanu un citus nepieciešamos pasākumus Komisijas funkciju īstenošanai nodrošina valsts augstskola ar nepieciešamo kompetenci nacionālās sociālekonomiskās vēstures jomā, jo īpaši PSRS okupācijas perioda izpētē, ar pieredzi strādāt ierobežotas pieejamības formātos, kā arī ar pieredzi un spējām apjomīgu valsts nozīmes pētījumu un iniciatīvu īstenošanā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt apstākļus Komisijas darba drīzākai noslēgšanai, kas it īpaši ir aktuāli esošajos ģeopolitiskajos apstākļos, iesniedzot valdībā darbības noslēguma ziņojumu un valdībai sniedzot iespēju lemt par tālākajām nepieciešamajām darbībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 30. maija noteikumu Nr. 446 "Komisijas PSRS totalitārā komunistiskā okupācijas režīma upuru skaita un masu kapu vietu noteikšanai, informācijas par represijām un masveida deportācijām apkopošanai un Latvijas valstij un tās iedzīvotājiem nodarīto zaudējumu aprēķināšanai nolikums" 15. punktam Komisijas darbību nodrošina Tieslietu ministrija no valsts budžetā kārtējam gadam šim mērķim piešķirtajiem līdzekļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Komisijas vadība kā sava darba galveno uzdevumu ir definējusi nodrošināt iespējamās zaudējumu prasības iesniegšanas iespējamību, pētot gan precedentus, gan iespējamo taktiku, gan nepieciešamo Komisijas darba rezultātu noformēšanu iespējamās prasības iesniegšanas vajadzībām. Minētais ietver darbu ar ierobežotas pieejamības informācijas jautājumiem un ierobežotas pieejamības statusu visai pētījumu un ar tiem saistītajai informācijai ir nepieciešams nodrošināt līdz Komisijas noslēguma ziņojuma sagatavošanai, ņemot vērā tēmas nozīmību esošajos ģeopolitiskajos un dezinformācijas apstākļos. Vienlaikus, lai Komisija savu uzdevumu varētu izpildīt pēc iespējas kvalitatīvāk, nepieciešams mērķtiecīgi piesaistīt, tai skaitā starptautiski atzītus ekspertus atsevišķu darbu veikšanai, piemēram, pētījumu veikšanai, pētījumu recenzēšanai un ekspertīzei, informatīvu materiālu sagatavošanai un citu līdzvērtīgu darbu veikšanai.
Risinājuma apraksts
Paredzēt Komisijas darbības nodrošināšanai paredzētos līdzekļus piešķirt Vidzemes augstskolai (turpmāk – ViA), par to noslēdzot vienošanos starp Tieslietu ministriju un ViA, kurā paredzēt piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma uzraudzības kārtību, kā arī noteikt, ka par grāmatvedības datu pareizību un finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši noteiktajam mērķim ir atbildīga ViA.

Par ViA kā par visatbilstošāko sadarbības partneri Komisijas mērķu sasniegšanai Komisijas lēma 2025. gada 5. jūnija sēdē (Prot. Nr. 47), savu lēmumu pamatojot ar šādiem argumentiem (Komisijas balsojumā nepiedalījās Komisijas locekļi, kuri ir nodarbināti ViA):

– ViA ir valsts augstskola un akreditēta uz nenoteiktu laiku. Tās juridiskais statuss ir atvasināta publiska persona.
– ViA šobrīd ir augstākā kompetence nacionālās sociālekonomiskās vēstures jomā, un jo īpaši PSRS okupācijas perioda izpētē. Šīs jomas ekspertīzi nodrošina Dr.hist. Gatis Krūmiņš, Dr.hist. Jānis Šiliņš, Dr.hist. Ilmārs Mežs, Mg.sc.comp. Baiba Kļaviņa. Ekspertīzi apliecina publikācijas (monogrāfijas, augsta līmeņa zinātniski raksti starptautiskos izdevumos, populārzinātniski raksti, dalība konferencēs, intervijas u.c.). ViA ir demonstrējusi līderību Baltijas zinātniskajā telpā, īstenojot projektu BALTIC100 (2021-2024) un kā projekta partnerus piesaistot divas lielākās Baltijas zinātniskās universitātes – Tartu Universitāti un Viļņas Universitāti, kā arī vadošo zinātnisko institūciju no Skandināvijas vēsturiskās ekonomikas jomā – Norvēģijas Ekonomikas skolu. Starp projekta būtiskākajiem rezultātiem bija Baltijas valstu IKP aprēķināšana par 100 gadus ilgu laika periodu, ieskaitot PSRS okupācijas periodu[1].
– Starptautiskās dimensijas kapacitāti apliecina ViA dalība Eiropas universitāšu aliansē EUDRES (institūcijas no deviņām Eiropas Savienības valstīm, kā arī asociētie partneri no Ukrainas)[2], un maģistra līmeņa apmācību programma Austrumu partnerības valstīm sadarbībā ar Stratēģiskās komunikācijas nodibinājumu "Sympodium" un Apvienotās Karalistes Ārlietu ministriju[3].
– ViA ir plaša pieredze un spējas sarežģītu valsts nozīmes iniciatīvu īstenošanā, piemēram, 2016. gada jūlijā–2018. gada decembrī ViA īstenoja ierobežotas pieejamības formāta valsts iniciētu projektu (uzraudzību īstenoja Valsts kanceleja), kura virsmērķis bija medijpratības stiprināšana Latvijā nacionālā līmenī ar definētu nepieciešamību veikt mērķtiecīgas darbības, lai operatīvi atspēkotu un mācītu atspēkot dezinformāciju un melus par Latviju, Eiropas Savienību un NATO. Minētā joma bija tiešā veidā saistīta ar Komisijas pētījumu rezultātiem (Dr.hist. Gata Krūmiņa pētījumi par finanšu norēķiniem valsts budžeta ietvaros Latvijas teritorijā PSRS okupācijas periodā).
– Komisijas pētījumu būtiskāko pamatu finanšu un ekonomikas, demogrāfijas un ekoloģijas jomās pēdējo piecu gadu laikā nodrošina ViA pētnieki (Dr.hist. Gatis Krūmiņš, Dr.hist. Ilmārs Mežs, Dr.hist. Jānis Šiliņš, Dr.sc.ing. Jana Simanovska). ViA ir cieša sadarbība ar juridiskās jomas ekspertiem (Ph.D. Ineta Ziemele, Dr.iur.h. c. Egils Levits, LL.M. Ieva Miļūna).
– ViA ir salīdzinoši neliela, taču uzticama institūcija ar pieredzi darboties ierobežotas pieejamības formātos. ViA ir spēcīgas kompetences Komisijas darbam nepieciešamajos tematiskajos virzienos un Komisijas darbam nepieciešamajā stratēģiskajā komunikācijā. ViA ir spēcīgs starptautiskās sadarbības tīkls un labi aizsargātas iekšējās IT sistēmas datu uzglabāšanai un apmaiņai.


[1] https://eeagrants.lv/2024/04/25/projekts-baltic100-labakai-pagatnes-izprasanai-un-drosakam-skatam-nakotne/
[2] https://va.lv/eudres
[3] https://moodle.va.lv/course/index.php?categoryid=72 ; https://www.valmierasnovads.lv/vidzemes-augstskola-klust-par-starptautiskas-strategiskas-komunikacijas-iniciativas-sadarbibas-partneri-latvija/
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde 2025. gadā 183 108 euro apmērā tiks nodrošināta Tieslietu ministrijas programmai 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, nepieciešamības gadījumā veicot izmaiņas ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk