Anotācija (ex-ante)

22-TA-3398: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) kā sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Nacionālais sporta centrs" (turpmāk - SIA LNSC) kapitāla daļu turētājas un par sporta nozari atbildīgās valsts pārvaldes iestādes iniciatīva, lai nodrošinātu valsts nozīmes sporta infrastruktūras attīstības projekta "Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā" īstenošanu.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt projekta "Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā" īstenošanu tam paredzētā termiņā, piešķirot šim mērķim vienreizējas valsts investīcijas no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 7 909 000 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2021. gada 18. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.28 42.§) "Informatīvais ziņojums "Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu""  (turpmāk – MK protokollēmuma) 2. punktu tika atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana ar Covid-19 krīzes seku pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu saistītu augstas gatavības projektu īstenošanai 2021. un 2022. gadā sadalījumā pa ministrijām atbilstoši informatīvā ziņojuma "Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu" tabulai Nr.1 "Ministriju iesniegtā informācija par nepieciešamo finansējumu augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu". Viens no atbalstītajiem augstas gatavības projektiem bija Komandu sporta spēļu halles projekts, kam tika paredzēts finansējums 13 650 000 euro apmērā. Minētās izmaksas tika noteiktas atbilstoši būvniecības koptāmei (provizoriskajiem aprēķiniem) pie izstrādātā būvprojekta minimālajā sastāvā uz 2020. gada 3. novembri. Projekts – Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā (turpmāk – Projekts) paredz Komandu sporta spēļu halles (t.s. "Basketbola mājas") ar trim transformējamiem basketbola laukumiem un tribīnēm līdz 3000 skatītājiem, kā arī vieglatlētikas un smagatlētikas sektoriem ar piegulošo sporta infrastruktūru (ģērbtuves, sporta medicīna, neliela sportistu dienesta viesnīca, autostāvvieta) projektēšanu un būvniecību Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā. Īstenojot Projektu, tiks attīstīts ne tikai basketbola kompetenču centrs un palielināts basketbolā iesaistīto bērnu un jauniešu skaits, bet arī palielināts citos komandu sporta spēļu veidos (volejbolā, handbolā, telpu futbolā un florbolā) iesaistīto personu skaits. Komandu sporta spēļu hallē būs iespējas sarīkot arī starptautiska līmeņa sporta sacensības un treniņnometnes. Kā Projekta īstenotāja tika izvēlēta VSIA "Kultūras un sporta centrs "Daugavas stadions"" (turpmāk – VSIA Daugavas stadions), kuras tiesību un saistību pārņēmēja pēc valsts īpašumā esošo nacionālo sporta bāzu pārvaldības modeļa reformas[1] ar 2022. gada 27. septembri ir SIA LNSC, kuras 100% kapitāla daļu turētāja ir IZM. SIA LNSC pēc halles nodošanas ekspluatācijā nodrošinās arī tās apsaimniekošanu (pārvaldību).

Projekta īstenošanas iepriekšējā stadijā jau bija veikta esošās komunikāciju infrastruktūras izpēte, izstrādāts skiču projekts, veikti nepieciešamie aprēķini, salīdzinātas izmaksas un izskatītas alternatīvas. Pēc biedrības "Latvijas Basketbola savienība" (turpmāk – LBS) pasūtījuma tika izstrādāts un 2020. gada 10. novembrī Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā (institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas) iesniegts būvprojekts minimālā sastāvā. Tālāku Projekta īstenošanu no LBS pārņēma VSIA Daugavas stadions, turpinot sadarbību ar Rīgas pilsētas pašvaldību, LBS un citām komandu sporta spēļu sporta federācijām. Projekta turpināšanai tika veikta virkne sagatavošanās darbību, kas ietver Projekta attīstībai nepieciešamā zemesgabala Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā pārņemšanu no Rīgas pilsētas pašvaldības un nodošanu VSIA Daugavas stadions (ieguldīšanu pamatkapitālā)[2], kā arī projektēšanas saistību pārņemšanu no LBS, kā rezultātā 2021. gada 30. jūlijā tika noslēgta vienošanās[3], kuras ietvaros VSIA Daugavas stadions pārņēma LBS saistības un kļuva par pasūtītāju būvprojekta izstrādes līgumam. Projektēšanas izmaksas 238 000 euro bez PVN (287 980 euro ar PVN). 2021. gada 20. decembrī starp VSIA Daugavas stadions un SIA "Ozola & Bula, arhitektu birojs" tika noslēgta Vienošanās Nr. 2 pie 2020. gada 16. janvāra līguma Nr. 2019/2020/5 par objekta un projekta nosaukuma maiņu uz "Komandu sporta spēļu halles jaunbūve", kā arī projektēšanas uzdevuma precizēšanu, lai efektivizētu ēkas risinājumus un pielāgotu komandu sporta spēļu halles vajadzībām. Uz minētās vienošanās parakstīšanas brīdi būvniecības iecerei bija saskaņots būvprojekts minimālajā sastāvā un saņemta būvatļauja ar projektēšanas nosacījumiem. Vienlaikus vienošanai tika pievienots jauns pielikums "Projektēšanas programma". Pārņemot no LBS projektēšanas līgumu ar SIA "Ozola & Bula, arhitektu birojs", pēc būtības tika turpināta būvprojekta izstrāde atbilstoši sākotnējam LBS projektēšanas uzdevumam. Pamatojoties uz atklāta konkursa – "Komandu sporta spēļu halles jaunbūve" būvprojekta ekspertīze [ID Nr. DS 2021/8/AK] rezultātiem, 2021. gada 15. decembrī VSIA Daugavas stadions noslēdza līgumu ar SIA "FORTUM" par būvprojekta ekspertīzes veikšanu par kopējo līguma cenu 41 666 euro (bez PVN).

Saskaņā ar MK protokollēmuma 11. punktu tika noteikts, ka investīcijas valsts kapitālsabiedrībās tiek veiktas ar ieguldījumu pamatkapitālā. Ievērojot minēto un MK protokollēmuma 12. punktā noteikto, IZM izstrādāja un ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra rīkojumu Nr. 637 "Par apropriācijas palielināšanu Izglītības un zinātnes ministrijai" Projekta īstenošanai ieguldīšanai VSIA Daugavas stadions pamatkapitālā IZM tika piešķirti valsts budžeta līdzekļi 182 284 euro apmērā. Apropriācija no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem IZM 2021. gada valsts budžeta apakšprogrammā 09.04.00 "Sporta būves" finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" 182 284 euro apmērā tika palielināta ar Finanšu ministrijas 2021. gada 22. septembra rīkojumu Nr. 553 "Par apropriācijas palielināšanu". Pārējais Projekta īstenošanai rezervētais finansējums 13 467 716 euro apmērā tika iekļauts 2022. gada IZM valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammā 09.04.00 "Sporta būves" finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā", kas, ievērojot MK protokollēmuma 11. punktā un likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" noteikto, ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 15. februāra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par augstas gatavības projekta (Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā) īstenošanas gaitu"" (prot Nr.8, 48§) 3. punktā IZM doto uzdevumu, kā arī saskaņā ar VSIA Daugavas stadions 2022. gada 24. februāra ārkārtas dalībnieku sapulcē pieņemto lēmumu (prot.Nr.1) par VSIA Daugavas stadions pamatkapitāla palielināšanu, tika ieguldīti VSIA Daugavas stadions pamatkapitālā, lai segtu ar Projekta īstenošanu saistītos izdevumus.

Kā sākotnējais Projekta īstenošanas gala termiņš tika noteikts 2022. gada 31. decembris. Ar Ministru kabineta 2022. gada 15. februāra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par augstas gatavības projekta (Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā) īstenošanas gaitu"" (prot Nr. 8 48.§, 22-TA-463) 2. punktu Ministru kabinets atbalstīja Projekta īstenošanas gala termiņa pagarināšanu līdz 2023. gada 30. jūnijam, savukārt ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par augstas gatavības projekta (Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā) īstenošanas termiņa pagarināšanu"" (prot Nr. 36 110.§, 22-TA-2134) 2. punktu Ministru kabinets atbalstīja Projekta īstenošanas gala termiņa pagarināšanu līdz 2023. gada 31. decembrim.

2022. gada 8. martā tika izsludināts komandu sporta spēļu halles būvdarbu iepirkums (atklāts konkurss – "Komandu sporta spēļu halles jaunbūve" izbūve [ID Nr. 2022/1/AK]), tomēr neviens piedāvājums netika saņemts un 2022. gada 6. maijā iepirkums tika izbeigts.

Izstrādājot būvprojektu un atbilstoši sākotnējam LBS projektēšanas uzdevumam iekļaujot visus risinājumus un funkcijas, projektētāji veica būvizmaksu aplēsi – aprēķinu, kā rezultātā tika konstatēts, ka provizoriskās būvizmaksas būtiski pārsniedz Projektam pieejamo finansējumu, ņemot vērā būtisko būvizmaksu sadārdzinājumu un laika periodu kopš sākotnējā projekta izstrādes un publiskā iepirkuma izsludināšanas brīdi. Lai samazinātu būvniecības izmaksas, tika pārskatīti izbūvējamie apjomi, materiāli un veiktas izmaiņas būvprojektēšanas uzdevumā, attiecīgi precizējot būvprojektu. Pārskatot prognozētās būvizmaksas, kopsakarībā ar straujo sadārdzinājumu, tika pārskatīti un risināti jautājumi un pieņemti lēmumi par sekojošiem optimizācijas risinājumiem:
-  veikts samazinājums, veicot izmaiņas  būvprojektā plānotos viesnīcu risinājumos;
-  veikts samazinājums, veicot izmaiņas 4. un 5. biroja stāvā, veidojot atvērtās darba vides jeb t.s. "openspace" tipa biroja telpu funkciju;
-  veikts samazinājums, noņemot saules paneļus kā iekārtas (atstājot pieslēgšanās vietas ar iespēju tos izvietot nākotnē);
-  veikts samazinājums, izņemot inventāru un atdalāmās vienības;
- pārskatīti arhitektūras risinājumi (tai skaitā materiālu un pielietojamo būvizstrādājumu izvēle, piemēram, logi, durvis, gan fasādē, gan iekštelpās) un risinājumi iekštelpās, inženierkomunikācijās un to sistēmās, u.tml..

Kopumā provizoriskais ekonomiskais ieguvums, ko  SIA LNSC (iepriekš VSIA Daugavas stadions) izdevās iegūt, salīdzinot būvprojektu pirms minētās optimizācijas ar būvprojektu pēc korekciju veikšanas, ir apmēram 1 430 000 euro bez PVN.

Tāpat ir veikta sākotnējā būvprojekta ekspertīze un ir saņemts pozitīvs ekspertu atzinums par būvprojekta atbilstību Latvijas Būvnormatīvu prasībām un atbilstību projektēšanas uzdevumam. Būvprojekts ir iesniegts Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā (institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas) saskaņošanai. Paredzamais būvniecības termiņš: 11 mēneši. Būvniecību varēs uzsākt uzreiz pēc būvdarbu līguma noslēgšanas un visu attiecīgo atzīmju saņemšanas būvatļaujā (atzīmes par projektēšanas un būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildes).

2022. gada 5. aprīlī tika izsludināts atklāts konkurss – "Komandu sporta spēļu halles jaunbūve" būvuzraudzība [ID Nr. DS 2022/2/AK]. Pēc atkārtotas tehniskā projekta izvērtēšanas, prasību, risinājumu un piemērojamo tehnoloģisko risinājumu un atsevišķu būvdarbu līguma projekta nosacījumu pārskatīšanas, kā arī izmainīto risinājumu ekspertīzes, 2022. gada 25. maijā tika izsludināts atkārtots būvniecības iepirkums (atklāts konkurss – "Komandu sporta spēļu halles jaunbūve" izbūve [ID Nr. DS 2022/3/AK]). Abos šajos atklātajos konkursos piedāvājumi ir atvērti un notiek iesniegto piedāvājumu vērtēšana.

Pēc būvdarbu iepirkumā iesniegto piedāvājumu atvēršanas, konstatēts, ka, lai Projektu realizētu, būvniecības izmaksu segšanai papildu nepieciešami 7 909 405,77 euro (zemākais piedāvājums iepirkumā iesniegts par 20 841 249,27 euro). Pēc SIA LNSC rīcībā esošās informācijas, salīdzinot šo plānoto objektu arī ar citiem objektiem, minētā būtiskā papildu nepieciešamā finansējuma starpība skaidrojama ar būtisko materiālu un resursu cenu pieaugumu, Krievijas Federācijas agresijā pret Ukrainu ietekmes dēļ, kas nebija prognozējams pārņemot saistības no LBS, kā arī ar sākotnējā projekta paredzēto risinājumu aplēses neprecizitāti un budžeta nepietiekamību kontekstā ar šā brīža būvniecības tirgus cenām.

Budžets atbilstoši noslēgtajiem līgumiem un izsludinātajiem iepirkumiem (pieņemot plānoto līguma cenu zemākam piedāvājumam)
 
Plānotās izmaksu pozīcijas Izmaksas euro
Būvprojekta izstrāde, autoruzraudzība 411 977,94
Būvprojekta ekspertīze 67 779,36
Būvdarbi 20 841 249,27
Būvuzraudzība 67 155,00
Projekta vadība 171 244,20
                                                   Kopā: 21 559 405,77 
                        Pieejamais finansējums: 13 650 000,00
Iztrūkstošais finansējums (būvdarbiem): (-) 7 909 405,77

SIA LNSC veica finanšu analīzi par komandu sporta spēļu halles nākotnes ieņēmumiem un izdevumiem un konstatēja, ka, aizņemoties Valsts kasē vai kredītiestādē visu Projekta īstenošanai iztrūkstošo finansējumu 7 909 000 euro apmērā, procentos papildu būtu jāsamaksā vairāk kā 6 000 000 euro. Vienlaikus ir secināts, ka komandu sporta spēļu halle pēc plānotās funkcionalitātes un darbības nespētu nodrošināt pietiekamu finanšu plūsmu un ieņēmumus, lai SIA LNSC kā aizņēmējs varētu no halles ieņēmumiem pilnībā segt ar aizdevuma pamatsummas un aizņēmuma procentu saistītos maksājumus, jo halles galvenās funkcijas un darbība pamatā ir saistīta ar sporta treniņu procesu nodrošināšanu, turklāt būtisku daļu hallei sniedzot pakalpojumus tieši bērnu un jauniešu sporta sadaļā. Nosakot izmaksas par sporta treniņiem, tām ir jābūt atbilstošām tirgus cenām un pieejamām tās galvenajiem klientiem – sportistiem, it īpaši bērniem un jauniešiem. Tās nevar būt nesamērīgi augstas, bet tām jābūt tādām, lai spētu nosegt ēkas un to saistītās teritorijas uzturēšanas izmaksas. Turklāt jāņem vērā arī fakts, ka SIA LNSC šobrīd realizē ERAF projektu "Kultūras un sporta kvartāla izveide Grīziņkalna apkaimē" (5.6.1. SAM), kura ietvaros ir nepieciešams nodrošināt arī SIA LNSC pašu finansējumu, kuru savukārt ir paredzēts iegūt, to aizņemoties Valsts kasē vai kredītiestādē (kas iepriekš jau bija paredzēts, plānojot ERAF projekta īstenošanu). Analizējot SIA LNSC naudas plūsmas aplēsi, konstatējams, ka SIA LNSC nevar uzņemties saistības pret aizdevējiem, lai īstenotu gan ERAF projektu, gan komandu sporta spēļu halles būvniecības projektu.

Noslēdzot komandu sporta spēļu halles būvdarbu iepirkumu (izsludināto atklāto konkursu DS 2022/3/AK) bez rezultāta, atkārtota iepirkuma izsludināšana rezultētos ar to, ka komandu sporta spēļu halle netiktu izbūvēta un Projekts netiktu īstenots Ministru kabineta noteiktajā termiņā (līdz 2023. gada 31. decembrim), attiecīgi nebūtu izpildīti šim projektam izvirzītie nosacījumi, saskaņā ar kuriem tam piešķirts publiskais finansējums, kā arī kura īstenošanai valsts īpašumā no Rīgas pilsētas pašvaldības tika pārņemts nekustamais īpašums Krišjāņa Barona ielā 99 C, Rīgā. Papildus akcentējams, ka saistībā ar 2025. gadā Latvijā (Rīgā) plānotā 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) norisi (kura ietvaros Rīgā norisināsies viens no četriem grupu turnīriem, kā arī finālposms) Projekta ietvaros izbūvējamā halle ir nepieciešama arī finālturnīra komandu treniņprocesa nodrošināšanai, jo, ievērojot Starptautiskās Basketbola federācijas Eiropas nodaļas (FIBA Europe) prasības, tā vienīgā spēs nodrošināt nepieciešamā skaita komandu (atsevišķās dienās pat 16) vienlaicīgu treniņprocesu un ar to saistīto loģistiku. Jautājums par Projekta īstenošanas gaitu informatīvi tika izskatīts arī ar Ministru prezidenta 2022. gada 13. jūlija rīkojumu Nr. 2022/1.2.1.-225 izveidotās Rīcības komitejas 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) organizēšanas uzraudzībai 2022. gada 15. septembra sēdē, kurā, pieņemot zināšanai sniegto informāciju (prot. Nr.1  3.§, 1. punkts), vienlaikus tika nolemts, ka VSIA Daugavas stadions (SIA LNSC) sadarbībā ar IZM jāmeklē risinājumi Projekta iztrūkstošās summas segšanai.

____________

[1] Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 402 „Par centralizētas valsts īpašumā esošo nacionālo sporta bāzu pārvaldības struktūras izveidi (https://likumi.lv/ta/id/332896)

[2] Rīgas domes 2021. gada 12. maija lēmums Nr.594; Ministru kabineta 2021. gada 23. septembra rīkojums Nr. 673 "Par nekustamā īpašuma Krišjāņa Barona ielā 99 C, Rīgā, pārņemšanu valsts īpašumā un ieguldīšanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Kultūras un sporta centrs "Daugavas stadions"" pamatkapitālā". 2021. gada 7. oktobrī VSIA Daugavas stadions tika nostiprinātas īpašuma tiesības uz minēto nekustamo īpašumu.

[3] Vienošanās Nr.1 pie 2020. gada 16. janvāra līguma Nr. 2019/2020/5 par LBS Sporta halles jaunbūves un tai piegulošās teritorijas labiekārtojuma būvprojekta izstrādi starp LBS, VSIA Daugavas stadions un SIA "Ozola & Bula, arhitektu birojs" par līguma saistību pārņemšanu un izstrādātās būvniecības ieceres dokumentācijas nodošanu VSIA Daugavas stadions.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai iekļautos Projekta īstenošanai paredzētajā termiņā, kā arī neradītu risku 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) norisei, steidzami nepieciešams noslēgt līgumu par komandu sporta spēļu halles būvdarbiem un uzsākt būvdarbus, lai tos pabeigtu Projekta īstenošanai paredzētā termiņā (līdz 2023. gada 31. decembrim). Vienlaikus SIA LNSC nevar uzņemties šādas saistības pret būvdarbu veicēju bez papildu valsts budžeta finansējuma 7 909 000 euro apmērā ieguldījuma SIA LNSC pamatkapitālā, lai segtu ar Projekta īstenošanu saistītos izdevumus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, Izglītības un zinātnes ministrija aicina Ministru kabinetu atbalstīt priekšlikumu par papildu valsts budžeta finansējuma 7 909 000 euro apmērā piešķiršanu Projekta īstenošanai (lai veiktu ieguldījumu SIA LNSC pamatkapitālā (apropriācija kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā")). Minētie līdzekļi SIA LNSC pamatkapitāla palielināšanai pārskaitāmi uz SIA LNSC kontu Valsts kasē, kurš izmantojams tikai, lai saņemtu no IZM minēto finansējumu un veiktu izdevumus atbilstoši Projekta mērķim. Šādā veidā ar konta apkalpošanu saistītās izmaksas segs valsts budžets no Finanšu ministrijas budžeta programmas "Budžeta izpilde un valsts parāda vadība".

405,77 euro tiks segti no SIA LNSC līdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
SIA LNSC veica finanšu analīzi par komandu sporta spēļu halles nākotnes ieņēmumiem un izdevumiem un konstatēja, ka, aizņemoties Valsts kasē vai kredītiestādē visu Projekta īstenošanai iztrūkstošo finansējumu 7 909 000 euro apmērā, procentos papildu būtu jāsamaksā vairāk kā 6 000 000 euro. Vienlaikus ir secināts, ka komandu sporta spēļu halle pēc plānotās funkcionalitātes un darbības nespētu nodrošināt pietiekamu finanšu plūsmu un ieņēmumus, lai SIA LNSC kā aizņēmējs varētu no halles ieņēmumiem pilnībā segt ar aizdevuma pamatsummas un aizņēmuma procentu saistītos maksājumus, jo halles galvenās funkcijas un darbība pamatā ir saistīta ar sporta treniņu procesu nodrošināšanu, turklāt būtisku daļu hallei sniedzot pakalpojumus tieši bērnu un jauniešu sporta sadaļā. Nosakot izmaksas par sporta treniņiem, tām ir jābūt atbilstošām tirgus cenām un pieejamām tās galvenajiem klientiem – sportistiem, it īpaši bērniem un jauniešiem. Tās nevar būt nesamērīgi augstas, bet tām jābūt tādām, lai spētu nosegt ēkas un to saistītās teritorijas uzturēšanas izmaksas. Turklāt jāņem vērā arī fakts, ka SIA LNSC šobrīd realizē ERAF projektu "Kultūras un sporta kvartāla izveide Grīziņkalna apkaimē" (5.6.1. SAM), kura ietvaros ir nepieciešams nodrošināt arī SIA LNSC pašu finansējumu, kuru savukārt ir paredzēts iegūt, to aizņemoties Valsts kasē vai kredītiestādē (kas iepriekš jau bija paredzēts, plānojot ERAF projekta īstenošanu). Analizējot SIA LNSC naudas plūsmas aplēsi, konstatējams, ka SIA LNSC nevar uzņemties saistības pret aizdevējiem, lai īstenotu gan ERAF projektu, gan komandu sporta spēļu halles būvniecības projektu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Papildus nepieciešamais finansējums aprēķināts, ņemot vērā komandu sporta spēļu halles būvdarbu iepirkumā (izsludināto atklāto konkursu DS 2022/3/AK) iesniegto piedāvājumu ar zemāko cenu, kas atbilst arī visām iepirkumu prasībām. Skatīt arī anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" (tai skaitā ievietotajā tabulā "Budžets atbilstoši noslēgtajiem līgumiem un izsludinātajiem iepirkumiem (pieņemot plānoto līguma cenu zemākam piedāvājumam)") sniegto informāciju.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa. IZM ieskatā līdzekļu piešķiršanu projekta "Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā" īstenošanai var klasificēt kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Projekta īstenošanas rezultātā tiks uzbūvēts nacionālas nozīmes sporta infrastruktūras objekts - komandu sporta spēļu halle, kurā tiks attīstīts ne tikai basketbola kompetenču centrs un palielināts basketbolā iesaistīto bērnu un jauniešu skaits, bet arī palielināts citos komandu sporta spēļu veidos (volejbolā, handbolā, telpu futbolā un florbolā) iesaistīto personu skaits. Komandu sporta spēļu hallē būs iespējas sarīkot arī starptautiska līmeņa sporta sacensības (tai skaitā oficiālie treniņi valstiski īpaši nozīmīga pasākuma (nacionālas nozīmes starptautisku sporta sacensību) - 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) ietvaros) un treniņnometnes. Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.

Īstenojot Projektu, tiek ievērotas komercdarbības atbalsta kontroles normas, jo atbalsta sniegšana SIA LNSC kvalificējas kā valsts atbalsts, kura sniegšanai tiek piemērots Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu (GBER), 55. pants. Piešķirot Projekta īstenošanai sākotnējo atbalstu (VSIA Daugavas stadions), IZM izstrādāja un Eiropas Komisijai 2021. gada 23.novembrī tika iesniegta kopsavilkuma informācija atbalsta pasākumam "Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā" 15 001 000 euro apmērā, ko veidoja dotācija projekta īstenošanai (naudas ieguldījums pamatkapitālā) 13 650 000 euro apmērā, kā arī nekustamā īpašuma ieguldījums pamatkapitālā 1 351 000 euro apmērā. Minētais atbalsta pasākums Eiropas Komisijā tika reģistrēts ar lietas numuru SA.100772. Vienlaikus, lai neradītu risku komercdarbības atbalsta kontroles normu ievērošanā, SIA LNSC sadarbībā ar IZM organizēs arī konsultācijas ar Eiropas Komisiju (Konkurences ģenerāldirektorātu (DG COMP)). Attiecīgi IZM ir izstrādājusi arī Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kura 3. punkts paredz uzdevumu IZM kā SIA LNSC kapitāla daļu turētājai nodrošināt, ka ar Rīkojuma projektu SIA LNSC Projekta īstenošanai paredzētie papildu valsts budžeta līdzekļi SIA LNSC pamatkapitālā tiek ieguldīti ar nosacījumu (tos iekļaujot arī SIA LNSC pamatkapitāla palielināšanas noteikumos un IZM rīkojumā par līdzekļu piešķiršanu pamatkapitāla palielināšanai), ka SIA LNSC piekļuve piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem Valsts kases kontā iespējama tikai pēc Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanas un attiecīgas IZM atļaujas saņemšanas. Tādejādi valsts atbalsta piešķiršanas brīdis, t.i, brīdis, kad SIA LNSC kā valsts atbalsta saņēmējam radīsies tiesības piekļūst SIA LNSC Valsts kases kontā ieskaitītajiem Projekta īstenošanai papildu piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, būs Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punktā minētā IZM atļauja, kas savukārt tiks izsniegta tikai pēc tam, kad būs saņemts Eiropas Komisijas saskaņojums par piešķiramā valsts atbalsta saderību ar iekšējo tirgu. Gadījumā, ja netiks saņemts Eiropas Komisijas saskaņojums, IZM sagatavos priekšlikumus iespējamam situācijas risinājumam, nodrošinot atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles normām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
7 909 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
7 909 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-7 909 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-7 909 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
7 909 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Skatīt anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sniegto informāciju.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". Atbilstoši Rīkojuma projekta 2. punktā noteiktam IZM normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu. Pēc attiecīga IZM pieprasījuma saņemšanas finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tiks veiktas apropriācijas izmaiņas. Līdzekļi tiks ieguldīti SIA LNSC pamatkapitālā, IZM veicot attiecīgu pārskaitījumu uz SIA LNSC kontu Valsts kasē. Ar minētā valsts konta apkalpošanu saistītie izdevum tiks segti no Finanšu ministrijas budžeta programmas "Budžeta izpilde un valsts parāda vadība".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu projektam (Komandu sporta spēļu halles izveide Krišjāņa Barona ielā 99C, Rīgā), par kura atbalstīšanu lēmumi Ministru kabinetā ir tikuši pieņemti jau iepriekš. Piešķirot papildu nepieciešamo finansējumu, tiks uzbūvēta pat nedaudz mazāka apjoma un satura komandu sporta spēļu halle, kas bija paredzēta, kad tika lemts par sākotnējo atbalstu (jo ir pārskatīts projekta saturs, to optimizējot ar mērķi samazināt tā būvdarbu izmaksas), saglabājot Projekta sākotnējo mērķi un funkcionalitāti, tāpēc papildus sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama. Papildus atzīmējams, ka jautājums par Projekta īstenošanas gaitu informatīvi tika izskatīts arī ar Ministru prezidenta 2022. gada 13. jūlija rīkojumu Nr. 2022/1.2.1.-225 izveidotās Rīcības komitejas 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) organizēšanas uzraudzībai 2022. gada 15. septembra sēdē, kurā, pieņemot zināšanai sniegto informāciju (prot. Nr.1  3.§, 1. punkts), vienlaikus tika nolemts, ka VSIA Daugavas stadions (SIA LNSC) sadarbībā ar IZM jāmeklē risinājumi Projekta iztrūkstošās summas segšanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • SIA "Latvijas Nacionālais sporta centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi