Anotācija

25-TA-1764: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "Smilts laukums pie Aizmežiem" Kauguru pagastā, Valmieras novadā, nodošanu Valmieras novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punkts, Valmieras novada pašvaldības 2025. gada 19. jūnija lēmums Nr. 408 (protokols Nr. 9, 55.§) "Par nekustamo īpašumu "Smilts laukums pie Aizmežiem", Kauguru pagastā, Valmieras novadā (turpmāk - Lēmums Nr. 408).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma regulējumam saņemtu Ministru kabineta atļauju Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Valmieras novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošu nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Lēmumu Nr. 408.
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Valmieras novada pašvaldības īpašumā valstij piederošo nekustamo īpašumu "Smilts laukums pie Aizmežiem" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 96620020590) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 96620020590) 0,8265 ha platībā - Kauguru pagastā, Valmieras novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums), lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu to izmantotu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts nosaka pašvaldības autonomo funkciju - gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka pašvaldības autonomo funkciju - gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Funkciju izpildē Nekustamais īpašums tiks izmantots kā dažādu materiālu (grants, smilts, šķembas un citi) uzglabāšanas vieta, kas nodrošinātu to pieejamību ceļu remontdarbu, seguma atjaunošanas un ikdienas uzturēšanas darbu veikšanai. Šāda risinājuma ieviešana nodrošinās pašvaldības spējas operatīvi un efektīvi reāģēt uz iedzīvotāju vajadzībām un uzturēt kvalitatīvu ceļu infrastruktūru.
Nekustamo īpašumu paredzēts nodot Valmieras novada pašvaldības īpašumā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmo daļu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, kā arī tādu aktivitāšu īstenošanai, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskas, jo ir saistītas ar vispārējas, publiskas un bez maksas pieejamas teritorijas uzturēšanu; parku, skvēru un zaļo zonu attīstīšanu. Līdz ar to  Nekustamā īpašuma bezatlīdzības nodošana šādu aktivitāšu īstenošanai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi.

Nekustamais īpašums ir ierakstīts Kauguru pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000482614 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar ierakstiem Kauguru pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000482614 Nekustamajam īpašuma ir ierakstīti šādi apgrūtinājumi:
1.1. Atzīme - aizsargjoslas teritorija gar valsts 2. šķiras un pašvaldību autoceļiem 0,3122 ha;
1.2. Atzīme - aizsargjoslas teritorija gar valsts 2. šķiras un pašvaldību autoceļiem 0,0786 ha;
1.3. Atzīme - aizsargjoslas teritorija gar valsts 2. šķiras un pašvaldību autoceļiem 0,3888 ha;
1.4. Atzīme - aizsargjoslas teritorija gar stratēģiskās (valsts) nozīmes un reģionālās nozīmes dzelzceļa infrastruktūrā ietilpstošajiem sliežu ceļiem, izņemot tiem piegulošos vai ar tiem saistītos staciju sliežu ceļus, speciālās nozīmes sliežu ceļus, pievedceļus un strupceļus lauku apvidos 0,1668 ha;
1.5. Atzīme - aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līnijām pilsētās un ciemos, kā arī pilsētu lauku teriorijās 0,0084 ha.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk - NĪVKIS) Nekustamajam īpašumam noteikti šādi apgrūtinājumi:
- lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,0085 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu 330 kilovolti 0,0085 ha;
- pārējās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,0085 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,0085 ha.
Noteiktie apgrūtinājumi neietekmē turpmāko Nekustamā īpašuma uzturēšanu. Valmieras novada pašvaldībai, izmantojot Nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Saskaņā ar NĪVKIS Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā, kods 1101.
Saskaņā ar Valmieras novada pašvaldības 2025. gada 26. augusta vēstulē Nr. 4.1.8.3/25/4858 sniegto informāciju, atbilstoši Beverīnas novada teritorijas plānojumam Nekustamā īpašuma atļautais izmantošanas veids ir transporta un līnijbūvju teritorija. Atbilstoši 2009. gada 17. jūnijā veiktās kadastrālās uzmērīšanas rezultātā sagatavotajai eksplikācijai - 0,0593 ha no zemes vienības ir zeme zem ūdens (grāvji), savukārt 0,7672 ha no zemes vienības ir zeme zem ēkām un pagalmiem (grantēts, šķembots laukums). Zemes vienība šobrīd faktiski tiek izmantota kā uzglabāšanas vieta dažādiem materiāliem, kas tiek izmantoti ceļu būvniecībā un uzturēšanā. Daļēji (aptuveni 30%) zemes vienība ir aizaugusi krūmājiem. Zemes vienība nav apbūvēta.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem kā Nekustamā īpašuma lietotājs ir norādīta VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs". Paskaidrojam, ka VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" lietojums bija spēkā līdz deleģējuma līguma termiņa beigām, tas ir, līdz 2023. gada 6. augustam. Dati NĪVKIS tiks sakārtoti vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu Valmieras novada pašvaldībai.
Izbeidzoties nepieciešamībai Valmieras novada pašvaldībai izmantot Nekustamo īpašumu rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, Nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Valmieras novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Valmieras novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai - gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, kā arī
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais Nekustamais īpašums ir nododams Valmieras novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Visi iedzīvotāji.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, segs Valmieras novada pašvaldība.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, Valmieras novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valmieras novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta teritorijas sakārtošana.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi