Anotācija (ex-ante)

21-TA-369: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu sporta bāzei -“RUUKKI” pludmales centram.
 " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likuma  „Par nacionālās sporta bāzes statusu” (turpmāk – Likums) 6.panta ceturtajā daļā Ministru kabinetam noteiktā kompetence.
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2021.gada 20.augusta sēdē nolemtais (prot Nr.3 6.punkts).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršana sporta bāzei – “RUUKKI” pludmales centrs, tādējādi veicinot nacionālo sporta bāzu attīstību, lai radītu apstākļus Latvijas sportistu sagatavošanai startiem olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos un citās sporta sacensībās, kā arī starptautisku sporta sacensību norisei Latvijā.  Ministru kabineta rīkojuma projekts stājas spēkā Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma noteiktajā kārtībā, atbilstoši Paziņošanas likumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Likuma 6.panta pirmajā daļā noteiktajam,   sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Degunradzis” (turpmāk – SIA “Degunradzis”) pilnvarotā persona sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Brazīlija” (turpmāk – SIA “Brazīlija”) 2020.gada 4.novembrī (papildināts 2021.gada 11.martā, 25.martā, 26.martā, 30.martā un 28.aprīlī)   ir iesniegusi Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – Ministrija) iesniegumu par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu un dokumentus, kas apliecina  sporta bāzes “RUUKKI” pludmales centrs (turpmāk – Sporta bāze) atbilstību Likuma 5.pantā minētajiem nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas nosacījumiem. Sporta bāze (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 807 6003 1700) sastāv no:  zemes vienība (kadastra apzīmējums Nr.80760030340) 2,53 ha platībā, kas ierakstīts Mārupes novada zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000529389; nodibināta reālservitūta - ūdensvada un kanalizācijas servitūts. Kalpojošais nekustamais īpašums “Salenieki”, Mārupes novads. (Mārupes novada zemesgrāmatas nodalījums Nr.100000027146). Pamats: 2018.gada 14.septembra līgums par kopīga ūdensvada un sadzīves kanalizācijas pieslēguma izbūves realizāciju un reālservitūta nostiprināšanu uz to, 2019.gada 13.jūnija papildvienošanās Nr.1 - 2018. gada 14. septembra “līgumam par kopīga ūdensvada un sadzīves kanalizācijas pieslēguma izbūves realizāciju un reālservitūta nostiprināšanu uz to” un Volejbola halles (kadastra apzīmējums 80760030340008).
Sporta bāze ir sporta telpu grupas objekts, kuru veido zemes vienība 2,53 ha platībā  un  ēku (būvju) nekustamais īpašums – viena būve Mārupes novadā “Lavandas”.
Sporta bāze ir  SIA “Degunradzis” (reģistrācijas numurs 40203120445) īpašumā (pamatojums 2018.gada 30.janvāra pirkuma līgums).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sporta bāzē 2605,5 m2 platībā pieejama sporta halle, kuras ietvaros, t.sk. ietilpst starptautiskajiem standartiem atbilstoši seši pludmales volejbola laukumi, divas ģērbtuves, trīs inventāra telpas, vingrošanas zāle, fizioterapeita kabinets, kā arī multifunkcionālā zāle.
Papildus minētajam, pie sporta bāzes teritorijā ir pieejami septiņi āra volejbola laukumi, kuri atbilst starptautiskajiem standartiem.
Sporta bāze atbilst visām starptautisko sporta federāciju noteiktajām prasībām, lai varētu organizēt valsts izlašu treniņprocesu un sacensības pludmales volejbolā.
Lai pārliecinātos par Sporta bāzes atbilstību Likuma 5.pantā minētajiem nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas nosacījumiem un, ievērojot Ministru kabineta 2012.gada 20.marta noteikumos Nr.192 “Sporta bāzu un nacionālo sporta bāzu pārbaudes kārtība” noteikto, Ministrijas pārstāvji 2021.gada 16.aprīlī veica Sporta bāzes sākotnējo pārbaudi (turpmāk – pārbaude). Pārbaudes laikā tika secināts, ka  Sporta bāze ir piemērota dažādu vietēja, nacionāla un starptautiska mēroga sporta sacensību organizēšanai. Sporta bāzes vispārējais vizuālais stāvoklis un dokumentācija, kas saistīta ar tās darbību sporta jomā, atbilst normatīvo aktu prasībām. 
Saskaņā ar Sporta bāzes pārstāvju klātienē sniegto informāciju, Sporta bāze vairākkārtīgi organizējusi Eiropas Volejbola konfederācijas  Austrumeiropas Volejbola zonālās asociācijas ( CEV EEVZA) turnīrus pludmales volejbolā. Pirmo reizi EEVZA turnīrs Sporta bāzē norisinājās 2012.gadā. Turnīra norise ir tikusi nodrošināta gan iekštelpās, gan āra stadionā. Jāpiebilst, ka CEV EEVZA turnīri ir kā pirmā kvalifikācijas kārta gan, Eiropas čempionātam, gan Olimpisko spēļu Kontinentālā Kausa atlasēm katrā olimpiskajā ciklā.
Sporta bāze ir sevi pierādījusi 2020.gada Eiropas čempionāta (EČ) organizēšanā, kad dabas stihijas ietekmē EČ tika pārnests uz Sporta bāzi (operatīva rīcība situācijā, kad Majoru pludmales spēļu laukumi bija applūduši, tika rasta iespēja spēles pārcelt uz Sporta bāzes āra laukumiem un turpināt aizvadīt starptautiskas sacensības augstā kvalitātē). Visi sportisti un oficiālās CEV orgkomitejas pārstāvji atzinīgi novērtēja gan infrastruktūru, gan darbinieku operatīvās spējas tik ātrā laikā noorganizēt sacensības visaugstākajā līmenī.
Katru gadu tiek organizētas starptautiskas sacensības sēdvolejbolā cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kur piedalās arī Latvijas sēdvolejbola izlases dalībnieki.
Sporta bāzi bez maksas izmanto profesionāļi – ikdienā trenējas gan Latvijas pludmales volejbola Kontinentālā Kausa izlase, gan visas Latvijas junioru vecuma (U-18; U-20; U-22) izlases . Pēc Sporta bāzes sniegtās informācijas sporta bāzē ar sportu saistītie pasākumi veido 100 procentus no faktiskā sporta bāzes noslogojuma. Saskaņā ar likuma “Par nacionālās sporta bāzes statusu” 5.panta pirmā daļas 1.punktu, Sporta bāze ir reģistrēta sporta bāzu reģistrā.
Ievērojot  Likuma 6.panta 3.1 daļā noteikto, lai saņemtu atzinumu par Sporta bāzes atbilstību nacionālās sporta bāzes statusam (atbilstība Likuma 5.panta pirmās daļas nosacījumiem), pārbaudes laikā iegūtā informācija tika iesniegta izskatīšanai Latvijas Nacionālās sporta padomes 2021.gada 20.augusta sēdē (prot. Nr.3 6.punkts).
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma 6.panta 31 daļā noteikto, ir saņemts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2021.gada 20.augusta sēdes (prot. Nr. 3 6.punkts) atzinums par Sporta bāzes atbilstību Likuma 5.panta pirmajā daļā minētajiem nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanas nosacījumiem: 1) tā ir reģistrēta sporta bāzu reģistrā; 2) tās darbība un tehniskais stāvoklis atbilst normatīvo aktu prasībām; 3) tās darbība tiek organizēta, priekšroku dodot pasākumiem, kurus rīko atzītās sporta federācijas vai profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes; 4) tā spēj nodrošināt regulāru valsts nacionālo izlašu dalībnieku treniņprocesu, kā arī bērnu, jauniešu un invalīdu sporta pasākumus; 5) tā ir piemērota pasaules vai Eiropas čempionātu, to posmu, kausu izcīņas un kvalifikācijas sacensību rīkošanai, un par to saņemti arī attiecīgo starptautisko sporta federāciju apliecinājumi; 6) tajā rīkotie ar sportu saistītie pasākumi veido vismaz 50 procentus no faktiskā sporta bāzes noslogojuma; 7) tiek nodrošināta tās nepārtraukta darbība sporta jomā; 8) tās sastāvā esošie objekti netiek izmantoti tādiem mērķiem, kas nav savienojami ar sporta un veselīga dzīvesveida popularizēšanu.
Saskaņā ar Likuma 5.panta trešajā daļa noteikto  sporta bāzes atbilstību Likuma 5.panta pirmās daļas 5.punktā minētajam nosacījumam apliecina vismaz viena attiecīgā starptautiskā sporta federācija vai šīs federācijas vārdā tam pilnvarota Sporta likumā noteiktajā kārtībā atzīta attiecīgā sporta federācija.
Sporta bāzes iesniegumam ir pievienots Latvijas volejbola federācijas apliecinājums, kurā norādīts, ka atbalsta ieceri par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu Sporta bāzei.
Sporta bāzē norisinājās gan Latvijas Jaunatnes čempionāta U-18 posms, gan Latvijas Jaunatnes čempionāta fināli. Sacensību laikā Sporta bāzē bija nodrošināti kvalitatīvi sacensību norises apstākļi.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Anotācijai ir pievienoti un Rīkojuma projekta izskatīšanā iesaistītajām institūcijām nosūtīti paskaidrojošie materiāli (SIA Degunradzis” pilnvarotās personas SIA “Brazīlija”  iesniegumam par  nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu Sporta bāzei un ar to saistīto pielikumu, sporta bāzes pārbaudes akta, Zemesgrāmatu apliecības un ar nacionālās sporta bāzes darbību saistītu dokumentu kopijas).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums – nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršana Sporta bāzei, kā rezultātā Sporta bāze  saskaņā ar likuma „Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 8.punktā noteikto netiek aplikta ar nekustamā īpašuma nodokli, ietekmē Sporta bāzes īpašnieku.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Rīkojuma projekts ietekmē pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumu daļu, samazinot pašvaldības budžeta ieņēmumus par ienākumiem no nekustamā īpašuma nodokļiem. Ņemot vērā likuma „Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 8.punktā noteikto, kas paredz, ka  ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek nacionālās sporta bāzes un zemi to uzturēšanai, kā arī likuma “Par nodokļiem un nodevām” 20.panta 3.punktā noteikto, kas paredz, ka nekustamā īpašuma nodokli administrē Valsts ieņēmumu dienests un pašvaldības atbilstoši likumam “Par nekustamā īpašuma nodokli”. Finansiālā ietekme uz pašvaldību budžetu nav precīzi aprēķināma un atbrīvojums no nekustamā īpašuma nodokļa tiks piemērots ar 2023.gadu. SIA “Brazīlija” iesniegumam par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu Sporta bāzei ir pievienots papildus materiāls – Mārupes novada domes 2021.gada 22.marta izziņa Nr.1/2-3/459, kas apliecina, ka pašvaldība neiebilst, ka Sporta bāzei tiek piešķirts nacionālās sporta bāzes statuss (sk. anotācijas raksta paskaidrojošos materiālus). 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas Nacionālā sporta padome
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija pēc tā izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Ievērojot Ministru kabineta 2010.gada 26.janvāra noteikumos Nr.76 „Noteikumi par sporta bāzu reģistrā iekļaujamās informācijas saturu un aktualizēšanas kārtību” 8.punktā noteikto, informāciju par nacionālās sporta bāzes statusa piešķiršanu Ministrija iekļauj reģistrā piecu darbdienu laikā pēc attiecīgā Ministru kabineta rīkojuma stāšanās spēkā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi