24-TA-1046: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumos Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ievērojot to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumu Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi" 48. punktam apliecību par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi ar 2024. gada 1. septembri izsniedz elektroniskā formā, nepieciešams noteikt minētās apliecības elektroniskās formas paraugu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt valsts atzīta profesionālo kvalifikāciju apliecinoša dokumenta - apliecības par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi elektroniskās formas paraugu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Ievērojot to, ka apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi elektroniskā formā tiks izsniegta sākot ar 2024. gada 1. septembri, paredzēts, ka noteikumi, kas nosaka minētās apliecības elektroniskās formas paraugu, arī attiecīgi stāsies spēkā 2024. gada 1. septembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 6. panta otrās daļas 2. punktam viens no valsts atzītiem profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem ir apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi. Minētā dokumenta izsniegšanas kārtību un paraugu nosaka Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumi Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 52).
Apliecības par ar profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi paraugu nosaka Noteikumu Nr. 52 5. pielikums.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 52 16. punktā un 48. punktā noteiktajam apliecību par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi ar 2024. gada 1. septembri izsniedz elektroniskā formā.
Apliecībā par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi ieguvi iekļaujamo informāciju nosaka Noteikumu Nr. 52 16. punkts.
Apliecības par ar profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi paraugu nosaka Noteikumu Nr. 52 5. pielikums.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 52 16. punktā un 48. punktā noteiktajam apliecību par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi ar 2024. gada 1. septembri izsniedz elektroniskā formā.
Apliecībā par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi ieguvi iekļaujamo informāciju nosaka Noteikumu Nr. 52 16. punkts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 52 5. pielikumā noteiktais apliecības par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi paraugs ir atbilstošs papīra formā izsniedzamam dokumentam, tādējādi, lai minētā apliecība varētu tikt izsniegta elektroniskā formā, nepieciešams noteikt atbilstošu paraugu elektroniskai formai.
Noteikumu Nr. 52 16. punkts paredz, ka apliecībā par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi norāda profesionālās izglītības programmas nosaukumu un kodu atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijai. Tāds pats nosacījums attiecībā uz profesionālās izglītības programmas nosaukuma un koda norādīšanu Noteikumu Nr. 52 15. punktā ir noteikts arī attiecībā uz profesionālās kvalifikācijas apliecību.
Savukārt Noteikumu Nr. 52 4. pielikumā un 5. pielikumā, kuros noteikti minēto dokumentu paraugi, minētās informācijas iekļaušana nav paredzēta, kas pēc būtības ir pareizi. Proti, profesionālās kvalifikācijas apliecība var tikt izsniegta ne tikai pēc profesionālās izglītības programmas apguves, bet arī ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas rezultātā (Profesionālās izglītības likuma 29.1 pants). Šādā gadījumā persona izglītības iestādēs kārto profesionālās kvalifikācijas eksāmenu (Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumi Nr. 52 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" 3.2. apakšpunkts), bet neapgūst izglītības programmu. Līdz ar to profesionālās kvalifikācijas apliecībā nav iespējams norādīt informāciju par profesionālās izglītības programmas nosaukumu un kodu.
Attiecībā uz apliecības par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi izsniegšanu jāatzīmē, ka minēto apliecību var izsniegt ne tikai saistībā ar izglītības programmas apguvi, bet arī pēc personas iepriekšējā izglītība un profesionālajā pieredzē iegūtās kompetences novērtēšanas un tās atzīšanas (Profesionālās izglītības likuma 29.2pants).
Noteikumu Nr. 52 16. punkts paredz, ka apliecībā par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi norāda profesionālās izglītības programmas nosaukumu un kodu atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijai. Tāds pats nosacījums attiecībā uz profesionālās izglītības programmas nosaukuma un koda norādīšanu Noteikumu Nr. 52 15. punktā ir noteikts arī attiecībā uz profesionālās kvalifikācijas apliecību.
Savukārt Noteikumu Nr. 52 4. pielikumā un 5. pielikumā, kuros noteikti minēto dokumentu paraugi, minētās informācijas iekļaušana nav paredzēta, kas pēc būtības ir pareizi. Proti, profesionālās kvalifikācijas apliecība var tikt izsniegta ne tikai pēc profesionālās izglītības programmas apguves, bet arī ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas rezultātā (Profesionālās izglītības likuma 29.1 pants). Šādā gadījumā persona izglītības iestādēs kārto profesionālās kvalifikācijas eksāmenu (Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumi Nr. 52 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" 3.2. apakšpunkts), bet neapgūst izglītības programmu. Līdz ar to profesionālās kvalifikācijas apliecībā nav iespējams norādīt informāciju par profesionālās izglītības programmas nosaukumu un kodu.
Attiecībā uz apliecības par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi izsniegšanu jāatzīmē, ka minēto apliecību var izsniegt ne tikai saistībā ar izglītības programmas apguvi, bet arī pēc personas iepriekšējā izglītība un profesionālajā pieredzē iegūtās kompetences novērtēšanas un tās atzīšanas (Profesionālās izglītības likuma 29.2pants).
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, projekts paredz noteikt jaunu valsts atzīta dokumenta elektroniskās formas paraugu "Apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi" (Noteikumu Nr. 52 5. pielikums), kas noteikts ņemot vērā elektroniska dokumenta specifiku. Proti, paraugā ir iekļauta norāde, ka dokuments ir elektroniski parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu, kā arī netiek iekļauta hologramma.
Papildus minētajam projekts paredz svītrot norādi par profesionālās izglītības programmas nosaukuma un koda atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijai iekļaušanu profesionālās kvalifikācijas apliecībā un apliecībā par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi, tādējādi salāgojot Noteikumu Nr. 52 15.punktā,16. punktā un 4. un 5. pielikumā noteikto par minētajos dokumentos iekļaujamo informāciju.
Šādi precizējot Noteikumu Nr. 52 15. un 16. punktu tiek ņemts vērā arī tas, ka profesionālās kvalifikācijas apliecība var tikt izsniegta ne tikai pēc profesionālās izglītības programmas apguves, bet arī ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas rezultātā, kā arī tas, ka apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi var tikt izsniegta arī pēc personas iepriekšējā izglītība un profesionālajā pieredzē iegūtās kompetences novērtēšanas un tās atzīšanas, un šādos gadījumos pēc būtības nav informācijas par izglītības programmu.
Papildus minētajam projekts paredz svītrot norādi par profesionālās izglītības programmas nosaukuma un koda atbilstoši Latvijas izglītības klasifikācijai iekļaušanu profesionālās kvalifikācijas apliecībā un apliecībā par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi, tādējādi salāgojot Noteikumu Nr. 52 15.punktā,16. punktā un 4. un 5. pielikumā noteikto par minētajos dokumentos iekļaujamo informāciju.
Šādi precizējot Noteikumu Nr. 52 15. un 16. punktu tiek ņemts vērā arī tas, ka profesionālās kvalifikācijas apliecība var tikt izsniegta ne tikai pēc profesionālās izglītības programmas apguves, bet arī ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas rezultātā, kā arī tas, ka apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi var tikt izsniegta arī pēc personas iepriekšējā izglītība un profesionālajā pieredzē iegūtās kompetences novērtēšanas un tās atzīšanas, un šādos gadījumos pēc būtības nav informācijas par izglītības programmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, kas apgūst profesionālās izglītības programmas.
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiek nodrošināta elektroniska formā sagatavotu apliecības par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi izsniegšana.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās izglītības programmas.
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiek nodrošināta elektroniskā formā sagatavotu apliecības par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi izsniegšana.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās izglītības programmas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi