Anotācija

25-TA-2380: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2023. gada 18. oktobrī tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un ar ko groza Regulas (ES) 2017/1001 un (ES) 2019/1753 (turpmāk – regula (ES) 2023/2411), paredzot, ka no 2025. gada 1. decembra Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) tiks ieviesta vienota ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas sistēma amatniecības un rūpniecības ražojumiem. Lai izpildītu regulas (ES) 2023/2411 prasības, nepieciešams noteikt ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas, iebilduma izteikšanas procedūras, kontroles un uzraudzības kārtību Latvijā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas, iebilduma izteikšanas procedūras, kontroles un uzraudzības kārtība” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā veicama amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas pieteikumu un iebildumu izskatīšana, ražojuma specifikāciju grozīšana, ražojumu uzraudzība un kontrole Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
2023.gada 18.oktobrī tika pieņemtā regula (ES) 2023/2411 nosaka, ka no 2025.gada 1.decembra ES līmenī darbosies vienota ģeogrāfiskas izcelsmes norāžu aizsardzība.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai izveidotu vienotu ģeogrāfisko izcelsmes norāžu aizsardzību ES līmenī, 2023.gada 18.oktobrī tika pieņemta regula (ES) 2023/2411, nosakot, ka no 2025.gada 1.decembra ES līmenī darbosies vienota ģeogrāfiskas izcelsmes norāžu aizsardzība ne tikai attiecībā uz lauksaimniecības un pārtikas produktiem, bet arī uz amatniecības un rūpniecības ražojumiem, tādējādi, izveidojot efektīvu un pārredzamu ES ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzības sistēmu arī amatniecības un rūpniecības ražojumiem.
Tātad ar šo regulējumu tiek papildināta jau šobrīd spēkā esošā ES aizsardzības sistēma, kas attiecas uz ģeogrāfisko izcelsmes norāžu aizsardzību lauksaimniecības jomā. Arī regulā (ES) 2023/2411 ir ievērota līdzīga pieeja tai, kas ir pamatā lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu, vīnu un stipro alkoholisko dzērienu atbilstības nosacījumiem un ģeogrāfisko izcelsmes norāžu aizsardzību.
Atbilstoši Preču zīmju likuma 89.1 panta astotajā daļā ietvertajam deleģējumam nepieciešams noteikt amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas, kontroles un uzraudzības kārtību. Grozījumi Preču zīmju likumā paredz, ka Ministru kabinets nosaka amatniecības un rūpniecības ražojumu (turpmāk – ražojums) ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas pieteikumu izskatīšanas kārtību, iebildumu izteikšanas procedūras, kontroles un uzraudzības kārtību atbilstoši regulai (ES) 2023/2411, Komisijas Īstenošanas regulai [1] un Komisijas Deleģētajai regulai [2].
Regula (ES) 2023/2411 paredz divu posmu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas procedūru:
-   pirmais posms – atsevišķs ražotājs vai ražotāju grupa iesniegs pieteikumu dalībvalsts iestādē – Latvijā tā būs Patentu valde. Patentu valde vērtēs pieteikumu, vai tas ir iesniegts atbilstoši regulas (ES) 2023/2411 prasībām, īstenos valsts iebildumu izteikšanas procedūru un pēc dokumentu pozitīva izvērtējuma nodos reģistrācijas pieteikumu Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojam (turpmāk - EUIPO);
-  otrais posms – EUIPO izskatīs pieteikumu, veicot pasaules mēroga iebildumu izteikšanas procedūru un pieņems lēmumu piešķirt vai atteikt šim ražojumam aizsardzību. Kad būs pieņemts lēmums par reģistrācijas atbilstību, EUIPO ES reģistrā reģistrēs amatniecības un rūpnieciskā ražojuma nosaukumu.


[1] Piezīme – regula nav stājusies spēkā. Prognozējams, ka novembrī tā stāsies spēkā.
[2] Piezīme – regula nav stājusies spēkā. Prognozējams, ka novembrī tā stāsies spēkā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka reģistrācijas pieteikumu varēs iesniegt ražotāju grupa, neatkarīgi no tās juridiskās formas, kuru galvenokārt veido viena un tā paša ražojuma ražotāji.
Tā kā atsevišķos ģeogrāfiskos apgabalos var būt tikai viens ražotājs, kas vēlas iesniegt ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrācijas pieteikumu, atbilstoši regulā (ES) 2023/2411 noteiktajam noteikumu projekts paredz, ka atsevišķs ražotājs var iesniegt reģistrācijas pieteikumu tikai ar nosacījumu, ja tas atbilst regulas (ES) 2023/2411 8.panta 2.punktā minētājiem kritērijiem un iesniedz Īstenošanas regulas 3. pantā noteiktos pierādījumus.
Tomēr svarīgi, ka jebkurā brīdī kā ražotāju grupai, tā arī atsevišķajam ražotājam var pievienoties citi ražotāji un izmantot aizsargāto nosaukumu, ja tie veic uzņēmējdarbību noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā, ar noteikumu, ka ir izpildīti ražojuma specifikācijā paredzētie nosacījumi, pat ja aizsargātais nosaukums sastāv no vienīgā ražotāja iesniegtajā reģistrācijas pieteikumā ietvertā nosaukuma.
Lai amatniecības vai rūpniecības ražojuma nosaukums kvalificētos aizsardzībai kā ģeogrāfiskās izcelsmes norāde, ražojumam jāatbilst šādām prasībām:
a) ražojuma izcelsme ir konkrētā vietā, reģionā vai valstī;
b) ražojuma konkrētā kvalitāte, reputācija vai cita īpašība ir galvenokārt saistāma ar tā ģeogrāfisko izcelsmi;
un c) vismaz viens ražojuma ražošanas posms notiek noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā.Ģeogrāfisko apgabalu definē precīzi un nepārprotami, pēc iespējas atsaucoties uz fiziskām vai administratīvām robežām un, ja iespējams, attēlojot arī kartē.

Tātad turpmāk ražotāji, kuri Latvijā ražo ražojumu, kas atbilst regulas (ES) 2023/2411 kritērijiem un vēlas šo ražojuma nosaukumu reģistrēt ES aizsargāto amatniecības un rūpniecības ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā, Patentu valdē varēs iesniegt iesniegumu ar lūgumu reģistrēt tā nosaukumu.
Tāpat arī Noteikumu projekts paredz, ka pieteicējam kopā ar iesniegumu būs jāiesniedz Patentu valdē:
1) ražojuma specifikācija [1];
2) vienotais dokuments, kurā ir iekļauta regulas (ES) 2023/2411 10.panta pirmajā daļā noteiktā informācija;
3) pieteikuma pavaddokumenti, ietverot regulas (ES) 2023/2411 11.panta 1.punktā norādīto informāciju;
4) pašdeklarācija;
5) apliecinājums par veikto reģistrācijas pieteikuma maksu.

Ražojuma specifikācijā iekļauj šādu informāciju:
a) nosaukums, kas aizsargājams kā ģeogrāfiskās izcelsmes norāde un kas var būt konkrēta ražojuma ražošanas vietas ģeogrāfiskais nosaukums, vai arī nosaukums, ko tirdzniecībā vai sarunvalodā izmanto, lai aprakstītu vai lai atsauktos uz ražojumu noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā;
b) ražojuma veids;
c) ražojuma apraksts, tostarp attiecīgā gadījumā informācija par izejvielām;
d) noteiktā ģeogrāfiskā apgabala specifikācija, un informācija, kas nosaka saikni starp ģeogrāfisko apgabalu un ražojuma konkrēto kvalitāti, reputāciju vai citu īpašību;
e) pierādījumi, ka ražojuma izcelsme ir noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā, tostarp norādot ražošanas posmus, kas notiek noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā;
f) ražojuma ražošanas metožu apraksts un, attiecīgā gadījumā, izmantoto tradicionālo metožu un īpašās prakses apraksts;
g) informācija par iepakojumu, ja pieteikuma iesniedzējs nosaka, ka iepakošanai jānotiek noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā – šādā gadījumā pieteikuma iesniedzējs sniedz pietiekamu ar konkrēto ražojumu saistītu pamatojumu par to, kāpēc iepakošanai jānotiek minētajā apgabalā;
h) visi ražojuma īpašie marķēšanas noteikumi;
i) norāde par katru atsevišķu ražošanas posmu, ko veic viens vai vairāki ražotāji dalībvalstī vai trešā valstī, kas nav tā dalībvalsts vai trešā valsts, no kuras ir ražojuma nosaukums, un par jebkādiem īpašiem noteikumiem atbilstības pārbaudei šajā sakarā;
j) citas prasības, ko paredz dalībvalstis vai attiecīgā gadījumā ražotāju grupa, ar nosacījumu, ka šādas prasības ir objektīvas, nediskriminējošas un saderīgas ar Savienības un valsts tiesību aktiem.
Paredzēts, ka vienoto dokumentu sagatavo saskaņā ar regulas (ES) 2023/2411 II pielikumu un iesniegs, izmantojot EUIPO izstrādāto digitālo sistēmu. Atbilstoši Īstenošanas regulas nosacījumiem, vienotam dokumentam ir jābūt kodolīgam un tas nedrīkst pārsniegt 2500 vārdus, izņemot pienācīgi pamatotus gadījumus. Tajā norāda:
nosaukumu, kuru ierosināts reģistrēt; dalībvalsti; amatniecības un rūpniecības ražojuma aprakstu - ražojuma veidu. Aprakstu par ražojumu, uz kuru attiecas pieteiktais nosaukums. Ražojuma aprakstā galveno uzmanību pievērst tā specifikai, izmantojot mērvienības un parastus vai tehniskus salīdzināšanas kritērijus, bet neietverot tehniskas īpašības, kas piemīt visiem minētā veida ražojumiem, un saistītās obligātās juridiskās prasības, kas piemērojamas visiem minētā veida ražojumiem (regulas (ES) 2023/2411 8.panta 2.punkts). Izejvielas (tikai pārstrādātiem ražojumiem). Norādīt izejvielu kvalitātes prasības vai izcelsmes ierobežojumus, kā arī pamatot visus šos ierobežojumus. Šādiem ierobežojumiem jābūt pamatotiem arī attiecībā uz saikni, kas minēta regulas (ES) 2023/2411 7.panta 1.punkta f) apakšpunktā). Konkrēti ražošanas posmi, kas jāveic noteiktajā ģeogrāfiskajā apgabalā. Ar reģistrēto nosaukumu apzīmētā ražojuma iepakošanas u. c. īpašie noteikumi. Pamatot visus ierobežojumus, kas attiecas uz konkrēto ražojumu. Ģeogrāfiskā apgabala īsa definīcija - vajadzības gadījumā iekļaut apgabala karti. Saikne ar ģeogrāfisko apgabalu - cēloniska saikne starp ģeogrāfisko izcelsmi un vajadzības gadījumā ražojuma attiecīgo kvalitāti, reputāciju vai citām īpašībām. Skaidri norādīt, uz kuriem konkrētajiem faktoriem (ražojuma reputācija, attiecīgā kvalitāte, citas īpašības) pamatojas cēloniskā saikne, un sniegt informāciju tikai par attiecīgajiem faktoriem, vajadzības gadījumā iekļaujot ražojuma apraksta vai ražošanas metodes elementus, kas pamato šo saikni.

Attiecībā uz nosaukuma reģistrācijas pieteikumiem, kas attiecas uz atšķirīgiem produktiem, reģistrācijas prasību ievērošana ir jāpierāda attiecībā uz katru atšķirīgo produktu, uz kuru attiecas pieteikums, tādējādi šajos gadījumos specifikāciju, pašdeklarāciju un vienoto dokumentu atbilstoši reģistrācijas prasībām iesniedz par katru ražojuma veidu.

Lai Patentu valde pārliecinātos, ka ražojums atbilst attiecīgajai ražojuma specifikācijai, atbilstoši Preču zīmju likumā noteiktajam ražotājam būs jāiesniedz pašdeklarācija[2]. Tas nozīmē, ka pirms produktu laišanas tirgū ražotāji Patentu valdē iesniegs pašdeklarāciju, kurā ražotāji uz savu atbildību apliecinās, ka pieteiktais ražojums atbilst attiecīgajai ražojuma specifikācijai un, ka ir veiktas visas nepieciešamās kontroles un pārbaudes atbilstības noteikšanai, tādējādi pierādot tiesisku ģeogrāfiskās izcelsmes norādes izmantošanu. Regula (ES) 2023/2411 nosaka, ka šāda pašdeklarācija ražotājam ir jāiesniedz ik pēc trim gadiem, vai arī nekavējoties, ja ražojuma specifikācijā ir izdarīti grozījumi tādā veidā, ka būtiski ietekmē attiecīgo ražojuma specifikāciju.
Pašdeklarācijā ražotājam jānorāda uzņēmuma vai individuālā ražotāja nosaukumu vai vārdu, uzvārdu un adresi, kā arī pilnvarotā pārstāvja vārdu, uzvārdu un adresi, ja tāds ir. Ražojuma nosaukums un tā veids - ar kādu ražojums, kas apzīmēts ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi, tiek tirgots vai to ir paredzēts tirgot, un veidu, pie kura ražojums pieder. Ražojuma statuss -  vai attiecīgais ražojums jau ir tirgū vai nav.  Ražošanas vietas - visas ražošanas vietas, adresi, kontaktinformāciju un darbību (ražošanas posmu atbilstoši ražojuma specifikācijai), ko tajās veic. Ražotāju grupa -  tās ražotāju grupas nosaukumu un adresi, pie kuras pieder ražotājs.
Ražojuma specifikācijas galvenie punkti un atsauce uz tās elektronisko publikāciju - ierakstītajai informācijai jāatbilst norādēm, kas sniegtas vienotajā dokumentā: nosaukums, ražojuma apraksts, kā arī — attiecīgā gadījumā — īpaši noteikumi attiecībā uz iepakojumu un marķējumu un ģeogrāfiskā apgabala īsa definīcija. To pasākumu apraksts, kurus ražotājs veicis, lai nodrošinātu atbilstību ražojuma specifikācijai - visus pasākumus (kontroles un pārbaudes) un kopsavilkuma aprakstu par pasākumiem, ko veicis pats ražotājs, ražotāju apvienība vai norīkotas trešās personas kopš pēdējās deklarācijas iesniegšanas. Deklarācija par atbilstību ražojuma specifikācijas prasībām - ieskaitot tā īpašības un komponentus, atbilst attiecīgās ražojuma specifikācijas noteikumiem. Ir veiktas visas nepieciešamās kontroles un pārbaudes pienācīgai atbilstības noteikšanai. Ražotājam jāapzinās, ka par nepatiesu informācijas sniegšanu var tikt piemērotas sankcijas.


[1] Ražojuma specifikācija - ražojuma izcelsmes, veida, ražošanas posmu, metožu, prakses, marķēšanas noteikumu un ģeogrāfiskās saiknes aprakstu, atbilstoši regulas (ES) 2023/2411 9.panta un Īstenošanas regulas 8.panta prasībām.

[2] Pašdeklarācija ir saskaņota formāta dokuments, kā noteikts regulas (ES) 2023/2411 I pielikumā, kurā ražotāji, kurus var pārstāvēt pilnvarots pārstāvis, uz savu atbildību norāda, ka ražojums atbilst attiecīgajai ražojums specifikācijai un ka ir veiktas visas nepieciešamās kontroles un pārbaudes pareizas atbilstības noteikšanai, lai dalībvalstu kompetentajām iestādēm pierādītu likumīgu ģeogrāfiskās izcelsmes norādes izmantošanu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts no 3. līdz 6.punktam paredz reģistrācijas amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes pieteikuma iesniegšanas kārtību un iesniedzamos dokumentus, lai Patentu valde varētu izvērtēt reģistrācijas pieteikuma atbilstību regulā (ES) 2023/2411 noteiktajiem kritērijiem.
Problēmas apraksts
Patentu valde triju mēnešu laikā izvērtē reģistrācijas pieteikumu un klāt pievienotos dokumentus un pieņem lēmumu par atbilstību regulas (ES) 2023/2411, Īstenošanas regulas un Deleģētās regulas prasībām un nosacījumiem. Pēc lēmuma pieņemšanas tiek izsludināta valsts posma iebilduma izteikšanas procedūra.
Ražojuma nosaukums  var tikt aizsargāts kā ģeogrāfiskās izcelsmes norāde, ja ražojums atbilst trim prasībām:
1) ražojums vajadzētu būt ir saistīts ar konkrēto vietu, reģionu vai valsti, vai tā izcelsme ir konkrētā vietā, reģionā vai valstī;
2) ražojuma konkrētai kvalitātei, reputācijai vai citai īpašība galvenokārt saistāmai ar tā ģeogrāfisko izcelsmi;
3) un vismaz vienam ražošanas posmam jānotiek minētajā ģeogrāfiskajā apgabalā. Lai izpildītu minētās prasības, ražotājam ir jāpierāda, ka tā pieteiktajam ražojumam ģeogrāfiskā izcelsme ir būtisks ražojuma konkrētās kvalitātes, reputācijas vai citu īpašību faktors, iesniedzot visus nepieciešamos dokumentus, lai Patentu valde pārliecinātos, ka par ražojuma atbilstību regulas (ES) 2023/2411, Īstenošanas regulas un Deleģētās regulas prasībām un nosacījumiem.
Ražojuma specifikācijā norādītais ražošanas posms vai posmi ir tie, kas ražojumam piešķir konkrētu kvalitāti, reputāciju vai citas īpašības. Uz ražojumiem, kas ražoti galvenokārt ārpus noteiktā ģeogrāfiskā apgabala un tiek ievesti tajā tikai iepakošanai vai ražošanas posmam, ko varētu veikt citur, neradot būtiskas atšķirības ražojuma konkrētajā kvalitātē, reputācijā vai citās īpašībās, nebūtu jāattiecina aizsardzība. Minētais princips ļautu novērst to, ka zemas kvalitātes ražojumi, kuriem nav unikālu īpašību un kuri gandrīz pilnībā ir ražoti ārpus noteiktā ģeogrāfiskā apgabala, tiek pārdoti kā ražojumi, kas apzīmēti ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi.
Patentu valde šajā periodā pārbaudīs arī, vai pašdeklarācijā sniegtā informācija ir pilnīga un konsekventa, taču, ja izvērtēšanas procesā Patentu valde konstatēs neatbilstības pašdeklarācijā, tā varēs lūgt Patērētāju tiesību aizsardzības centram (turpmāk – PTAC) sniegt atzinumu, vai norādītā informācija pašdeklarācijā ir pareiza. Savukārt atbilstoši Preču zīmju likumā noteiktajam nepieciešamības gadījumā, lai pārbaudītu pašdeklarācijā aprakstītā ražojuma atbilstību specifikācijai, PTAC var arī piesaistīt kompetentās personas atbilstības pārbaudei.
Atzinumu par veikto ražojuma atbilstību specifikācijai PTAC sniegs Patentu valdei ne vēlāk kā viena mēneša laikā no pieprasījuma nosūtīšanas. Ja atzinuma sniegšanai būs nepieciešams ilgāks periods, PTAC rakstiski par to informēs Patentu valdi, norādot nepieciešamo laiku pārbaudes veikšanai.
Patentu valde var pieņemt lēmumu par reģistrācijas pieteikuma atteikumu šādos gadījumos:
1) ja ražojums neatbilst regulas (ES) 2023/2411 6.panta prasībām;
2) ja pieteikuma iesniedzējs neatbilst regulas (ES) 2023/2411 8.panta prasībām;
3) ja reģistrācijas pieteikums neatbilst regulas (ES) 2023/2411, Īstenošanas regulas un Deleģētās regulas prasībām un nosacījumiem;
4) ja ir apmierināts iebilduma iesniegums un lēmums stājies spēkā.
Savukārt, ja netiek veikta samaksa par reģistrācijas pieteikumu vai pieteikuma iesniedzējs Patentu valdes noteiktajā termiņā trūkumus nenovērš un nelūdz termiņu pagarināt, reģistrācijas pieteikumu uzskatīs par neiesniegtu.

Patentu valde gala lēmumu par reģistrācijas pieteikuma atbilstību regulas (ES) 2023/2411 prasībām pieņems septiņu mēnešu laikā no reģistrācijas pieteikuma saņemšanas dienas. Ja reģistrācijas pieteikuma izskatīšanas laikā saņemtais iebilduma iesniegums atzīts par pieņemamu, Patentu valde lēmumu par reģistrācijas pieteikuma atbilstību regulas (ES) 2023/2411 prasībām pieņems 14 mēnešu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas.
Risinājuma apraksts
Reģistrācijas pieteikuma izskatīšanas kārtība Patentu valdē noteikta Noteikumu projekta 7. – 12.punktā.
Problēmas apraksts
Regula (ES) 2023/2411 paredz, ka katras dalībvalsts kompetentā iestāde (Latvijā – Patentu valde) rīko valsts iebildumu izteikšanas procedūru, tādējādi Noteikumu projekts paredz iebildumu izteikšanas kārtību attiecībā par Latvijā ražotu amatniecības un rūpniecības ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā pieteiktu ražojumu.
Attiecīgi Patentu valde pēc lēmuma pieņemšanas, tās tīmekļvietnē izsludinās trīs mēnešus iebildumu izteikšanas procedūrai, kuras laikā jebkura persona, kura atbildīs regulas (ES) 2023/2411 15.panta 1.punkta pazīmēm[1] varēs iesniegt Patentu valdē iebilduma iesniegumu par Latvijā ražota ražojuma nosaukuma reģistrāciju aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā.

Iebildums ir juridiska procedūra, kas ļauj apturēt ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrēšanu procesu. Iebildumu varēs iesniegt, pamatojoties uz regulā (ES) 2023/2411 noteiktajiem gadījumiem, proti, ja:
a) reģistrācijai pieteiktais nosaukums neatbilst regulas (ES) 2023/2411 noteiktajām aizsardzības prasībām;
b) reģistrācijai pieteiktais nosaukums ir pretrunā regulas (ES) 2023/2411 42. vai 43.pantam, vai 44.panta 2.punktam; vai
c) reģistrācijai pieteiktā nosaukuma reģistrācija apdraudētu identiska vai līdzīga tirdzniecībā lietota nosaukuma vai preču zīmes pastāvēšanu vai tādu ražojumu pastāvēšanu, kas likumīgi tirgoti vismaz piecus gadus pirms publicēšanas dienas.

Iebilduma aprakstā iebilduma iesniedzējam jāsniedz pienācīgi pamatotus iebilduma iemeslus un pamatojumu. Paskaidrojot arī iebilduma celšanas likumīgās intereses, izņemot gadījumus, kad iebildumu ceļ valsts iestādes, kurām skaidrojums par likumīgām interesēm nav jāsniedz. Paziņojumam par iebildumu jābūt parakstītam un datētam.

Ja tiks saņemts iebildums un, izvērtējot iesniegto iebildumu, Patentu valde atzīs, ka iebildums ir pieņemams, pirms lietas izskatīšanas Patentu valde uzaicinās iebildumu iesniedzēju un pieteikuma iesniedzēju veikt apspriešanos, nolūkā panākt izlīgumu. Šādu kārtību paredz regula (ES) 2023/2411, lai veicinātu, ka puses panāk izlīgumu pirms lietas izskatīšanas. Iebildumu procedūras puses varēs vienoties izmantot alternatīvu strīdu izšķiršanu, piemēram, mediāciju, lai panāktu mierizlīgumu. Tās varēs brīvi izvēlēties mediācijas procesu, kā arī mediatoru.
Lai gan šobrīd atbilstoši Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 20.pantam Rūpnieciskā īpašuma Apelācijas padome (turpmāk – Apelācijas padome) izskata strīdus par jebkuru Patentu valdes lēmumu, kurš pieņemts reģistrācijas vai pēcreģistrācijas procedūrā un par kuru iesniegts apelācijas iesniegums, tai skaitā par rūpnieciskā īpašuma objekta reģistrāciju, pret kuru iesniegts trešās personas iebilduma iesniegums. Un lietas dalībnieks, kas nepiekrīt Apelācijas padomes lēmumam, ar kuru izšķirts strīds apelācijas vai iebilduma lietā, atbilstoši Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 98. pantam triju mēnešu laikā no lēmuma paziņošanas dienas var vērsties Rīgas pilsētas tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā ar prasības pieteikumu, atkarībā no lietas un lēmuma rakstura. Attiecībā uz amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrēšanu, kas sāks darboties no 2025.gada 1.decembra, tiks ieviesta jauna un atšķirīga no jau esošās rūpnieciskā īpašuma tiesību sistēmas kārtība, kādā tiks piešķirtas tiesības lietot aizsargājamo nosaukumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu simboliku. Ieviešot ES vienotu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību ne tikai lauksaimniecības produktiem, bet arī amatniecības un rūpniecības ražojumiem, reģistrējot tās Eiropas Savienības institūcijas ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā, reģistrācija notiks divos posmos; pirmais  - nacionālajā iestādē (Latvijā – Patentu valdē) un otrais posms - Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojā (EUIPO). Attiecīgi turpmāk paredzēts, ka Patentu valdē iesniegs reģistrācijas pieteikumu amatniecības vai rūpnieciskā ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrēšanai, un Patentu valde pēc attiecīgā izvērtējuma, ja pieteikums atbildīs noteiktajām prasībām, tālāk to iesniegs EUIPO, kas pieņems gala lēmumu par aizsardzības piešķiršanu Eiropas Savienībā konkrētajam amatniecības vai rūpnieciskajam ražojuma nosaukumam.
Līdzīga kārtība jau šobrīd darbojas attiecībā uz lauksaimniecības un pārtikas produktu ģeogrāfiskās izcelsmes norādes aizsardzību, proti, lai reģistrētu lauksaimniecības un pārtikas produktu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi, Pārtikas un veterinārais dienests pieņem lēmumu par atbilstību regulu prasībām un nosūta reģistrācijas pieteikumu Eiropas Komisijai, kura atbilstības gadījumā piešķir Eiropas Savienības reģistrāciju.
Ņemot vērā iepriekš minēto, svarīgi ir atzīmēt, ka Patentu valdes kompetence reģistrācijas pieteikuma procesā būs tikai sākotnējās atbilstības izvērtēšanā, taču paša ražojuma nosaukuma reģistrācija ģeogrāfiskās izcelsme norādes reģistrā jeb aizsardzības nodrošinājuma piešķiršana būs tikai EUIPO kompetence. Šis arī ir viens no būtiskākajiem apsvērumiem, kādēļ reģistrācijas pieteikuma izvērtēšanai tika izvēlēta cita procesuālā kārtība attiecībā uz iebildumu izskatīšanu. Pieteikuma iesniedzējs līdz EUIPO pieņemtajam lēmumam ir tikai pieteikuma iesniedzējs sava ražojuma nosaukuma reģistrācijai, tāpēc šajā gadījumā piemērojama administratīvā procesa kārtība attiecībā uz Patentu valdes eksperta lēmuma apstrīdēšanu.
Šajā gadījumā faktiski strīds būtiski atšķiras no iebildumu izteikšanas procedūras citās rūpnieciskā īpašuma (preču zīmju, dizainparaugu un patentu) jomās. Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes ir aizsargātas pret jebkādu tiešu vai netiešu norādes izmantošanu produktiem, uz kuriem neattiecas reģistrācija, faktiski tās ir aizsargājamā nosaukuma lietošanas tiesības nevis īpašuma tiesības atšķirībā no patenta vai preču zīmēm. Iebilduma izteikšanas procedūru var uzskatīt kā daļu no reģistrācijas procesa, pieteicējam līdz EUIPO pieņemtajam lēmuma netiek piešķirtas tiesības.
 Tā kā reģistrācijas pieteicējs praksē būs ražotāju grupas un tikai retos gadījumos atsevišķs ražotājs, tāpēc strīdi visbiežāk praksē būs starp ražotājiem par ražojuma specifikācijām vai pašu nosaukumu. Turklāt regula (ES) 2023/2411 paredz obligātu mediācijas procesu pirms strīda izskatīšanas pēc būtības. Faktiski var uzskatīt, ka iebildumu procedūras galvenais mērķis ir nodrošināt, ka neviena persona netiek nepamatoti izstumta no ražotāju grupas pārāk specifisku vai sašaurinātu prasību dēļ (regulas (ES) 2023/2411 45.panta 1.punkts). Galvenais mērķis ir panākt, ka strīda puses (pieteikuma iesniedzējs un iebilduma iesniedzējs) vienojas un spēj vienoties par izlīgumu, vajadzības gadījumā arī grozot pieteikuma saturu (regulas (ES) 2023/2411 15.panta 2.punkts). Tomēr, ja strīda puses nevienojas par atrisinājumu (piemēram, veicot grozījumus pieteikumā, lai novērstu iebilduma iesniedzēja leģitīmo interešu pārkāpumu), tad kompetentajai iestādei (Patentu valdei) būs jāpieņem lēmums (saskaņā ar regulas (ES) 2023/2411 16.pantu), ar kuru vai nu apstiprina iebildumu un atzīst pieteikumu par neatbilstošu regulas (ES) 2023/2411 prasībām (ja iebildums ir pamatots) vai noraida iebildumu, ja tas neatbilst kādam no regulas (ES) 2023/2411 15.panta 3.punktā ietvertajiem pamatiem. Šādu kārtību regula (ES) 2023/2411 paredz arī EUIPO iebildumu izskatīšanas procedūrai (regulas (ES) 2023/2411 29.panta 4.punkts) – nākamajā reģistrācijas posmā, kad Patentu valde, pieņemot lēmumu par atbilstību, reģistrācijas pieteikumu nosūtīs EUIPO, tiks noteikta Eiropas Savienības iebildumu procedūra.
Līdz ar to, abas iebildumu procedūras (valsts posma un Eiropas Savienības) būtu salāgojamas arī savā starpā, lai vienā reģistrācijas procesā personas netiktu pakļautas divām dažādām iebildumu procedūrām.
Vienlaikus jānorāda, ka persona vērstos tiesā par Patentu valdes pieņemto lēmumu – atzīstot pieteikumu par atbilstošu vai neatbilstošu regulas (ES) 2023/2411 prasībām, nevis turpinātu strīdu starp pusēm jau civiltiesiskā kārtībā vispārējās jurisdikcijas tiesā. Līdz ar to šāda kārtība, atšķirībā no šobrīd esošās kārtības citās rūpnieciskā īpašuma objektu reģistrācijas lietās, vērtējama kā pieteicējam vai iebilduma iesniedzējam ne tikai administratīvi vienkāršāka, bet arī ar mazākiem lietas izdevumiem, neiesaistot puses ilgstošā civiltiesiskā strīdā. Vienlaikus gan norādāms, ka tiesības – vērsties par savu aizskarto tiesību aizsardzību vispārējās jurisdikcijas tiesā, netiktu liegtas arī ieviešot šādu administratīvi procesuālo kārtību, un šāds strīds nebūtu par iestādes pieņemtu lēmumu, bet gan pušu starpā civiltiesisks strīds par aizskarto tiesību vai juridiska fakta pierādīšanu. Jānorāda, ka šāda civiltiesiska rakstura strīda rezultāts neietekmētu iestādes lēmumu, jo regula (ES) 2023/2411 paredz, ka pieteicējam jāatbilst regulas (ES) 2023/2411 prasībām un, iesniedzot pašdeklarāciju (par ražošanas procesu un izejmateriāliem), jāpierāda, ka atbilst visām regulā (ES) 2023/2411 izvirzītajām prasībām, kuras vērtēšana ir kompetentās iestādes eksperta ziņā. Turklāt šāda kārtība jau šobrīd darbojas arī līdzās pastāvošajai lauksaimniecības produktu reģistrācijai ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā, proti, pati iestāde izvērtē iebilduma iesnieguma pamatojumu un persona vēršas tiesā par iestādes pieņemto lēmumu administratīvā procesa kārtībā.
Tiesiskās skaidrības un noteiktības nodrošināšanai ir svarīgi, ka līdzīgas sistēmas ir arī ar līdzīgu iebilduma izskatīšanas procedūru, jo nav izslēdzams, ka var būt ražojumi, kuri var tikt reģistrēti gan kā lauksaimniecības produkti, gan kā rūpnieciskie ražojumi, tāpēc jo svarīgi, ka pieteicējiem ir vienādas ne tikai reģistrācijas, bet arī iebildumu izteikšanas procedūras un to radītās tiesiskās sekas.
Tādējādi atbilstoši Preču zīmju likuma 89.1 panta sestajai daļai šādā jaunā lēmumu par reģistrācijas pieteikuma atbilstību regulas (ES) 2023/2411 prasībām Patentu valdes eksperts pieņem septiņu mēnešu laikā no reģistrācijas pieteikuma saņemšanas dienas. Ja reģistrācijas pieteikuma izskatīšanas laikā saņemtais iebilduma iesniegums atzīts par atbilstošu, Patentu valdes eksperts lēmumu par reģistrācijas pieteikuma atbilstību regulas (ES) 2023/2411 prasībām pieņem 14 mēnešu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas. Patentu valdes eksperta pieņemto lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu Patentu valdes direktoram. Patentu valdes direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.


[1] Jebkura persona, kurai ir leģitīmas intereses un kas ir iedibināta vai ir rezidente tajā dalībvalstī, kura ir atbildīga par reģistrācijas valsts posmu, vai tajās dalībvalstīs, kurās attiecīgais ražojums ir cēlies (“valsts iebildumu iesniedzējs”), var iesniegt kompetentajai iestādei iebildumus pret pieteikumu. (Regulas (ES) 2023/2411 15.panta 1.punkts).
 
Risinājuma apraksts
Valsts posma iebilduma izteikšanas procedūra iekļauta Noteikumu projekta  13. – 19.punktā.
Problēmas apraksts
Lai iekšējais tirgus darbotos optimāli, ir svarīgi, lai ražotāji dažādās situācijās, piemēram, muitas kontrolēs, tirgus inspekcijās vai pēc tirdzniecības uzņēmumu pieprasījuma, ātri un viegli pierāda, ka viņiem ir atļauts izmantot aizsargāto nosaukumu. Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka  piecu darbdienu laikā pēc EUIPO pieņemtā lēmuma par amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju stāšanās spēkā, Patentu valde izsniegs katram ražotājam sertifikātu, kas atļaus izmantot aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi un Savienības simbolu.
Sertifikātā tiks norādīti:
1) ražotāja identifikācijas dati (juridiskai personai – nosaukumu un reģistrācijas numuru, fiziskai personai – vārdu, uzvārdu un personas kodu);
2) ražojuma nosaukums un apliecinājums par tā atbilstību regulas (ES) 2023/2411 prasībām;
3) sertifikāta numurs;
4) sertifikāta izsniegšanas datums.
Risinājuma apraksts
Ražotājiem izsniedzamā sertifikāta apraksts iekļauts Noteikumu projekta  20. un 21.punktā.
Problēmas apraksts
Regula (ES) 2023/2411 paredz, ka var būt vairāki grozījumu veidi, kas iesniedzami:
1) produkta specifikācijas standarta grozījums - produkta specifikācijas grozījums, kā definēts Regulas (ES) 2023/2411 31.panta 5.punktā [1];
2) produkta specifikācijas pagaidu grozījumi -  produkta specifikācijas grozījumi, kā definēti Regulas (ES) 2023/2411 31.panta 6.punktā [2];
3) Savienības grozījums - grozījums produkta specifikācijā, kā definēts Regulas (ES) 2023/2411 31.panta 3.punktā [3].
Ražojuma specifikācijas grozījumus klasificē divās kategorijās:
a) Savienības grozījumi, attiecībā uz kuriem ir nepieciešama iebildumu procedūra Savienības līmenī;
un b) standarta grozījumi, kas jāizskata dalībvalsts vai trešās valsts līmenī.

Grozījumu uzskata par Savienības grozījumu, ja tas attiecas uz vienotā dokumenta pārskatīšanu un ja ir izpildīts kāds no šiem nosacījumiem:
a) grozījums ietver aizsargāta ģeogrāfiskās izcelsmes norādes nosaukuma izmaiņas vai nosaukuma lietojuma izmaiņas;
b) pastāv risks, ka grozījums varētu apdraudēt saikni starp ģeogrāfisko apgabalu un ražojumu, kā minēts vienotajā dokumentā; vai c) grozījums paredz ražojuma tirdzniecības ierobežojumus.
Standarta grozījuma apstiprināšanas pieprasījumā sniedz standarta grozījumu aprakstu, kopsavilkumu par iemesliem, kuru dēļ grozījumi ir vajadzīgi, un iemesliem, kuru dēļ ierosinātie grozījumi kvalificējami kā standarta grozījumi saskaņā ar regulas (ES) 2023/2411 31.panta 5.punktu.
Ražojuma specifikācijas standarta grozījuma apstiprināšanas pieprasījumus iesniedz tās dalībvalsts kompetentajai iestādei, kuras teritorijā atrodas attiecīgā produkta ģeogrāfiskais apgabals, proti, Latvijā Patentu valdē.

Tāpat arī, ja nepieciešams veikt pagaidu grozījumus Eiropas Savienības reģistrā iekļauta ražojuma specifikācijā, ražotāju grupa, iesniedz pieteikumu Patentu valdē, tajā norādot pagaidu grozījumu iemeslus un termiņu, līdz kuram ir piemērojami pagaidu grozījumi, kas nevar būt garāks par trim mēnešiem. Termiņu pagaidu grozījumiem var atkārtoti pagarināt, ja joprojām pastāv ārkārtas apstākļi, kas minēti regulas (ES) 2023/2411 31.panta 6.punktā, un ja joprojām pastāv iemesli, kuru dēļ tie tika apstiprināti. Lēmumu par pagaidu grozījumu apstiprināšanu Patentu valde pieņem ne vēlāk kā mēneša laikā.
Ja vienotais dokuments vai ražojuma specifikācija tiek grozīta un veiktās izmaiņas ir būtiskas, ietekmējot trešās personas intereses, kuras netika ņemtas vērā sākotnējā iebildumu procedūrā, noteikumu projekts paredz, ka Patentu valde izsludina papildu iebildumu procedūru attiecībā uz ierosinātajiem grozījumiem ražojuma dokumentācijā, publicējot Patentu valdes tīmekļvietnē grozījumus ražojuma dokumentācijā un informāciju par iebildumu izteikšanas procedūru. Ja mēneša laikā pēc atkārtotas iebilduma izsludināšanas Patentu valdes tīmekļvietnē nav saņemts iebildums, Patentu valde tos publisko Patentu valdes tīmekļvietnē un paziņo par apstiprinātajiem grozījumiem Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojam.
Savukārt, ja ir saņemts iebilduma iesniegums par grozījumiem ražojuma dokumentācijā, Patentu valde izvērtē iebilduma iesnieguma atbilstību. Ja iebildums nav iesniegts atbilstoši šo noteikumu un regulas (ES) 2023/2411 prasībām, Patentu valde pieņem lēmumu par iebilduma iesnieguma noraidīšanu. Ja Patentu valde uzskata, ka iebilduma iesniegums ir pieņemams, līdzīgi kā pieteikuma reģistrācijas procesā izsludinātajā iebilduma procedūrā, Patentu valde  noteiks termiņu, līdz kuram pusēm jāpanāk vienošanās un pusēm būs jāziņo Patentu valdei par vienošanās rezultātu. Ja vienošanās starp pusēm netiks panākta, Patentu valde izvērtēs iebilduma pamatus. Ja Patentu valde konstatēs, ka iebilduma iesniegums ir pamatots, tā pieņems lēmumu atteikt apstiprināt iesniegtos grozījumus. Ja iebilduma iesniegums nebūs pamatots, Patentu valde apstiprinās iesniegtos grozījumus.


[1] Jebkuru grozījumu ar reģistrētu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi apzīmēta ražojuma specifikācijā, kas nav 3. punktā minētais grozījums, uzskata par standarta grozījumu un tas ir tās dalībvalsts vai trešās valsts kompetencē, kurā ir ražojuma izcelsme. Standarta grozījumus pēc to apstiprināšanas attiecīgā kompetentā iestāde paziņo EUIPO.
[2] Standarta grozījumu uzskata par pagaidu grozījumu, ja tas attiecas uz ražojuma specifikācijas pagaidu izmaiņām, kuras izriet no publisku iestāžu noteiktiem obligātiem sanitārajiem pasākumiem vai ir saistīti ar dabas katastrofu vai nelabvēlīgiem laika apstākļiem, ko oficiāli par tādiem atzinušas kompetentās iestādes, vai no cilvēka izraisītas katastrofas, piemēram, kara, kara draudiem vai teroristu uzbrukuma.
[3] Grozījumu uzskata par Savienības grozījumu, ja tas attiecas uz vienotā dokumenta pārskatīšanu un ja ir izpildīts kāds no šiem nosacījumiem: a) grozījums ietver aizsargāta ģeogrāfiskās izcelsmes norādes nosaukuma izmaiņas vai nosaukuma lietojuma izmaiņas; b) pastāv risks, ka grozījums varētu apdraudēt saikni starp ģeogrāfisko apgabalu un ražojumu, kā minēts vienotajā dokumentā; vai c) grozījums paredz ražojuma tirdzniecības ierobežojumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts regulē arī grozījumu veikšanas kārtību pieteikuma dokumentācijā (23. – 32.punkts).
Problēmas apraksts
Lai neliegtu jauniem ražotājiem pievienoties pie ražotāju grupas, noteikumu projekts paredz, ka jebkura persona, kas Latvijā vēlas ražot ražojumu, kura nosaukums iekļauts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrā, var iesniegt Patentu valdē iesniegumu par pievienošanos ražotāju grupai, klāt pievienojot regulas (ES) 2023/2411 I pielikumā norādīto pašdeklarāciju. Šajā gadījumā Patentu valde veiks iesniegtās dokumentācijas pārbaudi un, ja iesniegtā pašdeklarācija atbildīs regulas (ES) 2023/2411 prasībām, Patentu valde pieņems lēmumu un izdos sertifikātu par atbilstību regulai (ES) 2023/2411. Tādējādi, jebkurā brīdī ražotāju grupai var pievienoties jauni ražotāji, nodrošinot regulā (ES) 2023/2411 noteikto, ka ražotāju grupas darbojas pārredzami, atklāti un nediskriminējoši un tā, lai visiem ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi apzīmētā ražojuma ražotājiem ļautu jebkurā brīdī pievienoties ražotāju grupai.
Vienlaikus Noteikumu projekts paredz arī kārtību, kāda ražotājs var izstāties no ražotāju grupas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta V sadaļa paredz kārtību, kā ražotāji var pievienoties vai izstāties no ražotāju grupas.
Problēmas apraksts
Atbilstoši regulai (ES) 2023/2411 tiesības iesniegt anulēšanas pieprasījumu ir jebkurai ieinteresētai fiziskai vai juridiskai personai, kas veic uzņēmējdarbību vai ir pastāvīgais iedzīvotājs Latvijā, un attiecīgi Patentu valde izskata šo anulēšanas pieprasījumu un izlemj, vai to iesniegt tālāk lēmuma pieņemšanai EUIPO.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju anulē, ja ģeogrāfiskās izcelsmes norāde ir reģistrēta, pārkāpjot regulas (ES) 2023/2411 noteiktās prasības:
1) ja sugas vārds reģistrēts kā ģeogrāfiskās izcelsmes norāde (regulas (ES) 2023/2411 42.panta 1.punkts);
2) ja pieteikums iesniegts pēc tam, kad Savienībā par pilnīgu vai daļēju homonīmu jau ir iesniegts ģeogrāfiskās izcelsmes norādes pieteikums vai tā jau tiek aizsargāta, noraida, ja vien praksē nav pietiekamas šo divu homonīmu atšķirības attiecībā uz to vietējās un tradicionālās izmantošanas apstākļiem un to noformējumu, ņemot vērā vajadzību nodrošināt vienlīdzīgu attieksmi pret attiecīgajiem ražotājiem un vajadzību nodrošināt, lai patērētāji netiktu maldināti par ražojuma patieso identitāti vai ģeogrāfisko izcelsmi (regulas (ES) 2023/2411 43.panta 1.punkts);
3) ja nosaukums, kas ir pilnīgs vai daļējs homonīms nosaukumam, par kuru iesniegts ģeogrāfiskās izcelsmes norādes pieteikums vai tā jau tiek aizsargāta, un kas varētu maldināt patērētāju par ražojuma patieso ģeogrāfisko izcelsmi, to nereģistrē pat tad, ja attiecīgajam ražojumam ir pareizs faktiskās teritorijas, reģiona vai izcelsmes vietas nosaukums (regulas (ES) 2023/2411 43.panta 2.punkts);
4) ja, ņemot vērā preču zīmi ar reputāciju vai labi zināmu preču zīmi, ierosinātais ģeogrāfiskās izcelsmes norādes nosaukums varētu maldināt patērētāju par ražojuma patieso identitāti (regulas (ES) 2023/2411 44.panta 2.punkts).
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju var anulēt arī, ja:
1) vairs nav iespējams nodrošināt ražojuma atbilstību ražojuma specifikācijai;
2) vismaz piecus gadus pēc kārtas tirgū nav laists neviens ražojums ar attiecīgo ģeogrāfiskās izcelsmes norādi.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju var arī anulēt, ja anulēšanas pieteikumu iesniegusi pati ražotāju grupa, kura reģistrējusi ģeogrāfiskās izcelsmes norādi. Anulēšanas pieprasījumu var iesniegt arī dalībvalsts vai trešās valsts kompetentā iestāde vai fiziska vai juridiska persona, kurai ir leģitīmas intereses. Tāpat arī Eiropas Komisija vai EUIPO var sākt anulēšanas procedūru pēc savas iniciatīvas.
Ja atcelšana notiek pēc Eiropas Komisijas pašas iniciatīvas, procedūra sākas tieši Savienības posmā - EUIPO. Eiropas Komisija anulēšanas pieprasījumu nosūta EUIPO, un EUIPO to publicē iebildumu izteikšanai saskaņā ar regulas (ES) 2023/2411 23.panta 7.punktu.
Ja anulēšana notiks pēc EUIPO iniciatīvas, procedūra sāksies Savienības posmā. EUIPO saskaņā ar regulas (ES) 2023/2411 23.panta 7.punktu iebildumu nolūkā publicēs savu anulēšanas priekšlikumu.

Noteikumu projekts paredz, ka pirms anulēšanas pieprasījuma iesniegšanas EUIPO Patentu valde veiks valsts posma anulēšanas pieprasījuma izvērtēšanu, ievērojot regulas (ES) 2023/2411 32.panta 6.punktu.
Pieprasījumā anulēt ģeogrāfiskās izcelsmes norādes aizsardzību, ietver Īstenošanas regulas 22.pantā ietverto informāciju, kā arī fiziskās vai juridiskās personas tiesiskās intereses, kura pieprasa anulēt reģistrāciju, norādi par regulas (ES) 2023/2411 32.pantā minētajiem anulēšanas iemesliem, un anulēšanas iemesli, kā arī pierādījums par maksas samaksu.
Risinājuma apraksts
Anulēšanas pieprasījuma kārtība un termiņi šāda pieteikuma izskatīšanai ir ietverta Noteikumu projekta no 42. līdz 44.punktam.
Problēmas apraksts
Lai novērstu krāpniecisku un maldinošu praksi, ir svarīgi uzraudzīt ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu izmantošanu tirgū, tādējādi nodrošinot, ka ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi apzīmētu ražojumu ražotāji saņem pienācīgu atlīdzību par savu ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi apzīmēto ražojumu pievienoto vērtību un ka personām, kas pārkāpj ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi piešķirtās tiesības, tiek liegts pārdot neatbilstīgus ražojumus. Tāpēc regulas (ES) 2023/2411 nosaka, ka dalībvalstīm jānorīko kompetentās iestādes, kas uzraudzīs tirgu, lai atklātu jebkādu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu ļaunprātīgu izmantošanu un lai veiktu kontroles, pamatojoties uz riska analīzi. Ja tiek konstatēta ģeogrāfiskās izcelsmes norādes nepareiza izmantošana, attiecīgajai kompetentajai iestādei būtu jāveic atbilstīgi administratīvie un tiesiskie pasākumi, lai novērstu vai pārtrauktu šādu nosaukumu izmantošanu ražojumiem vai pakalpojumiem, kas ir pretrunā reģistrētas ģeogrāfiskās izcelsmes norādes aizsardzībai, ja šādi ražojumi tiek ražoti vai tirgoti vai ja šādi pakalpojumi tiek sniegti vai piedāvāti to teritorijā.
Atbildība par ģeogrāfiskās izcelsmes norādes nelikumīgu izmantošanu ir noteikta Preču zīmju likuma 90. un 91.pantā, paredzot, ka amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norādes, kas reģistrētas Eiropas Savienības reģistrā, tiek aizsargātas attiecībā uz regulas (ES) 2023/2411 40.pantā un 41.pantā minētajiem gadījumiem. 

Vienlaikus ir svarīga arī reģistrētas amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes uzraudzība un kontrole, tāpēc noteikumu projekts paredz, ka ražotājs iesniedz atkārtotu pašdeklarāciju Patentu valdei ik pēc trim gadiem no sākotnējā sertifikāta izsniegšanas brīža, lai pierādītu pastāvīgu ražojuma atbilstību specifikācijai. 

Patentu valde var uz laiku aizliegt ražojuma marķējumā lietot Eiropas Savienībā aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi un Savienības simbolu, ja tā konstatē ražojuma neatbilstību specifikācijai, un ir pārkāptas Eiropas Savienības simbola izmantošanas prasības. Patentu valde nosaka neatbilstību novēršanas termiņu. Kamēr ražotājs nav novērsis neatbilstības, Patentu valde aizliedz ražojuma marķējumā lietot Eiropas Savienībā aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi un Savienības simbolu. Lēmuma apstrīdēšana neaptur Patentu valdes lēmuma darbību vai izpildi. Lēmums par aizliegumu lietot Eiropas Savienībā aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norādi un Savienības simbolu tiek publiskots Patentu valdes tīmekļvietnē.
Risinājuma apraksts
Reģistrētas amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes uzraudzība un kontrole ir ietverta Noteikumu projekta no 36. līdz 41. punktam.
Problēmas apraksts
Regulas (ES) 2023/2411 32.pants paredz, ka ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju anulē, ja ģeogrāfiskās izcelsmes norādes ir reģistrēta, pārkāpjot regulas (ES) 2023/2411 42.panta 1.punktu, 43.panta 1. vai 2.punktu vai 44.panta 2.punktu.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju var anulēt, ja:
a) vairs nav iespējams nodrošināt ražojuma atbilstību ražojuma specifikācijai;
b) vismaz piecus gadus pēc kārtas tirgū nav laists neviens ražojums ar attiecīgo ģeogrāfiskās izcelsmes norādi.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju var arī anulēt pēc tā pieteikuma iesniedzēja pieprasījuma, kura vārdā ģeogrāfiskās izcelsmes norāde ir reģistrēta.
Ja anulēšanas pieprasījuma pamatā ir kāds no Regulas (ES) 2023/2411 32.panta 1.punktā minētajiem iemesliem un pamatojums attiecas ne tikai uz tās dalībvalsts teritoriju, kurā iesniedzējs veic uzņēmējdarbību vai dzīvo, tās dalībvalsts kompetentā iestāde, kurā iesniedzējs veic uzņēmējdarbību vai dzīvo, pārbauda tikai to, vai anulēšanas iesniegums ir pilnīgs un vai tas ir iesniegts atbilstoši regulas (ES) 2023/2411 nosacījumiem. Pēc formalitātes pārbaudes, ja anulēšanas iesniegums ir pieņemams, kompetentā iestāde to iesniedz EUIPO izskatīšanai.
Anulēšanas pieprasījumu var iesniegt arī dalībvalsts vai trešās valsts kompetentā iestāde vai fiziska vai juridiska persona, kurai ir leģitīmas intereses. Eiropas Komisija vai EUIPO var sākt anulēšanas procedūru pēc savas iniciatīvas.
Noteikumu projekts paredz, ka anulēšanas iesniegumu par Latvijas izcelsmes ražojuma aizsargātas ģeogrāfiskās izcelsmes norādes anulēšanu Patentu valdē var iesniegt, ja ir izpildīti turpmāk norādītie nosacījumi:
1) anulēšanas iesnieguma iesniedzējs ir persona, kura atbilst regulas (ES) 2023/2411 32.panta 4. punkta pazīmēm;
2) anulēšanas iesniegums atbilst regulas (ES) 2023/2411 32.panta 1. un 2.punktā noteiktajam;
3) ir veikta samaksa par anulēšanas iesnieguma iesniegšanu.
Patentu valde ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc anulēšanas iesnieguma saņemšanas to izvērtēs un pieņems lēmumu:
1) par anulēšanas iesnieguma atbilstību regulas (ES) 2023/2411 32.pantā noteiktajam un piecu darbdienu laikā nosūtīs to Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojam vai;
2) par anulēšanas pieprasījuma neatbilstību regulas (ES) 2023/2411 32.pantā noteiktajiem kritērijiem un paziņos par to iesniedzējam.
Risinājuma apraksts
Reģistrētas amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes anulēšanas kārtība ir ietverta Noteikumu projekta no 42. līdz 44.punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskas personas, ja ražotājs būs saimnieciskās darbības veicējs.
Turpmāk amatnieki varēs aizsargāt ražojumus ar intelektuālā īpašuma tiesībām, ja tie atbildīs regulas (ES) 2023/2411 kritērijiem un tiks reģistrēti ES kompetentā iestādē.
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Turpmāk amatniecības un rūpnieciskā ražojuma uzņēmēji varēs aizsargāt ražojumus ar intelektuālā īpašuma tiesībām, ja tie atbildīs regulā (ES) 2023/2411 noteiktajiem kritērijiem un tiks reģistrēti ES kompetentā iestādē. Ir paredzams, ka ražotāji vairākumā gadījumu būs komersanti, kam ir nepieciešamās prasmes, aprīkojums un cilvēkresursi ar ģeogrāfiskās izcelsmes norādi aizsargātu ražojumu ražošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumu nr. 720 “Patentu valdes nolikums” 12. punktu Patentu valdes darbību finansē no pašu ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem, starptautisko organizāciju finanšu atskaitījumiem, ārvalstu finanšu palīdzības, ziedojumiem, dāvinājumiem un atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai piešķirtas dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem. Reģistrācijas sistēmas ieviešanu Patentu valde nodrošinās no pašu ieņēmumiem, papildu finansējums no valsts budžeta netiks pieprasīts.

[2] Likumprojektā paredzēto PTAC funkciju izpilde tiks nodrošināta PTAC piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 720 “Patentu valdes nolikums”.

Pamatojums un apraksts
Patentu valdes funkciju papildināšana ar jaunu pakalpojumu.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 723 “Patentu valdes maksas pakalpojumu cenrādis”.

Pamatojums un apraksts
Papildināt ar jauniem maksas pakalpojumiem.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2411
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un ar ko groza Regulas (ES) 2017/1001 un (ES) 2019/1753
Apraksts
Šī regula nosaka noteikumus par:
a)tādu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrāciju, aizsardzību un kontroli, kas apzīmē amatniecības un rūpniecības ražojumus ar konkrētu kvalitāti, reputāciju vai citām īpašībām, kas saistītas ar to ģeogrāfisko izcelsmi; un
b)ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm, kuras iekļautas starptautiskajā reģistrā, kas izveidots saskaņā ar Lisabonas Vienošanās par cilmes vietu nosaukumiem un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm Ženēvas aktu (“Ženēvas akts”), ko administrē Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācija (WIPO).

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un ar ko groza Regulas (ES) 2017/1001 un (ES) 2019/1753
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Patentu valde, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Publiskā apspriešana - https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6cc8298c-f6ff-4ae1-a8ff-3e86b0ade4d6
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav iesniegti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Patentu valde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
1) Patentu valde turpmāk izvērtēs reģistrācijas pieteikumus un to atbilstību reģistrācijai;
2) PTAC turpmāks varēs veikt kontroles funkcijas par iesniegtajām pašdeklarācijām.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts neietekmē pārvaldes institucionālo struktūru. Jaunas institūcijas netiek izveidotas, likvidētas vai reorganizētas, kā arī noteikumu projekts būtiski neietekmēs institūciju cilvēkresursus. Attiecībā uz noslodzi norādāms, ka Eiropas Savienības dalībvalstīs, kurās jau līdz šim ir darbojusies šādu rūpniecisku vai amatniecības ražojumu aizsardzības sistēma aptuveni 20 – 30 gadus, kā, piemēram Francijā vai Spānijā, ir aptuveni 30 ražojumi, kuri tiek aizsargāti, piemēram, Polijā ir aizsargāts tikai viens. Šobrīd Latvijā ir apzināts, ka šādi aizsargāti ražojumi varētu būt līdz pieciem. Turklāt, ja salīdzina lauksaimniecības ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu sistēmu, kura jau Latvijā darbojas vairāk kā 10 gadus, un ir reģistrēti 10 lauksaimniecības produkti.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regula (ES) 2023/2411 paredz divu posmu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas procedūru - pirmais posms – atsevišķs ražotājs vai ražotāju grupa iesniegs pieteikumu Patentu valdē, kura vērtēs pieteikumu, vai tas ir iesniegts atbilstoši regulas (ES) 2023/2411 prasībām un tālāk nosūtīs izskatīšanai EUIPO. Otrais posms – EUIPO izskatīs pieteikumu un pieņems lēmumu piešķirt vai atteikt šim ražojumam aizsardzību.
Regulas (ES) 2023/2411 11.pants noteic, ka pieteikumam pievienotajā dokumentācijā ietver pieteikuma iesniedzēja nosaukumu un kontaktinformāciju, kā arī jebkādu citu informāciju, ko dalībvalsts vai pieteikuma iesniedzējs uzskata par atbilstīgu. Savukārt Komisijas deleģētā regula, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2023/2411 Padome par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību nosaka, ka Regulas (ES) 2023/2411 11.pantā prasītā pieteikuma iesniedzēja kontaktinformācija ietver: adresi, tālruņa numuru un e-pasta adresi.

Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Vispārīgā datu aizsardzības regulas 6.panta pirmā punkta c) apakšpunkts un e) apakšpunkts, Regulas (ES) 2023/2411 11.pants.
Lai Patentu valde varētu izvērtēt ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas pieteikuma un iebilduma iesnieguma atbilstību Regulas (ES) 2023/2411  prasībām un nosacījumiem, kā arī identificētu konkrēto pieteicēju,  ražotāju un iebilduma iesniedzēju, personas identificēšana ir viens no obligātajiem priekšnoteikumiem.
Tādēļ pieteikuma un iebildumu izvērtēšanas procesā Patentu valde apstrādās personas identifikācijas datus - vārdu, uzvārdu un personas kodu.  Ņemot vērā, ka minēto uzdevumu izpildes nolūkos var rasties nepieciešamība sazināties ar pieteicēju vai iebilduma iesniedzēju, piemēram, lai norādītu uz nepieciešamību novērst trūkumus pieteikumam vai iebildumam, tiks apstrādāta arī pieteikuma iesniedzēja e - pasta adrese un tālrunis, tādējādi nodrošinot efektīvāku un vieglāku piekļuvi nepieciešamajai informācijai un saziņai ar procesa dalībniekiem.
Vienlaikus Noteikumu projekts paredz, ka ražotājs iesniedz atkārtotu pašdeklarāciju Patentu valdei ik pēc trim gadiem no sākotnējā sertifikāta izsniegšanas brīža, lai pierādītu pastāvīgu ražojuma atbilstību specifikācijai. Patentu valde rakstveidā informē ražotāju uz tā norādīto saziņas adresi par atkārtotas pašdeklarācijas iesniegšanu ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms 36. punktā minētā perioda beigām. Tādējādi, lai izpildītu Noteikumu projektā paredzēto ražotāja informēšanu par atkārtotās pašdeklarācijas iesniegšanu, ir nepieciešami arī ražotāja e-pasta dati.

Ņemot vērā, ka atbilstoši Preču zīmju likuma 88.pantam ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm piešķir tiesisko aizsardzību, reģistrējot tās Eiropas Savienības institūcijas ģeogrāfisko izcelsmes norāžu reģistrā un šī tiesiskā aizsardzība ir spēkā neierobežotu laiku, kā arī Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma (turpmāk – RĪIPL) 6.panta ceturtā daļa noteic, ka Patentu valde nodrošina reģistru, pieteikumu un reģistrācijas lietu un iesniegto oriģināldokumentu pastāvīgu glabāšanu. Tādēļ pieteikums, tajā skaitā personas dati, par amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrācijas ražotāju tiks glabāti Patentu valdē pastāvīgi. 
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

Ņemot vērā pozitīvo pieredzi lauksaimniecības produktu ģeogrāfisko norāžu reģistrēšanā un milzīgo ieguvumu kultūras mantojuma saglabāšanā, ir svarīgi veicināt arī amatniecības produktu aizsardzību Latvijā un ieviest savu reģistrācijas sistēmu arī amatniecības un rūpnieciskajiem ražojumiem.  Šis būs arī instruments, kas potenciāli var pasargāt mazos ražotājus reģionos no tā, ka lielie ražotāji, rūpnieciski izdevīgāk šādus produktus saražo, un izstumj no tirgus.
Pielikumi