21-TA-1120: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 4. jūnija noteikumos Nr. 301 "Noteikumi par robežapsardzības informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu, glabāšanas termiņiem un piekļuves tiesībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2021. gada 19. augusta likumā "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" ietvertās izmaiņas Latvijas Republikas valsts robežas likumā un 2018. gada 4. oktobra likuma "Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā" 1. pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai Ministru kabineta 2013. gada 4. jūnija noteikumus Nr. 301 "Noteikumi par robežapsardzības informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu, glabāšanas termiņiem un piekļuves tiesībām" (turpmāk – RAIS noteikumi) aktualizētu atbilstoši izmaiņām augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk – Robežas likums) 9.1 panta pirmo daļu (redakcija, kas bija spēkā līdz 2021. gada 3. septembrim) Valsts robežsardze valsts robežas režīma nodrošināšanai organizē Robežapsardzības informācijas sistēmu (turpmāk – RAIS) un vada tās darbību. RAIS reģistrē informāciju par notikumiem, kas saistīti ar valsts robežas nelikumīgu šķērsošanu, valsts robežas joslas, pierobežas joslas, pierobežas režīma vai robežšķērsošanas vietās noteikto prasību neievērošanu, mantu un preču nelikumīgu pārvietošanu pāri valsts robežai, kā arī šajos notikumos iesaistītajām personām, Valsts robežsardzē reģistrētajiem kuģošanas līdzekļiem un transportlīdzekļiem, kas tiek izmantoti iekšējos ūdeņos, pa kuriem noteikta ārējā robeža, kā arī personām, kurām izsniegtas, anulētas vai atteiktas speciālās caurlaides. Savukārt, minētā panta otrā daļa paredz, ka Ministru kabinets nosaka RAIS iekļaujamās informācijas apjomu un glabāšanas termiņus, kā arī valsts pārvaldes iestādes, kurām piešķirama piekļuve šai informācijai, un balstoties uz minēto deleģējumu ir izdoti RAIS noteikumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar 2021. gada 19. augusta likuma "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā 1. pantu Robežas likuma 9.1 panta pirmās daļas 1. punkts pēc vārdiem "valsts robežas joslas" ir papildināts ar vārdiem "patrulēšanas joslas", tādējādi paredzot, ka Robežapsardzības informācijas sistēmā reģistrē informāciju par notikumiem, kas saistīti ar valsts robežas nelikumīgu šķērsošanu, valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas, pierobežas joslas, pierobežas režīma vai robežšķērsošanas vietās noteikto prasību neievērošanu, mantu un preču nelikumīgu pārvietošanu pāri valsts robežai, kā arī šajos notikumos iesaistītajām personām. Savukārt, minētā likuma 4. pantā ietvertais Robežas likuma 14.1 pants paredz, ka viena no iespējām uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā ir tad, ja ir saņemta Robežas likuma 18. pantā minētā caurlaide, un Robežas likuma 18. pants ir papildināts ar nosacījumiem terminētās caurlaides, kuras dod iespēju uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, tiesiskā regulējuma pamatiem. Ievērojot minētās izmaiņas Robežas likumā, ir radusies nepieciešamība papildināt RAIS noteikumu juridisko saturu. Papildus, saskaņā ar 2018. gada 4. oktobra likumu "Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā" Drošības policija pārdēvēta par Valsts drošības dienestu.
Risinājuma apraksts
Projekta ietvaros:
1) ir precizēta RAIS noteikumu 4. punkta ievaddaļa, nosakot, ka reģistrējot informāciju par notikumiem, kas saistīti ar valsts robežas nelikumīgu šķērsošanu, valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas, pierobežas joslas, pierobežas režīma vai robežšķērsošanas vietās noteikto prasību neievērošanu, mantu un preču nelikumīgu pārvietošanu pāri valsts robežai, kā arī šajos notikumos iesaistītajām personām, RAIS iekļauj noteikta veida informāciju. Vienlaikus, projekts neparedz, ka tiek mainīts ievadāmās informācijas apjoms.
2) 6.2.4. apakšpunkta tiesiskais sastāvs ir papildināts ar patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas institūtiem.
3) ņemot vērā izmaiņas valsts drošības iestāžu nosaukumos, ir precizēts RAIS noteikumu 7. punkts.
1) ir precizēta RAIS noteikumu 4. punkta ievaddaļa, nosakot, ka reģistrējot informāciju par notikumiem, kas saistīti ar valsts robežas nelikumīgu šķērsošanu, valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas, pierobežas joslas, pierobežas režīma vai robežšķērsošanas vietās noteikto prasību neievērošanu, mantu un preču nelikumīgu pārvietošanu pāri valsts robežai, kā arī šajos notikumos iesaistītajām personām, RAIS iekļauj noteikta veida informāciju. Vienlaikus, projekts neparedz, ka tiek mainīts ievadāmās informācijas apjoms.
2) 6.2.4. apakšpunkta tiesiskais sastāvs ir papildināts ar patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas institūtiem.
3) ņemot vērā izmaiņas valsts drošības iestāžu nosaukumos, ir precizēts RAIS noteikumu 7. punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi