Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs informē, ka 06.10.2024 no plkst. 19:00 - 21:00 notiks tehniskie darbi FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) kā rezultātā tiks traucēta pilnvarošanas risinājuma darbība un autentifikācija izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-1918: Cits plānošanas dokumenta projekts (Tematiskais (teritoriālais) plānojums; investīciju plānošanas dokuments; mērķarhitektūras (projekti); nacionālo interešu objekti)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu 2023.-2025. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likuma (turpmāk – Likums) 5.panta otro daļu un pārejas noteikumu 4.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir apstiprināt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu 2023.-2025.gadam (turpmāk – Apsaimniekošanas programma), ievērojot to, ka Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padome (turpmāk – Padome) 2023.gada 13.jūlija sēdē ir saskaņojusi Rīgas pašvaldības aģentūras “Rīgas pieminekļu aģentūra” (turpmāk – Aģentūra) sagatavoto Apsaimniekošanas programmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 5.panta pirmā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu nodrošina Ministru kabineta noteikts Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra rīkojuma Nr.976 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.976) 1.punktu atbilstoši Likuma 5.panta pirmajai daļai, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajai un trešajai daļai un likuma “Par pašvaldībām” 9.panta pirmajai daļai Aģentūrai ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana. Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.976 2.punktu Aģentūra nodrošina Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu, ievērojot Likumā, likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos noteikto tiesisko regulējumu.

Likuma 5.panta otrā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu (turpmāk – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programma). Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs un saskaņo to ar Padomi. Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu apstiprina Ministru kabinets.

Pamatojoties uz MK rīkojumu Nr.976, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde 2022.gada janvārī ar līgumu Nr.B-SL-6 “Valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu” (turpmāk – Līgums) ir deleģējusi un Aģentūra ir apņēmusies veikt valsts pārvaldes uzdevumu – Līgumā noteiktajā kārtībā nodrošināt Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu, apsaimniekošanu un atjaunošanu, nodrošinot kultūrvēsturiskā mantojuma mērķtiecīgu un lietderīgu izmantošanu saskaņā ar Līguma noteikumiem. Aģentūra ar Līgumu ir apņēmusies pildīt valsts pārvaldes uzdevumu saskaņā ar Likumu, likumu “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumu un citiem normatīvajiem aktiem, ievērojot labas pārvaldības un citus valsts pārvaldes principus, saskaņā ar Likuma 5.panta otrajā daļā noteikto izstrādāt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu un iesniegt to Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei, Līgumā noteiktajā kārtībā un apjomā nodrošināt kvalitatīvu Līgumā noteikto pienākumu izpildi, ne vēlāk kā 5 (piecu) darba dienu laikā no rakstiska pieprasījuma saņemšanas sniegt Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei informāciju par Līgumā noteikto pienākumu izpildi, nodrošināt Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu un to teritorijas un aizsardzības zonas uzturēšanai, apsaimniekošanai un saglabāšanai nepieciešamo darbību veikšanu, tajā skaitā regulāri veikt apsekošanu (vizuālo apskati), lai noskaidrotu un novērstu bojājumus un iespējamos apdraudējumus, savlaicīgi un regulāri veikt teritorijas uzturēšanu, saglabājot vēsturisko labiekārtojuma raksturu, informēt Nacionālo kultūras mantojuma pārvaldi par katru radušos bojājumu, lietot oriģinālam un vēlāku laiku vērtīgiem uzslāņojumiem atbilstošus un ar tiem saderīgus materiālus un tehnoloģijas, pirms atjaunošanas darbu uzsākšanas nodrošināt nepieciešamo izpēti, nodrošināt ērtu publisko pieejamību un netraucētu vizuālo uztveri.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.69 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi” tika apstiprināta Padome. Padomes sastāvs ir aktualizēts ar Ministru kabineta 2022.gada 5.maija rīkojumu Nr.286 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi”, kā arī ar Ministru kabineta 2023.gada 26.maija rīkojumu Nr.299 “Grozījumi Ministru kabineta 2022.gada 5.maija rīkojumā Nr.286 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi””.

Padome 2022.gada 1.jūnija sēdē, pamatojoties uz Likuma 5.panta otro daļu un 8.panta ceturtās daļas 1.punktu, apstiprināja Aģentūras izstrādāto Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.gadam. Savukārt Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē, pamatojoties uz iepriekš minētajām Likuma normām, Padome pieņēma lēmumu saskaņot Aģentūras izstrādāto Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2023.gadam.

Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē tostarp tika nolemts atbalstīt valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – deleģēšanu Aģentūrai, pagarinot Aģentūrai Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja uzdevuma veikšanas termiņu līdz 2027.gada 31.decembrim. Padomes lēmums, pagarinot Aģentūrai Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja uzdevuma veikšanas termiņu uz pieciem gadiem, tika pieņemts, pamatojoties uz to, ka izstrādājot Likumu, jau sākotnēji netika paredzēts apsaimniekotāju mainīt katru gadu. Pastāvēja iecere izvēlēties apsaimniekotāju, kas plāno darbus un tos organizē ar perspektīvu skatījumu. Tāpat Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē tika norādīts, ka Brīvības piemineklis un Rīgas Brāļu kapi un ar tiem saistītie apsaimniekošanas pasākumi ir unikāli un specifiski, līdz ar to ir svarīga apsaimniekotāja pieredze. Pamatojoties uz minēto, Kultūras ministrija (Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde) sagatavoja un virzīja izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījums Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.976 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu””. Ar Ministru kabineta 2023.gada 30.marta rīkojumu Nr.174 “Grozījums Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.976 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu”” Aģentūrai tika pagarināts valsts pārvaldes deleģētā uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – veikšanas termiņš līdz 2025.gada 31.decembrim. Līgums tika pagarināts atbilstoši MK rīkojumā Nr.976 noteiktajam valsts pārvaldes uzdevuma deleģējuma termiņam.

Aģentūra 2022.gada 9.novembrī Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei un Padomei iesniedza precizēto Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam. Padome 2022.gada 11.novembrī pieņēma lēmumu saskaņot Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam. Ņemot vērā to, ka likums “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” tika pieņemts 2023.gada 9.martā un stājās spēkā 2023.gada 22.martā, Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu bija nepieciešams precizēt. Padome 2023.gada 13.jūlija sēdē saskaņoja Apsaimniekošanas programmu ar šādiem nosacījumiem – Aģentūra līdz 2023.gada 17.jūlijam papildina Apsaimniekošanas programmu atbilstoši Finanšu ministrijas komentāriem, kā arī ar izdevumu aprēķinu par veicamajiem pasākumiem Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā, tajā skaitā Brīvības bulvāra liepu alejā, un saturiski saskaņo papildinājumus ar Finanšu ministriju.

Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde 2023.gada 31.jūlijā saņēma atbilstoši Padomes 2023.gada 13.jūlija sēdē noteiktajiem nosacījumiem precizēto un papildināto Apsaimniekošanas programmu. Apsaimniekošanas programma ir papildināta ar precizētu izdevumu aprēķinu par veicamajiem pasākumiem Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā, tajā skaitā Brīvības gatves liepu alejā. Tāpat Apsaimniekošanas programma papildināta ar informāciju, ka Brīvības bulvāra liepu alejas attīstības priekšdarbos ir iesaistīts Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Arhitektu dienests, un detalizēti aprēķini tiks sagatavoti, kad tiks izstrādāts darba uzdevums projektēšanai un saskaņots attiecīgās institūcijās.

Apsaimniekošanas programmu, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, nav nepieciešams papildus saskaņot ar kādu institūciju. Kultūras ministrija 2023.gadam un turpmākajiem gadiem kā prioritārā pasākuma pieteikumu vidējam termiņam iesniedza finansējuma pieprasījumu pie 2023.gada valsts budžeta projekta, kurā iekļauti izdevumi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanai. Visi iesniegtie pieteikumi tika izskatīti likumprojekta „Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu prioritāro pasākumu pieprasījumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai īstenotu Likuma 5.panta otrajā daļā un pārejas noteikumu 4.punktā noteikto, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu, kuru izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs, saskaņojot to ar Padomi un kuru apstiprina Ministru kabinets, nepieciešams virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā Apsaimniekošanas programmu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā Apsaimniekošanas programmu, jo atbilstoši Likuma 5.panta otrajai daļai Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu.

Apsaimniekošanas programmas 1.-4.nodaļā ir sniegta informācija par Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas pamatojumu, Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu statusu un vēsturi, kā arī sniegts apraksts par minētajiem objektiem un to apsaimniekošanas vēsturi. Apsaimniekošanas programmas 5.nodaļa paredz Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas darbus, ko veiks Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs.

Attiecībā uz Brīvības pieminekli un tā aizsardzības zonu Apsaimniekošanas programmā noteikti šādi uzturēšanas darbi: koordinēt pasākumus pie Brīvības pieminekļa; organizēt un vadīt “Goda telpas” apmeklējumus un “Goda grāmatas” parakstīšanu; tīrīt un uzturēt kārtībā Brīvības pieminekļa augšējās un apakšējās terases virsmas – katru dienu, pasākumu laikā visu dienu; tīrīt un uzturēt kārtībā teritoriju piecu metru rādiusā ap Brīvības pieminekli – katru dienu; attīrīt no sniega terases un teritorijas piecu metru rādiusā ap Brīvības pieminekli; sakārtot un uzturēt ziedus uz Brīvības pieminekļa priekšējās terases; tīrīt Brīvības pieminekļa augšējās terases granīta apmales divas reizes mēnesī un pēc vajadzības; kopt un uzturēt kārtībā Brīvības pieminekļa iekštelpas; kopt Brīvības pieminekļa obeliska iekšpusi (stiklu tīrīšana, ekspozīcijas kopšana, kondensāta savākšana), savākt atkritumus; regulāri fiksēt Brīvības pieminekļa iekštelpās uzstādīto mēraparātu rādījumus; novērst konstatētos Brīvības pieminekļa bojājumus; ziņot par sabiedriskās kārtības traucējumiem; uzkopt ziedu vāzes pie Raiņa bulvāra (stādīšana, laistīšana, ravēšana).

Attiecībā uz Rīgas Brāļu kapu teritoriju un to aizsardzības zonu Apsaimniekošanas programmā ir noteikti šādi uzturēšanas darbi: veikt memoriāla ikdienas uzturēšanas darbus (zālāju, krūmaugu, kokaugu, apstādījumu, grantēto betonu un šūņakmeņu celiņu, akmens virsmu, četru depozitāriju, publisko tualešu un citu objektu tīrīšana un uzturēšana kārtībā; apsardze); kopt zaļās zonas teritorijā gar Rīgas Brāļu kapu žogu Varoņu ielā un Aizsaules ielā (zāles pļaušana, krūmu izgriešana, lapu savākšana, sniega tīrīšana); uzkopt tehniskās novietnes teritoriju (zāles pļaušana, krūmu izgriešana, lapu savākšana, sniega tīrīšana); uzturēt un kopt noliktavu Varoņu ielā 13, Rīgā.

Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu aizsardzības zonu uztur citas Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienības tāpat, kā līdz šim. Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājam Apsaimniekošanas programmā ir noteikts pienākums regulāri kontrolēt visas Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu aizsardzības zonas un ziņot attiecīgai Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienībai par bojājumiem.

Apsaimniekošanas programmas 6.nodaļā sniegta informācija par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu atjaunošanas/ restaurācijas darbiem. Attiecībā uz Brīvības pieminekli Apsaimniekošanas programmā paredzēti šādi atjaunošanas/ restaurācijas darbi: Brīvības pieminekļa ikgadējā aprūpe – preventīvā restaurācija; apkope – restaurācija Brīvības pieminekļa cokola līmenī; pilna aprūpe – restaurācija (ieskaitot Brīvības tēlu un zvaigznes); Brīvības pieminekļa ziedu vāžu nomaiņa; ventilācijas sistēmas projektēšana; Brīvības pieminekļa iekštelpu kosmētiskais remonts; ikgadējā aprūpes restaurācija.

Attiecībā uz Rīgas Brāļu kapu atjaunošanas/ restaurācijas darbiem Apsaimniekošanas programmā paredzēti šādi pasākumi: videonovērošanas projekta izstrāde; Rīgas Brāļu kapu Varoņu terases un centrālā kapu lauka perimetrālo ceļu rekonstrukcijas projekta izstrāde; Rīgas Brāļu kapu apbedījuma plāksnīšu iegāde; zaļās zonas atjaunošana un pārapbedīšana; ūdens apgādes sistēmas uzlabošanas projektēšana; depozitāriju elektroinstalācijas sakārtošana un kosmētiskais remonts; Rīgas Brāļu kapu Svētās uguns terases perimetru ar uzejām restaurācija; Svētās uguns altāra restaurācija; Rīgas Brāļu kapu Centrālā kapu lauka A, C sektoru un Centrālo vārtu skulptūru “Ievainotie jātnieki” preventīvā restaurācija; Rīgas Brāļu kapu atsevišķu elementu (soliņi, ziedu vāzes, atkritumu urnas, informācijas zīmju u.c.) nomaiņa; zaļās zonas atjaunošana un pārapbedīšana; vēsturisko vārtu un žoga ar Meža kapiem rekonstrukcija; Gaisa izpalīgu loka un Birzenieka loka celiņa renovācija; Centrālo vārtu galu fasāžu un arkas restaurācija; Rīgas Brāļu kapu preventīvā restaurācija (optimālas kondīcijas uzturēšana).

Apsaimniekošanas programmas 7.nodaļā noteikta Aģentūras kā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja darba organizācija – struktūra un darbu pienākumu sadale. Apsaimniekošanas programmas 8.nodaļā ir sniegta informācija par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas izmaksām 2022.-2025.gadā – darbinieku atlīdzība, preces un pakalpojumi. Apsaimniekošanas programmas 9.nodaļā ir norādīts finansējuma kopsavilkums 2022.-2025.gadam. Savukārt Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļā ir ietverti dažādi jautājumi – Komunistiskās partijas veterānu sektors; kapu plāksnes; pētniecības un popularizēšanas jautājumi, aizsardzības zonu attīstība.

Ar Apsaimniekošanas programmu tiek īstenota Kultūrpolitikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam “Kultūrvalsts”” (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 1.marta rīkojumu Nr.143) prioritāte un 4.3.politikas mērķis, apakšmērķis – kultūras mantojuma saglabāšana un radoša izmantošana un 3.rīcības virziena “Kultūras mantojuma ilgtspēja” 3.1.uzdevums – Nodrošināt kultūras pieminekļu saglabāšanu, atjaunošanu un ilgtspējīgu izmantošanu (NAP2027 [369], [370]).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar Apsaimniekošanas programmu varēs iepazīties Aģentūras tīmekļvietnē – www.rigaspieminekli.lv.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • svētku, atceres un atzīmējamo dienu apmeklētāji
  • ārvalstu delegāciju vizīšu apmeklētāji
  • garāmgājēji, braucēji un apbedījumu apmeklētāji
  • apbedīto un pārapbedāmo tuvinieki
Ietekmes apraksts
Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā un Rīgas Brāļu kapu teritorijā un aizsardzības zonā tiek organizēti publiskie pasākumi, piemēram, svētku, atceres un atzīmējamās dienas, kurus apmeklē garāmgājēji, braucēji, apbedījumu apmeklētāji, apbedīto un pārapbedāmo tuvinieki.
Juridiskās personas
  • saistīto īpašumu valdītāji un turētāji
  • tuvumā esošie saimnieciskās darbības veicēji
Ietekmes apraksts
Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā un Rīgas Brāļu kapu teritorijā un aizsardzības zonā tiek organizēti publiskie pasākumi, piemēram, svētku, atceres un atzīmējamās dienas, kuri ietekmē īpašumu valdītājus un turētājus, kā arī saimnieciskās darbības veicējus, piemēram, teritorijā esošos ēdināšanas uzņēmumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēti Apsaimniekošanas programmas īstenošanai paredzētie izdevumi un plānotais finansējums ir norādīts Apsaimniekošanas programmā.
Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei pēc Aģentūras rakstiska ierosinājuma saņemšanas ir tiesības pārskatīt un mainīt atsevišķiem darbiem paredzēto finanšu līdzekļu apmēru, nemainot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes un Aģentūras 2022.gada 28.janvārī noslēgtā līguma Nr.B-SL-6 “Valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu” 2.1.punktā noteikto kopējo finansējuma apmēru. Šādā gadījumā puses noslēdz atsevišķu vienošanos pie valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līguma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 24.panta otro daļu pēc Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes ierosinājuma no valsts budžeta iedala līdzekļus kultūras vērtību apzināšanai, kultūras pieminekļu izpētei, popularizēšanai un citiem ar kultūras pieminekļu saglabāšanu saistītiem pasākumiem. Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde sagatavo kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas projektu un iesniedz to kultūras ministram apstiprināšanai. Pēc kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas apstiprināšanas Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde atklāta konkursa kārtībā piešķir līdzekļus to valsts un reģiona nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. No pašvaldību budžetiem piešķir līdzekļus to reģiona un vietējās nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. Pašvaldībām to saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā ir tiesības no pašvaldības budžeta piešķirt līdzekļus tādu valsts nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. Kultūras pieminekļiem, kuru konservācijas un restaurācijas darbiem saņemts valsts finansējums, publiskā pieejamība saglabājama ne mazāk kā 25 gadus, izņemot citos likumos noteiktos gadījumus.

Saskaņā ar MK rīkojumu Nr.976 Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde 2022.gada 28.janvārī noslēdza Līgumu ar Aģentūru atbilstoši 2022.gadā piešķirtajam valsts budžeta finansējuma apmēram. Aģentūra 2022.gada 9.novembrī Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei iesniegtajā precizētajā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmā 2022.-2025.gadam ir norādījusi, ka Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas darbi 2022.gadam ir norādīti, ņemot vērā piešķirto finansējumu, savukārt turpmākajiem gadiem norādīts vēlamais finansējums. Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, atjaunošanas un apsaimniekošanas darbi 2022.gadā tika finansēti no pašvaldības pamatbudžeta programmas, no Kultūras ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” Valsts nozīmes vēsturisko un piemiņas vietu saglabāšanai (Brīvības pieminekļa un Brāļu kapu uzturēšanai un saglabāšanai), kā arī no Kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas 2022.gadam (apstiprināta ar kultūras ministra 2022.gada 12.aprīļa rīkojumu Nr.2.5-1-49) piešķirtā finansējuma Rīgas Brāļu kapu restaurācijai.

Kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas 2023.gadam (apstiprināta ar kultūras ministra 2023.gada 20.februāra rīkojumu Nr.2.5-1-30) ietvaros Rīgas Brāļu kapu ansamblim – ansambļa restaurācijas darbiem piešķirts finansējums 36 000 euro apmērā.

Apsaimniekošanas programma uzsākta izstrādāt 2022.gadā, līdz ar ko tajā sākotnēji tika uzskaitīti provizoriskie darbi un izmaksas (Apsaimniekošanas programmas 6.3. un 6.4. apakšsadaļa), kas attiecīgi uz 2023.gada rudeni ir precizēti. Pamatojoties uz minēto Apsaimniekošanas programmas aktualizētais darbu un izmaksu kopsavilkums norādīts Apsaimniekošanas programmas 6.5. apakšsadaļā.

Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, atjaunošanas un apsaimniekošanas darbiem Aģentūra ziedojumus nepiesaista. Ziedojumu piesaisti nodrošina nevalstiskais sektors, piemēram, Rīgas brāļu kapu un Latvijas Vēsturiskā mantojuma fonds. Aģentūra privātpersonu ziedojumu pieņemšanu nodrošina atbilstoši Publisko aģentūru likumam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības 2008.gada 17.jūlija vienošanās par Latvijas apbedījumu statusu Krievijas Federācijas teritorijā un Krievijas apbedījumu statusu Latvijas Republikas teritorijā.
Apraksts
Apsaimniekošanas programma tieši un netieši skar arī Krievijas apbedījumus. Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļā norādīts, ka tiek pieprasīta arī padomju militāro spēku sastāvā bijušo karavīru pārapbedīšana citur. Padomju militārie apbedījumi Rīgas Brāļu kapu Centrālajā kapu laukā un Veco strēlnieku nodalījumā ir starpvalstu līguma (Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības 2008.gada 17.jūlija vienošanās par Latvijas apbedījumu statusu Krievijas Federācijas teritorijā un Krievijas apbedījumu statusu Latvijas Republikas teritorijā) subjekti un ir uzskaitīti Krievijas Federācijas vēstniecības tīmekļvietnē. Rīgas Brāļu kapos notiek arī regulāras pārbaudes no Krievijas Federācijas puses.

5.3. Cita informācija

Apraksts
Pamatojoties uz Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības 2008.gada 17.jūlija vienošanos par Latvijas apbedījumu statusu Krievijas Federācijas teritorijā un Krievijas apbedījumu statusu Latvijas Republikas teritorijā (turpmāk – Vienošanās) 2.panta 1.punktu, puses veicina pušu valstu teritorijās esošo apbedījumu apzināšanu, uzskaiti, ierīkošanu un uzturēšanu, kā arī jautājumu risināšanu saistībā ar karavīru un civiliedzīvotāju, kas krituši vai miruši karu un represiju rezultātā, mirstīgo atlieku ekshumāciju, pārvešanu un pārapbedīšanu.

Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļas 10.1.punkts tieši un netieši skar arī Krievijas apbedījumus. Rīgas Brāļu kapu Centrālajā kapu laukā un Veco strēlnieku nodalījumā atrodas Vienošanās subjekti.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības 2008.gada 17.jūlija vienošanās par Latvijas apbedījumu statusu Krievijas Federācijas teritorijā un Krievijas apbedījumu statusu Latvijas Republikas teritorijā.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vienošanās 2.panta 1.daļa
Puses veicina pušu valstu teritorijās esošo apbedījumu apzināšanu, uzskaiti, ierīkošanu un uzturēšanu, kā arī jautājumu risināšanu saistībā ar karavīru un civiliedzīvotāju, kas krituši vai miruši karu un represiju rezultātā, mirstīgo atlieku ekshumāciju, pārvešanu un pārapbedīšanu.
Pārņemtas daļēji
2020.gada 6.jūlijā stājās spēkā Likums. Likuma 5.panta pirmā daļa paredz, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu nodrošina Ministru kabineta noteikts Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs.

Minētais tiek nodrošināts ar Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļas 10.1.punktu un 10.2.punktu
Vienošanās 2.panta 3.daļa
Puses nodrošina apbedījumu ierīkošanu, uzturēšanu un aizsardzību pušu valstu teritorijās saskaņā ar savas valsts tiesību aktiem un ievērojot pušu valstīs dzīvojošo tautu nacionālās un reliģiskās tradīcijas.
Pārņemtas daļēji
Minētais tiek nodrošināts ar Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļas 10.1.punktu un 10.2.punktu.
Vienošanās 5.panta 1.daļa
Izdevumus par Krievijas apbedījumu uzturēšanu sedz Latvijas puse.
Pārņemtas daļēji
Apsaimniekošanas programmas 8.nodaļā detalizēti sniegta informācija par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas izmaksām 2022.-2025.gadā – darbinieku atlīdzība, preces un pakalpojumi. Savukārt Apsaimniekošanas programmas 9.nodaļā ir norādīts finansējuma kopsavilkums 2022.-2025.gadam.
Minētais tiek nodrošināts ar Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļas 10.1.punktu un 10.2.punktu.
Vienošanās 5.panta 3.daļa
Katra puse pēc saviem ieskatiem un ar otras puses piekrišanu, par saviem līdzekļiem var papildus veikt savas valsts apbedījumu, kas atrodas otras puses teritorijā, ierīkošanas un uzturēšanas darbus.
Pārņemtas daļēji
Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, atjaunošanas un apsaimniekošanas darbiem netiek piesaistīti ziedojumi. Taču Aģentūra var nodrošināt privātpersonu ziedojumu pieņemšanu atbilstoši Publisko aģentūru likumam.

Minētais tiek nodrošināts ar Apsaimniekošanas programmas 10.nodaļas 10.1.punktu un 10.2.punktu.
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Rīgas pašvaldības aģentūra "Rīgas pieminekļu aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 5.maija rīkojumu Nr.286 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi” Padomes sēdēs lēmumu pieņemšanā piedalījās pārstāvji no Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, Aizsardzības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Kultūras ministrijas, Finanšu ministrijas, Rīgas pilsētas domes, nodibinājuma “Rīgas Brāļu kapu un Latvijas vēsturiskā mantojuma fonds”, nodibinājuma “Brīvības pieminekļa izgaismošanas fonds” un biedrības “Brāļu kapu komiteja”.

2022.gada 1.jūnijā notika Padomes sēde, kurā tika skatīts jautājums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmas 2022.gadam apstiprināšanu, tostarp Aģentūra tika aicināta līdz 2022.gada 10.jūnijam sagatavot 2023.gada apsaimniekošanas programmu un prioritāro pasākumu pieteikumu valsts budžetam 2023.gadam Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanai, uzturēšanai, atjaunošanai, kā arī abu objektu 2024., 2025.gada apsaimniekošanas programmu.

2022.gada 15.jūnija Padomes sēdē tika skatīts jautājums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas prioritāro pasākumu pieteikumu plānu 2023.gadam.

Ņemot vērā, ka Padome atbalstīja Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas prioritāro pasākumu pieteikumu valsts budžetam 2023.gadam, bet netika saskaņota Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programma 2023.gadam, Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē tās dalībnieki tika aicināti saskaņot Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2023.gadam. Minētajā sēdē Padome tika aicināta arī apstiprināt precizējumus Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmas 2023.gadam finansiālajos aprēķinos atbilstoši iesniegtajam Prioritārā pasākuma pieteikumam vidējam termiņam – izdevumiem 761 985 euro apmērā.

Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programma 2022.-2025.gadam tika izskatīta un izvērtēta Padomes 2022.gada 11.novembra sēdē.

Pamatojoties uz to, ka Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam bija nepieciešams precizēt, Padome 2023.gada 13.jūlijā izskatīja Aģentūras sagatavoto Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2023.-2025.gadam.

Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes sēžu protokoli ir pieejami Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes tīmekļvietnē: https://www.nkmp.gov.lv/lv/2023-gada-brivibas-pieminekla-un-rigas-bralu-kapu-padomes-protokoli

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Padomes 2022.gada 1.jūnijā sēdē tika pieņemts lēmums apstiprināt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.gadam.

Padomes 2022.gada 15.jūnija sēdē tika nolemts atbalstīt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas prioritāro pasākumu pieteikumu valsts budžetam 2023.gadam.

Padome 2022.gada 27.septembra sēdē nolēma saskaņot Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2023.gadam, kā arī saskaņot precizējumus Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmas 2023.gadam finansiālajos aprēķinos atbilstoši iesniegtajam prioritārā pasākuma pieteikumam vidējam termiņam.

Padomes 2022.gada 11.novembra sēdē tika pieņemts lēmums saskaņot Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam.

Padome 2023.gada 13.jūlijā sēdē saskaņoja Apsaimniekošanas programmu ar šādiem nosacījumiem – Aģentūra līdz 2023.gada 17.jūlijam papildina Apsaimniekošanas programmu atbilstoši Finanšu ministrijas komentāriem, kā arī ar izdevumu aprēķinu par veicamajiem pasākumiem Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā, tajā skaitā Brīvības gatves liepu alejā un saturiski saskaņo papildinājumus ar Finanšu ministriju.

Nacionālajā kultūras mantojuma pārvalde 2023.gada 31.jūlijā saņēma Aģentūras atbilstoši Padomes 2023.gada 13.jūlijā sēdē lemtajam precizēto Apsaimniekošanas programmu.

Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes sēžu protokoli ir pieejami Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes tīmekļvietnē: https://www.nkmp.gov.lv/lv/2023-gada-brivibas-pieminekla-un-rigas-bralu-kapu-padomes-protokoli

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
  • Rīgas pašvaldības aģentūra "Rīgas pieminekļu aģentūra"
  • Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padome
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi