Anotācija (ex-ante)

24-TA-1033: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 851 "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu īstenošanas uzraudzības padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 13.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumu Nr.851 “Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu īstenošanas uzraudzības padomes nolikums”” (turpmāk – MK noteikumi Nr.851) 5.punktā noteikto Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu īstenošanas uzraudzības padomes (turpmāk – Padome) sastāvu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr.851 5.punkts nosaka, ka Padomes sastāvā ir Padomes vadītājs – kultūras ministrs un 25 locekļi. Padomes locekļi pārstāv Ministru prezidenta biroju, Aizsardzības ministriju, Ārlietu ministriju, Iekšlietu ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Kultūras ministriju, Labklājības ministriju, Pārresoru koordinācijas centru, Satiksmes ministriju, Tieslietu ministriju, Veselības ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Valsts kanceleju, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomi, Sabiedrības integrācijas fondu, Nacionālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomi, Latvijas Pašvaldību savienību, divas augstākās izglītības un pētniecības institūcijas, kuras piedalās sabiedrības procesu analizēšanā un pētīšanā un sešas nevalstiskās organizācijas, kuru darbība saistīta ar kādu no pamatnostādņu rīcības virzieniem (nacionālā identitāte un piederība, demokrātijas kultūra un iekļaujošs pilsoniskums, integrācija).

Ministru kabineta 2022.gada 15.novembra rīkojuma Nr.808 “Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju” (turpmāk – MK rīkojums Nr.808) 1.punkts nosaka, ka ar 2023.gada 1.martu ir likvidēts Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs, pievienojot to Valsts kancelejai. Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.808 2.punktu ar 2023.gada 1.martu Valsts kanceleja ir Pārresoru koordinācijas centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja.

Ņemot vērā Veselības ministrijas 2024.gada 27.februāra vēstulē “Par SPASAP padomes personālsastāva rīkojuma grozījumiem” norādīto, ka Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.72) un Kultūras ministrijas izstrādes procesā esošā plāna projektā “Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2024.–2027.gadam” nav iekļauti Veselības ministrijas kompetencē esošie pasākumi, Veselības ministrija lūdz to izslēgt no Padomes sastāva, svītrojot MK noteikumu Nr.851 5.11.apakšpunktu. Lai gan saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojuma Nr.72 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027.gadam” 2.punktu Veselības ministrija ir noteikta par līdzatbildīgo institūciju pamatnostādņu īstenošanā, pamatnostādnēs nav neviena uzdevuma, par kura izpildi Veselības ministrija būtu norādīta kā atbildīgā vai līdzatbildīgā institūcija. Vienlaikus Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027.gadam 2.pielikumā “Informācija par politikas mērķu sasaisti ar Latvijas Nacionālo attīstības plānu, Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju un citiem Latvijas attīstības plānošanas dokumentiem, kā arī Eiropas Savienības politikas plānošanas dokumentiem” (turpmāk – pamatnostādņu 2.pielikums) norādīts, ka jautājumus, kas saistīti ar veselības aprūpes nodrošināšanu, risina Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 26.maija rīkojumu Nr.359), kā arī pamatnostādņu 2.pielikuma 13.punktā ir norādīta sasaiste ar Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021.–2027.gadam 1.rīcības virzienu “Veselīgs un aktīvs dzīvesveids”, kurā ir noteikti izglītojoši un informatīvi pasākumi dažādām sabiedrības mērķa grupām par slimību profilakses un veselības veicināšanas jautājumiem, kā arī atbalsta personu (mediatoru), apmācības par seksuālās un reproduktīvās veselības u.c. jautājumiem, lai veicinātu labākas zināšanas un prasmes veselības veicināšanas un profilakses jautājumos citādi grūti sasniedzamās romu populācijas vidū. Attiecībā uz pasākumu īstenošanu romu līdzdalības veicināšanai visās sabiedrības dzīves jomās, tajā skaitā veselības aprūpes jomā, Veselības ministrija piedalās Kultūras ministrijas izveidotajā konsultatīvajā padomē romu līdzdalības veicināšanai – kā padomes loceklis. Plānā romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022.–2023.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 3.maija rīkojumu Nr.310) un plāna projektā “Romu stratēģiskais ietvars pasākumu īstenošanai 2024.–2027.gadam” ir iekļauts pasākums, kas paredz romu iesaisti veselības veicināšanas apmācībās, par kura izpildi kā atbildīgā institūcija ir noteikta Veselības ministrija.

Ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2024.gada 14.maija iebildumu par Projektu, kurā norādīts aicinājums svītrot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi no Padomes locekļu sastāva, ņemot vērā ka Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plānā 2022.–2023.gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā ir tikai uzdevums Nr.2.2.10. “Sekmēt līdzdalības budžeta īstenošanu pašvaldībās”, taču Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāna 2024.-2027.gadam projektā (TAP ID 24-TA-1016) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nav atbildīgā vai līdzatbildīgā institūcija nevienā no minētā plāna projekta IV.nodaļas “Pasākumi mērķa sasniegšanai” pasākumiem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju nepieciešams izslēgt no Padomes sastāva, svītrojot MK noteikumu Nr.851 5.12.apakšpunktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši MK noteikumu Nr.851 5.punkta ievaddaļai Padomes sastāvu veido Padomes vadītājs un 25 Padomes locekļi. Ņemot vērā to, ka Pārresoru koordinācijas centrs kā atsevišķa institūcija beigusi pastāvēt un tās pārstāvību Padomē nodrošinās Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments, kā arī to, ka Veselības ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija lūdz to izslēgt no Padomes sastāva, nepieciešams precizēt Padomes locekļu skaitu.

Precizējot MK noteikumu Nr.851 5.punktā noteikto Padomes locekļu skaitu, tiek mainīta MK noteikumu Nr.851 5.punkta apakšpunktu numerācija institūciju uzskaitījumā, tādēļ ir nepieciešams precizēt arī MK noteikumu Nr.851 7. un 8.punktu, kuros ir atsauces uz MK noteikumu Nr.851 5.punkta apakšpunktiem.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.punkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.851 5.punkta ievaddaļu, samazinot Padomes locekļu skaitu no 25 uz 22 locekļiem, ņemot vērā, ka no Padomes sastāva tiek svītrots Pārresoru koordinācijas centrs, Veselības ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.

Ņemot vērā, ka, precizējot MK noteikumu Nr.851 5.punkta apakšpunktā noteikto Padomes locekļu skaitu, tiek mainīta numerācija institūciju uzskaitījumā, Projekta 2. un 3.punkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.851 7. un 8.punktu, kuros ir sniegta atsauce uz MK noteikumu Nr.851 5.punkta apakšpunktos noteikto Padomes locekļu pārstāvju deleģēšanas kārtību.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma Nr.808 2.punktam ar 2023.gada 1.martu Valsts kanceleja ir Pārresoru koordinācijas centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja. Ņemot vērā to, ka Pārresoru koordinācijas centrs kā atsevišķa institūcija beigusi pastāvēt un tās pārstāvību Padomē nodrošinās Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments, ir nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr.851 5.8.apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.punkts paredz svītrot MK noteikumu Nr.851 5.8.apakšpunktu, izslēdzot Pārresoru koordinācijas centru no Padomes sastāva. Pārresoru koordinācijas centra funkcijas saskaņā ar Ministru kabineta rīkojuma Nr.808 2.punktu ir pārņēmusi Valsts kanceleja, kas ir iekļauta Padomes sastāvā. Valsts kancelejai pievienotā Pārresoru koordinācijas centra pārstāvība Padomē tiks nodrošināta ar Valsts kancelejas departamentu savstarpēju sadarbību, atbalstu un pārstāvību, sniedzot ieguldījumu Padomes mērķu sasniegšanā.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Veselības ministrijas 2024.gada 27.februāra vēstulē “Par SPASAP padomes personālsastāva rīkojuma grozījumiem” norādīto, ka Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.72) un Kultūras ministrijas izstrādes procesā esošā plāna projektā “Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2024.-2027.gadam” nav iekļauti Veselības ministrijas kompetencē esošie pasākumi, Veselības ministrija lūdz to izslēgt no Padomes sastāva. Lai gan saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojuma Nr.72 “Par Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027.gadam” 2.punktu Veselības ministrija ir noteikta par līdzatbildīgo institūciju pamatnostādņu īstenošanā, pamatnostādnēs nav neviens uzdevums, par kura izpildi Veselības ministrija būtu norādīta kā atbildīgā vai līdzatbildīgā institūcija. Lai efektīvāk izmantotu cilvēkresursus valsts pārvaldē, Veselības ministrija saskaņā ar MK noteikumu Nr.851 3.1. un 12.2.apakšpunktu rosina to iesaistīt Padomes pieaicināto ekspertu lomā, ja Padomē tiks izskatīti Veselības ministrijas kompetencē esošie jautājumi.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.punkts paredz svītrot MK noteikumu Nr.851 5.11.apakšpunktu, izslēdzot Veselības ministriju no Padomes sastāva. Nepieciešamības gadījumā Veselības ministrijas pārstāvji Padomes darbā MK noteikumu Nr.851 3.1. un 12.2.apakšpunktā noteiktajā kārtībā tiks pieaicināti kā eksperti bez balsstiesībām.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2024.gada 14.maija iebildumu par Projektu, kurā norādīts aicinājums svītrot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi no Padomes locekļu sastāva, ņemot vērā, ka Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plānā 2022.–2023.gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā ir tikai uzdevums Nr.2.2.10. “Sekmēt līdzdalības budžeta īstenošanu pašvaldībās”, taču Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāna 2024.-2027.gadam projektā (TAP ID 24-TA-1016) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nav atbildīgā vai līdzatbildīgā institūcija nevienā no minētā plāna projekta IV.nodaļas “Pasākumi mērķa sasniegšanai” pasākumiem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju nepieciešams svītrot no Padomes sastāva.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.punkts paredz svītrot MK noteikumu Nr.851 5.12.apakšpunktu, izslēdzot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju no Padomes sastāva. Nepieciešamības gadījumā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvji Padomes darbā MK noteikumu Nr.851 3.1. un 12.2.apakšpunktā noteiktajā kārtībā tiks pieaicināti kā eksperti bez balsstiesībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Padomē pārstāvētās nevalstiskās organizācijas.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz svītrot Pārresoru koordinācijas centru, Veselības ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju no Padomes sastāva.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr.851 5.punktā noteikto Padomes sastāvu, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
  • Latvijas Pašvaldību savienība
  • Augstākās izglītības padome
  • Kultūras ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Valsts kanceleja
  • Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
  • Sabiedrības integrācijas fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

No Padomes sastāva tiks svītrotas trīs institūcijas – Pārresoru koordinācijas centrs, Veselības ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi