22-TA-308: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 759 "Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra protokollēmuma (protokols Nr.70 34.§ Informatīvais ziņojums “Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju” 21-TA-331) 3. punkts paredz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) trīs mēnešu laikā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 759 “Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 759), iekļaujot Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma (turpmāk – Forums) sastāvā specializēto kompetenču centru vadītājus.Ņemot vērā minēto, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 759 “, papildinot Foruma sastāvu ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) koplietošanas pakalpojumu sniedzēju pārstāvjiem, tostarp Aizsardzības ministrijas pārstāvjiem kiberdrošības jautājumos un Valsts kancelejas pārstāvi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Papildināt Foruma sastāvu ar IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzēju pārstāvjiem atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra protokollēmuma (protokols Nr.70, 34.§) 3. punktam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 759 nosaka Foruma - koleģiālas starpnozaru konsultatīvās un metodiskās institūcijas, kas izveidota, lai veicinātu efektīvu valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldību - sastāvu, mērķi, uzdevumus un tiesības. Ar Foruma starpniecību notiek savstarpēja sadarbība starp visu resoru IKT pārvaldības organizācijām, kā arī ar pašvaldībām, ciktāl tas attiecas uz pašvaldību un valsts informācijas sistēmu sadarbspēju.
Ņemot vērā Ministru kabinetā 2021. gada 19. oktobrī izskatīto informatīvo ziņojumu “Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju” (Ministru kabineta sēdes protokollēmums Nr.70, 34.§, 21-TA-331), kas iezīmē IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzējus (kompetenču centrus), nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 759, papildinot Foruma sastāvu ar IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzēju pārstāvjiem, Aizsardzības ministrijas pārstāvi kiberdrošības jautājumos, kā arī Valsts kancelejas pārstāvi.
Jau šobrīd Foruma sanāksmes bieži tiek sasauktas arī paplašinātā sastāvā, atkarībā no izskatāmajām tēmām pieaicinot IKT nozares profesionālo asociāciju pārstāvjus nozaru uzņēmumu un profesionālo ekspertu lomās.
Ņemot vērā Ministru kabinetā 2021. gada 19. oktobrī izskatīto informatīvo ziņojumu “Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju” (Ministru kabineta sēdes protokollēmums Nr.70, 34.§, 21-TA-331), kas iezīmē IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzējus (kompetenču centrus), nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 759, papildinot Foruma sastāvu ar IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzēju pārstāvjiem, Aizsardzības ministrijas pārstāvi kiberdrošības jautājumos, kā arī Valsts kancelejas pārstāvi.
Jau šobrīd Foruma sanāksmes bieži tiek sasauktas arī paplašinātā sastāvā, atkarībā no izskatāmajām tēmām pieaicinot IKT nozares profesionālo asociāciju pārstāvjus nozaru uzņēmumu un profesionālo ekspertu lomās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VARAM nepieciešams veikt grozījumus valsts IKT pārvaldības konsultatīvās padomes – Foruma nolikumā, atspoguļojot tajā gan IKT pārvaldības reformas ideju par specializētu IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzēju attīstību un iesaistīšanu IKT pārvaldības sistēmā, gan arī praksē jau īstenojamo pieeju par Foruma sanāksmju sasaukšanu arī paplašinātā sastāvā.
Ņemot vērā minēto un izpildot Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra sēdes protokollēmuma (protokols Nr.70, 34.§) 3. punktu, Foruma sastāvs ir papildināms ar IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzēju - kompetenču centru vadītāju pārstāvjiem, arī ar Valsts kancelejas pārstāvi, kā arī, ievērojot to, ka Latvijā digitālās drošības jomā nepieciešams īstenot pieeju, kurā visas valsts pārvaldes iestādes aktīvi iesaistās digitālās drošības politikas veidošanā un īstenošanā, Forums ir papildināms arī ar Aizsardzības ministrijas pārstāvjiem, kas koordinētu informācijas tehnoloģiju drošības politikas veidošanu un īstenošanu. Šāds Foruma dalībnieku papildinājums nodrošinātu kiberdrošības jautājumu pārstāvību Forumā un veicinātu informācijas apmaiņu par IKT pārvaldības un drošības jautājumiem, kā arī sniegtu iespēju nodrošināt kiberdrošības jautājumu iekļaušanu visos IKT projektu vadības posmos un savlaicīgi identificēt valsts pārvaldes iestāžu kiberdrošības izaicinājumus.
Vienlaikus ir svītrojams MK noteikumu Nr. 759 2.2. apakšpunkts, jo Valsts reģionālās attīstības aģentūra ir kompetences centrs, kas sniedz koplietošanas pakalpojumus un, pēc grozījumu veikšanas, kvalificēsies kā Foruma dalībnieks saskaņā ar noteikumu projekta 2.7. apakšpunktu.
Ņemot vērā minēto un izpildot Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra sēdes protokollēmuma (protokols Nr.70, 34.§) 3. punktu, Foruma sastāvs ir papildināms ar IKT koplietošanas pakalpojumu sniedzēju - kompetenču centru vadītāju pārstāvjiem, arī ar Valsts kancelejas pārstāvi, kā arī, ievērojot to, ka Latvijā digitālās drošības jomā nepieciešams īstenot pieeju, kurā visas valsts pārvaldes iestādes aktīvi iesaistās digitālās drošības politikas veidošanā un īstenošanā, Forums ir papildināms arī ar Aizsardzības ministrijas pārstāvjiem, kas koordinētu informācijas tehnoloģiju drošības politikas veidošanu un īstenošanu. Šāds Foruma dalībnieku papildinājums nodrošinātu kiberdrošības jautājumu pārstāvību Forumā un veicinātu informācijas apmaiņu par IKT pārvaldības un drošības jautājumiem, kā arī sniegtu iespēju nodrošināt kiberdrošības jautājumu iekļaušanu visos IKT projektu vadības posmos un savlaicīgi identificēt valsts pārvaldes iestāžu kiberdrošības izaicinājumus.
Vienlaikus ir svītrojams MK noteikumu Nr. 759 2.2. apakšpunkts, jo Valsts reģionālās attīstības aģentūra ir kompetences centrs, kas sniedz koplietošanas pakalpojumus un, pēc grozījumu veikšanas, kvalificēsies kā Foruma dalībnieks saskaņā ar noteikumu projekta 2.7. apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 759 2.2. apakšpunktu, precizēt 2.3. apakšpunktu un papildināt to ar 2.7. un 2.8. apakšpunktiem šādā redakcijā:
2.3. Valsts kancelejas un ministriju apstiprinātas augstākās atbildīgās amatpersonas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības jautājumos attiecīgo valsts pārvaldes nozaru (resoru) līmenī;
2.7. koplietošanas pakalpojumu sniedzēju – kompetenču centru vadītāju pārstāvji;
2.8. Aizsardzības ministrijas pārstāvis ar kiberdrošību saistītos jautājumos.”
2.3. Valsts kancelejas un ministriju apstiprinātas augstākās atbildīgās amatpersonas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības jautājumos attiecīgo valsts pārvaldes nozaru (resoru) līmenī;
2.7. koplietošanas pakalpojumu sniedzēju – kompetenču centru vadītāju pārstāvji;
2.8. Aizsardzības ministrijas pārstāvis ar kiberdrošību saistītos jautājumos.”
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
- Iekšlietu ministrija
- Zemkopības ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Latvijas Nacionālā bibliotēka
- VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
- Valsts kanceleja
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītās institūcijas noteikuma projekta izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi