Anotācija (ex-ante)

22-TA-2830: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr. 198 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 7. panta četrpadsmitā daļa.
Likuma 8. pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 23.marta rīkojumā Nr.198  “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””(turpmāk – projekts)  izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) finansējumu 100 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta četrpadsmitajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 7. panta septītā daļa paredz Ukrainas civiliedzīvotāju tiesības saņemt nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, nodibinot darba tiesiskās attiecības. Saskaņā ar Nodarbinātības valsts aģentūras datiem uz 2022. gada 19. septembri nodarbinātības uzsākšanas pabalstu ir pieprasījuši 8220 Ukrainas civiliedzīvotāji. Prognozēts, ka vienreizējo pabalstu varētu pieprasīt 200 pašnodarbinātās personas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vienlaikus Ukrainas civiliedzīvotāju vidū ir arī personas, kurām ir iepriekšējā pieredze vai izglītība profesijā vai jomā, kurā Latvijā ir raksturīga pašnodarbinātības forma, piemēram, šūšanas pakalpojumi, skaistumkopšanas pakalpojumi, amatniecība u.c. Kā saimnieciskās darbības veicēji no 2022. gada 24. februāra līdz 2022. gada 19. septembrim Valsts ieņēmumu dienestā saimnieciskās darbības veicēju statusā reģistrējušies 179 Ukrainas civiliedzīvotāji. No visiem Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētiem Ukrainas civiliedzīvotājiem - saimnieciskās darbības veicējiem 87 personas bija deklarējušas darbības veidu "frizieru un skaistumkopšanas pakalpojumi", 15 nodarbojās ar pasta un kurjeru darbībām, 8 fiziskās labsajūtas uzlabošanas pakalpojumos, vēl 8 individuālo mājsaimniecību pašpatēriņa pakalpojumos, 7 - mežkopības un citas mežsaimniecības darbībās un 54 deklarējušas citās darbības jomās.
Risinājuma apraksts
Lai līdztekus nodarbinātībā iesaistītajām personām sniegtu atbalstu arī pašnodarbinātajiem, Likuma 7. panta četrpadsmitā daļa paredz izmaksāt pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ir reģistrējušies Valsts ieņēmumu dienestā nodokļu maksātāju reģistrā kā pašnodarbinātās personas, ievērojot nosacījumu, ka šāds pabalsts netiek izmaksāts tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri iepriekš būs saņēmuši nodarbinātības uzsākšanas pabalstu. Minētā pabalsta saņemšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem būs nepieciešams iesniegt iesniegumu Nodarbinātības valsts aģentūrā. Lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju, pabalsta saņemšanai varēs pieteikties arī tie Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri būs reģistrējušies kā pašnodarbinātās personas pirms šīs normas spēkā stāšanās, bet ne agrāk kā 2022. gada 24. februārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 650 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 650 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 650 000
100 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 650 000
100 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
100 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gada plānotais finansējums norādīts saskaņā ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) MK rīkojumu Nr. 198 (tai skaitā ar sākotnēji piešķirto finansējumu 150 000 euro apmērā, MK rīkojumu Nr.278 (ar ko piešķirts papildu finansējums 500 000 euro apmērā), MK rīkojumu Nr.331 (ar ko piešķirts papildu finansējums 1 000 000 euro apmērā), MK rīkojumu Nr.451 (ar ko piešķirts papildu finansējums 2 000 000 euro apmērā) un MK rīkojumu Nr.572 (ar ko piešķirts papildu finansējums 2 000 000 euro apmērā)), kā arī saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022.gada 31.marta rīkojumu Nr.197, 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr.258, 2022. gada 26. maija rīkojumu Nr. 329, 2022. gada 6. jūlija rīkojumu Nr.425 un 2022.gada 5.septembra rīkojumu Nr.523.

Lai izmaksātu pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā 500 euro Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ir reģistrējušies Valsts ieņēmumu dienestā nodokļu maksātāju reģistrā kā pašnodarbinātās personas, ievērojot nosacījumu, ka šāds pabalsts netiek izmaksāts tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri iepriekš būs saņēmuši nodarbinātības uzsākšanas pabalstu 200 personām, nepieciešamais finansējums 100 000 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ar Finanšu ministrijas 2022. gada 31. marta rīkojumu Nr.197 Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) tika piešķirts finansējums 150 000 euro apmērā nodarbinātības uzsākšanas pabalsta piešķiršanai 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem, ar 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr.258 LM ir piešķirti papildu 500 000 euro nodarbinātības uzsākšanas pabalsta piešķiršanai 1 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem, ar 2022. gada  26. maija  rīkojumu Nr.329 LM ir piešķirts papildu 1 000 000 euro pabalsta piešķiršanai vēl 2 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem, ar 2022. gada 6.jūlija rīkojumu Nr. 425 LM ir piešķirti papildu 2 000 000 euro pabalsta piešķiršanai 4 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem, savukārt ar 2022. gada 5.septembra rīkojumu Nr.523. LM ir piešķirts papildu finansējums 2 000 000 euro apmērā, lai nodrošinātu pabalsta izmaksu vēl 4 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Šā gada 19. septembrī personu skaits, kam izmaksāts nodarbinātības uzsākšanas pabalsts ir 7481 (7481 personas x 500 euro = 3 740 500 euro).
Šā gada 19. septembrī ir saņemti 8220 iesniegumi nodarbinātības uzsākšanas pabalsta saņemšanai.
Provizoriski plānots, ka pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsts vienas minimālās mēneša darba algas apmērā Ukrainas civiliedzīvotājiem būtu nepieciešams aptuveni 200 personām. Līdz ar to indikatīvi nepieciešamais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem var sasniegt 100 000 euro (200 personas x 500 euro = 100 000 euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Vienreizēja pabalsta izmaksu attiecīgajai mērķgrupai plānots nodrošināt Ministru kabineta 2022. gada 24. augusta rīkojuma Nr. 572 “Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr.198  “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””” plānoto papildu līdzekļu 2 000 000 euro apmērā ietvaros. Tomēr, ņemot vērā pabalsta pieprasījumu intensitāti un lēmumu pieņemšanas gaitu, gadījumā, ja nebūs iespējams nodrošināt pabalstu minētā finansējuma ietvaros, LM normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai grozījumus Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr.198 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””””, paredzot piešķirtā finansējuma palielinājumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi