Anotācija (ex-ante)

24-TA-1995: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - Rīkojuma projekts) sagatavots, lai Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) varētu izpildīt uzņemtās līgumsaistības ar  SIA “Averoja” (Reģ. Nr. 40003305784,  Elizabetes iela 65-16, Rīga, LV-1050) (turpmāk – Repatriācijas organizators) par SIA "Fisom" (reģ. Nr. 40203300775; juridiskā adrese: Raunas iela 58 k-7 - 161, Rīga, LV-1039) (turpmāk – Sabiedrība) kompleksā tūrisma pakalpojuma ceļotāju repatriāciju 81 248 euro apmērā, kas tika organizēta, ievērojot Sabiedrības nespēju pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt kompleksos tūrisma pakalpojumus likviditātes problēmu dēļ.

Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Tūrisma likuma 16. panta sesto daļu un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 380 “Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem” (turpmāk –  Noteikumi Nr. 380) 49. punktu, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. un 42. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz piešķirt Ekonomikas ministrijai (turpmāk - Ministrija) (PTAC) 81 248 euro, lai PTAC varētu izpildīt uzņemtās līgumsaistības ar Repatriācijas organizatoru par Sabiedrības kompleksā tūrisma pakalpojuma ceļotāju repatriāciju, kas tika organizēta, ievērojot Sabiedrības nespēju pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt kompleksos tūrisma pakalpojumus likviditātes problēmu dēļ.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komplekso un saistīto tūrisma pakalpojumu sniegšanu Eiropas Savienībā regulē Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīva 2015/2302/ES par kompleksiem ceļojumiem un saistītiem ceļojumu pakalpojumiem, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 2006/2004 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2011/83/ES un atceļ Padomes Direktīvu 90/314/EEK (turpmāk – Direktīva). Direktīva ir pilnās harmonizācijas Direktīva, līdz ar to Direktīvas prasības ir precīzi pārņemtas Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, t.sk. Tūrisma likumā (1. panta pirmās daļas 5., 19., 20., 29.-33. punkts, 1. panta otrā un trešā daļa, 8.1 pants, 16., un 16.2 pants) un Noteikumos Nr. 380.

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25. panta ceturtās daļas 1. punktu un 6.1 punktu, Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 14. panta pirmo daļu un Noteikumu Nr. 380 1. punktu PTAC atbilstoši savai kompetencei veic fizisku un juridisku personu komercprakses atbilstības normatīvajiem aktiem uzraudzību. Saskaņā ar Tūrisma likuma 16. pantu un Noteikumu Nr. 380 9. punktu kompleksus tūrisma pakalpojumus organizēt un sniegt drīkst tūrisma operators, ja tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmis speciālo atļauju (licenci), ko izsniedz uz nenoteiktu laiku. Par speciālo atļauju (licenci) tūrisma operators un tūrisma aģents maksā ikgadēju valsts nodevu 40 euro apmērā.

Saskaņā ar Tūrisma likuma 16. panta otro daļu tūrisma operatoram ir jāsniedz nodrošinājums visu to maksājumu atmaksāšanai, kurus veikuši ceļotāji vai kuri veikti ceļotāju vārdā, ciktāl operators nespēj pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt attiecīgos pakalpojumus savu likviditātes problēmu dēļ. Nodrošinājums, atbilstoši šī paša likuma 16. panta piektajai daļai ir apdrošinātāja izsniegta apdrošināšanas polise vai kredītiestādes izsniegta garantija.

Saskaņā ar Noteikumu Nr. 380 40.3 apakšpunktu par tūrisma operatora likviditātes problēmām liecina vismaz viena no šīm pazīmēm:
tūrisma operators nespēj nodrošināt ceļotāju pilnībā apmaksātos kompleksos tūrisma pakalpojumus;
tūrisma operators nav iesniedzis spēkā esošu nodrošinājumu un nav atmaksājis ceļotājiem visus samaksātos maksājumus.
Atbilstoši Tūrisma likuma 16. panta sestajai daļai un Noteikumu Nr.380 49. punktam izdevumus, kas saistīti ar ceļotāja repatriācijas nodrošināšanu sakarā ar kompleksā tūrisma pakalpojumu sniedzēja nespēju pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības likviditātes problēmu dēļ, sedz no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.

Saskaņā ar Tūrisma likuma 1. panta pirmās daļas 30. punktu ceļotājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kura vēlas noslēgt līgumu par kompleksa tūrisma pakalpojuma vai saistīta tūrisma pakalpojuma sniegšanu vai kurai ir tiesības ceļot, pamatojoties uz līgumu par kompleksa tūrisma pakalpojuma vai saistīta tūrisma pakalpojuma sniegšanu. Savukārt atbilstoši Tūrisma likuma 1. panta pirmās daļas 33. punktam ceļotāja repatriācija ir ceļotāja nogādāšana atpakaļ izbraukšanas vietā vai citā vietā, par kuru līgumslēdzējas puses vienojas.

Līdz ar to speciālās atļaujas (licences) pamata mērķis (papildus uzraudzības mehānisma nodrošināšanai atbilstoši Tūrisma likuma 16. panta pirmajai daļai) ir nodrošināt kolektīvu tūrisma aģentu un tūrisma operatoru ikgadēju naudas iemaksu valsts budžetā. Ikgadējais valsts nodevas apmērs 40 euro tika noteikts 2018. gadā, pārņemot Direktīvas prasības Latvijas normatīvajos aktos un veicot grozījumus Tūrisma likumā (2017. gada 22. novembra likums "Grozījumi Tūrisma likumā"). Nodevas aprēķins tika veikts, pamatojoties uz Ministrijas pasūtītā pētījuma “Priekšlikumu izstrāde kombinētā drošības garantijas modeļa ieviešanai Latvijā tūrisma pakalpojuma sniedzējiem” (Iepirkuma ID Nr. 2016/47) rezultātiem, kā arī balstoties uz nozares sniegto informāciju un Direktīvas ieviešanas darba grupās veiktajiem aprēķiniem Tūrisma likuma grozījumu izstrādes procesā.

Kopš Direktīvas prasību pārņemšanas un jaunās komplekso tūrisma pakalpojumu uzraudzības sistēmas spēkā stāšanās 2018. gadā Latvijā nav notikusi neviena repatriācija Direktīvas un Tūrisma likuma izpratnē. Pamatojoties uz PTAC sniegto informāciju, kopš speciālās atļaujas (licences) ieviešanas Latvijā 2018. gadā, tūrisma aģenti un tūrisma operatori kopumā valsts budžetā iemaksājuši 88 091.26 euro apmērā (uz 14.08.2024.).

Noteikumi Nr. 380 nosaka kārtību, kādā PTAC īsteno Tūrisma likuma 8.1 panta pirmajā daļā noteiktās funkcijas gadījumos, kad ceļotāju repatriācijas nodrošināšanai nepieciešamos izdevumus un ceļotāju izdevumus, kas radušies tūrisma aģenta, tūrisma operatora un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēja saistību neizpildes vai nepienācīgas izpildes dēļ, sedz no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem (Noteikumu Nr. 380 1.7. apakšpunkts). 

Noteikumu Nr. 380 46. punktā noteikts, ka, ja kompleksā vai saistītā tūrisma pakalpojuma sniegšanu ietekmē tūrisma operatora vai saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēja nespēja pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības likviditātes problēmu dēļ un nepieciešama ceļotāja repatriācija, PTAC nekavējoties pieņem lēmumu par ceļotāja repatriāciju un bez maksas nodrošina ceļotāja repatriāciju un, ja nepieciešams, izmitināšanu pirms repatriācijas. Savukārt Noteikumu Nr. 380 47. un 48. punktā noteikts, ka PTAC saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā slēdz līgumu ar komersantu par ceļotāju repatriācijas nodrošināšanu, kas nodrošina ceļotāja repatriāciju vai, iepriekš to saskaņojot ar PTAC un ceļotāju, var piedāvāt ceļotājam turpināt komplekso tūrisma pakalpojumu.

Lai nodrošinātu minētā pienākuma izpildi, PTAC 2020. gada 1. jūlijā noslēdza vispārīgo vienošanos Nr. 2020/14 (turpmāk – Vispārīgā vienošanās) ar SIA “Averoja” (augstāk minētais Repatriācijas organizators) par repatriācijas pakalpojumu sniegšanu. Repatriācijas organizators tika izvēlēts, pamatojoties uz PTAC rīkotu Vispārīgās vienošanās dalībnieku atlasi, kas tika rīkota, pamatojoties uz Publisko iepirkumu likuma 5. panta 13. punktā noteikto iepirkuma procedūru piemērošanas izņēmuma gadījumu (CVP kods 63510000-7). Ievērojot minēto, PTAC veica cenu aptauju, lai izvēlētos pakalpojumu sniedzēju(s), kas nepieciešamības gadījumā nodrošinās repatriācijas pakalpojumu sniegšanu. Saskaņā ar PTAC 2020. gada 28. maija Protokolu Nr. 1 (protokols par Vispārīgās vienošanās dalībnieku atlases saņemto piedāvājumu izvērtējumu) Vispārīgās vienošanās dalībnieku atlasē ceļotāju repatriācijas nodrošināšanā pieteicās tikai viens pretendents - SIA “Averoja”, ar kuru attiecīgi tika noslēgta Vispārīgā vienošanās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
SIA “FISOM” (augstāk minētā Sabiedrība) 2021. gadā kā tūrisma operators ir saņēmusi speciālo atļauju (licenci) Nr. T-2021-3. Sabiedrībai ir spēkā esošs nodrošinājums 80 000 euro apmērā (spēkā no 2024. gada 19. jūnija līdz 2025. gada 18. jūnijam), ko izsniegusi AAS "BALTA" (reģ. Nr. 40003049409) (turpmāk – AAS "BALTA").

No 2024. gada 30. jūlija līdz 2024. gada 10. augustam tika plānots Sabiedrības organizēts komplekss tūrisma pakalpojums ar nosaukumu “12 dienu sērfošanas nometne Portugālē” (turpmāk – Ceļojums).

2024. gada 7. augustā PTAC saņēma informāciju, ka Ceļojuma ietvaros ir iestājušies neparedzēti apstākļi un nav iespējams nodrošināt pilnīgu Ceļojuma izpildi un nepieciešama PTAC palīdzība nogādāt ceļotājus atpakaļ Latvijā. Zemāk izklāstīts notikumu apraksts secīgi pa datumiem.

2024. gada 7. augusts:
- PTAC plkst. 12:00 no Sabiedrības vienīgā valdes pārstāvja un Ceļojuma galvenā organizatora (turpmāk – Sabiedrības pārstāvis) saņem telefonisku informāciju, ka Ceļojuma ietvaros ir notikuši neparedzēti apstākļi - radušās tehniskas problēmas diviem no trīs šī Ceļojuma autobusiem un tie nevar turpināt ceļu uz galamērķi, un Sabiedrībai nav līdzekļu citu autobusu nodrošināšanai. Sabiedrības pārstāvis telefoniski lūdza PTAC iesaistīties un organizēt ceļojuma dalībnieku nogādāšanu atpakaļ Latvijā. Sabiedrības pārstāvis informēja, ka 120 ceļojuma dalībniekiem (ceļotāji no diviem autobusiem ar tehniskajām problēmām) nepieciešams steidzami noorganizēt palikšanu kempingā, ko varēja nodrošināt aptuveni 130 km no Madrides (precīza autobusa atrašanās vieta nebija zināma).
- Šīs dienas ietvaros PTAC veica telefona zvanu Sabiedrības pārstāvim, lūdzot sniegt informāciju, vai autobusiem ir noformēta apdrošināšana, kā arī aicināja Sabiedrības pārstāvi nekavējoties sazināties ar nodrošinājuma izsniedzēju AAS “BALTA” un noskaidrot, vai apdrošināšanas sabiedrība spēj sniegt konsultāciju un atbalstu radušās situācijas risināšanā (ņemot vērā faktu, ka PTAC organizēta repatriācija var tikt īstenota tikai gadījumā, ja komersantam ir fiksētas likviditātes problēmas, kuras, uz konkrēto brīdi, nebija fiksētas).
- Papildus minētajam PTAC 7. augustā saņem arī elektroniskā pasta vēstuli no nepilngadīgas ceļotājas likumiskā pārstāvja, kurā, cita starpā, sniegta informācija, ka šī paša Ceļojuma ietvaros tehniskas problēmas vienam autobusam radušās jau 6. augustā, kā arī norādīts, ka Sabiedrības pārstāvji nesazinās ar nepilngadīgo ceļotāju vecākiem.
- PTAC pārstāvim, sazinoties ar AAS "BALTA" pārstāvi, tiek konstatēts, ka līdz pat attiecīgās dienas vakaram Sabiedrības pārstāvis nav sazinājies ar AAS "BALTA". Tāpat norādāms, ka arī ar PTAC Sabiedrības pārstāvis šīs dienas laikā tā arī nesazinājās un vairs nebija sazvanāms.
07.08.2024. vakarā PTAC uz elektroniskā pasta adresi pasts@ptac.gov.lv saņem Sabiedrības pārstāvja elektroniskā pasta vēstules (identiskas no divām elektroniskā pasta adresēm, attiecīgi plkst. 19:48 un 22:48 (DVS Namejs iereģistrētas 08.08.2024.)) ar šādu informāciju (elektroniskā pasta teksta citējums (neiekļaujot personu datus)):
“Labvakar, Krīzes situācijas vadību fisom ceļojumā uz Portugāli turpmāk pārņem grupiņas vadītāja (..) un skolotāja (..).
Tā kā uzņēmums uzsāk maksātnespējas pasludināšanas procedūru, lūgums jauniešus nogādāt Latvijā izmantojot tūrisma operatora garantijas polisi. Adrese kempingam Madridē kur atrodas jaunieši: https://maps.app.goo.gl/RTrhsuTtuwacdDfA9?g_st=com.google.maps.preview.copy
Ar cieņu un visdziļāko lūgumu palīdzēt, (..).”.

PTAC norādījis, ka Sabiedrības pārstāvja e-pastā norādītā skolotāja ir Sabiedrības pārstāvja māsa, kas ieradās Spānijā pēc savas iniciatīvas (ar avioreisu) kopā ar diviem nepilngadīgiem bērniem, lai sniegtu atbalstu Sabiedrības pārstāvim risināt radušos situāciju uz vietas. Minētajai sabiedrības pārstāvja māsai nav juridiska rakstura saistības ar Sabiedrību, tomēr viņa nodrošināja komunikāciju ar PTAC un jautājumu koordināciju uz vietas Spānijā.

2024. gada 8. augusts:
PTAC saņem informāciju no nepilngadīgo ceļotāju vecākiem:
- nepilngadīgie ceļotāji, kas atradās divos autobusos, kuriem bija tehniskas problēmas, un nevarēja turpināt ceļu, ir izmitināti kempingā Spānijā, (atrašanās vieta: https://maps.app.goo.gl/RTrhsuTtuwacdDfA9?g_st=com.google.maps.preview.copy);
- Sabiedrības pārstāvis nav vairs sasniedzams telefoniski un nav zināma viņa atrašanās vieta;
- Saņemta informācija no vairākiem ceļotāju vecākiem, ka par grupas dalībnieku plānotajiem pārtikas izdevumiem tika veikta samaksa Sabiedrības pārstāvim skaidrā naudā autobusā pirms Ceļojuma uzsākšanas, par ko nav pretī izsniegts fiskāls dokuments, un attiecīgie visi skaidrās naudas līdzekļi Spānijā palikušajiem grupu vadītājiem nav pieejami, līdz ar to nav iespējams apmaksāt nakšņošanas izdevumus kempingā un nav iespējams nodrošināt citus autobusus (grupas dalībnieku apmešanās kempingā bija apmaksāta tikai līdz 2024. gada 6. augustam), kā arī nav līdzekļu ceļotāju pārtikas un dzeramā ūdens iegādei;
- Telefoniski saņemta informācija no nepilngadīgo ceļotāju vecākiem, ka, vecākiem, sazinoties ar AAS “BALTA”, konstatēts, ka Sabiedrība nav iegādājusies apdrošināšanas polises dalībniekiem, par kuriem bija veikta polises iegādes apmaksa Sabiedrībai. Tādējādi šie grupas dalībnieki, viņiem nezinot, Ceļojumā bija devušies bez apdrošināšanas.

PTAC 8. augustā uzturēja nepārtrauktu saziņu un informācijas apmaiņu ar Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta Konsulārās palīdzības nodaļas pārstāvjiem, tostarp attiecībā uz Spānijas vēstniecības pārstāvju iespējām sniegt atbalstu Spānijas kempingā esošajiem nepilngadīgajiem ceļotājiem. Tāpat PTAC visas dienas garumā sniedza konsultācijas nepilngadīgo ceļotāju vecākiem par aktuālo situāciju un turpmāko PTAC iesaisti un rīcību situācijas risināšanā.

2024. gada 9. augusts:
- PTAC saņemts Sabiedrības grāmatvedes telefona zvans, kura informēja, ka kopš 2024. gada 12. jūlija ir pārņēmusi Sabiedrības grāmatvedības kārtošanu un papildus minēja, ka Sabiedrības kontos nav pietiekoši finanšu līdzekļi uzņēmuma darbībai, tai skaitā ceļotāju repatriēšanai uz Latviju.

Papildus PTAC veica šādas pārbaudes, lai konstatētu Sabiedrības likviditātes problēmas:
- Lursoft datubāzē pieejamā informācija liecināja, ka Sabiedrība Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID) joprojām nav iesniegusi uzņēmuma gada pārskatu par 2023. gadu;
- saskaņā ar VID publiskojamo datu bāzē esošo informāciju Sabiedrībai 2024. gada 6. augustā bija VID administrēto nodokļu (nodevu) parāds 4224,89 euro apmērā, turklāt izziņā bija norādīts, ka Sabiedrība nav iesniegusi visas nepieciešamās deklarācijas, kuras šo stāvokli uz konkrēto datumu var ietekmēt.

Izvērtējot PTAC rīcībā esošo informāciju un iepriekš minēto apstākļu kopumu, PTAC secināja, ka Sabiedrībai ir likviditātes problēmas atbilstoši Noteikumu Nr. 380 40.3 apakšpunktam un ka Sabiedrība nespēj pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt kompleksos tūrisma pakalpojumus likviditātes problēmu dēļ.

PTAC sazinājās ar Ceļojuma grupas vadītāju trešajā autobusā, kas bija sasniedzis galamērķi Lisabonā, Portugālē, un saņēma rakstveida apliecinājumu no Ceļojuma trešā autobusa grupas vadītājas par to, ka grupa 2024. gada 9. augustā patstāvīgi uzsāks ceļu atpakaļ uz Latviju no Portugāles, ka autobusam nav nopietnu tehnisku problēmu, kā arī naudas līdzekļi degvielas uzpildei un pārtikai ir pietiekami, līdz ar to ceļotāju repatriācija nav nepieciešama.

Ievērojot minēto, PTAC 2024. gada 9. augustā pieņēma Noteikumu Nr. 380 46. punktā minēto lēmumu par repatriācijas organizēšanu Sabiedrības organizētā Ceļojuma cietušajiem ceļotājiem (pirmo divu Ceļojuma autobusu ceļotājiem, kas atradās Spānijā).
Ceļotāju repatriāciju organizēt PTAC uzdeva Vispārīgās vienošanās noteiktajā kārtībā un termiņā Repatriācijas organizatoram, t.i., bez maksas nodrošināt 81 ceļotāja repatriāciju no Camino de La Veguilla, S/N, 16512 Buendía, Cuenca, Spānijas, kā arī līdz ceļotāju repatriācijai nodrošināt izmitināšanu.

PTAC ceļotāju repatriācijas nodrošināšanai tika vērtēti trīs varianti:
- autobusu partnerkompānija Spānijā;
- repatriācijas iespējas ar aviotransportu;
- autobusu kompānija Latvijā.

Vienlaikus 2024. gada 9. augustā PTAC atcēla Sabiedrībai izsniegto speciālo atļauju (licenci) Nr. T-2021-3 tūrisma operatora pakalpojumu sniegšanai.

2024. gada 10. augusts:
- PTAC saņemta informācija no trešā autobusa, kas veica ceļu no Portugāles pilsētas Lisabonas uz Latviju, grupas vadītājas, ka konstatētas tehniskas problēmas aptuveni 77 km no pilsētas Bordo un nav iespējams turpināt ceļu uz Latviju.
- PTAC saņemta rakstiska informācija e-pastā no Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta pārstāvja, ka vienīgā viesnīca, kas ir gatava uzņemt tik lielu grupu, ir Hotel Kyriad Bordeaux, kas atrodas ap 70 km attālumā no grupas atrašanās vietas. Ņemot vērā, ka nakšņot autobusā degvielas uzpildes stacijā (turpmāk – DUS) nav iespējams (konkrētās teritorijas uzraudzība nav nevienas Francijas žandarmērijas pārziņā, kā arī konkrētā DUS naktī ir slēgta, līdz ar to dalībniekiem, ārtelpā esot +36°C temperatūrai, nebūs pieejams ūdens un labierīcības), tiek lūgts akceptēt grupas izmitināšanu minētajā viesnīcā 66 cilvēku sastāvā.

Ņemot vērā, ka pirmais repatriācijas process jau bija uzsākts, PTAC pieņēma lēmumu par otra repatriācijas procesa uzsākšanu Ceļojuma trešās grupas autobusam, uzdodot Vispārīgās vienošanās noteiktajā kārtībā un termiņā Repatriācijas organizatoram bez maksas nodrošināt 66 ceļotāju repatriāciju no 40410 Saugnacq-et-Muret, Francijā, kā arī līdz ceļotāju repatriācijai nodrošināt izmitināšanu, pamatojoties uz šādiem apstākļiem:
- sazinoties ar Repatriācijas organizatoru, tika saņemta informācija, ka trešā autobusa grupas dalībniekus nav iespējams izvietot Spānijas grupas repatriējamo dalībnieku divos autobusos, tostarp arī lielā dalībnieku skaita dēļ;
- pamatojoties uz PTAC veiktajām pārbaudēm, saskaņā ar kurām tika konstatētas Sabiedrības likviditātes problēmas (skatīt informāciju augstāk par 2024. gada 9. augusta notikumu norises gaitu);
- ievērojot Sabiedrības pārstāvja (vienīgā valdes priekšsēdētāja) sniegto informāciju, ka tiks uzsākta Sabiedrības bankrota procedūra un vēl joprojām ar Sabiedrības pārstāvi nebija iespējams sazināties.

Pēc repatriācijas veikšanas, 2024. gada 15. augustā uz Vispārīgās vienošanās pamata PTAC un Repatriācijas organizators noslēdza Līgumu par ceļotāju repatriācijas nodrošināšanu Nr. 2024/19 (turpmāk – Līgums). Līguma 2.1. apakšpunktā ir norādīts, ka Repatriācijas organizators ir nodrošinājis repatriāciju divām ceļotāju grupām par šādām izmaksām:
1)
81 ceļotāju repatriāciju no Camino de La Veguilla, S/N, 16512 Buendía, Cuenca, Spānija (turpmāk – Grupa 1), izmantojot autobusus.
Kopējais pakalpojuma izpildes laiks: piecas dienas.
Atbilstoši faktiskajai situācijai, ceļotāju izmitināšana pirms repatriācijas nebija  nepieciešama, bet bija nepieciešama un tika nodrošināta repatriācijas laikā, t.i., no 10.08.2024. līdz 11.08.2024. 
Izmaksas Grupas 1 repatriācijai: 46 092.70 euro (iekļaujot PVN) apmērā:
- divu Spānijas autobusu īre ar diviem autobusu vadītājiem katrā no autobusiem (no Buendijas, Spānijā līdz Reimsai, Francijā (kopā ceļā 17h; 1 400 km)): 22 000.00 euro;
- izmitināšanas izmaksas Reimsā, Francijā 81 personai: 3 492.70 euro;
- divu Latvijas autobusu īre ar diviem autobusu vadītājiem katrā no autobusiem (no Latvijas uz Reimsu un atpakaļ uz Latviju (ceļā 42h, 4 300 km; ievērojot Ministru kabineta 2007. gada 3. jūlija noteikumos Nr. 474 "Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika organizēšanas, ievērošanas un uzskaites noteikumi" noteiktās transportlīdzekļu vadītāju atļautās darba stundas, autobuss stāvēja 9h + 24h)): 20 600.00 euro.
2) 
66 ceļotāju repatriāciju no 40410 Saugnacq-et-Muret, Francija, (turpmāk – Grupa 2), izmantojot autobusus.
Kopējais pakalpojuma izpildes laiks: četras dienas.
Atbilstoši faktiskajai situācijai, ceļotāju izmitināšana pirms repatriācijas bija nepieciešama un tika nodrošināta no 10.08.2024. līdz 11.08.2024.
Izmaksas Grupas 2 repatriācijai: 35 600.87 euro (iekļaujot PVN) apmērā:
- deviņu Francijas mikroautobusu īre ar deviņiem autobusu vadītājiem (no Saugnacq-et-Muret līdz Bordo (ceļā 1 h, 70 km): 2 430.00 euro;
- izmitināšanas izmaksas Bordo (Francijā) 66 personām: 2 821.90  euro;
- divu Francijas autobusu īre ar diviem autobusu vadītājiem katrā no autobusiem (no Bordo līdz Varšavai (ceļā 20 h, 2 160 km)): 23 000.00 euro;
- aviobiļete autobusa vadītājam (no Rīgas uz Bordo), lai nebūtu jāveic papildus nakšņošana un autobusu stāvēšana atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 3. jūlija noteikumiem Nr. 474 "Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika organizēšanas, ievērošanas un uzskaites noteikumi": 444.97 euro;
- divu Latvijas autobusu īre ar diviem autobusa vadītājiem katrā no autobusiem (no Latvijas līdz Varšavai un atpakaļ (ceļā 16 h, 1 350 km)): 6 904.00 euro.

Papildus PTAC vērsa uzmanību tam, ka saskaņā ar Vispārīgās vienošanās 3.4. apakšpunktu Repatriācijas organizators, sagatavojot piedāvājumu konkrētajam pasūtījumam, izvēlas pēc iespējas izdevīgāko maršrutu un transporta līdzekļa veidu, lai nodrošinātu zemākās iespējamās izmaksas. Attiecīgi Repatriācijas organizators veica izmaksu aprēķinu gan aviopārvadājumiem, gan repatriācijai ar autobusu. Pamatojoties uz Repatriācijas organizatora sākotnējiem aprēķiniem, tika secināts, ka repatriācija ar autobusu ir lētākais un saimnieciski izdevīgākais risinājums, papildus tika konstatēts, ka nebija iespējams visus ceļotājus izvietot regulārajos komerclidojumos (Spānijā un Francijā bija aktīvā tūrisma sezona, papildus - Francijā norisinājās Olimpiskās spēles), kā arī - pastāvēja risks, ka ceļotāju dokumenti neatbilst aviopārvadājuma prasībām.

Papildus būtiski norādīt repatriācijas veikšanas brīdī konstatētos riskus:
- būtiskais jauniešu (nepilngadīgo personu) īpatsvars, informācija par atsevišķu personu veselības problēmām;
- repatriācijas pieprasījuma brīdī nav saņemta precīza informācija no Sabiedrības un nav zināms repatriējamo personu sarakts (vārdi, uzvārdi);
- konstatēta ceļošanai derīgu dokumentu neesamība diviem ceļotājiem (situāciju līdz izceļošanas brīdim atrisināja Ārlietu ministrijas konsulārais departaments);
- laikapstākļi, ceļotāju drošības apsvērumi u.c.
Risinājuma apraksts
Aprakstītajā situācijā PTAC konstatējis, ka pastāv objektīva nepieciešamība un tiesisks pamats piemērot Tūrisma likuma 16. panta sesto daļu un, attiecīgi, Noteikumu Nr. 380 49. punktu, kas noteic, ka izdevumus, kas saistīti ar ceļotāja repatriācijas nodrošināšanu sakarā ar kompleksā tūrisma pakalpojuma neizpildi tūrisma operatora likviditātes problēmu dēļ Repatriācijas organizatoram sedz no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Papildus norādāms, ka Sabiedrība par 2024. gadu valsts budžetā ir veikusi ikgadējās valsts nodevas samaksu par speciālo atļauju (licenci) tūrisma operatora pakalpojumu sniegšanai.

Neskatoties uz to, ka Sabiedrībai bija spēkā esošs nodrošinājums, saskaņā ar Tūrisma likuma 16. panta otro daļu, nodrošinājums tūrisma operatoram ir nepieciešams, lai likviditātes problēmu gadījumā tiktu atgriezta ceļotāju iemaksātā nauda par pilnībā vai daļēji nenodrošinātu kompleksu tūrisma pakalpojumu. Nodrošinājums (apdrošināšanas polise vai kredītiestādes izsniegta garantija) neparedz veiktās repatriācijas izmaksu segšanu. Savukārt repatriācijas izmaksas tiek segtas no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, ja tūrisma operators ir iemaksājis valsts budžetā ikgadējo valsts nodevu par speciālo atļauju (licenci). Secīgi, atbilstoši Noteikumu Nr. 380 52. punktam, tūrisma operatoram ir pienākums atlīdzināt ceļotāju repatriācijas nodrošināšanai iztērētos valsts budžeta līdzekļus gadījumā, ja tūrisma operators nav iemaksājis valsts budžetā ikgadējo valsts nodevu par speciālo atļauju (licenci).

Ņemot vērā, ka Sabiedrība par 2024. gadu valsts budžetā ir veikusi ikgadējās valsts nodevas samaksu par speciālo atļauju (licenci) tūrisma operatora pakalpojumu sniegšanai, Noteikumi Nr. 380 neparedz prasību Sabiedrībai atlīdzināt ceļotāju repatriācijas nodrošināšanai iztērētos valsts budžeta līdzekļus, ja vien netiek konstatētas krāpnieciskas darbības, kuras varētu liecināt par noziedzīga nodarījuma iespējamu izdarīšanu, kuru gadījumā valsts budžeta līdzekļus varētu atgūt no Sabiedrības Krimināllikuma un Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā.


Līdz ar to:
- PTAC atbilstoši Noteikumu Nr. 380 46. punktam konstatēja, ka Sabiedrības kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu ietekmē Sabiedrības nespēja pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības likviditātes problēmu dēļ un pieņēma lēmumu par ceļotāju repatriāciju;
- repatriācijas organizators, pamatojoties uz PTAC lēmumu, veica divas repatriācijas, kopā abos repatriācijas reisos repatriējot 147 personas;

Pēc repatriācijas veikšanas, tika konstatēts:
- tika repatriētas visas personas, kas atradās Spānijā un Francijā, tai skaitā 10 pavadošās personas: grupu vadītāji, autobusu vadītāji, no Latvijas atlidojusī Sabiedrības pārstāvja māsa ar diviem nepilngadīgiem bērniem, kā arī viens mājdzīvnieks (suns);
- daļa no ceļotājiem - 27 personas Latvijā atgriezās patstāvīgi, neizmantojot Repatriācijas organizatora nodrošināto repatriāciju.

Pamatojoties uz no PTAC saņemto informāciju par kopējām repatriācijas izmaksām pēc repatriācijas veikšanas, tika konstatēts, ka pilnās repatriācijas izmaksas sastāda 81 693.57 euro, no tām 445.62 euro nav attiecināmas atbilstoši minētā Tūrisma likuma 16. panta sestajai daļai (repatriētās personas neatbilst ceļotāja statusam).

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 42. punktu, Ministrija virza Rīkojuma projektu apropriācijas pārdalei no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 81 248 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) apmērā, lai PTAC varētu izpildīt uzņemtās līgumsaistības ar Repatriācijas organizatoru, kas veica maksājumus par Ceļojuma dalībnieku repatriāciju Līguma 3.2. apakšpunktā minētajā kārtībā. Ceļotāju repatriācija tika organizēta, ievērojot Sabiedrības nespēju pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt kompleksos tūrisma pakalpojumus likviditātes problēmu dēļ.

Vienlaikus norādāms, ka saistībā ar valsts budžeta līdzekļu atgūšanas jautājumiem PTAC lūgs Valsts policijai iespēju robežās sniegt attiecīgo informāciju par Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kriminālpolicijas pārvaldē uzsākto resorisko pārbaudi par SIA "FISOM" iespējamo noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un par kriminālprocesa uzsākšanu, ja tiks konstatēts tiesiskais pamats tā uzsākšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • SIA "Averoja"
Ietekmes apraksts
SIA "Averoja" (Reģ. Nr. 40003305784,  Elizabetes iela 65-16, Rīga, LV-1050) sniedza repatriācijas pakalpojumu saskaņā ar 2020.gada 1.jūlijā noslēgto vispārīgo vienošanos Nr.2020/14 ar PTAC un uz Līguma par ceļotāju repatriācijas nodrošināšanu Nr.2024/19 pamata nodrošināja cietušo patērētāju repatriāciju uz Latviju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
81 248
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
81 248
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-81 248
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-81 248
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
81 248
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Repatriācijas organizators ir nodrošinājis repatriāciju divām ceļotāju grupām par šādām izmaksām:
81 ceļotāju repatriācija
Izmaksas Grupas 1 repatriācijai: 46 092.70 euro (iekļaujot PVN) apmērā:
1. divu Spānijas autobusu īre ar diviem autobusu vadītājiem katrā no autobusiem (no Buendijas, Spānijā līdz Reimsai, Francijā (kopā ceļā 17h; 1 400 km)): 22 000 euro;
2. izmitināšanas izmaksas Reimsā, Francijā 81 personai: 3 492.70 euro;
3. divu Latvijas autobusu īre ar diviem autobusu vadītājiem katrā no autobusiem (no Latvijas uz Reimsu un atpakaļ uz Latviju (ceļā 42h, 4 300 km; ievērojot Ministru kabineta 2007. gada 3. jūlija noteikumos Nr. 474 "Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika organizēšanas, ievērošanas un uzskaites noteikumi" noteiktās transportlīdzekļu vadītāju atļautās darba stundas, autobuss stāvēja 9h + 24h)): 20 600 euro.

66 ceļotāju repatriācija
Izmaksas Grupas 2 repatriācijai: 35 600.87 euro (iekļaujot PVN) apmērā:
1.deviņu Francijas mikroautobusu īre ar deviņiem autobusu vadītājiem (no Saugnacq-et-Muret līdz Bordo (ceļā 1 h, 70 km): 2 430 euro;
2.izmitināšanas izmaksas Bordo (Francijā) 66 personām: 2 821.90  euro;
3.divu Francijas autobusu īre ar diviem autobusu vadītājiem katrā no autobusiem (no Bordo līdz Varšavai (ceļā 20 h, 2 160 km)): 23 000 euro;
4.aviobiļete autobusa vadītājam (no Rīgas uz Bordo), lai nebūtu jāveic papildus nakšņošana un autobusu stāvēšana atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 3. jūlija noteikumiem Nr. 474 "Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika organizēšanas, ievērošanas un uzskaites noteikumi": 444.97 euro;
5.divu Latvijas autobusu īre ar diviem autobusa vadītājiem katrā no autobusiem (no Latvijas līdz Varšavai un atpakaļ (ceļā 16 h, 1 350 km)): 6 904 euro.

Pamatojoties uz saņemto informāciju par kopējām repatriācijas izmaksām pēc repatriācijas veikšanas, tika konstatēts, ka pilnās repatriācijas izmaksas sastāda 81 693.57 euro, no tām 445.62 euro nav attiecināmas atbilstoši minētā Tūrisma likuma 16. panta sestajai daļai.

Ņemot vērā minēto, lai segtu Repatriācijas organizatora veiktos maksājumus par Ceļojuma dalībnieku repatriāciju Līguma 3.2. apakšpunktā minētajā kārtībā, ir nepaciešams finansējums 81 248 euro apmērā (ar pievienotās vērtības nodokli) apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums kompleksā tūrisma pakalpojuma ceļotāju repatriācijas izdevumu segšanu 81 248 euro apmērā tiks pārdalīts Ekonomikas ministrijai (Patērētāju tiesību aizsardzības centram) no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Kaut arī repatriācijas pienākums Latvijas likumdošanā ieviests, izpildot Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīvas 2015/2302/ES par kompleksiem ceļojumiem un saistītiem ceļojumu pakalpojumiem, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 2006/2004 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2011/83/ES un atceļ Padomes Direktīvu 90/314/EEK prasības, šajā konkrētajā tiesību aktā (Rīkojuma projektā) netiek skarti Direktīvas panti vai to būtība. 
Skaidrojums
Rīkojuma projektam piešķirams ierobežotas pieejamības statuss.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi