24-TA-1842: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kontu reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts:
1. Valsts sekretāru 2024.gada 21.marta sanāksmes protokola Nr.8 1.§ “Plāna projekts “Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.-2026.gadam” 3.punkta, kas nosaka “Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Latvijas finanšu nozares asociāciju un tiesībaizsardzības iestādēm izvērtēt Kontu reģistrā esošās informācijas pietiekamību kompetentajām valsts pārvaldes iestādēm un nepieciešamības gadījumā virzīt atbilstošus priekšlikumus Kontu reģistra darbības regulējumā tās paplašināšanai” izpildes nodrošināšanai.
2. Ņemot vērā, ka ar 2023.gada 8.decembra grozījumiem Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā (turpmāk – Sankciju likums), kopš 2024.gada 1.aprīļa Finanšu izlūkošanas dienests ir kompetentā institūcija starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos, nepieciešams paplašināt iestādes tiesības iegūt kontu reģistrā esošas ziņas Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei.
1. Valsts sekretāru 2024.gada 21.marta sanāksmes protokola Nr.8 1.§ “Plāna projekts “Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.-2026.gadam” 3.punkta, kas nosaka “Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Latvijas finanšu nozares asociāciju un tiesībaizsardzības iestādēm izvērtēt Kontu reģistrā esošās informācijas pietiekamību kompetentajām valsts pārvaldes iestādēm un nepieciešamības gadījumā virzīt atbilstošus priekšlikumus Kontu reģistra darbības regulējumā tās paplašināšanai” izpildes nodrošināšanai.
2. Ņemot vērā, ka ar 2023.gada 8.decembra grozījumiem Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā (turpmāk – Sankciju likums), kopš 2024.gada 1.aprīļa Finanšu izlūkošanas dienests ir kompetentā institūcija starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos, nepieciešams paplašināt iestādes tiesības iegūt kontu reģistrā esošas ziņas Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir paplašināt Kontu reģistra funkcionalitāti, nodrošinot tiesībaizsardzības iestādēm informāciju par konta turētāja slēgto kontu, kā arī paplašināt Finanšu izlūkošanas dienesta tiesības iegūt kontu reģistrā esošas ziņas Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1.Par Kontu reģistrā iekļaujamo informāciju par slēgto kontu
Kontu reģistrā netiek atspoguļota informācija par personu kontiem, kurus Noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums (turpmāk – NILLTPFNL) nosaka par pienākumu slēgt, taču nauda no tiem netiek izņemta. Rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļus, bet tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī citām iestādēm atbilstoši kompetencei, šāda informācija Kontu reģistrā nav pieejama. Cita starpā tiesībaizsardzības iestādēm šobrīd nav iespēja identificēt līdzekļu esamību slēgtos kontos – Kontu reģistrā nav atzīmes par to, vai slēgtā konta atlikums ir ticis pārskaitīts uzglabāšanai uz citu kontu, attiecīgi nav iespējams iegūt ziņas par visiem personas finanšu līdzekļiem, kurus kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt vai arestēt. Kā to ir norādījušas aptaujātās iestādes, šobrīd nav iespējams pilnvērtīgi kriminālprocesa ietvaros iegūt informāciju par personas mantisko stāvokli – visiem finanšu līdzekļiem, kurus kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt, arestēt vai konfiscēt.
Papildus norādāms, ka šobrīd tiesiskais regulējums paredz automatizētu procesu zvērinātu tiesu izpildītāju rīkojumu izpildei par kontu apķīlāšanu parādu piedziņas gadījumos.
Papildus jānorāda uz Latvijas Finanšu nozares asociācijas veikto analīzi par situāciju ar kontiem, kas slēgti ar atlikumu, Kontu reģistrā atzīmējot, ka konts slēgts, līdzekļus pārceļot uz bankas tehnisko kontu. Dati rāda, ka summa šādos slēgtajos kontos, kas pārcelta uz tehniskajiem kontiem, kreditoriem, iestādēm nav redzama, ir 102 526 716 euro (~ simts miljoni). Vidējā summa un cilvēku skaits katrā bankā ir cits – no dažiem simtiem euro līdz 1 miljonam euro uz personu. Personu skaits kopā ir vismaz 30 567 (50% tirgus dalībnieku sniedza precīzu skaitu, bet 50% tikai summas bez personu skaita), tādēļ var pieņemt, ka personu skaits (rēķinot pēc tirgus daļām) ir divas reizes lielāks. Kopumā dati norāda uz būtiskiem riskiem, jo nevar izslēgt, ka daļa no šīs naudas būtu iesaldēta, arestēta vai piedzīta, ja būtu bijusi redzama.
Attiecīgi secināms, ka pašreizējais regulējums nav pietiekams, lai tiesībaizsardzības iestādes spētu savu funkciju ietvaros nodrošināt efektīvu Krimināllikuma normu piemērošanu un krimināltiesisko attiecību taisnīgu noregulējumu iespējami ātrākā termiņā.
Tādējādi, lai Kontu reģistra likuma 6.pantā minētie reģistra lietotāji saņemtu plašāku informāciju par klientu slēgtajiem kontiem, neatkarīgi no to slēgšanas iemesla vai tiesiskā pamatojuma, un spētu efektīvāk īstenot normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, nepieciešams paplašināt sniedzamo ziņu apjomu par slēgtā konta datumu, paredzot papildu ziņas norādīšanu par finanšu līdzekļu atlikumu konkrētam slēgtajam kontam.
Nepieciešamību veikt grozījumus regulējumā saskata Finanšu izlūkošanas dienests, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts drošības dienests, Iekšējās drošības birojs, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Valsts policija, Latvijas Republikas prokuratūra, Valsts robežsardze. Zemāk minēto iestāžu viedokļi:
Latvijas Republikas prokuratūra
Informācija no Kontu reģistra par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma ir nepieciešama, lai izlemtu jautājumu par personas rīcībā esošo līdzekļu turpmāko izlietojumu, iespējams krāpšanas vai kartes izmantošanas gadījumos, lai operatīvi pieņemtu lēmumu par rīcību, nolūkā lemt jautājumu par aresta uzlikšanu mantai, kā arī tas palīdzētu izvērtēt fiziskas vai juridiskas personas finanšu stāvokli vai maksātspēju.
Finanšu izlūkošanas dienests
Informācijas par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez tā, pieejamība nodrošinātu resursu ieekonomēšanu NILLTPFNL noteikto funkciju veikšanai, attiecīgi – lēmuma pieņemšanai par rīkojuma par līdzekļu iesaldēšanu izdošanu, pamatojoties uz tā rīcībā esošo informāciju, pēc savas iniciatīvas vai pēc NILLTPFNL 62.panta pirmajā daļā minēto ārvalstu pilnvaroto iestāžu vai institūciju lūguma. Pastāvot atzīmei, ka konts ir slēgts un atlikumu nav, Finanšu izlūkošanas dienests nepieņemtu lēmumu par rīkojuma par līdzekļu iesaldēšanu izdošanu un attiecīgi tiktu ietaupīti iestādes resursi.
Valsts Policija
Valsts policija atbalsta nepieciešamību papildināt kontu reģistru ar informāciju par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma, norādot esošā atlikuma apmēru.
Valsts drošības dienests
Informācija no Kontu reģistra par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma nepieciešama Valsts drošības iestāžu likumā un Operatīvās darbības likumā noteikto uzdevumu īstenošanai.
Valsts ieņēmumu dienests
Informācija nepieciešama, lai nodrošinātu procesuālo izdevumu un cietušajam nodarītā kaitējuma kompensācijas piedziņu, sekmētu ātrāku informācijas apmaiņu un nodrošinātu efektīvu Krimināllikuma normu piemērošanu un krimināltiesisko attiecību taisnīgu noregulējumu iespējami ātrākā termiņā.
Valsts robežsardze
Nesaņemot informāciju par to, ka personas konts ir slēgts, bet tajā ir atlikums, procesa virzītājam vai operatīvās darbības veicējam varētu rasties priekšstats, ka personas kontā līdzekļu nav, tāpēc nav nepieciešams vērsties pie kredītiestādes papildu informācijas iegūšanai. Šajā gadījumā varētu rasties situācija, ka arestam netiek pakļauta daļa personas līdzekļu. Lai jau sākotnēji izmeklēšanas iestāžu un operatīvās darbības subjektu amatpersonas informētu par slēgtā kontā esošajiem līdzekļiem, būtu nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Kontu reģistra likumā, nosakot, ka šiem subjektiem tiek sniegta informācija par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams veikt grozījumus normatīvajā regulējumā, lai, iegūstot informāciju no kontu reģistra, izmeklēšanas iestāde vai operatīvās darbības subjekts iegūtu informāciju par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma.
Iekšējās drošības birojs
Birojs norāda, ka atbilstoši šobrīd Kontu reģistra likuma 5.panta otrās daļas 2.-5.punkta prasībām, Kontu reģistrā, attiecībā uz slēgtiem kontiem ir jānorāda to slēgšanas datums. Birojs uzskata, ka minētie Likuma punkti ir jāpapildina arī ar informāciju par to, vai slēgtajos kontos ir finanšu līdzekļu atlikumi, jo atsevišķos gadījumos, klienti (kontu turētāji), kuru konti tikuši slēgti, līdzekļus neizņem un kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļi, tos pārskaitot uz speciāli šim nolūkam izveidotu kopēju kontu.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Birojam ir nepieciešama informācija no Kontu reģistra par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma, lai nodrošinātu pilnvērtīgu piekļuvi informācijai par kriminālprocesa ietvaros aizdomās turētās personas mantisko stāvokli gadījumos, kad nepieciešams rosināt aresta uzlikšanu personas mantai, t.sk. noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, nodrošinot iespējamu mantas konfiskāciju.
Birojs šobrīd nevar pārliecināties par to, vai tam ir pieejamas ziņas par individuālā seifa pakalpojumu saņēmēju. Pirms vairākiem gadiem ir bijuši atsevišķi gadījumi, kad Kontu reģistrā atsevišķām personām bija konstatēta informācija par lietošanās esošu individuāla seifa izmantošanu.
2. Par Finanšu izlūkošanas dienesta tiesību paplašināšanu
Saskaņā ar Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 1.punktu Kontu reģistra pārzinis reģistrā iekļautās ziņas izsniedz Finanšu izlūkošanas dienestam NILLTPFNL noteikto funkciju veikšanai. Normatīvais regulējums šobrīd neparedz iespēju reģistrā iekļautās ziņas izsniegt Finanšu izlūkošanas dienestam Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei. Pamatojoties uz Sankciju likuma 12.1panta ceturto daļu, Finanšu izlūkošanas dienests pieņem finanšu iestādēm saistošus lēmumus par starptautisko un nacionālo sankciju izpildi, ja tā rīcībā ir informācija par pienākumu izpildīt sankcijas, bet sankcijas nav izpildītas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Ievērojot minēto, Finanšu izlūkošanas dienestam ir nepieciešams saņemt reģistrā iekļautās ziņas Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei, lai efektīvi identificētu finanšu iestādēs esošos līdzekļus, kuru iesaldēšana nav veikta atbilstoši normatīvo aktu prasībām sankciju izpildes jomā.
Kontu reģistrā netiek atspoguļota informācija par personu kontiem, kurus Noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums (turpmāk – NILLTPFNL) nosaka par pienākumu slēgt, taču nauda no tiem netiek izņemta. Rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļus, bet tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī citām iestādēm atbilstoši kompetencei, šāda informācija Kontu reģistrā nav pieejama. Cita starpā tiesībaizsardzības iestādēm šobrīd nav iespēja identificēt līdzekļu esamību slēgtos kontos – Kontu reģistrā nav atzīmes par to, vai slēgtā konta atlikums ir ticis pārskaitīts uzglabāšanai uz citu kontu, attiecīgi nav iespējams iegūt ziņas par visiem personas finanšu līdzekļiem, kurus kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt vai arestēt. Kā to ir norādījušas aptaujātās iestādes, šobrīd nav iespējams pilnvērtīgi kriminālprocesa ietvaros iegūt informāciju par personas mantisko stāvokli – visiem finanšu līdzekļiem, kurus kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt, arestēt vai konfiscēt.
Papildus norādāms, ka šobrīd tiesiskais regulējums paredz automatizētu procesu zvērinātu tiesu izpildītāju rīkojumu izpildei par kontu apķīlāšanu parādu piedziņas gadījumos.
Papildus jānorāda uz Latvijas Finanšu nozares asociācijas veikto analīzi par situāciju ar kontiem, kas slēgti ar atlikumu, Kontu reģistrā atzīmējot, ka konts slēgts, līdzekļus pārceļot uz bankas tehnisko kontu. Dati rāda, ka summa šādos slēgtajos kontos, kas pārcelta uz tehniskajiem kontiem, kreditoriem, iestādēm nav redzama, ir 102 526 716 euro (~ simts miljoni). Vidējā summa un cilvēku skaits katrā bankā ir cits – no dažiem simtiem euro līdz 1 miljonam euro uz personu. Personu skaits kopā ir vismaz 30 567 (50% tirgus dalībnieku sniedza precīzu skaitu, bet 50% tikai summas bez personu skaita), tādēļ var pieņemt, ka personu skaits (rēķinot pēc tirgus daļām) ir divas reizes lielāks. Kopumā dati norāda uz būtiskiem riskiem, jo nevar izslēgt, ka daļa no šīs naudas būtu iesaldēta, arestēta vai piedzīta, ja būtu bijusi redzama.
Attiecīgi secināms, ka pašreizējais regulējums nav pietiekams, lai tiesībaizsardzības iestādes spētu savu funkciju ietvaros nodrošināt efektīvu Krimināllikuma normu piemērošanu un krimināltiesisko attiecību taisnīgu noregulējumu iespējami ātrākā termiņā.
Tādējādi, lai Kontu reģistra likuma 6.pantā minētie reģistra lietotāji saņemtu plašāku informāciju par klientu slēgtajiem kontiem, neatkarīgi no to slēgšanas iemesla vai tiesiskā pamatojuma, un spētu efektīvāk īstenot normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, nepieciešams paplašināt sniedzamo ziņu apjomu par slēgtā konta datumu, paredzot papildu ziņas norādīšanu par finanšu līdzekļu atlikumu konkrētam slēgtajam kontam.
Nepieciešamību veikt grozījumus regulējumā saskata Finanšu izlūkošanas dienests, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts drošības dienests, Iekšējās drošības birojs, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Valsts policija, Latvijas Republikas prokuratūra, Valsts robežsardze. Zemāk minēto iestāžu viedokļi:
Latvijas Republikas prokuratūra
Informācija no Kontu reģistra par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma ir nepieciešama, lai izlemtu jautājumu par personas rīcībā esošo līdzekļu turpmāko izlietojumu, iespējams krāpšanas vai kartes izmantošanas gadījumos, lai operatīvi pieņemtu lēmumu par rīcību, nolūkā lemt jautājumu par aresta uzlikšanu mantai, kā arī tas palīdzētu izvērtēt fiziskas vai juridiskas personas finanšu stāvokli vai maksātspēju.
Finanšu izlūkošanas dienests
Informācijas par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez tā, pieejamība nodrošinātu resursu ieekonomēšanu NILLTPFNL noteikto funkciju veikšanai, attiecīgi – lēmuma pieņemšanai par rīkojuma par līdzekļu iesaldēšanu izdošanu, pamatojoties uz tā rīcībā esošo informāciju, pēc savas iniciatīvas vai pēc NILLTPFNL 62.panta pirmajā daļā minēto ārvalstu pilnvaroto iestāžu vai institūciju lūguma. Pastāvot atzīmei, ka konts ir slēgts un atlikumu nav, Finanšu izlūkošanas dienests nepieņemtu lēmumu par rīkojuma par līdzekļu iesaldēšanu izdošanu un attiecīgi tiktu ietaupīti iestādes resursi.
Valsts Policija
Valsts policija atbalsta nepieciešamību papildināt kontu reģistru ar informāciju par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma, norādot esošā atlikuma apmēru.
Valsts drošības dienests
Informācija no Kontu reģistra par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma nepieciešama Valsts drošības iestāžu likumā un Operatīvās darbības likumā noteikto uzdevumu īstenošanai.
Valsts ieņēmumu dienests
Informācija nepieciešama, lai nodrošinātu procesuālo izdevumu un cietušajam nodarītā kaitējuma kompensācijas piedziņu, sekmētu ātrāku informācijas apmaiņu un nodrošinātu efektīvu Krimināllikuma normu piemērošanu un krimināltiesisko attiecību taisnīgu noregulējumu iespējami ātrākā termiņā.
Valsts robežsardze
Nesaņemot informāciju par to, ka personas konts ir slēgts, bet tajā ir atlikums, procesa virzītājam vai operatīvās darbības veicējam varētu rasties priekšstats, ka personas kontā līdzekļu nav, tāpēc nav nepieciešams vērsties pie kredītiestādes papildu informācijas iegūšanai. Šajā gadījumā varētu rasties situācija, ka arestam netiek pakļauta daļa personas līdzekļu. Lai jau sākotnēji izmeklēšanas iestāžu un operatīvās darbības subjektu amatpersonas informētu par slēgtā kontā esošajiem līdzekļiem, būtu nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Kontu reģistra likumā, nosakot, ka šiem subjektiem tiek sniegta informācija par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams veikt grozījumus normatīvajā regulējumā, lai, iegūstot informāciju no kontu reģistra, izmeklēšanas iestāde vai operatīvās darbības subjekts iegūtu informāciju par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma.
Iekšējās drošības birojs
Birojs norāda, ka atbilstoši šobrīd Kontu reģistra likuma 5.panta otrās daļas 2.-5.punkta prasībām, Kontu reģistrā, attiecībā uz slēgtiem kontiem ir jānorāda to slēgšanas datums. Birojs uzskata, ka minētie Likuma punkti ir jāpapildina arī ar informāciju par to, vai slēgtajos kontos ir finanšu līdzekļu atlikumi, jo atsevišķos gadījumos, klienti (kontu turētāji), kuru konti tikuši slēgti, līdzekļus neizņem un kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļi, tos pārskaitot uz speciāli šim nolūkam izveidotu kopēju kontu.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Birojam ir nepieciešama informācija no Kontu reģistra par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez atlikuma, lai nodrošinātu pilnvērtīgu piekļuvi informācijai par kriminālprocesa ietvaros aizdomās turētās personas mantisko stāvokli gadījumos, kad nepieciešams rosināt aresta uzlikšanu personas mantai, t.sk. noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, nodrošinot iespējamu mantas konfiskāciju.
Birojs šobrīd nevar pārliecināties par to, vai tam ir pieejamas ziņas par individuālā seifa pakalpojumu saņēmēju. Pirms vairākiem gadiem ir bijuši atsevišķi gadījumi, kad Kontu reģistrā atsevišķām personām bija konstatēta informācija par lietošanās esošu individuāla seifa izmantošanu.
2. Par Finanšu izlūkošanas dienesta tiesību paplašināšanu
Saskaņā ar Kontu reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 1.punktu Kontu reģistra pārzinis reģistrā iekļautās ziņas izsniedz Finanšu izlūkošanas dienestam NILLTPFNL noteikto funkciju veikšanai. Normatīvais regulējums šobrīd neparedz iespēju reģistrā iekļautās ziņas izsniegt Finanšu izlūkošanas dienestam Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei. Pamatojoties uz Sankciju likuma 12.1panta ceturto daļu, Finanšu izlūkošanas dienests pieņem finanšu iestādēm saistošus lēmumus par starptautisko un nacionālo sankciju izpildi, ja tā rīcībā ir informācija par pienākumu izpildīt sankcijas, bet sankcijas nav izpildītas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Ievērojot minēto, Finanšu izlūkošanas dienestam ir nepieciešams saņemt reģistrā iekļautās ziņas Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei, lai efektīvi identificētu finanšu iestādēs esošos līdzekļus, kuru iesaldēšana nav veikta atbilstoši normatīvo aktu prasībām sankciju izpildes jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik spēkā esošā Kontu reģistra likuma 5.panta otrā daļa paredz noteikta apjoma informāciju, kas sniedzama par konta turētāju/individuālā seifa pakalpojuma saņēmēju un tam esošo kontu/individuālo seifu. Proti, Kontu reģistrā ir iekļaujama informācija par pašu personu, kā arī konta numuru, konta atvēršanas un slēgšanas datumu, bet tajā nav iekļauta informācija par to, vai konta turētāja konts ir slēgts ar atlikumu vai bez tā.
Grozījumi būtiski ietekmēs pašreizējo tehnisko risinājumu saturu, tostarp kā viens no vislaikietilpīgākajiem un resursus prasošākajiem uzdevumiem būs vēsturisko datu atjaunošana Kontu reģistrā, līdz ar to ir nepieciešamas noteikt saprātīgu pārejas periodu ziņu sniedzējiem un Valsts ieņēmumu dienestam, lai veiktu tehniskas izmaiņas esošajos risinājumos, tai skaitā lai vispār būtu iespējams iesniegt ziņas par slēgtu kontu ar papildu atzīmi, ka konts slēgts ar atlikumu.
Grozījumi būtiski ietekmēs pašreizējo tehnisko risinājumu saturu, tostarp kā viens no vislaikietilpīgākajiem un resursus prasošākajiem uzdevumiem būs vēsturisko datu atjaunošana Kontu reģistrā, līdz ar to ir nepieciešamas noteikt saprātīgu pārejas periodu ziņu sniedzējiem un Valsts ieņēmumu dienestam, lai veiktu tehniskas izmaiņas esošajos risinājumos, tai skaitā lai vispār būtu iespējams iesniegt ziņas par slēgtu kontu ar papildu atzīmi, ka konts slēgts ar atlikumu.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā minēto, Kontu reģistra likuma 5.pants tiek papildināts ar 2.1 daļu, paredzot reģistrā ziņu sniedzēja pienākumu, iekļaujot ziņas par konta slēgšanas datumu, norādīt, vai konts ir slēgts ar atlikumu. Vienlaikus tiek paredzēta ziņas statusa maiņa uz "konts slēgts" bez papildu atzīmes par atlikuma esamību tajos gadījumos, ja vairs nepastāv apstākļi vai zūd pamats reģistrā iekļauto ziņu statusam "konts slēgts ar atlikumu". Tādējādi tiek nodrošināta kontu reģistrā esošo datu precizitāte un attiecīgi aktuālā situācija par klienta kontiem.
2. Papildus minētajam tiek papildināta 5.panta panta devītā daļa, nosakot ziņu glabāšanas un dzēšanas periodus.
3. Papildus jānorāda, ka ar grozījumiem Kontu reģistra likuma pārejas noteikumos tiek noteikti 2 pārejas periodi: 1) deviņu mēnešu pārejas periods no 5.panta 2.1daļas spēkā stāšanās brīža, lai ziņu sniedzēji un Valsts ieņēmumu dienests varētu veikt nepieciešamās izmaiņas tehniskajos risinājumos, reģistrā un ar reģistra darbību saistītās sistēmās minētajos grozījumos noteikto ziņu iesniegšanai; 2) divpadsmit mēnešu pārejas periods no 5.panta 2.1 daļas spēkā stāšanās brīža, lai ziņu sniedzējs spētu nodrošināt reģistrā esošo vēsturisko ziņu par kontu slēgšanu ar atlikumu statusa aktualizēšanu.
2. Papildus minētajam tiek papildināta 5.panta panta devītā daļa, nosakot ziņu glabāšanas un dzēšanas periodus.
3. Papildus jānorāda, ka ar grozījumiem Kontu reģistra likuma pārejas noteikumos tiek noteikti 2 pārejas periodi: 1) deviņu mēnešu pārejas periods no 5.panta 2.1daļas spēkā stāšanās brīža, lai ziņu sniedzēji un Valsts ieņēmumu dienests varētu veikt nepieciešamās izmaiņas tehniskajos risinājumos, reģistrā un ar reģistra darbību saistītās sistēmās minētajos grozījumos noteikto ziņu iesniegšanai; 2) divpadsmit mēnešu pārejas periods no 5.panta 2.1 daļas spēkā stāšanās brīža, lai ziņu sniedzējs spētu nodrošināt reģistrā esošo vēsturisko ziņu par kontu slēgšanu ar atlikumu statusa aktualizēšanu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Kontu reģistra likuma 6.panta pirmās daļas 1.punktu Kontu reģistra pārzinis reģistrā iekļautās ziņas izsniedz Finanšu izlūkošanas dienestam NILLTPFNL noteikto funkciju veikšanai. Normatīvais regulējums šobrīd neparedz iespēju reģistrā iekļautās ziņas izsniegt Finanšu izlūkošanas dienestam Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei. Pamatojoties uz Sankciju likuma 12.1panta ceturto daļu, Finanšu izlūkošanas dienests pieņem finanšu iestādēm saistošus lēmumus par starptautisko un nacionālo sankciju izpildi, ja tā rīcībā ir informācija par pienākumu izpildīt sankcijas, bet sankcijas nav izpildītas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, Finanšu izlūkošanas dienestam šobrīd nav tiesiska pamata saņemt Kontu reģistrā esošas ziņas Sankciju likumā noteikto funkciju izpildei.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, tiek veikti grozījumi Kontu reģistra likuma 6.panta pirmās daļas 1.punktā, attiecīgi paplašinot Finanšu izlūkošanas dienesta tiesības.
Problēmas apraksts
Likuma 5.panta trešajā daļā iekļautā termina “patiesā labuma guvējs” lietojums neatbilst normatīvajos aktos lietotajam locījumam, līdz ar to nepieciešams veikt tehniskus labojumus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, tiek veikti grozījumi Kontu reģistra 5.panta trešajā daļā, izsakot vārdu “patiesā” attiecīgā locījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- kredītiestādes, krājaizdevu sabiedrības, maksājumu pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Ar grozījumiem Kontu reģistra likuma 5.pantā tiek paplašināts reģistrā iekļaujamās informācijas par slēgto kontu apjoms, kas uzliek ziņu sniedzējam par pienākumu iekļaut ziņas par konta turētāja slēgto kontu ar vai bez atlikuma.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
148 942
0
10 426
0
10 426
10 426
2.1. valsts pamatbudžets
0
148 942
0
10 426
0
10 426
10 426
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-148 942
0
-10 426
0
-10 426
-10 426
3.1. valsts pamatbudžets
0
-148 942
0
-10 426
0
-10 426
-10 426
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
148 942
0
10 426
0
10 426
10 426
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025.gadā provizoriski nepieciešams finansējums 148 942 euro, tai skaitā:
Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu funkcionalitātes uzturēšanai 2026.gadam un turpmāk ik gadu ir nepieciešami 10 426 euro, kas ir 7% no izstrādes izmaksām.
Ņemot vērā, ka likumprojektā ietvertās izmaiņas saistībā ar kontu reģistrā iekļaujamo informāciju par slēgto kontu atbilst ar Ministru kabineta 2024.gada 2.maija rīkojumu Nr.338 apstiprinātā pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.-2026.gadam 7.1.pasākumam “Stiprināt TAI spējas atklāt NILL, tostarp kas saistās ar tādiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem kā korupcija, ar ēnu ekonomiku saistītiem noziedzīgiem nodarījumiem – noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp, kontrabanda”, nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025.gadā 148 942 euro apmērā un ieviesto izmaiņu uzturēšanai 2026.gadā un turpmāk ik gadu 10 426 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros, novirzot 8.2.pasākuma “Turpināt stiprināt un efektivizēt skaidras naudas pārvietošanas kontroli uz Latvijas iekšējām un ārējām robežām, it īpaši ņemot vērā aizliegto vielu kontrabandas maršrutus” neizlietoto finansējumu.
VID IS | c/d | 1 c/d cena | Summa, euro |
MAIS | 55 | 665,50 | 36 602,50 |
Kontu reģistra sistēma |
59 |
665,50 | 39 264,50 |
VIDISS | 123,25 | 592,90 | 73 074,93 |
Kopā | 148 941,93 |
Ņemot vērā, ka likumprojektā ietvertās izmaiņas saistībā ar kontu reģistrā iekļaujamo informāciju par slēgto kontu atbilst ar Ministru kabineta 2024.gada 2.maija rīkojumu Nr.338 apstiprinātā pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.-2026.gadam 7.1.pasākumam “Stiprināt TAI spējas atklāt NILL, tostarp kas saistās ar tādiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem kā korupcija, ar ēnu ekonomiku saistītiem noziedzīgiem nodarījumiem – noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp, kontrabanda”, nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025.gadā 148 942 euro apmērā un ieviesto izmaiņu uzturēšanai 2026.gadā un turpmāk ik gadu 10 426 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros, novirzot 8.2.pasākuma “Turpināt stiprināt un efektivizēt skaidras naudas pārvietošanas kontroli uz Latvijas iekšējām un ārējām robežām, it īpaši ņemot vērā aizliegto vielu kontrabandas maršrutus” neizlietoto finansējumu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2a51ed27-6be7-4a8b-aee4-b236cdfe40d2
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi, komentāri netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
tiks paplašināts Kontu reģistrā kā valsts informācijas sistēmā iekļaujamais ziņu apjoms.
7.5. Cita informācija
Detalizēta informācija ietverta 3.punktā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pilnveidojot sistēmas funkcionalitāti, tiks sekmēta ātrāka informācijas apmaiņa un nodrošināta efektīva Krimināllikuma normu piemērošana un krimināltiesisko attiecību taisnīgs noregulējums iespējami ātrākā termiņā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi