23-TA-1053: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "Autobusu pietura" Vārmē, Vārmes pagastā, Kuldīgas novadā, nodošanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 19. punkts, Kuldīgas novada domes 2022. gada 27. janvāra sēdes protokols Nr. 1 "Par ierosinājumu autobusa pieturas pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā" un Kuldīgas novada domes 2022. gada 27. oktobra sēdes protokols Nr. 14 "Par autobusa pieturas paviljona pārņemšanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības nodotu valstij piederošo nekustamo īpašumu "Autobusa pietura" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6296 503 0014) - pieturas ēku (būves kadastra apzīmējums 6296 003 0298 001) - Vārmē, Vārmes pagastā, Kuldīgas novadā (turpmāk - Būve).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Būve atrodas uz zemes īpašuma "Autobusu pietura" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6296 003 0298) - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6296 003 0298) 0.06 ha platībā - Vārmē, Vārmes pagastā, Kuldīgas novadā (turpmāk arī - Zemes īpašums), kas piekrīt Kuldīgas novada pašvaldībai.
Kuldīgas novada pašvaldības Vārmes pagasta pārvalde 2008. gada 19. septembrī pieņēma lēmumu (protokols Nr. 9) "Par lauku apvidus zemes piekritību Vārmes pašvaldībai un lauku apvidus zemes nodošanu reformas pabeigšanai", ar kuru tika nolemts, ka pašvaldībai piekrīt Zemes īpašums atbilstoši uz lēmuma pieņemšanas brīdi spēkā esošā likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktu. Zemes īpašuma piekritība pašvaldībai tika noteikta saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 3. panta otrās daļas 2. punktu vai 4.1 panta otrās daļas 5. punktu.
Kuldīgas novada domes 2022. gada 27. oktobra sēdes protokolā Nr. 14 "Par autobusa pieturas paviljona pārņemšanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā" ir norādīts, ka Kuldīgas novada pašvaldība ir Zemes īpašuma tiesiskā valdītāja un ka Būve atrodas Vārmes ciema centrā, tostarp tā ir sliktā vizuālā stāvoklī un bojā pagasta centra vizuālo kopskatu. Kuldīgas novada pašvaldība, pārņemot Būvi savā īpašumā, varētu ieguldīt pašvaldības līdzekļus tās sakārtošanā.
Kuldīgas novada pašvaldībai piekrītošais Zemes īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15. panta 3. un 4. punktu valstij piederošā Būve kā nekustamā īpašuma kadastra objekts ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Ar zemesgrāmatu nodaļas tiesneša 2023. gada 23. maija lēmumu Būve ir ierakstīta Vārmes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000690197 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmajai daļai VSIA "Latvijas Valsts ceļi" ar 2023. gada 15. februāra izziņu Nr.4.9/2577 ir apliecinājusi, ka uz Kuldīgas novada pašvaldībai piekrītošā zemes īpašuma Vārmes pagastā, Kuldīgas novadā, kadastra Nr.6296 003 0298, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6296 003 0298, ir izbūvēta būve “Pieturas ēka” ar kadastra apzīmējumu 6296 003 0298 001, kura atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar 2022.gada 29.decembrī noslēgto Deleģēšanas līgumu Nr.2022/-58 starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodota VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2. punktu, Kuldīgas novada pašvaldība savā rīcībā ar Būvi gādās par tās un savas administratīvās teritorijas uzturēšanas pasākumiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.
Būve būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas, ierobežojumiem un bez maksas, tādējādi saglabājot vispārējās publikās infrastruktūras statusu.
Būve ierakstāma zemesgrāmatā uz Kuldīgas novada pašvaldības vārda.
Iestājoties apstākļiem, kad Būve vairs nebūs nepieciešama Kuldīgas novada pašvaldībai tai ar likumu noteikto autonomo funkciju izpildei, nepieciešamības izbeigšanās būs attiecināma uz Būvi un citiem labiekārtojuma elementiem attiecīgi Civillikuma 854. pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā kā bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu, un būs atdodama valstij.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Kuldīgas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt Būvi un apgrūtināt to ar hipotēku.
Kuldīgas novada pašvaldības Vārmes pagasta pārvalde 2008. gada 19. septembrī pieņēma lēmumu (protokols Nr. 9) "Par lauku apvidus zemes piekritību Vārmes pašvaldībai un lauku apvidus zemes nodošanu reformas pabeigšanai", ar kuru tika nolemts, ka pašvaldībai piekrīt Zemes īpašums atbilstoši uz lēmuma pieņemšanas brīdi spēkā esošā likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktu. Zemes īpašuma piekritība pašvaldībai tika noteikta saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 3. panta otrās daļas 2. punktu vai 4.1 panta otrās daļas 5. punktu.
Kuldīgas novada domes 2022. gada 27. oktobra sēdes protokolā Nr. 14 "Par autobusa pieturas paviljona pārņemšanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā" ir norādīts, ka Kuldīgas novada pašvaldība ir Zemes īpašuma tiesiskā valdītāja un ka Būve atrodas Vārmes ciema centrā, tostarp tā ir sliktā vizuālā stāvoklī un bojā pagasta centra vizuālo kopskatu. Kuldīgas novada pašvaldība, pārņemot Būvi savā īpašumā, varētu ieguldīt pašvaldības līdzekļus tās sakārtošanā.
Kuldīgas novada pašvaldībai piekrītošais Zemes īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15. panta 3. un 4. punktu valstij piederošā Būve kā nekustamā īpašuma kadastra objekts ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Ar zemesgrāmatu nodaļas tiesneša 2023. gada 23. maija lēmumu Būve ir ierakstīta Vārmes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000690197 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmajai daļai VSIA "Latvijas Valsts ceļi" ar 2023. gada 15. februāra izziņu Nr.4.9/2577 ir apliecinājusi, ka uz Kuldīgas novada pašvaldībai piekrītošā zemes īpašuma Vārmes pagastā, Kuldīgas novadā, kadastra Nr.6296 003 0298, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6296 003 0298, ir izbūvēta būve “Pieturas ēka” ar kadastra apzīmējumu 6296 003 0298 001, kura atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar 2022.gada 29.decembrī noslēgto Deleģēšanas līgumu Nr.2022/-58 starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodota VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2. punktu, Kuldīgas novada pašvaldība savā rīcībā ar Būvi gādās par tās un savas administratīvās teritorijas uzturēšanas pasākumiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.
Būve būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas, ierobežojumiem un bez maksas, tādējādi saglabājot vispārējās publikās infrastruktūras statusu.
Būve ierakstāma zemesgrāmatā uz Kuldīgas novada pašvaldības vārda.
Iestājoties apstākļiem, kad Būve vairs nebūs nepieciešama Kuldīgas novada pašvaldībai tai ar likumu noteikto autonomo funkciju izpildei, nepieciešamības izbeigšanās būs attiecināma uz Būvi un citiem labiekārtojuma elementiem attiecīgi Civillikuma 854. pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā kā bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu, un būs atdodama valstij.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Kuldīgas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt Būvi un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būve ir nepieciešama Kuldīgas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā minētās autonomās funkcijas izpildei – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (iela, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana).
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošā Būve ir nododama Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu, Kuldīgas novada pašvaldība rīcībā ar Būvi gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāji. Būve ir nepieciešama pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanai.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar Būves ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Kuldīgas novada pašvaldība. Kuldīgas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā Būvi finansējuma apmērs tiek noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” un Ministru kabineta 2021.gada 14.decembra noteikumiem Nr.835 “Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumos Nr.173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu „Pašvaldību ceļu un ielu finansēšanai paredzētās valsts budžeta mērķdotācijas sadalījums no 2022.gada līdz 2024.gadam”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Kuldīgas novada pašvaldība.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Kuldīgas novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Kuldīgas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi