Anotācija (ex-ante)

24-TA-927: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Zemes pārvaldības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2023. gada 21. novembrī pieņēma rīkojumu "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu", kur sēdes protokola Nr. 58 14. § 3. punkts uzdod Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (no 2024. gada 1. jūlija Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija) sešu mēnešu laikā sagatavot nepieciešamos grozījumus normatīvajā regulējumā, lai sakārtotu zemes vienību, kas kļuvušas par bezmantinieka mantu un bezīpašnieka lietu un, kas nodrošina piekļuvi citiem privātiem īpašumiem, palikšanu atvasinātas publiskas personas – pašvaldības – īpašumā. 
Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa sēdē (Nr. 14 35. §) tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par rīcības plānu administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā" (turpmāk – Informatīvais ziņojums), kur viens no veicamajiem pasākumiem ir noteikts nepieciešamība grozīt normatīvo regulējumu, radot risinājumu privātpersonu izbūvētiem ceļiem, būvējot privātmāju ciematus (Informatīvā ziņojuma 8.4.1. apakšpunkts) 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi "Zemes pārvaldības likumā"" (turpmāk - Likumprojekts) mērķis ir precizēt esošo regulējumu par publiskās infrastruktūras piekritību, veidojot jaunas apbūves teritorijas, kā arī noteikt piekritību vienam no nekustamā īpašuma veidiem, kas ir kļuvis par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Teritorijas attīstībai un plānošanai ir jābūt vērstai sabiedrības interesēs, tai jābūt ilgtspējīgai (dzīvotspējīgai, lai tiktu apmierinātas arī nākamo paaudžu intereses), mērķētai uz dzīves vides kvalitātes paaugstināšanu. Publiskās infrastruktūras, tai skaitā ceļu esamība ir viens no priekšnoteikumiem, lai nodrošinātu atbilstošu dzīves vides kvalitāti, kā arī efektīvu īpašumu izmantošanu. Ceļš kalpo ne tikai tam, lai piekļūtu atsevišķiem īpašumiem, bet arī daudz plašākām interesēm: administratīvās teritorijas iedzīvotāju vajadzībām, valsts un pašvaldības interesēm (Senāta  Administratīvo lietu departamenta  2023. gada 11. jūlija sprieduma lietā Nr. SKA-218/2023 (A420298619) 7. punkts​).  
 
Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrā daļa noteic, ka, paplašinot pilsētas un ciemus vai veidojot jaunas apbūves teritorijas, pirms teritorijas plānojuma, lokālplānojuma vai detālplānojuma apstiprināšanas pašvaldība un zemes īpašnieki vienojas par ielu būvniecībai to sarkanajās līnijās vai ceļu būvniecībai nepieciešamās zemes atsavināšanu pašvaldībai, kā arī par inženierbūvju būvniecību. Ja vienošanos par nepieciešamās zemes atsavināšanu panākt nav iespējams, pašvaldība uzsāk sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu.
Minētais regulējums ir skatāms kopsakarā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 31. panta pirmā un otrā daļā noteikto, ka detālplānojumu īsteno saskaņā ar administratīvo līgumu, kas noslēgts starp pašvaldību un detālplānojuma izstrādes īstenotāju, un šajā līgumā iekļauj dažādus nosacījumus un prasības attiecībā uz objektu būvdarbu uzsākšanas termiņu, kā arī publiskās infrastruktūras apsaimniekošanu, izbūves kārtām un to secību, tai skaitā vienošanos ceļu būvniecību un to nodošanu pašvaldības īpašumā.
Vairākas pašvaldības pieredzē par detālplānojumu īstenošanu ir atzinušas, ka būtiska problēma ir to īstenošanas kārtībā, neskatoties, ka par detālplānojuma īstenošanu starp zemes īpašnieku un pašvaldību tiek slēgts administratīvais līgums. Proti, kaut detālplānojuma izstrādes mērķis lielākoties bijis attīstīt teritoriju, tajā izbūvējot ielas, inženierkomunikācijas un sadalīt teritoriju zemes vienībās pirms dzīvojamo māju būvniecības, nereti detālplānojumu izstrādes ierosinātāji aprobežojušies vien ar zemes vienības sadalīšanu un atsavināšanu. Rezultātā detālplānojumu teritorijās ir veikta apbūve vai izsniegtas būvatļaujas, bet piekļuve tiek nodrošināta pa detālplānojumā plānotiem ceļiem, kas līdz galam nav izbūvēti un nodoti ekspluatācijā. Savukārt pašvaldības nav ieinteresētas pārņemt šādus nepabeigtus ceļus savā īpašumā, kā arī pašvaldībām nav instrumentu kā motivēt zemes īpašnieku līdz galam īstenot plānojumā paredzēto un ar vienošanos pielīgto. Līdz ar to ceļš saglabājas sākotnējā zemes īpašnieka īpašumā. Vairumā šādu gadījumu apbūves gabalu īpašniekiem nav noteiktas ceļa servitūta tiesības, līdz ar to piekļuve vispār nav juridiski nodrošināta.
Pašvaldības regulāri saņem sūdzības par neapmierinošo ceļa stāvokli un inženierkomunikāciju neesamību. Gan pašvaldības, gan apbūves zemes gabalu īpašnieki nonāk ķīlnieku lomā: 1) administratīvā līguma nosacījumi nav saistoši jaunajiem zemes īpašniekiem, bet detālplānojums nav saistošs detālplānojuma ierosinātājam, tiklīdz tas atsavinājis pēdējo zemes vienību detālplānojuma teritorijā; 2) atsevišķos gadījumos pašvaldības būvvalde nevar izdot būvatļaujas dzīvojamo māju būvniecībai, jo nav izpildīti administratīvajā līgumā paredzētie nosacījumi; 3) piekļuves ceļi un inženierkomunikācijas nav izbūvētas un nav iespējams noteikt subjektu, kuram ir pienākums tās izbūvēt; 4) pašvaldība kā atbildīgā par detālplānojuma izstrādi, tā koordinēšanu un uzraudzību tiek pakļauta konfliktsituācijām ar jaunizveidoto apbūves gabalu jaunajiem zemes īpašniekiem; 5) pašvaldības budžetā nav pieejami līdzekļi detālplānojuma izstrādes īstenotāja neizpildīto saistību izpildei, turklāt tas neatbilst detālplānojuma sākotnējam izstrādes mērķim; 6) nereti pašvaldības tiek iesaistītas tiesvedībās ar iedzīvotājiem, kuras nebūtu bijušas, ja detālplānojuma izstrādes īstenotājs būtu izpildījis uzņemtās saistības. 
Lai arī Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrā daļa paredz pašvaldības tiesības piemērot normatīvo regulējumu par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām gadījumos, kad vienošanos par ceļa atsavināšanu panākt nav iespējams, tomēr līdz šim praksē tādi gadījumi nav bijuši. Tam ir vairāki iemesli un viens no tiem ir pašvaldību ierobežotās finansiālās iespējas iegādāties nekustamo īpašumu par atlīdzību, kuru veido īpašuma tirgus vērtība, tai skaitā, ņemot vērā apstākli, ka apbūves zemes gabala vērtībā pārsvarā gadījumu ir iekļauti arī infrastruktūras, tai skaitā ceļu, izbūves izdevumi.   
Līdz ar to, kaut esošais regulējums paredz risinājumus, kādā veidā risināt pastāvošo problemātiku, joprojām turpinās prakse, kad detālplānojumā ietvertajā teritorijā zeme zem ceļiem paliek privātajā īpašumā vai arī pāriet jaunizveidoto zemes vienību īpašnieku kopīpašumā, jo dažādu iemeslu dēļ vienošanos par ceļu būvniecību  un ceļu atsavināšanu pašvaldībai nav iespējams izpildīt, kas sevi nav attaisnojusi un rada būtiskas problēmas šajās teritorijās esošajiem iedzīvotājiem, piemēram, ceļu izbūve netiek pabeigta, netiek nodrošināta to uzturēšana utt. 
Informatīvajā ziņojumā pēc būtības tiek atspoguļota problēmātika saistībā ar esošā regulējuma piemērošanu un ziņojumā tiek norādīts sekojošais: "attīstot privātmāju ciematus, vienlaicīgi tiek attīstīta visa ciemata pastāvēšanai nepieciešama infrastruktūra, tai skaitā koplietošanas ceļi (ielas). Lai gan tie faktiski atbilst pašvaldības ceļa (ielas) statusam, pašvaldības nevēlas tās pārņemt savā īpašumā, jo nespēj nodrošināt šo ceļu (ielu) uzturēšanu. Faktiski veidojas situācija, kad pēc privātmāju pārdošanas nekustamā īpašuma attīstītāja īpašumā paliek ceļu infrastruktūra, kurai nav reģistrēts apgrūtinājums (ceļa servitūts) un juridiski netiek nodrošināts koplietošanas statuss. Šāda situācija satur potenciālās problēmas, nekustamā īpašuma attīstītājs var neuzturēt ceļu (ielu), tam var tikt pasludināts arī bankrots, tikmēr privātmāju īpašniekiem nav tiesību rīkoties ar citai personai piederošo īpašumu. Attīstītājs var ierobežot ceļu izmantošanu, traucējot īpašniekiem pilnvērtīgi lietot savas privātmājas un netraucēti piekļūt pie tām. Dzīvojamo māju īpašnieki var risināt strīdu tiesā, noslogojot tiesas un ieslīgstot garajās tiesvedībās. Līdzīgas problēmas rodas ar citiem koplietošanas elementiem – bērnu rotaļu laukumiem, kopējiem pagalmiem un tml."
Līdz ar to informatīvajā ziņojumā, kā risinājums ir noteikts nepieciešamība grozīt normatīvo regulējumu, radot risinājumu privātpersonu izbūvētiem ceļiem, būvējot privātmāju ciematus. 

Pašlaik Civillikumā ir nostiprināts princips, ka bez īpašnieka palikusi manta piekrīt valstij un likumā noteiktos gadījumos arī pašvaldībai. Tas izriet no spēkā esošās Civillikuma 416. panta pirmās daļas, gan no 417. panta un 930. panta piezīmes. Pašvaldībai atbilstoši Pašvaldību likuma 73. panta piektajai daļai piekrīt noteikta veida ar dzīvojamo funkciju saistītie nekustamie īpašumi – dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas, kas atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam ir atzīta kā bezmantinieka manta vai atbilstoši Civillikuma 930. pantā noteiktajam kā bezīpašnieka lieta.  
Valstij piekrītošo mantu, kas nav apgrūtināta ar kredītsaistībām, atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumiem Nr. 1354 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā" (turpmāk – noteikumi Nr. 1354) uzskaita Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID), kas nodrošina kontroli par tās novērtēšanu un realizāciju, ieskaitot nodošanu bez maksas. Minētie noteikumi cita starpā paredz arī kārtību (32. punkts), ka valstij piekritīgi nekustamie īpašumi ar Ministru kabineta rīkojumu var tikt nodoti bez atlīdzības pašvaldībai. Vienlaikus, nododot šādus nekustamos īpašumus pašvaldībai, jāievēro arī publiskas personas mantas atsavināšanas tiesiskais regulējums, kas noteic, ka pašvaldībai nodotais īpašums ir izmantojams tai noteikto funkciju īstenošanai un gadījumā, ja īpašums vairs nav nepieciešams funkciju īstenošanai, tas ir atdodams atpakaļ valstij. Esošais process no brīža, kad nekustamais īpašums kļūst par piekritīgu valstij līdz brīdim, kad tas tiek nodots pašvaldībai, ir ļoti laikietilpīgs, kura laikā nekustamais īpašums netiek izmantots.
Noteikumu Nr. 1354 regulējums neuzliek pašvaldībai par pienākumu visos gadījumos pārņemt par bezmantinieka mantu kļuvušu nekustamo īpašumu, un gadījumā, ja pašvaldība īpašumu nepārņem, tad VID nekustamo īpašumu atbilstoši minēto noteikumu 32.3. apakšpunktam nodod Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) pārvaldīšanā.
Praksē arvien biežāk ir gadījumu, kad par bezsaimnieka mantu tiek atzīts nekustamais īpašums, kas sastāv no zemes vienības, kas atbilstoši detālplānojumam vai zemes ierīcības projektam,  paredzēta ceļa izbūvei, lai nodrošinātu piekļuvi citām izveidotām savrupmāju apbūvei paredzētām zemes vienībām. Lielākoties tādu gadījumu inženierbūve nekustamajos īpašumos nav izbūvēta un labiekārtota, vai arī inženierbūve noteiktā kārtībā nav nodota ekspluatācijā. Līdz ar to situācijas, kad izdalītās zemes vienības ceļiem kļūst par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu, ir īpaši komplicētas.
Minēto apbūves teritoriju ceļu zemes vienības neatbilst valsts autoceļu statusam un tādējādi tie nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai un, tā kā tos nepārņem arī pašvaldība, tie varētu tikt atsavināti.
Ja šādi nekustamie īpašumi (apbūves teritoriju ceļu zemes vienības) tiek virzīti atsavināšanai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, tad jāņem vērā, ka atsavinot tādu publiskas personas nekustamo īpašumu, to var iegādāties jebkura persona un tālākā ceļa izbūve, kā arī piekļuves nodrošināšana privātpersonām piederošajiem apbūves zemesgabaliem pie koplietošanas valsts un pašvaldību ceļiem, ir atkarīga no šīs personas subjektīviem ieskatiem. Tas rada vairākus riskus attiecībā uz privātpersonu piekļuves iespējām tiem piederošajiem nekustamajiem īpašumiem: privātpersonas dažādu apsvērumu dēļ, tostarp ekonomisku, ilgstoši neveic ielu izbūvi, līdz ar to tiek apgrūtināta piegulošo nekustamo īpašumu īpašnieku piekļuve savam īpašumam, kā arī operatīvā transporta piekļuve; ielu īpašnieki ierobežo piekļuvi piegulošo nekustamo īpašumu īpašniekiem, izvietojot barjeras; visu detālplānojumā paredzēto ielu izbūve nenotiek vienlaicīgi; nekustamajiem īpašumiem nav nodrošināta piekļuve pašvaldības ceļam. Šāda nekustamo īpašumu atsavināšana un iziešana no publiskās personas kontroles nākotnē, iespējams, būs jārisina ar citiem līdzekļiem, piemēram, atsavinot sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu likumā noteiktajā kārtībā.
Savukārt, gadījumos, kad pašvaldībai autonomo funkciju īstenošanai tiek piedāvātas pārņemt īpašumā bez atlīdzības valstij piekritīgās domājamās daļas no šādām apbūves teritoriju ceļu zemes vienībām, pašvaldības atsakās tās pārņemt, norādot uz kopīpašuma gadījumā nepieciešamību īpašuma apsaimniekošanas rīcību skaņot ar vairākiem citiem īpašniekiem, kas apgrūtina īpašuma apsaimniekošanu un uzturēšanu.
Līdz ar to šādi nekustamie īpašumi, kas plānoti un izveidoti, lai nodrošinātu piekļuves iespējas citiem nekustamajiem īpašumiem, nebūtu atsavināmi privātpersonām un meklējami risinājumi, to saglabāšanai publiskā īpašumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams rast risinājumu efektīvai īpašumu un infrastruktūras objektu, kas nodrošina piekļuvi citiem privātiem īpašumiem, nodošanai pašvaldības īpašumā, tai skaitā, kas atzīti par  bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu Informatīvajā ziņojumā identificētās problēmas attīstot privātmāju ciematus un to funkcionēšanai nepieciešamo infrastruktūru, un lai nodrošinātu, ka izbūvētā publiskā infrastruktūra kalpotu daudz plašākiem mērķiem un sabiedrības interesēm, likumprojekts paredz Zemes pārvaldības likuma 7. panta otro daļu izteikt jaunā redakcijā, kā arī šīs pants tiek papildinās ar jaunām četrām daļām.

Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, kas noteic, ka, veidojot jaunu apbūves teritoriju, kas teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā ir noteiktas kā dzīvojamās apbūves teritorijas un kas ir paredzētas jaunai apbūvei, šajā teritorijā plānotajam ceļu tīklam ir jāiekļaujas kopējā transporta infrastruktūras shēmā un tas ir pašvaldības vienotā ceļu tīkla sastāvdaļa, kas piekrīt pašvaldībai. Šajā daļā lietotais termins “piekrīt” tiek lietots nozīmē, kas pauž ar likumprojektu sasniedzamo mērķi, ka publiskai infrastruktūrai ir jānonāk publiskas personas, šajā gadījumā pašvaldības, pārvaldībā. Termins “piekrīt” netiek lietots piederības nozīmē, ka izveidojamais ceļa tīkls pieder pašvaldībai, bet tiek lietots, lai norādītu, ka plānotais ceļu tīkls noteiktā kārtībā nonāk vai  pāriet sākotnēji pašvaldības pārvaldībā un noteiktos gadījumos un kārtībā arī īpašumā.
Atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 81. panta pirmajai daļai pašvaldības nozīmes ceļš ir privātā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums nekustamajam īpašumam, kas noteikts sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības ikvienam to izmantot. Kā atzīst tiesa (sk., piemēram, Administratīvās apgabaltiesas 2022. gada 23. septembra lēmuma lietā Nr. A420196022 12. apakšpunktu) Zemes pārvaldības likuma 8.1 pantā paredzētās pašvaldības nozīmes ceļa statusa noteikšanas mērķis ir risināt divus problēmjautājumus – privātīpašumā esošu ceļu un ielu uzturēšanu pienācīgā stāvoklī, arī inženierkomunikāciju izveidi zem šiem ceļiem un ielām, un nodrošināt piekļuvi citu personu zemes īpašumiem. Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 83. punkts noteic, ka ielas, laukumus, autoceļus un dzelzceļus nosaka kā transporta infrastruktūras teritorijas un izdala kā atsevišķas zemes vienības. Līdz ar to, ievērojot minētos nosacījumus, piemēram, ar detālplānojumu veidojot jaunu apbūves teritoriju, ja šajā teritorijā ir izbūvējams jauns ceļš, tad tā vajadzībām ir nodalāma atsevišķa zemes vienība, kurai atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 7. panta trešajai daļai ar pašvaldības izdotu administratīvo aktu tiek noteikts apgrūtinājums – pašvaldības nozīmes ceļa statuss. 
Pašvaldība, pieņemot Zemes pārvaldības likuma 81. panta ceturtajā daļā minētos saistošos noteikumus par to kā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa  būvniecībā un uzturēšanā un šo darbu finansēšanā, var noteikt izņēmuma gadījumus, paredzot konkrētus kritērijus, kad ceļu uzturēšanas pienākums saglabājas ceļa īpašnieka  ziņā, bet tas neatceļ nosacījumu par sabiedrības un arī zemes īpašnieku tiesībām ceļu lietot. Tādējādi, ievērojot Zemes pārvaldības likuma 7. panta trešajā daļā noteikto, tiek nodrošināts, ka apbūves zemes gabalu īpašnieki  ceļu var lietot un nav nepieciešams slēgt servitūta līgumus piekļuves nodrošināšanai. Sabiedrības informēšanai par noteiktā apgrūtinājuma zemes vienībai esamību, pašvaldība, pieņemot lēmumu par detālplānojuma apstiprināšanu, informāciju par apgrūtinājumiem publicē pašvaldības mājaslapā internetā.
Zemes pārvaldības likuma 81. panta ceturtā daļa noteic, ka pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībā un uzturēšanā, un tā saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā pašvaldība sedz minēto darbu izmaksas. Lai neatstātu negatīvu iespaidu uz pašvaldības budžetu, 7. panta ceturtā daļa paredz, ka pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanā tikai pēc tam, kad tas noteiktā kārtībā ir nodots ekspluatācijā. Līdz ar to ceļa izbūve un tā nodošana ekspluatācijā ir zemes īpašnieka, jeb lokālplānojuma vai detālplānojuma īstenotāja pienākums. 
Pēc ceļa nodošanas ekspluatācijā zemes īpašnieks un pašvaldība var vienoties par ceļa nodošanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības, kā to paredz Zemes pārvaldības likuma 7. panta piektajā daļā noteiktais.
Teritorijas plānošana ir pašvaldību autonomā funkcija, proti, pašvaldība ir atbildīga par zemes izmantošanas plānošanu. Lauksaimniecībā izmantojamai zemei, bet kurai atbilstoši teritorijas plānojumam plānotā (atļautā) zemes izmantošana ir noteikta, piemēram, savrupmāju apbūve, jau ir ievērojami augstāka vērtība, kā tādai pat lauksaimniecībā izmantojamai zemei bez plānotās apbūves. Izstrādājot šai teritorijai detālplānojumu, kā arī no pašvaldības saņemot atļauju pieslēgties pašvaldības īpašumā esošajām komunikācijām (tai skaitā pašvaldības īpašumā esošajiem ceļiem), īpašuma vērtība kļūst vēl daudzkārt lielāka, kāda tā bija sākotnēji kā lauksaimniecībā izmantojamai zemei. Piemēram, Pierīgas novados lauksaimniecībā izmantojamās zemes cena ir amplitūdā no 0,5-2 euro/m2, savukārt dzīvojamajai apbūvei piemērotas zemes cena sasniedz 30 – 40 euro/m2. Minētā zemes vienību cenu atšķirība veidojas no iepriekš minētajiem faktoriem, kā arī no tā, ka zemes cenā tiek ieskaitīti arī esošie vai potenciālie izdevumi nepieciešamās infrastruktūras, tai skaitā ceļu, izbūvei.
Līdz ar to likumprojektā iekļautais par ceļa pēc tā nodošanas ekspluatācijā atsavināšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības tiek noteikts leģitīma mērķa sasniegšanai, tas ir sabiedrības interesēs, kas ir arī samērīgs risinājums, jo nododot ceļa infrastruktūru pašvaldībai, kas pēc būtības ir izmantojama publiskiem mērķiem, bijušajam zemes īpašniekam, kurš veicis teritorijas attīstību, netiek radīti papildu izdevumi vai zaudējumi ceļa uzturēšanai, bet ieguvēji  ir ne vien jaunie zemes īpašnieki (iedzīvotāji), kuri izmanto šo infrastruktūru, un pašvaldība, kurai nav jāizlieto budžeta līdzekļi īpašuma iegādei, bet arī sabiedrība kopumā, jo vienota un sakārtota infrastruktūra veicina kvalitatīvu dzīves vidi un teritorijas attīstību.  
Zemes pārvaldības likuma 7. pants tiek papildināts ar jaunu sesto daļu, kas paredz nosacījumu, ka ēkas var nodot ekspluatācijā pēc tam, kad ekspluatācijā un pašvaldības īpašumā būs nodoti attiecīgie infrastruktūras objekti, tai skaitā ceļi. Šāda nosacījuma mērķis ir novērst detālplānojumu īstenošanas negatīvo praksi, kad detālplānojuma īstenošana nereti aprobežojusies vien ar zemes vienības sadalīšanu un atsavināšanu, kā rezultātā piekļuve zemes gabaliem notiek pa līdz galam neizbūvētiem, neapmierinoša tehniskā stāvokļa ceļiem vai dabā neeksistējošiem ceļiem, kā arī nav pieejamas nepieciešamās inženierkomunikācijas.  Lai nodrošinātu iespējas potenciālajiem zemes gabala pircējiem informāciju par minētajiem nosacījumiem, tie tiks ietverti Teritorijas attīstības plānošanas sistēmā, līdz ar to, ja kāda persona pirms zemes iegādes vēlēsies iegūt informāciju par konkrētā zemes gabala atļauto izmantošanu un zemes gabalam noteiktajiem zemes izmantošanas ierobežojumiem un nosacījumiem, tad šī informācija pazīmes veidā būs pieejama Valsts vienotājā ģeotelpiskās informācijas portāla Geolatvija.lv sadaļā Teritorijas izmantošana.
Apkopojot iepriekš minēto, veiktie grozījumi Zemes pārvaldības likuma 7. pantā noteic  veicamās rīcības, kas ir zemes gabala īpašnieka jeb attīstītāja pienākumos un kas ir pašvaldības pienākumos, lai nodrošinātu kvalitatīvu un ilglaicīgu teritorijas attīstību un apbūvei atbilstošus apstākļus. Tādējādi tiek panākta samērā vienkārša, skaidra  un efektīva sistēma, ilgtspējīgas teritorijas attīstībai, sadarbojoties un  sabalansējot privātās un publiskās intereses. 
 
Civillikumā noteiktais servitūta institūta instruments ir izmantojams piekļuves jaunveidojamiem zemes gabaliem nodrošināšanai, tomēr servitūta kā tiesību institūta pamats ir tas, ka līgums par servitūta nodibināšanu tiek slēgts starp vienu kalpojošo īpašumu un vienu valdošo īpašumu. Savukārt servitūtu nodibināšana starp daudziem īpašumiem ir tiesiski sarežģīts un finanšu un laika ietilpīgs process. Tāpēc tiek piedāvāts, ka likuma 7. panta regulējums būtu piemērojams gadījumos, kad plānots izveidot trīs vai vairāk apbūvējamas zemes vienības. 

      Latvijas Republikas Satversmes 105. pants paredz gan īpašuma tiesību netraucētu īstenošanu, gan arī valsts tiesības sabiedrības interesēs ierobežot šīs tiesības. Ņemot vērā, ka būtiski mainās modelis, kādā privātpersonai tiek noteikts nekustamā īpašuma lietošanas aprobežojums un pašvaldība pārņem savā pārvaldībā privātpersonai piederošu īpašumu, no Satversmes tiesas judikatūras izriet, ka, izvērtējot pamattiesību ierobežojuma samērīgumu, jāpārbauda, vai:
1)       izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai jeb vai ar izraudzīto līdzekli var sasniegt leģitīmo mērķi;
2)       šāda rīcība ir nepieciešama;
3)       vai ierobežojums ir atbilstošs jeb vai labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām nodarīto kaitējumu (sk. Satversmes tiesas 2014. gada 10. oktobra sprieduma lietā Nr. 2014-04-03 15. punktu).
   
     Teritorijas plānošanas process pēc būtības ir vispiemērotākais, lai plānotu kādas teritorijas turpmāko izmantošanu un attīstību. Šis jautājums prasa kompleksu risināšanu, noskaidrojot visas intereses, apsverot jautājumu kontekstā ar teritorijas attīstības, tostarp citiem infrastruktūras, risinājumiem atbilstoši visiem teritorijas plānošanas principiem. Kā secinājusi Satversmes tiesa, attiecinot terminu “komplekss” uz teritorijas plānošanas un būvniecības jomu, tas nozīmētu noteiktam nolūkam veidotu tādu būvju kopumu, kuras ir savstarpēji saistītas un veido vienotu sistēmu (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 11. novembra lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2008-24-03 10.1. apakšpunktu). Ar teritorijas plānošanu tiek nodrošināta vides aizsardzības prasību īstenošana, pareiza infrastruktūras būvniecība un funkcionēšana (sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2011. gada 1. jūlija sprieduma lietā Nr. SKA-216/2011 (A42476808) 9. punktu).
No minētā var secināt, ka teritorijas attīstībai jānotiek kompleksi un vienotā sistēmā ar nepieciešamās infrastruktūras nodrošinājumu. Esošā Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrās daļas regulējuma precizēšana ir nepieciešama, jo mazinās jaunu apbūves teritoriju veidošanās bez tai nepieciešamās infrastruktūras, tai skaitā ceļiem, kā arī radīs iespēju risināt infrastruktūras problēmas jau esošajās apbūves teritorijās.
Tāpat attiecībā un piekļuves nodrošinājumu judikatūrā ir nostiprinājusies atziņa, ka, ja ir radusies problēma, kas ietekmē vairāku nekustamo īpašumu īpašnieku un iedzīvotāju iespējas piekļūt savam īpašumam un kuriem individuāli ir sarežģīti atrisināt šīs problēmas, pašvaldībai ir no tiesību normām izrietošs pienākums rīkoties tā, lai šo jautājumu risinātu (Administratīvās apgabaltiesas 2022. gada 23. septembra lēmuma lietā Nr. A420196022 5.9. apakšpunkts). Tas ir viens no iemesliem, kāpēc Pašvaldību likumā (4. panta pirmās daļas 3. punkts), kā viena pašvaldības autonomām funkcijām ir noteikta gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību. Tomēr pašvaldībai normatīvajā regulējumā noteiktais pienākums gādāt par publisko infrastruktūru  nozīmē, ka pašvaldībai jānodrošina iespēja iedzīvotājiem saņemt šos pakalpojumus, bet tas nenozīmē, ka visos gadījumos tas jāveic par pašvaldības budžeta līdzekļiem. Šajos darbos ir jāiesaistās arī personām, kas plāno un īsteno jaunu apbūves teritoriju attīstību un izveidi. Veicot jaunu privātu teritoriju attīstību un objektu būvniecību, infrastruktūras izbūvē būtu jāiesaistās ne tikai valstij un pašvaldībai, bet arī attiecīgās teritorijas īpašniekam vai attīstītājam, kurš gūst labumu no attiecīgā projekta īstenošanas. Nav taisnīga situācija, kad zemes īpašnieks vai attīstītājs gūst lielu peļņu no zemesgabala attīstības, bet par nodokļu maksātāju naudu tiek segtas visas nepieciešamās infrastruktūras izbūve. 
     Normatīvajā regulējumā nosakot principus jaunas apbūves īstenošanai, nosakot ka infrastruktūrai plānotās teritorijas jau sākotnēji tiek apgrūtinātas sabiedrības interesēs, un pašvaldības pienākumu nodrošināt šo objektu pārvaldību, sabiedrība iegūst būtiskus labumus: apbūves teritorijas nodrošinātas ar inženiertīkliem un ceļiem; pareiza infrastruktūras būvniecība un funkcionēšana, kas nodrošina dzīves vides atbilstošu kvalitāti; noteikti skaidri nosacījumi un priekšnoteikumi jaunu apbūves teritoriju izveidošanai gan pašvaldībām un vietējiem iedzīvotājiem, gan arī nekustamo īpašumu attīstītājiem; samazināsies riski, ka pašvaldībai ir jāpārņem infrastruktūra, kas nav izbūvēta atbilstoši detālplānojuma nosacījumiem un administratīvajā līgumā paredzētajam, un secīgi – nav izmantojama paredzētajiem mērķiem, tādējādi tās izbūves pabeigšanai nebūtu jāiegulda pašvaldības budžeta jeb nodokļu maksātāju līdzekļi; privātpersonām, kuras iegādāsies nekustamos īpašumus detālplānojuma teritorijā un īstenos dzīvojamās mājas būvniecību, radīsies tiesības regresa kārtībā piedzīt no attīstītājiem zaudējumus, ja tādi radīsies ciešā cēloņsakarībā no neizpildītajām saistībām pret detālplānojuma teritorijas jaunajiem zemes īpašniekiem.
     Tādējādi ierobežojums ir atbilstošs un labums, ko iegūs sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām nodarīto kaitējumu.
      Sabiedrības iegūtais labums, nosakot šādu regulējumu, būtu iespēja netraucēti lietot attiecīgos ceļus vienotā tīklā ar citiem publiskajiem ceļiem. Tiktu nodrošināta ceļu uzturēšana, jo pašvaldība nav tiesīga ieguldīt finanšu līdzekļus citas personas īpašumā, kā tas izriet no Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. un 3.pantā noteiktā. Savukārt, saglabājot ceļu privātā pārvaldībā, uzturēšana jānodrošina tā lietotājiem, kas ir papildu finanšu izdevumi tiem izdevumiem, ko zemes īpašnieki jau maksā nodokļu veidā. Tas nav samērīgi arī no taisnīguma principa, jo vienā pašvaldības teritorijā veidojas iedzīvotāju segregācija, tas ir, vieni iedzīvotāji savām vajadzībām var izmantot publisku infrastruktūru, par tām nemaksājot papildu maksas, bet citiem tās pašas pašvaldības iedzīvotājiem, lai nodrošinātu pamatvajadzības un Satversmē noteiktās tiesības uz nekustamo īpašumu, jāveic papildu maksājumi infrastruktūras uzturēšanai. 
        Līdz ar to likumprojektā iekļautais par pašvaldības nozīmes ceļa statusa noteikšanu ceļam paredzētajam zemes gabalam un pēc tā nodošanas ekspluatācijā iespējas to nodot pašvaldības īpašumā bez atlīdzības tiek noteikts leģitīma mērķa sasniegšanai, tas ir sabiedrības interesēs, tas ir arī samērīgs, jo nododot ceļa infrastruktūru pašvaldībai, kas pēc būtības ir izmantojama publiskiem mērķiem, bijušajam zemes īpašniekam, kurš veicis teritorijas attīstību, netiek radīti zaudējumi, bet ieguvēji  ir ne vien jaunie zemes īpašnieki (iedzīvotāji), kuri izmanto šo infrastruktūru, un pašvaldība, kurai nav jāizlieto budžeta līdzekļi, lai šo zemi ar infrastruktūru vēlāk atsavinātu, bet arī sabiedrība kopumā, jo vienota un sakārtota infrastruktūra veicina kvalitatīvu dzīves vidi un teritorijas attīstību.  
      Apkopojot minēto, var secināt, ka izraudzītais līdzeklis – jaunas apbūves teritorijas nodrošināt ar inženiertīkliem un ceļiem, ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, t.i., sabiedrības interešu nodrošināšanai un labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par personas tiesībām un likumiskajām interesēm nodarīto zaudējumu.
    Bez iepriekš pieminētā,  pilnveidojot Zemes pārvaldības likuma regulējumu, sabiedrība gūst labumu samazināta administratīvā sloga un tiesiskās noteiktības veidā. Izveidojot jaunu apbūves teritoriju, lai nodrošinātu piekļuvi jaunveidojamiem zemes gabaliem, izstrādājot plānošanas dokumentu, ceļi tajā tiek plānoti kā atsevišķi zemes gabali.  Lai jauno zemes gabalu īpašnieki iegūtu tiesības piekļūt saviem īpašumiem, ir jāslēdz līgumi par ceļa servitūta nodibināšanu ar ceļa izbūvei paredzētā zemes gabala īpašnieku.  Servitūta valdījuma tiesība valdošā nekustamā īpašuma īpašniekam rodas brīdī, kad servitūts nodibināts Civillikuma 1231. panta kārtībā. Servitūta tiesība kļūst par lietu tiesību no brīža, kad tā ir nostiprināta zemesgrāmatā (Civillikuma 1235.pants). Ar nostiprināšanu zemesgrāmatā servitūta nodibinājums iegūst publiska akta spēku un ir saistošs trešajām personām. Lai arī Civillikumā noteiktais servitūta institūta instruments ir izmantojams šādu jautājumu risināšanā, tomēr tas ir dārgs un laikietilpīgs, ņemot vērā, ka līgumi par servitūta tiesību nodibināšanu ir jāslēdz ar daudzām personām, tas nav vērsts uz attīstību, neatbilst ilgtspējīgam risinājumam un nākotnē var radīt jaunus problēmas un izaicinājumus.  Tāpat būtu jāņem vērā, ka ceļa servitūtu veidošana būtu pieļaujama tikai izņēmumu gadījumos un nebūtu paredzama ikdienas lietošanai, tai skaitā nebūtu paredzama piekļuves nodrošināšanai plašākām apbūves teritorijām. Līdz ar to nosakot ceļu izbūvei paredzētajai teritorijai apgrūtinājumu sabiedrības interesēs, sabiedrība gūst labumu samazināta administratīvā sloga un tiesiskās noteiktības veidā.

   Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1. panta 3. punktu un atbilstoši likumam "Par autoceļiem" ceļi cita starpā iedalās autoceļos un ielās. Ņemot vērā minēto, likumprojektā ir iekļauts 2. un 3. pants, kas paredz Zemes pārvaldības likuma 8.1 pantā vārdu "ceļš vai iela" vietā lietot vārdu "ceļš", kā arī precizēta panta sestā daļa nosakot, ka noteiktā apgrūtinājuma – pašvaldības nozīmes ceļa teritorijā – pašvaldība var izvietot vai arī atļaut izvietot inženiertīklus, kas nepieciešami sabiedrības interešu īstenošanai.   
Lai risinātu jautājumus ar publiskās infrastruktūras piekritību, kas kļuvusi par  bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu, Zemes pārvaldības likums tiek papildināts ar jaunu pantu (82. pants), kas noteic, ka gadījumos, kad par bezīpašnieka lietu vai bezmantinieka mantu tiek atzīts ceļš, tas ir piekritīgs pašvaldībai. Šajā pantā un visā likumprojektā lietotais termins "ceļš"  ir lietots kā termins, kas apzīmē vienotu nekustamo īpašumu, kas sastāv no zemes gabala, kas atbilstoši apstiprinātajam detālplānojumam vai zemes ierīcības projektam, nodrošina vai plāno nodrošināt piekļuvi cietiem zemes gabaliem, un inženierbūvi, ja tāda zemes gabalā izbūvēta. Tādējādi paredzot vēl vienu izņēmuma gadījumu atbilstoši Civillikuma 416. panta pirmajā daļā un 930. panta piezīmēs noteiktajam, ka bezmantinieku manta vai bezīpašnieka lieta nepiekrīt valstij, bet pašvaldībai. Tādējādi, ņemot vērā, ka dzīvojamo māju apbūves teritorijās izbūvētiem ceļiem piemīt koplietošanas ceļa pazīmes, jo visbiežāk tie ir savienoti ar pašvaldības ceļu tīkliem (vienota pašvaldības ceļu tīkla sastāvdaļa), turklāt tie kalpo sabiedrības interešu un vietējo iedzīvotāju dzīves kvalitātes nodrošināšanai, pašvaldībām autonomo funkciju nodrošināšanai izrietēs pienākums pārņemt šādu ceļu īpašumus neatkarīgi no tā izbūves stadijas, kuri kļuvuši par bezmantinieku mantu vai bezīpašnieka lietu. Attiecīgi mazinātos arī birokrātiskās procedūras ilgums, pārņemot valsts uzskaitē tādus nekustamos īpašumus, kas nav nepieciešami valsts funkciju nodrošināšanai, lai nodotu īpašumus tālāk pašvaldībām. Ja zemes gabalā ir noteiktā kārtībā izbūvēts ceļš un tas noteiktā kārtībā ir nodots ekspluatācijā, pārņemot zemes gabalu pašvaldības īpašumā, pašvaldība to kopā ar izbūvēto infrastruktūru uzņem savā bilancē un noteiktā kārtībā iekļauj pašvaldību ielu un ceļu reģistrā. Ja ceļš nav izbūvēts, tad pašvaldība nodrošina ceļa izbūvi atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām un attīstības plānošanas dokumentos noteiktajām investīcijām satiksmes infrastruktūras attīstībai kā arī attiecīgās apbūves teritorijas attīstībai. 
Minētais pants attiektos arī uz gadījumiem, kad par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu ir kļuvušas domājamās daļas no īpašuma, kas ir ceļš. Pašvaldībai, kā publiskai personai, nevajadzētu būt kopīpašniekam ar privātām personām vairāku iemeslu dēļ, kas saistīti ar iespējamiem juridiskiem, ekonomiskiem un pārvaldības riskiem: esot kopīpašumā ar privātpersonām, pašvaldība var nonākt interešu konfliktā, jo tā var būt spiesta pieņemt saistošus vai administratīvus lēmumus, kas būtu attiecināmi uz kādu no kopīpašnieku; kopīpašuma pārvaldība starp pašvaldību un privātpersonām var būt sarežģīta, jo īpaši, ja ir atšķirības lēmumu pieņemšanas procesā, kas var radīt nesaskaņas, palēnināt lēmumu pieņemšanu un radīt pārvaldības problēmas; tam var būt arī juridiski izaicinājumi, jo kopīpašuma pārvaldīšana bieži vien prasa detalizētus juridiskos līgumus, kas nosaka pušu tiesības un pienākumus. Līdz ar to, pašvaldība pārņemot tai piekrītošu īpašuma daļu, būtu jāvienojas ar pārējiem kopīpašniekiem vai nu par savā īpašumā esošo domājamo daļu atsavināšanu pašvaldībai, vai arī par pašvaldībai piekrītošo domājamo daļu atsavināšanu pārējiem zemes gabala kopīpašniekiem proporcionāli atbilstoši kopīpašuma domājamajai daļai. Atsavinot šādas kopīpašumā esošas domājamās daļas, pašvaldībai ir jāievēro  Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktā kārtība. 
 Ņemot vērā, ka ir samērā daudz gadījumu, kad šāda veida ceļi jau ir atzīti par bezmantinieka mantu vai bezīpašnieka lietu, tad Zemes pārvaldības  likuma Pārejas noteikumi tiek papildināti ar jaunu punktu, kas noteic, ka gadījumos, kad ceļš ir kļuvis par bezmantinieka mantu līdz šā likumprojekta spēkā stāšanās brīdim, ceļi gada laikā noteiktā kārtībā nododami pašvaldību īpašumā. Pašvaldības pārņemot šādu ceļus, gadījumā ja tas, kā inženierbūve noteiktā kārtībā nav nodots ekspluatācijā, tad pašvaldība ceļa izbūvi nodrošina atbilstoši tās budžeta iespējām un atbilstoši konkrētās apbūves teritorijas apbūves attīstībai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir izvērtēta iespēja, ka normatīvais regulējums netiek grozīts un saglabāta esošā kārtība, kad par bezīpašnieka vai bezmantinieka mantu tiek atzīts nekustamais īpašums piekrīt valstij. Tad rīcība ar to notiek atbilstoši noteikumu Nr. 1354 noteiktā kārtībā, tas ir, ja pašvaldība piekrīt īpašumu pārņemt, tad Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma kārtībā tas tiek nodots pašvaldības īpašumā, bet gadījumos, ja pašvaldība īpašumu nepiekrīt pārņemt, tad tas tiek nodots atsavināšanai. Iepriekš anotācijā jau ir norādīts, ka šāds risinājums ir laikietilpīgs un rada nevajadzīgu administratīvo slogu, kā arī rada būtiskus riskus īpašuma turpmākai izmantošanai piekļuves nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai nodrošinātu sabiedrības iespējas iegūt informāciju par uz detālpānojuma teritoriju attiecināmiem nosacījumiem, ievērojot likumprojektā ietverto Zemes pārvaldības likuma 7. panta otrās daļas precizēto redakciju, likuma Pārejas noteikumi papildināti ar jaunu punktu, kas noteic, ka šī precizētā redakcija stājas spēkā ar 2026. gada 1. janvāri. Minētais termiņš tiek noteikts ar mērķi, lai būtu iespējams veikt nepieciešamās izmaiņas Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā (TAPIS), kas nodrošinātu, ka interesentam, izmantojot Valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla Geolatvija.lv funkcionalitāti, būs iespējams no TAPIS iegūt informāciju par atļauto zemes izmantošanu un citiem nosacījumiem, tai skaitā arī par ierobežojumiem ēku nodošanai ekspluatācijā, ja tā būs attiecināma uz personas interesējošo teritoriju. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Privātpersonas, kas veic teritoriju attīstību, veidojot jaunu dzīvojamo māju apbūvi
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Zemes īpašniekiem un teritoriju attīstītājiem, kas veido jaunas dzīvojamo māju apbūves teritorijas, būs pienākums, teritorijas attīstību sākt ar nepieciešamās infrastruktūras izbūvi un pēc tās nodošanas ekspluatācijā nodot to pašvaldības īpašumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekta ietekmi uz pašvaldību budžetu nav iespējams noteikt. Bet pašvaldībām, pārņemot īpašumā zemes gabalus ar izbūvētām ielām vai ceļiem vai arī vēl neizbūvētām, palielinās pašvaldību budžeta izdevumus, jo būs nepieciešami papildus līdzekļi ielu un ceļu uzturēšanai vai būvniecībai.
Izmaiņu izstrāde TAPIS tiks nodrošināta no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžetā paredzētajiem sistēmas uzturēšanas līdzekļiem. 
Zemes pārvaldības likuma 13.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts uzdod Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par Augšņu informācijas sistēmas izveidošanu un par augsnes kartēšanas, zemes kvalitātes vērtēšanas un iegūtās informācijas uzturēšanas un aktualizēšanas kārtību, kā arī noteikumus par augšņu klasifikāciju. Minētie noteikumi ir izstrādāti un nodoti institūciju saskaņošanai (2024-TA-2620 un 2024-TA-2634). Ņemot vērā, ka izskatīšanai Ministru kabinetā nav virzāmi tādi noteikumu projekti, kuru īstenošanai nav nodrošināts finansējums, minēto projektu virzība tiks turpināta Zemkopības ministrijas personā līdz tās budžetā būs ieplānoti nepieciešami līdzekļi augšņu kartēšanas procesa nodrošināšanai.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/1aed0f9a-2970-4f08-93d1-a40294f4ce6e 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Likumprojekta publiskās apspriešanas gaitā sabiedrības iebildumi un priekšlikumi
netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi