Anotācija

24-TA-2695: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 17. marta rīkojumā Nr. 140 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms" pases apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma grozījumu projekts izstrādāts saskaņā ar 2022. gada 14. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) nosacījumiem. 

Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 4. pielikuma "Reformu un investīciju virziena īstenošanas atbildības sadalījums" iekļautā nolūka "Sabiedriskās kārtības un drošības procesu, izmeklēšanas un tiesvedības procesu, kā arī soda izpildes un uzraudzības procesu un saistīto pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā e-lietas attīstība" ietvaros tiks īstenots 2.1.2.1.i. investīcijas projekts "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms".
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 17. marta rīkojumā Nr. 140 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms" pases apstiprināšanu”, aizstāt Ministru kabineta rīkojuma pielikumu - 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms" (turpmāk – Projekts) pasi.

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
E-lietas 1. posmā tika ieviesta pirmstiesas, tiesvedības, nolēmumu izpildes procesa digitalizācija, kas ietver Tiesu informatīvās sistēmas (turpmāk  –  TIS), Prokuratūras informācijas sistēmas (turpmāk – ProIS), Probācijas klientu uzskaites sistēmas attīstības, Ieslodzījuma vietu pārvaldes informācijas sistēmas pilnveidojumus, kā arī E-lietas platformas (un tajā ietilpstošo koplietošanas risinājumu) izstrādi, kas nodrošina elektronisko datu apmaiņas tehnoloģiskos risinājumus koplietošanas vidē starp minētajām pamatdarbības sistēmām. Tajā skaitā ieviests publiskais E-lietas portāls, kas sniedz iespēju piekļūt elektroniskās lietas materiāliem, izmantot ar tiesvedību, nolēmuma izpildi un pirmstiesas procesu prokuratūrā saistītos elektroniskos pakalpojumus.
E-lietas 1. posma ietvaros izstrādātie risinājumi attiecināmi uz pirmstiesas procesu prokuratūrā, tiesvedību un nolēmuma izpildes procesiem. E-lietas platformu datu apritei kriminālprocesa ietvaros neizmanto izmeklēšanas iestādes, tādēļ šobrīd pilnībā datu aprite visā kriminālprocesā nav nodrošināta.
Attiecībā uz Prokuratūras ieviesto ProIS, iespēju robežās un vērtējot Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projekta (turpmāk – IeM IC) "Jaunās paaudzes Integrētās Iekšlietu Informācijas sistēmas" gaitu, nepieciešams veidot integrāciju ar izmeklēšanas iestādēm, t.sk. ekspertiem, izmantojot Integrētās Iekšlietu informācijas sistēmas (turpmāk - IIIS2) un E-lietas platformu.  Nepieciešams, lai dati elektroniskā formā, kurus rada izmeklēšanas iestādes tiktu vienveidīgi saņemti pirmstiesas procesa posmā, kā arī ProIS radītie dati tiktu nodoti IIIS2, izmantojot Elektronisko lietu katalogu (turpmāk – ELK).
Lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā, ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes, lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā izmeklēšanas un tiesvedības procesu ietvaros tajā skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti, nepieciešami ProIS pilnveidojumi.

Aktivitātes, kuras tika plānotas īstenot Projekta ietvaros:
1. Dežurējošo prokuroru elektroniska kalendāra izveide un datu koplietošana E-lietas platformā, kas veicinātu ātrāku un efektīvāku sadarbību ar izmeklēšanas iestādes pārstāvjiem.
2. ProIS attīstība uzlabojot, automatizējot un pilnveidojot sadarbības procesus ar tiesu un sodu izpildes iestādēm (pirmstiesas procesā un ar sodu izpildi saistīto jautājumu izskatīšanā, procesuālo darbību saskaņošanā, ar sodu izpildes jautājumiem saistītu dokumentu aprites automatizācija).
3. TIS metadatu pārņemšana, izmantojot E-lietas platformu pēc TIS uzlabojumu ieviešanas, E-lietas 2.posma aktivitāšu ietvarā.
4. E-lietas platformā integrēto informācijas sistēmu izvietoto lielapjoma materiālu atskaņošanas funkcionalitātes integrācija ProIS, izmantojot E-lietas platformu.
5. Audio-video rīka (turpmāk - AVR) ieviesto pilnveidojumu integrācija ProIS.
6. Integrācija ar E-lietas platformas vienoto krimināllietu mantu un dokumentu reģistru.
7. ProIS integrācija ar Eiropas prokuratūras informācijas sistēmu (turpmāk - EPPO).
8. ProIS integrācija ar E-lietas platformas koplietošanas Anonimizācijas risinājumu.
9. TIS un ProIS savstarpējo dokumentu plūsmas efektivizācija, pilnveidojot vienotu mehānismu pierādījumu numerācijai katrā no pamatdarbības sistēmām, t.sk. ietverot numerāciju veidojamajos dokumentos.
10. ProIS pilnveidojumi, nodrošinot integrāciju ar E-lietas platformas koplietošanas ārzemnieku autentifikācijas risinājuma komponenti, kas nodrošinās īslaicīgo piekļuvi E-lietas portāla autorizētajam saturam.

Uzsākot Projekta īstenošanu, secināts, ka nav iespējams īstenot visas Projekta ietvaros plānotās aktivitātes, atsevišķām aktivitātēm ir mainījies aktivitātes tvērums, piemēram, aktivitātes, kuras saistītas ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projekta tvērumu, aizstātas atbilstoši IeM IC īstenotā projekta “Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai” laika grafikam, kā arī paredzētas izmaiņas aktivitāšu finansējumā, daļu no atsevišķu aktivitāšu īstenošanai piešķirtā finansējuma, novirzot citas aktivitātes īstenošanai nepieciešamajam finansējumam, nepalielinot kopējo Projekta īstenošanai piešķirto finansējumu.

Pases izmaiņas neietekmē 2.1.2.i. reformas noteiktos mērķus un apstiprinātos rādītājus.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Nolūkā nodrošināt pilnu E-krimināllietas virzību elektroniskā vidē, Prokuratūra sagatavojot Atveseļošanas fonda (turpmāk - AF)  projekta finansējumu plānoja īstenot abpusēju datu apmaiņu ar izmeklēšanas iestādēm izmantojot E-lietas platformu, kā arī izveidot vienotu Elektronisko veidlapu rīku. Gatavojot Prokuratūras informācijas sistēmas Attīstības aktivitātes aprakstu tika norādīta atkarība, kas saistīta ar IeM IC īstenojamā projekta "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai" plānoto aktivitāšu tvērumu un laika grafiku.  IeM IC projekta Aktivitātes attīstības apraksts tika saskaņots tikai 2024. gadā un ar būtiskām korekcijām no sākotnēji plānotā. Tika konstatēts, ka aktivitāti "ProIS attīstība izveidojot integrāciju ar izmeklēšanas iestādēm (IIIS2), ekspertiem, izmantojot E-lietas platformu" nav iespējams īstenot AF programmas īstenošanas periodā pilnā apjomā. Tāpat tika konstatēts, ka aktivitāte "Elektronisko veidlapu rīka" komponenšu koplietošanas izstrāde” ņemot vērā IeM IC projekta aktivitāšu tvērumu, nav iespējama.
Sākotnējo aktivitāšu tvērums paredzēja pilnu procesa elektronizāciju, bet esošā projekta ietvaros, atbilstoši IeM IC sniegtajai informācijai, e-KRASS funkcionalitāte netiks izstrādāta un ieviesta pilnā apmērā.
 
2. Īstenojot aktivitāti "ProIS attīstība uzlabojot, automatizējot un pilnveidojot sadarbības procesus ar tiesu un sodu izpildes iestādēm (pirmstiesas procesā un ar sodu izpildi saistīto jautājumu izskatīšanā, procesuālo darbību saskaņošanā, ar sodu izpildes jautājumiem saistītu dokumentu aprites automatizācija)" un aktivitāti "TIS metadatu pārņemšana, izmantojot platformu pēc TIS uzlabojumu ieviešanas" konstatēta nepieciešamība aktivitāšu tvērumu realizēt plašākā apmērā kā sākotnēji plānots, papildus nodrošinot arī ārpus AVR 2.0. fiksēto pierādījumu transkribēšanas funkcionalitāti.

3. Aktivitātes "Integrācija ar E-lietas platformas vienoto krimināllietu mantu un dokumentu reģistru" īstenošanai nepieciešams papildu finansējums, lai īstenotu integrāciju ar Nodrošinājuma valsts aģentūru (NVA), ar mērķi nodrošināt automātisku  informācijas ievadi ProIS automātiskajās veidlapās.  

4. Aktivitātes "ProIS integrācija ar Eiropas prokuratūras informācijas sistēmu" īstenošana nav iespējama saistībā ar Eiropas Prokuratūras kapacitātes trūkumu nepieciešamo resursu novirzīšanai jaunas integrācijas izveidei ar ProIS. Savukārt "EPPO CMS" integrācijas mehānismu, kuru sākotnēji bija plānots izmantot integrācijas izveidei ar ProIS un kurš šobrīd nodrošina lietas materiālu nodošanu "EPPO CMS" sistēmai no Eiropas deleģēto prokuroru nacionālajiem birojiem, EPPO plāno pārtraukt izmantot tuvāko  divu līdz trīs gadu laikā. Līdz ar to esošā integrācijas risinājuma izveide nav finansiāli izdevīga. 


5. Ņemot vērā projekta gaitā konstatēto nepieciešamību dalīt aktivitātes "ProIS pilnveidojumi, nodrošinot integrāciju ar E-lietas platformas koplietošanas ārzemnieku autentifikācijas risinājuma komponenti, kas nodrošinās īslaicīgo piekļuvi E-lietas portāla autorizētajam saturam" īstenošanu 2 posmos, paredzams sadārdzinājums attiecībā uz ieviešanas un izstrādes procesu. Pilnveidojumi nepieciešami Lietu dalībnieku reģistra integrācijā ar E-lietas koplietošanas platformu (ELK), kas veido sadārdzinājumu attiecībā uz sākotnēji plānoto finansējumu.
 
Risinājuma apraksts
1. Atbilstoši IeM IC īstenotā projekta "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai" laika grafikam, aktivitāšu "ProIS attīstība izveidojot integrāciju ar izmeklēšanas iestādēm (IIIS2), ekspertiem, izmantojot E-lietas platformu" un "Elektronisko veidlapu rīka" komponenšu koplietošanas izstrāde" vietā tiks īstenota aktivitāte "Elektronisko lietu katalogā (ELK) publicēto IeM IC koplietošanas klasifikatoru integrācija un izmantošana Prokuratūras informācijas sistēmā (ProIS), kā arī vienoto lietu numuru izgūšanas papildinājumu integrācija".

2. Aktivitāte "ProIS attīstība uzlabojot, automatizējot un pilnveidojot sadarbības procesus ar tiesu un sodu izpildes iestādēm (pirmstiesas procesā un ar sodu izpildi saistīto jautājumu izskatīšanā, procesuālo darbību saskaņošanā, ar sodu izpildes jautājumiem saistītu dokumentu aprites automatizācija) un aktivitāte "TIS metadatu pārņemšana, izmantojot platformu pēc TIS  uzlabojumu ieviešanas" tiek realizētas plašākā tvērumā, nodrošinot arī ārpus AVR 2.0. fiksēto pierādījumu transkribēšanas funkcionalitāti.

3. Nodrošināta integrācija ar E-lietas platformas vienoto krimināllietu mantu un dokumentu reģistru.

4. Aktivitāte "ProIS integrācija ar Eiropas prokuratūras informācijas sistēmu (EPPO)" tiek svītrota no Projekta pases.

5. Precizēts aktivitātes nosaukums "ProIS pilnveidojumi, nodrošinot integrāciju ar E-lietas platformas koplietošanas autentifikācijas risinājuma komponenti, kas nodrošinās īslaicīgo piekļuvi E-lietas portāla autorizētajam saturam" un tvērums.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektā paredzētās izmaiņas tiks nodrošinātas projektam piešķirtā finansējuma ietvaros
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka MK rīkojuma projekts paredz tehniska rakstura grozījumu un MK rīkojuma projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Grozījumi neietekmē sasniedzamos radītājus.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot ProIS darbības, tiks uzlaboti un pilnveidoti e-lietas un ProIS ietvaros sniedzamie pakalpojumi elektroniskajā vidē.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot projekta darbības, tiks pilnveidota LRP un iesaistīto iestāžu informācijas sistēmas.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Finansējuma saņēmējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai un atbilst Atveseļošanas fonda plānā noteiktajiem ES un nacionālajiem vides tiesību aktiem.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Finansējuma saņēmēji aicināti ievērot zaļā publiskā iepirkuma prasības.
 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attīstot elektroniskos pakalpojumus projekta ietvaros,  jāievēro un jānodrošina personas datu aizsardzību.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk