25-TA-337: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta " Grozījumi Kredītiestāžu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Kredītiestāžu likumā” (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts, lai Kredītiestāžu likumā ietvertu regulējumu, kas definē specializēto kredītiestādi ar sākotnējo kapitālu, kas nedrīkst būt mazāks par vienu miljonu euro, un nosaka tās atbilstības kritērijus, tādējādi veicinot konkurētspēju kredītiestāžu sektorā un veicinot finanšu tirgus dalībnieku, tai skaitā, tehnoloģiju uzņēmumu, krājaizdevu sabiedrību un maksājumu iestāžu, attīstību, kā arī finanšu pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir pilnveidot Kredītiestāžu likuma regulējumu, definējot specializēto kredītiestādi un nosakot tās atbilstības kritērijus, tādējādi veicinot finanšu tirgus attīstību un konkurētspēju kredītiestāžu sektorā kopumā, kā arī finanšu pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saeimā 2014. gada 24. aprīlī tika pieņemti grozījumi Kredītiestāžu likumā, kas stājās spēkā 2014. gada 28. maijā, ar kuriem Kredītiestāžu likumā tika transponēta Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīva 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK (turpmāk tekstā – Direktīva 2013/36/ES).
Līdz minēto grozījumu spēkā stāšanās brīdim Kredītiestāžu likumā ietvertās normas, kas noteica kredītiestāžu kapitāla pietiekamības prasības, nosacījumus iekšējo pieeju izmantošanai kapitāla prasību vai riska svērto vērtību aprēķināšanai, ierobežojumus lielo riska darījumu apmēram, ierobežojumus būtiskai līdzdalībai nefinanšu iestāžu pamatkapitālā un ar kredītiestāžu darbību regulējošām prasībām saistītu terminoloģiju, atbilda Direktīvu 2006/48/EK un 2006/49/EK prasībām.
Ar 2014. gada grozījumiem Kredītiestāžu likumā, tostarp, tika ieviestas tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2013/36/ES 12. panta, kas regulē kredītiestāžu sākotnējo kapitālu, tai skaitā sākotnējā kapitāla lielumu. Proti, Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 1. punktā ietverts nosacījums, ka kompetentās iestādes atsaka piešķirt atļauju kredītiestādes darbības sākšanai, ja kredītiestādei nav atsevišķa pašu kapitāla vai ja tās sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro. Savukārt Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punktā ietverts nosacījums, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro, ievērojot "a)" un "b)" apakšpunktā minētos nosacījumus, ka šādas kredītiestādes sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, un ka dalībvalsts paziņo Eiropas Komisijai un Eiropas Banku iestādei (EBI), kāpēc tiek izmantota šāda iespēja.
Ņemot vērā minēto, Kredītiestāžu likuma 21. panta pirmajā daļā tika transponēta no Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 1. punkta izrietošā prasība kredītiestādēm attiecībā uz sākotnējo kapitālu, kas nav mazās par pieciem miljoniem euro. [Skat. arī likumprojekta "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (Nr.1041/Lp11) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) V. sadaļas “Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām” 1. tabulu “Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem” (turpmāk anotācijas V. sadaļa); pieejama šeit: https://titania.saeima.lv/LIVS11/SaeimaLIVS11.nsf/0/4CB484EDC531C29EC2257C4F00417CE5?OpenDocument#b].
Attiecībā uz minēto Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "a)" apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, norādāms, ka Latvija minēto nosacījumu neieviesa nacionālajā regulējumā, proti, netika izmantota izvēles iespēja, kas bija noteikta jau Direktīvas 2006/48/ES 12. panta 4. punktā.
Tāpēc šobrīd Kredītiestāžu likuma 21. panta pirmā daļa nosaka, ka kredītiestādes sākotnējais kapitāls nedrīkst būt mazāks par pieciem miljoniem euro. Taču Kredītiestāžu likumā nav ietverts regulējums attiecībā uz tādas īpašas kategorijas kredītiestādi, kuras sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
Lai veicinātu jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu un nodrošinātu tiesību aktu harmonizāciju Baltijas valstu ietvarā ir nepieciešams izmantot visas iespējas kādas paredz direktīva, nosakot speciālās kredītiestādes darbības ietvaru un paredzot attiecīgo pazemināto viena miljona euro sākotnējā kapitāla slieksni. Jaunais ietvars veicinātu ne tikai jaunu tirgu dalībnieku ienākšanu tirgu, bet arī ļautu apvienoties šobrīd tirgū esošiem maziem dalībniekiem, tādējādi paverot tiem iespēju attīstīt savu biznesu plašākā mērogā ne tikai Latvijā, bet arī Eiropas līmenī un kopumā tirgū veidojot stiprākus un noturīgākus spēlētājus.
Specializētās kredītiestādes licence ļaus piekļūt finanšu tirgiem Eiropas Savienībā arī nebanku finanšu iestādēm, piemēram, krājaizdevu sabiedrības vai finanšu tehnoloģiju uzņēmumi, kas bieži tiek finansēti tikai no to akcionāru līdzekļiem vai ar kapitāla tirgus instrumentiem. Tirgus dalībniekam, kļūstot par licencētu specializētu kredītiestādi, tiktu nodrošināta tūlītēja piekļuve Latvijas un pārējo dalībvalstu noguldījumu tirgiem, kas nāktu par labu finansējuma avotu dažādošanai un darbības attīstībai gan noguldījumu, gan kreditēšanas virzienā. Specializētajai kredītiestādei paredzot zemāku pamatkapitāla prasību tas neradīs tiešu apdraudējums finanšu tirgus stabilitātei. Jāņem vērā, ka arī specializētās kredītiestādes darbības uzsākšanas ietvaros tiktu vērtēta tās darbības stratēģija un sākotnējās nosakāmās kapitāla prasības, kas atbilst un sedz ar tās darbību saistītos riskus, kā arī tiktu vērtēts veicamais pasākumu plāns specializētās kredītiestādes finansiālas situācijas pasliktināšanās gadījumā. Līdz ar to specializētas kredītiestādes darbības uzsākšanas gadījumā tiktu gūta pārliecībā par tās finansiālo stabilitāti un darbības atbilstību regulējošajām prasībām.
Izstrādājot regulējumu specializētajai kredītiestādei, ir jāņem vērā arī Eiropas Centrālās bankas 2023. gada 2. februāra atzinumā par krājaizdevu sabiedrību pakāpenisku likvidāciju (CON/2023/3) [Opinion of the European Central Bank of 2 February 2023 on the phase out of savings and loan associations (CON/2023/3); pieejams: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023AB0003] norādītais Igaunijai par grozījumiem Krājaizdevu sabiedrību likumā, ar kuriem visām krājaizdevu sabiedrībām Igaunijā līdz 2027. gada 31. decembrim ir jāsaņem kredītiestādes licence (izmantojot Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "a)" apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro), lai turpinātu pieņemt noguldījumus un sniegt kreditēšanas pakalpojumus. Proti, Eiropas Centrālā banka atzinuma 3.2. un 3.3. punktā norādīja, ka neskatoties uz to, ka Direktīva 2013/36/ES neaizliedz dibināt krājaizdevu sabiedrības kā specializētās kredītiestādes ar vienu miljonu euro sākumkapitālu, apvienojot tās centralizētajā krājaizdevu sabiedrībā, ņemot vērā krājaizdevu sabiedrību ierobežoto lielumu un salīdzinoši zemo kapitāla līmeni, varētu palielināties riski, kas galvenokārt saistīti ar finanšu pakalpojumu sniegšanu.
Lietuvā īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, ir noteikts ierobežots finanšu pakalpojumu klāsts. Specializētā kredītiestāde ir Lietuvas Republikā reģistrēta kredītiestāde, kas ir tiesīga veikt un nodarbojas ar noguldījumu un citu atmaksājamo līdzekļu pieņemšanu no neprofesionāliem tirgus dalībniekiem un to kreditēšanu, uzņemas ar to saistīto risku un atbildību un ir tiesīga sniegt tikai tādus citus finanšu pakalpojumus, kas noteikti likumā.
Lietuvā specializētajai kredītiestādei ir tiesības sniegt šādus finanšu pakalpojumus: noguldījumu un citu atmaksājamu līdzekļu pieņemšana; kreditēšana (tostarp hipotekārie kredīti); finanšu noma (līzings); maksājumu pakalpojumi; ceļojuma čeku, bankas vekseļu un citu maksāšanas līdzekļu izsniegšana un pārvaldīšana; finanšu nodrošinājuma un finanšu garantiju sniegšana; finanšu starpniecība (aģenta darbība); naudas pārvaldīšana; kredītreitingu pakalpojumi; seifu noma; valūtas maiņa (skaidrā naudā); elektroniskās naudas emisija. Atļautie finanšu pakalpojumi ir atbilstoši vairākumam no Direktīvas 2013/36/EK 1. pielikumā uzskaitītajiem, izņemot ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu.
Kā jau minēts, Latvijā specializēto kredītiestāžu licencēšanas procesā ir paredzēta padziļināta pretendenta darbības stratēģijas, biznesa modeļa un kapitāla pietiekamības izvērtēšana, lai pārliecinātos par sākotnējo kapitāla prasību samērību un to atbilstību paredzētās darbības riska segšanai. Tādējādi tiks nodrošināta efektīva risku pārvaldība gan konkrētajā iestādē, gan finanšu sektora līmenī, ievērojot samērīguma un risku proporcionalitātes principus, un izslēdzot nepieciešamību pašā likumprojekta tekstā noteikt aizliegumu sniegt noteiktus finanšu pakalpojumus. Vienlaikus minams, ka likumprojektā piedāvātajā Kredītiestāžu likuma 1.panta pirmās daļas 73. punkta apakšpunktos ir ietverti pietiekami detalizēti kritēriji, kas nosaka specializēto kredītiestāžu darbības ierobežojumu. Proti, specializētajai kredītiestādei ir jāatbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) ierobežots klientu loks, kas noteikts pēc teritoriālā principa vai nodarbinātības principa vai interešu kopības principa Krājaizdevu sabiedrību likuma izpratnē;
2) finanšu pakalpojumu sniegšana tikai digitālā formā;
3) biznesa modelis paredz inovatīvu pakalpojumu sniegšanu, kas Latvijas mērogā ir jauns vai būtiski uzlabots finanšu pakalpojums.
Minētie kritēriji izvēlēti, lai veicinātu finanšu pakalpojumu pieejamību reģionos, stiprinot krājaizdevu sabiedrību sektoru un radot iespējas to izaugsmei. Tāpat, šis regulējums mērķēts uz finanšu tehnoloģiju sektora attīstību, veicinot inovatīvu finanšu pakalpojumu rašanos, tādējādi veicinot finanšu pakalpojumu pieejamību un veicinot konkurenci tirgū.
Līdz ar to Kredītiestāžu likumā ir nepieciešams ietvert regulējumu attiecībā uz tādas īpašas kategorijas kredītiestādi, kuras sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, vienlaikus likumā definējot to, kas ir specializētā kredītiestāde un nosakot kritērijus specializētajai kredītiestādei.
Taču ņemot vērā to, ka specializētā kredītiestāde drīkstēs izmantot pakalpojumu sniegšanas brīvību un dibināšanas brīvības iespēju Eiropas Savienībā, tad uz to attieksies visas tās pašas kredītiestādei noteiktās prudenciālās un citas prasības, kas šobrīd noteiktas kredītiestādei ar sākotnējo kapitālu, kas nav mazāks par pieciem miljoniem euro.
Līdz minēto grozījumu spēkā stāšanās brīdim Kredītiestāžu likumā ietvertās normas, kas noteica kredītiestāžu kapitāla pietiekamības prasības, nosacījumus iekšējo pieeju izmantošanai kapitāla prasību vai riska svērto vērtību aprēķināšanai, ierobežojumus lielo riska darījumu apmēram, ierobežojumus būtiskai līdzdalībai nefinanšu iestāžu pamatkapitālā un ar kredītiestāžu darbību regulējošām prasībām saistītu terminoloģiju, atbilda Direktīvu 2006/48/EK un 2006/49/EK prasībām.
Ar 2014. gada grozījumiem Kredītiestāžu likumā, tostarp, tika ieviestas tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2013/36/ES 12. panta, kas regulē kredītiestāžu sākotnējo kapitālu, tai skaitā sākotnējā kapitāla lielumu. Proti, Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 1. punktā ietverts nosacījums, ka kompetentās iestādes atsaka piešķirt atļauju kredītiestādes darbības sākšanai, ja kredītiestādei nav atsevišķa pašu kapitāla vai ja tās sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro. Savukārt Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punktā ietverts nosacījums, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro, ievērojot "a)" un "b)" apakšpunktā minētos nosacījumus, ka šādas kredītiestādes sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, un ka dalībvalsts paziņo Eiropas Komisijai un Eiropas Banku iestādei (EBI), kāpēc tiek izmantota šāda iespēja.
Ņemot vērā minēto, Kredītiestāžu likuma 21. panta pirmajā daļā tika transponēta no Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 1. punkta izrietošā prasība kredītiestādēm attiecībā uz sākotnējo kapitālu, kas nav mazās par pieciem miljoniem euro. [Skat. arī likumprojekta "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (Nr.1041/Lp11) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) V. sadaļas “Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām” 1. tabulu “Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem” (turpmāk anotācijas V. sadaļa); pieejama šeit: https://titania.saeima.lv/LIVS11/SaeimaLIVS11.nsf/0/4CB484EDC531C29EC2257C4F00417CE5?OpenDocument#b].
Attiecībā uz minēto Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "a)" apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, norādāms, ka Latvija minēto nosacījumu neieviesa nacionālajā regulējumā, proti, netika izmantota izvēles iespēja, kas bija noteikta jau Direktīvas 2006/48/ES 12. panta 4. punktā.
Tāpēc šobrīd Kredītiestāžu likuma 21. panta pirmā daļa nosaka, ka kredītiestādes sākotnējais kapitāls nedrīkst būt mazāks par pieciem miljoniem euro. Taču Kredītiestāžu likumā nav ietverts regulējums attiecībā uz tādas īpašas kategorijas kredītiestādi, kuras sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
Lai veicinātu jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu un nodrošinātu tiesību aktu harmonizāciju Baltijas valstu ietvarā ir nepieciešams izmantot visas iespējas kādas paredz direktīva, nosakot speciālās kredītiestādes darbības ietvaru un paredzot attiecīgo pazemināto viena miljona euro sākotnējā kapitāla slieksni. Jaunais ietvars veicinātu ne tikai jaunu tirgu dalībnieku ienākšanu tirgu, bet arī ļautu apvienoties šobrīd tirgū esošiem maziem dalībniekiem, tādējādi paverot tiem iespēju attīstīt savu biznesu plašākā mērogā ne tikai Latvijā, bet arī Eiropas līmenī un kopumā tirgū veidojot stiprākus un noturīgākus spēlētājus.
Specializētās kredītiestādes licence ļaus piekļūt finanšu tirgiem Eiropas Savienībā arī nebanku finanšu iestādēm, piemēram, krājaizdevu sabiedrības vai finanšu tehnoloģiju uzņēmumi, kas bieži tiek finansēti tikai no to akcionāru līdzekļiem vai ar kapitāla tirgus instrumentiem. Tirgus dalībniekam, kļūstot par licencētu specializētu kredītiestādi, tiktu nodrošināta tūlītēja piekļuve Latvijas un pārējo dalībvalstu noguldījumu tirgiem, kas nāktu par labu finansējuma avotu dažādošanai un darbības attīstībai gan noguldījumu, gan kreditēšanas virzienā. Specializētajai kredītiestādei paredzot zemāku pamatkapitāla prasību tas neradīs tiešu apdraudējums finanšu tirgus stabilitātei. Jāņem vērā, ka arī specializētās kredītiestādes darbības uzsākšanas ietvaros tiktu vērtēta tās darbības stratēģija un sākotnējās nosakāmās kapitāla prasības, kas atbilst un sedz ar tās darbību saistītos riskus, kā arī tiktu vērtēts veicamais pasākumu plāns specializētās kredītiestādes finansiālas situācijas pasliktināšanās gadījumā. Līdz ar to specializētas kredītiestādes darbības uzsākšanas gadījumā tiktu gūta pārliecībā par tās finansiālo stabilitāti un darbības atbilstību regulējošajām prasībām.
Izstrādājot regulējumu specializētajai kredītiestādei, ir jāņem vērā arī Eiropas Centrālās bankas 2023. gada 2. februāra atzinumā par krājaizdevu sabiedrību pakāpenisku likvidāciju (CON/2023/3) [Opinion of the European Central Bank of 2 February 2023 on the phase out of savings and loan associations (CON/2023/3); pieejams: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023AB0003] norādītais Igaunijai par grozījumiem Krājaizdevu sabiedrību likumā, ar kuriem visām krājaizdevu sabiedrībām Igaunijā līdz 2027. gada 31. decembrim ir jāsaņem kredītiestādes licence (izmantojot Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "a)" apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro), lai turpinātu pieņemt noguldījumus un sniegt kreditēšanas pakalpojumus. Proti, Eiropas Centrālā banka atzinuma 3.2. un 3.3. punktā norādīja, ka neskatoties uz to, ka Direktīva 2013/36/ES neaizliedz dibināt krājaizdevu sabiedrības kā specializētās kredītiestādes ar vienu miljonu euro sākumkapitālu, apvienojot tās centralizētajā krājaizdevu sabiedrībā, ņemot vērā krājaizdevu sabiedrību ierobežoto lielumu un salīdzinoši zemo kapitāla līmeni, varētu palielināties riski, kas galvenokārt saistīti ar finanšu pakalpojumu sniegšanu.
Lietuvā īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, ir noteikts ierobežots finanšu pakalpojumu klāsts. Specializētā kredītiestāde ir Lietuvas Republikā reģistrēta kredītiestāde, kas ir tiesīga veikt un nodarbojas ar noguldījumu un citu atmaksājamo līdzekļu pieņemšanu no neprofesionāliem tirgus dalībniekiem un to kreditēšanu, uzņemas ar to saistīto risku un atbildību un ir tiesīga sniegt tikai tādus citus finanšu pakalpojumus, kas noteikti likumā.
Lietuvā specializētajai kredītiestādei ir tiesības sniegt šādus finanšu pakalpojumus: noguldījumu un citu atmaksājamu līdzekļu pieņemšana; kreditēšana (tostarp hipotekārie kredīti); finanšu noma (līzings); maksājumu pakalpojumi; ceļojuma čeku, bankas vekseļu un citu maksāšanas līdzekļu izsniegšana un pārvaldīšana; finanšu nodrošinājuma un finanšu garantiju sniegšana; finanšu starpniecība (aģenta darbība); naudas pārvaldīšana; kredītreitingu pakalpojumi; seifu noma; valūtas maiņa (skaidrā naudā); elektroniskās naudas emisija. Atļautie finanšu pakalpojumi ir atbilstoši vairākumam no Direktīvas 2013/36/EK 1. pielikumā uzskaitītajiem, izņemot ieguldījumu pakalpojumu sniegšanu.
Kā jau minēts, Latvijā specializēto kredītiestāžu licencēšanas procesā ir paredzēta padziļināta pretendenta darbības stratēģijas, biznesa modeļa un kapitāla pietiekamības izvērtēšana, lai pārliecinātos par sākotnējo kapitāla prasību samērību un to atbilstību paredzētās darbības riska segšanai. Tādējādi tiks nodrošināta efektīva risku pārvaldība gan konkrētajā iestādē, gan finanšu sektora līmenī, ievērojot samērīguma un risku proporcionalitātes principus, un izslēdzot nepieciešamību pašā likumprojekta tekstā noteikt aizliegumu sniegt noteiktus finanšu pakalpojumus. Vienlaikus minams, ka likumprojektā piedāvātajā Kredītiestāžu likuma 1.panta pirmās daļas 73. punkta apakšpunktos ir ietverti pietiekami detalizēti kritēriji, kas nosaka specializēto kredītiestāžu darbības ierobežojumu. Proti, specializētajai kredītiestādei ir jāatbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) ierobežots klientu loks, kas noteikts pēc teritoriālā principa vai nodarbinātības principa vai interešu kopības principa Krājaizdevu sabiedrību likuma izpratnē;
2) finanšu pakalpojumu sniegšana tikai digitālā formā;
3) biznesa modelis paredz inovatīvu pakalpojumu sniegšanu, kas Latvijas mērogā ir jauns vai būtiski uzlabots finanšu pakalpojums.
Minētie kritēriji izvēlēti, lai veicinātu finanšu pakalpojumu pieejamību reģionos, stiprinot krājaizdevu sabiedrību sektoru un radot iespējas to izaugsmei. Tāpat, šis regulējums mērķēts uz finanšu tehnoloģiju sektora attīstību, veicinot inovatīvu finanšu pakalpojumu rašanos, tādējādi veicinot finanšu pakalpojumu pieejamību un veicinot konkurenci tirgū.
Līdz ar to Kredītiestāžu likumā ir nepieciešams ietvert regulējumu attiecībā uz tādas īpašas kategorijas kredītiestādi, kuras sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, vienlaikus likumā definējot to, kas ir specializētā kredītiestāde un nosakot kritērijus specializētajai kredītiestādei.
Taču ņemot vērā to, ka specializētā kredītiestāde drīkstēs izmantot pakalpojumu sniegšanas brīvību un dibināšanas brīvības iespēju Eiropas Savienībā, tad uz to attieksies visas tās pašas kredītiestādei noteiktās prudenciālās un citas prasības, kas šobrīd noteiktas kredītiestādei ar sākotnējo kapitālu, kas nav mazāks par pieciem miljoniem euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau minēts Likumprojekta pašreizējās situācijas apraksta 1. punktā, Kredītiestāžu likums neparedz īpašu kategoriju kredītiestādes, kuru sākotnējais kapitāls būtu samazināts, proti, nav mazāks par vienu miljonu euro. Taču ievērojot nepieciešamību veicināt finanšu tirgus konkurētspēju un ievērojot finanšu pakalpojumu pilnveidi un tehniskās iespējas tos sniegt attālināti un digitālā formātā, atbilstoši šobrīd pieejamajam finanšu pakalpojumu sniegšanas nodrošinājumam būtu izmantojama Direktīvas 2006/48/ES 12. panta 4. punktā noteiktā izvēles iespēja veidot specializēto kredītiestādi. Latvijas finanšu tirgū iespēja šādu kredītiestāžu dibināšanai radītu labvēlīgu vidi ienākt jauniem inovatīviem tirgus dalībniekiem, kuriem ir vēlme paplašināt savu finanšu pakalpojumu loku, jo pie pašreizējā regulējuma, kad kredītiestādes sākotnējam kapitālam jābūt ne mazākam kā pieciem miljoniem euro, tas ne vienmēr ir iespējams, sevišķi jauniem uzņēmumiem ar sākotnēji maziem darbības apmēriem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pantā ir iekļauti grozījumi par Kredītiestāžu likuma 1. panta pirmās daļas papildināšanu ar jaunu 73.punktu, ar kuru noteikti kritēriji specializētajai kredītiestādei, kā arī likumprojekta 2. pantā iekļauti grozījumi Kredītiestāžu likuma 21. panta pirmajā daļā, papildinot to ar jaunu otro teikumu, nosakot specializētās kredītiestādes minimālo sākotnējā kapitāla slieksni, kurš nedrīkst būt mazāks par vienu miljonu euro.
Paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
Paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
1. Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk - Līgums) 127. panta 4. punkta un Līguma protokola Nr. 4 "Par Eiropas Centrālo banku sistēmas Statūtiem un Eiropas Centrālās bankas Statūtiem"[1] 4. pantu par visiem tiesību aktiem, kas ir Eiropas Centrālās bankas (turpmāk - ECB) kompetencē, ir jāapspriež ar ECB. Atbilstoši Padomes 1998. gada 29. jūnija lēmuma 98/415/EK par to, kā valstu iestādes apspriežas ar ECB par tiesību aktu projektiem[2], 2. panta 1. punktam likumprojekts nosūtāms saskaņošanai ECB.
[1] Protokols Nr. 4 "Par Eiropas Centrālo banku sistēmas Statūtiem un Eiropas Centrālās bankas Statūtiem”; pieejams: https://eurlex.europa.eu/legalcontent/LV/TXT/?uri=CELEX%3A12016M%2FPRO%2F04
[2] Padomes 1998. gada 29. jūnija lēmums 98/415/EK par to, kā valstu iestādes apspriežas ar Eiropas Centrālo banku par tiesību aktu projektiem; pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:31998D0415&from=IT
2. Saskaņā ar Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punktu Latvija paziņos Eiropas Komisijai un Eiropas Banku iestādei (EBI), kāpēc izmantota iespēja piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro, ievērojot "a)" un "b)" apakšpunktā minētos nosacījumus, ka šādas kredītiestādes sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
[1] Protokols Nr. 4 "Par Eiropas Centrālo banku sistēmas Statūtiem un Eiropas Centrālās bankas Statūtiem”; pieejams: https://eurlex.europa.eu/legalcontent/LV/TXT/?uri=CELEX%3A12016M%2FPRO%2F04
[2] Padomes 1998. gada 29. jūnija lēmums 98/415/EK par to, kā valstu iestādes apspriežas ar Eiropas Centrālo banku par tiesību aktu projektiem; pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:31998D0415&from=IT
2. Saskaņā ar Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punktu Latvija paziņos Eiropas Komisijai un Eiropas Banku iestādei (EBI), kāpēc izmantota iespēja piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro, ievērojot "a)" un "b)" apakšpunktā minētos nosacījumus, ka šādas kredītiestādes sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Finanšu pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
Finanšu pakalpojumu saņēmējiem (fiziskām personām) būs iespējams saņemt plašāku un pieejamāku finanšu pakalpojumu klāstu.
Juridiskās personas
- Finanšu pakalpojumu saņēmēji
- Finanšu pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Finanšu pakalpojumu saņēmējiem (juridiskām personām) būs iespējams saņemt plašāku un pieejamāku finanšu pakalpojumu klāstu.
Finanšu pakalpojumu sniedzējiem palielināsies to savstarpējā konkurētspēja, veicinot sniegto finanšu pakalpojumu kvalitāti.
Finanšu pakalpojumu sniedzējiem palielināsies to savstarpējā konkurētspēja, veicinot sniegto finanšu pakalpojumu kvalitāti.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Kreditēšanas aktivitāte Latvijā ir starp zemākajām eiro zonā un tā turpina augt lēni. 2024. gada 3. ceturksnī eiro zonā vidēji izsniegto aizdevumi atlikums mājsaimniecībām un nefinanšu sabiedrībām sastāda aptuveni 76% no IKP, kamēr Latvijā tie ir vien 29%. Arī izteikti zemā aizdevumu pret depozītu attiecībā (Latvijā – 62.7%, pretstatā eiro zonas vidējam rādītājam – 94.5%) norāda uz to, ka Latvijā ir ievērojams potenciāls un iespējas kāpināt uzņēmumiem un mājsaimniecībām nodrošinātā finansējuma apmērus. Latvijas Bankas aplēses liecina, ka Latvijā vēl joprojām ir vairāk nekā 25 000 kreditējamu uzņēmumu.
Latvijā būtiskākos izaicinājumus kreditēšanas pieaugumam gan mājokļu, gan uzņēmumu kreditēšanā rada strukturālas problēmas, kas tostarp saistāmas ar ierobežotu konkurenci kredītu tirgū, kas bieži izpaužas augstākās procentu likmēs vai stingrākās prasībās attiecībā pret nodrošinājumu. Zemākās prasības sākotnējam kapitālam samazinātu ienākšanas barjeras jaunu spēlētāju ienākšana tirgū, kas savukārt stiprinātu konkurenci, paplašinātu kredītu piedāvājumu, kā arī izpaustos zemākās kredītu cenās un piedāvājuma dažādošanā. Jaunu tirgus dalībnieku ienākšana varētu veicināt arī pārkreditēšanos.
Latvijā būtiskākos izaicinājumus kreditēšanas pieaugumam gan mājokļu, gan uzņēmumu kreditēšanā rada strukturālas problēmas, kas tostarp saistāmas ar ierobežotu konkurenci kredītu tirgū, kas bieži izpaužas augstākās procentu likmēs vai stingrākās prasībās attiecībā pret nodrošinājumu. Zemākās prasības sākotnējam kapitālam samazinātu ienākšanas barjeras jaunu spēlētāju ienākšana tirgū, kas savukārt stiprinātu konkurenci, paplašinātu kredītu piedāvājumu, kā arī izpaustos zemākās kredītu cenās un piedāvājuma dažādošanā. Jaunu tirgus dalībnieku ienākšana varētu veicināt arī pārkreditēšanos.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013L0036
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīva 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK (turpmāk tekstā – Direktīva 2013/36/ES).
Apraksts
Skatīt 5.4.1. tabulu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
1. Direktīva 2013/36/ES Kredītiestāžu likumā transponēta 2014. gadā; Oficiālā publikācija: Latvijas Vēstnesis; OV numurs: 92 (5152) ; Publicēšanas datums: 14.05.2014.
3. Attiecībā uz minēto Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "a)" apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, norādāms, ka Latvija minēto nosacījumu neieviesa nacionālajā regulējumā, proti, netika izmantota izvēles iespēja.
2. Saskaņā ar Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "b)" apakšpunktu Latvija paziņos Eiropas Komisijai un Eiropas Banku iestādei (EBI), kāpēc izmantota iespēja piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro, ievērojot "a)" apakšpunktā minēto nosacījumu, ka šādas kredītiestādes sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
3. Attiecībā uz minēto Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "a)" apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, norādāms, ka Latvija minēto nosacījumu neieviesa nacionālajā regulējumā, proti, netika izmantota izvēles iespēja.
2. Saskaņā ar Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta "b)" apakšpunktu Latvija paziņos Eiropas Komisijai un Eiropas Banku iestādei (EBI), kāpēc izmantota iespēja piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls ir mazāks par pieciem miljoniem euro, ievērojot "a)" apakšpunktā minēto nosacījumu, ka šādas kredītiestādes sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīva 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK (turpmāk tekstā – Direktīva 2013/36/ES).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkts a) apakšpunkts
Likumprojekta 2. pants (Likuma 21. panta pirmā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Attiecībā uz Direktīvas 2013/36/ES 12. panta 4. punkta a) apakšpunktā ietverto nosacījumu par to, ka dalībvalstis var piešķirt atļauju īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro, norādāms, ka Latvija minēto nosacījumu neieviesa nacionālajā regulējumā, proti, netika izmantota izvēles iespēja, kas bija noteikta jau Direktīvas 2006/48/ES 12. panta 4. punktā.
Latvijā laikā, kad tika ieviesta Direktīva 2013/36/ES, finanšu tirgū nebija interese par īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
Latvijā laikā, kad tika ieviesta Direktīva 2013/36/ES, finanšu tirgū nebija interese par īpašu kategoriju kredītiestādēm, kuru sākotnējais kapitāls nav mazāks par vienu miljonu euro.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Latvijas Banka6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saite uz publisko apspriešanu: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/3c2f021e-11d7-46e4-8ae7-e76209849e7d/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par likumprojektu publiskajā apspriešanā netika izteikts viedoklis.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Banka
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
