Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2121: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumos Nr. 867 "Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Konkurences likuma 4.pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2018. gada 11. decembrī tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2019/1/ES par apstākļu nodrošināšanu nolūkā dot dalībvalstu konkurences iestādēm iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un par iekšējā tirgus pienācīgas darbības nodrošināšanu (turpmāk – Direktīva), lai nodrošinātu valstu konkurences iestādes ar nepieciešamām neatkarības garantijām, resursiem un izpildes un naudas sodu uzlikšanas pilnvarām, kas nepieciešamas efektīvai Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 101. un 102. panta piemērošanai.
Direktīvas prasību pārņemšanai nacionālajā tiesību sistēmā ir veikti grozījumi Konkurences likumā, kas ir stājušies spēkā 2022.gada 23.jūnijā. Ar grozījumiem Konkurences likuma 4.pantā tika mainīts Konkurences padomes juridiskais statuss, proti nosakot, ka Konkurences padome ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas darbojas saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem. Konkurences padomi izveido Ministru kabinets, un tās institucionālā pārraudzība tiek īstenota ar ekonomikas ministra starpniecību un tā savā darbībā ir neatkarīga.
Iepriekš minētie grozījumi pēc būtības nosaka Konkurences padomei juridisko statusu, kas ir līdzīgs Datu valsts inspekcijas nostiprinātajam juridiskajam statusam Fizisko personu datu apstrādes likumā un Likumā par budžetu un finanšu vadību, kas nosaka Datu valsts inspekcijas tiesības budžeta sagatavošanas un apstiprināšanas procesā līdzīgi kā citām neatkarīgajām iestādēm. Izrietoši līdzīgas tiesības ir nosakāmas arī Konkurences padomei budžeta sagatavošanas un apstiprināšanas procesā, nodrošinot, lai Konkurences padome kā uzraudzības iestāde būtu pakļauta tādai finanšu kontrolei, kas neietekmē tās neatkarību, un lai tai būtu atsevišķs publisks gada budžets, kas var būt daļa no kopējā valsts budžeta.
Attiecīgi ir nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumu Nr. 867 "Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam" (turpmāk – Noteikumu projekts) 19.punktā un 26.4.apakšpunktā, papildinot iepriekš minētās tiesību normas ar Konkurences padomi. Kā arī Noteikumu projekts tiek papildināts ar 28.1 punktu, kurā noteikts, ka Ekonomikas ministrija nodrošina, ka Konkurences padomes prioritāro pasākumu sarakstu nodala no pārējo Ekonomikas ministrijas prioritāro pasākumu saraksta un iesniedz atsevišķā failā MS Excel formātā.

Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumi Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” ir izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 16.2 panta ceturto daļu un pamatojas uz šā panta astotajā daļā esošo valsts institūciju uzskaitījumu. Šobrīd ir veikti nepieciešamie grozījumi Likuma par budžetu un finanšu vadību 16.panta astotajā daļā, kurā ir precizēts institūciju uzskaitījums, pievienojot tam Konkurences padomi (grozījumi pieņemti 2022.gada 16.jūnijā Saeimā 3.lasījumā). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Konkurences likums, Likums par budžetu un finanšu vadību

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar šo Noteikumu projektu papildus bija nepieciešams veikt grozījumus turpmāk minētajos normatīvajos aktos:
1) Konkurences likumā, lai mainītu Konkurences padomes juridisko statusu, paredzot, ka tā turpmāk būs Ministru kabineta pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde (grozījumi stājušies spēkā 2022.gada 23.jūnijā).
2) Likumā par budžetu un finanšu vadību, lai nostiprinātu Konkurences padomes neatkarīgas darbības pilnvaras attiecībā uz budžeta izstrādes procesu. (2022.gada 16.jūnijā pieņemts Saeimā 3.lasījumā)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Konkurences padome

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība Noteikumu projekta izstrādē tika nodrošināta, 2021.gada 1.aprīlī publicējot Noteikumu projektu EM tīmekļa vietnē un Valsts kancelejas tīmekļa vietnē, aicinot sabiedrību izteikt viedokli.
Par EM tīmekļa vietnē un Valsts kancelejas tīmekļa vietnē publicēto Noteikumu projektu komentāri netika sniegti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Konkurences padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts nodrošina Konkurences padomei pilnīgu neatkarību no Ekonomikas ministrijas budžeta sagatavošanas un apstiprināšanas procesā līdzīgi kā citām neatkarīgajām iestādēm. Projekta izpilde neietekmē institūcijai pieejamos cilvēkresursus.
Jaunas institūcijas vai esošu institūciju likvidēšana vai reorganizācija ar šo Noteikumu projektu netiek veikta. Saistībā ar projekta izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, likvidēt vai reorganizēt esošās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi