Anotācija (ex-ante)

23-TA-1822: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.7. pasākuma “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.7.pasākuma “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 13.punktu. Noteikumu projekta ietvaros tiks sniegts atbalsts granta veidā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem siltumapgādes jomā Latvijas valstspilsētās un novadu pilsētās.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir samazināt gaisa piesārņojuma radīto negatīvo ietekmi uz vidi un cilvēku veselību, uzlabojot sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju centralizētajā siltumapgādē izmantoto sadedzināšanas iekārtu darbību, ieviešot tehniskos risinājumus, kas samazina putekļu (daļiņu) emisijas gaisa vidē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānam 2020.-2030. gadam[1] slikta gaisa kvalitāte negatīvi ietekmē dzīves kvalitāti, īpaši pilsētu iedzīvotājiem. Tā var izraisīt tādas veselības problēmas kā astma un sirds un asinsvadu slimības, saīsinot dzīves ilgumu. Tas savukārt izraisa darba dienu kavēšanu slimību dēļ un palielina veselības aprūpes pakalpojumu izmaksas, jo īpaši bērniem un veciem cilvēkiem. Slikta gaisa kvalitāte ir arī galvenais priekšlaicīgas nāves cēlonis Eiropas Savienībā (turpmāk - ES) un izraisa lielāku ietekmi nekā ceļu satiksmes negadījumi. Eiropas Vides aģentūra ir novērtējusi, ka Latvijā 2015. gadā daļiņu PM2,5 piesārņojums, kas veido lielāko daļu no putekļu emisijām vidē no sadedzināšanas iekārtām, ir radījis 1600 priekšlaicīgas nāves gadījumus, slāpekļa dioksīda piesārņojums - 130, bet ozona piesārņojums - 50 priekšlaicīgas nāves gadījumus. Daļiņu PM2,5 piesārņojums 2015. gadā Latvijā ir izraisījis arī 17 600, slāpekļa dioksīda piesārņojums - 1400 un ozona piesārņojums - 600 zaudētos dzīves gadus. Saskaņā ar 2019. gada Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) vides raksturlielumu pārskatu par 2019. gadu[2] viena no svarīgākajām Latvijas problēmām ir pastāvīgs gaisa piesārņojums ar smalkajām daļiņām un gandrīz 90 % Latvijas iedzīvotāju ir pakļauti daļiņu PM2,5 iedarbībai līmenī, kas ir augstāks par Pasaules Veselības organizācijas vadlīnijās noteikto vērtību 10 µg/m3. Otrs lielākais daļiņu PM2,5 emisiju avots, kas veido 93% no putekļu emisijām, 2020.gadā Latvijā bija enerģijas un siltuma ražošanas sektors, kas radīja 17.9% no kopējām emisijām jeb 3.0 kt.
Atbilstoši normatīvo aktu regulējumam [3], esošajām sadedzināšanās iekārtām, kas nodotas ekspluatācijā pirms 2018.gada 20.decembra ar uzstādīto nominālo jaudu no 1 – 5MW, jānodrošina, ka no 2030.gada 1.janvāra putekļu emisijas nepārsniedz 50 mg/Nm3, vienlaikus nodrošinot attīrīšanas efektivitāti augstāku par 95%, līdzšinējā normatīva 1000 mg/Nm3 vietā. Savukārt, esošajām sadedzināšanas iekārtām, ar uzstādīto jaudu no 5 – 50 MW, no 2025.gada 1.janvāra jānodrošina, ka putekļu emisijas nepārsniedz 30 mg/Nm3, vienlaikus nodrošinot attīrīšanas efektivitāti augstāku par 97%, līdzšinējā normatīva 1000 (iekārtas ar jaudu 5 – 10 MW) vai 500 mg/Nm3 vietā (iekārtas ar jaudu >10 MW). Kā redzams pieļaujamie putekļu emisiju normatīvie lielumi kļūs būtiski augstāki, turklāt līdz šim stingrākās emisiju prasības tika piemērotas tikai tām katlu mājām jeb sadedzināšanas iekārtām kas tika nodotas ekspluatācijā pēc 2018.gada 20.decembra. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) datiem no 2007.gada zemākais katlumāju skaits sasniegts 2017.gadā – 615, savukārt 2022.gadā pieaudzis līdz 637, kas apliecina, ka jaunajām normatīvo aktu prasībām ir jāpielāgojas lielam skaitam esošo sadedzināšanas iekārtu. Atbilstoši CSP datiem koksnes produktus kā kurināmo izmantojošo katlu māju īpatsvars pēdējos 10 gados pieaudzis no 43% līdz 57%, kas apliecina pāreju uz atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu siltumapgādē un attiecīgi arī putekļu emisiju potenciāla pieaugums, kas ir augstāks nekā, piemēram, dabasgāzes izmantošanas gadījumā [4], vienlaikus centralizētajā siltumapgādē 2018.gadā kurināmā koksne veidoja 93.5% no izmantotajiem AER. Lai arī nav pieejama statistika par esošo iekārtu vecumu, jāsecina, ka pēc 2018.gada ir izbūvētas vai rekonstruētas tikai neliela daļa no esošajām katlu mājām un pārējās centralizētajā siltumapgādē iesaistītās sadedzināšanas iekārtas (katlumājas) veido ievērojamu skaitu no kopējā iekārtu skaita, kā rezultātā tās rada būtisku gaisa piesārņojuma risku un visticamāk neatbildīs gaisa emisiju prasībām un robežlielumiem, kas noteiktas pēc 2025.gada.
Atsevišķās teritorijās Latvijā – Rīgā, Rēzeknē un Liepājā gaisa kvalitātes rādītāji ir tuvu vai pārsniedz Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktos normatīvus un Pasaules Veselības organizācijas (turpmāk – PVO) rekomendācijas, kā arī Latvijā būtu jāveic papildu pasākumi dažādos tautsaimniecības sektoros, lai nepārsniegtu starptautiski noteiktos kopējo gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas mērķus.

[1] 2020. gada 16. aprīļa Ministru kabineta rīkojums Nr. 197 (prot. Nr. 24 43. §)
https://likumi.lv/ta/id/314078-par-gaisa-piesarnojuma-samazinasanas-ricibas-planu-2020-2030-gadam

[2]http://www.oecd.org/environment/country-reviews/OECD_EPR_Latvia_Highlights-LV-WEB.pdf

[3] 2021. gada 7. janvāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 17 (prot. Nr. 2 23. §) “Noteikumi par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām”
https://likumi.lv/ta/id/320182-noteikumi-par-gaisa-piesarnojuma-ierobezosanu-no-sadedzinasanas-iekartam

[4] CSP. ENB100. Katlumāju sadalījums pēc patērētā kurināmā veida 2007 - 2022. https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__NOZ__EN__ENB/ENB100/table/tableViewLayout1/
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka gaisa kvalitātes rādītāji pilsētās ir tuvu vai pārsniedz normatīvās prasības un PVO rekomendācijas, enerģētisko krīzi, sankciju pret Krieviju un Baltkrieviju ietekmi energoresursu piegāžu ķēdēs un ES virzību uz “zaļo kursu”, kā arī faktu, ka līdzšinējā koksnes biomasas izmantošanas veicināšana centralizētajā siltumapgādē ir palielinājusi kopējās putekļu emisijas gaisā un izvirzītās jaunās emisiju prasības, ir nepieciešams sniegt atbalstu sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem siltumapgādes jomā, lai nodrošinātu esošo, AER izmantojošo sadedzināšanas iekārtu pielāgošanu jaunajām gaisa emisiju prasībām – aprīkojot esošās sadedzināšanas iekārtas ar putekļu savākšanas iekārtām un tehnoloģijām, kas nodrošina augstu putekļu attīrīšanas efektivitāti. Investīcijas centralizētajai siltumapgādei ir būtiski efektīvākas, jo var nodrošināt putekļu emisiju samazināšanu avotā, kur to emisiju ir lielāka, nekā, piemēram, individuālajā apkurē izmantotajām apkures iekārtām. Turklāt, ņemot vērā, ka tiek plānots finansiāls atbalsts jaunu pieslēgumu izveidei pie siltumapgādes sabiedrisko pakalpojumu tīkliem no dažādām investīciju programmām, investīcijas putekļu emisiju novēršanai nodrošinās augstāku ietekmi uz putekļu emisiju samazināšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.7. pasākumu “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” (turpmāk – pasākums), pasākumam pieejamo finansējumu, sasniedzamos mērķus un rādītājus, pasākuma ieviešanā iesaistītās institūcijas, atbalstāmās darbības un izmaksas, prasības projektu iesniedzējam, ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus, pasākuma un projektu īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, kā arī citus pasākuma nosacījumus.
Investīciju prioritārais mērķis ir veicināt putekļu emisiju samazināšanu sadedzināšanās iekārtās, kas nodrošina sabiedriskos siltumapgādes pakalpojumus, mazinot putekļu emisiju ietekmi uz sabiedrības veselību, vienlaikus nodrošinot šādu iekārtu ātrāku pielāgošanos jaunajiem, būtiski stingrākajiem emisiju limitiem.  Ņemot vērā, ka centralizētās siltumapgādes pāreja no dabas gāzes, kas nerada putekļu emisijas uz biomasas (visbiežāk koksnes) izmantošanu ir palielinājusi enerģētikas sektora putekļu emisijas, investīcijas paredzētas tādās sadedzināšanas iekārtās, kas izmanto atjaunojamos mazvērtīgos biomasas kurināmos resursus un plāno tādus izmantot arī pēc investīciju veikšanas. Lai samazinātu putekļu daļiņu emisijas un to radīto negatīvo ietekmi uz sabiedrības veselību, vienlaikus nodrošinot centralizētās siltumapgādes pielāgošanos jaunajām emisiju normām un kā arī veicinātu bezemisiju tehnoloģiju izplatību, nepieciešamas investīcijas esošo sadedzināšanas iekārtu pārbūvē, uzstādot aprīkojumu putekļu emisiju novēršanai ar augstu efektivitāti. Prioritāri šāds investīciju atbalsts sniedzams tajās teritorijās, kur konstatēti gaisa piesārņojuma normatīvu pārsniegumi.
Ievērojot, ka negatīvā ietekme no sadedzināšanas iekārtām vispirms ietekmē minēto iekārtu tuvākās apkārtnes iedzīvotājus, lai nodrošinātu maksimālo investīciju efektu uz sabiedrības veselību, noteikumu projektā, pasākuma mērķteritorija ir noteikta Latvijas Republikas valstspilsētu un novadu pilsētu teritorijas, kurās ir augstāks iedzīvotāju blīvums. Pasākuma mērķa grupa ir valstspilsētu un novadu pilsētu sabiedrisko siltumapgādes pakalpojuma sniedzēju un attiecīgo teritoriju iedzīvotāji, kuriem tiks uzlabota gaisa kvalitāte.
Noteikumu projektā ar sadedzināšanas iekārtu saprot sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam siltumapgādes jomā piederošas siltumenerģijas ražošanas iekārtu, kas sadedzināšanas vai enerģijas pārveides procesos nodrošina apkuri, karstā ūdens sagatavošanu vai apkuri un karstā ūdens sagatavošanu centralizētajai siltumapgādes sistēmai, vienlaikus sadedzināšanas iekārta atbilst normatīvajos aktos par gaisa piesārņojuma samazināšanu no sadedzināšanas iekārtām [3] noteiktajām esošas vidējas jaudas iekārtas pazīmēm. Minētajos MK noteikumos noteikts, ka par esošu vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtu ir uzskatāma tāda sadedzināšanas iekārta, kuras darbība ir uzsākta līdz 2018. gada 20. decembrim un kurai izsniegta atbilstoša atļauja vai C kategorijas piesārņojošas darbības reģistrācijas apliecinājums, un tās nominālā ievadītā siltuma jauda ir lielāka par 1 MW, bet mazāka par 50 MW. Minētajām sadedzināšanas iekārtām no 2025.gada 1.janvāra (jauda no 5 – 50 MW) un no 2030.gada 1.janvāra (jauda no 1 – 5 MW) tiek izvirzītas būtiski stingrākas putekļu emisiju prasības un izvēlētā jaudas amplitūda atbilst lielākajai daļai centralizēto siltumapgādes sistēmu sadedzināšanas iekārtām. Attiecīgi MK noteikumu projektā paredzēts, ka pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu paredzēts novirzīt tikai esošo, AER izmantojošo  sadedzināšanas iekārtu (nodotas ekspluatācijā pirms 2018.gada 20.decembra) darbības uzlabošanai - putekļu emisiju samazināšanai līdz noteiktajam emisiju slieksnim pēc 2025.gada 1.janvāra.
Vienlaikus projektu atlases kritērijos prioritāri tiek atbalstītas investīcijas sadedzināšanas iekārtās ar jaudu no 5 – 50MW, kam emisiju prasības stājas spēkā jau no 2025.gada 1.janvāra.
Noteikumu projekts paredz pasākuma ietvaros maksimāli pieejamo ERAF finansējumu 2 822 173 euro apmērā, elastības ERAF finansējuma daļu kompensējot ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.2. “Vides izglītību veicinoši pasākumi sabiedrības informētībai un prasmju attīstībai” un 2.2.1.1. “Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai” pasākumu finansējumu, kas kopā ņemot nodrošina elastības (rezerves) finansējuma daļu ERAF finansējumam visas 2.2. prioritātes “Vides aizsardzība un attīstība” ietvaros.

Pasākuma ietvaros pieejamais finansējums ir 5 644 346 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 2 822 173 euro un privātais līdzfinansējums – vismaz 2 822 173 euro.
Privāto līdzfinansējumu projekta iesniedzējs nodrošina no paša finanšu līdzekļiem vai aizņēmuma līdzekļiem. Nav pieļaujams finanšu aizņēmums (piemēram, līzings), kura rezultātā projekta ietvaros iegādātās iekārtas vai aprīkojums atrodas projekta iesniedzēja turējumā, nevis īpašumā.
Investīciju ietvaros noteikumu projekts paredz visām projekta aktivitātēm piemērot vienādu ERAF finansējuma atbalsta likmi - līdz 50%. Šāds investīciju atbalsta procentuālais apjoms  izvēlēts, lai veicinātu privātā finansējuma piesaisti projektu aktivitātēm un atbalstu varētu saņemtu lielāks skaits potenciālo projektu iesniedzēju. Plānotā atbalsta likme arī veicinās atbilstību Regulas 2021/1060 112.panta 3.punkta a) apakšpunktam, kas nosaka, ka līdzfinansējuma likme mērķim “Investīcijas nodarbinātībai un izaugsmei” katras prioritātes līmenī nepārsniedz 85 % mazāk attīstītiem reģioniem. Minētā prasība 2.2. prioritātes “Vides aizsardzība un attīstība” līmenī ERAF finansējumam tiek nodrošināta ar pasākumu 2.2.3.6. “Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas”, kur uzsaukumiem ir paredzētas atšķirīgas atbalsta likmes. Gadījumā, ja 2.2.3.6.pasākuma ietvaros kopumā tomēr tiks pārsniegta 85% atbalsta likme, prioritātes līmeņa atbalsta likmes kompensēšanu nodrošinās 2.2.3.7. “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” pasākuma ietvaros piemērotā atbalsta likme, kas noteikta 50% apmērā.
Ņemot vērā, ka putekļu emisijas samazinošo iekārtu uzstādīšanas un iegādes izmaksas tiks noteiktas būvprojektēšanas laikā, noteikumu projekts paredz, ka plānojot projekta kopējās izmaksas ir pieļaujama finanšu rezerves plānošana līdz 10% apmēram, vienlaikus projekta izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.  
Investīcijas paredzēts īstenot atklātas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu atlases kārtā par visu pieejamo finansējuma apjomu. Gadījumā, ja atlases kārtas ietvaros netiek izmantots – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) vienojas par jaunas atlases kārtas organizēšanas nosacījumiem.
Investīcijas paredz šādas atbalstāmās darbības: esošas sadedzināšanas iekārtas kā centralizētās siltumapgādes ražošanas avota pārbūve vai rekonstrukcija, kuras ietvaros paredzēts izveidot un aprīkot sadedzināšanas iekārtu ar putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas tehnoloģiskajiem risinājumiem, atjaunot vai pārbūvēt esošās putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas iekārtas, lai atbilstoši izvirzītajām emisiju prasībām pēc 2025.gada 1.janvāra, un vienlaikus nodrošinot, ka iekārtu emisiju samazināšanas efektivitāte ir ne mazāka par 90%. Investīcijas var tikt papildinātas ar demontāžas izmaksām, kas tieši saistītas ar nepieciešamo iekārtu uzstādīšanu, nepārsniedzot 10% no plānotajām iekārtu izmaksām.
Projekta ietvaros, saskaņā ar noteikumu projektu var plānot tikai attiecināmās izmaksas, kas nosauktas un minētas noteikumu projektā, vienlaikus, jāņem vērā, ka projekta izmaksās nevar tikt iekļautas un atbalstītas izmaksas, kas saistītas ar:
1) centralizētās siltumenerģijas pārvades un sadales sistēmas paplašināšanu, rekonstrukciju un darbības efektivitātes paaugstināšanu;
2) ar putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas tehnoloģiskajiem risinājumiem un to izveidi, lai nodrošinātu sadedzināšanas iekārtas darbības atbilstību spēkā esošajām emisiju robežvērtībām;
3) zemes vai būves iegādi;
4) būvēm, kas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir pieņemtas ekspluatācijā, vai precēm, par kurām pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir parakstīti preču nodošanas un pieņemšanas akti;
5) projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas (tai skaitā tehniski ekonomiskā pamatojuma un priekšizpētes, emisiju aprēķinu un izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes un ar tām saistītās aktualizācijas), kā arī ar ietekmes uz vidi novērtējumu saistītās dokumentācijas izstrādes izmaksas;
6) lietotu iekārtu iegādi;
7) izmaksas par publicitātes nodrošināšanas darbībām, kas veiktas papildus obligātajām publicitātes prasībām, ko nosaka normatīvie akti par Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu publicitātes un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu;
8) jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādes izmaksas;
9) tehnoloģisko iekārtu (apkures katlu, sūkņu utt.) atjaunošanai paredzēto ieguldījumu izmaksas;
10) jebkādas būvdarbu, tai skaitā teritorijas labiekārtošanas izmaksas sadedzināšanas iekārtā un ar to saistītajā infrastruktūrā (siltumapgādes ražošanas avotā), kas tiešā veidā nav saistītas ar atbalstāmo darbību ierīkošanu, izbūvi un uzstādīšanu;
11) izmaksas, kas radušās, pamatojoties uz noslēgtu darba līguma pamatu;
12) nodokļi un nodevu maksājumi, izņemot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas, ja tās nav atgūstamas atbilstoši nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajam;
12) projekta izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, un nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi.
Finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka ir saņemtas visas vides aizsardzības vai būvniecības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās atļaujas vai citu veidu dokumenti, kas nepieciešami, lai veiktu iekārtas būvniecību vai uzstādīšanu.
Noteikumu projekts nosaka, ka ieguldījumi īstenojami tikai tādā centralizētajā siltumapgādes sistēmā, kas atbilst efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2012/27/ES [1] 2.panta 41.punktā minētajam. Minētās prasības plānots pārņemt ar Likumprojektu “Grozījumi Enerģētikas likumā”[2], nodrošinot investīciju atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu [3] 7.panta punkta h) apakšpunkta prasībām. Atbilstoši Klimata un enerģētikas ministrijas sniegtajai informācijai, pamatojoties uz Atjaunojamo energoresursu direktīvas [4] 24. panta 6. punktu, 24. panta 10. punkta c apakšpunktu, Klimata un enerģētikas ministrijas aprēķiniem un paziņojumam Eiropas Komisijai, ka Latvija nepiemēro Atjaunojamo energoresursu direktīvas 24. panta 2. – 9. punkta prasības, Latvijas centralizētās siltumapgādes efektivitāte nacionālā līmenī ir atbilstoša Energoefektivitātes direktīvas 2. panta 41. punkta prasībām.   
projekts paredz investīcijas tikai tādās esošajās sadedzināšanas iekārtās, kas iesaistītas sabiedrisko pakalpojumu siltumapgādē sniegšanā un iekārtas operators ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs siltumapgādes jomā un nodrošina vismaz siltuma ražošanas pakalpojumu. Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniedzējam ir īpašuma vai valdījuma tiesības vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, uz termiņu, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas, ievērojot, ka nekustamā īpašuma, tai skaitā zemes, īpašuma tiesības un apbūves tiesību nostiprina zemesgrāmatā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē. Vienlaikus zeme, uz kuras atrodas siltumenerģijas pārvades un sadales sistēma, var nebūt projekta iesniedzēja īpašumā, valdījumā vai turējumā.
Attiecīgi noteikumu projekts paredz, ka projektu iesniegumu var iesniegt tikai komersants - sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs siltumapgādes jomā, kam ar attiecīgu pašvaldību ir noslēgts līgums par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Noteikumu projektā norādīti kritēriji un nosacījumi, kas iekļaujami līgumā par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, lai tas būtu atbilstošs valsts atbalsta piešķiršanai saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES [5]. Atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas sniegtajai informācijai Latvijā siltumapgādē tiek regulēti vidēji 240 komersantu (skaits ir mainīgs) sniegtie siltumapgādes pakalpojumi, un regulētie pakalpojumi veido ap 93% no kopējā siltumapgādes tirgus apjoma, no kā secināms, ka plānotais atbalsts būs pieejams būtiski lielākajai daļai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju siltumapgādes jomā [6].
Pasākuma ietvaros nav ierobežots projektu iesniegumu skaits, kādu var iesniegt viens projekta iesniedzējs, bet vienlaikus par vienu sadedzināšanas iekārtu var iesniegt tikai vienu projekta iesniegumu, lai nodrošinātu pēc iespējas lielāku atbalstīto un pārbūvēto sadedzināšanas iekārtu skaitu un nodrošinātu, ka vienu un to pašu mērķu sasniegšanai atbalsts netiek piešķirts atkārtoti. Katrai iekārtai un attiecīgi projekta pieteikumam rezultāta rādītāji tiek aprēķināti un uzskaitīti atsevišķi, vienlaikus noteikumu projekts paredz nosacījumu, ka kopējais rezultāta rādītājs nevar pārsniegt attiecīgās valstspilsētas vai novada pilsētas kopējo iedzīvotāju skaitu.
Lai sasniegtu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam noteikto rezultāta rādītāju - iedzīvotāju, kas gūst labumu no gaisa kvalitātes pasākumiem, skaits (RCR 50, 76 552 iedzīvotāju), noteikumu projektā noteikts ierobežojums, ka projekta ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs (pasākuma finansējums – 2 822 173 euro) nepārsniedz 36 euro uz vienu iedzīvotāju sadedzināšanas iekārtas tiešās ietekmes zonā, kas pieņemta kā teritorija 2km rādiusā ap attiecīgo iekārtu.
Rādītāja RCR 50 izpildi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros pilnā apjomā (129 219 iedzīvotāji) paredzēts nodrošināt, īstenojot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam pasākumu Nr.2.2.3.5. “Gaisa piesārņojuma samazināšanas pasākumi pašvaldībās” (49 872 iedzīvotāji) un pasākumu Nr. 2.2.3.6. “Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas” (2 795 iedzīvotāji).  Ar terminu “iedzīvotājs” attiecībā uz noteikumu projekta 5.punktu noteikumu projektā tiek saprasts aprēķinātais iedzīvotāju skaits 2km rādiusā ap sadedzināšanas iekārtu, reizinot teritorijas laukumu ar attiecīgās apdzīvotās vietas vidējo iedzīvotāju blīvumu (iedz./kvadrātkilometru, atbilstoši CSP uz projekta iesniegšanas dienas pēdējiem publicētajiem datiem [7]). Ņemot vērā, ka sadedzināšanas iekārtas visbiežāk novietotas atstatus no dzīvojamo māju apbūves teritorijas un visbiežāk tuvu apdzīvotās vietas administratīvajai robežai, aprēķina teritorijas laukums samazināts uz pusi. Papildus aprēķinā izvirzīts nosacījums, ka rezultāta rādītāja vērtība valstspilsētā un novada pilsētā nepārsniedz konkrētās valstspilsētas vai novada pilsētas iedzīvotāju skaitu, novēršot rādītāja dubultās uzskaites iespējamību. Tā kā šāda veida piesārņojums ir mobils un lielākā vai mazākā mērā skar visas valstspilsētas un novadu pilsētas iedzīvotājus, ja iekārtas operators iesniegs vairākus projektus par vairākām sadedzināšanas iekārtām, ievērojot minēto nosacījumu, netiks uzskatīts, ka katras nākamās iekārtas uzskaitītais iedzīvotāju skaits ietver cita projekta ietvaros uzskaitīto rezultāta rādītāja iedzīvotāju skaitu. Rādītāju aprēķina pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, bet tā sasniegšanu pārbauda noslēguma maksājuma iesniegšanas dienā, ņemot vērā demogrāfiskās ietekmes aspektus. Netiek samazināts atbalsta finansējuma apjoms, ja demogrāfisko iemeslu dēļ un atbilstoši jaunākajiem CSP datiem apdzīvotajā vietā ir samazinājies iedzīvotāju blīvums projekta noslēguma maksājuma pieprasīšanas dienā un attiecīgi arī sasniegtais projekta rezultāta radītājs. Sasniedzamo rādītāja vērtību aprēķina projektu līmenī.
pēcuzraudzības periodā jānodrošina, ka iekārtas tiek atbilstoši ekspluatētas, un tiek samazinātas putekļu emisijas, atbilstoši gaisa kvalitātes un emisiju robežlielumiem, kas stājas spēkā pēc 2025.gada 1.janvāra,  vienlaikus pēcuzraudzības periodā nav paredzēta rezultāta rādītāja - iedzīvotāju skaita izmaiņu kontrole.
Noteikumos nav noteikts minimālais un maksimālais projektam pieejamais finansējuma apjoms, lai nodrošinātu pēc iespējas plašāku finansējuma pieejamību, dažāda lieluma projektiem un sadedzināšanas iekārtām. Vienlaikus pasākumā netiek piemērotas vienkāršoto izmaksu iespējas, jo arī nelielos projektos to izmaksas var būtiski atšķirties no esošā sadedzināšanas iekārtas stāvokļa, pastāvošās putekļu emisiju tehnoloģijas, tās vecuma un efektivitātes un citiem aspektiem, tai skaitā plānotajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem un to kombinācijām. Minētie secinājumi ir atbilstoši Finanšu ministrijas iepirkuma Nr.FM 2021/25 “Izvērtējums “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā”” secinātajam, kur pasākuma 2.2.3.7. ietvaros netiek paredzēta augsta iespēja vienkāršoto izmaksu piemērošanai [8]. Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros tiek piešķirts valsts atbalsts un kopējā projekta summa var būt mazāka par 200 000 euro, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES)  Nr. 2021/1060 53. panta 2. punktam var netikt piemērotas vienkāršoto izmaksu iespējas. Atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam noteikumu projektā iekļautajām investīcijām piemēroti šādi intervences kodi:
1) intervences veidu dimensija - 077, Gaisa kvalitātes uzlabošanas un trokšņa mazināšanas pasākumi (koeficients, ar ko aprēķina atbalstu klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanai – 40%; koeficients, ar ko aprēķina atbalstu vides mērķu sasniegšanai – 100%);
2) kods, kas attiecas uz atbalsta dimensijas veidu – 01,  dotācija;
3) kods, kas attiecas uz teritoriālā īstenošanas mehānisma un teritoriālā aspekta dimensiju – 33, bez teritoriālā mērķa.
projekts paredz pienākumu finansējuma saņēmējam katru gadu ziņot un Sadarbības iestādei uzkrāt informāciju par putekļu emisiju apjomu pēc projekta īstenošanas. Datus uzkrāj projektu līmenī. Lai tiktu nodrošināts gaisa piesārņojumu samazinājums, sadarbības iestādei ir tiesības projekta īstenošanas un uzraudzības laikā pārbaudīt projekta līgumā sniegto informāciju t.sk. apsekojot projekta īstenošanas vietu. Projekta līmenī samazināto putekļu emisiju apjomu (t/gadā), ko finansējuma saņēmējs sniegs monitoringa ietvaros, Sadarbības iestāde varēs pārbaudīt SIA  “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” uzturētajā valsts statistikas pārskatu “2-Gaiss” datu bāzē [9] un salīdzinot putekļu emisijas pirms projekta īstenošanas un attiecīgajā monitoringa gadā. Projekta iesniedzēja pienākums ir nodrošināt piekļuvi projekta īstenošanas vietai.
projekts paredz, ka Sadarbības iestāde nodrošina noteikumu projekta 18., 19. punktā un 21.punktā minēto specifiskā atbalsta atbilstības uzraudzību visā projekta pēcuzraudzības periodā, kā arī to, ka Sadarbības iestādei ir tiesības veikt ārpuskārtas pārbaudes, lai nodrošinātu specifiskā atbalsta atbilstības uzraudzību. Projekta pēcuzraudzības periods nav mazāks par izveidotās infrastruktūras dzīves ciklu atbilstoši Regulas ES Nr. 480/2014 I pielikumam. Ņemot vērā, ka minētā infrastruktūra tiek uzstādīta pie enerģētikas nozares infrastruktūras, bet pati projekta ietvaros atbalstāmā un uzstādāmā infrastruktūra un tehnoloģijas ir uzskatāmas par vides nozares infrastruktūru, jo nav lietojama tikai enerģētikas nozarē, noteikumu aspektā pieņemts, ka infrastruktūras dzīves cikls ir vismaz 10 gadi (citas nozares).
Projektu iesnieguma vērtēšanas kritēriji ir izstrādes stadijā vienlaicīgi ar šo noteikumu projektu.
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos paredzētie kvalitātes kritēriji veicinās:
1) projektu īstenošanu valstpilsētās un novadu pilsētās, kurās gaisa kvalitātes rādītāji ir tuvu vai pārsniedz normatīvās prasības un PVO rekomendācijas (piešķirot Rīgai, Liepājai un Rēzeknei papildu kvalitātes kritērija vērtēšanas punktus);
2) tādu projektu īstenošanu, kuri ir augstākā tehniskajā sagatavošanas līmenī un gatavības stadijā;
3) projektu īstenošanu lielākās sadedzināšanās iekārtās, kurās putekļu emisiju normatīvās prasības būs spēkā ātrāk;
4) tādu projektu īstenošanu, kas nodrošina augstāku izmaksu efektivitāti uz sasniedzamo rezultāta rādītāju – iedzīvotāju skaitu, kas gūst labumu no projekta īstenošanas un putekļu emisiju samazinājuma.
Noteikumu projektā iekļautās prasības, kas tiks ietvertas arī projektu iesniegumu un vērtēšanas kritērijos, ir atbilstošas horizontālajam principam “nenodarīt būtisku kaitējumu” un horizontālajam principam “klimatdrošināšana”, kur tiks izvirzīti šādi ilgtspējību veicinoši un vidi saudzējoši nosacījumi:
1) investīcijas pasākuma ietvaros tiek atbalstītas tādās sadedzināšanās iekārtās, kuras neizmanto fosilos energoresursus un projekta pēcuzraudzības periodā kā kurināmo izmantos mazvērtīgu biomasas kurināmo;
2) projekta ietvaros radītie elektronisko iekārtu atkritumi un citi atkritumi tiks apsaimniekoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām: tiks nodrošināta to savākšana, atkalizmantošana, sagatavošana pārstrādei un reģenerācijai, pārstrāde vai reģenerācija sadarbībā ar attiecīgu piesārņojošās darbības atļaujas saņēmušu komersantu;
3) azbestu saturoši materiāli tiks apstrādāti un transportēti atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzības prasībām darbā ar azbestu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu;
4) projektā paredzēts īstenot aktivitātes, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu;
5) projektā tiek nodrošināta atbilstība pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem.
Attiecībā par iepriekš minētā 1) kritērija atbilstību sadarbības iestāde pārliecināsies, vērtējot sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzēju datus, savukārt par iepriekš minēto 2) un 3) kritērija atbilstību projekta iesniedzējs iesniegs apliecinājumu par prasību izpildi, kas atbilstoši sadarbības iestādes iekšējās kontroles sistēmās paredzētajam, tiks kontrolēts projekta pēcuzraudzības periodā. 4) un 5) kritērija pārbaudi veiks atbilstoši projekta iesniegumā norādītajai informācijai un skaidrojumiem.
Noteikumu projekts paredz šādu investīciju atbalsta pieprasīšanas, izvērtēšanas un saņemšanas secību:
1) projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu atlases kārtas paredzētajā termiņā, projekta iesniegumā, aprēķinot pasākuma atbalsta apmēru atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai izmaksu-ieguvumu analīzei;
2) sadarbības iestāde izvērtē visus iesniegtos projekta iesniegumus un, balstoties uz vērtēšanas komisijas atzinumu, pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu, lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu un atzinumu par projektam izvirzīto nosacījumu izpildi vai neizpildi;
3) atbalstītā projekta finansējuma saņēmējs īsteno visu projektu par privātajiem līdzekļiem noteikumu projektā noteiktajā termiņā (24 mēnešu laikā, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim) un pēc projekta aktivitāšu īstenošanas iesniedz pasākuma atbalsta maksājuma pieprasījumu sadarbības iestādē līdz ar projekta īstenošanu apliecinošiem dokumentiem;
4) sadarbības iestāde izvērtē izskata/apstiprina pasākuma atbalsta apmēru vienā vai vairākos maksājumos. Finansējuma saņēmējam ir pieejams avansa maksājums līdz 30% no projektam piešķirtā ERAF finansējuma pēc civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Šāds piešķiramā avansa apmērs noteikts kā optimālākais variants, kas nepieciešams projektu īstenošanai, lai tiktu nodrošināta naudas plūsma projektā iekļauto darbību ieviešanai, ņemot vērā, ka projektu iesniedzēji ir komersanti un kopējā ERAF atbalsta likme nepārsniedz 50%. Vienlaikus projektu iesniedzējiem tiek noteikta prasība reizē ar avansa pieprasījumu iesniegt apliecinājumu par spēju avansu izlietot deviņu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Avansa izlietošanas termiņš noteikts, ņemot vērā plānoto atlases laika grafiku un to, ka infrastruktūras būvniecība ir cieši saistīta ar sezonalitāti  - ziemas sezonā ir ierobežota būvdarbu veikšana ārtelpā, kad aktīvi būvdarbi nenotiek, tāpēc nepieciešams plānot ilgāku laiku avansa izlietošanai, iekļaujot arī aktīvās būvdarbu sezonas mēnešus, tādējādi veicinot ikgadējo budžeta izpildi. Avanss finansējuma saņēmējam tiks izmaksāts tikai tad, ja norādītajā termiņā ir iespējams to apgūt, piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums;
5) finansējuma saņēmējs atbilstoši īstenotajai darbībai saņem pasākuma atbalsta maksājumus;
6) finansējuma saņēmējs par saviem līdzekļiem nodrošina pasākuma rezultātu/rādītāju ilgtspēju un uzturēšanu, nodrošinot, ka uzstādīto iekārtu apkopes, filtru tīrīšanas, filtru materiāla nomaiņas un citas ar iekārtu darbību saistītās izmaksas tiek iekļautas finansējuma saņēmēja ikgadējā budžetā, nodrošinot iekārtas darbību atbilstoši to uzstādīšanas mērķim visu dzīves ciklu.
Lai nodrošinātu obligātās publicitātes prasības, noteikumu projekts nosaka, ka finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām [10]. Finansējuma saņēmējs nodrošina sabiedrībai skaidri redzamā vietā vismaz vienu plakātu vai plakātam līdzvērtīgu elektronisku paziņojumu juridiskās personas tīmekļa vietnē vai sociālajos tīklos, kur izklāstīta informācija par projekta darbību un uzsvērts no fondiem saņemtais atbalsts.
projektā noteikts, ka finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta īstenošanas ietvaros nepieciešamās iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām iepirkumu procedūras jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir sociālo un vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (sociāli atbildīgs publiskais iepirkums un zaļais publiskais iepirkums [11]).

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02012L0027-20210101

[2]  https://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40500367

[3] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02021R1058-20210630

[4] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2018.328.01.0082.01.LAV&toc=OJ%3AL%3A2018%3A328%3ATOC

[5]https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32012D0021&qid=1688679091084

[6] https://www.sprk.gov.lv/content/siltumenergija

[7] https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__IR__IRD/IRD062/table/tableViewLayout1/

[8] http://petijumi.mk.gov.lv/sites/default/files/title_file/Izv%C4%93rt%C4%93juma%20zi%C5%86ojums_vienk%C4%81r%C5%A1otas%20izmaksas.docx
 
[9] http://parissrv.lvgmc.lv/#viewType=home_view

[10] https://m.esfondi.lv/vadlinijas

[11] https://www.iub.gov.lv/lv/strategiskais-iepirkums
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt tikai tādas darbības un sagatavot tādus iesniedzamos dokumentus, ko jau nosaka spēkā esošie normatīvie akti. Investīciju atbalsts veicinās esošo centralizētajā siltumapgādē izmantoto sadedzināšanas iekārtu pielāgošanos no 2025.gada izvirzītajām vides kvalitātes prasībām attiecībā uz putekļu emisijām, rezultātā uzlabojot gaisa kvalitāti tuvākajā apkārtnē un Latvijā kopumā. Sagatavojot projekta iesniegumu projekta iesniegumam jāpievieno izmaksu ieguvumu analīze, kurā tiek aprēķināta un pamatota ES fondu atbalsta likme, kā arī plānoto pasākumu ietekme uz siltumenerģijas ražošanas sabiedriskā pakalpojuma tarifu un citi finanšu un ekonomiskās ietekmes aspekti.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Paredzētās investīcijas ir atbilstošas Latvijas Nacionālajam attīstības plānam 2021.-2027. gadam [1] (rīcības virziena “Daba un vide – “Zaļais kurss” mērķis Nr.257 [2], Nr.261[3], Nr.270[4], rīcības virziena mērķa indikators Nr.273, rīcības virziena uzdevums Nr.283[5]) un atbilstoši Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānam 2020.-2030. gadam 6.2.sadaļai ir pasākums, kas varētu mazināt putekļu emisiju pieaugumu, ko rada enerģētikas sektora pāreja no dabas gāzes uz biomasas kurināmo.
Investīciju atbalsts atbilstoši Latvijas Nacionālajam enerģētikas un klimata plānam 2021.-2030. gadam[6] prioritāri sniedzams tādas centralizētās siltumapgādes sistēmas attīstībai, kurā izmanto AER (īpaši ne-emisiju tehnoloģijas).

[1] apstiprināts Saeimā 2020. gada 2. jūlijā 02.07.2020.
https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027

[2] Oglekļa mazietilpīga, resursu efektīva un klimatnoturīga attīstība, lai Latvija sasniegtu klimata, enerģētikas, gaisa piesārņojuma samazināšanas, ūdeņu stāvokļa uzlabošanās un atkritumu apsaimniekošanas nacionālos mērķus un nodrošinātu vides kvalitātes saglabāšanu un uzlabošanu un īstenotu drošas un kvalitatīvas, tai skaitā bioloģiskas pārtikas apriti, kā arī dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu.

[3] Tāpat gaisa piesārņojuma mazināšana tiek panākta, ieviešot efektīvākus tehnoloģiskos risinājumus blīvi apdzīvotās vietās, t.sk. samazinot biomasas radīto piesārņojumu.

[4] Antropogēnā piesārņojuma samazināšana ir sabiedrības atbildīga rīcība, lai mazinātu apkārtējās vides piesārņojumu.

[5] Gaisa kvalitātes uzlabošana slāpekļa oksīdu (NOx), amonjaka un daļiņu PM2,5 piesārņojuma samazināšanai blīvi apdzīvotās vietās un valstī kopumā, mērķtiecīgi sasniedzot augstu energoefektivitāti, oglekļa mazietilpīgu ražošanu un uzlabojot transporta sistēmas.

[6] 2020. gada 4. februāra Ministru kabineta rīkojums Nr. 46 (prot. Nr. 4 27. §)
https://likumi.lv/ta/id/312423-par-latvijas-nacionalo-energetikas-un-klimata-planu-20212030-gadam
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ietekmē Sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzējus. Sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzēji, kam investīciju īstenošanas rezultātā tiks samazinātas putekļu emisijas gaisā no sadedzināšanas iekārtām, nodrošinās atbilstību jaunajām gaisa emisiju prasībām, kas stāsies spēkā pēc 2025.gada, vienlaikus samazinot gaisa piesārņojuma ietekmi sadedzināšanas iekārtas tiešā tuvumā esošajiem iedzīvotājiem un uzņēmumiem.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzēji, kam investīciju īstenošanas rezultātā tiks uzlabota sadedzināšanas iekārtu darbība un gatavība jaunām putekļu emisiju prasībām no 2025.gada.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks realizēti projekti, kas ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, proti, tirgū veidosies pieprasījums pēc tehniskajiem un tehnoloģiskajiem risinājumiem augsti efektīvai putekļu aizturēšanai sadedzināšanas iekārtās to darbības laikā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks realizēti projekti, kas ietekmēs mazos un vidējos uzņēmumus, kas nodarbojas ar putekļu savākšanas, aizturēšanas jeb filtrēšanas iekārtu un tehnoloģisko risinājumu projektēšanu, piegādi, ražošanu, uzstādīšanu, apkopi un uzturēšanu. Vienlaikus var tikt radīti arī jauni tehnoloģiskie risinājumi vai uzlaboti esošie putekļu emisiju samazināšanas risinājumi, ko būs iespējams izmantot arī citiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem siltumapgādes jomā, vai juridiskajām personām, kam jāsamazina putekļu emisijas no sadedzināšanas iekārtām.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks realizēti projekti, kas veicinās konkurenci uzņēmumu starpā, kas nodarbojas ar putekļu savākšanas, aizturēšanas jeb filtrēšanas iekārtu un tehnoloģisko risinājumu projektēšanu, piegādi, ražošanu, uzstādīšanu, apkopi un uzturēšanu, līdz ar to palielināsies konkurence uzņēmumu starpā, vienlaikus radot arī jaunus tehnoloģiskos risinājumus vai uzlaboti esošie risinājumi, ko būs iespējams izmantot arī citiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem siltumapgādes jomā, vai juridiskajām personām, kam jāsamazina putekļu emisijas no sadedzināšanas iekārtām.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiks veicināta jaunu darba vietu veidošanās, kas saistītas ar putekļu emisijas samazinošo iekārtu projektēšanu, ražošanu, piegādi, uzstādīšanu un apkopi.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
846 652
0
846 652
0
1 128 869
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
846 652
0
846 652
0
1 128 869
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
846 652
0
846 652
0
1 128 869
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
846 652
0
846 652
0
1 128 869
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros pieejamais ERAF finansējums ir 2 822 173 euro. Plānots, ka maksājumi veicami 2024., 2025. un 2026. gadā. Projektu atlasi plānots izsludināt 2024.gada I ceturksnī, līgumu noslēgšanu nodrošinot 2024.gada vasarā un projektiem izmaksāt avansa maksājumus līdz 2024.gada beigām. Savukārt 2025.gadā un 2026.gadā noslēgsies daļa no plānotajiem projektiem un attiecīgi tiks nodrošināta finansējuma izmaksa.    
Netiek plānota nacionāla līdzfinansējuma vismaz 2 822 173 euro ietekme, jo to segs finansējuma saņēmēji no saviem privātajiem līdzekļiem.
VARAM pieejamais ERAF finansējuma attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2024. gadā: 30% no 2 822 173 euro jeb 846 652 euro;
2025.gadā: 30% no 2 822 173 euro  jeb 846 652 euro;
2026.gadā: 70% no 2 822 173 euro  jeb 1 128 869 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu  projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Finansējumu projektu īstenošanai VARAM pieprasīs no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.pants
Noteikumu projekta 42.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
50.pants
Noteikumu projekta 42.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas siltumuzņēmumu asociācija", Latvijas Lielo pilsētu asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesa nodrošināšanai tiesību akts TAP portālā tiks publicēts un saņemtie viedokļi apkopoti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītajās institūcijas darbosies tām noteikto štata vietu robežās, jaunas patstāvīgas štata vietas netiks izveidotas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot tiesību akta projektā plānotās aktivitātes, tiks veicināta Latvijas Nacionālajam attīstības plāna 2021.-2027. gadam šādu progresa indikatoru sasniegšana: [273] Gaisa piesārņojuma % samazinājums

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks uzlabota gaisa kvalitāte pašvaldību blīvi apdzīvotajās vietās, kur ir esošas centralizētās siltumapgādes sistēmas un sadedzināšanas iekārtās  un tiks pozitīvi ietekmēta sabiedrības veselība. Noteikumu projekts nosaka investīcijas tikai tādās aktivitātēs, kas nodrošinās putekļu jeb daļiņu samazinājumu no sadedzināšanas iekārtu emisiju avotiem.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas mazinās līdz šim veicinātās atjaunojamo energoresursu izmantošanas siltumapgādē negatīvo ietekmi uz gaisa kvalitāti, jo mazinās putekļu jeb daļiņu emisijas gaisā un tādējādi veicinās klimata pārmaiņām. Noteikumu projekts respektē horizontālo principu “Klimatdrošināšana”. Attiecībā uz “Klimatdrošināšanas” principu, noteikumu projekts mazina negatīvās ietekmes, ko rada tādas atjaunojamo energoresursu darbības, kas ir atbilstošas Informatīvā ziņojuma “Latvijas stratēģija klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050.gadam” (2020. gada 28. janvāra Ministru kabineta sēdes protokols Nr.4. 29.§) vīzijai attiecībā uz atjaunojamo energoresursu izmantošanu. Savukārt attiecībā uz “Energoefektivitāte pirmajā vietā” principu, noteikumu projekts neparedz ietekmi.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks uzlabota gaisa kvalitāte pašvaldību apdzīvotajās vietās, kur ir esošas centralizētās siltumapgādes sistēmas un sadedzināšanas iekārtas un tiks pozitīvi ietekmēta sabiedrības veselība. Noteikumu projekts nosaka investīcijas tikai tādās aktivitātēs, kas samazinās putekļu jeb daļiņu emisijas.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajām vadlīnijām “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)” 1.pielikumā norādītajam, pasākumam Nr.2.2.3.7. “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” nav ietekmes uz horizontālo principu. Pasākuma īstenošanā tiks ievēroti vispārējie nediskriminācijas principi, kā arī sadarbības iestāde, kas informēs sabiedrību par pasākuma ieviešanu, ņems vērā prasības attiecībā uz informācijas piekļūstamību.
Pielikumi