Anotācija (ex-ante)

23-TA-2986: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēra un pakalpojuma maksas apmēra un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojuma Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” (turpmāk – Rīkojums Nr. 458) 4. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus par naftas produktu drošības rezervju (turpmāk – drošības rezerves) pārvaldības modeļa maiņu.

Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts sagatavots ar mērķi ieviest jauno pārvaldības modeli.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Saskaņā ar Rīkojuma Nr. 458 1.1.apakšpunktu Ministru kabineta atbalstītais risinājums paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk - Possessor) no Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - BVKB) pārņem Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras (turpmāk - CKUS) funkcijas.

Vienlaikus, lai izpildītu ar Rīkojumu Nr. 458 paredzēto konceptuālo risinājumu paralēli tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14), ar kuru, cita starpā, ar 2024. gada 1. janvāri tiek ieviests jaunais drošības rezervju pārvaldības modelis. 

Ievērojot to, ka Noteikumu projekts ir tiešā veidā saistīts ar likumprojektā “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) noteikto jauno drošības rezervju pārvaldības modeli, Noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš ir noteikts, lai to salāgotu ar likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) spēkā stāšanos un lai tas atbilstu ar Rīkojumu Nr. 458 atbalstītajam konceptuālajam risinājumam.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] Latvijas naftas produktu drošības rezerves tiek veidotas atbilstoši Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk – Direktīva 2009/119/EK) prasībām, kas primāri ir transponētas Enerģētikas likumā.

Atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK 7. panta 1. un 2. punktam tiek paredzēts, ka dalībvalstis var izveidot CKUS, kuru galvenais mērķis ir iegādāties, uzturēt un pārdot naftas krājumus šīs direktīvas nolūkā vai lai ievērotu starptautiskus nolīgumus par naftas krājumu uzturēšanu.

Attiecīgi saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1pantu (spēkā esošajā redakcijā) CKUS funkcijas kopš 2020.gada 1. janvāra līdz šim pilda Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – BVKB), kura kompetencē ietilpst iegādāties un administrēt drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu rezervju izveidei, lai enerģētiskās krīzes periodos tiktu nodrošināta apgāde ar naftas produktiem, kā arī administrēt valsts nodevu par drošības rezervju uzturēšanu.

Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2011. gada 12. aprīļa noteikumi Nr. 286 “Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 286), kas nosaka kārtību, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā (turpmāk – drošības rezervju pakalpojums), lai enerģētiskās krīzes periodos tiktu nodrošināta apgāde ar naftas produktiem.

Tostarp, Noteikumu Nr. 286 5. punktā ir noteiktas iepirkuma procedūras prasības drošības rezervju pakalpojumu iegādei. Proti, ka BVKB iepirkuma rezultātā slēdz līgumus ar komersantiem, kuri uzglabā komersanta īpašumā esošos naftas produktus, lai krīzes gadījumā nodrošinātu Latvijas tautsaimniecību. Tādējādi pašreizējais modelis paredz BVKB rezervēt iespēju pirkt komersantu vietējos krājumus, nevis uzkrāt naftas produktus kā valsts īpašumu.

[2] Vienlaikus no Enerģētikas likuma 72.panta (spēkā esošajā redakcijā) izriet pienākums jomas komersantiem maksāt valsts nodevu par drošības rezervju uzturēšanu.

Savukārt valsts nodevas apmēru un kārtību, kādā valsts nodeva ir aprēķināma, maksājama un administrējama nosaka  šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2011. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 450).


[3] Saskaņā ar Rīkojuma Nr. 458 1.2. apakšpunktu Ministru kabinets atbalstīja Konceptuālajā ziņojumā ietverto risinājumu, paredzot jaunu naftas produktu drošības rezervju  pārvaldības modeli ar SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” kā turpmāko drošības rezervju pārvaldītāju, cita starpā, vienlaicīgi nosakot pamatnosacījumu, ka drošības rezervju pārvaldības modeļa pāreju, krājumu iegādi un uzturēšanu plānot ārpus valsts pamatbudžeta, ieņēmumus gūstot no publiskā pakalpojuma maksas par drošības rezervēm, reizi gadā pārrēķinot komersantu maksājamo pakalpojuma maksu.

Atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā izvirzītajam rīcības plānam un izdarītajiem secinājumiem tiek paredzēts, ka esošā valsts nodevas sistēma būtu pārveidojama par pašfinansējošu modeli ar pakalpojuma maksu, lai finansētu faktisko aģentūras pakalpojumu – valstij piederošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu un rotāciju.

Ievērojot minēto, ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus jaunā pārvaldības modeļa ieviešanai.

[4] Pamatojoties uz Rīkojuma Nr. 458 4. punktā doto uzdevumu, ir sagatavots likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14), kas, cita starpā, paredz izslēgt Enerģētikas likuma 72.3 pantu un tajā noteikto pienākumu komersantiem maksāt valsts nodevu par Enerģētikas likuma 72. pantā noteikto drošības rezervju uzturēšanu un tajā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību.

Vienlaikus likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā” 72.1 panta pirmā daļa nosaka, ka par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu maksājama drošības rezervju pakalpojuma maksa. Kā arī likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā”  72.1 panta piektās daļas 1. punktā likumdevējs ir ietvēris deleģējumu Ministru kabinetam noteikt drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru, aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Pamatojoties uz Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 1.3. apakšpunkta sadaļā “Pašreizējā situācija” norādīto informāciju, spēkā esošajos Noteikumos Nr. 450 ietvertā valsts nodevas sistēma ir aizvietojama ar jauno naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeli, nosakot kārtību par drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību.

Ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums līdz 2023. gada 30. novembrim sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus jaunā pārvaldības modeļa ieviešanai.
Risinājuma apraksts
[1] Noteikumu projektā ietvertie deleģējumi un atsauces uz Enerģētikas likumu ir veidotas atbilstoši likumprojektam “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14). 

Noteikumu projekts, cita starpā, ir izdots pamatojoties uz Enerģētikas likuma 72. panta trešo daļu. Noteikumu projektā ir iekļauti Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā ietvertie jautājumi attiecībā uz drošības rezervju apmēru, savukārt pārējie Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā ietvertie jautājumi tiks iekļauti citos Ministru kabineta noteikumos. 


[2] Noteikumu projektā ir noteikts drošības rezervēs nepieciešamais pastāvīgi uzturamais naftas krājumu apjoms, kas paredz, ka drošības rezervēs pastāvīgi uztur naftas krājumu apjomu, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks. 

Minētā kārtība paredz minimālo drošības rezervju apjomu, no kā izriet CKUS tiesības veidot un uzturēt drošības rezerves arī lielākā apjomā. 

Šāds nosacījums Noteikumu projektā ir ietverts, ievērojot Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk – Direktīva 2009/119/EK) dalībvalstīm noteiktās prasības. Tostarp, direktīvas 2009/119/EK 1. pants nosaka, ka dalībvalstij Eiropas Savienības teritorijā ir jānodrošina naftas krājumu apjoms, kurš ir lielāks no diviem piedāvātajiem Eiropas Komisijas aprēķinu variantiem vai nu 90 dienām tīrā importa dienas vidējam daudzumam, vai 61 dienai dienas vidējam iekšzemes patēriņam.

Tāpat Noteikumu projekta I nodaļā tiek noteikta drošības rezervju aprēķināšanas kārtība, kas ir noteikta ņemot vērā atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK 3. pantā noteiktajiem aprēķināšanas principiem, tostarp, ievērojot to, ka:
1) dienas vidējā tīrā importa daudzumus, kas jāņem vērā, aprēķina, pamatojoties uz jēlnaftas ekvivalenta importēto daudzumu iepriekšējā kalendārajā gadā, kuru nosaka saskaņā ar Noteikumu projekta 1. pielikumā izklāstīto metodi;
2) dienas vidējo iekšzemes patēriņu, kas jāņem vērā, aprēķina, pamatojoties uz iekšzemes patēriņa jēlnaftas ekvivalentu iepriekšējā kalendārajā gadā, kuru nosaka un aprēķina saskaņā ar Noteikumu projekta 2. punktā izklāstīto kārtību un metodi;
3) attiecībā uz laika posmu no katra kalendārā gada 1. janvāra līdz 31. martam dienas vidējā tīrā importa daudzumus un iekšzemes patēriņu nosaka, pamatojoties uz daudzumiem, kas importēti un patērēti priekšpēdējā gadā pirms attiecīgā kalendārā gada.

Vienlaikus Noteikumu projektā noteikts šāds Latvijas Republikā teritorijā uzglabājamais drošības apjoms:
1) sākot ar 2024. gada 1.janvāri, ir ne mazāks kā 85% no kopējā drošības rezervju apjoma; 
2) sākot ar 2025. gada 1. janvāri ir 100% apmērā no kopējā drošības rezervju apjoma.

 Šāds drošības rezervju veidošanas modelis ir noteikts, pamatojoties uz ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 399 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu”” (turpmāk – Rīkojums Nr. 399)  atbalstītajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu” un ar Rīkojumu Nr. 458 atbalstītajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”  veiktajiem apsvērumiem.

Tostarp, ievērojot to, ka pašreizējais Latvijas drošības rezervju modelis paredz izsludināt iepirkumus un pirkt tikai uzglabāšanas pakalpojumu bez naftas produktu pirkšanas, pašlaik Latvijā drošības rezerves tiek uzturētas, pamatojoties uz noslēgtajiem līgumiem ar komersantiem par naftas produktu atliktajām piegādēm. Komersanti uzglabā sev piederošus naftas produktus kā nolīgtas drošības rezerves atbilstīgajā apjomā un noteiktajā termiņā.

Tomēr, ņemot vērā pēdējo gadu dinamisko pārmaiņu spektru un ārējos ietekmes faktorus globālajā enerģētikas tirgū (no COVID-19 politikas līdz Krievijas iebrukumam Ukrainā), ir būtiski Latvijā veidot pašpietiekamu drošības rezervju pārvaldības modeli, ciktāl jānodrošina fiziski pieejami krājumi krīzes un valsts apdraudējuma gadījumiem, neskatoties uz pārrobežu situācijām un citiem ārējiem faktoriem.

Tādējādi, veidojot pašpietiekamu drošības rezervju pārvaldības modeli, viens no sasniedzamajiem rezultātiem ir 100% drošības rezervju glabāšana Latvijas teritorijā.


[3] Noteikumu projekta III. nodaļā ir ietverta pakalpojumu maksas aprēķināšanas,  maksāšanas un administrēšanas kārtība.

[3.1] Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1 panta otro daļu pakalpojumu maksa ir maksājama par Latvijas Republikas teritorijā brīvā apgrozījumā izlaisto, realizēto un patērēto I, II un III kategorijas naftas produktu tonnu.

Vienlaikus pakalpojuma maksu maksā šādi komersanti:
1) komersanti, kas saņēmuši speciālu atļauju (licenci) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai;
2) komersanti, kas saņēmuši speciālu atļauju (licenci) reģistrēta saņēmēja darbībai;
3) komersanti, kas saņēmuši speciālu atļauju (licenci) degvielas vairumtirdzniecībai;
4) komersanti, kas saņēmuši speciālu atļauju (licenci) degvielas mazumtirdzniecībai;
5) komersanti, kas naftas produktus no Eiropas Savienības dalībvalstīm vai trešajām valstīm ieved Latvijas Republikā savam patēriņam.

Tādējādi pakalpojumu maksa ir maksājama tiem pašiem jomas komersantiem, kas līdz šim ir maksājuši valsts nodevu.

[3.2] Pakalpojuma maksas likmi Enerģētikas likuma 72.1 panta otrajā daļā minētie komersanti pakalpojuma maksas apmēru aprēķina saskaņā ar Noteikumu projekta 8. punktā norādīto pakalpojuma maksas aprēķināšanas formulu un veic pakalpojuma maksas apmaksu ne vēlāk kā līdz katra mēneša divdesmit piektajam datumam.


 
Atbilstoši Enerģētikas likuma 72. panta pirmajai daļai CKUS uzdevumus turpmāk pildīs Possessor. Attiecīgi pakalpojuma maksas apmaksa turpmāk būs veicāma Possessor.

Lai nodrošinātu, ka komersantiem ir pieejami rekvizīti pakalpojuma maksas apmaksai, Possessor nodrošina, ka tās oficiālajā tīmekļa vietnē www.possessor.gov.lv tiek izvietoti norēķinu rekvizīti pakalpojumu maksas veikšanai.

[3.3] Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1 panta trešo daļu likumdevējs ir paredzējis par drošības rezervju pakalpojuma maksas samaksas termiņa nokavējumu komersantiem maksāt nokavējuma naudu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.

Nokavējuma naudas aprēķināšanas pamatojums ir saistīts ar šādiem apsvērumiem:
1) Atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā izveidotajai drošības rezervju pārvaldības modeļa maiņai, komersantu veikto pakalpojuma maksu ir paredzēts izmantot, lai finansētu faktisko pakalpojumu – valstij piederošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu, rotāciju un citus ar pārvaldību saistītus izdevumus.
Saskaņā ar Noteikumu projekta 4. punktu Latvijai kā naftas produktu importētājvalstij ir pienākums nodrošināt drošības rezervju apjomus, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumam 90 dienu laikā, vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks.
Ievērojot minēto, savlaicīga un pilnīga komersantu pakalpojuma maksas apmaksa ir vitāli būtiska veiksmīgai Latvijai uzlikto pienākumu izpildei un funkcionējošas valsts naftas produktu drošības rezervju izveides un uzturēšanas nodrošināšanai.

2) Lai sasniegtu iepriekš minēto mērķi, viens no būtiskākajiem elementiem ir valstij izveidot veiksmīgu un funkcionējošu sadarbību ar komersantiem, kā arī izveidot tiesisku mehānismu gadījumā, ja komersanti kādu iemeslu dēļ neveic pilnīgu un savlaicīgu pakalpojuma maksas apmaksu. Proti, valstij ir nepieciešams preventīvi samazināt pakalpojumu samaksas neveikšanas risku, lai novērstu visus eventuālos šķēršļus un apgrūtinājumus, kas iespējami varētu kavēt valsts naftas drošības rezervju nodrošināšanu krīzes gadījumā, civilās un militārās aizsardzības ilgtspēju, kā arī kopējo valsts noturību pret apdraudējumu.

Jau ilgstoši Augstākās tiesas judikatūrā ir nostiprinājusies atziņa, ka likumdevējs administratīvajās tiesībās par sodoša rakstura maksājumiem ir atzinis soda naudu, savukārt nokavējuma nauda ir saistīta ar pienākumu savlaicīgi veikt noteiktos maksājumus. Apgalvojuma pamatotību, ka nokavējuma naudai nav sodošs raksturs, apstiprina Administratīvā procesa likuma 185. panta ceturtās daļas pirmajā punktā noteiktais attiecībā uz sodoša rakstura maksājumiem, kas sevī ietver naudas sodus un soda naudas.

Ņemot vērā to, ka izveidotā naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeļa viens no primārajiem mērķiem ir nodrošināt, lai komersanti savlaicīgi un pilnā apmērā veiktu pakalpojuma maksas apmaksu, nevis sodīt komersantus par noteikto prasību neizpildi, par piemērotu papildus motivējošu savlaicīgas un pilnīgas pakalpojuma samaksas pienākuma izpildi būtu nosakāms komersanta pienākums veikt nokavējuma naudas samaksu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.

[3.4] Lai konstatētu, vai komersanti pilnā apmērā ir veikuši pakalpojuma maksas samaksu, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka CKUS līdz nākošā mēneša desmitajam datumam pārbauda komersantu veiktos maksājumus un gadījumā, ja komersants līdz noteiktajam termiņam nav veicis maksājumu pilnā apmērā, CKUS nosūta komersantam Paziņojumu par pakalpojuma maksas apmaksu.

Pamatparāda rašanās diena ir sestā diena no šo noteikumu 21. punktā noteiktā maksāšanas termiņa dienas, proti, sākot no attiecīgā mēneša 26.datuma.

Tādējādi ar Noteikumu projektu komersantiem tiek paredzēts desmit darba dienu labprātīgas samaksas laiks no Paziņojuma par pakalpojuma maksas saņemšanas, tomēr vienlaikus komersantiem ir maksājama nokavējuma nauda no laikā nenomaksātā pamatparāda daļas 0,05 procentu apmērā par katru nokavēto dienu.

Savukārt gadījumā, ja desmit darba dienu laikā komersants neveic pakalpojuma apmaksu, CKUS uzsāk īstenot ar piespiedu izpildi saistītās darbības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

[3.5] Ar Noteikumu projekta III nodaļu tiek paredzēta informācijas apkopošana par naftas produktu apriti, kas tiks īstenota Energoresursu informācijas sistēmā (ERIS) un kuru veiks Possessor. Vienlaikus ERIS aizvien paliek BVKB pārziņā esoša sistēma.  

Lai īstenotu minēto funkciju, ERIS tiek paredzēts papildināt ar jaunu funkcionalitāti attiecībā uz drošības rezervju uzturēšanu un kontroli, kas ļauj identificēt katru drošības rezervju pakalpojuma sniedzēju, tā noliktavu, naftas pārstrādes rūpnīcu vai glabātavu atrašanās vietu, drošības rezervju daudzumu pa naftas produktu veidiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēti alternatīvi risinājumi, kas atspoguļoti:
1) ar Rīkojumu Nr. 458 apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”
2) ar Rīkojumu Nr. 399 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ilgtermiņā provizoriski paredzams, ka pēc pārejas uz jauno drošības rezervju pārvaldības modeli ar Possessor kā pārvaldītāju 10 gados kumulatīvais ietaupījums varētu būt vairāk nekā 500 milj. EUR (sk. arī Konceptuālā ziņojuma 7. attēlu (https://likumi.lv/ta/id/343804))

Savukārt piecu gadu laikā pēc projekta spēkā stāšanās finansējuma provizoriskais apmērs pilnīgai jaunā drošības rezervju sistēmas ieviešanai un uzturēšanai ir 647,10 milj. EUR (100%), no kā

1) 47,50% (307,20 milj. EUR) ir valsts naftas drošības rezervju iegāde pēc prognozējamām biržas cenām ES valstīs naftas produktiem; 

2) 52,20% (337,70 milj. EUR) ir infrastruktūras izmaksas (infrastruktūras un nodrošinājuma noma ar pārvaldībai garantētiem mehānismiem tiešai piekļuvei);

3) 0,30% (2,20 milj. EUR) ir tieši iesaistīto cilvēkresursu izmaksas (projektu vadība, finanšu uzskaite, iepirkumu un rotāciju organizēšana, juridiskā pārstāvniecība utt.).

Pakalpojuma maksas par valsts naftas drošības rezervju uzturēšanu paaugstinājums sākotnējo piecu gadu laikā ļautu uzkrāt naftas produktus 100% apmērā valsts īpašumā, veicot ikgadēju iegādi 20% no Latvijai nepieciešamo valsts naftas produktu drošības rezervēm, nepieprasot valsts budžeta līdzekļus. Ilgtermiņā, piemēram, sadārdzinājums patērētājiem uz degvielas litru arī samazinātos, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamais sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamais sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz uzņēmējdarbību ir pozitīva, jo ilgtermiņā samazināsies pakalpojuma maksas apmērs, ko maksās par naftas produktiem un tādējādi mazinot arī ietekmi uz degvielas izmaksām.

Detalizēta analīze un izvērtējums par ietekmi uz tautsaimniecību ir atspoguļots:
1) ar Rīkojumu Nr. 458 apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”
2) ar Rīkojumu Nr. 399 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
60 588 388
0
46 994 549
-31 067 295
42 781 941
-35 356 976
-35 356 976
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
60 588 388
0
46 994 549
-31 067 295
42 781 941
-35 356 976
-35 356 976
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
60 588 388
0
46 994 549
-37 591 427
42 781 941
-42 781 941
-42 781 941
2.1. valsts pamatbudžets
60 588 388
0
46 994 549
-37 591 427
42 781 941
-42 781 941
-42 781 941
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
6 524 132
0
7 424 965
7 424 965
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
6 524 132
0
7 424 965
7 424 965
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
6 524 132
7 424 965
7 424 965
5.1. valsts pamatbudžets
0
6 524 132
7 424 965
7 424 965
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar 2024.gada 1.janvāri tiktu atcelta valsts nodeva un par iekasējamo valsts nodevas apmēru samazinātos gan ienākumi, gan izdevumi valsts budžetā jeb samazinātos piešķiramie finanšu līdzekļi Ekonomikas ministrijai budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana”. Valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kas noteikta par periodu līdz 2023.gada 31.decembrim, bet nav samaksāta, tiek aprēķināta un samaksāta atbilstoši tam tiesiskajam regulējumam, kāds tas bija spēkā līdz  2023.gada 31.decembrim. Valsts nodevu par drošības rezervju uzturēšanu administrē BVKB. Savukārt no 2024. gada Possessor iekasē pakalpojuma maksu. Paredzēts, ka valsts budžetā 2024.gadam tiks iekasēta valsts nodeva 7 771 175 euro, kas tiks aprēķināta, bet neiekasēta līdz 2023.gada 31.decembrim. Tāpat ir jānorāda ka pārejas posmā no 2024.gada līdz 2028.gadam Possessors turpinās iepirkt no komersantiem naftas produktu drošības rezervju pakalpojumu tādā apjomā par kuru valsts vēl nav iegādājusies valsts īpašuma naftas produktus, kas nozīmē, ka valsts budžeta ienākumi nesamazināsies par pievienotās vērtības nodokļu apmēru, ko maksās par noslēgtajiem pakalpojuma līgumiem, tas ir, 2024. gadā - 8 156 079 euro apmērā un 2025.gadā - 7 424 965 euro.
Attiecībā uz publiskā pakalpojuma maksu par drošības rezervēm, tad komersanti to ieskaitīs speciāli izveidotā uzkrāšanas fondā, kuru administrēs Possessor. Uzkrāšanas fondā tiktu uzkrāta publiskā pakalpojuma maksa un ienākumi no drošības rezerves pārvaldīšanas. Uzkrāšanas fondā uzkrātos līdzekļus izmantos, lai segtu visus izdevumus, kas saistīti naftas produktu drošības rezervju iegādi un uzturēšanu. Tai pat laikā valsts budžetā 2024.gadam ir paredzēts saglabāt finanšu līdzekļus 9 403 122 euro apmērā Ekonomikas ministrijai budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana”, lai BVKB varētu pabeigtu norēķināties ar pakalpojuma sniedzējiem par 2023.gada decembrī sniegtajiem naftas produktu drošās rezerves pakalpojumu. Izdevumi atbilst 2024.gadā iekasējamai valsts nodevas apmēra un pakalpojuma līgumiem piemērojamam pievienotās vērtības nodokļa kopsummai, tas ir, valsts nodeva 7 771 175 euro un pievienotās vērtības nodoklis 1 631 947 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Enerģētikas likumā" (23-TA-1852)

Pamatojums un apraksts
Likumprojektā iekļauta Konceptuālajā ziņojumā ietvertā drošības rezervju pārvaldības modeļa maiņa, tostarp aktualizējot Ministru kabinetam dotos deleģējumus. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2011.gada 12.aprīļa noteikumi Nr.286 “Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā”

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi zaudē spēku, jo tā izdošanas pamats  (Enerģētikas likuma 72.panta pirmā daļa) tiek grozīts.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumi Nr.450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi zaudē spēku, jo tā izdošanas pamats (Enerģētikas likuma 72.3 pants) tiek izslēgts.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.4. Ministru kabineta noteikuma projekts “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru un kārtību, kādā pārvaldnieks iegādājas, uztur un veic rotāciju drošības rezervēm”

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.panta trešo daļu Ministru kabinets nosaka drošības rezerves apmēru un kārtību, kādā pārvaldnieks iegādājas, uztur un veic rotāciju drošības rezervēm.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0119
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīva 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves
Apraksts
Direktīvas 2009/119/EK 3. panta 1. punkta prasības uzliek par pienākumu katrai ES dalībvalstij nodrošināt drošības rezervju apjomus, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks, kā arī nosaka rīcību obligāto rezervju izmantošanai nopietnu apgādes traucējumu gadījumā. Tā kā Latvija ir naftas produktu importētāja valsts, tad drošības rezervju apjomam tiek piemērotas 90 dienas.

Direktīva 2009/119/EK nosaka, ka drošības rezervju pieejamība un enerģijas piegāžu saglabāšana ir ES un dalībvalstu valsts drošības būtiskas sastāvdaļas, atzīstot, ka CKUS pastāvēšana ES ļauj tuvoties šo mērķu sasniegšanai. Direktīvas 2009/119/EK izpratnē CKUS ir organizācija vai dienests, kuram uzticētas pilnvaras rīkoties, lai iegādātos, uzturētu vai pārdotu naftas krājumus, tostarp drošības rezerves un īpašos krājumus. Ar jauno drošības rezervju pārvaldības modeli tiek īstenotas direktīvas prasības ne tikai ar rezervāciju, bet jau ar fizisku krājumu iegādēm.

Enerģētikas likumā jau transponēta Direktīvas 2009/119/EK prasības un Noteikumu projektā ir ietvertas tās Direktīvas 2009/119/EK prasības uz kurām ir deleģējis likmdevējs Enerģētikas likumā.   
 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Līgums par iestāšanos Starptautiskajā enerģētikas aģentūrā.
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra rīkojuma Nr. 708 "Par Latvijas Republikas nodomu pievienoties Starptautiskajai Enerģētikas aģentūrai" 1. punktu Ministru kabinets atbalstīja konceptuālajā ziņojumā "Par Latvijas Republikas nodomu pievienoties Starptautiskajai enerģētikas aģentūrai" piedāvāto risinājuma variantu – uzsākt sarunu procesu par Latvijas Republikas pievienošanos Starptautiskajai Enerģētikas aģentūrai. 
Tostarp, minētajā konceptuālajā ziņojumā ir norādīti rīcības soļi iestāšanās procesa īstenošanai, kas noslēdzas ar iestāšanās process noslēdzas ar pievienošanās līguma parakstīšanu, kurš pirms tam atbilstoši likumam "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" apstiprināms nacionālajā līmenī.

Šobrīd noris iestāšanās procesa noslēdzošais posms, kas saistīts ar Starptautiskās Enerģētikas uzņemšanas nosacījumu izpildi, tostarp veikt atsevišķas izmaiņas Latvijas normatīvajos aktos.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīva 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3.panta 1.apakšpunkts
4.punkta ievaddaļa
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
2.pants
4.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.pants
4.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
4.pants
4.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
1. pielikums
1.pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
2. pielikums
2. pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.pielikums
3.pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar jauno drošības rezervju pārvaldības modeli tiek īstenotas direktīvas prasības ne tikai ar rezervāciju, bet jau ar fizisku krājumu iegādēm, lai vēl drošāka būtu spēja valstij pārvarēt krīzes.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Līgums par iestāšanos Starptautiskajā enerģētikas aģentūrā.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi