Anotācija (ex-ante)

22-TA-2397: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 562 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 562 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt tehniskās palīdzības (turpmāk - TP) projektu ietvaros plānoto darbību un mērķu pilnvērtīgu izpildi 2022. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
TP otrās kārtas specifisko atbalsta mērķu (turpmāk – SAM) īstenošana noteikta līdz 2023. gada 31. decembrim.
Šobrīd TP otrās kārtas ietvaros ir pieejams neizmantotais finansējums 473 816 euro apmērā, kas ir neizmantots TP projektu ietvaros, kuru īstenošana ir jau noslēgusies 2021. gada 31. decembrī. Lai nodrošinātu TP projektu sekmīgu īstenošanu 2022. gadā un daļēji 2023. gada ietvaros, nepieciešams veikt TP līdzekļu pārdali.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot TP projektu finansējuma izlietojumu 2021. gadā, Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk – ES fondi) vadošā iestāde aicināja visus TP finansējuma saņēmējus apzināt nepieciešamos pasākumus 2022. gadam, kam šobrīd trūkst finansējuma, tādējādi nodrošinot projekta ietvaros plānoto darbību un mērķu pilnvērtīgu izpildi.
Izvērtējot TP finansējuma saņēmēju sniegto informāciju un Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pieejamo informāciju par TP projektu ietvaros pieejamo finansējumu, 2021. gadā tika secināts, ka TP projektiem pieejamais finansējums ir nepietiekams, lai īstenotu TP projektus  līdz 2022. gada 31. decembrim, tāpēc, lai nodrošinātu uzsākto projektu pēctecīgu ieviešanu un to mērķu sasniegšanu, ir jāveic TP līdzekļu pārdale no TP pieejamās finansējuma rezerves. Papildu finansējums tika piešķirts pieejamās finansējuma rezerves ietvaros un ne visām ES fondu atbildīgajām iestādēm tika piešķirts finansējums nepieciešamajā apmērā.
Attiecīgie pasākumi tika nodrošināti, veicot grozījumus MK 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 562 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 562) - grozījumi pieņemti 2021. gada 7. decembrī un stājās spēkā 2021. gada 9. decembrī. 

Ņemot vērā, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) kā ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda atbildīgās iestādes funkciju un uzdevumu izpildei līdz 2022. gada 31. decembrim šobrīd pieejamais finansējums ir nepietiekams, VARAM piešķirami papildu finanšu resursi iepriekšminēto funkciju īstenošanai arī 2023. gada pirmajā pusē, ievērojot faktisko finansējuma apguvi.
Šobrīd projekta Nr. 10.1.3.0/18/TP/008 "Tehniskā palīdzība Finanšu ministrijai kā Eiropas Savienības fondu Revīzijas iestādei" īstenošanas periods, tostarp Finanšu ministrijai kā revīzijas iestādes funkciju un uzdevumu izpildei, ir līdz 2023. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu revīzijas iestādes funkciju īstenošanu šī projekta ietvaros pilnā apmērā līdz 2023. gada 31. decembrim ir piešķirami papildu finanšu resursi, jo šobrīd pieejamais finansējums ir nepietiekams.

Lai nodrošinātu ES fondu TP finansējuma pilnvērtīgu apguvi un nodrošinātu projekta ietvaros plānoto darbību un mērķu pilnvērtīgu izpildi, TP finansējuma saņēmējiem (VARAM kā atbildīgajai iestādei un Finanšu ministrijai kā revīzijas iestādei) tiks piešķirts papildu finansējums no TP projektiem, kuru īstenošana ir noslēgusies, lai īstenotu VARAM kā atbildīgās iestādes un Finanšu ministrijas kā revīzijas iestādes funkcijas pilnā apmērā 2022. gadā un daļēji vai pilnā apmērā 2023. gadā.

VARAM projektā Nr. 11.1.1.0/18/TP/005 "Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai Kohēzijas politikas fondu plānošanā, ieviešanā, uzraudzībā un kontrolē" tiks veikti grozījumi, pagarinot tā īstenošanas termiņu saskaņā ar MK 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā" 51.41. apakšpunktu līdz 2023. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 562 pielikumu, kas nosaka TP projektu iesniegumu atlases otrajai kārtai maksimāli pieejamo finansējuma apmēru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

VARAM 2022. gada 4. augustā iesniedza pieprasījumu Finanšu ministrijai kā ES fondu vadošajai iestādei piešķirt papildu finanšu resursus, kas ir nepieciešami, lai nodrošinātu ES fondu TP projekta Nr. 11.1.1.0/18/TP/005 "Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai Kohēzijas politikas fondu plānošanā, ieviešanā, uzraudzībā un kontrolē", efektīvu īstenošanu 2022. un 2023. gadā, veicot VARAM kā atbildīgās iestādes uzdevumus, kas saistīti ar ES fondu 2014.- 2020.gada plānošanas perioda VARAM pārziņā esošo 12 SAM un to pasākumu ieviešanas uzraudzību vides aizsardzības, reģionālās attīstības un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomās.
Papildu finansējums ir nepieciešams, ņemot vērā paredzēto papildu darba apjomu, lai sekmīgi noslēgtu ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodu, t.sk. sagatavotu vairāku VARAM atbildībā esošo SAM īstenošanas MK noteikumu grozījumus (piemēram, attiecībā uz uzņēmējdarbības publiskās infrastruktūras, degradēto teritoriju atjaunošanas un ūdenssaimniecības attīstības investīciju ieviešanu un rādītāju sasniegšanu). Papildus nepieciešams nodrošināt metodisko atbalstu un konsultācijas, piedāvājot aktuālo problēmjautājumu risinājumus, un veiktu pastiprinātu SAM un to pasākumu īstenošanas uzraudzību, kas ietver arī projektu grozījumu izvērtēšanu un saskaņošanu, kuru apjoms būtiski pieaug, ievērojot, ka 2023. gads ir pēdējais izmaksu attiecināmības gads un turpinās Covid-19 infekcijas pandēmijas un karadarbības Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviesto sankciju ietekme uz projektos plānoto darbību īstenošanu un rādītāju sasniegšanu. Papildu darba apjoms ir saistīts arī ar REACT-EU investīciju īstenošanu un uzraudzību, kur VARAM cilvēkresursu iesaiste ir nepieciešama ne tikai SAM un to pasākumu līmenī, bet arī darbības programmas grozījumu sagatavošanā un dažādu progresa informācijas pieprasījumu apstrādē un sagatavošanā, un pastiprinātā progresa monitorēšanā, ievērojot šo investīciju ieviešanas īsos termiņus.

VARAM iepriekš nevarēja paredzēt tik būtisku darba slodzi ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda noslēgumā, ko galvenokārt ir izraisījuši būvniecības nozares darbības traucējumi, kas sākotnēji bija saistīti ar Covid-19 pandēmijas globālo ietekmi. Saslimstības dēļ samazinājās ražošanas jaudas, kā arī notika pārrāvumi loģistikas ķēdēs, kas noveda pie strauja būvizstrādājumu cenu kāpuma vai materiālu trūkuma atsevišķās būvizstrādājumu grupās. 2022. gada 24. februārī sekoja Krievijas uzsāktais karš pret Ukrainu, kas radīja spēcīgu triecienu būvniecības nozarei, sankcijām pakļaujot metāla izstrādājumus, koksni un cementu, un cenu strauju kāpumu, pārrāvumus atsevišķu būvizstrādājumu piegādēs, kas būtiski kavē projektu īstenošanu un nepieciešami risinājumi rādītāju nesasniegšanas risku mazināšanai vai to pārskatīšanai, t.sk. kompensēšanas mehānismu ieviešanai pašvaldību līmenī vai individuālu projektu ietvaros.

Ņemot vērā finansējumu, kas pieejams to projektu ietvaros, kuru īstenošana ir noslēgusies (Ekonomikas ministrijas, Tieslietu ministrijas un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras īstenotie projekti SAM Nr. 11.1.1. "Atbalstīt un pilnveidot Kohēzijas politikas fondu plānošanu, ieviešanu, uzraudzību un kontroli" ietvaros), VARAM piešķirams papildu finansējums 449 318 euro apmērā.

Finanšu ministrijas kā revīzijas iestādes TP projekts Nr. 10.1.3.0/18/TP/008 "Tehniskā palīdzība Finanšu ministrijai kā Eiropas Savienības fondu Revīzijas iestādei " īstenošana ir plānota līdz 2023. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu ES fondu TP 2014.-2020. gada plānošanas perioda finansējuma pilnvērtīgu apguvi un nodrošinātu projekta Nr. 10.1.3.0/18/TP/008 ietvaros plānoto darbību un mērķu pilnvērtīgu izpildi, Finanšu ministrijai kā revīzijas iestādei piešķirams papildu finansējums 24 498 euro apmērā.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Finanšu ministrija
  • VARAM
Ietekmes apraksts
Grozījumu veikšana TP projektos, veicot precizējumus, atbilstoši grozījumiem MK noteikumos Nr. 562.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
MK noteikumu projekts attiecas tikai uz ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, līdz ar to sabiedrības līdzdalība nav bijusi nepieciešama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ekonomikas ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi