21-TA-1617: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par brīvības atņemšanas iestādes izvērtēšanas komisijas sastāvu, darbības un lēmumu pieņemšanas kritēriju izvērtēšanas kārtību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts, pamatojoties uz likumprojektā "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā" (Nr.1248/Lp13) ietverto deleģējumu 50.5panta trešajā daļā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta "Noteikumi par brīvības atņemšanas iestādes izvērtēšanas komisijas sastāvu, darbības kārtību un lēmumu pieņemšanas kritēriju izvērtēšanas kārtību" (turpmāk – Projekts) mērķis ir aktualizēt brīvības atņemšanas iestāžu izvērtēšanas komisijas darbības kārtību, lēmumu pieņemšanas kritēriju izvērtēšanas kārtību, ņemot vērā likumprojektā "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā" (Nr.1248/Lp13), kas stāsies spēkā 2022.gada 1.janvārī (turpmāk - likumprojekts), ietvertos grozījumus par izvērtēšanas komisijas darbības regulējuma pilnveidošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd brīvības atņemšanas iestādes izvērtēšanas komisijas (turpmāk – komisija) sastāvu, darbības kārtību un lēmumu pieņemšanas kritērijus nosaka Ministru kabineta 2015.gada 30.jūnija noteikumi Nr.345 "Noteikumi par brīvības atņemšanas iestādes izvērtēšanas komisijas sastāvu, darbības kārtību un lēmumu pieņemšanas kritērijiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 29. jūnijā stājās spēkā 2021.gada 15.jūnija likums "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā". Ar minēto likumu Latvijas Sodu izpildes kodeksa (turpmāk - Kodekss) pārejas noteikumi tika papildināti ar jaunu 38. punktu. Minētā pārejas noteikuma 38.2. apakšpunkts noteikt, ka 2022. gada 1. janvārī tiek likvidēta slēgtā cietuma vidējā soda izciešanas režīma pakāpe, lai novērstu atšķirības soda izpildē starp notiesātajiem vīriešiem un sievietēm attiecībā uz soda daļu, kas jāizcieš, lai notiesātais nonāktu soda izciešanas režīma pakāpē, no kuras ir iespējama nosacīta pirmstermiņa atbrīvošana. Šis punkts tika iekļauts Kodeksā, lai nodrošinātu Satversmes tiesas 2019.gada 7.novembra sprieduma lietā Nr.2018-25-01 "Par Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.4panta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91.pantam" izpildei nepieciešamos nosacījumus. Savukārt likumprojektā "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā" (Nr.1248/Lp13) (turpmāk - likumprojekts) ir paredzēti nepieciešamie nosacījumi šī pārejas noteikuma izpildes nodrošināšanai.
Vienlaikus minētajā likumprojektā tika ietverti grozījumi, kas paredz pilnveidot Kodeksā ietverto izvērtēšanas komisiju darbību, tai skaitā:
1) vienkopus nosakot, kādus jautājumus izskata brīvības atņemšanas iestāžu izvērtēšanas komisija (turpmāk - izvērtēšanas komisija);
2) paplašināt izvērtēšanas komisijas kompetenci, nosakot, ka izvērtēšanas komisija izskata arī jautājumus par uz mūžu notiesāto pārcelšanu no atsevišķās nodaļas uz slēgto cietumu vai no slēgtā cietuma uz atsevišķo nodaļu;
3) precīzi noteikt, kādus kritērijus ņem vērā izvērtēšanas komisija, visos gadījumos izskatot tās kompetencē ietilpstošos jautājumus. Šobrīd galvenie kritēriji ir noteikti Kodeksā, savukārt Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumi Nr. 345 "Noteikumi par brīvības atņemšanas iestādes izvērtēšanas komisijas sastāvu, darbības kārtību un lēmumu pieņemšanas kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.345) minētos kritērijus detalizē. Līdz ar to, lai uzlabotu normatīvā regulējuma uztveramību, likumprojekts paredz precizēt minēto Ministru kabineta noteikumu deleģējumu, izsakot to jaunā redakcijā. Tādējādi izvērtēšanas komisijas lēmumu pieņemšanas kritēriji tiks noteikti Kodeksā, savukārt Ministru kabineta noteikumos tiks noteikts izvērtēšanas komisijas sastāvs, darbības kārtība un lēmumu pieņemšanas kritēriju izvērtēšanas kārtība.
Vienlaikus minētajā likumprojektā tika ietverti grozījumi, kas paredz pilnveidot Kodeksā ietverto izvērtēšanas komisiju darbību, tai skaitā:
1) vienkopus nosakot, kādus jautājumus izskata brīvības atņemšanas iestāžu izvērtēšanas komisija (turpmāk - izvērtēšanas komisija);
2) paplašināt izvērtēšanas komisijas kompetenci, nosakot, ka izvērtēšanas komisija izskata arī jautājumus par uz mūžu notiesāto pārcelšanu no atsevišķās nodaļas uz slēgto cietumu vai no slēgtā cietuma uz atsevišķo nodaļu;
3) precīzi noteikt, kādus kritērijus ņem vērā izvērtēšanas komisija, visos gadījumos izskatot tās kompetencē ietilpstošos jautājumus. Šobrīd galvenie kritēriji ir noteikti Kodeksā, savukārt Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumi Nr. 345 "Noteikumi par brīvības atņemšanas iestādes izvērtēšanas komisijas sastāvu, darbības kārtību un lēmumu pieņemšanas kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.345) minētos kritērijus detalizē. Līdz ar to, lai uzlabotu normatīvā regulējuma uztveramību, likumprojekts paredz precizēt minēto Ministru kabineta noteikumu deleģējumu, izsakot to jaunā redakcijā. Tādējādi izvērtēšanas komisijas lēmumu pieņemšanas kritēriji tiks noteikti Kodeksā, savukārt Ministru kabineta noteikumos tiks noteikts izvērtēšanas komisijas sastāvs, darbības kārtība un lēmumu pieņemšanas kritēriju izvērtēšanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, tika izstrādāts projekts, kas paredz:
1) ņemot vērā, ka izvērtēšanas komisijas kompetence atbilstoši likumprojektā noteiktajam ir paplašināta, izvērtēšanas komisijas sēdē, kurā tiks skatīts jautājums par uz mūžu notiesātā pārcelšanu soda izpildei no atsevišķās nodaļas uz slēgto cietumu vai no slēgtā cietuma uz atsevišķo nodaļu, ar padomdevēja tiesībām piedalīsies par notiesātā veselības aprūpi atbildīgās brīvības atņemšanas iestādes struktūrvienības vadītājs un brīvības atņemšanas iestādes psihologs, kurš strādā ar uz mūžu notiesāto;
2) brīvības atņemšanas amatpersona, kuras kompetencē ietilpst notiesāto resocializācija, sagatavos komisijai ziņojumu par soda izciešanas režīma pastiprināšanu atbilstoši kriminālsodu izpildi regulējošajiem normatīvajiem aktiem un priekšlikumu par turpmāko rīcību attiecībā uz notiesāto, kā arī amatpersona definēs savu viedokli par to, vai viņa atbalsta, vai neatbalsta notiesātā soda izciešanas režīma pastiprināšanu. Iepriekš regulējums neparedzēja brīvības atņemšanas amatpersonas viedokļa sniegšanu izvērtēšanas komisijai par to, vai amatpersona atbalsta vai neatbalsta attiecīgā lēmuma pieņemšanu;
3) Projektā tiek precizēta izvērtēšanas komisijas sēdei dokumentu sagatavošanas kārtība, ja izvērtēšanas komisijas sēdē tiek izskatīts jautājums par notiesātā, kas sasniedzis astoņpadsmit gadu vecumu, pārvietošanu no audzināšanas iestādes nepilngadīgajiem uz brīvības atņemšanas iestādi, kurā sodu izcieš pilngadīgie notiesātie vai izskata jautājumu par audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem esošā notiesātā, kas sasniedzis astoņpadsmit gadu vecumu, atstāšanu audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem līdz mācību gada beigām vai soda termiņa beigām, bet ne ilgāk kā līdz divdesmit piecu gadu vecuma sasniegšanai, vai notiesātā, kas sasniedzis divdesmit piecu gadu vecumu, atstāšanu audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem līdz mācību gada beigām;
4) Projekts ir papildināts ar regulējumu, ka izvērtēšanas komisijas sēdes var organizēt klātienē vai videokonferences režīmā. Lēmumu par komisijas norises formu pieņem brīvības atņemšanas iestādes priekšnieks un paziņo to visiem komisijas sēdes locekļiem un pieaicinātajām personām vismaz trīs darba dienas pirms komisijas sēdes.
5) Projekts papildina izvērtēšanas komisijas sēdes darba kārtību un lēmumu pieņemšanas kārtību, konkretizējot izvērtēšanas komisijas sēžu norises kārtību, iesniegto dokumentu izvērtēšanas pienākumu, kā arī paredzot konkrētajos gadījumos uzklausīt par veselības aprūpi atbildīgās brīvības atņemšanas iestādes struktūrvienības vadītāju un brīvības atņemšanas iestādes psihologu.
6) Projekts konkretizē kritērijus, kurus jāņem vērā lēmuma pieņemšanā. Projekts paredz noteikt, kādi apstākļi ir jāņem vērā, izvērtējot notiesātā uzvedību, proti, izvērtējot notiesātā uzvedību, izvērtēšanas komisija ņems vērā ne tikai izdarītos soda izciešanas režīma prasību pārkāpumus, bet arī piemērotos pamudinājumus, attieksmi pret soda izciešanas režīma prasību ievērošanu, attieksmi pret piedalīšanos resocializācijas pasākumos utt. Savukārt, izvērtējot notiesātā resocializācijas rezultātus, izvērtēšanas komisija ņems vērā notiesātā dalību nodarbinātības, izglītības, psiholoģiskās aprūpes, sociālo problēmu risināšanas, brīvā laika pavadīšanas un citos resocializācijas pasākumos.
Papildus projekts papildināts ar izvērtēšanas komisijas tiesībām komisijas sēdes laikā veikt audio vai video ierakstu un ar veiktā audio vai video ieraksta dzēšanas nosacījumiem.
Tāpat tiek noteikts izvērtēšanas komisijas protokola saturs un forma.
1) ņemot vērā, ka izvērtēšanas komisijas kompetence atbilstoši likumprojektā noteiktajam ir paplašināta, izvērtēšanas komisijas sēdē, kurā tiks skatīts jautājums par uz mūžu notiesātā pārcelšanu soda izpildei no atsevišķās nodaļas uz slēgto cietumu vai no slēgtā cietuma uz atsevišķo nodaļu, ar padomdevēja tiesībām piedalīsies par notiesātā veselības aprūpi atbildīgās brīvības atņemšanas iestādes struktūrvienības vadītājs un brīvības atņemšanas iestādes psihologs, kurš strādā ar uz mūžu notiesāto;
2) brīvības atņemšanas amatpersona, kuras kompetencē ietilpst notiesāto resocializācija, sagatavos komisijai ziņojumu par soda izciešanas režīma pastiprināšanu atbilstoši kriminālsodu izpildi regulējošajiem normatīvajiem aktiem un priekšlikumu par turpmāko rīcību attiecībā uz notiesāto, kā arī amatpersona definēs savu viedokli par to, vai viņa atbalsta, vai neatbalsta notiesātā soda izciešanas režīma pastiprināšanu. Iepriekš regulējums neparedzēja brīvības atņemšanas amatpersonas viedokļa sniegšanu izvērtēšanas komisijai par to, vai amatpersona atbalsta vai neatbalsta attiecīgā lēmuma pieņemšanu;
3) Projektā tiek precizēta izvērtēšanas komisijas sēdei dokumentu sagatavošanas kārtība, ja izvērtēšanas komisijas sēdē tiek izskatīts jautājums par notiesātā, kas sasniedzis astoņpadsmit gadu vecumu, pārvietošanu no audzināšanas iestādes nepilngadīgajiem uz brīvības atņemšanas iestādi, kurā sodu izcieš pilngadīgie notiesātie vai izskata jautājumu par audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem esošā notiesātā, kas sasniedzis astoņpadsmit gadu vecumu, atstāšanu audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem līdz mācību gada beigām vai soda termiņa beigām, bet ne ilgāk kā līdz divdesmit piecu gadu vecuma sasniegšanai, vai notiesātā, kas sasniedzis divdesmit piecu gadu vecumu, atstāšanu audzināšanas iestādē nepilngadīgajiem līdz mācību gada beigām;
4) Projekts ir papildināts ar regulējumu, ka izvērtēšanas komisijas sēdes var organizēt klātienē vai videokonferences režīmā. Lēmumu par komisijas norises formu pieņem brīvības atņemšanas iestādes priekšnieks un paziņo to visiem komisijas sēdes locekļiem un pieaicinātajām personām vismaz trīs darba dienas pirms komisijas sēdes.
5) Projekts papildina izvērtēšanas komisijas sēdes darba kārtību un lēmumu pieņemšanas kārtību, konkretizējot izvērtēšanas komisijas sēžu norises kārtību, iesniegto dokumentu izvērtēšanas pienākumu, kā arī paredzot konkrētajos gadījumos uzklausīt par veselības aprūpi atbildīgās brīvības atņemšanas iestādes struktūrvienības vadītāju un brīvības atņemšanas iestādes psihologu.
6) Projekts konkretizē kritērijus, kurus jāņem vērā lēmuma pieņemšanā. Projekts paredz noteikt, kādi apstākļi ir jāņem vērā, izvērtējot notiesātā uzvedību, proti, izvērtējot notiesātā uzvedību, izvērtēšanas komisija ņems vērā ne tikai izdarītos soda izciešanas režīma prasību pārkāpumus, bet arī piemērotos pamudinājumus, attieksmi pret soda izciešanas režīma prasību ievērošanu, attieksmi pret piedalīšanos resocializācijas pasākumos utt. Savukārt, izvērtējot notiesātā resocializācijas rezultātus, izvērtēšanas komisija ņems vērā notiesātā dalību nodarbinātības, izglītības, psiholoģiskās aprūpes, sociālo problēmu risināšanas, brīvā laika pavadīšanas un citos resocializācijas pasākumos.
Papildus projekts papildināts ar izvērtēšanas komisijas tiesībām komisijas sēdes laikā veikt audio vai video ierakstu un ar veiktā audio vai video ieraksta dzēšanas nosacījumiem.
Tāpat tiek noteikts izvērtēšanas komisijas protokola saturs un forma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ar brīvības atņemšanas sodu notiesātie
Ietekmes apraksts
2021. gada 29.novembrī slēgtā cietuma soda izciešanas režīma vidējā pakāpē sodu izcieta 478 notiesātie. 2021. gada 29.novembrī brīvības atņemšanas iestādēs atradās 2325 notiesātie, tai skaitā 69 uz mūžu notiesātie. Projekts paredz noteikt kārtību, kādā komisija izskatīs jautājumus par notiesāto virzību soda progresīvās izpildes sistēmā.
Grozījumos iekļautais regulējums attieksies arī uz Ieslodzījuma vietu pārvaldes nodarbinātajiem.
Grozījumos iekļautais regulējums attieksies arī uz Ieslodzījuma vietu pārvaldes nodarbinātajiem.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Projekts paredz paplašināt izvērtēšanas komisijas kompetenci, nosakot, ka izvērtēšanas komisija izskata arī jautājumus par uz mūžu notiesāto pārcelšanu no atsevišķās nodaļas uz slēgto cietumu vai no slēgtā cietuma uz atsevišķo nodaļu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts paredz noteikt kārtību, kādā izvērtēšanas komisija izskata jautājumus par ar brīvības atņemšanu notiesāto virzību soda progresīvās izpildes sistēmā.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Nav
Pielikumi