Anotācija

25-TA-1701: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ekonomikas ministrija virza rīkojumu par apropriācijas pārdali ar mērķi palielināt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" (turpmāk - Korporācija) pamatkapitālu, paredzot iespēju Korporācijai veikt ieguldījumus aizsardzības nozarē. Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, paredzot iespēju Korporācijai veikt ieguldījumus aizsardzības nozarē, tādējādi veicinot valsts spēju pielāgoties dažādiem draudiem un nodrošināt efektīvāku valsts aizsardzības kapacitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijas 2025 – 2036.gadam virsmērķis ir reaģētspējīga, konkurētspējīga, inovētspējīga un noturīga aizsardzības industrija (apstiprināta Ministru kabinetā 2025.gada 18.martā, prot. Nr. Nr.11/45.§). Tās viens no ilgtermiņa mērķiem ir līdz 2036. gadam aizsardzības industrijas pienesums Latvijas tautsaimniecībai sasniedz 5% no IKP.

Ministru kabinets 2023. gada 23. novembrī ar rīkojumu Nr. 799 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" dibināšanu", Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5. panta pirmo daļu un 42. pantu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas 2. punktu, nodibināja Korporāciju. Kapitālsabiedrības vispārējais stratēģiskais mērķis ir ieguldījumu pārvaldīšana valsts aizsardzības industrijā un ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšana, nodrošinot ražotnes izveidi un ražošanu, kā arī veicinot valsts aizsardzības industrijas attīstību un tās piegādes ķēžu darbības nepārtrauktību. Korporācija ir kļuvusi par Latvijā pirmā liela mēroga starptautiska aizsardzības jomas stiprinātāju, kas ir valsts funkciju izpildītājs uzņēmējdarbības sektorā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu aizsardzības industrijas pienesumu Latvijas tautsaimniecībai un militāru produktu un tehnoloģiju, kā arī inovāciju, izstrādi Latvijā, MK rīkojuma projekts paredz veikt apropriācijas pārdali 2025.gadā 2 milj. euro apmērā no Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” pasākumam “Inovāciju ieguldījumu fonda izveidei” paredzētā finansējuma Aizsardzības ministrijai valsts budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana", lai varētu palielināt Korporācijas pamatkapitālu.

Pamatkapitāla palielināšana ar mērķi veicināt aizsardzības jomas inovāciju un jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādi ir vērsta uz “Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību” dotā uzdevuma Nr. 23 - veidosim inovācijas ekosistēmu, cieši sadarbojoties publiskajam, privātajam, akadēmiskajam un nevalstiskajam sektoram - īstenošanu.

Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 62. un 63.pants nosaka kārtību, kāda tiek veiktas izmaiņas pamatkapitālā - ar dalībnieku sapulces lēmumu. Un dalībnieku sapulcē pieņem lēmumu un apstiprina grozījumu statūtos. 

Valsts ieguldījumi Korporācija pamatkapitālā tiek veikti ar stratēģisku mērķi turpināt veikt ieguldījumu pārvaldi aizsardzības industrijā, nodrošinot aizsardzības inovāciju izstrādi un produktu un tehnoloģiju ražošanu Latvijā, kas ir būtisks aspekts valsts drošības stiprināšanā, neatkarības un tehnoloģiskās pašpietiekamības nodrošināšanai.

Ieguldītos līdzekļus ir paredzēts izlietot inovāciju attīstībai, aizsardzības jomas produktu un tehnoloģiju ražošanai Latvijā, stimulējot uzņēmumu, zinātnes, pētniecības un augsto tehnoloģiju sektoru izaugsmi, veidojot sinerģiju starp valsts, akadēmisko un privāto sektoru.

Piešķirtā pamatkapitāla ietvaros Korporācija būs tiesīga ieguldīt līdzekļus projektā, kura rezultātā tiks radīts produkts, kas kritiski nepieciešams NBS operacionālo spēju izpildei un no tā atkarīgas būtiskas valsts drošības intereses.  Projektam ir jābūt ekonomiski pamatotam un ar potenciāli ātri uzsākt ražošanu Latvijā un komercializāciju.

Vienlaikus inovāciju attīstība un aizsardzības produktu un tehnoloģiju ražošana Latvijā stimulēs uzņēmumu, zinātnes, pētniecības un augsto tehnoloģiju sektoru izaugsmi, veidojot sinerģiju starp valsts, akadēmisko un privāto sektoru.
Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija” līdz katra gada 15.novembrim trīs gadus no pirmā veiktā ieguldījuma militāra produkta attīstībai Ekonomikas ministrijai jāiesniedz atskaite par jaunradītajiem produktiem, piesaistītajām privātajām investīcijām, radītajām darba vietām un to atalgojumu, apgrozījuma un eksporta pieaugumu atbalstītajos uzņēmumos.
Plānots līdz 2028.gda 31.decembrim atgūt  dubultā piešķirto līdzekļu apjomu (4 milj. euro), piemēram saņemot dividendes vai veicot atsavināšanu. Pēc atgūto līdzekļu saņemšanas 4 milj. euro apmērā sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija”  saskaņo ar Ekonomikas ministriju jaunu trīs gadu ieguldījuma stratēģiju paredzot jaunu līdzekļu ieguldīšanu vai aizdošanu un jaunu mērķu noteikšanu.
Plānots, ka 3 gadu periodā tiks sasniegts eksporta apjoms 10 milj. euro gadā, kā arī tiks radītas labi apmaksātas (t.i., virs mēneša vidējās bruto darba samaksas apmēru iepriekšējā gadā tajā statistiskajā reģionā, kurā īstenots projekts), t.sk., jaunas, darba vietas.
Vērtējot valsts ieguldījumu komercdarbības atbalsta kontekstā, ir secināms, ka apropriācijas pārdale sniegs iespēju Aizsardzības ministrijai veikt iemaksu Korporācijas pamatkapitālā, lai nodrošinātu aizsardzības jomas militāra inovāciju un jaunu produktu attīstību Latvijā, tādējādi attiecībā uz publisko līdzekļu iemaksu Korporācijas pamatkapitālā un tālāku ieguldījumu veikšanu nebūtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.

SIA “Valsts aizsardzības korporācija” atbilstoši 2013. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1456 “Noteikumi par institucionālo sektoru klasifikāciju” ir klasificētā vispārējās valdības sektorā[1] (S.130130 – valsts struktūru kontrolētas un finansētas komercsabiedrības), attiecīgi SIA “Valsts aizsardzības korporācija” ar savu saimniecisko darbību ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci.
[1] Institucionālo sektoru klasifikators ir pieejams: https://tools.stat.gov.lv/isk/lv
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi, veicinot inovāciju projektu īstenošanu aizsardzības industrijā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi, veicinot inovāciju projektu īstenošanu aizsardzības industrijā. Plānots līdz 2028.gda 31.decembrim atgūt  dubultā piešķirto līdzekļu apjomu (4 milj. euro). Pēc atgūto līdzekļu saņemšanas 4 milj. euro apmērā sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija”  saskaņo ar Ekonomikas ministriju jaunu trīs gadu ieguldījuma stratēģiju paredzot jaunu līdzekļu ieguldīšanu un jaunu mēŗku noteikšanu. Pirmajā trīs gadu periodā (līdz 2028.gada 31.decembrim) plānots sasniegt 10 milj. eksporta ietekmei un izveidot 20 jaunas darba vietas).

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi, veicinot inovāciju projektu īstenošanu aizsardzības industrijā. Pirmajā trīs gadu periodā (līdz 2028.gada 31.decembrim) plānots sasniegt 10 milj. eksporta ietekmei un izveidot 20 jaunas darba vietas

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi, veicinot inovāciju projektu īstenošanu aizsardzības industrijā. Pirmajā trīs gadu periodā (līdz 2028.gada 31.decembrim) plānots sasniegt 10 milj. eksporta ietekmei un izveidot 20 labi apmaksātas, t.sk., jaunas darba vietas.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi, veicinot inovāciju projektu īstenošanu aizsardzības industrijā. Pirmajā trīs gadu periodā (līdz 2028.gada 31.decembrim) plānots izveidot 20 labi apmaksātas, t.sk., jaunas, darba vietas.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojuma projekts paredz veikt apropriācijas pārdali no Ekonomikas ministrija valsts budžeta programmas 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” “Inovāciju ieguldījumu fonda izveidei” 2 milj. euro apmērā uz Aizsardzības ministrijai valsts budžeta apakšprogrammu 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana", lai varētu palielināt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valsts aizsardzības korporācija" pamatkapitālu.

Palielinātā pamatkapitāla plānotās izmaksas pa gadiem:
Izlietojums plānots 1 000 000 euro 2025. gadā un 1 000 000 euro 2026.gada laikā, SIA "Valsts aizsardzības korporācija" iegūstot līdzdalību un veicot atbilstošus ieguldījumus mērķa uzņēmumu pamatkapitālā. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums paredzēts, lai nodrošinātu ieguldījumu pārvaldīšana valsts aizsardzības industrijā un ar militāro preču ražošanas attīstību saistīto procesu koordinēšana, nodrošinot ražotnes izveidi un ražošanu, kā arī veicinot valsts aizsardzības industrijas attīstību un tās piegādes ķēžu darbības nepārtrauktību.
Finansējuma pārdale 2025. gadam no Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” “Inovāciju ieguldījumu fonda izveidei” uz Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammu 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" 2 000 000 euro apmērā tiks veikta precizējot abu minēto ministriju izdevumus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi