25-TA-65: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atklāta konkursa izsludināšanu uz Datu valsts inspekcijas direktora amatu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Fizisko personu datu apstrādes likuma 6. panta trešā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir izsludināt atklātu pretendentu konkursu uz Datu valsts inspekcijas direktora amatu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 6. panta pirmo daļu Datu valsts inspekcijas direktoru pēc Ministru kabineta izveidotas komisijas ieteikuma uz pieciem gadiem amatā ieceļ Ministru kabinets. Viena un tā pati persona var būt inspekcijas direktors ne vairāk kā divus termiņus pēc kārtas.
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 26. februāra rīkojumam Nr. 74 "Par Jekaterinu Macuku" J. Macuka iecelta Datu valsts inspekcijas direktora amatā ar 2020. gada 27. februāri. Ņemot vērā, ka Datu valsts inspekcijas direktora amata pilnvaru termiņš ir pieci gadi, J. Macukas pilnvaru termiņš noslēgsies 2025. gada 26. februārī.
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 26. februāra rīkojumam Nr. 74 "Par Jekaterinu Macuku" J. Macuka iecelta Datu valsts inspekcijas direktora amatā ar 2020. gada 27. februāri. Ņemot vērā, ka Datu valsts inspekcijas direktora amata pilnvaru termiņš ir pieci gadi, J. Macukas pilnvaru termiņš noslēgsies 2025. gada 26. februārī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Fizisko personu datu apstrādes likuma 6. panta trešajai daļai Ministru kabinets izsludina atklātu konkursu uz Datu valsts inspekcijas direktora amatu. Tā kā drīzumā noslēgsies J. Macukas pilnvaru termiņš Datu valsts inspekcijas direktora amatā, ir nepieciešams izsludināt atklātu konkursu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2019. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 478 "Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentu atlases un atbrīvošanas no amata noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 478) 19. punkts paredz, ka pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu par konkursa izsludināšanu, Valsts kanceleja nodrošina konkursa sludinājuma publicēšanu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", Nodarbinātības valsts aģentūras CV un vakanču portālā (www.cvvp.nva.gov.lv), Ministru kabineta tīmekļvietnē (www.mk.gov.lv) un sociālajos tīklos.
Fizisko personu datu apstrādes likuma 7. pantā ir noteiktas Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentiem izvirzāmās prasības. Tās ir ietvertas rīkojuma projekta pielikumā – sludinājumā par Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentu atlasi. Ņemot vērā, ka Fizisko personu datu apstrādes likuma 7. pantā noteiktās prasības ir vispārīgas, sludinājuma tekstā tās ir tikušas konkretizētas, ņemot vērā Valsts kancelejas līdzšinējo pieredzi atklātu pretendentu atlases konkursu uz augstākā līmeņa vadītāju amatiem organizēšanā.
Fizisko personu datu apstrādes likumā ir noteikts, ka par Datu valsts inspekcijas direktoru var būt persona, kura ieguvusi inspekcijas uzdevumu veikšanai atbilstošu profesionālo kvalifikāciju un praktisko darba pieredzi datu aizsardzības jomā un vadītāja amatā.
Atlases sludinājumā noteikts, ka pretendentam ir jābūt iegūtam maģistra grādam, vēlams tiesību zinātnē, informācijas tehnoloģijās, vadībzinātnē vai ekonomikā, vismaz triju gadu pieredzei organizācijas vadītāja amatā vai citā vadošā amatā (tostarp ar pieredzi finanšu un personālvadības jautājumos) ar vismaz 10 padotajiem darbiniekiem un vismaz divu gadu profesionālajai un/ vai akadēmiskajai pieredzei datu aizsardzības jomā. Vienlaikus sludinājumā precizēts, ka viena no divām svešvalodām, kas pretendentam ir jāpārvalda, ir angļu valoda, jo šīs valodas prasmes ir būtiskas amata pienākumu veikšanā.
Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 6. panta ceturto daļu Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentu atlasi veic komisija, kuru vada Valsts kancelejas direktors. Komisijas sastāvā ir Valsts kancelejas direktors, tieslietu ministrs, tiesībsargs un Drošības policijas (šobrīd – Valsts drošības dienesta) priekšnieks. Inspekcijas direktora amata pretendentu atlasē ar padomdevēja tiesībām piedalās ne vairāk kā trīs tādu biedrību un nodibinājumu pilnvaroti pārstāvji, kuras darbojas cilvēktiesību vai datu aizsardzības jomā. Komisijas sekretariāta funkcijas nodrošinās Valsts kanceleja.
Datu valsts inspekcijas direktora atlase notiks saskaņā ar Noteikumiem Nr. 478 un norisināsies trīs kārtās. Pirmajā kārtā komisija izvērtēs pretendentu atbilstību noteiktajām prasībām. Konkursa otrajā kārtā pretendenti konkursa komisijai skaidros savu motivāciju ieņemt šo amatu, atbildēs uz komisijas uzdotajiem jautājumiem un izklāstīs savu redzējumu par Datu valsts inspekcijas darbības prioritātēm, attīstību un fizisko personu datu uzraudzības pasākumu pilnveidošanu Latvijā. Savukārt konkursa trešajā kārtā tika pārbaudītas pretendentu vadības kompetences: pārmaiņu vadīšana, lēmumu pieņemšana, stratēģiskais redzējums, komandas vadīšana, rezultātu sasniegšana. Vadības kompetenču novērtēšanu veiks divi Valsts kancelejas piesaistīti neatkarīgi personāla atlases eksperti.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 478 35. punktu komisija apstiprināšanai Ministru kabinetā virza pretendentu, kurš ieguvis visaugstāko vadības kompetenču novērtējumu.
Noteikumu Nr. 478 3. punkts paredz, ka Valsts kanceleja izsludina atklātu konkursu uz Datu valsts inspekcijas direktora amatu un nosaka pieteikumu iesniegšanai 30 dienu ilgu termiņu. Ievērojot minēto, rīkojumu projektā paredzēts, ka Valsts kanceleja nosaka precīzu pieteikumu iesniegšanas termiņu, publicējot sludinājumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā (www.cvvp.nva.gov.lv), Ministru kabineta tīmekļvietnē (www.mk.gov.lv) un sociālajos tīklos.
Fizisko personu datu apstrādes likuma 7. pantā ir noteiktas Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentiem izvirzāmās prasības. Tās ir ietvertas rīkojuma projekta pielikumā – sludinājumā par Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentu atlasi. Ņemot vērā, ka Fizisko personu datu apstrādes likuma 7. pantā noteiktās prasības ir vispārīgas, sludinājuma tekstā tās ir tikušas konkretizētas, ņemot vērā Valsts kancelejas līdzšinējo pieredzi atklātu pretendentu atlases konkursu uz augstākā līmeņa vadītāju amatiem organizēšanā.
Fizisko personu datu apstrādes likumā ir noteikts, ka par Datu valsts inspekcijas direktoru var būt persona, kura ieguvusi inspekcijas uzdevumu veikšanai atbilstošu profesionālo kvalifikāciju un praktisko darba pieredzi datu aizsardzības jomā un vadītāja amatā.
Atlases sludinājumā noteikts, ka pretendentam ir jābūt iegūtam maģistra grādam, vēlams tiesību zinātnē, informācijas tehnoloģijās, vadībzinātnē vai ekonomikā, vismaz triju gadu pieredzei organizācijas vadītāja amatā vai citā vadošā amatā (tostarp ar pieredzi finanšu un personālvadības jautājumos) ar vismaz 10 padotajiem darbiniekiem un vismaz divu gadu profesionālajai un/ vai akadēmiskajai pieredzei datu aizsardzības jomā. Vienlaikus sludinājumā precizēts, ka viena no divām svešvalodām, kas pretendentam ir jāpārvalda, ir angļu valoda, jo šīs valodas prasmes ir būtiskas amata pienākumu veikšanā.
Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 6. panta ceturto daļu Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentu atlasi veic komisija, kuru vada Valsts kancelejas direktors. Komisijas sastāvā ir Valsts kancelejas direktors, tieslietu ministrs, tiesībsargs un Drošības policijas (šobrīd – Valsts drošības dienesta) priekšnieks. Inspekcijas direktora amata pretendentu atlasē ar padomdevēja tiesībām piedalās ne vairāk kā trīs tādu biedrību un nodibinājumu pilnvaroti pārstāvji, kuras darbojas cilvēktiesību vai datu aizsardzības jomā. Komisijas sekretariāta funkcijas nodrošinās Valsts kanceleja.
Datu valsts inspekcijas direktora atlase notiks saskaņā ar Noteikumiem Nr. 478 un norisināsies trīs kārtās. Pirmajā kārtā komisija izvērtēs pretendentu atbilstību noteiktajām prasībām. Konkursa otrajā kārtā pretendenti konkursa komisijai skaidros savu motivāciju ieņemt šo amatu, atbildēs uz komisijas uzdotajiem jautājumiem un izklāstīs savu redzējumu par Datu valsts inspekcijas darbības prioritātēm, attīstību un fizisko personu datu uzraudzības pasākumu pilnveidošanu Latvijā. Savukārt konkursa trešajā kārtā tika pārbaudītas pretendentu vadības kompetences: pārmaiņu vadīšana, lēmumu pieņemšana, stratēģiskais redzējums, komandas vadīšana, rezultātu sasniegšana. Vadības kompetenču novērtēšanu veiks divi Valsts kancelejas piesaistīti neatkarīgi personāla atlases eksperti.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 478 35. punktu komisija apstiprināšanai Ministru kabinetā virza pretendentu, kurš ieguvis visaugstāko vadības kompetenču novērtējumu.
Noteikumu Nr. 478 3. punkts paredz, ka Valsts kanceleja izsludina atklātu konkursu uz Datu valsts inspekcijas direktora amatu un nosaka pieteikumu iesniegšanai 30 dienu ilgu termiņu. Ievērojot minēto, rīkojumu projektā paredzēts, ka Valsts kanceleja nosaka precīzu pieteikumu iesniegšanas termiņu, publicējot sludinājumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā (www.cvvp.nva.gov.lv), Ministru kabineta tīmekļvietnē (www.mk.gov.lv) un sociālajos tīklos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē Datu valsts inspekcijas direktora amata pretendentus.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo projektu neattiecas, jo tiesību akta projekta mērķis ir izsludināt konkursu uz Datu valsts inspekcijas direktora amatu un saistīta ar valsts pārvaldes organizatoriskajiem jautājumiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kanceleja
- Tieslietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi