Anotācija

23-TA-1062: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 30. janvāra noteikumos Nr. 63 "Noteikumi par probācijas klientam sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu līdzfinansēšanas kārtību un apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. janvāra noteikumos Nr. 63 "Noteikumi par probācijas klientam sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu līdzfinansēšanas kārtību un apmēru"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) iniciatīvas un saskaņā ar  Tieslietu ministrijas 2023. gada darba plāna uzdevumu Nr. DP-06.23-1 "Izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 30. janvāra noteikumos Nr. 63 "Noteikumi par probācijas klientam sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu līdzfinansēšanas kārtību un apmēru"".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir palielināt Ministru kabineta 2018. gada 30. janvāra noteikumos Nr. 63 "Noteikumi par probācijas klientam sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu līdzfinansēšanas kārtību un apmēru" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 63) noteikto līdzfinansējuma apmēru pakalpojumu sniedzējiem, lai nodrošinātu tā atbilstību patēriņa cenu kāpumam Latvijā (tai skaitā dažādu preču un pakalpojumu sadārdzinājumam, piemēram, elektrībai, apkurei, saimniecības precēm u.c.).  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr. 63 14. punkts nosaka, ka Dienests līdzfinansē probācijas klientam sniegtos pakalpojumus 70 % apmērā par vienu pakalpojumu saņemšanas dienu, bet ne vairāk kā 15 euro dienā. MK noteikumi Nr. 63 tika pieņemti 2018. gada 31. janvārī un no tā laika probācijas klientiem uzraudzības ietvaros sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu līdzfinansējuma apmērs nav pārskatīts. Papildu norādāms, ka izstrādājot MK noteikumus Nr. 63 2018. gadā, sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā jau bija norādīts, ka mainoties ekonomiskajai un sociālajai situācijai, Dienestam būs jāpārskata noteikumu projektā noteiktais līdzfinansējuma apjoms un nepieciešamības gadījumā jāveic grozījumi MK noteikumu Nr. 63 14. punktā, kas nosaka līdzfinansējuma apmēru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes informācijas valstī ir ievērojami pieaugušas patēriņa preču un pakalpojumu cenas. No 2018. gada janvāra līdz 2023. gada janvārim, inflācijas līmenis bija 36,8%. MK noteikumu Nr. 63 5. punkts nosaka, ka Dienests slēdz līgumu ar pakalpojumu sniedzēju, kurš ir reģistrēts valsts informācijas sistēmas "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēma" sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un spēj nodrošināt:
- probācijas klienta uzturēšanos (izmitināšanu un ēdināšanu) sociālās rehabilitācijas institūcijā;
- atbalstu darba iemaņu apgūšanā vai nostiprināšanā;
- sociālās funkcionēšanas prasmju uzturēšanas un attīstības pasākumus;
- psihosociālo palīdzību un atbalstu;
- speciālistu (piemēram, sociālā darba speciālista, psihologa vai ārsta psihoterapeita) konsultācijas;
- izglītojošus un informējošus pasākumus, kas vērsti uz sociālās funkcionēšanas spēju un - sociālā statusa atjaunošanu, iekļaušanos darba tirgū un sabiedrībā, lietderīgu brīvā laika pavadīšanu.
Par nepieciešamību pārskatīt līdzfinansējuma apmēru Dienestā ir vērsušies sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēji, norādot, ka esošais līdzfinansējums 15 euro dienā nav pietiekošs, lai nodrošinātu MK noteikumu Nr. 63 5. punktā minētos pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumu MK noteikumu Nr. 63 14. punktā, paredzot, ka Dienests turpmāk varēs līdzfinansēt probācijas klientam sniegtos pakalpojumus 70 % apmērā par vienu pakalpojumu saņemšanas dienu, bet ne vairāk kā 21 euro dienā, līdzšinējo 15 euro dienā vietā. Dienesta veiktie aprēķini un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēju sniegtā informācija norāda, ka tas būtu atbilstošs līdzfinansējuma apmērs, lai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēji varētu nodrošināt probācijas klientiem kvalitatīvus sociālos rehabilitācijas pakalpojumus nepieciešamajā apjomā. Valsts probācijas dienesta likuma 10.1 panta pirmajā daļā norādīts, ka Dienests atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajai apropriācijai līdzfinansē probācijas klientiem uzraudzības ietvaros paredzētos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Šāds regulējums nodrošina, ka Dienests līdzfinansē sociālās rehabilitācijas pakalpojumus kārtējā gada budžeta ietvaros, bet MK noteikumi Nr. 63 nosaka "griestus" Dienesta līdzfinansējumam par vienu pakalpojumu saņemšanas dienu, tādējādi naudas līdzekļu plūsmu padarot caurspīdīgu un prognozējamu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nosacīti notiesātās personas, nosacīti pirms termiņa no soda izciešanas atbrīvotās personas, nosacīti no kriminālatbildības atbrīvotās personas un personas, kurām piemērots pamatsods vai papildsods – probācijas uzraudzība.
Ietekmes apraksts
Finansējuma palielinājums mērķgrupai varētu nodrošināt lielāku pakalpojuma iesaistīto sniedzēju loku un kvalitatīvākus pakalpojumus, ņemot vērā patēriņa preču un pakalpojumu cenu kāpumu. 
Juridiskās personas
  • Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēji.
Ietekmes apraksts
Līdzfinansējuma palielināšana sekmēs kvalitatīvāka pakalpojuma sniegšanu, ņemot vērā patēriņa preču un pakalpojumu cenu kāpumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir pastarpināta. Probācijas klienta sociālā rehabilitācija ļaus attīstīt probācijas klienta sociālās prasmes un darba prasmes un veicinās probācijas klienta iekļaušanos darba tirgū un sabiedrībā. Vienlaikus tiks paplašinātas iespējas sociālo pakalpojumu sniedzējiem (sociālās rehabilitācijas centriem). Administratīvo slogu atsevišķām sabiedrības grupām projekta tiesiskais regulējums neietekmē.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Lai varētu līdzfinansēt probācijas klientiem uzraudzības ietvaros paredzētos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus 2018. gadā no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" uz budžeta apakšprogrammu 04.03.00 "Probācijas īstenošana" tika pārdalīts finansējums 50 000 euro apmērā.
Savukārt, pārskatot 2018. gada probācijas klientiem uzraudzības ietvaros sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu izpildi, sākot ar 2019. gadu ikgadējā finansējuma apmērs tika samazināts līdz 43 200 euro, paredzot, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojumi tiks nodrošināti visa gada garumā 8 probācijas klientiem (t.i. 8 probācijas klienti x 30 dienas x 12 mēneši = 2 880 dienas x 15 euro = 43 200 euro).
Ievērojot to, ka ne visi probācijas klienti, kuriem uzraudzības ietvaros Dienests līdzfinansē sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, izmanto šos pakalpojumus visa gada garumā, un katram probācijas klientam šis periods var atšķirties, tad gada ietvaros Dienests līdzfinansē sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vairākiem probācijas klientiem (2022. gadā – 16 probācijas klientiem).
Ņemot vērā uzkrātos statistikas datus par probācijas klientiem uzraudzības ietvaros sniegto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu dienām, vidēji gadā tiek līdzfinansētas 2 024 dienas (2020. gadā – 2 062 dienas, 2021. gadā – 1 651 dienas, 2022. gadā – 2 359 dienas). Palielinot līdzmaksājuma apmēru no 15 euro uz 21 euro dienā, piešķirtā finansējuma apmērs pietiktu, lai līdzfinansētu 2 057 dienas, jeb gandrīz 6 (5,7) probācijas klientiem visa gada garumā.
Plānoto izmaiņu izdevumu segšana tiks nodrošināta budžeta apakšprogrammai 04.03.00 "Probācijas īstenošana" piešķirtā finansējuma ietvaros.
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/32eb4831-b7da-48d1-9b5a-19146519b239

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". Iebildumi vai priekšlikumi nav iesniegti.

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts probācijas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Izpilde notiks esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpildi Dienests nodrošinās piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk