23-TA-1563: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumos Nr. 595 "Noteikumi par Latvijas zinātnes nozaru grupām, zinātnes nozarēm un apakšnozarēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumos Nr. 595 "Noteikumi par Latvijas zinātnes nozaru grupām, zinātnes nozarēm un apakšnozarēm"" izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, lai veicinātu starpnozaru pētniecības un starpnozaru doktorantūras attīstību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir veicināt starpnozaru pētniecības un starpnozaru doktorantūras attīstību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumi Nr. 595 "Noteikumi par Latvijas zinātnes nozaru grupām, zinātnes nozarēm un apakšnozarēm" nodrošina Latvijā zinātniskās darbības īstenošanu atbilstoši vienotiem starptautiskiem standartiem (turpmāk - noteikumi). Noteikumu pielikuma 5. punkta "Sociālās zinātnes" 5.1. apakšpunktā atrodas gan zinātnes apakšnozare "klīniskā psiholoģija", gan zinātnes apakšnozare "veselības psiholoģija". Taču noteikumu pielikuma 3. punkta “Medicīnas un veselības zinātnes” 3.3. apakšpunktā zinātnes nozares “Veselības un sporta zinātnes” nav nevienas zinātnes apakšnozares, kas būtu attiecināma uz veselības un klīnisko psiholoģiju. Līdz ar to tiek ierobežota starpdisciplināro studiju programmu licencēšana. Tas arīdzan neatbilst Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) zinātnes un tehnoloģiju nozaru klasifikatoram, kurā 3.3. sadaļā iekļauta psiho-onkoloģija, t.i. vēža pacientu psiholoģijas problēmu izpēte. Latvijas gadījumā nelielās pētniecības telpas dēļ nebūtu lietderīgi iekļaut 3.3. apakšpunktā atsevišķi katras lielās diagnožu grupas pacientu psiholoģijas problēmu izpēti, tādēl pielietots kombinēts nosaukums “klīniskā un veselības psiholoģija”. Ja bioloģiskā psihiatrija jau ir kļuvusi par augstas ietekmes biomedicīnas un medicīnas specializāciju, ir atzīmējams arī bioloģiskās psiholoģijas progress, tiek izdots citēts Journal of Biological Psychology. Attiecībā uz bioloģisko, biomedicīnisko un medicīnisko, kā arī sabiedrības veselības un matemātiskās modelēšanas metožu kopumu, tas ir lielā mērā analogs gan klīniskās psiholoģijas uz slimībām orientētajā sfērā, gan veselības psiholoģijā, kas vairāk vērsta uz prevenciju. Attīstoties integratīvajai medicīnai, pacientu psiholoģijai un psiholoģiskā atbalsta metodēm ir pieaugoša nozīme gan garīgo, gan somatisko slimību ārstēšanā, tās kļūst par reģistrētām ārstniecības metodēm, līdz ar to organiski iekļaujas medicīnas un veselības nozaru grupā.
Pēdējos gados pierādījies, ka biomedicīnas un biofarmācijas zinātnes sasniegumi izolēti nespēj stabili uzlabot sabiedrības veselību kopumā un katra indivīda atsevišķās vajadzības. Izaugsmi šajā jomā var panākt tikai ar mērķtiecīgām uzvedības un sociālām intervencēm, kas integrētas jaunākajos holistiskās zinātnes atklājumos. Piemēram, šobrīd faktiski visām medicīnas nozarēm ir atbilstoši atvasināts klīniskās un veselības psiholoģijas virziens; psihokardioloģija, psihoonkoloģija un psihogeriatrija ir tikai trīs piemēri, bez kuriem nav iedomājama mūsdienīga jēgpilna zinātniska un klīniska izcilība.
Piemēram, lai sekmētu starpdisciplinaritāti, Rīgas Stradiņa universitātē ir izveidotas pētniecības platformas, kuras koncentrē resursus pasaules līmeņa pētījumu īstenošanai un izstrādā metodes Eiropas Savienībā (ES) izplatītāko slimību diagnostikai un ārstēšanai, lai sekmētu veselības veicināšanu, veselības aprūpes organizāciju un darba vides uzlabošanu Latvijā, kā arī īstenotu izcilus sociālo zinātņu pētījumus un sniegtu ieteikumus politikas veidotājiem, nozarei un sabiedrībai. Starpdisciplinaritāte ir ļoti būtiska, lai radītu jaunas zināšanas un inovatīvus risinājumus dažādām sabiedrības veselības problēmām. Savukārt Latvijas Veselības psiholoģijas asociācijas eksperti norāda, ka starpdisciplināros pētījumos gūtie rezultāti sekmēs zināšanu un pieredzes pārnesi un iestrādāšanu gan veselības aprūpes politikas plānošanas dokumentos un klīniskajās vadlīnijās; gan sekmēs iedzīvotāju veselības uzvedību un dažādu pacientu grupu līdzestības palielināšanu u. c.
Šāda prakse jau pastāv, piemēram, mikrobioloģija ir iekļauta četrās apakšnozarēs, kas savukārt izkārtotas trīs dažādās nozaru grupās.
Pēdējos gados pierādījies, ka biomedicīnas un biofarmācijas zinātnes sasniegumi izolēti nespēj stabili uzlabot sabiedrības veselību kopumā un katra indivīda atsevišķās vajadzības. Izaugsmi šajā jomā var panākt tikai ar mērķtiecīgām uzvedības un sociālām intervencēm, kas integrētas jaunākajos holistiskās zinātnes atklājumos. Piemēram, šobrīd faktiski visām medicīnas nozarēm ir atbilstoši atvasināts klīniskās un veselības psiholoģijas virziens; psihokardioloģija, psihoonkoloģija un psihogeriatrija ir tikai trīs piemēri, bez kuriem nav iedomājama mūsdienīga jēgpilna zinātniska un klīniska izcilība.
Piemēram, lai sekmētu starpdisciplinaritāti, Rīgas Stradiņa universitātē ir izveidotas pētniecības platformas, kuras koncentrē resursus pasaules līmeņa pētījumu īstenošanai un izstrādā metodes Eiropas Savienībā (ES) izplatītāko slimību diagnostikai un ārstēšanai, lai sekmētu veselības veicināšanu, veselības aprūpes organizāciju un darba vides uzlabošanu Latvijā, kā arī īstenotu izcilus sociālo zinātņu pētījumus un sniegtu ieteikumus politikas veidotājiem, nozarei un sabiedrībai. Starpdisciplinaritāte ir ļoti būtiska, lai radītu jaunas zināšanas un inovatīvus risinājumus dažādām sabiedrības veselības problēmām. Savukārt Latvijas Veselības psiholoģijas asociācijas eksperti norāda, ka starpdisciplināros pētījumos gūtie rezultāti sekmēs zināšanu un pieredzes pārnesi un iestrādāšanu gan veselības aprūpes politikas plānošanas dokumentos un klīniskajās vadlīnijās; gan sekmēs iedzīvotāju veselības uzvedību un dažādu pacientu grupu līdzestības palielināšanu u. c.
Šāda prakse jau pastāv, piemēram, mikrobioloģija ir iekļauta četrās apakšnozarēs, kas savukārt izkārtotas trīs dažādās nozaru grupās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumu Nr. 595 "Noteikumi par Latvijas zinātnes nozaru grupām, zinātnes nozarēm un apakšnozarēm" pielikuma 3.3. apakšpunktā zinātnes nozares “Veselības un sporta zinātnes” nav nevienas zinātnes apakšnozares, kas būtu attiecināma uz veselības un klīnisko psiholoģiju kā medicīnas un veselības nozaru grupas kādu nozari un, kas nodrošinātu starpdisciplināro pētniecību un doktora studiju programmu licencēšanu.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu starpnozaru pētniecību un doktorantūras attīstību, tiesību akta projektā paredzēts Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumu Nr. 595 "Noteikumi par Latvijas zinātnes nozaru grupām, zinātnes nozarēm un apakšnozarēm" pielikuma 3.3.apakšpunktu papildināt ar zinātnes apakšnozari "Klīniskā un veselības psiholoģija"
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- augstskolas
Ietekmes apraksts
Augstskolām būs iespēja licencēt starpdisciplināras studiju programmas
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi