25-TA-2166: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējumu Rīgas konferences rīkošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 237 "Ārlietu ministrijas nolikums" 6.10. apakšpunkts.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.4. apakšpunkts.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.4. apakšpunkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Informēt sabiedrību par nozares politiku un veicināt sociālo dialogu par drošības politikas jautājumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2025. gada 9.–11. oktobrī Rīgā notiks ikgadējais starptautiskais drošības politikas forums "Rīgas konference 2025" (turpmāk - Konference). Konferences galvenā tēma šogad: “Vienotība, drošība un noturība sadrumstalotajā pasaulē”.
Pasākums tradicionāli pulcē augsta līmeņa politikas veidotājus, militāros un civilos ekspertus, diplomātus, zinātniekus un mediju pārstāvjus no Eiropas, Ziemeļamerikas un citiem pasaules reģioniem. Konferences mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu un daudzveidīgu viedokļu apmaiņu par būtiskiem starptautiskās drošības un ārpolitikas jautājumiem.
Kopš 2006. gada Konference ir nostiprinājusies kā viena no vadošajām drošības politikas platformām Eiropā. Tās starptautiskā atpazīstamība veicina Latvijas redzamību un autoritāti globālajā diskusijā par drošības politikas jautājumiem.
Būtiska uzmanība šogad Konferencē tiks veltīta jaunajiem līderiem, rīkojot pavadošo pasākumu “Rīgas konferences nākotnes līderu forums”, kā arī iesaistot jaunās paaudzes pētniekus un politikas praktiķus Konferences pamatprogrammas sesijās.
Tiks arī organizētas sesijas par transatlantiskās vienotības un noturības stiprināšanu, sieviešu lomu aizsardzības un drošības procesos, kā arī tehnoloģiskajiem izaicinājumiem.
Konferencē uzmanība tiks pievērsta arī privātā sektora aktuālajai dienaskārtībai - aicinot viņus gan kā Konferences runātājus, gan kā dalībniekus.
Pasākums tradicionāli pulcē augsta līmeņa politikas veidotājus, militāros un civilos ekspertus, diplomātus, zinātniekus un mediju pārstāvjus no Eiropas, Ziemeļamerikas un citiem pasaules reģioniem. Konferences mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu un daudzveidīgu viedokļu apmaiņu par būtiskiem starptautiskās drošības un ārpolitikas jautājumiem.
Kopš 2006. gada Konference ir nostiprinājusies kā viena no vadošajām drošības politikas platformām Eiropā. Tās starptautiskā atpazīstamība veicina Latvijas redzamību un autoritāti globālajā diskusijā par drošības politikas jautājumiem.
Būtiska uzmanība šogad Konferencē tiks veltīta jaunajiem līderiem, rīkojot pavadošo pasākumu “Rīgas konferences nākotnes līderu forums”, kā arī iesaistot jaunās paaudzes pētniekus un politikas praktiķus Konferences pamatprogrammas sesijās.
Tiks arī organizētas sesijas par transatlantiskās vienotības un noturības stiprināšanu, sieviešu lomu aizsardzības un drošības procesos, kā arī tehnoloģiskajiem izaicinājumiem.
Konferencē uzmanība tiks pievērsta arī privātā sektora aktuālajai dienaskārtībai - aicinot viņus gan kā Konferences runātājus, gan kā dalībniekus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā pieaugošo ģeopolitisko fragmentāciju, atvērtas un kvalitatīvas diskusijas par drošību un starptautisko politiku ir ļoti nepieciešamas. "Rīgas konferences 2025" programmā ir paredzēta profesionāla domu apmaiņa par Eiropas drošības un aizsardzības jautājumiem, transatlantiskās sadarbības nākotni, Ukrainas atbalsta noturību, tehnoloģiju un inovāciju lomu aizsardzībā, sabiedrības noturību un stratēģisko komunikāciju.
Tāpat kā iepriekšējos gados Konference notiks hibrīdā formātā, nodrošinot plašu pieejamību gan klātienē, gan tiešsaistē. Iepriekšējos gados Konferences tiešraides un ierakstus vēroja auditorija no vairāk nekā 100 pasaules valstīm. Tiek nodrošināti arī satura kopsavilkumi un ziņojumi pēc pasākuma norises.
Tāpat kā iepriekšējos gados Konference notiks hibrīdā formātā, nodrošinot plašu pieejamību gan klātienē, gan tiešsaistē. Iepriekšējos gados Konferences tiešraides un ierakstus vēroja auditorija no vairāk nekā 100 pasaules valstīm. Tiek nodrošināti arī satura kopsavilkumi un ziņojumi pēc pasākuma norises.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu sekmīgu "Rīgas konferences 2025" norisi, Ārlietu ministrija un Aizsardzības ministrija tām piešķirtā finansējuma ietvaros katra nodrošina 82 000 euro atbalstu.
Konferencei ir nozīmīga loma kvalitatīvas un daudzveidīgas viedokļu apmaiņas veicināšanā par būtiskiem starptautiskās drošības un ārpolitikas jautājumiem, tai skaitā Eiropas drošību un aizsardzību, transatlantiskās sadarbības nākotni, Ukrainas atbalsta noturību, tehnoloģiju un inovāciju lomu aizsardzībā, sabiedrības noturību un stratēģisko komunikāciju.
Konference uzskatāma par būtisku pilsoniskās apziņas stiprināšanas pasākumu, kas dod ieguldījumu valsts drošības interešu aizsardzībā, jo tā veicina sabiedrības izpratni par aktuāliem drošības izaicinājumiem, sekmē informētas un atbildīgas pilsoniskās līdzdalības attīstību, kā arī stiprina demokrātiskās vērtības un sabiedrības noturību pret ārējiem apdraudējumiem. Diskusijas par starptautiskās drošības, aizsardzības politikas un transatlantiskās sadarbības jautājumiem ne tikai veicina profesionālu domu apmaiņu, bet arī palīdz veidot kopīgu izpratni par valsts drošības prioritātēm. Šāda platforma ir nozīmīga, lai veidotu sabiedrības spēju kritiski izvērtēt informāciju, atpazīt dezinformāciju un stiprinātu uzticību valsts institūcijām, kas ir būtiski elementi ilgtermiņa drošības interešu nodrošināšanā.
Būtiski ir Konferences rīkošanā piesaistīt drošu, kompetentu un pārbaudītu partneri. Konferences rīkošanas partneris un citas nevalstiskās organizācijas, kuru pārstāvji piedalīsies Konferencē, ir iesaistīti pasākumu īstenošanā, kas noteikti Ministru kabineta 2020. gada 26. augusta rīkojumā Nr. 476 “Par Valsts civilās aizsardzības plānu”. Ņemot vērā minēto, finansējums piešķirams atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 5. panta 14. punkta iepirkuma procedūru piemērošanas izņēmumam, izvēloties drošu un uzticamu sadarbības partneri. Konference tiek īstenota kā svarīgs pilsoniskās apziņas stiprināšanas pasākums, kas sniedz ieguldījumu valsts drošības interešu aizsardzībā, un attiecībā uz Konferences organizatoru nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Konferencei ir nozīmīga loma kvalitatīvas un daudzveidīgas viedokļu apmaiņas veicināšanā par būtiskiem starptautiskās drošības un ārpolitikas jautājumiem, tai skaitā Eiropas drošību un aizsardzību, transatlantiskās sadarbības nākotni, Ukrainas atbalsta noturību, tehnoloģiju un inovāciju lomu aizsardzībā, sabiedrības noturību un stratēģisko komunikāciju.
Konference uzskatāma par būtisku pilsoniskās apziņas stiprināšanas pasākumu, kas dod ieguldījumu valsts drošības interešu aizsardzībā, jo tā veicina sabiedrības izpratni par aktuāliem drošības izaicinājumiem, sekmē informētas un atbildīgas pilsoniskās līdzdalības attīstību, kā arī stiprina demokrātiskās vērtības un sabiedrības noturību pret ārējiem apdraudējumiem. Diskusijas par starptautiskās drošības, aizsardzības politikas un transatlantiskās sadarbības jautājumiem ne tikai veicina profesionālu domu apmaiņu, bet arī palīdz veidot kopīgu izpratni par valsts drošības prioritātēm. Šāda platforma ir nozīmīga, lai veidotu sabiedrības spēju kritiski izvērtēt informāciju, atpazīt dezinformāciju un stiprinātu uzticību valsts institūcijām, kas ir būtiski elementi ilgtermiņa drošības interešu nodrošināšanā.
Būtiski ir Konferences rīkošanā piesaistīt drošu, kompetentu un pārbaudītu partneri. Konferences rīkošanas partneris un citas nevalstiskās organizācijas, kuru pārstāvji piedalīsies Konferencē, ir iesaistīti pasākumu īstenošanā, kas noteikti Ministru kabineta 2020. gada 26. augusta rīkojumā Nr. 476 “Par Valsts civilās aizsardzības plānu”. Ņemot vērā minēto, finansējums piešķirams atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 5. panta 14. punkta iepirkuma procedūru piemērošanas izņēmumam, izvēloties drošu un uzticamu sadarbības partneri. Konference tiek īstenota kā svarīgs pilsoniskās apziņas stiprināšanas pasākums, kas sniedz ieguldījumu valsts drošības interešu aizsardzībā, un attiecībā uz Konferences organizatoru nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
164 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
164 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
164 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
164 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Līdzfinansējums 82 000 euro apmērā Ministru kabineta rīkojuma projekta realizācijai tiks piešķirts no AM budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija”, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma grozījumus ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā un 82 000 euro apmērā no ĀM budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”, veicot finansējuma grozījumus ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste nav nepieciešama, jo atbilstoši Vadlīnijām sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai valsts pārvaldē (Vadlīnijas sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai valsts pārvaldē. Rīga: Valsts kanceleja (2022). Pieejams: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download) noteikumu projekts nav saistīts ar plašākas sabiedrības interešu īstenošanu. Ar normatīvo aktu būs iespējams iepazīties pēc tā spēkā stāšanās publiski pieejamā veidā Latvijas Vēstnesī un vietnē Likumi.lv.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Biedrība "Latvijas Transatlantiskā organizācija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
