Anotācija (ex-ante)

23-TA-2785: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Reliģisko organizāciju likumā" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts atbilstoši Iekšlietu ministrijas iniciatīvas, lai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu  tuviniekiem un iestāžu klientiem nodrošinātu garīgās - reliģiskās aprūpes, garīgās konsultēšanas un atbalsta sniegšanas iespēju Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt garīgi - reliģisko aprūpi, garīgās konsultēšanas un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un iestāžu klientiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Reliģisko organizāciju likuma, kapelāni ir garīgais personāls, kas veic amata pienākumus soda izciešanas vietās, Nacionālo bruņoto spēku formulējumos un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.
Nacionālajos bruņotajos spēkos kapelāni atrodas dienestā,  administratīvajos jautājumos ir pakļauti militārās struktūrvienības priekšniekam (daļas komandierim), jautājumos, kas saistīti ar kapelānu darbību, – Nacionālo bruņoto spēku virskapelānam, bet reliģiskajos jautājumos – attiecīgajai reliģiskajai savienībai (baznīcai). Kapelāni nodrošina Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva un viņu tuvinieku garīgo aprūpi, kā garīdznieki sniedz garīgo aprūpi bojā gājušo karavīru tuviniekiem.
Ieslodzījuma vietu kapelāni veic apcietināto, notiesāto un ieslodzījuma vietu personāla garīgo aprūpi, sniedz morālu atbalstu un nepieciešamās konsultācijas reliģiskajos un ētikas jautājumos, ka arī veic tikumiskās audzināšanas pasākumus.
Lidostu, ostu un sauszemes transporta staciju kapelāni veic lidostu, ostu un sauszemes transporta staciju darbinieku un pasažieru garīgo aprūpi.
Profesionālās veselības aprūpes un sociālās aprūpes iestāžu kapelāni ir ārstniecības atbalsta personas, kas veic ārstniecības iestāžu personāla un tajās esošo pacientu garīgo aprūpi, sniedzot morālu atbalstu un nepieciešamās konsultācijas reliģiskajos jautājumos.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu personālam psiholoģisko palīdzību un atbalstu, krīzes intervenci, konsultēšanu psiholoģiskā atbalsta kursu un rehabilitējošu pasākumu programmu īstenošanu savu iespēju un ierobežotās kapacitātes ietvaros nodrošina Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra Psiholoģiskā atbalsta nodaļa. Kā viens no nākotnes uzdevumiem ir pilnveidot psiholoģisko atbalstu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, ieviešot vairāku līmeņu psiholoģisko atbalstu un izveidojot kolēģu atbalsta posmu.
Vienlaikus jāatzīst, ka garīgi - reliģiskā aprūpe, garīgā konsultēšana un atbalsts dienesta vietā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un iestāžu klientiem nav pieejams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs dienests ir saistīts ar profesionālā riska situācijām, lielu garīgo slodzi un personāla profesionālās izdegšanas riskiem.  Par likumpārkāpumu aizturētās un policijas īslaicīgās aizturēšanas telpās ievietotās personas, kuras atrodas liela stresa vai depresijas stāvoklī mēdz piemeklēt suicidālas tieksmes. Valsts policijas  darba specifika ir saistīta ar situācijām, kad cilvēkiem ir jāpaziņo par bojā gājušiem tuviniekiem, ja nāve iestājusies ceļu satiksmes negadījuma vai citā nelaimes gadījumā, persona gājusi bojā noziedzīga nodarījuma vai pašnāvības rezultātā. Praksē minētā uzdevuma izpilde iekšlietu iestāžu nodarbinātajiem nereti ir apgrūtinoša, jo viņi nav kompetenti sniegt profesionālu pirmo psiholoģiski emocionālo atbalstu tuviniekiem šādās situācijās. Paaugstināta stresa situācijās nereti pašiem nodarbinātajiem ir nepieciešams psihoemocionāls un garīgs atbalsts, tāpēc kapelāna iesaiste šādās situācijās varētu būtiski atvieglot iekšlietu darbinieku ikdienu.
Nodarbināto nepietiekamība, virsstundas, palielinātā darba slodze, nepietiekamā atalgojuma radītās negācijas var radīt saspīlējumu gan katrā nodarbinātā atsevišķi, gan arī personu savstarpējā komunikācijā, un nepieciešamība pēc garīgās aprūpes, mierinājuma, garīgā palīdzība un cilvēciska saruna, ko varētu sniegt kapelāns, ir ļoti aktuāla un lietderīga.
Kapelānu dienesta darbība ir valsts un reliģisko organizāciju sadarbības joma, kuras ietvaros puses sadarbojas vienotā mērķa sasniegšanai, saglabājot neitralitāti. Valsts nodrošina, lai katrai personai būtu tiesības saņemt garīgo aprūpi, bet veidu un kārtību valsts ir tiesīga izvēlēties pati, t.i., nenosakot kapelānu dienesta darbību, bet katrai organizācijai ļaujot pašai organizēt garīgo aprūpi, vai organizējot konkrēta no valsts budžeta apmaksāta dienesta darbību, kas nodrošina visu reliģisko organizāciju pieaicināšanu un darbības īstenošanu konkrētajās iestādēs.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (Valsts policija, Ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Valsts robežsardze) darba specifika un nodarbināto veicamie pienākumi, kā arī iepriekš minētos argumenti, uzskatāmi pierāda valsts budžeta apmaksātas garīgās aprūpes pakalpojumu pieejamības nepieciešamību šajās iestādēs. 
 Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs (turpmāk- iekšlietu iestādes) nepieciešams ieviest kapelāna amatu, kura funkcijas (uzdevumi) būtu:
1) nepieciešamības gadījumā sniegt garīgu un psihoemocionālu atbalstu iestāžu personālam, klientiem un viņa ģimenes locekļiem smagu psihoemocionālu pārdzīvojumu, krīzes, nelaimes gadījumu, suicidālu draudu un smagas depresijas gadījumos;
2) veikt garīgo darbu un nodrošināt iestāžu nodarbinātajiem reliģisko aprūpi un reliģisko tradīciju uzturēšanu, kā arī nodarbināto un viņu ģimenes locekļu garīgo aprūpi;
3) veicināt iestāžu nodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļiem  reliģisko, ētisko, sociālo vērtību un standartu ievērošanu un īstenošanu dzīvē;
4) sniegt iestāžu nodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļiem morālu atbalstu, nepieciešamās konsultācijas un padomus reliģiskajos, ētiskajos un garīgajos jautājumos;
5) sadarboties ar sabiedriskajām organizācijām jautājumos, kas saistīti ar iestāžu nodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļu reliģisko, garīgo, morālo un ētisko izaugsmi;
6) vadīt izglītojošus seminārus par ģimeni un laulībām, par dzīvību un tās vērtību, par pašnāvību un ar to saistītiem jautājumiem, par dažādu atkarību problemātiku, kā arī sadarboties ar sabiedriskajām organizācijām, kas risina minētos jautājumus;
7) sadarboties ar Nacionālo bruņoto spēku un citu iestāžu kapelānu dienestu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iekšlietu iestāžu darba specifiku un nodarbināto veicamos pienākumus, izdarīt grozījumu Reliģisko organizāciju likumā un grozījumus Ministru kabineta 2011.gada 15.februāra noteikumos Nr.134
"Noteikumi par kapelānu dienestu", kas ļautu ieviest iekšlietu iestādēs kapelāna amatu, lai šo iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un iestāžu klientiem būtu nodrošināta garīgi - reliģiskās aprūpes,  garīgās konsultēšanas un atbalsta saņemšana. 
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumu Reliģisko organizāciju likumā, un izteikt 1.panta 8.punktu jaunā redakcijā: 
8) kapelāni - garīgais personāls, kas veica amata pienākumus soda izciešanas vietās, Nacionālo bruņoto spēku formējumos, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 2011. gada 15.februāra noteikumi Nr. 134 "Noteikumi par kapelāna dienestu".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams regulējumu papildināt ar Iekšlietu ministrijas kapelāna funkcijām, pakļautību un nodarbinātibas attiecību uzsākšanas kārtību.
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
Pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams izstrādāt grozījumus 2011. gada 15.februāra noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par kapelāna dienestu".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par normatīvā akta projektu tā saskaņošanas stadijā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi