Anotācija (ex-ante)

23-TA-1812: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 373 “Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par aviāciju” 31. panta trešo daļu, kā arī saskaņā ar Komisijas 2011. gada 3. novembra Regulu (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk – regula Nr. 1178/2011).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt noteikto kārtību, kādā Latvijas Republikā sertificē fiziskās, juridiskās personas un iestādes, kurām ir tiesības sagatavot civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļus (turpmāk – lidojumu apkalpes locekļi).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir 2020. gada 9. jūnija noteikumi Nr. 373 “Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus” (turpmāk – noteikumi Nr. 373), kas nosaka kārtību, kādā sertificē fiziskās un juridiskās personas un iestādes, kurām ir tiesības sagatavot lidojumu apkalpes locekļus. Laika gaitā noskaidrojies, ka vairākas noteikumu Nr. 373 tiesību normas ir neatbilstošas vai nepilnīgas un tās nepieciešams grozīt. Tā, piemēram, noteikumu Nr. 373 pašreizējā redakcijā neietver atsauces uz aktuālajiem tiesību aktiem, kas ir saistoši lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējiem, proti Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra noteikumi Nr. 754 “Civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr. 754).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 pašreizējā redakcijā neietver atsauces uz aktuālajiem tiesību aktiem, kas ir saistoši lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējiem, tie ir, noteikumi Nr. 754.
Noteikumu Nr. 373 2. pielikuma 9. punkta pirmajā rindkopā noteikts, ka nacionālā mācību organizācija ir izstrādājusi darbības rokasgrāmatu un mācību rokasgrāmatu atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus" 3. un 4. pielikumam, taču neiekļauj atsauci uz noteikumu Nr. 754 prasībām. Minētie noteikumi nosaka prasības lidojumu apkalpes locekļa apliecības saņemšanai un kvalifikācijas atzīmes uzturēšanai, uz kuru pamata nacionālajai mācību organizācijai būtu izstrādājama mācību kursu programma.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikumā ir ietverta atsauce uz noteikumu Nr. 754 prasībām lidojumu apkalpes locekļa apliecības saņemšanai un kvalifikācijas atzīmes uzturēšanai, kuras izmantojamas sastādot attiecīgu mācību kursu programmu, attiecīgi papildinot noteikumu Nr. 373 2. pielikuma 9. punkta pirmo rindkopu, lai nodrošinātu, ka nacionālās mācību organizācijas, izstrādājot darbības rokasgrāmatu un mācību rokasgrāmatā iekļaujamo mācību kursu programmu, ir ņēmušas vērā arī noteikumos Nr. 754 prasības civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācībām.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 7.1. apakšpunktā uzskaitīti gadījumi, kuros Civilās aviācijas aģentūra nacionālajai mācību organizācijai sagatavo 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, taču starp tiem nav paredzēts gadījums, kad nacionālā mācību organizācija ir uzsākusi tāda mācību kursa pasniegšanu, par ko Civilās aviācijas aģentūrā ir iesniegta neatbilstoša deklarācija un mācību kursa programma. Pastāvot būtiskai neatbilstībai, rodas iespēja lidojumu apkalpes locekļa apliecības pretendentam saņemt negatīvu apmācību, kā rezultātā tiek apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums, turklāt visām apmācībā iesaistītām pusēm jācieš zaudējumi. Tādēļ būtu nepieciešams piemērot noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktā minēto mehānismu, kur 1. līmeņa neatbilstības ziņojuma gadījumā, Civilās aviācijas aģentūra nekavējoties rīkojas, aizliedzot pasniegt mācību kursus vai nosakot attiecīgus ierobežojumus līdz brīdim, kad nacionālā mācību organizācija novērš 1. līmeņa neatbilstību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2.punkts izsaka noteikumu Nr. 373 7.1.3. apakšpunktu jaunā redakcijā paredzot, ka Civilās aviācijas aģentūra nacionālajai mācību organizācijai sagatavo 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu abos gadījumos, kad nacionālā mācību organizācija uzsāk tāda mācību kursa pasniegšanu, kas nav iekļauts deklarācijā un attiecīgā mācību kursa programma nav iesniegta Civilās aviācijas aģentūrā, ņemot vērā to, ka seku ziņā šos gadījumus var pielīdzināt noteikumu Nr. 373 7.1.3. apakšpunktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 8.1. apakšpunktā noteikts, ka gadījumā, kad nacionālā mācību organizācija Civilās aviācijas aģentūras noteiktā termiņā nav novērsusi konstatēto neatbilstību, Civilās aviācijas aģentūra to klasificē kā 1. līmeņa neatbilstību, neparedzot nacionālajai mācību organizācijai iespēju pagarināt 2. līmeņa neatbilstības novēršanas termiņu, turklāt noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktā noteikts, ka 1. līmeņa neatbilstības gadījumā Civilās aviācijas aģentūrai nekavējoties jārīkojas, aizliedzot vai ierobežojot nacionālās mācību organizācijas darbību. Tādējādi nacionālā mācību organizācija tiek nostādīta nelabvēlīgākā stāvoklī nekā apstiprinātās mācību organizācijas un deklarētās mācību organizācijas, kurām termiņa pagarināšana iespēja noteikta regulas Nr. 1178/2011 VI pielikuma ARA.GEN.350 punktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3.punkts papildina noteikumus Nr. 373 ar jaunu 8.1 punktu, paredzot iespēju nacionālajai mācību organizācijai pagarināt 2. līmeņa neatbilstības novēršanas termiņu kā tas ir paredzēts apstiprinātām mācību organizācijām un deklarētām mācību organizācijām, lai nodrošinātu nacionālām mācību organizācijām vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 9. punktā noteikts, ka par apstiprinātās mācību organizācijas, deklarētās mācību organizācijas un nacionālās mācību organizācijas mācību kursa programmas, darbības rokasgrāmatas un mācību rokasgrāmatas atbilstību regulas Nr. 1178/2011 I, VII un VIII pielikumam un noteikumiem Nr. 373 atbild attiecīgās mācību organizācijas atbildīgais vadītājs, taču šāds dokumentācijas uzskaitījums neaptver visu iespējamo dokumentu klāstu, tā kā katrā mācību organizācijā tas var atšķirties, turklāt dokumentācijas atbilstība tiesiskajam regulējumam vien nenodrošina mācību organizācijas darbības atbilstību kopumā. Šajā punktā norādītās atsauces uz attiecīgām regulu un noteikumu prasībām a priori iekļauj arī visu saistošo dokumentāciju, tajā skaitā minētās rokasgrāmatas un mācību kursa programmas, tādēļ atsevišķi to uzskaitīt nav nepieciešams. Tā, piemēram, apstiprinātās mācību organizācijas gadījumā, prasības mācību un darbības rokasgrāmatai iekļautas regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.130. punktā. Turklāt, ja tiek uzsvērta vienīgi mācību kursa programmas, darbības rokasgrāmatas un mācību rokasgrāmatas atbilstība prasībām, tiek ignorēta nepieciešamā atbilstība citām regulas Nr. 1178/2011 VII pielikumā iekļautajām prasībām, piemēram, regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORG.GEN.200. punktā minētajai pārvaldības sistēmai. Turpat, lieki ir norādīta atsauce atbilstībai regulas Nr. 1178/2011 I pielikumam, jo šajā pielikumā noteiktas prasības vienīgi lidojumu apkalpes locekļu FCL daļas apliecību (viegla gaisa kuģa pilota apliecības (LAPL), privātpilota apliecības (PPL), komercpilota apliecības (CPL), daudzpilotu lidmašīnas apliecības (MPL), aviolīniju transporta pilota apliecības (ATPL)) iegūšanai, taču prasības lidojumu apkalpes locekļu BFCL daļas apliecību (gaisa balonu pilotu apliecības (BPL)) un SFCL daļas apliecību (planiera pilota apliecības (SPL)) iegūšanai nav noteiktas. Arī šajā gadījumā vispārēja atbilstība regulas Nr. 1178/2011 VII pielikumam iekļauj mācību programmas atbilstību visiem iepriekš minētām apliecību kategorijām, tā kā šāda prasība ir noteikta tā paša pielikuma ORA.ATO.125 punkta “b” apakšpunktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 9. punktu, nosakot apstiprinātās mācību organizācijas, deklarētās mācību organizācijas un nacionālās mācību organizācijas atbildīgā vadītāja vispārīgu atbildību par attiecīgās organizācijas atbilstību attiecīgām prasībām. Līdztekus ar projekta 4., 11, 12., 13. un 15.punktu tiek svītrotas noteikumu Nr. 373 9., 15.2.1., 21., 24. un 26. punktos iekļautās atsauces uz regulas Nr. 1178/2011 I pielikumu, lai atsauce uz prasībām, pret kurām atbilstība nodrošināma, būtu precīza un nepārprotama.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 12., 21., 24. un 25. punktā uzskaitīto dokumentu klāsts neparedz tos dokumentus, kuri apliecina Noteikumu Nr. 373 11. punktā minētās pārvaldības sistēmas un tās elementu ieviešanu un uzturēšanu apstiprinātā mācību organizācijā kā tas noteikts regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punktā. Savukārt noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātā mācību organizācijā jābūt personālam, kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210., ORA.ATO.110. un ORA.ATO.210. punktā, taču šāds formulējums ir nepilnīgs, jo atbilstības uzraudzības vadītāja un drošuma vadītāja nepieciešamība nav noteikta nevienā no minētajiem punktiem, bet izriet no regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta prasībām ieviest un uzturēt atbilstošu pārvaldības sistēmu. Turklāt noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunkts šī brīža redakcijā ar konkrētu amatu uzskaitījumu neparedz personāla kombināciju daudzveidību un funkciju apvienošanas iespēju atkarībā no apstiprinātās mācību organizācijas darbības apmēra (sarežģīta vai vienkārša organizācija) un specifikas (piedāvāto kursu klāsts). Šī iemelsa dēļ apstiprinātās mācību organizācijas pretendenti Civilās aviācijas aģentūrā iesniedz nepilnīgu dokumentu klāstu, bet Civilās aviācijas aģentūra ir spiesta rīkoties saskaņā ar noteikumu Nr. 373 16.2. punktu un pieprasīt iesniegt trūkstošos dokumentus, kā rezultātā pagarinās pirmssertifikācijas dokumentu izskatīšanas posms.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5.punkts papildina noteikumu Nr. 373 12. punktā minēto dokumentu klāstu ar prasību iesniegt tādus dokumentus, kuri apliecina pārvaldības sistēmas un tās elementu ieviešanu un uzturēšanu un noteikumu Nr. 373 12.2. apakšpunktā iekļauj atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punktu un svītro noteikumu Nr. 373 12.2.1.-12.2.6. apakšpunktos uzskaitīto personālu, lai saīsinātu apstiprinātās mācību organizācijas pirmssertifikācijas posmu un lai iesniedzamo dokumentu klāsts apstiprināto mācību organizāciju pretendentiem būtu nepārprotams. Līdztekus ar projekta 10., 11. un 12.punktu tiek papildināts noteikumu Nr. 373 21., 24. un 25. punktā minēto dokumentu klāsts ar norādēm uz pārvaldības sistēmas dokumentāciju.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 12.3. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas mācību kursu programmai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.125. un ORA.ATO.225. punktā noteiktajam, savukārt noteikumu Nr. 373 12.4. apakšpunktā noteikts, ka apstiprinātās mācību organizācijas darbības rokasgrāmatai un mācību rokasgrāmatai jāatbilst regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.ATO.130. un ORA.ATO.230. punktā noteiktajam, taču gan ORA.ATO.225., gan ORA.ATO.230. punkts attiecas tikai uz tādām apstiprinātajām mācību organizācijām, kuras nodrošina apmācību komercpilota apliecības (CPL), daudzpilotu lidmašīnas apliecības (MPL) un aviolīniju transporta pilota apliecības (ATPL) iegūšanai. Attiecīgi apstiprinātajai mācību organizācijai, kas nodrošina apmācību vienīgi viegla gaisa kuģa pilota apliecības (LAPL), privātpilota apliecības (PPL), planiera pilota apliecības (SPL) vai gaisa balonu pilotu apliecības (BPL) un ar to saistītās kvalifikācijas atzīmes iegūšanai, tiek uzlikts papildu slogs.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5.punts izsaka noteikumu Nr. 373 12.3. un 12.4. apakšpunktu jaunā redakcijā, precizējot, ka attiecīgās prasības izpildāmas tad, ja tās ir piemērojamas, tādējādi pielāgojot apstiprinātās mācību organizācijas sertificēšanas prasības tās darbības specifikai (piedāvāto kursu klāstam).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 13.2. un 13.3. apakšpunktā noteikts, ka atbilstības uzraudzības vadītāja un drošuma vadītāja pozīciju apstiprinātā mācību organizācijā nosaka regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210. punkta “b” apakšpunkts, taču šāds apgalvojums nav pareizs, jo attiecīgā personāla nepieciešamība izriet no regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta prasībām ieviest un uzturēt atbilstošu pārvaldības sistēmu. Minētā pārvaldības sistēma iekļauj atbilstības uzraudzības un drošuma vadītāja pozīcijas saskaņā ar Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūras (turpmāk – EASA) izstrādātajiem pieņemamiem atbilstības nodrošināšanas līdzekļiem attiecīgajai regulas prasībai. Proti, AMC1 ORA.GEN.200(a)(1);(2);(3);(5) punkta “c” apakšpunktā un AMC1 ORA.GEN.200(a)(1) punkta “a” apakšpunktā noteikta drošuma vadītāja pozīcija, bet AMC1 ORA.GEN.200(a)(6) punkta 3. apakšpunktā - atbilstības uzraudzības vadītāja pozīcija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 6. un 7.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 13.2. un 13.3. apakšpunktu ievaddaļā, labojot atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta attiecīgiem apakšpunktiem, tādējādi norādot korektu atsauci uz apstiprinātās mācību organizācijā nepieciešamo personālu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 30.1. apakšpunktā noteikts, ka deklarētā mācību organizācijā jābūt personālam, kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punktā, taču šāds formulējums ir nepilnīgs, jo neparedz mācību kursu vadītāja vietnieka pozīciju, kuru atsevišķos gadījumos kā obligātu nosaka minētās regulas DTO.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punkts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 14.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 30.1. apakšpunktu, norādot atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma ORA.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punktu, tādējādi norādot korektu atsauci uz deklarētās mācību organizācijā nepieciešamo personālu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 7.1.1. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra nacionālajai mācību organizācijai sagatavo 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, ja nacionālā mācību organizācija [..] nenodrošina Civilās aviācijas aģentūras inspektoriem piekļuvi nacionālās mācību organizācijas [..] dokumentiem, pierakstiem, procedūrām un citiem dokumentiem, kas saistīti ar nacionālās mācību organizācijas darbību, taču šāds uzskaitījums ir liekvārdība un mulsina tiesību subjektu. Gan pieraksti, gan procedūras, gan citi dokumenti jau ir ar nacionālās mācību organizācijas darbību saistīti dokumenti, tādēļ atsevišķi prasīt piekļuvi arī dokumentiem nav nepieciešams.
Savukārt, noteikumu Nr. 373 30.4. apakšpunktā noteikts, ka deklarētās mācību organizācijas statusa pretendentam jāiesniedz dokuments, kas apliecina Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Regulai Nr. 376/2014 [..] atbilstošu atgadījumu ziņošanas sistēmas ieviešanu [..] un drošuma politiku, kurā ir noteikti līdzekļi un metodes, ko izmanto apdraudējuma identificēšanai, drošuma riska novērtēšanai un drošuma risku mazināšanas pasākumu ieviešanai. Šāds formulējums ir liekvārdība, tā kā regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktā norādītā drošuma politika jau pati par sevi iekļauj visus uzskaitītos elementus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.punkts svītro no noteikumu Nr. 373 7.1.1. apakšpunkta vārdu “dokumentiem”, jo pieraksti, procedūras, citi dokumenti jau ir ar nacionālās mācību organizācijas darbību saistīti dokumenti, tādēļ atsevišķi prasīt piekļuvi arī dokumentiem nav nepieciešams. Savukārt noteikumu projekta 15.punkts aizstāj noteikumu Nr. 373 30.4. apakšpunktā dokumentu uzskaitījumu ar atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunktā minēto drošuma politiku, kurā ir minēti noteikumu Nr. 373 30.4. apakšpunktā uzskaitītie dokumenti. Tādējādi, noteikumos Nr. 373 novēršot liekvārdību.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 32. punktā noteikts, ka deklarētā mācību organizācija un 42. punktā - nacionālā mācību organizācija, iesniedzot Civilās aviācijas aģentūrā šajos noteikumos minētos attiecīgos dokumentus, var uzsākt deklarācijā norādīto mācību kursu pasniegšanu, taču šādi izteikta norma šķietami atļauj uzsākt apmācību, nesagaidot Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu. Minētās organizācijas, iesniedzot noteikumu Nr. 373 norādīto dokumentāciju iegūst attiecīgās organizācijas statusu, taču tas neatļauj uzsākt mācību kursu pasniegšanu. Kā noteikts regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.110. punkta “a” apakšpunktā, deklarētā mācību organizācija ir tiesīga nodrošināt apmācību, ar nosacījumu, ka tā ir iesniegusi DTO.GEN.115. punktam atbilstošu deklarāciju. Savukārt regulas Nr. 1178/2011 VI pielikuma ARA.DTO.100. punkta “a” apakšpunktā Civilās aviācijas aģentūrai noteikts pienākums izsniegt deklarētai mācību organizācijai apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu pēc tam, kad tā ir pārbaudījusi, vai deklarācijā ir iekļauta visa regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.115. punktā noteiktā informācija. No tā izriet, ka Civilās aviācijas aģentūra ir tā, kas nosaka, vai deklarētā mācību organizācija ir iesniegusi regulas Nr. 1178/2011 VIII pielikuma DTO.GEN.115. punktam atbilstošu deklarāciju, izdodot apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu. Noteikumu Nr. 373 IV nodaļas prasības nacionālo mācību organizāciju sertificēšanai veidotas pēc deklarēto mācību organizāciju analoģijas, lai mazinātu risku lidojumu apkalpes locekļa apliecības pretendentam saņemt negatīvu apmācību, kā rezultātā tiek apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums, turklāt visām apmācībā iesaistītām pusēm ciešot zaudējumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 16. un 18.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 32. un 42. punktu. nosakot, ka attiecīgā mācību organizācija drīkst uzsākt mācību kursu pasniegšanu tikai tad, ja no Civilās aviācijas aģentūras ir saņemts attiecīgs apstiprinājums, lai novērstu gadījumus, kad lidojumu apkalpes locekļa apliecības pretendents saņem negatīvu apmācību, tiek apdraudēts civilās aviācijas lidojumu drošums un apmācībā iesaistītās puses cieš zaudējumus.
Līdztekus noteikumu projekta 2.punkts izsaka noteikumu Nr. 373 7.1.3. apakšpunktu jaunā redakcijā, lai gadījumos, kad nacionālā mācību organizācija uzsāk tāda mācību kursa pasniegšanu, par kuru tā nav saņēmusi attiecīgu apstiprinājumu, Civilajai aviācijas aģentūrai būtu iespēja sagatavot 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 40.4.1.3. apakšpunktā noteikts, ka par atbildīgo vadītāju nacionālā mācību organizācijā var norīkot personu, kura pēdējo triju gadu laikā nav bijusi atbildīgā persona tādā apstiprinātā mācību organizācijā, deklarētā mācību organizācijā vai nacionālā mācību organizācijā, kuras darbība apturēta vai ierobežota sakarā ar pieļautajiem pārkāpumiem vai neatbilstībām gaisa kuģu lidojumu drošuma jomā. Turpat noteikumu Nr. 373 13.1.3. apakšpunktā noteikts, ka par atbildīgo vadītāju apstiprinātā mācību organizācijā var norīkot personu, kura pēdējo triju gadu laikā nav bijusi atbildīgais vadītājs, atbilstības uzraudzības vadītājs vai drošuma vadītājs tādā apstiprinātā mācību organizācijā, deklarētā mācību organizācijā vai nacionālā mācību organizācijā, kuras darbība apturēta vai ierobežota sakarā ar pieļautajiem pārkāpumiem vai neatbilstībām gaisa kuģu lidojumu drošuma jomā. No tā izriet, ka nacionālo mācību organizāciju pretendenti tiek nostādīti neizdevīgākā situācijā nekā apstiprināto mācību organizāciju pretendenti, jo jēdziens “atbildīgā persona” ir nekonkrēts, tādējādi pakļaujot ierobežojumam plašāku personu loku.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 17. punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 40.4.1.3. apakšpunktu, nosakot atbildīgās personas, kuras var ieņemt atbildīgā vadītāja amatu nacionālā mācību organizācijā analoģiski noteikumu Nr. 373 13.1.3. apakšpunktā noteiktajam, lai nodrošinātu nacionālām mācību organizācijām vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē, vienādojot noteikumu Nr. 373 13.1.3. un 40.4.1.3. apakšpunkta prasības.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 46.1. un 48.1. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra [..] pieņem lēmumu izsniegt apliecinājumu par deklarācijas pieņemšanu [..], taču praksē tiek izsniegts apstiprinājums par deklarācijas saņemšanu analoģiski noteikumu Nr. 373 III nodaļā minētajām deklarētajām mācību organizācijām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 19. un 20. punkts aizstāj noteikumu Nr. 373 46.1. un 48.1. apakšpunktā vārdus “apliecinājumu par deklarācijas pieņemšanu” ar vārdiem “apstiprinājumu par deklarācijas saņemšanu”, tādējādi vienādojot noteikumu Nr. 373 III nodaļā izmantoto terminoloģiju.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 48.2. apakšpunktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra [..] pieņem lēmumu aizliegt mācību kursu uzsākšanu vai aizliegt uzsākto mācību kursu turpināšanu, ja deklarācijā nav iekļauta pieprasītā informācija vai nav iesniegti pieprasītie dokumenti. Saskaņā ar noteikumu Nr. 373 8.2. apakšpunktu Civilās aviācijas aģentūra aizliedz vai ierobežo mācību kursu pasniegšanu, sagatavojot nacionālajai mācību organizācijai 1. līmeņa neatbilstības ziņojumu, kas nacionālajai mācību organizācijai uzliek pienākumu noteiktā termiņā iesniegt Civilās aviācijas aģentūrā konstatētās neatbilstības cēloņu analīzi un neatbilstības novēršanas plānu. Savukārt personas, kuras bijušas attiecīgās nacionālās mācību organizācijas atbildīgais vadītājs, atbilstības uzraudzības vadītājs vai drošuma vadītājs, trīs gadus nevarēs ieņemt atbildīgā vadītāja amatu nevienā citā mācību organizācijā, kuru sertificē saskaņā ar noteikumiem Nr. 373. Tas izriet no noteikumu Nr. 373 13.1.3. un 40.4.1.3 apakšpunkta prasības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 21. punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 48.2. apakšpunktu, aizstājot vārdus “aizliegt mācību kursu uzsākšanu vai aizliegt uzsākto mācību kursu turpināšanu” ar vārdiem “atteikt nacionālās mācību organizācijas attiecīga apstiprinājuma izsniegšanu”, lai nacionālajām mācību organizācijām neuzliktu papildu pienākumus un ierobežojumus, kas izriet no 1.līmeņa neatbilstības ziņojuma saņemšanas fakta. Attiecīgais apstiprinājums jāsaprot kā apstiprinājums, kas izdots par noteikumu Nr. 373 42. punktā vai 43. punktā minēto mācību kursu pasniegšanu.
Problēmas apraksts
Civilās aviācijas aģentūras kompetencē ir sertificēt dažādas apstiprinātās mācību organizācijas, kas sagatavo civilās aviācijas personālu dažādās aviācijas nozarēs. Neņemot vērā katras apstiprinātās mācību organizācijas specifiku, pamats to sertifikācijai ir viens, visām ir jāievieš un jāuztur pārvaldības sistēma, kā arī jāievieš un jāuztur drošuma politika. Līdz ar to, noteikumu Nr.373 52.1 punktā nosakot, ka angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas sertifikātu var iegūt apstiprināta mācību organizācija, kura ir sertificēta šo noteikumu II nodaļā minētajā kārtībā, ierobežo to pakalpojumu sniedzēju skaitu, kas varētu nodrošināt angļu valodas zināšanu pārbaudes lidojumu apkalpes locekļiem, ja iegūtu šādas tiesības. Piemēram, arī gaisa satiksmes dispečeriem ir obligāta prasība pierādīt angļu valodas zināšanu līmeni un dispečeriem šādas pārbaudes veic Civilās aviācijas aģentūras sertificētas apstiprinātās mācību organizācijas, kas sagatavo gaisa satiksmes vadības dispečerus. Ņemot vērā, ka angļu valodas zināšanu pārbaudes formāts gan lidojumu apkalpes locekļiem, gan gaisa satiksmes dispečeriem ir ļoti līdzīgs, nav nepieciešams nošķirt, ka  lidojumu apkalpes locekļiem pārbaudes drīkst veikt tikai mācību organizācijas, kas sagatavo lidojumu apkalpes locekļus, un savukārt gaisa satiksmes vadības dispečeriem – tikai mācību organizācijas, kas sagatavo dispečerus. Ir jāsakārto tiesiskais regulējums tā, lai jebkura Civilās aviācijas aģentūras sertificēta apstiprinātā mācību organizācija, ja nodrošina atbilstību noteikumu Nr. 373 IV.1 nodaļas prasībām, būtu tiesīga pretendēt uz angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas sertifikātu, ar kuru tiek piešķirtas tiesības veikt angļu valodas zināšanu pārbaudi gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 22. punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 52.1 punktu, pirmajā teikumā, aizstājot vārdus “var iegūt apstiprināta mācību organizācija, kura ir sertificēta šo noteikumu II nodaļā minētajā kārtībā un” ar vārdiem “ar kuru tiek piešķirtas tiesības veikt angļu valodas zināšanu pārbaudi gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļiem, var iegūt Civilās aviācijas aģentūras sertificēta apstiprināta mācību organizācija”, lai nodrošinātu vienlīdzīgu konkurētspēju aviācijas nozarē un lidojumu apkalpes locekļiem radītu plašākas izvēles iespējas, pie kura pakalpojuma sniedzēja kārtot angļu valodas zināšanu pārbaudes. Ņemot vērā, ka tiek grozīts noteikumu Nr. 373 52.1 punkts, noteikumu projekta 23. punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr. 373 52.6 punktu, aizstājot atsauces uz noteikumu Nr. 373 12.4. apakšpunktu un 14. punktu, ar nosacījumu, ka angļu valodas zināšanu pārbaudes organizācijas noteikumu Nr. 373 52.34. apakšpunktā minēto rokasgrāmatu var izstrādāt kā atsevišķu dokumentu vai integrēt to jau esošās apstiprinātās rokasgrāmatās, nedublējot informāciju un nodrošinot kopēju satura rādītāju katra dokumenta sākumā.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 4. pielikuma 4. punktā noteikts, ka nacionālo mācību organizāciju mācību rokasgrāmatā jāiekļauj mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu saraksts, taču nav noteiktas prasības (vienots standarts) saskaņā ar kurām šāds saraksts izstrādājams. Vēsturiski nacionālo mācību organizāciju mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu saraksti tika apstiprināti pēc Vienotām aviācijas prasībām lidojumu apkalpes licencēšanai (JAR-FCL), taču spēkā stājies Eiropas regulējums. Regulas Nr.1178/2011 I pielikums (FCL daļa) balstīts uz minētajiem JAR-FCL, taču laika gaitā aviācija attīstījusies un esošos sarakstus nepieciešams pārskatīt. Šāds uzdevumu saraksts ir iekļauts regulas Nr. 1178/2011 I pielikumā, kas tiešā veidā nav saistošs nacionālām mācību organizācijām. Tomēr, ņemot vērā to, ka gan nacionālo pilotu apliecību turētāji, gan Eiropas pilotu apliecību turētāji izmanto vienotu gaisa telpu, to zināšanas un lidojumu prasme nedrīkst atšķirties, lai netiktu apdraudēts civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošums. Tādēļ nacionālās mācību organizācijas mācību kursu programmā iekļauto mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu sarakstu būtu nepieciešams salāgot ar regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma prasībām, atbilstoši mācību kursa programmai, kuru nodrošina nacionālā mācību organizācija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 26. punkts papildina noteikumu 4. pielikuma 4. punktu ar atsauci uz regulas Nr. 1178/2011 I pielikumu, tādējādi nosakot vienotu standartu visiem  lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējiem attiecībā uz mācību kursu programmā iekļauto mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu sarakstu, lai nodrošinātu civilās aviācijas lidojumu drošumu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 6. pielikuma 2.4. apakšpunktā noteikts, ka valodas prasmju pārbaudes organizācijām līdztekus informācijai par atbilstības uzturēšanu piemērojamām prasībām, rokasgrāmatā jāiekļauj informācija arī par pārvaldības sistēmu, tostarp pārvaldības sistēma un tās darbības principi, pārvaldības sistēmas dokumentācija, procedūras un formas. Tomēr, ņemot vērā to, ka noteikumu Nr. 373 6. pielikumā uzskaitītā rokasgrāmatā iekļaujamā informācija jau ir pārvaldības sistēmas elementi, kā, piemēram, noteikumu Nr. 373 6. pielikuma 2.2. apakšpunktā minētā organizācijas struktūra un personāls vai 2.3. apakšpunktā minētā drošuma politika, kā arī 2.4. apakšpunktā minētā atbilstības uzturēšana, prasība iekļaut pārvaldības sistēmu rokasgrāmatā ir lieka.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 27. punkts izsaka noteikumu Nr.373 6. pielikumu jaunā redakcijā, attiecīgi no noteikumu Nr. 373 6. pielikuma 2.4. apakšpunkta svītrojot prasību ieviest pārvaldības sistēmu un svītrojot noteikumu Nr. 373 6. pielikuma 2.4.1. un 2.4.2. apakšpunktus.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 373 4. pielikuma 4. punkta grozījumiem nepieciešams noteikt samērīgu ieviešanas termiņu, kurā jau sertificētās nacionālās mācību organizācijas varētu veikt nepieciešamos grozījumus mācību rokasgrāmatās. Ja šāds periods netiek paredzēts, brīdī, kad stāsies spēkā Noteikumu Nr. 373 grozījumi, visas līdz šim sertificētās nacionālās mācību organizācijas automātiski kļūst prasībām neatbilstošas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 24. punkts papildina noteikumus Nr. 373 ar 56. punktu, nosakot pārejas periodu Nacionālām mācību organizācijām, kuras ir sertificētas līdz noteikumu grozījumu Nr. 373 4. pielikuma spēkā stāšanās brīdim. Minētais termiņš (2024. gada 31. decembris) ir samērīgs laika periods, kurā iespējams nodrošināt atbilstību jaunajam regulējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Komersanti, kuru galvenā saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republika un kam piešķirts deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statuss, kā arī šī statusa pretendenti.
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumu projekts attiecas uz deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statusu ieguvušām fiziskām personām un tādām fiziskām personām, kuras šādu statusu vēlas iegūt.
Noteikumu grozījumu projekts komersantiem padara saprotamāku kārtību, kādā Latvijas Republikā sertificē fiziskās personas, kurām ir tiesības sagatavot civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļus.
Juridiskās personas
  • Latvijas Republikā apstiprinātās mācību organizācijas sertifikāta turētāji, kā arī šī sertifikāta pretendenti. Juridiska persona vai iestāde, kuras galvenā saimnieciskās darbības vieta ir Latvijas Republika un kam piešķirts deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statuss, kā arī šī statusa pretendents.
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumu projekts attiecas uz apstiprinātās mācību organizācijas sertifikātu ieguvušām juridiskām personām un iestādēm, deklarētās mācību organizācijas vai nacionālās mācību organizācijas statusu ieguvušām juridiskām personām un iestādēm, kā arī tādām juridiskām personām un iestādēm, kuras šādu sertifikātu vai statusu vēlas iegūt.
Noteikumu grozījumu projekts komersantiem padara saprotamāku kārtību, kādā Latvijas Republikā sertificē juridiskās personas un iestādes, kurām ir tiesības sagatavot lidojumu apkalpes locekļus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32011R1178
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011. gada 3. novembra Regula (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” OV L 311, 25.11.2011).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dokuments "ICAO valodas prasmes prasību īstenošanas rokasgrāmata" (doc 9835).
Apraksts
Dokumentā noteiktas detalizētas prasības aviācijas valodu zināšanas līmeņa pārbaužu veikšanai, kā arī noteiktas pamata prasības organizācijām, kuras vēlas iegūt tiesības veikt valodu zināšanu pārbaudes.
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūras (EASA) dokuments "Pieņemamie līdzekļi atbilstības nodrošināšanai. FCL daļa".
Apraksts
Dokumenta AMC1 FCL.055 punktā noteikti pamata kritēriji attiecībā uz aviācijas valodu zināšanu pārbaudi, lai nodrošinātu atbilstību regulas Nr.1178/2011 I pielikuma FCL.055 punkta prasībām. Šajā dokumentā arī ir ietverta atsauce uz ICAO Doc 9835.

5.3. Cita informācija

Apraksts
ICAO doc 9835 noteiktajam ir liels informācijas apjoms, ko ne pēc apjoma ne juridiskās tehnikas nav iespējams iestrādāt nacionālajā normatīvajā aktā.
Savukārt, lai gan EASA dokumentā "Pieņemamie līdzekļi atbilstības nodrošināšanai. FCL daļa" AMC1 FCL.055. punkta “n” apakšpunktā noteiktās prasības nav apjomīgas, taču saglabājot normatīvajā aktā atsauci uz ICAO dokumentu gan vienveidības, lietderības nolūkā būtu jāsaglabā arī atsauce uz EASA dokumentu, nevis veidot vēl vienu pielikumu projektam.
ICAO doc 9835 ir tulkots latviešu valodā un pieejams:
1) Valsts valodas centra mājas lapā: https://www.vvc.gov.lv/lv/starptautiskie-tiesibu-akti/doc-9835-an453-manual-implementation-icao-language-proficiency-requirements;
2) Civilās aviācijas aģentūras mājas lapā: https://www.caa.gov.lv/lv/ar-lr-tiesibu-aktiem-saistitie-starptautiskie-dokumenti.
EASA dokuments "Pieņemamie līdzekļi atbilstības nodrošināšanai. FCL daļa" ir tulkoti latviešu valodā un pieejams:
1) Valsts valodas centra mājas lapā: https://www.vvc.gov.lv/lv/media/12398/download?attachment;
2) Civilās aviācijas mājas lapā: https://www.caa.gov.lv/lv/media/2181/download?attachment

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011. gada 3. novembra Regula (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” OV L 311, 25.11.2011).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.1178/2011 VII pielikuma ORA.GEN.210. punkta “a” apakšpunkts
4.punkts (noteikumu Nr.373 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “i” apakšpunkts
4.punkts (noteikumu Nr.373 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.200., ORA.GEN.210., ORA.ATO.110., ORA.ATO.210. punkts
5.punkts (noteikumu Nr.373 12.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.ATO.125., ORA.ATO.225. punkts
5.punkts (noteikumu Nr.373 12.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.ATO.130., ORA.ATO.230. punkts
5.punkts (noteikumu Nr.373 12.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.215. punkts
5.punkts (noteikumu Nr.373 12.5. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta 6. punkts
6.punkts (noteikumu Nr.373 13.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VII pielikuma ORA.GEN.200. punkta “a” apakšpunkta 1. punkts
7.punkts (noteikumu Nr.373 13.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VIII pielikuma DTO.GEN.250. punkta “b” apakšpunkta 1. punkts
14.punkts (noteikumu Nr.373 30.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
VIII pielikuma DTO.GEN.210. punkta “a” apakšpunkta 1. punkta “ii” apakšpunkts
15.punkts (noteikumu Nr.373 30.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011
10.a panta 1. punkta otrā daļa
16.punkts (noteikumu Nr.373 32. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.1178/2011 I pielikums
26.punkts (noteikumu Nr.373 4.pielikuma 4.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu Nr. 373 4. pielikuma 4. punktā noteikts, ka nacionālo mācību organizāciju mācību rokasgrāmatā jāiekļauj mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu saraksts, taču nav noteiktas prasības (vienots standarts) saskaņā ar kurām šāds saraksts izstrādājams. Vēsturiski nacionālo mācību organizāciju mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu saraksti tika apstiprināti pēc Vienotām aviācijas prasībām lidojumu apkalpes licencēšanai (JAR-FCL), taču spēkā stājies Eiropas regulējums. Regulas Nr.1178/2011 I pielikums (FCL daļa) balstīts uz minētajiem JAR-FCL, taču laika gaitā aviācija attīstījusies un esošos sarakstus nepieciešams pārskatīt. Šāds uzdevumu saraksts ir iekļauts regulas Nr. 1178/2011 I pielikumā, kas tiešā veidā nav saistošs nacionālām mācību organizācijām. Tomēr, ņemot vērā to, ka gan nacionālo pilotu apliecību turētāji, gan Eiropas pilotu apliecību turētāji izmanto vienotu gaisa telpu, to zināšanas un lidojumu prasme nedrīkst atšķirties, lai netiktu apdraudēts civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošums. Tādēļ nacionālās mācību organizācijas mācību kursu programmā iekļauto mācību lidojumu un teorētisko zināšanu uzdevumu sarakstu būtu nepieciešams salāgot ar regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma prasībām, atbilstoši mācību kursa programmai, kuru nodrošina nacionālā mācību organizācija.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dokuments "ICAO valodas prasmes prasību īstenošanas rokasgrāmata" (doc 9835).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dokuments "ICAO valodas prasmes prasību īstenošanas rokasgrāmata" (doc 9835) kopumā.
Projekta 22.punkts (noteikumu Nr.373 52.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav
Cita informācija
-
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūras (EASA) dokuments "Pieņemamie līdzekļi atbilstības nodrošināšanai. FCL daļa".
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
EASA dokumenta "Pieņemamie līdzekļi atbilstības nodrošināšanai. FCL daļa" AMC1 FCL.055 punkta "n" apakšpunkts.
Projekta 22.punkts (noteikumu Nr.373 52.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e76acd4a-47cb-495c-8955-71a6f64ac499

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi