Anotācija (ex-ante)

22-TA-2010: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 6. marta noteikumos Nr. 149 "Vadītāju reģistrācijas noteikumi pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 35. panta astoto daļu un Ministru kabineta 2018. gada 6. marta noteikumiem Nr.149 “Vadītāju reģistrācijas noteikumi pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili” (turpmāk – MK noteikumi Nr.149) ir noteiktas prasības, kādām jāatbilst vadītājiem, kas vada transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili vadītājiem, un ir noteikts, ka vadītājiem jābūt reģistrētiem taksometru vadītāju reģistrā. Vadītāju reģistrāciju taksometru vadītāju reģistrā, taksometru vadītāju izslēgšanu no reģistra un taksometru vadītāju reģistrā iekļautās informācijas aktualizēšanu veic VSIA “Autotransporta direkcija”.  
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams precizēt un pilnveidot MK noteikumu Nr.149 ietvertās normas.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projekts izstrādāts, jo kopš 2018. gada marta, kad tika uzsākta vadītāju reģistrācija taksometru vadītāju reģistrā, ir stājušies spēkā jauni normatīvie akti un konstatēti problēmjautājumi, kuru dēļ nepieciešams precizēt un pilnveidot MK noteikumos Nr.149 ietvertās normas.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.149 3.5.apakšpunkts nosaka vienu no prasībām, kurai jāatbilst vadītājam, proti, vadītājs nav administratīvi sodīts par pasažieru pārvadāšanas noteikumu pārkāpšanu. 2018. gadā, kad Ministru kabinets apstiprināja šādu prasību, bija spēkā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss un vadītājs tika uzskatīts par atbilstošu šai prasībai, ja nebija administratīvi sodīts par pārkāpumiem, kas paredzēti Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.32 pantā “Pasažieru pārvadāšanas noteikumu pārkāpšana”. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss spēku zaudēja 2020. gada 1. jūlijā un no 2020. gada 1. jūlija stājās spēkā Autopārvadājumu likuma VI nodaļa, kurā ir atrunāta administratīvā atbildība autopārvadājumu jomā un kompetence sodu piemērošanā.

No 2020. gada 1. jūlija, kad stājās spēkā Autopārvadājumu likuma VI nodaļa, vadītājs tiek uzskatīts par atbilstošu MK noteikumu Nr.149 3.5.apakšpunktā noteiktajai prasībai, ja vadītājs nav administratīvi sodīts par pārkāpumiem, kas noteikti Autopārvadājumu likuma 57. pantā “Pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru un vieglo automobili veikšanas noteikumu pārkāpšana”. Turklāt, tā kā Autopārvadājumu likuma 57. panta otrā daļa paredz, ka vadītājam par izdarīto pārkāpumu var izteikt arī brīdinājumu, tad nav samērīgi brīdinājuma izteikšanas gadījumā vadītāju izslēgt no taksometru vadītāja reģistra.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot Autopārvadājumu likuma 57. pantu, ar noteikumu projektu paredzēts izteikt MK noteikumu Nr.149  3.5.apakšpunktu jaunā redakcijā, proti, turpmāk vadītājs tiks uzskatīts par atbilstošu MK noteikumu 3.5.apakšpunktā noteiktajai prasībai, ja vadītājs nebūs administratīvi sodīts ar naudas sodu par pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru un vieglo automobili veikšanas noteikumu pārkāpšanu.
 
Problēmas apraksts
MK noteikumu 4.punkts nosaka, ka vadītājs, iesniedzot iesniegumu Autotransporta direkcijā, apliecina savu atbilstību šo noteikumu 3.2.apakšpunktā minētajai prasībai (valsts valodas zināšanas ne zemāk kā B līmeņa 1.pakāpē). No 2020. gada 17. augusta vadītāji, lai apliecinātu savu atbilstību šo noteikumu 3.2.apakšpunktā minētajai prasībai, reģistrējoties Taksometru vadītāju reģistrā, iesniedz arī dokumentu, kas apliecina valsts valodas zināšanas ne zemāk kā B līmeņa 1. pakāpē. Lēmums pastiprināt valsts valodas pārbaudi tika pieņemts, jo bija vairāki gadījumi, kad vadītāji, kuri veic pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, nesaprot, ko pasažieris viņam saka, un nespēj sniegt atbildi latviešu valodā. Līdz 2020. gada 17. augustam vadītājiem, reģistrējoties Taksometru vadītāju reģistrā, bija jāapliecina, ka valsts valodas zināšanas ir atbilstošas vismaz B līmeņa 1. pakāpei, tomēr, izvērtējot situāciju, konstatēts, ka vairāki vadītāji rīkojušies negodprātīgi, tādēļ nepieciešama papildu kontrole. Tā kā no 2020. gada 17. augusta VSIA “Autotransporta direkcija” rīcībā ir vadītāju, kuri atbilst MK noteikumu Nr.149 3.2.apakšpunktā minētajai prasībai, dokumenti, kas apliecina valsts valodas zināšanas ne zemāk kā B līmeņa 1. pakāpē, tad, lai mazinātu administratīvo slogu, nepieciešams paredzēt, ka vadītājs, kurš jau vienreiz, reģistrējoties Taksometru vadītāju reģistrā, ir ar dokumentiem apliecinājis savu atbilstību MK noteikumu Nr.149 3.2.apakšpunktam, atkārtoti šos dokumentus neiesniedz.
 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu nosaka, ka, ja taksometru vadītāja reģistrā nav pieejama informācija par vadītāja atbilstību šo noteikumu 3.2.apakšpunktā minētajai prasībai, vadītājs atbilstību 3.2.apakšpunktā minētajai prasībai apliecina, iesniegumam pievienojot valsts valodas prasmi apliecinošu dokumentu.
 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.149 5. un 21.punkts nosaka, ka vadītāju reģistrācijas iesniegumu VSIA “Autotransporta direkcija” no 2019. gada 1. janvāra izskata 7 darbadienu laikā, bet līdz 2018. gada 31. decembrim iepriekš minētie iesniegumi tika izskatīti Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā. No 2020. gada 17. augusta, kad vadītāji, lai apliecinātu savu atbilstību šo noteikumu 3.2.apakšpunktā minētajai prasībai, reģistrējoties Taksometru vadītāju reģistrā, iesniedz arī dokumentu, kas apliecina valsts valodas zināšanas ne zemāk kā B līmeņa 1. pakāpē, vadītāja iesniegumu nav iespējams izskatīt 7 darbadienu laikā, jo nepieciešams izvērtēt vadītāju iesniegto dokumentu, kas apliecina valsts valodas zināšanas patiesumu, sazinoties, piemēram, gan ar attiecīgajām izglītības iestādēm, gan ar Valsts izglītības satura centru. No 2020. gada 17. augusta VSIA “Autotransporta direkcija” Valsts policijai ir nosūtījusi lietas materiālus kopā par 44 vadītāju iesniegtajiem aizdomīgiem valsts valodu apliecinošiem dokumentiem un saņemta informācija, ka 42 gadījumos ir ierosinātas krimināllietas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka vadītāja iesniegumu VSIA “Autotransporta direkcija” izskata Administratīvā procesa likumā noteiktajos termiņos un ka 21.punkts tiek svītrots.
 
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumi Nr. 541 “Noteikumi par tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili” nosaka, ka tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējs no 2021. gada 1. jūlija nekavējoties pēc komercpārvadājuma beigām nosūta Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par katru tiešsaistē veikto braucienu. Veicot nodoto datu analīzi, sadarbībā ar VID ir konstatētas neprecizitātes pakalpojumu sniedzēju iesniegtajos datos. Pakalpojumu sniedzēji skaidro, ka šādas situācijas rodas, jo šobrīd pakalpojumu sniedzēji nesaņem informāciju par vadītāju personas kodiem un rodas kļūdas, manuāli identificējot personas tikai pēc vārda uzvārda, taksometru vadītāja reģistrācijas numura un vadītāja apliecības numura. Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts tiek papildināts ar normu, paredzot informācijas apjomu, kāds tīmekļvietnei vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējam no Taksometru vadītāja reģistra pieejams tiešsaistes datu apmaiņas pieslēguma veidā. VSIA “Autotransporta direkcija” ar attiecīgo tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēju noslēdz rakstveida vienošanos par taksometru vadītāja reģistra pieejamību tiešsaistes datu apmaiņas pieslēguma veidā. Ņemot vērā iepriekš minēto un to, ka palielinās VSIA “Autotransporta  direkcija” noslodze šādu datu apmaiņas risinājumu uzturēšanai, kurus savā saimnieciskajā darbībā izmanto privātā sektora komersanti tiešā vai netiešā veidā no tā gūstot materiālo labumu, tad VSIA “Autotransporta direkcija” piekļuvi taksometru vadītāju reģistram tiešsaistes datu apmaiņas pieslēguma veidā nodrošina par maksu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt, kāds informācijas apjoms par taksometru vadītāja reģistrā reģistrētu vadītāju tiešsaistes datu apmaiņas pieslēguma veidā pieejams valsts informācijas sistēmā “Autopārvadātāju informatīvajā datu bāze” reģistrētam tīmekļvietņu vai mobilo pakalpojumu sniedzējam, noslēdzot rakstveida vienošanos ar VSIA “Autotransporta direkcija”.
 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.149 9.punkts nosaka, ka vadītājam 5 darbdienu laikā no reģistrācijas tiek izgatavota un nosūtīta uz reģistrācijas iesniegumā norādīto pasta adresi vadītāja reģistrācijas apliecība. Vadītāja apliecība bez vadītāja reģistrācijas taksometru vadītāju reģistrā nav derīga. No 2023. gada 1. janvāra plānots atteikties no vadītāja reģistrācijas apliecības izsniegšanas un līdz ar to nākotnē neradīsies situācijas, kurā vadītāji jau ir reģistrēti taksometru vadītāju reģistrā, bet sniegt pakalpojumu nedrīkst, jo nav vēl saņēmuši vadītāja apliecību. Uz šo brīdi, ja vadītājs tiek izslēgts no reģistra, tīmekļvietņu vai mobilo pakalpojumu sniedzējiem šiem vadītājiem ir jābloķē piekļuve pakalpojumu sniegšanai un apliecības esamība situāciju nemaina. Turklāt, ja vadītājs izslēgts no taksometru vadītāja reģistra, apliecību var tāpat novietot uz paneļa un līdz ar to maldināt pasažierus. Ja pakalpojums tiek sniegts, izmantojot mobilo lietotni gan pārvadājumos ar vieglo automobili, gan taksometros, pasažierim visa informācija par vadītāju un reģistrāciju ir pieejama mobilajā lietotnē. 
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka no 2023. gada 1. janvāra VSIA “Autotransporta direkcija” vairs neizgatavos un vadītājiem neizsniegs reģistrācijas apliecības. Latvijas autopārvadājumu kontroles institūcijām taksometru vadītāju reģistrs ir pilnā mērā pieejams un līdz ar to tās par attiecīgā vadītāja reģistrācijas faktu varēs pārliecināties taksometru vadītāju reģistrā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersanti, kas veic pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru vai vieglo automobili.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Precizētas prasības reģistrācijai taksometru vadītāju reģistrā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumos Nr. 405 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru”;

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus attiecībā par taksometra vadītāja apliecībām. 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumos Nr. 389 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus attiecībā par taksometra vadītāja apliecībām. 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi