Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-787: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 805 "Noteikumi par nekustamā īpašuma darījumu starpnieka kvalifikācijas celšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
MK Noteikumu projekts sagatavots pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, lai precizētu normatīvā akta normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 805 “Noteikumi par nekustamā īpašuma darījumu starpnieka kvalifikācijas celšanas pasākumiem” (turpmāk – MK Noteikumi Nr.805) tika izstrādāti, pamatojoties uz Nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbības likuma (turpmāk – Likums) 13. pantu.
2020. gada 1. augustā stājās spēkā Likums, kas paredz regulēt nekustamā īpašuma darījumu starpnieku (turpmāk – starpnieki) profesionālās darbības tiesiskos pamatus un nodrošināt šo personu profesionālās darbības uzraudzību, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu un sekmētu stabilu, drošu un uzticamu starpniecības pakalpojumu sniegšanu. Saskaņā ar  Likuma 13. pantu starpnieks piedalās kvalifikācijas celšanas pasākumos. Starpnieka minimālais kvalifikācijas celšanas pasākumu apjoms un saturs ir noteikts  MK Noteikumos Nr.805.
Saskaņā ar MK Noteikumu projektu starpnieks ir atbildīgs par savu kvalifikācijas celšanu. Starpnieks viena kalendārā gada laikā nodrošina ne mazāk kā 40 akadēmiskās stundas kvalifikācijas celšanai (turpmāk – kvalifikācijas stundas) apgūšanu pie apmācību piedāvātāja, kas ir akreditēta izglītības iestāde, valsts pārvaldes iestāde, juridiska persona, personu apvienība vai nodibinājums, kura pamatfunkcijās  vai darbības veidā ietilpst šādu kvalifikācijas celšanas pasākumu organizēšana un kuriem ir atbilstoša pieredze un kvalifikācija šādu apmācību organizēšanā, kā arī kuri spēj nodrošināt kvalificētus pasniedzējus MK Noteikumos Nr.805 noteikto tēmu apguvei. Starpnieks uzskaita savas kvalifikācijas stundas un nodrošina to apliecinošās informācijas uzglabāšanu.
Starpnieks vai starpnieka pilnvarotā persona Likumā noteiktā termiņā sniedz informāciju par kvalifikācijas celšanas pasākumiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.805 ir ietvertas dažādas tēmas, kuras starpnieks var apgūt, lai celtu savu kvalifikāciju, viena no šādām tēmām ir noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma piemērošana. Praktiski izskatot starpnieku kvalifikācijas celšanas dokumentus, Ekonomikas ministrija konstatēja, ka daudzi starpnieki iesniedz Valsts ieņēmuma dienesta apliecību, kura apliecina, ka starpnieks ir apguvis tēmu - noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma piemērošana, bet, pēc esošā regulējuma, Valsts ieņēmumu dienests neklasificējas kā apmācību piedāvātājs, līdz ar to, starpniekam šāda veida apmācība netiek akceptēta kā kvalifikācijas celšanas pasākums.
MK noteikumu Nr.805 5.6 punkts nosaka starpnieka kvalifikācijas celšanas pasākuma tēmu - darījuma sagatavošana, noformēšana un darbs ar klientu. Starpnieks, ceļot kvalifikāciju, var apgūt, piemēram, fotografēšanas prasmes, kuras ir nepieciešamas starpnieka ikdienas darbā, lai sagatavotu un noformētu piedāvājumu. Ja starpnieks kalendārā gadā ir apguvis 40 akadēmiskās stundas fotografēšanas prasmju uzlabošanai, tad apgūtās prasmes ir nesamērīgi apjomīgas attiecībā pret starpnieka ikdienas darba specifiku.
Praktiski izskatot starpnieku kvalifikācijas celšanas dokumentus un uzklausot starpniekus, tiek secināts, ka daudzi starpnieki ir cēluši savu kvalifikāciju 160 akadēmiskās stundas un vairāk viena kalendārā gada ietvaros, jo šobrīd apmācību piedāvājums tirgū, par starpniekam atbilstošām tēmām, nav liels un līdz ar to starpniekiem ir jāizvēlas apmācības, kuru apjoms ir vairāk nekā 40 akadēmiskās stundas.
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts paredz papildināt MK Noteikumu Nr.805 ar  2. punktu, nosakot, ka apmācību piedāvātājs var būt valsts pārvaldes iestāde (piemēram, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts darba inspekcija), kas sniedz aktuālo informāciju par nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojuma sniegšanas jomu. Papildus tiek noteikts, ka apmācību piedāvātājs var būt kredītiestādes (bankas), kas sniedz aktuālo informāciju par nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojuma sniegšanas jomu. Tajā pašā laikā starpnieks, kas atbilst MK Noteikumu Nr.805 2.punktam kā apmācību piedāvātājs, nevar būt vienlaicīgi apmācību piedāvātājs un apmācāmais.
MK Noteikumu projekts paredz papildināt MK Noteikumu Nr.805 ar  5.6. punktu ar nosacījumu, ka ne vairāk kā 10% no kopējā apmācību stundu skaita var būt veikta apmācība par darījuma sagatavošanu, noformēšanu un darbs ar klientu, ja starpnieks apgūst tādas prasmes kā fotografēšana, vizuālā piedāvājuma noformēšana u.tml.
MK Noteikumu projekts paredz papildināt MK Noteikumus Nr.805 ar  7. punktu, nosakot, ja  starpnieks ceļ kvalifikāciju vairāk kā 40 akadēmiskās stundas viena kalendārā gada ietvaros,  tad pārējās  akadēmiskās stundas, kuras ir apgūtas kalendārā gadā virs 40 akadēmiskajām stundām,  var tikt ieskaitītas kā kvalifikācijas celšana nākamajos trīs kalendārajos gados.
Nodrošinot praktisku starpnieku kvalifikācijas celšanas dokumentu izskatīšanu, Ekonomikas ministrija ir saņēmusi vairāku starpnieku jautājumus par MK Noteikumu Nr.805 piemērošanu attiecībā uz situāciju, kad starpnieks ir cēlis savu kvalifikāciju profesionālās pilnveides izglītībā, apgūstot 160 akadēmiskās stundas un vairāk viena kalendārā gada ietvaros. Ņemot vērā minēto, MK Noteikumu projekts papildina MK Noteikumu Nr.805 ar 7. punktu, nosakot, ja starpnieks kalendārā gadā ir apguvis vairāk kā 40 akadēmiskās stundas, šajā gadījumā stundas, kuras ir apgūtas kalendārā gadā virs 40 akadēmiskajām stundām, var tikt pārnestas un ieskaitītas kā kvalifikācijas celšana arī nākamajos trīs gados.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • nekustamā īpašuma darījumu starpnieki
Ietekmes apraksts
Tiesiskā regulējuma finansiālā ietekme būs uz privātpersonām (starpniekiem), kuras sniedz vai vēlas sniegt nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus.
Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju:
•         Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA 40 stundu organizētās nekustamo īpašumu starpnieku apmācības maksā 200,00 euro.
•         Mācību centra "Biznesa Ideju Centrs" 28 stundu organizētās nekustamā īpašuma speciālistu apmācības maksā 150,00 euro.
Ņemot vērā esošās tirgus tendences vienas stundas provizoriskās izmaksas varētu būt 5,00 euro, līdz ar to vienas akadēmiskās stundas (45 minūtes) izmaksas varētu būt 3,75 euro un attiecīgi viena starpnieka tiešās finansiālās izmaksas 40 akadēmisko stundu ikgadējās apmācības varētu izmaksāt 150,00 euro.
Juridiskās personas
  • nekustamā īpašuma darījumu starpnieki
Ietekmes apraksts
Tiesiskā regulējuma finansiālā ietekme būs uz privātpersonām (starpniekiem), kuras sniedz vai vēlas sniegt nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus.
Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju:
•         Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA 40 stundu organizētās nekustamo īpašumu starpnieku apmācības maksā 200,00 euro.
•         Mācību centra "Biznesa Ideju Centrs" 28 stundu organizētās nekustamā īpašuma speciālistu apmācības maksā 150,00 euro.
Ņemot vērā esošās tirgus tendences vienas stundas provizoriskās izmaksas varētu būt 5,00 euro, līdz ar to vienas akadēmiskās stundas (45 minūtes) izmaksas varētu būt 3,75 euro un attiecīgi viena starpnieka tiešās finansiālās izmaksas 40 akadēmisko stundu ikgadējās apmācības varētu izmaksāt 150,00 euro.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", lai informētu sabiedrību par noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, noteikumu projekts pirms tā izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē ievietots Ekonomikas ministrijas tīmekļvietnē

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrībai bija iespēja no 2022.gada 1.aprīļa līdz 2022.gada 22. aprīlim sniegt rakstisku viedokli Ekonomikas ministrijai par izstrādāto MK noteikumu projektu. Viedokļi netika saņemti.
Vienlaikus Ekonomikas ministrija konsultējās ar Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociāciju LANĪDA kā sertificētus nekustamā īpašuma starpniekus apvienojošu institūciju.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Noteikumu projekta izpilde nerada ietekmi uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru. Nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija. Netiek radīta ietekme uz institūcijas cilvēkresursiem
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi