24-TA-1026: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Normatīvā akta izstrāde ir nepieciešama, lai:
- papildinātu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā iekļaujamos datu laukus saistībā ar biedrības "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "Zelda" sniegto atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojumu (turpmāk - APLP pakalpojums);
- veiktu redakcionālas izmaiņas iestādes nosaukumā ('Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija' aizstājot ar 'Bērnu aizsardzības centrs')';
- precizējot normas piemērošanas datumus attiecībā uz informācijas ievadīšanu informācijas Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā;
- papildinātu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā iekļaujamos datu laukus saistībā ar atbalsta pasākumu sniegšanu ārpusģimenes aprūpē bijušajiem bērniem pēc pilngadības sasniegšanas un adoptētajiem bērniem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija (turpmāk abi kopā - pilngadību sasniegusī persona).
- papildinātu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā iekļaujamos datu laukus saistībā ar biedrības "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "Zelda" sniegto atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojumu (turpmāk - APLP pakalpojums);
- veiktu redakcionālas izmaiņas iestādes nosaukumā ('Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija' aizstājot ar 'Bērnu aizsardzības centrs')';
- precizējot normas piemērošanas datumus attiecībā uz informācijas ievadīšanu informācijas Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā;
- papildinātu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā iekļaujamos datu laukus saistībā ar atbalsta pasākumu sniegšanu ārpusģimenes aprūpē bijušajiem bērniem pēc pilngadības sasniegšanas un adoptētajiem bērniem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija (turpmāk abi kopā - pilngadību sasniegusī persona).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir papildināt Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā uzkrājamo datu laukus saistībā ar APLP pakalpojumu, atbalsta pasākumu sniegšanu pilngadību sasniegušajai personai, iekļaut precizētu iestādes nosaukumu Bērnu aizsardzības centrs, kā arī precizēt normu piemērošanas termiņus par datu ievadi Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā, ko veic "Latvijas Neredzīgo biedrība", "Latvijas Nedzirdīgo savienība" un "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši 2023.gada 28.septembra grozījumiem Sociālo pakalpojumu sociālās palīdzības likumā (izsludināti 2023. gada 17.oktobrī) Latvijā par valsts budžeta līdzekļiem tiek nodrošināts jauns sociālais pakalpojums - APLP pakalpojums. Izpildot minētajā likumā doto deleģējumu, 2023. gada 31. oktobrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 625 "Noteikumi par atbalsta personu lēmumu pieņemšanā pakalpojumu", kas nosaka kārtību, kādā biedrība "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "ZELDA"" (turpmāk – biedrība) pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte, nodrošina valsts budžeta finansētu pakalpojumu, kā arī nosaka APLP pakalpojuma sniegšanas jomas, atbalsta intensitātes līmeņus un apjomu, kā arī pakalpojuma piešķiršanas, saņemšanas, finansēšanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību.
Minēto noteikumu 5.punkts paredz, ka biedrība Labklājības ministrijas pārziņā esošajā Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā izveido un uztur datubāzi par personām, kuras pieprasījušas un saņēmušas pakalpojumu, kā arī par tām sniegto pakalpojumu, kā arī sagatavo un, izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, iesniedz ministrijai pārskatus par sniegto pakalpojumu. Savukārt saskaņā ar minēto noteikumu Noslēguma jautājumu 25.punktu, šo noteikumu 5.punktā minētos uzdevumus biedrība veic pēc Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas attiecīgās sadaļas darbības uzsākšanas. Līdz tam biedrība attiecīgo informāciju sniedz šo noteikumu 3. punktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā (t.i. divpusējs līgums, kas noslēgts starp Labklājības ministriju un biedrību).
Ņemot vērā, ka APLP pakalpojuma sniegšana uzsākta 2023.gada 1.novembrī un 2024.gadam piešķirti valsts budžeta līdzekļi Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas pilnveidei attiecībā uz datu lauku un pārskatu ievadi par APLP pakalpojuma administrēšanu, un 2024.gada ietvaros norit darbi pie sistēmas funkcionalitātes izstrādes, paralēli ir nepieciešams izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi", lai pēc IT darbu pabeigšanas tiktu nodrošināts sistēmas lietošanas tiesiskais pamats.
Minēto noteikumu 5.punkts paredz, ka biedrība Labklājības ministrijas pārziņā esošajā Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā izveido un uztur datubāzi par personām, kuras pieprasījušas un saņēmušas pakalpojumu, kā arī par tām sniegto pakalpojumu, kā arī sagatavo un, izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, iesniedz ministrijai pārskatus par sniegto pakalpojumu. Savukārt saskaņā ar minēto noteikumu Noslēguma jautājumu 25.punktu, šo noteikumu 5.punktā minētos uzdevumus biedrība veic pēc Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas attiecīgās sadaļas darbības uzsākšanas. Līdz tam biedrība attiecīgo informāciju sniedz šo noteikumu 3. punktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā (t.i. divpusējs līgums, kas noslēgts starp Labklājības ministriju un biedrību).
Ņemot vērā, ka APLP pakalpojuma sniegšana uzsākta 2023.gada 1.novembrī un 2024.gadam piešķirti valsts budžeta līdzekļi Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas pilnveidei attiecībā uz datu lauku un pārskatu ievadi par APLP pakalpojuma administrēšanu, un 2024.gada ietvaros norit darbi pie sistēmas funkcionalitātes izstrādes, paralēli ir nepieciešams izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi", lai pēc IT darbu pabeigšanas tiktu nodrošināts sistēmas lietošanas tiesiskais pamats.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biedrība "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "ZELDA"" (turpmāk – biedrība) pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte, kopš 2023.gada 1.novembra nodrošina valsts budžeta finansētu APLP pakalpojumu. Biedrība pašreiz uztur lokāli izveidotu datubāzi biedrības vajadzībām, taču tā neatbilst visām datu drošības vajadzībām, kā arī neļauj pārredzēt visus personai piešķirtos sociālos pakalpojumus, ko būtu iespējams nodrošināt ar Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas palīdzību.
Risinājuma apraksts
APLP pakalpojumam tiks izveidots atsevišķs modulis Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā - biedrības atskaišu sagatavošanai Labklājības ministrijai un pakalpojuma saņēmēju uzskaitei.
Problēmas apraksts
Esošās noteikumu redakcijas 25.punkts nosaka, ka datu ievadi par valsts finansētu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar redzes vai dzirdes invaliditāti un surdotulka pakalpojumu un par valsts budžeta finansētā tehniskā palīglīdzekļa saņemšanu un valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma saņemšanu ministrija nodrošinās pakāpeniski, proti "Latvijas Neredzīgo biedrība" uzsāk ar 2024. gada 1. aprīli, biedrība "Latvijas Nedzirdīgo savienība" – ar 2024. gada 1. jūliju, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" – ar 2024. gada 1. novembri. Nepieciešams mainīt funkcionalitātes ieviešanas datumus.
Risinājuma apraksts
Jaunie izstrādātie funkcionalitātes procesi ir komplicēti, tāpēc to ieviešana notiek pakāpeniski - nevis visās iestādēs uzreiz, bet pēctecīgi, t.i., modulāri ieviešot no vienkāršākā procesa uz sarežģītāko, liekot klāt sarežģītākās komponentes. Jaunie termiņi noteikti, ņemot vērā iestāžu sniegtā pakalpojuma komplicētību, kā arī vadoties pēc līdzšinējās pieredzes ieviešot funkcionalitāti biedrībā "Latvijas Neredzīgo biedrība", kur tika secināts, ka ir nepieciešams veikt papildus darbības, lai datus varētu iemigrēt jaunajā datu bāzē. Līdzīga situācija ir arī biedrībā "Latvijas Nedzirdīgo Savienība" un "Nacionālajā rehabilitācijas centrā "Vaivari"", turklāt šeit ir identificēta nepieciešamība pēc funkcionāliem papildinājumiem, kā arī pēc papildus funkcionalitātes izstrādes, lai nodrošinātu pilna pakalpojuma procesa esamību.
Biedrība "Latvijas Neredzīgo biedrība" datu ievadi informācijas sistēmā uzsāka ar 2024.gada 1.aprīli, biedrība "Latvijas Nedzirdīgo savienība" uzsāks ar 2025.gada 1.janvāri, savukārt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" - ar 2025.gada 1.aprīli. Jaunā redakcijā tiek izteikts noteikumu 25.punkts.
Biedrība "Latvijas Neredzīgo biedrība" datu ievadi informācijas sistēmā uzsāka ar 2024.gada 1.aprīli, biedrība "Latvijas Nedzirdīgo savienība" uzsāks ar 2025.gada 1.janvāri, savukārt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" - ar 2025.gada 1.aprīli. Jaunā redakcijā tiek izteikts noteikumu 25.punkts.
Problēmas apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma grozījumu, kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu 54. punkts paredz, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" (attiecīgā locījumā) atbilst šajā likumā lietotajam terminam "Bērnu aizsardzības centrs" (attiecīgā locījumā), līdz ar ko tiek veikti grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi"".
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek veiktas atbilstošas redakcionālas izmaiņas iestādes nosaukumā "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" aizstājot ar "Bērnu aizsardzības centrs".
Problēmas apraksts
2024. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (turpmāk – SPSPL), kas paredz papildināt 12. pantu ar septīto un astoto daļu, kuras nosaka tiesības pašvaldības sociālajam dienestam piešķirt pilngadību sasniegušai personai atbalsta pasākumus. Abos gadījumos Ministru kabinetam deleģēts uzdevums noteikt sniedzamā atbalsta veidus, apjomu, saturu, kā arī šo pakalpojumu saņemšanas, piešķiršanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību.
2024. gada 4. maijā stājās spēkā Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumos Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk - noteikumi Nr.857), kuri nosaka pilngadību sasniegušajai personai sniedzamā atbalsta veidus, apjomu, saturu, kā arī šo pakalpojumu saņemšanas, piešķiršanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību, kā arī kritērijus valsts atbalsta noteikšanai un tā piešķiršanas kārtību.
2024. gada 4. maijā stājās spēkā Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumos Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk - noteikumi Nr.857), kuri nosaka pilngadību sasniegušajai personai sniedzamā atbalsta veidus, apjomu, saturu, kā arī šo pakalpojumu saņemšanas, piešķiršanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību, kā arī kritērijus valsts atbalsta noteikšanai un tā piešķiršanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Atbalsta pasākumu sniegšanai pilngadību sasniegušajām personām tiks izveidots atsevišķs modulis Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā - pašvaldību finanšu atskaišu sagatavošanai un iesniegšanai Labklājības ministrijai, atbalsta pasākumu saņēmēju, saņemšanas periodu, pārtraukšanas vai izbeigšanas iemeslu un dzīvesvietas (ar to saprotot tikai dzīvesvietas adreses norādīšanu) atbalsta pasākumu saņemšanas uzskaitei.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 09.07.2024. sēdē atbalstītajiem likumprojektiem Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (prot. Nr.28 23. §) un Grozījumi Invaliditātes likumā (prot. Nr.28 24. §) paredzēts salāgot tiesību normas, lai nodrošinātu vienveidīgu regulējumu jautājumā par aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti. Minētie grozījumi paredz paplašināt personu grupu, kura bija noteikta Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" 10.2 punktā, līdz ar to atbilstoši grozījumiem likumos ir precizējama šī punkta redakcija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt 10.2 punktu, ka personu reģistrā iekļauj datus par pašvaldības nodrošināto aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti un pilngadību sasniegušām personām līdz 24 gadu vecumam, kurām ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību. Tiek precizēts arī 10.2 1. apakšpunkts, ņemot vērā, ka iesniegumu pakalpojuma pieprasīšanai sociālajā dienesta var iesniegt arī pati pilngadību sasniegusī persona ar invaliditāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pilotprojekta ietvaros dati par APLP pakalpojumu tika uzkrāti biedrības lokāli izveidotas sistēmas ietvaros, taču, ņemot vērā, ka kopš 2023.gada 1.novembra pakalpojums tiek sniegts par valsts budžeta līdzekļiem un biedrībai ir jāsagatavo regulāri pārskati Labklājības ministrijai, kā arī ministrija ir atbildīga par pakalpojuma kvalitātes kontroli, tad tika nolemts, ka nepieciešami atbilstoši pilnveidojumi Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā, lai, līdzīgi kā informācija par citiem valsts nodrošinātajiem sociālajiem pakalpojumiem, kuru piešķiršanai līdzekļus administrē Labklājības ministrija, līdzvērtīgas prasības un kritēriji tiktu attiecināti arī uz APLP pakalpojumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
263 791
0
5 655
0
5 655
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
263 791
0
5 655
0
5 655
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
263 791
0
5 655
0
5 655
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
263 791
0
5 655
0
5 655
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Noteikumu projektā ietvertie pasākumi tiks īstenoti LM pamatbudžeta apakšprogrammai 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" plānotā finansējuma ietvaros, tai skaitā:
2023.-2025.gada prioritārajam pasākumam “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tajā skaitā bērniem īpašās situācijās” plānotā finansējuma SPOLIS pilnveidošanai ietvaros 2024.gadā 145 211 euro apmērā un 2025.gadā un turpmāk ik gadu 5 655 euro apmērā (MK 2023.gada 15.augusta protokola Nr.40 43.§ 42.punkts);
pasākumam “Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte” plānotā finansējuma SPOLIS pilnveidošanai ietvaros 2024.gadā 118 580 euro apmērā (MK 15.08.2023. Protokola Nr. Nr.40/43.§ 39.4. apakšpunkts).
2023.-2025.gada prioritārajam pasākumam “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tajā skaitā bērniem īpašās situācijās” plānotā finansējuma SPOLIS pilnveidošanai ietvaros 2024.gadā 145 211 euro apmērā un 2025.gadā un turpmāk ik gadu 5 655 euro apmērā (MK 2023.gada 15.augusta protokola Nr.40 43.§ 42.punkts);
pasākumam “Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte” plānotā finansējuma SPOLIS pilnveidošanai ietvaros 2024.gadā 118 580 euro apmērā (MK 15.08.2023. Protokola Nr. Nr.40/43.§ 39.4. apakšpunkts).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "Zelda""Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts sekmē sociālo pakalpojumu attīstību, jo APLP pakalpojums kā jauns sociālā pakalpojuma veids papildina Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā paredzēto iedzīvotājiem pieejamo sociālo pakalpojumu klāstu, par kuriem dati tiek uzglabāti Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas funkcionalitāte tiks papildināta ar jaunu sadaļu par APLP pakalpojuma nodrošināšanu.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektam ir ietekme uz informācijas sistēmu izmantošanu. APLP pakalpojumam Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā tiek izveidots atsevišķs modulis (biedrības atskaišu sagatavošanai Labklājības ministrijai un pakalpojuma saņēmēju uzskaitei). Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 14.pantā noteikts, ka Labklājības ministrija likumā noteikto uzdevumu veikšanai (lai nodrošinātu sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām) izveido un uztur Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, kas ir valsts informācijas sistēma. Tāpat ministrijai ir tiesības no valsts un pašvaldību institūcijām saņemt un apstrādāt to personu personas datus, kuras pieprasījušas sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, kā arī datus par šo personu pieprasītajiem un tām piešķirtajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību. Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēma regulāri tiek papildināta ar jauniem sociālajiem pakalpojumiem, par kuriem uz identiskiem principiem ir nepieciešama datu uzkrāšana.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts sekmēs personu ar garīga rakstura traucējumiem cilvēktiesību īstenošanu un neatkarīgu dzīvi sabiedrībā, kā arī ļaus labāk pārraudzīt personai piešķirto sociālo pakalpojumu klāstu kopumā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz daļēji jaunu personas datu apstrādi, kas noteikta noteikumu projekta 4. punktā. Atbalsta pasākumu piešķiršanas, pārtraukšanas vai izbeigšanas nolūkā pašvaldības sociālais dienests, izvērtējot personas sociālo situāciju un ņemot vērā atbalsta vajadzības, lemj par personas individuālajām vajadzībām atbilstoša atbalsta sniegšanu. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula) 6. panta 1. punkta c) un e) apakšpunkts, BTAL 12. panta ceturtā daļa un 43. panta pirmā daļa un noteikumu grozījumu projekta 13.8 6. apakšpunkts. Personas datu apstrādes nepieciešamības pamatojums sniegts anotācijas 1.3. sadaļā.
Vienlaikus noteikumu projekta 4. punktā ir iekļautas vairākas normas (13.8 1. apakšpunkts un 13.8 3. - 13.8 6. apakšpunkts), kas ir identiskas tām, kas uzskaitītas Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk - MKN 857) 24.6 punktā. Proti, minētajās noteikumu projekta normās, salīdzinot tās ar noteikumu Nr.857 24.6 punkta nosacījumiem, nav mainīta spēkā esošā personas datu apstrādes procedūra.
Noteikumu grozījumu projekta 13.8 2. apakšpunkts paredz aizbildņa, audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes locekļu personas datu, proti, vārda (vārdu), uzvārda, personas koda apstrādi, ja atbalsta saņēmējs pie tās uzturas pēc pilngadības sasniegšanas. Minēto datu apstrāde nepieciešama, jo Sabiedrības integrācijas fonds atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.panta sestajā daļā noteiktajam īsteno valsts atbalsta programmu "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma", kuras ietvaros nodrošina apliecības piešķiršanu. Ņemot vērā minēto Sabiedrības integrācijas fonds apstrādā datus, kuriem ir nozīme apliecības piešķiršanā, kā arī viennozīmīgai datu subjekta identificēšanai.
Sabiedrības integrācijas fonds apstrādā datus valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" īstenošanas ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem “Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” un Ministru kabineta noteikumiem “Valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" informācijas sistēmas noteikumi”. Sabiedrības integrācijas fonds pārliecinās par personas atbilstību "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība" (23-TA-2240) noteikumu kritērijiem. Lai izpildītu šo uzdevumu, fonds saskaņā ar Regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu un noteikumu 9.1.4.apakšpunktu Fizisko personu reģistrā pārliecinās, tai skaitā, par to vai pilngadību sasniegusī ārpusģimenes aprūpē bijusī persona turpina uzturēties pie iepriekšējā aprūpētāja. Praksē minētais priekšraksts nozīmē to, ka Sabiedrības integrācijas fonds no reģistra izgūst datus par aprūpētāju (aizbildni, audžuģimeni vai specializētās audžuģimeni).
Noteikumu grozījumu projekta 13.8 6. apakšpunkts paredz, ka pašvaldības sociālais dienests, izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, līdz nākamā ceturkšņa 10. datumam iesniedz Labklājības ministrijā pieprasījumu valsts budžeta līdzekļu izmaksai par finanšu izlietojumu atbalsta pasākumu nodrošināšanai šo noteikumu 11.11. apakšpunktā minētajai personai, lai no valsts budžeta līdzekļiem pašvaldībām finansētu faktiskos izdevumus, kas veikti pilngadību sasniegušo bērnu atbalsta pasākumu nodrošināšanai. Noteikumu grozījumu projekta 13.8 6. apakšpunkta ietvaros personas datu apstrāde netiek veikta, jo dienests ministrijai iesniedz personas datus nesaturošu informāciju. Noteikumu projekts neskar izmaiņas attiecībā uz personas datu glabāšanas jautājumiem. Pašvaldības sociālais dienests datu subjekta personas datus piešķiršanas, pārtraukšanas vai izbeigšanas nolūkā glabā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” noteiktajam.
Vienlaikus noteikumu projekta 4. punktā ir iekļautas vairākas normas (13.8 1. apakšpunkts un 13.8 3. - 13.8 6. apakšpunkts), kas ir identiskas tām, kas uzskaitītas Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk - MKN 857) 24.6 punktā. Proti, minētajās noteikumu projekta normās, salīdzinot tās ar noteikumu Nr.857 24.6 punkta nosacījumiem, nav mainīta spēkā esošā personas datu apstrādes procedūra.
Noteikumu grozījumu projekta 13.8 2. apakšpunkts paredz aizbildņa, audžuģimenes vai specializētās audžuģimenes locekļu personas datu, proti, vārda (vārdu), uzvārda, personas koda apstrādi, ja atbalsta saņēmējs pie tās uzturas pēc pilngadības sasniegšanas. Minēto datu apstrāde nepieciešama, jo Sabiedrības integrācijas fonds atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.panta sestajā daļā noteiktajam īsteno valsts atbalsta programmu "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma", kuras ietvaros nodrošina apliecības piešķiršanu. Ņemot vērā minēto Sabiedrības integrācijas fonds apstrādā datus, kuriem ir nozīme apliecības piešķiršanā, kā arī viennozīmīgai datu subjekta identificēšanai.
Sabiedrības integrācijas fonds apstrādā datus valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" īstenošanas ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem “Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” un Ministru kabineta noteikumiem “Valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" informācijas sistēmas noteikumi”. Sabiedrības integrācijas fonds pārliecinās par personas atbilstību "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība" (23-TA-2240) noteikumu kritērijiem. Lai izpildītu šo uzdevumu, fonds saskaņā ar Regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu un noteikumu 9.1.4.apakšpunktu Fizisko personu reģistrā pārliecinās, tai skaitā, par to vai pilngadību sasniegusī ārpusģimenes aprūpē bijusī persona turpina uzturēties pie iepriekšējā aprūpētāja. Praksē minētais priekšraksts nozīmē to, ka Sabiedrības integrācijas fonds no reģistra izgūst datus par aprūpētāju (aizbildni, audžuģimeni vai specializētās audžuģimeni).
Noteikumu grozījumu projekta 13.8 6. apakšpunkts paredz, ka pašvaldības sociālais dienests, izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, līdz nākamā ceturkšņa 10. datumam iesniedz Labklājības ministrijā pieprasījumu valsts budžeta līdzekļu izmaksai par finanšu izlietojumu atbalsta pasākumu nodrošināšanai šo noteikumu 11.11. apakšpunktā minētajai personai, lai no valsts budžeta līdzekļiem pašvaldībām finansētu faktiskos izdevumus, kas veikti pilngadību sasniegušo bērnu atbalsta pasākumu nodrošināšanai. Noteikumu grozījumu projekta 13.8 6. apakšpunkta ietvaros personas datu apstrāde netiek veikta, jo dienests ministrijai iesniedz personas datus nesaturošu informāciju. Noteikumu projekts neskar izmaiņas attiecībā uz personas datu glabāšanas jautājumiem. Pašvaldības sociālais dienests datu subjekta personas datus piešķiršanas, pārtraukšanas vai izbeigšanas nolūkā glabā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” noteiktajam.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi