Anotācija

24-TA-2042: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 405 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 405 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir 4.3.4.6. pasākumam "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" (turpmāk – pasākums 4.3.4.6.) papildināt attiecināmās izmaksas, kas noteiktu, ka iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas – dienas nauda – ir attiecināmas Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) nodarbinātajiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 405 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.405) nosaka vairākas atbalstāmās darbības, kuru ietvaros Dienesta nodarbinātajiem tiek organizēti iekšzemes komandējumi, mācību un darba braucieni.
Pasākuma 4.3.4.6. ietvaros tiek organizēti iekšzemes komandējumi, mācību un darba braucieni Dienesta nodarbinātajiem šādu atbalstāmo darbību ietvaros (MK noteikumu Nr. 405 apakšpunkti):
"12.1. Valsts probācijas dienestā nodarbināto kapacitātes celšana un profesionālās noturības stiprināšana;
12.4. probācijas klientu resocializācijas modeļa pilnveidošana, jaunu (interaktīvu) resocializācijas darba metožu attīstība, aprobācija un īstenošana;
12.6. dienesta brīvprātīgo darba programmu pilnveidošana un īstenošana pasākumu brīvprātīgo kopienas attīstībai un saliedēšanai;
12.7. atbalsta pasākumi probācijas klientu resocializācijai, viņu ģimenes locekļiem un atbalsta personām;
12.8. ikgadējās konferences Valsts probācijas dienestā nodarbinātajiem un sadarbības partneriem, starpinstitūciju sadarbības pilnveidošanas pasākumi un apmācības iesaistīto institūciju un brīvprātīgo pārstāvjiem, tai skaitā nevalstisko organizāciju pārstāvjiem;
12.9. visai sabiedrībai un tiesnešiem, prokuroriem, tiesībaizsardzības iestāžu, pašvaldību, citu institūciju un nevalstisko organizāciju darbiniekiem paredzēti informējoši un izglītojoši pasākumi un sociālās kampaņas.".

Pasākuma 4.3.4.6. atbalstāmo darbību (12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9.) ietvaros Dienesta nodarbinātajiem (personālam) tiek stiprināta profesionālā noturība, veicināta ciešāka sadarbība ar profesionāļiem citās valsts un pašvaldību iestādēs un nevalstiskā sektora organizācijās, sniegtas zināšanas un pilnveidotas prasmes veikt efektīvu un kvalitatīvu darbu, mazinot noziedzīgas uzvedības riskus probācijas klientiem, kuri Resocializācijas politikas pamatnostādnēs 2022.–2027. gadam (Ministru kabineta 2022. gada 13. jūnija rīkojums Nr. 413 "Par Resocializācijas politikas pamatnostādnēm 2022.-2027. gadam"), noteikti kā tiešā mērķa grupa resocializācijas procesā.
Iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni Dienesta nodarbinātajiem ir tieši attiecināmi uz pasākuma 4.3.4.6. mērķa sasniegšanu, jo ietver:
1. Profesionālās pilnveides pasākumus (mācības, semināri, praktikumi), kuru ietvaros tiek pilnveidotas Dienesta nodarbināto komunikācijas prasmes, kontakta veidošanas, uzticības iegūšanas un drošas vides nodrošināšanas prasmes, kā arī spēja atrast pieeju katram probācijas klientam individuāli, izmantojot viņam piemērotu sadarbības formātu, īpaši, ja probācijas klienta uzvedība ir problemātiska vai viņš nevēlas sadarboties. Prasmju un zināšanu pilnveide veicina:
1.1. atbilstošu pakalpojumu piemeklēšanu probācija klientam, piemēram, psihiskās veselības un psihoterapeitu konsultācijas, kuru mērķis ir sekmēt probācijas klientu motivāciju mainīties, mērķtiecīgi uzlabojot vispārējo dzīves kvalitāti, samazinot recidīvu risku un sekmējot veiksmīgi iekļaušanos sabiedrībā;
1.2. sekmīgu sadarbības procesu organizēšanu un vadīšanu ar klientu ģimenēm un atbalsta personām, kas ir būtiski probācijas klientu veiksmīgai resocializācijai;
1.3. individuālu resocializācijas plānu izveidi, ņemot vērā katra probācijas klienta specifiskās vajadzības un problēmas, piemēram, garīgās veselības jautājumus un atkarības, sekmējot probācijas klientu integrāciju sabiedrībā un veicinot probācijas klientu iesaistīšanos darba tirgū;
1.4. taisnīguma atjaunošanas pieejas integrēšanu ikdienas darbā, kas ietver probācijas klientu atbildības uzņemšanos par nodarījumiem un to seku novēršanu, tādējādi sekmējot sabiedrības uzticību un samazinot recidīvu risku.
2. Profesionālā atbalsta pasākumus (supervīzijas), kas ir nozīmīgs ar profesiju saistīts konsultāciju formāts, kuru mērķis ir stiprināt profesionālo darbību un uzlabot profesionālā darba kvalitāti ar probācijas klientiem.
Dienesta nodarbinātajiem supervīziju ietvaros ir iespēja meklēt atbildes un apgūt sadarbības metodes, apzinoties savas robežas un emocionālās reakcijas, tādā veidā rodot inovatīvus risinājums jauniem izaicinājumiem resocializācijas procesā.
3. Dienesta nodarbinātie iekšzemes komandējumu laikā ne tikai stiprina savu profesionālo kapacitāti, bet arī nodrošina mācību vadīšanu brīvprātīgajiem, konferenču, semināru, mācību notikumu u.c. organizēšanu pasākuma 4.3.4.6. ietvaros un atbalsta pasākumus probācijas klientiem un viņu ģimenes locekļiem.
Dienesta nodarbinātie ir tieši iesaistīti probācijas klientu resocializācijas aktivitāšu nodrošināšanā, kā rezultātā tiks veicināta kvalitatīvāku pakalpojumu sniegšana probācijas klientiem, palielināta resocializācijas procesa efektivitāte un aizvien kvalitatīvāku priekšnosacījumu radīšana probācijas klientu iekļaušanai sabiedrībā, probācijas klientu aktīva līdzdalība sabiedrības procesos un nodarbināmībā.

Dienesta nodarbināto klātbūtne un ieguldījums ir būtisks, lai sasniegtu pasākuma 4.3.4.6. rādītājus, kas noteikti MK noteikumu Nr. 405 4.2.2. un 4.2.3. apakšpunktā, nosakot sasniedzamos iznākuma un rezultāta rādītājus līdz 2029.gada 31.decembrim:
1) iznākuma rādītājs: 2655 probācijas klientus, kuri ir saņēmuši atbalstu (4.2.2. apakšpunkts),
2) rezultāta rādītājs: 2124 probācijas klientus, kuriem ir veicināta nodarbināmība (4.2.3. apakšpunkts).
Šie sasniedzamie rādītāji ir tieši saistīti ar Dienesta nodarbināto prasmēm un kompetencēm motivēt probācijas klientu iesaistīties resocializācijas procesos (interaktīvās metodes, līdzgaitniecība, speciālistu konsultācijas, atbildīguma un atbalsta apļi, informatīvi pasākumi nepilngadīgo probācijas klientu vecākiem/atbalsta personām).

Iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni pasākuma 4.3.4.6. mērķa grupai – Dienesta nodarbinātie, MK noteikumu Nr.405 atbalstāmo darbību 12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9. ietvaros norisinās no vienas līdz 5 dienām.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 21.2. apakšpunktu, ja nodarbinātais ir bijis komandējumā, viņam atlīdzina izdevumus "Dienas naudu − astoņus euro par katru komandējuma dienu (..)". Rodas tiešie izdevumi – dienas nauda, kas attiecināmi uz pasākuma 4.3.4.6. izdevumiem mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 405 neietver pasākuma 4.3.4.6. tiešajās attiecināmajās izmaksās – dienas naudu mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem - iekšzemes komandējumiem, mācību un darba braucieniem.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr. 405 tiešās attiecināmās izmaksas 14.2.2.1. apakšpunktā, kas paredz Dienesta nodarbinātajiem attiecināt iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas, tai skaitā dienas naudu.
Izmaksu attiecināšana nepieciešama no vienošanās par projekta Nr.4.3.4.6/1/23/I/001 "Atbalsts probācijas klientu resocializācijai" īstenošanu noslēgšanas datuma starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un Dienestu – no 2023. gada 12. decembra. 
Lai veidotos vienota prakse par izdevumu – dienas nauda – izdevumu segšanu gan pasākuma 4.3.4.6. personālam, gan citiem Dienesta nodarbinātajiem, šiem izdevumiem tiks piemērota metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai".
Noteikumu projekts tieši ietekmēs pasākuma 4.3.4.6. iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanas iespējas un plānotā finansējuma apguvi.
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota projekta "Atbalsts probācijas klientu resocializācijai" uzraudzības komitejas 2024. gada 19.jūnija sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas pārstāvji un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvji.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika konstatēts, ka nav iespējami alternatīvie risinājumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dienesta nodarbinātie.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts piešķir tiesības saņemt iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas – dienas naudu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts probācijas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts probācijas dienests
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta piešķirtā budžeta ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi