Anotācija (ex-ante)

22-TA-2273: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība"" (turpmāk – projekts) Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) ir izstrādājusi, pamatojoties uz Izglītības likuma 14. panta 24. un 24.1 punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir paredzēt, lai valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu ieguvušās interešu izglītības iestādes (turpmāk – iestāde), kas īsteno zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk - STEM) interešu izglītības programmas, tai skaitā tehniskās jaunrades interešu izglītības programmas un papildus piedalās interešu izglītības metodiskā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides funkciju izpildē, saņem papildu valsts budžeta finansējumu iepriekš minēto funkciju veikšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2018. gada 20. septembra grozījumiem Izglītības likumā ir ietvertas normas, kas paredz valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu pastāvēšanu. Minēto normu starpā ietverti arī divi deleģējumi Ministru kabinetam: pirmkārt, noteikt valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtību; otrkārt, noteikt kritērijus un kārtību, kādā iestādēm tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss. Tāpat arī neformālās STEM izglītības stiprināšana ir pētījumos atzīta nepieciešamība. Valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu iestāde iegūs atbilstoši Ministru kabineta noteikumos "Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss", t.i. normatīvajā aktā parstatusa piešķiršanas un anulēšanas kritērijiem un kārtību, noteiktajam.
Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība" (turpmāk – 382. noteikumi) pielikumā "Pārskats par mērķdotācijas izlietojumu" (turpmāk – pārskats) piektajā piezīmē ir atsauce uz spēku zaudējušu likumu "Par valsts budžetu 2021. gadam".
382. noteikumu 9. punkts paredz, ka uz mērķdotācijas līdzekļiem var pretendēt ikviena pašvaldības izglītības iestāde, kā arī juridiskās un fiziskās personas, kuras pašvaldībā saņēmušas licenci programmas īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Plānots, ka valsts nozīmes interešu izglītības iestāde īstenos personas individuālajām vajadzībām un vēlmēm atbilstošas interešu izglītības programmas, tai skaitā STEM pirmsskolas izglītības, pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu izglītojamajiem (turpmāk – izglītojamie), veiks interešu izglītības metodiskā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides nodrošinājuma funkcijas. 
Plānots, ka katra plānošanas reģiona (Kurzeme, Latgale, Vidzeme, Zemgale) teritorijā darbojas ne vairāk kā divas valsts nozīmes interešu izglītības iestādes, bet Rīgā – ne vairāk, kā trīs valsts nozīmes interešu izglītības iestādes.

Savukārt attiecībā uz neformālo STEM izglītību ministrijas pasūtītajā pētījumā par izglītības piedāvājuma pārklājumu un izglītojamo iesaisti STEM jomā (ESF projekta Nr.10.1.3.0/19/TP/002 “Atbalsts pētījumiem ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildes nodrošināšanai izglītībā” ietvaros) https://www.izm.gov.lv/lv/media/12857/download norādīts:

"Neformālā STEM izglītība pieejama gandrīz visā Latvijā, tomēr tika secināts, ka 14,3% pašvaldību netiek piedāvāta mūsdienīga STEM interešu izglītība (tās nav vispār vai piedāvājumu veido tikai tradicionālas vides izglītības un/vai
kokapstrādes interešu izglītības programmas). Tās ir mazas lauku vai mazo pilsētu pašvaldības. 20 pašvaldībās jeb 16,8% STEM neformālās izglītības piedāvājumu var raksturot kā plašu, jo piedāvājumā pārstāvēti gan fundamentālie, gan lietišķie STEM mācību priekšmeti. Tie ir industriālie centri ar iedzīvotāju koncentrāciju un augstākās un profesionālās izglītības iestādēm. Pētījumā noskaidrots, ka piedāvājuma plašums un pašvaldības lielums kopumā stimulē arī lielāku audzēkņu iesaisti STEM neformālās izglītības programmās. STEM interešu izglītības programmas veido 10-16% no kopējā interešu izglītības programmu skaita atkarībā no izglītības posma un iestādes tipa. Vairums programmu tiek realizētas vispārējās un speciālās izglītības iestādēs un bērnu un jauniešu centros. Citu veidu izglītības iestādes veido nebūtisku daļu no STEM interešu izglītības piedāvājuma. STEM interešu izglītības programmās novērojams iesaistes pieaugums vispārējās izglītības iestādēs, kurās ir augstāks arī iesaistīto meiteņu īpatsvars (38,3%). Bērnu un jauniešu centros audzēkņu skaits ir samazinājies, arī meiteņu iesaistes īpatsvars ir mazāks (28%). Vispieprasītākās STEM interešu izglītības programmas vispārizglītojošās un speciālās izglītības iestādēs 2020. gadā visos izglītības posmos bija vides interešu izglītības, datorikas un konstruēšanas un tehniskās modelēšanas jomās. Bērnu un jauniešu centros populārākas bija tehniskās jaunrades un radošo industriju apakšjomu nodarbības. Meitenes visu veidu izglītības iestādēs kopumā vairāk apmeklēja vides izglītības un radošo industriju interešu izglītības programmas, bet retāk izvēlējās tehnisko jaunradi."

Valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu izveidošana radīs atbalsta centrus izglītības sistēmā esošajām izglītības iestādēm un platformu pedagogiem STEM mācīšanās procesam, nodrošinot iespējas gan skolēnu, gan pedagogu atbalstam.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēta specifiska valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība (šobrīd pastāvošā interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība netiek mainīta – projekts paredz apstiprinātā budžeta ietvaros piešķirt finansējumu valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu ieguvušajām iestādēm). Paredzēts, ka nosakot finansējumu valsts nozīmes interešu izglītības iestādei, ministrija katrai valsts nozīmes interešu izglītības iestādei aprēķina divas pedagoģiskās likmes, kas atbilst metodiskajam atbalsta darbam šajā iestādē. Ministrija finansējumu piešķir par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam, sākot ar 2023. gada 1. septembri.

Projektā paredzēta arī kārtība, kādā valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu dibinātāji atskaitās par piešķirtā papildu finansējuma izlietojumu – ar projektu tiek precizēts 382. noteikumu pielikumā dotā pārskata veidlapa.
Pārskats papildināts ar jaunām kolonām, kurās paredzēts norādīt informāciju par izdevumiem STEM programmu īstenošanai (2. kolona), valsts nozīmes interešu izglītības iestādēm par metodisko atbalstu interešu izglītības programmu īstenošanā (3. kolona) un izdevumi kopā (4. kolona). Informāciju par izdevumiem norāda, ievērojot, projekta 1.2. un 1.3. apakšpunktos paredzēto, tas ir:
2.kolonā izdevumi jānorāda tikai vienā rindā – "IZD_KOPA", ievērojot, ka:
2023./2024. mācību gadā izlieto ne mazāk kā 10% no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās mērķdotācijas apmēra,
2024./2025. mācību gadā – ne mazāk kā 15% no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās mērķdotācijas apmēra,
2025./2026. mācību gadā – ne mazāk kā 20% no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās mērķdotācijas apmēra;
3. kolonā izdevumi jānorāda sākot no 2024. gada 1. janvāra.
Ņemot vērā to, ka 382. noteikumu 9. punkts paredz, ka uz mērķdotācijas līdzekļiem var pretendēt ikviena pašvaldības izglītības iestāde, kā arī juridiskās un fiziskās personas, kuras pašvaldībā saņēmušas licenci programmas īstenošanai, pārskats papildināts ar diviem izdevumu posteņiem: 1150 kods - Atalgojums fiziskām personām uz tiesiskās attiecības regulējošu dokumentu pamata un 3000 kods - Subsīdijas un dotācijas.
Precizēta arī pārskata 5. atsauce, paredzot tehnisku grozījumu, nomainot valsts budžeta likuma atsauces gadu no 2021. uz 2022. gadu.

Neformālās STEM izglītības jomas veicināšanai tiesību akta projektā paredzēts sākot ar 2023./2024. mācību gadu pašvaldībām 10% no interešu izglītībai piešķirtā valsts budžeta finansējuma novirzīt STEM interešu izglītības programmām, tai skaitā tehniskās jaunrades interešu izglītības programmām, sākot ar 2024./2025. mācību gadu - 15% un sākot ar 2025./2026. mācību gadu - 20% apmērā.

382. noteikumu nosaukums un 1. punkts precizēts, lai atbilstu atjaunotajam noteikumu tvērumam, t.i. "Interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar mērķi nodrošināt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusa un finansēšanas tiesību aktu vienotību noteikumu projekts izskatāms kopā ar tiesību aktu projektu "Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss" (22-TA-967). 
Papildus nepieciešams veikt Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātes uzlabojumus, kas nodrošinātu nepieciešamās informācijas atspoguļošanu, kas saistīts ar STEM interešu izglītības programmām, tai skaitā tehniskās jaunrades interešu izglītības programmām. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Interešu izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Interešu izglītības iestāžu dibinātājiem un iestādēs nodarbinātajām personām, ja iestāde pretendē iegūt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu vai minēto statusu jau ir ieguvusi – iesniedzot dokumentus un pārskatus, tai skaitā sagatavojot pārskatus par valsts papildu finansējuma izlietojumu, veicot darbības, lai nodrošinātu valsts papildu finansējuma saņemšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Prioritāri virzot atbalstu STEM interešu izglītībai, tiek veicināta uzņēmējdarbības ar augstāku pievienoto vērtību attīstība.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums, kas plānots divu pedagoģisko likmju, kas atbilst metodiskajam atbalsta darbam iestādē, daba samaksai tiks nodrošināts no valsts budžeta resorā "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" pieejamajiem līdzekļiem kārtējam budžeta gadam.

Indikatīvi finansējuma apmērs noteikts:

2023.gada četriem mēnešiem (septembra līdz decembrim) – 117 460 eiro (11 centri x 2 metodiķi x 1080 (plānotā algas likme 01.09.2023.) x 1,2359 (VSAOI) x 4 (mēnešu skaits) = 117460)
2024. gadam – 352 380 eiro (117460 x 3 = 352 380).
 

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss" (22-TA-967)”

Pamatojums un apraksts
Ar mērķi nodrošināt valsts nozīmes interešu centru statusa un finansēšanas tiesību aktu vienotību noteikumu projekts izskatāms kopā ar tiesību aktu projektu "Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss" (22-TA-967).
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Prioritāri virzot atbalstu STEM interešu izglītībai, tiek veicināta uzņēmējdarbības ar augstāku pievienoto vērtību attīstība.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi