Anotācija (ex-ante)

22-TA-2750: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Ezerkrasta ielā 20 un Kalnāju ielā 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā nodošanu Ropažu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 42.1 un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10. punkts, Ropažu novada domes 2022. gada 22. jūnija lēmums Nr.1263 (prot. Nr.41/2022,58.§) ''Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā”, Ropažu novada domes 2022.gada 20.jūlija lēmums Nr.1378 (prot.Nr.43/2022, 54.§) "Par grozījumu izdarīšanu Ropažu novada pašvaldības domes 2022.gada 22.jūnija lēmumā Nr.1263 ,"Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā"", Ropažu novada domes 2023.gada 25.janvāra lēmums Nr.1988 "Par grozījumu izdarīšanu Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 22. jūnija lēmumā Nr. 1263 ,, Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā”

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Ezerkrasta ielā 20 un Kalnāju ielā 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā nodošanu Ropažu novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) mērķis ir nodot bez atlīdzības valstij piekrītošos nekustamos īpašumus Ezerkrasta ielā 20 un Kalnāju ielā 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, Ropažu novada pašvaldības īpašumā Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Rīgas apgabaltiesas Krimināltiesību kolēģijas 2018. gada 5. jūnija lēmumu (turpmāk - Tiesas lēmums) krimināllietā privātpersonai piederošie nekustamie īpašumi Kalnāju iela 1 (kadastra Nr. 8060 012 0728) un Ezerkrasta ielā 20 (kadastra Nr. 8060 012 0727)  , Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā, atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēts. Nolēmums stājās likumīgā spēkā 2018. gada 5. jūnijā.
Saskaņā ar Tiesas lēmumu nekustamais īpašums atbilstoši Krimināllikuma 70.10 pantam ir atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu un piekrīt valstij.

Atbilstoši Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datiem nekustamais īpašums Kalnāja ielā 1 ar kadastra Nr. 8060 012 0728 sastāv no  zemes vienības ar kadastra 8060 012 0728 un dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 8060 012 0728 001. Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem (turpmāk - Kadastra reģistrs) nekustamajam īpašumam noteikts apgrūtinājums aizsargjosla gar Kalnāju ielu – būvlaide 0,0186 ha, kas būtiski neietekmē nekustamā īpašuma izmantošanu tam paredzētajam mērķim. 
Nekustamais īpašums Kalnāja ielā 1 ierakstīts Garkalnes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000180126. Zemesgrāmatas nodalījuma II. daļas 2. iedaļā ierakstīta atzīme: Nekustamajam īpašumam uzlikts arests - aizliegums nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361. pantu. Zemesgrāmatas nodalījumā zemes vienības platība ir norādīta 0,1316 ha.
 
Ar Tiesas lēmumu atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēts arī šai pašai privātpersonai piederošais nekustamais īpašums Ezerkrasta ielā 20, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8060 012 0727), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8060 012 0727, 0,1588 ha platībā. Nekustamais īpašums Ezerkrasta ielā 20 ierakstīts Garkalnes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000180123. Nodalījums atvērts 2005.gada 13.jūlijā. Arī šim īpašumam ir atzīme par aizliegumu nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361. pantu.

Atbilstoši Kadastra reģistra informācijai, pamatojoties uz Garkalnes novada domes 2013.gada 18.jūnija lēmumu "Par nekustamā īpašuma Ezerkrasta ielā 20 un Kalnāja ielā 1, Sunīšos apvienošanu", 2013.gada 18.jūlijā ir veikta zemes kadastrālā uzmērīšana, kā rezultātā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 012 0727 (0,1588 ha) ir pievienota zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8060 012 0728 (0,1316 ha), kā rezultātā ir izveidota jauna zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8060 012 1020 (kopējā platība 0,2904 ha), kas ir nekustamā īpašuma Kalnāja iela 1, Sunīši, Garkalnes pagasts, Ropažu novads, sastāvā. Kadastra reģistrā zemes vienība Ezerkrasta ielā 20 ar kadastra apzīmējumu 8060 012 0727, kā kadastra objekts, ir dzēsts un kadastra apzīmējums ir anulēts. 
Garkalnes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000180126 un nodalījumā Nr. 100000180123 iepriekš minētās Kadastra reģistra izmaiņas nav nostiprinātas.

Valsts ieņēmumu dienests ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 1152R/21 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) pieņēma valsts uzskaitē iepriekš minēto par noziedzīgi iegūto mantu atzīto nekustamo īpašumu Kalnāja ielā 1 un ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 1152R/21-1 pieņēma valsts uzskaitē iepriekš minēto par noziedzīgi iegūto mantu atzīto nekustamo īpašumu Ezerkrasta ielā 20.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) pieņēma valstij piekritīgo nekustamo īpašumu uzskaitē, par ko sastādīts valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas akts Nr. 1152R/21. Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 ''Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā'' (turpmāk – Noteikumi Nr. 1354) 7. punktu, VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 1354 32.4.1. apakšpunktam VID lūdza Ropažu novada pašvaldībai sniegt informāciju, vai nekustamais īpašums ir nepieciešams Pašvaldības īpašumā.   Ropažu novada dome 2022.gada 22.jūnijā pieņēma lēmumu Nr.1263 (prot. Nr.41/2022,58.§) ''Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā'' ar kuru nolemts nekustamo īpašumu pārņemt pašvaldības īpašumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamajiem īpašumiem nepieciešams nodrošināt pilnvērtīgu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa nosaka pašvaldības tiesības izlemt jautājumu par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Ropažu novada dome 2022. gada 22. jūnijā pieņēma lēmumu Nr.1263 (prot. Nr.41/2022,58.§) “Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā” ar kuru nolemts nekustamo īpašumu pārņemt pašvaldības īpašumā.
Ropažu novada dome 2022. gada 20. jūlijā pieņēma lēmumu Nr.1378 (prot. Nr.43/2022,54.§) “Par grozījumu izdarīšanu Ropažu novada pašvaldības domes 2022.gada 22.jūnija lēmumā Nr.1263 ''Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā”” un 2023.gada 25.janvārī pieņēma lēmumu Nr.1988 "Par grozījumu izdarīšanu Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 22. jūnija lēmumā Nr. 1263 "Par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu Kalnāju iela 1, Sunīšos, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā”, ar kuriem plānots nekustamos īpašumus izmantot atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10.punktam pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai - gādāt par iedzīvotāju izglītību un sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā. 
Ropažu novada pašvaldība rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, gādāt par iedzīvotāju izglītību valsts izglītības sistēmas ietvaros, izveidojot pašvaldības izglītības iestādi vai arī palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”. Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Ropažu novada pašvaldībai.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minētos nekustamos īpašumus valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, tos var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz Ropažu novada pašvaldībai, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, nekustamos īpašumus izmantot pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 10.punktam - gādāt par iedzīvotāju izglītību un sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 2. pantā noteikto, Atsavināšanas likums regulē publiskas personas mantas atsavināšanas kārtību.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Atsavināšanas likuma 421. panta pirmā daļa noteic, ka Valstij vai pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus rīcībai ar piekritīgo nekustamo īpašumu un šā likuma 42. panta nosacījumus, var nodot īpašumā bez atlīdzības, ja valstij vai pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības vārda vienlaikus ar ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu.
Noteikumu Nr. 1354 32.4.1 apakšpunkts noteic, ka saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” vai Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu privatizācijai vai atsavināšanai nododamās valstij piekritīgās dzīvojamās mājas, valstij piederošās kopīpašuma daļas valsts un kādas citas personas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvokļu īpašumus – attiecīgajai pašvaldībai īpašumā, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu.
Nekustamie īpašumi tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā vienlaikus ar Ropažu novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu. Rīkojuma projekta 3. punkts paredz pilnvarot Ropažu novada pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu īpašuma tiesību nostiprināšanai uz valsts vārda, kā arī tai jānodrošina zemesgrāmatu nodalījumu  II sadaļas 2. iedaļā ierakstīto atzīmju dzēšana. Pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 356. panta 1.1 daļu, uz mantu, kas atzīta par noziedzīgi iegūtu, tiek dzēsts tai uzliktais arests, apgrūtinājumi, aizliegumi un ķīlas tiesības, tai skaitā visi uz publiskajā reģistrā reģistrējamu mantu ierakstītie apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes.
Rīkojuma projekta 4.4. apakšpunkts paredz pienākumu Ropažu novada pašvaldībai saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 37. pantu savienot atsavināmos nekustamos īpašumus vienā zemesgrāmatu nodalījumā, ievērojot veiktās izmaiņas Kadastra reģistra datos. Nekustamie īpašumi ir savienojami Garkalnes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000180126, attiecīgi Garkalnes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000180123 ir slēdzams.
Ropažu novada pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamajiem īpašumiem, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamos īpašumus un apgrūtināt tos ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja tie tiek ieķīlāti valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
Ietekmes apraksts
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas pašvaldība plāno tajā izveidot pirmsskolas mācību iestādi
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektā minētos valstij piekrītošos nekustamos īpašumus valsts pašvaldībai nodos bez maksas.
Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar nekustamā īpašuma īpašnieka maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldības līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par nekustamo īpašumu nodošanu pašvaldībai un to turpmāko izmantošanu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Ropažu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi