24-TA-1568: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizācijas 2022. gada 20.decembra noteikumos Nr. 817 “Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums” (turpmāk – Noteikumi Nr. 817) iekļautais regulējums nesatur aktuālu informāciju par Klimata un enerģētikas ministrijas darbības jomām, uzdevumiem, padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām, kurās tā ir valsts kapitāla daļu turētāja.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta “Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums” (turpmāk – Noteikumu projekts) mērķis ir izstrādāt jaunu Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - KEM) nolikumu, ievērojot KEM un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju (turpmāk - VARAM).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" pasākuma 32.12.punktā dotais uzdevums paredz: Panāksim Latvijas saistību izpildi klimata un enerģētikas, vides aizsardzības un dabas resursu pārvaldības mērķu sasniegšanā. Atjaunosim mūsu dabas resursus, lai cīnītos pret klimata pārmaiņām un saglabātu Latvijas dabas vērtības un bioloģisko daudzveidību arī nākamajām paaudzēm. Kā atbildīgo par šo uzdevumu īstenošanu noteiksim Klimata, enerģētikas un vides aizsardzības ministriju. Minētā uzdevuma ietvaros, cita starpā līdz 2024.gada 30.jūnijam vides aizsardzības politikas jomas, izņemot dabas aizsardzības, funkciju pārcelšana no VARAM uz KEM.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā ir Noteikumi Nr. 817, ievērojot plānoto grozījumu būtiskumu un apjomu, lietderīgāks un juridiski korekts risinājums ir sagatavot jaunu KEM nolikumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts uz Noteikumu Nr. 817 bāzes, līdz ar to Noteikumu projektā galvenās izmaiņas salīdzinājumā ar Noteikumiem Nr. 817 ir tieši saistītas ar VARAM un KEM reorganizāciju.
Noteikumu projekts nosaka, ka KEM ir vadošā valsts pārvaldes iestāde šādās jomās: klimata politikas jomā; enerģētikas politikas jomā; vides aizsardzības politikas jomā. (Noteikumu projekta 1.punkts). Noteikumu projekts nosaka KEM funkcijas un uzdevumus klimata politikas, enerģētikas politikas un vides aizsardzības politikas jomās.
Ar Noteikumu projektu tiek noteikti KEM uzdevumi (Noteikumu projekta 5.punkts), papildinot KEM kompetenci ar vides aizsardzības politikas jomu.
Paralēli Noteikumu projekta virzīšanai, tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Latvijas vides aizsardzības fonda likumā”, kas cita starpā paredz, ka Latvijas vides aizsardzības fonds (turpmāk – LVAF) ir valsts budžeta līdzekļu kopums vides un dabas aizsardzības pasākumu un projektu īstenošanai, savukārt LVAF līdzekļu turētāji ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un KEM. Līdz šim LVAF administrācijas funkcijas veica VARAM padotības iestāde – Valsts reģionālās attīstības aģentūra - savukārt, pēc VARAM un KEM reorganizācijas, LVAF pasākumu un projektu administrēšanas funkcijas attiecībā uz vides aizsardzību un šīs jomas projektiem veiks KEM (Noteikumu projekta 4.5. apakšpunkts).
Ievērojot to, ka vides jomas politika tiek pārcelta, Noteikumu projekts aktualizē arī KEM padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes un kapitālsabiedrības, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja. KEM padotībā ir Valsts vides dienests un Enerģētikas un vides aģentūra. (Noteikumu projekta 14.punkts).
Noteikumu projekts nosaka, ka KEM ir valsts kapitāla daļu turētāja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds", akciju sabiedrībā "Augstsprieguma tīkls", valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (Noteikumu projekta 15.punkts).
KEM līdzšinējo nosaukumu ir nolemts saglabāt. Ņemot vērā, ka ministrija tika izveidota 2023. gada 1. janvārī, ministrijas nosaukuma maiņa papildus pārējiem ar reorganizāciju saistītājiem jautājumiem ievērojami palielinātu reorganizācijas izdevumus un ar to saistīto administratīvais slogu.
Noteikumu projekts nosaka, ka KEM ir vadošā valsts pārvaldes iestāde šādās jomās: klimata politikas jomā; enerģētikas politikas jomā; vides aizsardzības politikas jomā. (Noteikumu projekta 1.punkts). Noteikumu projekts nosaka KEM funkcijas un uzdevumus klimata politikas, enerģētikas politikas un vides aizsardzības politikas jomās.
Ar Noteikumu projektu tiek noteikti KEM uzdevumi (Noteikumu projekta 5.punkts), papildinot KEM kompetenci ar vides aizsardzības politikas jomu.
Paralēli Noteikumu projekta virzīšanai, tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Latvijas vides aizsardzības fonda likumā”, kas cita starpā paredz, ka Latvijas vides aizsardzības fonds (turpmāk – LVAF) ir valsts budžeta līdzekļu kopums vides un dabas aizsardzības pasākumu un projektu īstenošanai, savukārt LVAF līdzekļu turētāji ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un KEM. Līdz šim LVAF administrācijas funkcijas veica VARAM padotības iestāde – Valsts reģionālās attīstības aģentūra - savukārt, pēc VARAM un KEM reorganizācijas, LVAF pasākumu un projektu administrēšanas funkcijas attiecībā uz vides aizsardzību un šīs jomas projektiem veiks KEM (Noteikumu projekta 4.5. apakšpunkts).
Ievērojot to, ka vides jomas politika tiek pārcelta, Noteikumu projekts aktualizē arī KEM padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes un kapitālsabiedrības, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja. KEM padotībā ir Valsts vides dienests un Enerģētikas un vides aģentūra. (Noteikumu projekta 14.punkts).
Noteikumu projekts nosaka, ka KEM ir valsts kapitāla daļu turētāja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds", akciju sabiedrībā "Augstsprieguma tīkls", valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (Noteikumu projekta 15.punkts).
KEM līdzšinējo nosaukumu ir nolemts saglabāt. Ņemot vērā, ka ministrija tika izveidota 2023. gada 1. janvārī, ministrijas nosaukuma maiņa papildus pārējiem ar reorganizāciju saistītājiem jautājumiem ievērojami palielinātu reorganizācijas izdevumus un ar to saistīto administratīvais slogu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumi Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiesību akta projekts skar Klimata un enerģētikas ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nodarbinātos (valsts civildienesta ierēdņus un darbiniekus). Tāpat projekts skar Valsts vides dienesta, Vides pārraudzības valsts biroja (no 01.02.2025. Enerģētikas un vides aģentūras), valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" nodarbinātos.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētās funkcijas un uzdevumus KEM īstenos tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Valsts vides dienesta nolikums
Pamatojums un apraksts
Saistībā ar KEM reorganizāciju tiks izstrādāti un virzīti grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 "Valsts vides dienesta nolikums" https://likumi.lv/ta/id/ .
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.1.2. Vides pārraudzības valsts biroja nolikums
Pamatojums un apraksts
Saistībā ar KEM reorganizāciju tiks izstrādāti un virzīti grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumos Nr. 4 "Vides pārraudzības valsts biroja nolikums". https://likumi.lv/ta/id/82879.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts neparedz jaunas politikas iniciatīvas un nemaina tiesību normu sistēmu. Savukārt attiecībā par LVAF darbības izmaiņām, sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojektam "Grozījumi Latvijas vides aizsardzības fonda likumā" (24-TA-788).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Noteikumu projekts tiek izstrādāts ievērojot Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju." (24-TA-376) saskaņā ar kuru, cita starpā, KEM tiek nodota vides aizsardzības politikas joma.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
