Anotācija (ex-ante)

24-TA-1568: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizācijas 2022. gada 20.decembra noteikumos Nr. 817 “Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums”  (turpmāk – Noteikumi Nr. 817) iekļautais regulējums nesatur aktuālu informāciju par Klimata un enerģētikas ministrijas darbības jomām, uzdevumiem, padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām, kurās tā ir valsts kapitāla daļu turētāja.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta “Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums” (turpmāk – Noteikumu projekts) mērķis ir izstrādāt jaunu Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - KEM) nolikumu, ievērojot KEM un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju (turpmāk - VARAM).
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" pasākuma 32.12.punktā dotais uzdevums paredz: Panāksim Latvijas saistību izpildi klimata un enerģētikas, vides aizsardzības un dabas resursu pārvaldības mērķu sasniegšanā. Atjaunosim mūsu dabas resursus, lai cīnītos pret klimata pārmaiņām un saglabātu Latvijas dabas vērtības un bioloģisko daudzveidību arī nākamajām paaudzēm. Kā atbildīgo par šo uzdevumu īstenošanu noteiksim Klimata, enerģētikas un vides aizsardzības ministriju. Minētā uzdevuma ietvaros, cita starpā līdz 2024.gada 30.jūnijam vides aizsardzības politikas jomas, izņemot dabas aizsardzības, funkciju pārcelšana no VARAM uz KEM.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā ir Noteikumi Nr. 817, ievērojot plānoto grozījumu būtiskumu un apjomu, lietderīgāks un juridiski korekts risinājums ir sagatavot jaunu KEM nolikumu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts uz Noteikumu Nr. 817 bāzes, līdz ar to Noteikumu projektā galvenās izmaiņas salīdzinājumā ar Noteikumiem Nr. 817 ir tieši saistītas ar VARAM un KEM reorganizāciju.

Noteikumu projekts nosaka, ka KEM ir vadošā valsts pārvaldes iestāde šādās jomās: klimata politikas jomā; enerģētikas politikas jomā; vides aizsardzības politikas jomā. (Noteikumu projekta 1.punkts). Noteikumu projekts nosaka KEM funkcijas un uzdevumus klimata politikas, enerģētikas politikas un vides aizsardzības politikas jomās.

Ar Noteikumu projektu tiek noteikti KEM uzdevumi (Noteikumu projekta 5.punkts), papildinot KEM kompetenci ar vides aizsardzības politikas jomu. 

Paralēli Noteikumu projekta virzīšanai, tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Latvijas vides aizsardzības fonda likumā”, kas cita starpā paredz, ka Latvijas vides aizsardzības fonds (turpmāk – LVAF) ir valsts budžeta līdzekļu kopums vides un dabas aizsardzības pasākumu un projektu īstenošanai, savukārt LVAF līdzekļu turētāji ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un KEM. Līdz šim LVAF administrācijas funkcijas veica VARAM padotības iestāde – Valsts reģionālās attīstības aģentūra - savukārt, pēc VARAM un KEM reorganizācijas, LVAF pasākumu un projektu administrēšanas funkcijas attiecībā uz vides aizsardzību un šīs jomas projektiem veiks KEM (Noteikumu projekta 4.5. apakšpunkts).  

Ievērojot to, ka vides jomas politika tiek pārcelta, Noteikumu projekts aktualizē arī KEM padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes un kapitālsabiedrības, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja. KEM padotībā ir Valsts vides dienests un Enerģētikas un vides aģentūra. (Noteikumu projekta 14.punkts).

Noteikumu projekts nosaka, ka KEM ir valsts kapitāla daļu turētāja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds", akciju sabiedrībā "Augstsprieguma tīkls", valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" (Noteikumu projekta 15.punkts).

KEM līdzšinējo nosaukumu ir nolemts saglabāt. Ņemot vērā, ka ministrija tika izveidota 2023. gada 1. janvārī, ministrijas nosaukuma maiņa papildus pārējiem ar reorganizāciju saistītājiem jautājumiem ievērojami palielinātu reorganizācijas izdevumus un ar to saistīto administratīvais slogu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumi Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums". 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts skar Klimata un enerģētikas ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nodarbinātos (valsts civildienesta ierēdņus un darbiniekus). Tāpat projekts skar Valsts vides dienesta, Vides pārraudzības valsts biroja (no 01.02.2025. Enerģētikas un vides aģentūras), valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" nodarbinātos. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Noteikumu projektā paredzētās funkcijas un uzdevumus KEM īstenos tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Valsts vides dienesta nolikums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar KEM reorganizāciju tiks izstrādāti un virzīti grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 "Valsts vides dienesta nolikums"   https://likumi.lv/ta/id/ .
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija

4.1.2. Vides pārraudzības valsts biroja nolikums

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar KEM reorganizāciju tiks izstrādāti un virzīti grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumos Nr. 4 "Vides pārraudzības valsts biroja nolikums". https://likumi.lv/ta/id/82879. 
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts neparedz jaunas politikas iniciatīvas un nemaina tiesību normu sistēmu. Savukārt attiecībā par LVAF darbības izmaiņām, sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojektam "Grozījumi Latvijas vides aizsardzības fonda likumā" (24-TA-788). 
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumu projekts tiek izstrādāts ievērojot Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju." (24-TA-376) saskaņā ar kuru, cita starpā, KEM tiek  nodota vides aizsardzības  politikas joma. 
 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi