Anotācija

24-TA-3026: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr. 569 "Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Latvijas Republikas Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas Sporta apakškomisijas 2024.gada 9.aprīļa sēdē nolemto attiecībā uz biedrības “Latvijas Peldēšanas federācija” un biedrības “Peldēt droši” priekšlikumu nolūkā stiprināt drošību uz ūdens, tā mazinot noslīkušo statistiku, lai vispārējās izglītības sporta pedagogiem, kas īsteno peldēšanas nodarbības, būtu atbilstoša  profesionālās kompetences pilnveide peldētapmācībā un drošībā uz ūdens.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot vispārējās izglītības sporta pedagogu, kas īsteno peldēšanas nodarbības, profesionālo kompetenci peldētapmācībā un drošībā uz ūdens.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Pilnveidot vispārējās izglītības sporta pedagogu, kas vada peldēšanas nodarbības, profesionālo kompetenci peldētapmācībā un drošībā uz ūdens, lai uzlabotu izglītojamo peldētprasmi un mazinātu nelaimes gadījuma risku, kā arī kopumā veicinātu izglītojamo dzīvībai un veselībai drošus apstākļus peldēšanas nodarbībās.

 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tiesiski attīstītās, ekonomiski stabilās valstīs, kurās mīt morāli nobrieduša un izglītota sabiedrība, prioritāte ir rūpēties par katra cilvēka dzīvību. Tas nozīmē, ka riska grupām tiek pievērsta uzmanība un noteikta rīcība, lai samazinātu dzīvības zaudēšanas riskus un nodrošinātu dzīvības saglabāšanu. Ūdens ir vide, kas var būt drauds dzīvībai, iestājoties dažādiem apstākļiem. Cilvēks noslīkst 30 līdz 60 sekunžu laikā. Noslīkšana un slīkšana ir viens no vadošajiem ārējās nāves cēloņiem (ĀNC) Latvijā (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7a4edc7c-6a13-4c87-a572-b869967dccaa). Pēdējo piecu gadu laikā noslīkstot bojā gājuši 573 cilvēki Latvijai ieņemot 1. vietu Eiropā noslīkušo skaitu ziņā uz 100 000 iedzīvotāju (https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20200806-1). Statistikas dati ir nemainīgi stabili, gadā vidēji tiek zaudēti 115 cilvēki. Vecuma grupā no 0 līdz 19 gadiem (no 2018. gada līdz 2022. gadam ieskaitot) noslīkšanas dēļ dzīvību zaudējuši 44 bērni un jaunieši, kas ir 22 % no visiem ārējiem nāves cēloņiem attiecīgajā vecuma grupā. Saskaņā ar Pasaules veselības organizācijas vadlīnijām, kā arī starptautisko pieredzi noslīkšanas novēršanā pasaulē, viens no segmentiem, kas nodrošina prevenciju un ir vērā ņemami cilvēku drošības uz ūdens nodrošināšanā, ir peldētprasmes kā dzīvību saglabājošas prasmes nepieciešamība cilvēku drošības uz ūdens nodrošināšanā. 

Šobrīd ne visiem vispārējās izglītības sporta pedagogiem, kas īsteno peldēšanas nodarbības, ir nepieciešamās zināšanas un prakse peldētapmācībā,  peldētprasmē un drošībā uz ūdens, kas, savukārt, ir būtisks priekšnosacījums apmācības procesā, jo tā nodrošina izpratni par izglītojamo spējām veikt uzdoto vingrinājumu ūdenī, saprast, kā izglītojamais jūtas, lai maksimāli sniegtu drošības sajūtu. Sporta pedagogu sniegums, kam pašu peldētprasme un zināšanas drošībā uz ūdens  ir apmierinošas vai nepietiekamas, būtiski ietekmē izglītojamo apmācību kvalitāti. Priekšlikums noteikt profesionālās kompetences pilnveides minimālo apjomu  vispārējās izglītības sporta pedagogam  primāri izriet no biedrības "Peldēt droši" speciālistu novērojumiem praksē (nodrošinot 5 gadu laikā vairāk kā 750 pedagogu, sporta skolotāju un treneru profesionālo pilnveidi peldēšanas jomā)[MP1] , kur vispārējās izglītības sporta pedagogu kompetence ļoti būtiski atšķīrās no sporta treneru kompetences.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” (turpmāk – Noteikumi Nr.569) vispārējās izglītības sporta pedagogiem, kas īsteno peldēšanas nodarbības, nav noteikta  profesionālās kompetences pilnveides nepieciešamība peldētapmācībā, peldētprasmē un drošībā uz ūdens.

Skola2030 mācību priekšmeta “Sports un veselība” aktivitātes modulis – "Peldēšana" ir daļa no mācību satura, kuru izglītības iestāde īsteno saskaņā ar pieejamajiem resursiem. Kopš 2020. gada Valsts izglītības satura centrs nodrošina pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas “Mācību satura īstenošana veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā peldēšana pamatizglītībā” (turpmāk - Programma) 1. un 2. līmeņa mācības ikvienam sporta pedagogam, kas nodrošina vai varētu nodrošināt peldēšanas moduļa īstenošanu izglītības iestādē.

Lai noskaidrotu Programmas dalībnieku pašvērtējumu ar mērķi novērtēt un iespējams veikt Programmas adaptāciju pedagogu sagatavotības līmenim, tiek veiktas regulāras Programmas dalībnieku aptaujas pirms un pēc katras Programmas īstenošanas. Līdz 2024. gada aprīlim pašvērtējumu izteikuši 578 pedagogi. Vērtējot pedagogu pašvērtējumos iegūtos datus, redzams, ka 62% jeb 356 no 578 aptaujāto pedagogu savu peldētprasmi vērtē kā izcilu un labu. Pedagoga peldētprasme ir būtisks priekšnosacījums izglītojamo apmācības procesā, jo tā nodrošina izpratni par izglītojamo spējām veikt uzdoto vingrinājumu ūdenī, saprast, kā izglītojamais jūtas, lai maksimāli sniegtu drošības sajūtu. Pedagogu sniegums, kam pašu peldētprasme ir apmierinoša vai nepietiekama, būtiski ietekmē izglītojamo apmācību kvalitāti. Saskaņā ar pašvērtējumu, apmierinoša vai nepietiekama peldētprasme ir 202 jeb 35% pedagogu. Tāpat 20 jeb 3% no aptaujātiem pedagogiem atzina, ka izvairās no atrašanās ūdenī. Šis aspekts no peldētapmācības viedokļa ir nepieņemams, jo pedagogs nespēj kvalitatīvi īstenot peldēšanas nodarbību , ja nepārzina praktisko apmācību pusi, kā arī situācijā, kad iestāsies nelaimes gadījums un notiks slīkšanas epizode, pedagogs nespēs sniegt pirmo palīdzību. Nereti pedagogu pašvērtējums atšķiras no viņu patiesajām spējām, kas, demonstrējot peldspējas peldbaseinā, ir sliktākas kā pašvērtējumā, tamdēļ sniegtie pašvērtējuma dati ir jāuztver kā indikatīvs rādītājs nevis reālā situācija. Bez tam jāņem vērā, ka daļai no pedagogiem, kas piedalījušies Programmas apguvē un īsteno peldēšanas nodarbības  izglītojamajiem obligātā mācību satura ietvaros, ir iegūts B vai C kategorijas sporta speciālista sertifikāts ar tiesībām strādāt sporta jomā par peldēšanas treneri. Minēto pedagogu zināšanas un praktiskās iemaņas peldētapmācībā, peldētprasmē ir pilnīgākas un labākas nekā pedagogiem bez atbilstīga sporta speciālista sertifikāta esamības.
Vienlaikus konstatēts, ka nepietiekamas ir vispārējās izglītības sporta pedagogu, kas īsteno peldēšanas nodarbības, zināšanas drošībā uz ūdens un pirmās palīdzības sniegšanā.
Kā neatņemams pedagogu profesionālās kompetences pilnveides saturs ir drošība uz un pie ūdens, kas līdz šim ne augstākās izglītības, ne arī kopumā izglītības sistēmā nav ticis apskatīts, vērtēts un apgūts.



 
Risinājuma apraksts
Vispārējās izglītības sporta pedagogu, kas īsteno peldēšanas nodarbības, profesionālā kompetence peldēšanas jomā ir jāstiprina, īpaši jaunāko mācīšanas pieeju jomā. Nepieciešams noteikt, ka, īstenojot peldēšanas nodarbības  mācību priekšmeta "Sports un veselība ietvaros" ietvaros, vispārējās izglītības sporta pedagogam sākotnēji ir jāpilnveido profesionālā kompetence peldētapmācībā, peldētprasmē un drošībā uz ūdens  vismaz 24 stundu apjomā un  reizi piecos gados vismaz četru stundu apjomā drošībā uz ūdens.

Drošības uz ūdens mācības būtu organizējamas, īstenojot gan teorētiskās, gan praktiskās nodarbības.

Teorētiskajās nodarbībās būtu jāietver: pamatprincipi drošai rīcībai uz/pie ūdens, kritiskās domāšanas un problēmrisināšanas prasmju attīstīšana, spējas atpazīt un  novērst slīkšanu attīstīšana; izdzīvošanas prasmes ūdenī, rīcība ārkārtas situācijā, palīdzība nelaimē nonākušajam, spēja izvērtēt palīdzības sniegšanas iespējas.

Praktiskajās nodarbībās peldbaseinā būtu jāietver: drošas rīcības prasmju attīstīšana – nelaimes gadījumu izspēle un rīcība dažādās situācijās – izkrišana no ūdens transporta līdzekļa (laiva, SUP dēlis, kanoe laiva un tml.) un peldēšanas tehnikas nokļūšanai drošībā; palīdzība nelaimē nonākušajam, rīcība ārkārtas situācijā uz ūdens, cietušā transportēšana, izmantojot specializētu inventāru (manekenu), atdzīvināšanas algoritma uzsākšana, palīdzības izsaukšana.

Apmācību noslēgumā būtu nepieciešams  veikt kompleksā uzdevuma izpildi ar mērķi novērtēt pedagoga spējas un rīcību, nonākot dzīvībai bīstamās situācijās ūdenī, kā arī sniedzot palīdzību cietušajam.

Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu Nr.569 21.1. apakšpunktā uzskaitītos pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu izstrādātājus un īstenotājus, kas  var būt jebkura nevalstiskā organizācija, kuras darbību reglamentējošā dokumentā paredzēta pedagogu profesionālās kompetences pilnveide.

Noteikumu projekts papildināts ar 32. punktu, paredzot nepiemērot prasību par profesionālās kompetences pilnveides nepieciešamību peldētapmācībā, peldētprasmē un drošībā uz ūdens vismaz 24 stundu apjomā  vispārējās izglītības sporta pedagogiem, kuri no 2022.gada 1.janvāra līdz šī noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim ir ieguvuši Valsts izglītības satura centra (šobrīd Valsts izglītības attīstības aģentūra) izsniegtu apliecību par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas peldētprasmē un drošībā uz ūdens – “Mācību satura īstenošana veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā peldēšana pamatizglītībā” apguvi. Šāds izņēmuma piemērošanas termiņš ir noteikts, jo līdz 2022.gada 1.janvārim minēto programmu bija iespējams apgūt arī attālināti.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvos risinājumus ar citiem līdzekļiem nav iespējams panākt.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Vispārējās izglītības iestāžu sporta pedagogi, kas īsteno peldēšanas nodarbības.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes un to dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā Izglītības likuma 29.pantā noteikto izglītības iestādes dibinātāja kompetenci, tostarp nodrošināt izglītības iestādes nepārtrauktai darbībai nepieciešamos finanšu līdzekļus un nodrošināt atbalstu izglītības procesa kvalitatīvai īstenošanai un pilnveidošanai, metodiskā darba organizēšanai un pedagogu profesionālās kompetences pilnveidošanai, izglītības iestādes dibinātājam jāsniedz atbalsts vispārējās izglītības iestāžu sporta pedagogu, kas īsteno peldēšanas nodarbības, profesionālās pilnveides apguves iespējām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izglītības likuma 51.panta pirmās daļas 4.punktā noteikts pedagoga vispārīgais pienākums pilnveidot savu profesionālo kompetenci un atbilstoši noteikumu Nr.569 15.punktā noteiktajam vispārējās izglītības pedagogs ir atbildīgs par savas profesionālās kompetences pilnveidi, plānojot to sadarbībā ar tās izglītības iestādes vadītāju, kurā persona veic pedagoģisko darbību.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos"

Pamatojums un apraksts
Tiks izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos":
1) paredzot izglītības iestādei pienākumu drošības noteikumos noteikt arī drošību peldēšanas nodarbībās;
2) nosakot pedagoga un izglītojamo skaita attiecību peldēšanas nodarbībā, kā arī nosakot otras izglītības iestādē vai pie pakalpojuma sniedzēja nodarbinātās personas klātbūtnes nepieciešamību izglītojamo uzraudzības nodrošināšanai peldēšanas nodarbībā;
3) nosakot nepieciešamo minimālo ūdens laukumu vienam izglītojamam peldbaseinā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Peldēšanas federācija" un Biedrība "Peldēt droši"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes, kuru vispārējās izglītības sporta pedagogi īsteno peldēšanas nodarbības.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pieņemot noteikumu projektu, tiks pilnveidota  vispārējās izglītības sporta pedagogu, kuri īsteno peldēšanas nodarbības, profesionālā kompetence peldētapmācībā, peldētprasmē un drošībā uz ūdens, uzlabota  izglītojamo peldētprasme un mazināts nelaimes gadījuma risks, kā arī kopumā tiks veicināti izglītojamo dzīvībai un veselībai droši apstākļi peldēšanas nodarbībās.
 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk